Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ත්‍රස්තවාදය| අත්‍යාවශ්‍ය කියවීමක්
බූන්දි, 04:36:19
ලංකාවේ ජනප්‍රිය සංස්කෘතියට එකතුවුණු අළුත් වගේම ටිකක් බරසාර වචනයක් තමයි "ත්‍රස්තවාදය" කියන වචනය. තමන්ගේ දේශපාලන මතය, දැනුම ප්‍රකාශ කිරීමට වගේම විවිධ සිද්ධීන් හා ක්‍රියාකාරකම් නිර්වචනය කරන්නටත් මේ වචනය යොදා ගැනෙනවා. ලෝකයේ දරුණුතම "ත්‍රස්තවාදී සංවිධානයක්" යැයි පැවසුණු එල්ටීටීඊය හා පැවති වසර තිහකට අධික අතිශය දරුණු යුද්ධයත් එය යුධමය වශයෙන් ජයග්‍රහණය කිරීමට ලංකා ආණ්ඩුව සමත්වීමත් සමඟම මේ වචනයට අගයක් එකතු වීමත් ඊට සමාන්තරව එය ජනප්‍රිය තලයේ භාවිතා කිරීමේ පරාසයත් වැඩිබව පෙනෙන්න තියෙන දෙයක්.

මේ වචනය විවිධාකාර අර්ථදැක්වීම් වලින් යොදා ගත් අවස්ථා ගණනාවක් එදිනෙදා අත්දකින්න පුළුවන්. මේ තියෙන්නේ "ත්‍රස්තවාදය" කියන වචනය ඒ ආකාරයෙන් යොදාගත් අවස්ථාවන්.

  • ෆාමසි ත්‍රස්තවාදය

  • සයිබර් ත්‍රස්තවාදය

  • මාර්ග ත්‍රස්තවාදය (පාරේ ත්‍රස්තවාදය)

  • රාජ්‍ය ත්‍රස්තවාදය

  • කලවා ත්‍රස්තවාදය

  • එළවළු ත්‍රස්තවාදය


  • "ත්‍රස්තවාදය" කියන වචනය විවිධාකාර අරමුණු සඳහා යොදාගෙන තිබෙන බව මේ අනුව පැහැදිලියි. ජනප්‍රිය වචනයක් බවට පත්වුණාම සමහරවිට ඒ වචනය යොදාගන්නේ කිසිමාකාරයක බුද්ධිමය වටපිටාවක නෙවෙයි කියන එකත් පේන්න තියෙන දෙයක්.

    තමන්ට හතුරු කෙනෙක්, හානි දායක දෙයක්, තමන්ගේ අදහසට විරුද්ධ දෙයක්, කිසියම් විනාශකාරී දෙයක් වැනි අදහස ශබ්ධ රසයෙන් යුතුව ප්‍රකාශ කරන්නට "ත්‍රස්තවාදය" කියන වචනය භාවිතා කරලා තියෙනවා. දැනටමත් භාවිතා වන වගේම ඉදිරියට භාවිතා කරයි කියලා හිතෙන ත්‍රස්තවාදයේ ප්‍රභේද කිහිපයක් තමයි මේ. "මදුරු ත්‍රස්තවාදය", "කුණු ත්‍රස්තවාදය", "බලු ත්‍රස්තවාදය", "අල්ලපු ගෙදර ත්‍රස්තවාදය", "ගංවතුර ත්‍රස්තවාදය", "ඩෙංගු ත්‍රස්තවාදය", තමන්ට හතුරු යම් පුද්ගලයෙක්ගේ නමින් යුතු "ත්‍රස්තවාදය" වගේ බොහෝම පටු තැනක් දක්වා ත්‍රස්තවාදය කියන වචනය විතැන් වුණත් එච්චර පුදුමයක් නෙවෙයි.

    අනෙක් පැත්තට ආණ්ඩුව විසින් එල්ටීටිඊ ත්‍රස්තවාදය පරාජය කළ පරිදිම ආණ්ඩුව වෙත එන අනෙකුත් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී විරෝධතාවන් "ත්‍රස්තවාදී" ලේබලය යටතේ ප්‍රචණ්ඩත්වය යොදා විනාශ කිරීම සාධාරණීයකරණය කරන්නට යොමු වීමයි. මේ වචනයට තියෙන බලයට අනිසි වටිනාකමක් ලැබෙන්නේ ඇත්තටම මේ පිළිබඳව නිවරැදි දැනුමක් සමාජගතව නොතිබීම නිසයි.

    මේ ලියවිල්ල තුළ දී ත්‍රස්තවාදය කියන සංකල්පය අපිට තේරුම් ගත හැකි මානයන් පිළිබඳව කිසියම්‍ සංවාදයක් කිරීමට මා බ‍ලාපොරොත්තු වෙනවා. අඩුම වශයෙන් ඉදිරි කියැවීමක් සඳහා අවශ්‍ය දිශාව හා ඒ වෙනුවෙන් ‍වන ආරම්භයක මෙතුළින් ලබාගත හැකි වෙතැයි මා බලාපොරොත්තු වෙනවා.

    මූලිකවම අපි ත්‍රස්තවාදය යනු කුමක්දැයි සළකා බලමු. මේ වචනයත් එක්ක තියෙන පසුබිම කිසියම් ශාස්ත්‍රීය පසුබිමක් එක්ක කතාකළොත් එහි අදහසේ විශ්වාසනීයත්වයට හේතුවේවි.

    යම් සංකල්පයක් හඳුනාගැනීමට ඇති පහසුම ක්‍රමය ඊට වෙන්වී තියෙන නිර්වචනයන් අවබෝධකර ගැනීමයි. එසේ වුණත් ත්‍රස්තවාදය සම්බන්ධයෙන් නිශ්චිත නිර්වචනයක් සැපයීම අපහසු බවට ඒ සම්බන්ධයෙන් අධ්‍යයනය කරන විද්වත් ආයතන හා සංවිධාන ගණනාවක් ප්‍රකාශයට පත්කර කොට තියෙනවා. (Banlaoi, 2009)

    මෙච්චර ප්‍රසිද්ධ වචනයකට නිශ්චිත අර්ථකථනයක් දෙන්න බැරි ඇයි? ඇත්තම තත්ත්වෙ නම් ලංකාවේ වෙලා තියෙන දේ ලෝකෙදිත් වෙලා තියෙනවා. ඒ කියන්නේ ත්‍රස්තවාදය කියන වචනය විශාල නිර්වචනයන් ගණනාවකට ලක්වෙලා තියෙනවා. එක්දහස් නමසිය අනූගණන් වලදි විශේෂඥයෝ පිරිසක් එකතු වෙලා විවිධ නිර්වචන 109ක් ඇසුරුකරලා කරුණු 22ක් යටතට ගෙන නිර්වචනයක් සම්පාදනය කරත්, අවසානයේදී ඊටත් අභියෝගයක් එල්ල වුණා. ( Schmid and Jongman, 1988)1



    ලංකාවේ අපි ඉතාමත් සරලව තේරුම් අරං ඉන්න මේ වචන‍යට තේරුමක් හොයාගන්න ඇත්තටම විශේෂඥයින්ටවත් නොහැකි වුණේ ඇයි? මේ ප්‍රශ්නයට පිළිතුරු හොයාගන්න උත්සාහ කළොත් මේ වචනයේ සැබෑ අරුත අවබෝධකරගැනීමත් පහසුවක් වේවි.

    මේ සඳහා මූලින්ම අපි යම් විද්වත් අදහසක් විමසා බලමු.

    අර්ථදැක්වීම - 01

    "ත්‍රස්තවාදය පිළිබඳව වන අර්ථ දැක්වීම තීරණය වනුයේ පුද්ගලයෙකුගේ හෝ ජාතියකගේ දැක්ම මතයි. ඒ නිසා ත්‍රස්තවාදය පිළිබඳව නිවරැදි අර්ථදැක්වීම එකිනෙක පුද්ගලයාගේ දැක්ම මත තීරණය වේ."

    - මහාචාර්ය පැමලා ග්‍රිසෙට්, මධ්‍යම ෆ්ලොරිඩා විශ්ව විද්‍යාලය.


    අර්ථදැක්වීම - 02

    ත්‍රස්තවාදය යන වදනට විශ්වීය එකඟත්වයක් ඇති අරුතක් නැත. එසේ කිරීමේ අපහසුතාව ප්‍රතිවිරුද්ධ ස්ථාවරයන් තෝරා ගැනීමේ අවදානම මත රඳා පවතී. අද මෙම යෙදුමේ දේශපාලනික වටිනාකම එහි නෛතික අගය වසන්කර තිබේ. දේ‍ශපාලනික අර්ථයෙන් සැලකූ කල, ත්‍රස්තවාදය යම් යම් කාලාන්තරයන් හිදී යම් යම් රාජ්‍යයන් ගේ උවමනා එපාකම් මත ඉතා පහසුවෙන් උඩු යටිකුරු කෙරෙන්නාවූ වදනක් ව තිබේ. කලකට පෙර තලේබාන් වරුන් හා ඔසාමා බින් ලාඩන්, ඇෆ්ගනිස්තානයේ සෝවියට් ආක්‍රමණයට විරුද්ධව සටන් කරන කල සී. අයි. ඒ. සංවිධානය විසින් විමුක්ති සටන්කරුවන් (මුජහදීන්) ලෙස හඳුන්වන ලද මුත් අද ඔවුහු ජාත්‍යන්තර ත්‍රස්තවාදී ලැයිස්තුවේ ඉහලින්ම සිටිති. අද, එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය පලස්තීන ජාතිකයින්, ඊශ්‍රායලය විසින් නීති විරෝධීව තම භූමිය අත්පත් කරගෙන සිටීමට විරුද්ධව දීර්ඝ කාලීන අරගලයක නියුතුව සිටින විමුක්ති සටන් කරුවන් ලෙස දකින මුත්, ඊශ්‍රායලයට ඔවුහු ත්‍රස්තවාදී හු වෙති. ඊශ්‍රායලය ලෙබනනයේ හිස්බුල්ලා සංවිධානය ද ත්‍රස්තවාදී කල්ලියක් ලෙස සලකන මුත්, ජාත්‍යන්තරයේ සැලකිය යුතු ‍රටවල් ගණනාවකට ඔවුහු දකුණු ලෙබනනයේ ඊශ්‍රා‍යෙල් අත්පත් කරගැනීමට විරුද්ධව සටන් කරන සාධාරණ විප්ලවී‍යයෝ වෙති. සත්‍යය නම්, වසර 2000 දී හිස්බුල්ලා කණ්ඩායම විසින් දකුණේ බහුතරයක් ප්‍රදේශ වලින් ඊශ්‍රායල් සේනාංක පලවා හැරීම තුලින්, ලෙබනනය ඊශ්‍රායල් හමුදාවට මුහුණ දී පරාජය කල එකම අරාබි දේශය බවට පත්ව තිබීමයි. මෙලෙස ත්‍රස්තවාදයේ නෛතික අර්ථය වසන් කරමින් එය දේශපාලනික වාසීන් සඳහා විකෘති කිරීමේ ප්‍රතිවිපාක අතිශයින් අවාසිදායක වන අතර, එය නූතන "ත්‍රස්තවාදය තුරන් කිරීමේ සංග්‍රාමය", සීමිත අසම්පූර්ණ සහ අසාර්ථක ප්‍රයත්නයක් බවට පත්කර තිබේ.

    - සැමී සේඩන්, ලෙබනන් රාජ්‍යතාන්ත්‍රික.2

    අර්ථදැක්වීම - 03

    ත්‍රස්තවාදය සම්න්ධයෙන් වන එකිනෙකට වෙනස් වු මානයන් තුනක් ඇත.
    එනම්,
    1. ත්‍රස්වාදියා, 2. ත්‍රස්තවාදයෙන් පීඩාවට පත්වන්නා නොහොත් වින්දිතයා 3. සාමාන්‍ය මහජනතාව.

    "එක් පුද්ගලයෙකුට ත්‍රස්තවාදියෙකු ලෙස පෙනෙන පුද්ගලයා තවත් අයෙකුට විමුක්තිකාමී සටන්කාමියෙක් ලෙස පෙනී යයි" යන වාක්‍යය ත්‍රස්තවාදීන් විසින් පිළිගනු ඇත. ත්‍රස්තවාදීන් තමන් යක්ෂයින් ලෙස දකින්නේ නැත. ඔවුන් විශ්වාස කරනුයේ ඔවුන් සාධාරණ සටන්කරුවන් බවත්, ඔවුන් විශ්වාස කරන දේ වෙනුවෙන් සටන්කරන බවත් එය කවර හෝ මිලක් යටතේ ඉටුකරගැනීම වෙනුවෙන් කැපවී සිටින බවත්ය. ත්‍රස්තවාදයෙන් හිංසනයට පත්වන්නා ත්‍රස්තවාදියා පිළිබඳ විශ්වාස කරන්නේ ඔහු මානව ජීවිත පිළිබඳව කිසිම හැඟීමක් නැති අපරාධකරුව‍කු ලෙසයි. සාමාන්‍ය ජනයාගේ දැක්ම ස්ථාවර වූවක් නොවේ. ත්‍රස්තවාදීන් විසින් තමන්ව "රොබින් හුඩ්" ගණයෙහිලා පෙන්වීමට උත්සාහ කරමින් සාමාන්‍ය ජන මතය තමන් වෙත තබාගැනීමට උත්සාහ කරති. මෙම මතය ඔවුන් (ත්‍රස්තවාදීන් හෝ විමුකතිකාමීන්) විසින් මෙහෙයවන මනෝවිද්‍යාත්මක සටන්ක්‍රම (Psychological warfare) තුළින් පවත්වාගෙන යනු ලබන අතර ඒවා කඩාදැමීම වෙනුවෙන් සුක්ෂමව කටයුතු කළ යුතුවේ.3


    ඉහත දැක්වෙන්නේ, ත්‍රස්තවාදය සම්බන්ධයෙන් වන අධ්‍යයනික තලයේ භාවිත වන නිර්වචනයන් කිහිපයක්. එහි දිගින් දිගටම ත්‍රස්තවාදයට සෘජු නිර්වචනයක් දීමේ නොහැකියාව පෙන්නුම් කරනවා. ඉහත අර්ථදැක්වීම් ත්‍රිත්වය තුළම කියවෙන විදිහට "ත්‍රස්තවාදය" ට ඇත්තේ දේශපාලන අර්ථදැක්වීම්. ඒ කියන්නේ තම තමන්ගේ අවශ්‍යතාවන්ට අනුව ඒ ඒ පාර්ශවයන් ත්‍රස්තවාදය තමන්ට අවශ්‍ය විදිහට අර්ථදක්වනවා.

    ත්‍රස්තවාදය කියන්නේ මොකද්ද කියලා හරියටම කියන්න බැරි මොකද කියන එකත් තවදුරටත් පැහැදිලි කරගන්න ඕන. ඒකට ප්‍රධානතම හේතුව තමයි ත්‍රස්තවාදියෙක් යැයි අපි නම් කරන කෙනෙක් තවත් කෙනෙක්ට විමුක්තිකාමියෙක්, නිදහස වෙනුවෙන් අරගල කරන්නෙක් කියලා නම් කරන්න පුළුවන් වීම. ත්‍රස්තවාදී සංවිධාන යැයි නම් කරලා තිබූ සංවිධාන ඉතිහාසය විසින් විමුක්තිකාමී සංවිධාන කියලා වෙනස්වීම මේ සඳහා හේතුවයි. බීබීසීයේ මේ පුවත [මෙතන කොටන්න] මඟින් දැක්වෙන්නේ නෙල්සන් මැන්ඩෙලා කියන සුවිශේෂී කළු අප්‍රිකානු විමුක්ති නායකයා ඇමරිකාව විසින් ත්‍රස්තාවාදී ලේඛණය තුළ තැබූ බවට වන සාක්ෂියයි. මේ තත්ත්වයම පලස්තීනයේ ෆාටා සංවිධානය, අයර්ලන්තයේ IRA සංවිධානය සම්බන්ධයෙනුත් අදාළ කරගත හැකියි. ත්‍රස්තවාදය කියන ලේබල් කිරීම කරලා තියෙන හැම සංවිධානයක් ම වගේ තමන්ගේ හිංසාකාරී ක්‍රියා සිදුකරන්නේ සමූහයකගේ පීඩනයට එරෙහිව කිසියම් හෝ විමුක්තිකාමී දෘෂ්ටිවාදයක් ඉදිරිපත් කරමිනුයි. මේ බව විශේෂයෙන් දකින්න පුළුවන් මුස්ලිම් ත්‍රස්තවාදය ඇතුළේ. විශේෂයෙන් විවිධ නිකායන් අතර වන ගැටුමත්, රාජ්‍ය මඟින් එල්ලවන තර්ජනත්, රට රටවල් අතර වන අසාධාරණකම් හේතුපාදක කරගෙන තමයි මේ ත්‍රස්ත සංවිධාන ගොඩනැඟෙන්නේ. ආගමික භක්තිය විසින් පොදුවේ මේ හැම ප්‍රචණ්ඩකාරී ව්‍යාපාරයකම හිංසාවේ ප්‍රමාණය තීව්ර කිරීමක් සිද්ධවෙනවා. (Juergensmeyer,2005)4

    මේ සියළු කාරණා වලින් මම කියන්න උත්සාහ කරන්නේ හැම හිංසාකාරී වැඩක්ම, ත්‍රස්තවාදයට ලේබල්ගත වැඩක්ම සාධාරණයි කියන එක නෙවෙ‍යි. ඒ වුණත් මේ සියළු සමාජ සිද්ධි සඳහා ඉවහල් වන සමාජ පසුබිමක් තියෙන බවයි. ඒ ගැන වන පළල් අවබෝධයයි වැදගත්. මේ පිළිබඳව විස්තරාත්මක විග්‍රහයක් Addressing the Causes of Terrorism The Club de Madrid Series on Democracy and Terrorism කියන තිසීසය තුළ අන්තර්ගත වෙනවා.4

    දැන් ඇත්තටම ත්‍රස්තවාදය කියන එක අර්ථදක්වන්න ඕන කාටද? මේ ප්‍රශ්නයේ දී, ඇත්තටම ත්‍රස්තවාදය කියන්නේ මොකද්ද කියලා හරියටම අර්ථගන්වන්න ඕන ඊට එරෙහිව ක්‍රියාමාර්ගයක් ගන්න අවශ්‍යනම් විතරයි. කාර්යාලයේ, කඩපිල්වල, මිතුරු හමුවලදි සිද්ධවෙන කතා බස් වලදි ‍එහෙම අවශ්‍යතාවයක් තියෙනවද? එහෙමනම් වෙන්කරලා හඳුනාගැනීමටත් අපහසු මේ සංකල්පයට නිශ්චිත අර්ථකතනයක් දීලා තියෙන්නේ කවුද කියලා දැන් බලමු.

    මේ තියෙන්නේ ත්‍රස්තවාදය කියලා නිශ්චිතව අර්ථයක් ලබාදීලා තියෙන තැන් කිහිපයක්.

    ඇමරිකානු රජයේ අර්ථදැක්වීම-

    "ත්‍රස්තවාදය යනු දේශපාලන හා සමාජයීය අරමුණු මුදුන්පත් කරගැනීම සඳහා බලය හා හිංසාව නීතිවිරෝධීව යොදාගනිමින් පුරවැසියන්ට, එහි කොටසකට හෝ දේපළකට හානි කිරීම තුළින් රජයක් බය ගැන්වීම් හෝ රජයට බලපෑම් කිරීමයි. (28 C. F. R. Section 0.85)

    සී. අයි. ඒ අර්ථදැක්වීම

    1. ත්‍රස්තවාදය යනු කිසියම් සංවිධානයක සාමාජිකයින් හෝ එහි ඒජන්තවරුන් විසින් හිතාමතා සැලසුම් සහගහතව සිදුකරන ලබන, දේශපාලනික අරමුණක් සහිතව සාමාන්‍ය ජනතාව ඉලක්ක කරගත් හිංසාකාරී ක්‍රියාවකි.

    2. ජාත්‍යන්තර ත්‍රස්තවාදය යනු, එක් රටක භූමි ප්‍රමාණයකට හෝ ප්‍රමාණයක් සම්බන්ධ වූ ත්‍රස්ත ක්‍රියාකාරකම්ය.

    3. ත්‍රස්ත කණ්ඩායමක් යනු ත්‍රස්ත කටයතු ප්‍රායෝගිකව ක්‍රියාවේ යොදවන, එක් සංවිධානයක් හෝ සංවිධානයක අනුකමිටු ය.5

    ආචාර්ය බොයස් ගානර්ගේ අර්ථදැක්වීම -

    සිවිල් ජනතාව හෝ සිවිල් ජනතාව ඉලක්ක කොටගත් දේශපාලන අරමුණක් සහිත වූ හිතාමතා සිදුකරන හිංසාව හෝ හිංසනය සඳහා බලකිරීම. මෙහි ප්‍රධාන ලක්ෂන තුනකි.

    1. මෙය හිංසාව පාදක වූවකි. අවිහිංසාව පදනම් ‍කොටගත් සාමකාමී උද්ඝෝණ, වර්ජන, විරෝධතා ව්‍යාපාර ත්‍රස්තවාදී වන්නේ නැත.
    2. අරමුණ දේශපාලනිකය. එනම් එහි අරමුණ රාජ්‍ය පෙරළීම, බලය අත්පත් කරගැනීම, දේශපාලන තීන්දු තීරණ වෙනස් කරලීම වැනි. අරමුණ දේශපාලනික නොවේ නම් එය ‍ත්‍රස්තවාදී ගණයට අයත්වන්නේ නැත. (මේ තුළ ආගමික හෝ මතවාදීමය අරමුණු ද දේශපාලන ගණයට අයත්ය)
    3. ත්‍රස්තවාදය අනෙකුත් දේශපාලන හිංසාකාරී ක්‍රියාවන්ගෙන් වෙනස් වන්නේ එය සෘජුවම සිවිල් ජනයා ඉලක්ක කොට ගන්නා නිසාය. එමඟින් සිවිල් ජනතාව හිංසනයට, අපහසුවට, භීතියට පත්කරලීම සිදුකරයි. සිවිල් ජනයා මිනිස් පළිහක් ලෙස තබාගැනීමෙන් ද වක්‍රාකාරව මෙය සිදුවේ.6

    බ්‍රිතාන්‍ය රජයේ ත්‍රස්වාදය පිළිබඳව අර්ථදැක්වීම

    "දේශපාලනික ක්‍රියා සඳහා හිංසාව භාවිතය, ජනයා සංවිධාන කිරීමට හිංසනය භාවිතය හෝ ජනතාව බියකොට තැබීම, භීතිය ඇතිකිරීම්‍ සඳහා හිංසාව භාවිතයයි"

    ශාස්ත්‍රීය තලය ඇතුලේ බොහෝ වෙලාවට නිශ්චිතව අර්ථදැක්වුවෙ නැතිවුණාට යම් යම් තීරක ආයතන විසින් ත්‍රස්තවාදය අර්ථදක්වා තියෙනවා නිශ්චිත අර්ථයක් ගම්‍ය වන විදිහට. මේ අර්ථදැක්වීම් වල විශේෂ ලක්ෂණ මොනවාද?

    මෙහි දක්වා තියෙන ත්‍රස්තවාදයේ ලක්ෂණ වල යටි පෙළ තේරුම්ගැනීමට නම් වැදගත් කොට සැළකිය යුතු කරුණු දෙකක් තියෙනවා. එනම්

    1. දේශපාලන අරමුණක් සහිත වීම
    2. රාජ්‍යයට එරෙහිව ක්‍රියාත්මක වීම.

    ත්‍රස්තවාදය කියන කාරණයත් එක්ක හිංසාව, ප්‍රචණ්ඩත්වය කියන කාරණා බැඳි තියෙන දෙයක් බව අපි දන්නවා. එහෙමනම් කොහොමද මේ තවත් අනිවාර්ය ලක්ෂණ දෙකක් ඇවිත් තියෙන්නේ? සැබැවින් "ත්‍රස්තවාදය" අර්ථදැක්වීමේ ‍සැඟවූ දේශපාලනය තියෙන්නේ මෙතන.

    දේශපාලන අරමුණක් තියෙනවා කියන්නේ මිනිස්සු ක්ෂණික කෝපයෙන් පොළු මුගුරු වලින් ගහන එකවත්, පොලීසි වලට ගල් ගහන එකවත් නෙවෙයි. ඒක ඊට වඩා සංවිධානාත්මක වූවක්. ඒ කියන්නේ නිශ්චිත අරමුණක් සහිතව සිදුකරන ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියාවක්. උදාහරණයක් ගත්තොත් එල්ටීටීය විසින් කොළඹ බෝම්බ පිපිරෙව්වේ ඔය කියන විදිහෙ සිංහල ජාතිය සමූල ඝාතන ඉලක්කයක් හින්දා නෙවෙයි. ඔවුන්ට අවශ්‍ය එතනදි රටේ ජන ජීවිතය අඩාල කරලන්නට. ආර්ථිකය අඩපණ කරලා කේවල් කිරීමේ ශක්තිය වැඩි කරගන්න.

    ත්‍රස්තවාදය කියල හඳුන්වනු ලබන හිංසන ක්‍රමයේ තියෙන්න ඕන කියලා තියෙන දෙවෙනි කොටස තමයි ඉන් රාජ්‍ය බලය අභියෝගයට ලක්කිරීම. මින් පෙර දැක්වූ දේශපාලන අරමුණ කියන එකෙන්ම පටන්ගත්තොත් ඒ කියන දේශපාලන අරමුණ පෙළගැහිලා තියෙන්නේ රාජ්‍ය බලය අත්පත්කරගැනීම කියන කාරණයත් එක්කයි. ත්‍රස්තවාදී ක්‍රියා භාවිතා කරලා තමන් කැමති බාහිර දේශපාලන ව්‍යාපාරයන්ට සහයෝගය ලබාදෙන අවස්ථාත් තියෙනවා.

    රාජ්‍යය විසින් තමන්ගේ බලයට අභියෝග කරන්නට සැරසෙන පිරිසකට එරෙහිව තමන් සතු "හිංසනයේ නීත්‍යානුකූල අයිතිය" පාවිච්චි කිරීම සාධාරණීකරණය කරන්න තමයි ත්‍රස්තාවදය කියන මේ රාමුව හදලා තියෙන්නේ කියලා දැන් පැහැදිලියි. ඕනෑම කෙනෙක්ට මේකේ අසාධාරණයක් ‍එක්වරම පේන්නේ නැහැ. ඒත් තිරයෙන් වැසුණු පැති තව තියෙනවා.

    රාජ්‍යයන් විසින් ත්‍රස්තවාදය කියන ලේබල්ගත දේශපාලනික වචනය හඳුන්වා දෙන්නේ සැබැවින්ම ඒ වචනයත් එක්ක මානව සමාජය ඇතුලේ සිද්‍ධවෙන තවත් පැතිකඩක් වසාලන්න. තව දුරටත් කිව්වොත් රාජ්‍ය පාලනය විසින් දිගින් දිගටම සිදුකරන නොසළකාහැරීම්, වංචා දූෂණයන්, වෙන්කොට සැළකීම්, වාර්ගික නොසැළකීම්, ඉවසීමේ සීමාවෙන් ඔබ්බට යන මොහොතකදි තමයි ආයුධ අතට ගැනීම සිද්ධවෙන්නේ. මෙවැනි ආයුධ සන්නද්ධ එළැඹුම් සඳහා යම් ආකාරයක කලාපීය බල දේශපාලනය හෝ දෘෂ්ටිවාදීමය බලපෑමක් ති‍බිය හැකි වුණත් ඊට වඩා ප්‍රබලව බලපාන සාමාජයීය මූලබීජයන් වර්ධනය විය යුතුව ‍තියෙනවා. එවැනි බීජයක් සරුසාර ලෙස වැවෙන්න වෙනස් කාරණා බලපාන බව නොරහසක්. (මේ පිළිබඳ විස්තරාත්මක ලිපියක් www.meteck.org වෙබ් අ‍ඩවියේ තිබෙනවා.)

    අනෙක් අතට රාජ්‍යය වෙත තමන්ගේ දුක් ගැනවිල්ල ඉදිරිපත් කරන්න තියෙන අවසාන විකල්ප විදිහටත් නොයෙකුත් ජන කණ්ඩායම් ආයුධ අතට ගන්නවා. සමහර ප්‍රශ්න තමන්ට ම විසඳගන්න පුළුවන් වුණත් රාජ්‍ය පාලනය යටතේ අසාධාරණයට ලක්වෙන සමහර කරුණු කාරණා තමන්ට ම විසඳාගැනීම කළ නොහැකි දෙයක්. උදාහරණයකට ඉඩම් බෙදීම, පොලිස් බලතල, අධ්‍යාපන හා සෞඛ්‍ය වැනි පොදු ප්‍රතිපාදන, පරිපාලන ක්ෂේත්‍රය වැනි දේ රාජ්‍යයේ ඉහළ මැදිහත් වීමෙන් ඉටුකළ යුතු කර්තව්‍යයන්.

    තමන්ගේ ඇහේ තියෙන පොල් පරාලේ ගණන් නොගෙන අනිත් මිනිහගේ ඇහේ ඉඳිකට්ට ගැන කතා කිරීමයි බොහෝ විට සිද්ධ වෙන්නේ. ආයුධ අතට ගන්න කං සිද්ධ වුණු සියළු කාරණාවන් පසෙකට දාලා ආයුධ ගත්තු එකේ වරද විතරයි "ත්‍රස්තවාදය" ඇතුලේ අර්ථකථනය කරන්නේ. ටිකකට නැවතිලා යම් පුද්ගලයෙක් හෝ කණ්ඩායමක් විසින් ආයුධ අතට ගැනීම ගැන කල්පනා කරන්න. මිනිහෙක් හෝ ගැහැණියක් ආයුධයක් අතට ගන්නේ තමන්ගේ අවසාන විකල්ප විදිහට. මොකද ආයුධ ගැනීම කියන්නේ ආපසු හැරෙන්න බැරි පියවරක් බව ඔවුන් නොදන්නවා නෙවෙයි. තමන්ගේ මුළු ජීවිතේම කැපකරලා ආයුධයක් අතට ගන්න තරං හිතන්න කොච්චර සමාජ හේතූ තියෙන්න ඕනද?

    මේ සියළු කාරණාවන් අමතක කරලා "ත්‍රස්තවාදය" කියන නාමකරණය කරලා මනුෂ්‍ය වෙස් ගත් යක්ෂයින් පිරිසක් මවන්න හැදුවත් අපි හිතන්න ඕන ත්‍රස්තවාදීන් කියලා කියන්නෙත් මිනිස්සු කියන එක. එම නිසා ත්‍රස්තවාදීන් මුලිනුපුටා ගැනීම කියන වචනයත් එක්ක සාධාරණීකරණය කරන මනුෂ්‍ය ඝාතනය "මනුෂ්‍යත්වයට එරෙහි අපරාධ" නොවන්නේ කොහොමද? ඒවා තුළින් සිද්ධ වෙන්නේ මිනිස් සමූල ඝාතන නොවේද?

    සී. අයි. ඒ සංවිධානය වගේම නේටෝව, ඇමරිකන් රාජ්‍ය දෙපාර්තමෙන්තුව වගේම ‍රාජ්‍යයන් වැනි අන් පාර්ශව වෙත බලය පතුරුවන ව්‍යූහ හරහා ක්‍රියාත්මක වන තමන්ගේ ක්‍රියාකාරකම් නීතිගත කිරීමට මෙන්ම පිළිගැනීමක් ලබාදීමට බිහිවූ මෙම සංකල්ප විනිවිද දැකීමට අප පුරුදු විය යුතුයි. තමන් වෙත පැමිණෙන තෙක් නොඉඳ සමස්ත මානව වර්ගයාට වින කරන මෙවැනි සංකල්ප මඟින් කරන්නේ යහපත් මානව සමාජයකට පාර කීමක් වෙනුවට තව තවත් සමාජය අමානුෂික තැනක් බවට පත්කිරීමයි.

    ත්‍රස්තවාදය යැයි නම්කර ඇති සංකල්පයට පිළිතුරු ලබාදීම සඳහා ඉදිරිපත්කරන ත්‍රස්තවාදය ඉවත් කිරීම හෙවත් "සමූල ඝාතනය"ය කියන උපක්‍රමය වැරදි නම් ඊට එරෙහිව කළ යුත්තේ මොකද්ද? මේක බොහොම සංකීර්ණ ප්‍රශ්නයක්. ලෝකයේ බොහෝ රටවල් මෙවැනි ප්‍රශ්න සාර්ථකව විසඳාගත්තු අවස්ථා තියෙනවා. එසේ වුණත් ලෝක ඉතිහාසය තුළ ලියැවී ඇත්තේ යුද්ධ හා ලේ වලින් නිසා සාමකාමී ලෙස ප්‍රශ්න විසඳීම සම්බන්ධයෙන් තියෙන්නේ අඩු නැඹුරුවක්. මානව සමාජය හිංසාවෙන්, ප්‍රචණ්ඩත්වයෙන් ඉවත්වෙලා කිසියම් සාමකාමී සංහිඳියාවකින් යුතුව ගැටළු විසඳීමට යොමුවීම මානව ශිෂ්ඨාචාරයේ දියුණුව කියාපාන සාධකයක් ලෙසයි මට හැ‍ඟෙන්නේ.

    අවසාන පිළිතුරක් සෙවීමට ඉස්සෙල්ලා අප විසින් කළ යුත්තේ ත්‍රස්තවාදය නැමැති ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා බිහිවීමට හේතූ වූ කාරණා තේරුම්ගැනීමයි. ඒ තේරුම් ගැනීම ම ඒ සඳහා වන පිළිතුරක් වෙනුවෙන් සැළකිය යුතු ඉඩකඩක් සපයනවා. යම් ආකාරයක දේශපාලන ව්‍යූහමය වෙනස්කම්, ව්‍යවස්ථාපිත වෙනස්කම්, වගේම දේශපාලන විසඳුම් වැනි දේ මේ සඳහා යොදාගත හැකියි. කෙසේ වුණත් ආයුධ අතට ගන්නා තත්ත්වයට පත්වීම ම යම් ආකාරයක ව්‍යාකූල තත්ත්වයක් දක්වා පරිවර්තනය වීමක් ලෙස හඳුනාගත හැකි වුණත් ඒ ඒ ප්‍රශ්න සඳහා ඊට අනන්‍යවූ විසඳුම් පවතින බවත් අමතක කළ යුතු නෑ.

    මෙච්චර වෙලා මගේ සටහන තැබුණේ ත්‍රස්තවාදය පිළිබඳ යම් ආකාරයකට ව්‍යාප්ත වී තියෙන මත දෙකක් පිළිබඳවයි. ඉන් එකක් වුණේ ත්‍රස්තවාදය සම්බන්ධයෙන් වන ශාස්ත්‍රීය මතයක්. අනෙක් මතය ත්‍රස්තවාදය සම්බන්ධයෙන් යම් රාජ්‍ය හිතවාදී වුවක්. දැන් අපි හැරෙමු ලංකාවේ ත්‍රස්තවාදය පිළිබඳව අර්ථකථනය දිහාවට.

    ලංකාවේ ඉහත දක්වලා තියෙන උදාහරණය හරහා පේන දෙයක් තමයි මේ වචනය භාවිතය ඇතුළේ කිසිම බුද්ධිමය බැඳීමක් නැහැ කියන එක. ඒ කියන්නේ ඉහත දක්වලා තියෙන අර්ථදැක්වීම් ඇසුරෙන් බැලුවොත් පේනවා කිසිම විදිහකට ගලපන්න බැරි ආකාරයේ භාවිතාවන් සිද්ධ වෙලා තියෙනවා කියලා. උදා- එළවළු ත්‍රස්තවාදය, මාර්ග ත්‍රස්තවාදය. (දැන් දැන් ආසනික් ත්‍රස්තවාදයක් ගැනත් කියවෙනවා)

    ත්‍රස්තවාදය වචනය තමන්ගේ සිතැඟි පමණින් යොදාගනිමින් සිටින විට රජය විසින් සිදුකරන දෙයක් තමයි ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී වටපිටාවක් ඇතුලේ සිද්ධවෙන විරෝධතාවන් "ත්‍රස්තවාදී" ලේබලය යටතට දැමීම. මේක එක්තරා ආකාරයක අධිපතිවාදී මතවාදයක්. යම් ආකාරයක රාජ්‍ය හිතවාදී මතවාදයක් දරන ආචාර්ය බොයෙස් ගානර් ගේ ත්‍රස්තවාදය සම්බන්ධයෙන් වන නිර්වචනයට ඇතුලත් "හිංසාව" යන පදය අර්ථදැක්වීමෙදී ඔහු විසින් විශේෂයෙන් දක්වා තියෙන්නේ උද්ඝෝෂණ, පිකටින් ව්‍යාපාර, වැඩවර්ජන ත්‍රස්තවාදී ගණයට අයත් වන ඒවා නොවෙයි කියලයි. (හිංසාකාරී නොවන උද්ඝෝෂණ හා උපක්‍රම සඳහා www.aeinstein.org වෙත පිවිසෙන්න.)

    සමහර සංකල්ප විවිධාකාරයේ අර්ථකතනයන්ට හසුව තිබෙනවා. "ත්‍රස්තවාදය" කියන්නේ එහි තවත් එක් උදාහරණයක්. ඒත් මේ අර්ථකතන වෙනුවෙන් කිසියම් හෝ පදනමක් තිබිය යුතුයි. මහජනතාවගේ නොදැනුවත් බව හේතුවෙන් යම් පුද්ගයින් හෝ කණ්ඩයාමකට මේ සංකල්පයකට වැරදි අර්ථකථනයක් දෙන්න උත්සාහ කරනවා නම් එය කෙසේ හෝ පරාජය කළ යුතුයි. මේ ඒ වෙනුවෙන් වන කුඩා උත්සාහයක්.

    යුද්ධය, ප්‍රචණ්ඩත්වය, ත්‍රස්තවාදය, දේශපාලනය වැනි සංකල්ප එකිනෙකට බැඳී පවතින ඒවා. මේවා තනි තනියෙන් ගෙන අධ්‍යයන කිරීම අපහසු වුණත් යම් අවබෝධයක් ලබාගැනීම වෙනුවෙන් එය එසේ කළ යුතුව තිබෙනවා. මේ ලිපිය "ත්‍රස්තවාදය" යන වචනය කේනද්‍රකොටගෙන ලියවුණත් ඊට අදාළවන සංකල්ප ගණනාවක් සාකච්ඡා කළ යුතුව තිබෙනවා. මේ එහි ආරම්භයක් විතරයි. රාජ්‍ය ත්‍රස්තවාදය, ගරිල්ලා සටන්, ප්‍රති ත්‍රස්තවාදය (Counter Terrorism) වැනි දේ ඊට අදාළයි. එවැනි තවත් සාකච්ඡාවක් සමඟින් නැවතත් හමුවෙමු.

    විමර්ශක-

    1. http://declassifiedrommelbanlaoi.blogspot.com/2011/01/defining-terrorism-conceptual-problems.html

    2. Sami Zeidan, Desperately Seeking Definition: The International Community's Quest for Identifying the Specter of Terrorism, 36 Cornell International Law Journal (2004) pp. 491-492 - via www.wikipedia.org

    3. http://www.terrorism-research.com/ via Rommel C. Banlaoi, Counter- Terrorism Measures in Southeast Asia: How Effective Are They? (Manila: Yuchengco Center, 2009)

    4. Addressing the Causes of TerrorismThe Club de Madrid Series on Democracy and Terrorism

    5. https://www.cia.gov/news-information/cia-the-war-on-terrorism/terrorism-faqs.html

    6. http://www.citizenwarrior.com/2007/07/definition-of-terrorism.html
    http://portal.idc.ac.il/en/faculty/ganor/Pages/profile.aspx
    Dr. Boaz Ganor - Executive Director of the International Policy Institute for Counter- Terrorism

    මේ ලිපිය සඳහා පාදක වූ තවත් වෙබ් සබැඳි

    1. http://en.wikipedia.org/wiki/Definitions_of_terrorism
    2. http://www.nytimes.com/books/first/h/hoffman-terrorism.html
    3. http://www.jcpa.org/brief/brief004-26.htm
    4. http://www.unodc.org/unodc/terrorism_definitions.html
    5. http://www.icj.org/IMG/UK- Carlile- DefTer.pdf
    6. http://www.guardian.co.uk/world/2001/may/07/terrorism
    7. www.meteck.org/causesTerrorism.html
    මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
    Tags- Terrorists, A study on Terrorism, Sri Lankan War
    පැරණි මාදිලියෙන් ලැබුණු ප්‍රතිචාර-
    buwa මෙහෙම කියනවා :
    radical lipiyak! baya nethiwa idias prakasa karapu ekata mage aacharaya!!

    කිවුව වෙලාව- 2011-09-16 04:08:03
    buwa මෙහෙම කියනවා :


    කිවුව වෙලාව- 2011-09-16 04:06:25
    මෝඩ පොඩි අප්පුහාමියා වෙත මෙහෙම කියනවා :
    යකෝ මාතෘකාව විතරක් කියවලා කමෙන්ට් කරන්න යන්න එපා...බලපං මේ ලිපියේ මේ කොටස
    "තමන්ගේ ඇහේ තියෙන පොල් පරාලේ ගණන් නොගෙන අනිත් මිනිහගේ ඇහේ ඉඳිකට්ට ගැන කතා කිරීමයි බොහෝ විට සිද්ධ වෙන්නේ. ආයුධ අතට ගන්න කං සිද්ධ වුණු සියළු කාරණාවන් පසෙකට දාලා ආයුධ ගත්තු එකේ වරද විතරයි "ත්‍රස්තවාදය" ඇතුලේ අර්ථකථනය කරන්නේ. ටිකකට නැවතිලා යම් පුද්ගලයෙක් හෝ කණ්ඩායමක් විසින් ආයුධ අතට ගැනීම ගැන කල්පනා කරන්න. මිනිහෙක් හෝ ගැහැණියක් ආයුධයක් අතට ගන්නේ තමන්ගේ අවසාන විකල්ප විදිහට. මොකද ආයුධ ගැනීම කියන්නේ ආපසු හැරෙන්න බැරි පියවරක් බව ඔවුන් නොදන්නවා නෙවෙයි. තමන්ගේ මුළු ජීවිතේම කැපකරලා ආයුධයක් අතට ගන්න තරං හිතන්න කොච්චර සමාජ හේතූ තියෙන්න ඕනද?

    මේ සියළු කාරණාවන් අමතක කරලා "ත්‍රස්තවාදය" කියන නාමකරණය කරලා මනුෂ්‍ය වෙස් ගත් යක්ෂයින් පිරිසක් මවන්න හැදුවත් අපි හිතන්න ඕන ත්‍රස්තවාදීන් කියලා කියන්නෙත් මිනිස්සු කියන එක. එම නිසා ත්‍රස්තවාදීන් මුලිනුපුටා ගැනීම කියන වචනයත් එක්ක සාධාරණීකරණය කරන මනුෂ්‍ය ඝාතනය "මනුෂ්‍යත්වයට එරෙහි අපරාධ" නොවන්නේ කොහොමද? ඒවා තුළින් සිද්ධ වෙන්නේ මිනිස් සමූල ඝාතන නොවේද?"

    උඹ නං මහ ගොන් හරකෙක් පොඩි අප්පුහාමියෝ...මේකෙන් තියෙනවා එල්ටීටීය විතරක් නෙවෙයි ඕනම අවිගන්න කණ්ඩායමකට පසුබිම් වෙන හේතු...උඹට තෙරෙන්නේ නැත්තං ගෑණිට වත් කියලා තේරුම දැනගනිං..


    කිවුව වෙලාව- 2011-08-03 03:21:00
    Podiappuhami මෙහෙම කියනවා :
    මෙම ලිපියෙන් මෙම වෙබ් පිටුව විසින් මාකට් කරනු ලබන " දෙමල විමුක්ති සටනට " දැඩි ප්‍රහාරයක් එල්ල වන බව පෙනේ...එලෙස ගත් කල මෙය මෙහි පල කිරීමම මෙම වෙබ් පිටුවේ " රැඩිකල් " පියවරක් බව කිව යුතුය...( නැත්තන් එහෙම පෙන්වන්න හදනවද දන්නෙ නැහැ..)

    කිවුව වෙලාව- 2011-07-05 11:29:59
    NEO මෙහෙම කියනවා :
    IMAGES

    කිවුව වෙලාව- 2011-07-03 20:55:57
    Angelo Peiris මෙහෙම කියනවා :
    Good. A useful explanation.

    කිවුව වෙලාව- 2011-06-30 04:22:43
    ජන මෙහෙම කියනවා :
    කෝ පාන් පිටි ත්‍රස්තවාදය?
    කෝ ආසනික් ත්‍රස්තවාදය?


    කිවුව වෙලාව- 2011-06-29 09:25:00
    Plus
    ප්‍රතිචාර
    අඩවි දත්ත
    Facebook Page
    Boondi Google+
    Boondi RSS
    සංඛ කිරිඳිවැලගෙන් තවත් වියමන්
    Cine
    ආලෝකය නොදිටිමි!
    අදහස්
    දඩ ගැහුවම අවිචාරේ- මල් පිපෙයිද මහ පාරේ?
    වෙසෙස්
    ට්‍රම්ප්...!
    වෙසෙස්
    Brexit- සමුගැනීමේ මොහොත, ඉන් එපිට සහ මෙපිට
    අදහස්
    අපචාර වින්දනයේ සිට එල්ලුම් ගස් සුරතාන්තය දක්වා
    තවත් වෙසෙස් බූන්දි
    භූතයෙක්, යකැදුරෙක් සහ සත්‍ය කතාවක්
    දහමට බියෙන් සයුරට පනින මියන්මාර රොහින්ගානුවෝ
    මිහිකත විකුණනු ලැබේ!- සොබාදහම වස්තුකරණයේ සිට නව ලිබරල් පරිසරවාදය දක්වා
    ටෙඩිබෙයා සහ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය
    බුදු දහමට අනුව ඒබ්‍රහම් ටී. කොවුර් 'දේවදත්තයෙක්'ද?
    බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
    BoondiLets
    නෙල්සන් මැන්ඩෙලා කියයි.
    සමේ පැහැය නිසා හෝ පසුබිම නිසා හෝ ඇදහිල්ල අනුව හෝ අනෙකා කෙරෙහි වූ වෛරයකින් කිසිවෙකු උපදින්නේ නැත. මිනිසුන් වෛරකිරීමට උගත යුතුය. එසේ වෛර කරන්නට ඉගෙන... [More]
    What's New | අලුතෙන්ම
    රංග| මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය

    9-Mins

    (ජෝන් දිනේෂ්) මහගම සේකර (1929-1976)

    "1929 අප්‍රේල් 07 වැනිදා සියනෑ කෝරළයේ කිරිඳිවැල රදාවානේදී ජන්මලාභය ලැබූ මහගමසේකර මූලික අධ්‍යාපනය ලැබුයේ ගමේ පාසලෙනි. ළමා... [More]
    කවි| "මිරැන්ඩා...... මම යන්නම්"

    20-Secs

    (උපුල් සේනාධීරිගේ) මිරැන්ඩා......... මම යන්නම්*
    යනු මිස තවදුරටත් මෙහි
    රැඳීමක් නොමැත මට
    එහෙයින් මම යන්නම්

    අප තැනූ ආදර දෙවොලට... [More]
    ඔත්තු| උපුල් සේනාධීරිගේ කවි මග විමසීමක්- සැප්. 23

    7-Secs

    2017, සැප්තැම්බර් 23 සෙනසුරාදා, උදේ 9:00 සිට දහවල් 12:00 දක්වා, කොළඹ මහජන පුස්තකාලයේ, පළමුවන මහලේ... [More]
    වෙසෙස්| භූතයෙක්, යකැදුරෙක් සහ සත්‍ය කතාවක්

    6-Mins

    (තිලක් සේනාසිංහ ) ගුප්ත විශ්වාස සෑම සමාජයකම අඩුවැඩි වශයෙන් දක්නට ලැබේ. ඇතැම් සමාජයන් හි ඒවා සංස්කෘතිකාංග ලෙස ද ඉදිරිපත්ව ඇත. අතීත ශ්‍රී ලාංකීය... [More]
    කවි| මැටි බඳුන්

    30-Secs

    (ජනක මහබෙල්ලන) පෙලින් පෙලට
    මැටි බඳුන් රැසක්
    තබා තිබුනු
    ඒ මහලු කුඹලගෙ
    සාප්පුව ඉදිරිපිට
    එක් සුන්දර සවසක... [More]
    වෙසෙස්| තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?

    12-Mins

    (චින්තක රණසිංහ) අද අපි මේ ගෙනියන තෝල්ස්තෝයි පිළිබඳ සාකච්ඡාව මේ වගේ වාතාවරණයක් රටේ තියන තත්ත්වයකදි වුණත් තිබීම අතිශය වැදගත්. ලංකාවෙ පහුගිය අවුරුදු... [More]
    Cine| බස්‌සා තටු සලන ගොම්මනේ නැටීම- ධර්මසේන පතිරාජගේ 'ස්‌වරූප' ගැන විචාරයක්‌

    4-Mins

    (සිවමෝහන් සුමති | එරික් ඉලයප්ආරච්චි) ග්‍රෙගරි සැම්සන් තව ස්‌වල්ප වේලාවකින් ළඟාවනු ඇති තානායම දෙස බලයි. යටත් විජිත භාෂාවෙන් එය කඳුරට නැවතුම්පළක්‌ (hill station) බව කිව... [More]
    රත්තරං ටික| පළතුරු සහ චාරිත්‍රය

    1-Mins

    (පාවුලෝ කොයියෝ | සංජය නිල්රුවන් ගුණසේකර) ගිනියම් වූ කතරෙහි පලවැල සොයා ගැනීම ඉතා අසීරු කටයුත්තකි. ඒ බැව් දත් දෙවියන් දිනක් තම... [More]

    Warning: Division by zero in /home/boondilk/public_html/article.php on line 1198
    රහක් ඇති Music| ආල වඩන සුවඳ සබන්

    අමරසිරි පීරිස්
    ප්‍රේමසිරි කේමදාස
    රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ
    [Play]
    අදහස්| අලුත් මිදියුෂ අලුත් බඳුනෙක

    6-Mins

    (අජිත් හැඩ්ලි පෙරේරා) අප අසල්වැසි ඉන්දියාව නොබෝ දා අලුත් ජනාධිපතිවරයකු තෝරා ගත්තේ ය. ඉන්දියාවේ බොහෝ දෙනා තවමත් දලිත්වරුන් පිළිකුල් කරති. ඔවුන්ගේ ඇඟේ වැදුනු... [More]
    ඔත්තු| කවි පොත් සල්පිල මෙවරත්

    45-Secs

    2017 කොළඹ ජාත්‍යන්තර පොත් ප්‍රදර්ශනයට සමගාමීව, පොත් ප්‍රකාශකයන්ගේ සංගමයේ පූර්ණ අනුග්‍රහයෙන් පැවැත්වෙන 'කවි පොත් සල්පිල',... [More]
    වෙසෙස්| දහමට බියෙන් සයුරට පනින මියන්මාර රොහින්ගානුවෝ

    5-Mins

    (මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) ලොව වඩාත්ම හිංසනයට පත්වන ජන වර්ගයක් ලෙස ලැයිස්තුගත වන (එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධාන වාර්තාව, 2013) මියන්මාර‍යේ රොහින්ගා මුස්ලිම් ජනයා දස දහස්... [More]
    කවි| පෙම් යුවළ

    27-Secs

    (මහගම සේකර) 'ඉසුරු මුනියෙහි පෙතැලි ගලක
    ඒ ආලයෙ ලීලය පෑ
    විස්මිත ගල් වඩුවාණෙනි'
    අමරණීය වේ ඔබගේ නාමේ
    කියනු මැනවි මට
    මූර්තියට ඔබ මේ ලෙස නැඟුවේ... [More]
    ඔත්තු| බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක- සැප්. 07

    9-Secs

    කාංචනා අමිලානිගේ දෙවැනි කාව්‍ය සංග්‍රහය "බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක", 2017, සැප්තැම්බර් 07 වැනිදා, සවස 4:00ට,... [More]
    කතන්දර| "හාවයි ඉබ්බයි දැන් හරි යාලුයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

    28-Secs

    වෙන්කට්‍රාමන ගොව්ඩා ලියූ පද්මනාබ් සිත්තම් කළ, "The Hare & the Tortoise (Again!)" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

    Sinhala Translation of... [More]
    කවි| An Attacked Mosque alias Sutta Palli

    40-Secs

    (ෆතීක් අබූබකර්) Poem embeds the same boy
    twenty sixth time
    into the memory of an attacked mosque
    where thousand eyes of misery
    are wide-opened scars... [More]
    Cine| "මේ රට මගෙ නෙවෙයි; මගෙ අම්මගෙත් නෙවෙයි" සමඟ "28" කියවීම

    8-Mins

    (කේ.ඩී. දර්ශන) මෙය 28 සිනමාපටය ගැන බරපතල න්‍යායික විචාරයක් නොවෙන්න පුළුවං. දවසින් දවස මතු කරගන්නවා වෙනුවට සංස්කෘතික සළුපිලි අන්දලා යට කරන්න හදන... [More]
    කතන්දර| "කළු කිටියා හරි නරකයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

    27-Secs

    අනුෂ්කා රවිශංකර් පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් රචනා කළ, ප්‍රියා කුරියාන් සිත්තම් කළ, "It's All the Cat's Fault!" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.... [More]
    Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
    Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook