Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රහ කතා-බස්
මට සිනමාව කියන්නේ සමාජාවබෝධයට පත්වීමේ මාවතක්....| අශෝක හඳගම සමග
මේ දකුණු කොරියාවේ ජිඔන්යූ අන්තර්ජාතික සිනමා උළෙලේ දී (JIFF - JEONJU INTERNATIONAL FILM FESTIVAL) ශ්‍රී ලාංකික සිනමාවේදී අශෝක හඳගම සමඟ පුවත්පත් කලාවේදියෙකු කරන ලද සම්මුඛ සාකච්ඡාවක සිංහල පරිවර්තනය යි.
බූන්දි, 17:15:31
මේ චිත්‍රපටය හදන්න ඔබව පෙළඹවූ හේතුව කුමක්ද?

JIFF ප්‍රේක්ෂකයින්ට මතක නම්, මම මුලින් ම ඔවුන්ට ඉදිරිපත් කරපු චිත්‍රපටය ‘මේ මගේ සඳයි’. ඒ 2000 වසරෙදි. එය එම වසරේ හොඳම චිත්‍රපටයට හිමි Wusuk සම්මානය දිනා ගත්තා. එහි තේමාව වුණේ අපේ රට තුළ එවකට පැවති, බැලු බැල්මට අවසානයක් දකින්නට හැකි වෙතැයි කිසිවෙකු නොසිතූ යුද්ධය නිසා, ඉතා දුෂ්කර මායිම් ගමක විසූ සිංහල ප්‍රජාවක සාමාජිකයින් සතු වටිනාකම් සහ සම්බන්ධතාවල ස්වභාවය වෙනස් වූ ආකාරය යි. ඒ ‘කිසිදාක අවසාන නොවෙතැයි පෙනුණු යුද්ධය’ 2009 මැයි මාසෙ දි එල්ටීටීඊ යුධ යාන්ත්‍රණය රජය හමුදාමය යුධ බලය විසින් විනාශ කර දැමීමත් සමඟ අවසන් වුණා.



ඉතා දීර්ඝ වූ වසර තිහක් තිස්සේ ඇදී ගිය යුද්ධය නොසිතූ අවසානයකට ළඟා වුවත් එයින් මේ ර‍ටේ සාමාජයීය ජීවිතයට වුණු බලපෑම එතරම් ඉක්මණින් නැති වෙලා නෑ. යුද්ධයෙන් විනාශ කරන ලද උතුරේ ගම් සහ නගරවල යලිත් ජීවිතය හුස්ම ගන්නට පටන් ගැනීමත් සමඟ පීඩාවට පත් ප්‍රජාවන් දැන් මුහුණ දෙන්නේ වසර ගණනක් තිස්සේ ඔවුන් දිනා ගන්නට යුධ වැදුණු ‘වාර්ගික නිදහස‘ටත් එහා ගිය නවතම ගැටළු රාශියකට යි.

ජීවත්වීම සඳහා කෙරෙන අරගලය යුද්ධයටත් වඩා අමිහිරි, අවදානමින් පිරි, අසීරු එකක්... ශීඝ්‍රයෙන් වෙනස්වෙන තාවකාලික මහා පරිමාණ සංවර්ධන වාතාවරණය තුළ ‘ජීවිතේ කුඩා අංශුවක්’ වෙනුවෙන් සටන් වදින, දුක් විඳින මිනිසුන් මා දුටුවා. ‘යුද්ධය’ හෝ ‘යුද්ධයේ අවසානය’ යන ද්වයම ‘යුද්ධයට විසඳුම‘ නොවන බව රජය සහ ජනතාව යන දෙපාර්ශවය ම වටහා ගත යුතු බව මට හැඟුණා.

ඔබේ චිත්‍රපටයේ ප්‍රධාන ‍තේමාව මොකක්ද?

කෙටියෙන් ම කිව්වොත් ‘ජීවිතය සියල්ලට ඉහළින්’...!

සංග්‍රාම භූමිය මත සිය ජීවිත පූජාකළ නිර්භීත වීරයින් අප කොතෙකුත් දැක තිබෙනවා. එබඳු මරණ යුද්ධය තුළ දෙපාර්ශවයෙන් ම උත්කර්ෂයට නැංවුණා. නමුත් ජීවිතයේ ඇත්ත වටිනාකම තියෙන්නේ වෙන තැනක. ‘ඉනියවන්’ කියන්නේ සියලු සමාජ- දේශපාලනික යථාර්ථයන්‍ විසින් වඩ වඩාත් බියකරු සහ මරණීය බවට පත් කරන ලද ‘ජීවිතය’ සඳහා වන සටන ගෙන යාමට අධිෂ්ඨානයෙන් අරගල කරන්නාවූ සියල්ලන්ට පිදෙන උපහාරයක්.

JIFF හි කොටස් කරුවෙකු වීම ගැන හැ‍ඟෙන්නෙ කොහොමද?

JIFF කියන්නේ මම හැමදාමත් ආසාවෙන් මගේ නිර්මාණ ඉදිරිපත් කරන තැනක්. මම JIFF වලට සම්බන්ධවෙන්නෙ එය පටන් අරගෙන දෙවන වසරෙ ඉඳන්. එහි දී මුල ඉඳලම චිත්‍රපට නිර්මාණකරණය සැලකුණේ කිසියම් කලාත්මක ප්‍රකාශනයක් ඉදිරිපත් කරන බැරෑරුම් විධික්‍රමයක් ලෙස සහ කෙනෙකු‍ට නිර්මාණ විශ්වාසයක් ඇතිව අනාවරණය කළ හැකි තැනක් ලෙස. මට හරිම සතුටුයි එබඳු වැදගත් උළෙලක සමීපතමයෙක් වෙන්න ලැබීම ගැන. මම හරිම කැමැත්තෙන් තමයි මෙහි රැ‍ඳෙන්නෙ.



සිනමාව කියන එක ඔබ අරුත් ගන්වගන්නෙ කොහොමද?

මට සිනමාව කියන්නෙ හුදු රසවින්දනයකට එහා ගිය දෙයක්. හරියට ම කිව්වොත් එය ‘සමාජාවබෝධයට පත්වීමේ’ මාවතක්. ඒ නිසා මම මගේ නිර්මාණ සලකන්නේ භාරදූර කාර්යයන් විදිහටයි. චිත්‍රපයක් හදන්න පටන් ගිනිද්දි මම සූදානම් වෙනවා දුක් විඳින්න සහ කැපකිරීම් කරන්න. මම මේ තාක් කරල තියෙන්නෙත් එහෙමයි. ඉදිරියටත් ඒක එහෙම ම වේවි.

වාණිජ යථාර්ථයන් තුළ හුඟ දෙනෙක් විශ්වාස නොකරන දෙයක් තමයි සිනමාවට මිනිස්සු වෙනස් කරන්න පුලුවන් කියන එක. මේ තාක් සාර්ථක වෙන්න බැරි වුණත් මම තදින් ම විශ්වාස කරනවා එය කළ හැකියි කියලා.

ඔබට ප්‍රේක්ෂකයින් සමඟ බෙදා ගන්නට පණිවුඩයක් තියෙනවද?

මේ චිත්‍රපටය තමයි මම දෙන පණිවුඩය; කිසියම් නිශ්චිත පණිවුඩයක් චිත්‍රපටය තුලදී නිවේදනය නොවුනත්.



මට නිරන්තරයෙන් ම මගේ ප්‍රේක්ෂකයා සමඟ බෙදා ගන්නට අවශ්‍ය දේ තමයි අපි මේ ජීවත් වෙන සමාජය පවතින්නේ, තියෙන්න ඕනෙ හොඳම විදිහට නෙවෙයි කියන එක. අපි එකට එක්ව එය වඩා යහපත් තැනක් බවට පත් කළ යුතුයි. සිනමාව කියන්නේ අපේ අවි ගබඩාවේ තිබෙන ඉතාම සංකීර්ණ ප්‍රබල අවියක්. ඒ ගැන ඇති විශ්වාසය කිසිවිටෙක බිඳ ගන්න එපා!
උපුටා ගැනීම- JIFF වෙබ් අඩවියෙන්
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Asoka Handagama Sri Lankan Film Director, JIFF - JEONJU INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රහ කතා-බස්
"පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්
"ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්
"කෆ්කා යථාර්ථවාදය පිළිබඳ සම්ප්‍රදායික අදහස අර්බුදයට යවපු ලේඛකයෙක්"- එරික් ඉලයප්ආරච්චි
"මගේ ඇතුළෙත් දේශපාලන සත්ත්වයෙක් ඉන්නවා. මං ඌට ආදරෙයි!"- සෝමරත්න දිසානායක
"කිමිදෙන එක නෙමෙයි, පතුල හොයන එකයි අවුල"- විරාජ් ලියනාරච්චි
BoondiLets
ඇල්ෆ්‍රඩ් හිච්කොක් කියයි.
සිනමා පටයක "දිග" යනු, මිනිස් මුත්‍රාශයේ දරා සිටීමේ හැකියාව සමග සෘජු ලෙස සම්බන්ධ කොට සැලකිය යුත්තකි!
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook