Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
සිත්තර බූන්දි
චිත්‍රකතා කලාවේ අනුරාලෝකය- අනුර ශ්‍රීනාත්
බූන්දි, 19:08:01
ලංකාවේ අපේ චිත්‍රකතා කලාව මෙතෙක් කිසිවකු විසින් හෝ නිසි ඇගයීමට ලක් නොකරන ලද ක්ෂේත්‍රයකි. අපේ රටේ චිත්‍ර කතා කලාව පිලිබඳව මේ සටහන තැබීමට විශේෂ හේතුවක් වුයේ ඉකුත් දා කලා භවනේදී පැවැත්වුනු අපූර්ව සිත්තරකුගේ අපූරු සිතුවම් පෙළක් ඇස ගැටීමෙන් ලද උත්තේජනයයි. මේ සිතුවම් දැක්ම නම් කර තිබුණේ "අනුරාලෝකය" නමින්. ලංකාවේ චිත්‍රකතා ක්ෂේත්‍රයේ දැවැන්ත චරිතයක් වූ අනුර ශ්‍රීනාත් සිත්තරා තිස්තුන් වසරක් පුරා සිය තෙළිතුඩින් මැවූ අපූර්ව සිතුවම් තුන් සියයකට වැඩි ප්‍රමාණයක් අනුරාලෝකයට අන්තර්ගත විය.

සිත්තරකු ලෙසින් අනුර ශ්‍රීනාත් චිත්‍රකතා කලාවට පිවිසෙන්නේ 1970 දශකයේ අග භාගයේ දී ය. ඒ චිත්‍රකතා පත්තරවල චිත්‍රකතා ශිල්පියෙකු ලෙසිනි. ඒ යුගය ලංකාවේ චිත්‍රකතා පත්තර කලාව සුවිශේෂ කලාංගයක් ලෙස මනාව වැඩෙමින් තිබූ යුගයකි. 1980–90 දශකය ලංකාවේ චිත්‍රකතා පාඨකයන්ගේ ස්වර්ණමය යුගයක් වී තිබුණි.

චිත්‍රකතා පත්තර ආරම්භ වන්නේ ලේක් හවුස් ආයතනය ලංකාවේ පළමු වරට මුද්‍රණය කළ සතුට චිත්‍රකතා පත්තරයෙනි. අනතුරුව මධුර, චිත්‍රමිත්‍ර, සුහද, සිත්තර, සත්සිරි, දසුන ආදි චිත්‍රකතා පත්තර පෙළක් මෙරට බිහිවිමත් සමගම චිත්‍රකතා පත්තර කලාව ලාංකීය පාඨකයන්ගේ වින්දනීය අත්දැකීම් නවමු ඉසව්වක් කරා යොමු කළේය.


අනුර ශ්‍රීනාත්

මේ චිත්‍රකතා පත්තර සමග බලංගොඩ සරත් මධු, වික්‍රම, කැමිලස් පෙරේරා, උදයකාන්ත වර්ණසුරිය (චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂක), බන්ධුල හරිශ්චන්ද්‍ර, දයා රාජපක්ෂ, සුමතිපාල-ජෝතිපාල, අනුර ශ්‍රී නාත්, සුසිල් ප්‍රේමරත්න (ගායන ශිල්පී) සහ ජැක්සන් ඇන්තනී (රංගන ශිල්පී, චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂක), ජනක රත්නායක ආදී නිර්මාණාත්මක ප්‍රතිභාවෙන් පිරිපුන් කලාකාමී සිත්තරුන් පිරිසක් රොද බැඳ ගෙන සිටියහ.

චිත්‍රකතා සඳහා බොහෝ දුරට තේමාව වූයේ ආදරය, ප්‍රේමය, විරහව, ත්‍රාසය, භීතිය, හාස්‍ය සහ වීරත්වයයි. සිනමාව සේ ම චිත්‍රකතා කලාව තුළ ද රැඳී තිබුනේ එකම ආකාරයේ නිර්මාණාත්මක අත්දැකීම් ය. සිනමාව තුළ චලන රූප රාමු දැකිය හැකි මුත් සිත්තරා විසින් චිත්‍රකතාව සඳහා අඳින චිත්‍රය ද රූප රාමුවෙන් රාමුවට චලනය වන හැටි පාඨකයාට සිතුවමින් ඇඳ මනස තුළ සිනමා පටයක් මවා දුන්නේ චිත්‍ර ශිල්පියා විසිනි. එහි දෙබස් ඇත. චරිත ඇත. සිනමා පටයක දක්නට ලැබෙන සංගීත රසය හැර සෙසු සියළුම රස පාඨකයාට එදා චිත්‍ර කතාවෙන් ලබා දුන්නේ ය. සිනමා පටයක දක්නට ලැබෙන චලන චිත්‍රයේ සමීප රූපය ද, චලන චිත්‍රයේ දුරස්ථ රූප රාමුව ද සිනමාවේ මෙන් චිත්‍ර කතා කලාවේ ද එලෙසම දකින්නට හැකි විය. සිනමාවේ මෙන් ම චිත්‍රකතාවල ද වීරයෝ සේ ම ප්‍රේමණීය චරිත ද බිහිව එකල සමාජ ගතව තිබුණි. නූතනයේ පවා සිනමා පටයක් නිර්මාණය කිරීමට පෙර එහි කතාව හා චරිත පෙළ ගැස්වීම චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂ වරයා විසින් චිත්‍රකතාවක් බවට පරිවර්තනය කරයි.



මේ අයුරින් ගොඩ නැගුණු චිත්‍ර කතා පත්තර කලාව බිඳ වැටීම ආරම්භ වූයේ 1990 මැද භාගයේ දීය. ඊට බලපෑ හේතු කීපයකි. චිත්‍රකතා ප්‍රකාශන මුවාවෙන් අසභ්‍ය චිත්‍රකතා පුවත්පත් කලාවක් රට තුළ බිහිවීම, කිසිඳු ප්‍රමිතියකින් තොරව චිත්‍රකතා බිහිවීම, උසස් නිර්මානාත්මක අත්දැකීම් වලින් සැරසුණු කතා පුවත් නොතිබීම ආදී මෙකී කාරණා මෙන් ම ලංකාව තුළ විද්‍යුත් මාධ්‍යයක් ලෙස රූපවාහිනිය ස්ථාපනය වීමත් අපේ රටේ චිත්‍රකතා පත්තර කලාව දශක දෙකක් වැනි කෙටි කාලයක් තුළ දී අභාවයට යාමට තුඩුදුන් කරුණු කාරණා වූ බව නිසැකය.

1990 දශකයේ මැද භාගයේ බිඳ වැටුණු චිත්‍රකතා පත්තර කලාව මේ වන විට සති අන්ත හෝ සතියේ ජාතික පුවත්පතක කුඩා තීරයකට පමණක් සීමා වී ඇත. එහෙත්, තවමත් ලෝකයේ ප්‍රචලිත කලා මාධ්‍යයක් ලෙස වර්ධනය වෙමින් පවතින චිත්‍රකතා කලාව පුවත් පත් වශයෙන් නොවුන ද, චිත්‍රකතා පොත් වශයෙන් ලෝකයේ හොඳ වෙළඳ පොළක් නිර්මාණය කර ගෙන තිබේ. සුපර් මෑන්, බැට්මෑන්, ඩ්‍රැකියුලා වැනි චිත්‍ර කතා සේ ම ටිං ටිං, Asterix වැනි කාටූන් රැගත් චිත්‍රකතා පොත්වලට අද දවසේ ද පාඨක වෙළඳ පොළ තුළ හොඳ ඉල්ලුමක් තිබේ.

එවන් වූ යුගයක අනුර ශ්‍රීනාත්ගේ අනුරාලෝකය මෙම චිත්‍රකතා සිතුවම් දැක්ම චිත්‍රකතා පත්තර කියවූ පාඨකයන්ට ආශ්වාදයක් ම වූවාට සැකයක් නැත. අනුර චිත්‍රකතා පත්තර කියවූ පාඨකයා නැවත ඒ යුගයට කැඳවීමට ගත් අතිශය වෙහෙසකර කටයුත්ත ඉතාමත් සාර්ථක වූ බව පැහැදිළි වූයේ කලාවේ රස හඳුනන බොහෝ කලාකරුවෝ ද, චිත්‍රකතා පත්තර කියවන්නට පුරුදුව සිටි අප වැනි සාමාන්‍ය රසිකයෝ ද අනුරගේ මෙම අපූර්ව සිතුවම් දැක්ම දෑසින් විඳ සැනසෙන්නට පැමිණ සිටි බැවිණි.



අනුර ශ්‍රීනාත් චිත්‍ර ශිල්පියාද මා මුලින් සඳහන් කළ සියළුම චිත්‍රකතා පත්තර සදහා චිත්‍රකතා නිර්මාණය කළ ශිල්පියෙකි. ආරම්භක යුගයේ අනුරගේ චිත්‍රකතා කලාව තුළ ඔහුගේ ඇස මෙන්ම තෙළිතුඩ ද රැඳුනේ වීර කතා කෙරෙහිය. අනතුරුව ඔහුගේ ගමන් මග ආන්දෝලනාත්මක ස්වරූපයෙන් වෙනස් විය. චිත්‍රකතාවෙන් පාඨකයා රැඳවිය යුතු තැන නිශ්චිතව ස්ථාන ගත කර හඳුනාගත්තේය. "කෝ", "මල්කැකුලක් ඉකිබින්දා" ආදී මුල් යුගයේ චිත්‍ර කතා මගින්, එතෙක් චිත්‍රකතා කියවූ පාඨකයා සිටි තැනින් ඉහළට ඔසවා තැබූ ඔහු චිත්‍ර කතා කියවන පාඨකයා තුළින් ම සමාජය නැවත ප්‍රශ්න කිරීමේ මාවත සොයා ගත්තේය.

ගෙවුණු තිස්තුන් වසර තුළ අනුර සිය තෙළිතුඩින් ලෝකය දකින හැටි මෙන් ම ලෝකයට ආදරය කරන සැටිත්, ඒ මගින් පාඨකයාට තමා ආදරය කළ ලෝකයට ආදරය කරන්නට කියා දෙන හැටිත් චිත්‍ර කතාවෙන්ම කියා දුන්නේය. අනුර , දැඩි මර්දන කාරී යුග වල ජීවන අරගලයේ යෙදෙන පීඩිත ජනතාවගේ දුක්ඛිත ජීවිත ලෝකයට විවර කරමින් විටෙක චිත්‍රකතා කලාව තුළ දේශපාලන අරගලයක නියැලෙමින් සිය චිත්‍රකතා මෙහෙය වන්නේ කවිය ගීතය, සිනමාව මෙන් ම චිත්‍රකතා කලාවෙන් ද නූතන සමාජය යහපත් තැනකට කැඳවීමේ අරමුණින් යුතුව ය. මෑත යුගයේ අනුර අතින් නිර්මාණය වූ "එන්න එපා කෝච්චිය", "ඉස්කෝලේ යන්න පුතේ", "පිස්සු නැත්නම් ෂෝක් පුතා", "Cellපෝං", "Conදා" ආදී චිත්‍රකතා ඊට හොඳම නිදසුන් ය.

චිත්‍ර කතා කලාව මෙන්ම අනුරගේ දේශපාලන කාටූනය ද සමාජ යහපතට හැරවීය. එය සිනමාකරුවා මෙන්ම කපුගේගේ නන්දාගේ ගීවල තිබූ සැබෑ ජනතාවාදී දේශපාලන සංස්කෘතිය ඔහු සිය තෙළිතුඩින් මැවූ කාටූන් සිතුවටමට ග්‍රහණය කරගත්තේය. සමාජය උඩු යටිකුරු කිරීමත්, සමාජයේ සුදු චරිත කලු චරිත ලෙසින් පාඨකයාට වටහා ගැනිමට ඉඩ හැරීමත් අනුරගේ චිත්‍රකතා කලාව තුළ මෙන්ම කාටූන් සිතුවම් වල ද දකින්නට තිබේ. ඔහුගේ තෙළිතුඩෙහි රැඳුණු රැඩිකල් බව විටෙක මේ සමාජයේ තබා ඇති සුදු පැහැති තිරය පසුපස සැඟවූ කලු පැහැය පාඨක ඇසට යොමු කරයි. ඒ කණපිටෙහි නො පෙනෙන, ගැඹුරු පත්ලෙහි සැගව ඇති දේ සියුම් ලෙස එහි ගැඹුරු පත්ලටම කිඳා බැස එහි ඇති අරුත සොයා යන චිත්‍ර කතා කලාව සහ කාටූන් කලාවක් තුළ ඔහුගේ තෙළිතුඩ රැඳී ඇත. මා ආදරය කරන්නේ අනුරගේ ඒ කලාවටය.

ඒ නිසා ම වර්තමානයේ චිත්‍රකතා පත්තර කෙරෙහි පාඨක නැඹුරුවක් නැතත් තිස්තුන් වසරක් පුරා ඔහු විසින් අඳින ලද චිත්‍ර කතා අතරින් "චූටි පුතාගෙ ලොකු කතා", "එන්න එපා කෝච්චිය", "ඉස්කෝලේ යන්න පුතේ", "පිස්සු නැත්තං ෂෝක් පුතා", "Cellපෝං" ආදී චිත්‍ර කතා නැවත පොත් වශයෙන් ප්‍රකාශයට පත් කර ලංකාවේ චිත්‍ර කලාව නැවත පාඨක අවධානයට යොමු කරවන්නේ සැඟව ගිය චිත්‍රකතා කලාව නැවත පාඨකයා වෙත කැඳවීමට ය. කෙසේ වුවද අනුරගේ චිත්‍රකතා සහ කාටූන් සිතුවම්වල තිස්තුන් වසරක් තිස්සේ පිළිබිඹු වන පීඩිත ජනතාවගේ වේදනාකාරී ජීවිත සමාජයට මුදාහැර චිත්‍ර කතා කලාවේ මිහිර නැවත නූතන පරපුරට බෙදා දෙමින් කලාව තුළ සැගව ගිය චිත්‍රකතා මාවත නැවත එළිය කළේය. අනුර ශ්‍රීනාත්ගේ "අනුරාලෝකය" සිතුවම් දැක්ම නූතනයට වැදගත් වන්නේ ඒ නිසාය.





මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Anura Srinath, Anuralokaya, Sri Lankan Art Stories, Illustrator, Cartoonist, Painter, Storyboard and Comic Artist.
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් සිත්තර බූන්දි
සිබිල්ලන්තයේ විශ්මය හෙවත් වියපත් නොවන සිඟිත්තිය
"මම අඳින්නෙ මිනිස් හැඟීම්"- හෂිනි චන්ද්‍රසිරි
"දිව-ලොප්" ජාතියක් ඇතිවෙලා...!- චන්ද්‍රගුප්ත තේනුවර
Form and Deform- Reality- පේන හැටි | මැයි 11-12-13
භාවාත්මක උත්කර්ෂණයක රැඳුණු මැග්‍රිට්‌ගේ කාව්‍යාත්මක සිත්තම් කලාව
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ඇල්ෆ්‍රඩ් හිච්කොක් කියයි.
සිනමා පටයක "දිග" යනු, මිනිස් මුත්‍රාශයේ දරා සිටීමේ හැකියාව සමග සෘජු ලෙස සම්බන්ධ කොට සැලකිය යුත්තකි!
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| නුඹ සුළං රැල්ලක්ව- පෙබරවාරි 17

9-Secs

නිශාන්ත ෆර්නෑන්ඩුගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය "නුඹ සුළං රැල්ලක්ව", 2017 පෙබරවාරි 17 වැනිදා සවස 3:00ට, මහවැලි... [More]
අදහස්| සිරිසේන සිදාදි එනවද, සිංහලේම ඉන්නවද?

2-Mins

(ඥානසිරි කොත්තිගොඩ) යහපාලන ආණ්ඩුව ඉවරද​? අගමැති වෙනස් වෙයිද​? එජාප නායකකම රනිල්ට අහිමි වේවිද​? මහින්ද අගමැති වේවිද​? මේ දිනවල ජනතාව අතර වැඩිපුර... [More]
අදහස්| පැ ර දු නේ ක වු ද ?

2-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණයක ජය පරාජය තමන් කැමති ඕනෑම රසකාරක අනුපාන හෝ තිත්ත අබිං දමා විග්‍රහ කර ගැනීම ඕනෑම පක්ෂයකට පුද්ගලයෙකුට කාගෙන්වත් බාධාවක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- 'මියන් කුමරා' අලි පැටියාට මියන්මාරයෙන් ලියුමක්

1-Mins

බෙල්ලන්විල හාමුදුරුවන්ව අපවත් කළ මියන්මාරයෙන් ගෙනෙන ලද ඇත් පැටියාට මියන්මාරයෙන් අවතැන් වීමට සිදුවී ඇති රෝහින්ග්‍යා සරණාගත පවුලක ළමයෙක් ලියුමක් එවලා.... [More]
කතන්දර| "ඇඳ යට කොටියෙක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

"ඇඳ යට කොටියෙක්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Anupa Lal ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "Under My Bed" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
කවි| සදාතනික සිසු විරුවාණෙනි, මම නුඹේ ප්‍රේමවන්තිය වෙමි!

34-Secs

(සාරධිකා මංජරී හේරත්) වසන්තේ මල් පිපී තිබුනලු
අවාරෙට රඟහලේ තනියට
හන්තාන අළු වෙලා බෝ කල්
පුරුදු ලෙස ගිම්හාන සුළඟට
නුඹත් මේ සඳ දකිනවා ඇති
ප්‍රේම හැඟුමන් මතෙන් නලියන... [More]
Cine| ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය

19-Mins

(ජයන්ත අමරසිංහ / සමන් එම්. කාරියකරවන ) ධර්මසේන පතිරාජ ශ්‍රී ලාංකේය සංස්කෘතිය තුළ ශක්තිමත් ව ස්ථානගත ව ඇත්තේ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය කවියෙකු ලෙසිනි. ඔහු අතින් කාව්‍ය, නාටක, ගීත,... [More]
කතන්දර| "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ" සිංහයා කියා දෙයි! [වීඩියෝව]

20-Secs

අපේ ජාතික කොඩිය සහ එහි ඉතිහාසය ගැන පොඩිත්තන්ට කියාදෙන- "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි... [More]
කතා-බස්| "බොහෝ ලේඛකයන් බයයි ඇත්ත කථාකරන්න!"- අශෝක හඳගම සමග කතාබහක්

6-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවීණ සිනමාකරුවකු වන අශෝක හඳගම විසින් රචනා කරන ලද 'අම්මා සහ සඳ එළිය' කෙටිකතා සංග්‍රහය නව මුද්‍රණයක් ලෙසින් එළි දක්වා... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- එඩ්වඩ් කුමාරයාගෙන් එංගලන්තේ මහරැජීනට ලියුමක්

2-Mins

ලංකාවේ නිදහස් උළෙලට සපෝට් එකක් දෙන්න මේ දවස්වල ලංකාවට ඇවිල්ල ඉන්න එංගලන්තේ මහ රාජිනීන්වහන්සේගේ දෙවෙනි පුත්‍ර රත්නය වන එඩ්වඩ් කුමාරයාණන්වහන්සේ... [More]
BoondiLets| බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
බැංකු මංකොල්ල කන්නේ ආධුනික හොරුන්ය. නියම වෘත්තීය හොරුන් කරන්නේ අලුතෙන් බැංකුවක් පිහිටුවීමය!
කවි| සිද්ධාර්ථ සහ මරියා ගේ පේ‍්‍රමයේ මහිමය!

28-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පිනිකැට අහුලමි
ඔබ එහි ඇද්දැයි බලමි
පිරිත් පැන් කළයකට දමා
තුන් සූත‍්‍රය වඩමි

මරියා මම! ඇසින් වට... [More]
අදහස්| මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) එක්තරා FM රේඩියෝ චැනලයක් විසින් නිතර විකාශය කරන, සමාජ මානසිකත්වය රෝගී කරවන එහි වැඩසටහන් පිළිබඳව පූර්ව දැනුම්දීම් කිහිපයක් ශ්‍රවණය කිරීමට... [More]
කවි| රයිපලයට තවත් පතුරොමක් ඔබමි.

14-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මාස පෝය දිනක
සඳ මත සිට
පොළොව දෙස
කැක්කුම් ඇසකින් බලමි

පෙම් කවක් ලිවිය යුතු උන් සැමට... [More]
ඔත්තු| කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන් සහ ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්- ජන. 26

14-Secs

දර්ශන අශෝක කුමාර විසින් රචිත "කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන්" හා "ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්" (Asian Perspectives... [More]
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook