Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රත්තරං ටික
ටයිපීවරුන්ගේ සමාජ ජීවිතය| ම්ලේච්ඡයන් අතර සිවු මසක්
බූන්දි, 01:23:59
ටයිපී මිටියාවතෙහි සොරුන් නොවීය. තිත්ත කරුවල සහිත රාත්‍රීන් වලදී පවා කිසි දිනෙකත් දොරගුළු නොදමන ලද පැල්පත් තුළ ඔවුහු සුවසේ ආරක්ෂිතව සැතපුණහ. සොරකම් කිරීම, මිනී මැරීම පිළිබඳ බියෙන් හෝ සැකයෙන් ඔවුහු කිසි දිනෙක නොපෙළුණහ. හැම ගෝත්‍රිකයෙක්ම තම පැදුරෙහි හෝ තමන්ගේ දෙල් තුර මුල හෝ වැතිරගෙන සුවසේ නින්දට පිවිසියේ ඔහුට හානි කිරීමට කිසිවෙකු නොපැමිණෙන බවට වූ දැඩි විශ්වාසය මතය. ඉබි යතුරු හෝ ඒ කාර්යය සඳහා යොදා ගත හැකි වෙනත් විකල්පයක් හෝ මුළු මිටියාවත තුළම නොවීය. එයින් අදහස් වන්නේ සියළුම භාණ්ඩ වල සාමූහික අයිතියක් වූ බව නොවේ. මනාව කැටයම් කළ හා ඔප දැමූ හෙල්ලේ හිමිකරුවා වෝමූනෝ ය. එය මාර්හෙයෝ ගේ හෙල්ලට වඩා අගනේය. එපමණක් නොව වෝමූනෝ සතු අනර්ඝතම වස්තුව ද එයම පමණකි. එහෙත් එය තුරු වදුලේ පොල් ගසකට හේත්තු කර තිබෙන ආකාරය මම බොහෝ විට දැක ඇත්තෙමි. වෝමූනෝට අවශ්‍ය වූ විට රැගෙන යාම සඳහා එය කෙතෙක් දිනක් හෝ එතැනම තිබෙනු ඇත. උත්සව අවස්ථා වලදී කාර්ලුනා පැළඳ ගත් ආභරණය වූ කැටයම් කළ මන්දා තල්මස් දත ඇගේ අබරණ අතරින් වටිනාම එක විය. ගෝත්‍රික ඇස්තමේන්තුවට අනුව නම් එය විශාල බෙරලියන්තුවකට ද වඩා වටනේය. එසේ වුව ද මෙම ආභරණය වැල් පටකින් පැල්පතේ බිත්තියක එල්ලා තිබෙනු දැකගත හැකිවිය. පැල්පතේ දොර පුරාම ඇර දමා ඇත. නිවැසියෝ ඇළෙහි ස්නානය පිණිස ගොස්ය. එහෙත් තල්මස් දත කිසිවෙකු විසින් වත් සොරකම් නොකරනු ඇත.

ඉඩම් අයිතිය පිළිබඳව ද ටයිපී ගෝත්‍රිකයින්ගේ ආකල්පය බෙහෙවින් වෙනස් එකක් විය. ඉඩම් ඒ ප්‍රදේශයේ විසූවන්ගේ සාමූහික අයිතියට යටත් විය. එසේත් නැතහොත් ඒවා ධනවත් ගෝත්‍ර ප්‍රධානීන් කීප දෙනෙකුගේ දේපළ විය. එසේ වුවද කිසිවෙකුට ඉඩම් වල වැවෙන රුක් පල ආදිය පරිභෝජනය කිරීමට කිසිදු බාධාවක් තහංචියක් නොවූ බව දුටිමි.

ඊයේ කෙක්කක් රැගෙන දෙල් ගසක් මතට නැගුණු කෝරි කෝරි දෙල් කඩා බිම දමා පසුව පොල් අතු කූඩයක බහාගෙන ඒවා නිවසටම ගෙන ගියේය. අද උදේ වෙනත් ගෝත්‍රිකයෙක් පැමිණ ඒ දෙල් ගසටම නැග දෙල් ගෙඩි රැසක් රැගෙන යනු මම දුටිමි.ඇළ ඉවුරෙහි සරුවට වැඩී තිබූ කෙසෙල් පඳුරු වල හට ගත් කෙසෙල් කැන් ද මෙසේ ගොත්‍රිකයෝ හවුලේ භුක්ති වින්දාහ. මේ සියල්ලෙන් පෙනී ගියේ පෞද්ගලික දේපළ හා ඉඩම් හිමිකම අතර විශාල වෙනසක් වූ බවයි. මාර්හේයෝගේ පැල්පතේ මුදුන් කණුව ඔවුන්ගේ පොට්ටනිවල බරින් නැමී යන තරම්ය. මාර්හේයෝ සැතපුණේ පැදුරු හතක් එළා තනා ගත් සයනයක් මතය. ටිමෝර් ගේ දුමෙහි ද ඕනෑ තරම් ලබු කැට හා දැව බඳුන් පිරී තිබිණි. එහෙත් මාර්හේයෝ ගේ නිවසට මඳක් ඔබ්බෙන් වූ රුවාරුගාගේ නිවස දුගී පැල්පතක් විය. ඔහුගේ මුදුන් කණුවේ එල්ලී තිබුණේ කුඩා පොට්ටනියක් පමණි. ඔහු සැතපුණේ පැදුරු දෙකක් එලූ සයනය මතය. අවශ්‍ය වුවහොත් ඔහුට ද මාර්හේයෝ ගේ නිවසට ගොස් එහි නිදා ගත හැකිය.

[ම්ලේච්ඡයන් අතර සිවු මසක්]
'Typee' (1846) පොතෙහි පරිවර්තනයකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Herman Melville, Typee- 1846
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රත්තරං ටික
මෙන්න බත් කූරෙක්!
පළතුරු සහ චාරිත්‍රය
ඇඬෙන තරමට ජීවත් ව මැරෙමු!
මතක පෙට්ටි සහ ගින්දර
මිත්‍රත්වයේ ගිනිසිළුව
BoondiLets
මාර්කේස්ගේ සමුගැනීමේ ලිපියෙන්.
අප සියළු දෙනාට ම අවශ්‍යව ඇත්තේ සාර්ථකත්වය නම් වූ ගිරි-ශිඛරයට ළං වීමටයි. එහෙත් ජීවිතයේ සැබෑ තෘප්තිය ළඟාකර ගත හැක්කේ එතැනට ළඟාවීමෙන් නොව එතැනට යාමට අප... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook