Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
අනාදරයේ ආධිපත්‍යයට එරෙහි ආදරයේ විප්ලවය- හිපි විලාසිතාවේ යටි අරුත්..
බූන්දි, 10:20:03
තුප්පහියා යන්නෙහි සිංහල නිරුක්තිය මා නොදන්නා මුත් හිපියාත්(hippie) තුප්පහියාත් සංස්කෘතිකාර්ථයෙන් සමාන කරන වරනැගීම් ‍බෙහෙවින්ම ඒකමානී ඒවා. ඔවුන් අප්පිරියා සහගත ප්‍රතික්ෂේප කළ යුතු නන්නත්තාරේ යන අසික්කිත පිරිසක්. එබැවින් ලංකාවේ අර්ථයෙන් දෙමාපියන්ට අකීකරු, චාරයක් නැති ඇඳුම් අඳින, ගංජ ගහන, තැනක් නොතැනක් නැති, වැටෙන තැනක බුදියගන්නා ජාතියේ කිසි බරප්පතලක් නැති 'කාලකණ්ණි' පිරිස් හිපියෝ යන්නෙහි හැඟවුම බව පැහැදිලියි. එහෙත් මේ නොගැඹුරු නිගමනාත්මක කියවීම් වලට යටින් හිපි ව්‍යාපාරය (hippie movement) වැදගත් කියවීම් සපයන ඓතිහාසික මොහොතක්. මෙම තරුණ ව්‍යාපාරය ගැන සවිස්තරාත්මකව ලිවීමට මෙවැනි ලිපියක අසමත්කම් දන්නා මා උත්සාහ කරන්නේ හිපි සංස්කෘතික විලාසිතාවන්ගේ යටි පෙළ තරමක් හාරා අවුස්සන්නටයි. ඒ සඳහා 'හිපියන්' කියූ පමණින්ම ඇතිවන අර්ථ විසංයෝජනය කරනු පිණිස ඔවුන්ගේ දාර්ශනික හරයන් වෙත ලිපියේ මුල් කොටස ඉලක්ක කරනවා.

හිපි හිතීම් හා භාවිතා

මූලික වශයෙන් හිපි සම්ප්‍රදාය 1960-70 දශකවල ඇමෙරිකාවේ සැන් ප්‍රැන්සිස්කෝ නගරය කේන්ද්‍ර කොටගෙන තරුණ ව්‍යාපාරයක් ලෙස පැන නැගී බටහිර රටවල් මතු නො‍ව ලෝකය පුරාම ව්‍යාප්ත වූවක්. විප්ලවීය තරුණ ජවයක් සමග බටහිර සමාජය රොද බැඳ ගත් මේ නිදහස් මතධාරී අවකාශය ඕපපාතිකව හටගත්තක් නොව ඊට පෙර බටහිර සමාජයේ ව්‍යාප්තව පැවති ඇතැම් සංස්කෘතීන්ගේ ආභාසයෙනුත් සමාජ ව්‍යාපාරයන්ගේ ආලෝකය ලබමිනුත් වර්ධනය වූවක්. ෆෝබියන්, බොහීමියන්, බීට් ජෙනරේෂන් ඉන් සමහරක්. එමෙන්ම හරිත ව්‍යාපාරය, ශාමන්වාදය, ශාකභෝජකවාදය වැනි දාර්ශනිකාලෝකය ලැබූ ව්‍යාපාර වෙතින් ඔවුන් පෝෂණය වුණා. ජේසුස් වහන්සේ, බුදු හාමුදුරුවෝ, හෙන්රි ඩේඩිඩ් තෝරියෝ, ගාන්ධි වැන්නන් හිපි දර්ශනයට විවිධාකාරයෙන් බලපෑ අය.



Hippies From A to Z: Their Sex, Drugs, Music and Impact on Society From the Sixties to the Present(1994) නමැති කෘතියේදී ස්කිප් ස්ටෝන් හිපි ව්‍යාපාරය ගැන ගැඹුරින් අධ්‍යයනය කරනවා. " හිපියෙක් විදිහට ජීවත්වීම, පංතියක්- ආගමක් හෝ ජාතියක්- රාජ්‍යයක් හැටියට සංස්ථාපනය වූ ඕනෑම ව්‍යුහයක් තුළ ඇති සමාජීය, දේශපාලන හෝ සදාචාර සම්මතයන් ඉක්මවා යන විශ්වීය විශ්වාස පද්ධතියක් පිළිගැනීමේ වැදගත්කම අවධාරණය කරනවා. මේ සියලූම බලාධිකාරී ආයතන වලට ඔවුන්ගේම න්‍යාය පත්‍රයක් තියෙනවා මිනිස්සු පාලනය කරන්නට සහ යටත්කරල තියාගන්නට. එම අධිකාරයන්ට සැබෑ හෝ පරිකල්පිත සතුරෙකුගෙන් යම් තර්ජනයක් එල්ල වන විට ඒවාට මුහුණ දීමේ දෘශ්ටිවාදීමය හා මර්ධනීයමය බලය මගින් ස්වයං ආරක්ෂාව සළසා ගැනීමේ හැකියාව තියෙනවා. රටකට එරෙහිව රටක්- ආගමකට එරෙහිව ආගමක්- පංතියකට එරෙහිව පංතියක් ආදී ලෙස ඉතිහාසයේ නිම ‍නොවන යුද්ධ සහ අරගල වලින්, ගණන් කළ නොහැකි මිලියන ගණනක් මිනිසුන් වේදනා විඳි සහස්‍රයකට පසුව පැමිණි මේ අවදියේ පවා සුළු අවදිවීම් හැරෙන්නට එවැනි සංස්ථාපිත සමාජ ව්‍යුහ වල තීරණාත්මක වෙනසක් වෙලා නැති බව අපි දකිනවා. සියලූම අවරෝධනාත්මක(මිනිසුන් මැඩ පවත්වන) ධුරාවලිගත ව්‍යුහයන්ට හිපි ජීවන ක්‍රමය ප්‍රතිවිරුද්ධයි. එම පීඩාකාරී ව්‍යුහ විසින් නිදහස, ආදරය, සාමය යන සියල්ල කැබලි කර දමනවා. හිපි ජීවන විලාසයේ ඉලක්ක වෙන්නේ මේවා. ඒ කියන්නෙ නිදහස, ආදරය සහ සාමය. මේ නිසා තමයි හැට ගණන් වලදී පාලන සංස්ථා හිපි ව්‍යාපාරයට බිය උනේ සහ මර්ධනය කළේ එම ව්‍යාපාරය පාලන තන්ත්‍රයේ නියාමයන්ට එරෙහිව කරන විප්ලවයක් විදිහට අර්ථදක්වමින්." (මේ ලිපිය ලිවීමේ දී මා ණයට ගන්නේ ස්ටෝන්ගේ අදහස්ය.)

ස්කිප් ස්ටෝන් කියන විදිහට ඔබ හිපියෙක් වෙන්නට නම් ආගමික හා අනෙකුත් දෘශ්ටිවාද අතර වෙනස්කම් නිසා ඇතිවන ගැටුම් බේරුම්කරණ විදි ක්‍රමයක් විදිහට අනිවාර්යෙන්ම 'සාමය' විශ්වාස කළ යුතුයි. ආදරය සහ ඉවසීම තමයි සාමයට මග. ආදරය අර්ථවත් කරනවා අනෙකා පිළිගැනීම සහ ඔවුන්ගේ නිදහස. ඔවුන් විනිශ්චය කරන්නෙ නැහැ ඔවුන්ගෙ පෙනුම පදනම් කරගෙන. මේ තමයි හිපි දර්ශනයේ සාරය ස්ටෝන්ට අනුව. හිපි ජීවන ක්‍රමයේ අත්‍යුත්කෘෂ්ට සදාචාරය තමයි නිදහස. ඒ වගේම හිපියන් කියා සිටින මේ 'කිසි අඩුපාඩුවක් නැති' නිදහස තමයි බලයේ සමානාත්මතාව පාලනය කරන- සීමා කරන- මර්දනය කරන ඕනෑම ක්‍රමයකට ඇති බරපතලම තර්ජනය.



හිපියෝ විකල්ප ව්‍යාපාරයන් සහ ජීවන විලාසයන් ගණනාවකට පුරෝගාමී උනා. දිග කොණ්ඩා වැවීම, සම්මතය තුළ අපිළිවෙල දීප්තිමත් වර්ණ සහිත ඇඳුම් පැළඳුම් විලාසිතා, තහනම් මත්ද්‍රව්‍ය භාවිතය(විශේෂයෙන්ම මනෝභ්‍රාන්තික අත්දැකීම් උපදවන) මෙන්ම දේපළ පොදුවේ බුක්ති විඳිමින් සාමුහිකව ජීවත්වීම ඉන් ප්‍රධාන විලාසයන්. විශේෂයෙන්ම හැට ගණන්වල මේ ව්‍යාපාරයට සම්බන්ධ වූ බහුතරය බටහිර මධ්‍යම පාංතික සැප පහසු ජීවිතය සහ අධිපති සංස්කෘතියත් ප්‍රධාන ධාරාවේ සංගීතය ඇතුලු කලාවන් ප්‍රතික්ෂේප කරමින් පොදු ජීවිතයකට ඇතුලත් වී නිදහස සොයා යන්නට තමන්ගේ ඇඳුමේ පැළඳුමේ සිට කලාව ඇතුලු සියලුම ප්‍රකාශනයන් පාවිච්චි කළ අය. එමෙන්ම හිපියන් තමන්ගේ ප්‍රකාශනයන් මගින් උත්සාහ කළේ අනාගත පරපුර සහ අපේ පෘථිවිය වෙනුවෙන් සියලුදෙනාගේම යහපත් අපේක්ෂාවන් දැල්වීමට. ස්කිප් ස්ටෝන් විස්තර කරන හැටියට 'හිපි දර්ශනයේ සාරයෙන් එන වසන්තය' නම් වූ අනෙකුත් විශ්වාස තමයි 'මහන්තත්වයෙන් තොර ආධ්‍යාත්මිකතාව', 'පෘථිවියට පණ ඇති බව විශ්වාස කිරීම' වගේ දේවල්. ඔවුන්ගේ මේ දාර්ශනික සාරයන් හරිත ව්‍යාපාරය, ශාමන්වාදය, ශාකභෝජකවාදය වැනි සම්ප්‍රදායන්ගෙන් හැඩවුණ ඒවා. මෙවැනි දාර්ශනික සහ දේශපාලන දෘශ්ටීන් සොබා දහම සහ ලෝකය සමස්තයක් ලෙස සළකමින් ආදරය කරනවා. ගෞරව කරනවා. ධනවාදයේ සහ අපේ භෞතිකවාදී සමාජයේ යම් යම් සිදුරු සහ කුහකකම් වලට එරෙහිව සිතන්නට මේ දෘශ්ටීන් අපිව තල්ලු කරනවා. හිපි ක්‍රමය යුක්තිසහගත කරමින් ස්ටෝන් ලෝකයේ ආරක්ෂා වළලු දමාගෙන ඉන්න ක්‍රම සහ සාම්ප්‍රදායික ව්‍යුහයන්ට අනතුරු අඟවන්නට සහ විකල්ප පෙන්වා දෙන්නට හිපියන්ගේ අවශ්‍යතාව අවධාරණය කරනවා. ඔහු කියන්නේ අපේ ඉලක්කය ලෝකයේ හැමදෙනාම හිපියෙක් කිරීම නොවන බවත් අපට තියෙන්නේ මේ සම්මත ක්‍රමයට විරෝධාකල්පයක් බවත් යනුවෙන්. "සත්තකින්ම අපට පුලුවන් හිපි ජීවන විදිහේ සදාචාරයන් උගන්නමින් සහ ඉවසීම- ආදරය වැනි දේ හුරු කරමින් අනෙක් අයට මේ ආභාෂය ලබා දෙන්නට.."ස්ටෝන් කියනවා.

සංස්කෘතික කැරැලි- නිදර්ශන ලෙස හිපි සංදර්ශන

ඉහතදී මතුපිටින් විස්තර කළ හිපි දාර්ශනික සාරයන් ඔවුන්ගේ පුද්ගල හා සමාජ භාවිතාවන් ආශ්‍රයෙන් විග්‍රහකිරීම සෑහෙන සංකීර්ණ කටයුත්තක්. සමහරු, මිනිස්සු අඳින පළඳින සහ හැසිරීමේ වෙනස් හා සුවිශේෂී වූ ජීවන විලාසිතාවක් හැටියට හිපියන් අර්ථ දක්වන ගමන් තවත් අය කියන්නේ තහනම් මත් ද්‍රව්‍ය පාවිච්චි කරන, රොක් ඇන්ඩ් රෝල් සංගීතය විඳින හෝ විප්ලවීය දේශපාලන දැක්මක් ඇති අය කියලා. ශබ්දකෝෂ අර්ථ දක්වන්නෙ සමාජයේ පවතින තත්වයන් අනුමත නොකරන සහ නිදහස් ජීවන විලාසයක් සොයා යන පිරිසක් විදිහට. පොදුවේ මේ නිගමනයන්ට එන්නට බලපෑ හිපි ව්‍යාපාරය ජනතාගත වුණු ඓතිහාසික මොහොතවල් රාශියක් හමු වෙනවා. මේ ලිපියේ මුල් කොටසේදී විස්තර කළ හිපි හිතීම් ඔවුන් ප්‍රායෝගිකත්වයට නැංවූයේ කෙසේද යන ප්‍රශ්නයටත් පිළිතුරු සෙවිය යුත්තේ මේ ඓතිහාසික සිදුවීම් ඔස්සේ යමින්.

Acid Tests

භ්‍රාන්ත මත් ද්‍රව්‍ය මගින් මනසේ අවදිබව ඇති කරන(psychedelic drugs) අත්දැකීම් හිපි ව්‍යාපාරයට ඉතාම තදින් බැඳී තිබෙන්නක්. ඇමෙරිකානු ලේඛක කෙන් කෙසී(Ken Kesey) මේ භ්‍රාන්ත කාරක මත්ද්‍රව්‍ය ගැන පර්යේෂණ කළ පුද්ගලයෙක්. ඔහු විශ්වාස කළා ලෝකය සම්පූර්ණයෙන්ම වෙනත් එකක් බවට රූපාන්තරණය කරන්නට එනම් 'නිදහස් ලෝකයක්' බවට පරිවර්තනය කරන්නට මේ මත් ද්‍රව්‍ය භාවිතය හොඳම මාර්ගයක් බව. ලෝකයේ ජනගහනයෙන් සෑහෙන ප්‍රතිශතයකට මේ මනෝභ්‍රාන්තික මත් අත්දැකීමට හුරු කළොත් විප්ලවීය සමාජ දේශපාලනික වෙනස්කම් ඇතිවන බව ඔහු හිතුවා. ඒ නිසා ඔහු තවත් අය සමග එකතුව LSD නමැති මත් ද්‍රව්‍ය සාදමින් කැමති ඕනෑම කෙනෙකුට එම අත්දැකීමට සම්බන්ධ විය හැකි අවස්ථා නිර්මාණය කරන්නට උත්සාහ කළා විශේෂයෙන්ම සංගීතමය උත්සව කේන්ද්‍ර කොටගෙන. මේ අත්හදාබැලීම් කැලිෆෝනියාවේ බොහෝ ස්ථාන වල පැවැත්වුවා. ඇතැම්විට ඔවුන් දැන්වීම් පළ කළා වීදි වල "Can you pass the acid test?" . LSD(lysergic acid diethylamide) පළමු අත්හදා බැලීම කැලිෆෝනියාවේ පාලෝ ඇල්ටෝහි(Palo Alto) දී 1965 නොවැම්බර් මාසයේදී සිදු කළා. මේ අවස්ථාවන්ට තරුණ සංගීත කණ්ඩායම් සහභාගී වී හිපි ව්‍යාපාරයේ අලුත් සංගීතමය පිටුවක් ආරම්භ කළා. 1966 ඔක්තොම්බර් 6 තෙක් LSD නීතියෙන් තහනම් කරල තිබුණෙ නැහැ.

Red dog experience



මේ 'රතු බල්ලා සැලූනය' හෙවත් රෙඩ් ඩෝග් සැලූන් නැවාඩාහි වර්ජිනියා නගරයේ හුදකලාව පිහිටා තිබුණු බීම හලක් සහ සංගීතමය අවකාශයක්. කැන්ඩ්ලර් ලොෆින්(Chandler Laughin) ගේ මූලිකත්වයෙන් 1963 අප්‍රෙල් මාසයේදී ගෝත්‍රික සම්ප්‍රදායක් පිහිටුවා ගනිමින් 50 දෙනෙකුගේ පමණ සහභාගීත්වයෙන් යුතුව 'පියෝටේ' මංගල්‍යය වැනි රෑ පුරා නටමින් විනෝද වෙන උත්සවයක් පැවැත්වුවා. විශේෂයෙන්ම මෙම උත්සවය මනෝභ්‍රමික(psychedelic) මත්ද්‍රව්‍ය මෙන්ම ස්වදේශික ඇමෙරිකානුවන්ගේ ආධ්‍යාත්මික පුරුෂාර්ථ හා වටිනාකම් සමග බද්ධ වූවක්. 1965 ගිම්හාන කාලය අතරතුර ලොෆින් මේ අත්දැකීම පුළුල් කරමින් ජන සංගීතයේ විශිෂ්ට සංයෝගයන් හා රොක් සංගීතය ඇසුරින් තමන්ගේ ගෝත්‍රිකයන් සමග 'රෙඩ් ඩෝග් එක්ස්පීරියන්ස්' බවට පත් වූ දෙය නිර්මාණය කළා. මත් ද්‍රව්‍ය පාවිච්චි කරමින් විනෝද වීම(මනෝ භ්‍රාන්ති) , සංගීතයේ අද්විතීය සංවේදනයන් වෙත ළඟා වීම අතරේ ඉදිරිපත්කරන්නන් සහ ප්‍රේක්ෂකයන් අතරේ පැහැදිලි නිරූපණාත්මක වෙනස්කම් තිබුණෙ නැහැ. බිල් හැම්ගෙ පළමු මූලික ආලෝක ප්‍රදර්ශනමය නව අත්දැකීමට සම්බන්ධ වන්නට මේ ප්‍රජාවට හැකි උනා. (LSD වැනි මනෝභ්‍රාන්තික මත් ද්‍රව්‍ය හා මේ වෙවර්ණ ආලෝකය අතර සුවිශේෂි නෑකමක් තියෙනව. එමගින් මිනිස් සංවේදනයන් තීව්‍ර සහ නිර්මාණාත්මකව අවදි වන බවට සැළකෙනව.) හිපි ව්‍යාපාරය සම්බන්ධයෙන් මේ රෙඩ් ඩෝග් අත්දැකීම තීරණාත්මක එකක්.

Anti-war protests

1960 දශකයේ මුල් පරිච්ඡේදයේ ඇමෙරිකානු මිලිටරිමය ඇලලීමට විරුද්ධව පෙනී සිටිමින් රට හරහා පෙළපාලි යමින් සත්‍යග්‍රහ කරමින් දකුණේ බෙදීම් වලට විරුද්ධව සිවිල් අයිතිවාසිකම් ව්‍යාපාරය (civil rights movement) ක්‍රියාත්මක උනා හිපියන් බොහෝ පිරිසකගේ දායකත්වයෙන්. මෙය ඉදිරියට ගෙන ගිය ව්‍යාපාරයක් දක්වා පසුවට වර්ධනය වෙනවා.



Generation

මෙය ඇමෙරිකානු නාට්‍ය රචක විලියම් ගුඩ්හාට් ගේ නාට්‍යයකි. 1965 ඔක්තෝබර් 6 'ස්වභාවික ප්‍රසවය' (natural childbirth) වැනි නව 'හිපි' සාරමය වටිනාකම් උපයෝගි කොට ගනිමින් මුල් 'බ්‍රෝඩ්වේ' නාට්‍ය පෙනුමින් ප්‍රදර්ශනය කළ විචාරයට බඳුන් වූ හිපි ව්‍යාපාරය සම්බන්ධයෙන් සෑහෙන කතිකාවක් ඇති කළ ප්‍රථම නාට්‍යයි.

Underground press

විප්ලවීය සමාජ ව්‍යාපාර වල අදහස් ජනතාගත කිරීමේ මූලික උපකරණයක් හැටියට පුවත්පත ඓතිහාසිකව විශාල කාර්යයක් සිදු කරල තියෙව. විශේෂයෙන්ම තත් ක්‍රමයට අභියෝග කරන මෙවැනි ව්‍යාපාර වල ප්‍රචාරණ යාන්ත්‍රණය බොහෝවිට සිදුවන්නේ රහසිනි. හිපි ව්‍යාපාරයේ නැගිටීම සම්බන්ධයෙන්ද මේ රහස් පුවත්පත් කටයුතු ඇමෙරිකානු නගර කිහිපයකම පැතිරී යාම වැදගත් සංඥාවකි. 1964 මැයි මාසයේදී Los Angeles Free press ආරම්භ කිරීම මෙහි පළමු පියවර ලෙස සැළකේ. මේ ආරම්භයත් සමග ඇමෙරිකාවේ නගර පුරා විවිධ පුවත්පත් හිපි ව්‍යාපාරය සම්බන්ධයෙන් රහසිගතව ක්‍රියාත්මක උනා.

Trips festival

Stewart Band, Ken Kesey, Owsley Stanley, Zach Stwart ඇතුළු පිරිසක් මනෝභ්‍රමික මත්ද්‍රව්‍ය සහ සංගීතමය පරිසරයක් නිර්මාණය කරමින් 1966 ජනවාරි 21-23 සංවිධානය කළ මේ අවස්ථාවට මිනිස්සු දහස් ගණනාවක් සහභාගි උනා. Big brother and holding company වේදිකාවේ එකට එකතුවී 6000ක පමණ පිරිස් සහභාගීත්වයෙන් පැවැත්වූ මෙම අවස්ථාව LSD සමඟ මුසු වූ ප්‍රථම දියුණු ආලෝක ප්‍රදර්ශනය සේ සැළකෙනවා.



Summer of love

'ආදරයේ ගිම්හානය' 1967 ගිම්හාන කාලයේදී සැන් ප්‍රැන්සිස්කෝ නගරය අසළ හයිට්- ඈෂ්බරි ප්‍රදේශයේ මිනිසුන් ලක්ෂයකට අධික පිරිසක් දේශපාලන සහ සංස්කෘතික විතැන්වීමක් අපේක්ෂාවෙන් එකට එක්වූ ආශ්චර්යාත්මක මොහොතක්. 'ආදරයේ ගිම්හානය' යන්නෙහි මෙතැන අර්ථය ආදරයේ වියලුණු බවක් හෝ හිඟකමක් ඉඟි කරන්නක් නොව ආදරයෙන් තෙත් වුණු ගිම්හාන කාලය කියන එක. නිව්යෝක්, ලොස් ඇන්ජලීස්, වොශිංටන්, චිකාගෝ, මියාමි, ටොරොන්ටෝ ඇතුලු තවල් යුරෝපා රටවල් ගණනාවක නගර වැසියන් මේ අවස්ථාවට සහභාගී උනා. සැන් ප්‍රැන්සිස්කෝ තමයි හිපි විප්ලවයේ කේන්ද්‍රය. මේ ඓතිහාසික මොහොත කේන්ද්‍රයේ සිට ලෝකය පුරා හිපි ආලෝකය විහිදෙන්නට ප්‍රබල දායකත්වයක් සැපයුවා. මනස පුබුදුවන මත් ද්‍රව්‍ය සංගීතයේ මුසුකිරීම, නිදහස් ලිංගිකත්වය, නිර්මාණාත්මක අදහස් ප්‍රකාශනය සහ දේශපාලනයේ නිදහස මෙහි මූලික පරමාර්ථ උනා. විශේෂයෙන්ම මේ හිපි උත්සව පාලනයෙන් සහ ව්‍යුහමය හිංසනයෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම නිදහස්. හිපි පරම්පරාව 'කිසි අඩුපාඩුවක් නැති නිදහස' කියන්නෙ ඒකට. තරුණ මිනිසුන්ගේ මේ අපූරු එකතුවීම නිරන්තරයෙන් ඉලක්ක කළේ විකල්ප ජීවන විලාසයන් පිළිබඳ සමාජ පර්යේෂණයක්. විශේෂයෙන්ම ඔවුන් ප්‍රායෝගිකත්වයට නංවමින් යෝජනා කරන මේ ජීවන විලාසිතාව 'සහයෝගීතා ජීවන ක්‍රමයක්. ' ආගන්තුක හා බාහිර පුද්ගලයන් (අනෙකා ) සමග සියලු සම්පත් (ආහාර, මත් ද්‍රව්‍ය, වෛද්‍ය ප්‍රතිකාර - බෙහෙත් ඇතුලු සියල්ල) නිදහසේ සහ සහයෝගීත්වයෙන් බෙදාගනිමින් නිදහසේ ආදරය කරන අවකාශයක් මේ තුළ හිපියන් නිර්මාණය කර ගත්තා.



'ආදරයේ ගිම්හානය'(summer of love) ශබ්දකෝෂයට පවා ඇතුලත් කරල තියෙනවා 1960 මේ මොහොත සිහිගන්වමින් හිපි ප්‍රතිසංස්කෘතික ව්‍යාපාරයේ මහජන පිබිදීමක් හැටියට අර්ථ දක්වන වැකිකඩක්(phrase) විදිහට.

Woodstock festival

'වුඩ්ස්ටොක් සංගීත සහ කලා පොළ' 1969 අගෝස්තු 15-18 පුරා පැවැත්වුණු දැවැන්ත 'හිපි' කටයුත්තක්. යුගයේ ජනප්‍රිය සංගීත කණ්ඩායම් හා කලාකරුවන් විශාල පිරිසකගේ ප්‍රාසංගික දායකත්වයෙන් දිනගණනාවක් පුරා පැවැත්වුණු මෙය rock and roll ඇතුලු ජනප්‍රිය සංගීත ඉතිහාසය වෙනස් කළ ඓතිහාසික මොහොතක් ලෙස සැළකෙනවා. 1970දී මෙම උත්සවයේ කැමරා රූප පාවිච්චි කරමින් Michael Waldeigh වාර්තා චිත්‍රපටයක් නිපදවලා තියෙනවා. ශබ්දකෝෂයට 'woodstock generation' එකතු වෙන්නෙ මේ සමග.

මේ ලිපියේදී හිපි ව්‍යාපාරයට අදාළ වැදගත් අවස්ථා කිහිපයක් පමණක් නාම මාත්‍රිකව හැඳින්වුවද මෙම ව්‍යාපාරයේ ඉතිහාසය සෑහෙන ප්‍රදේශයක් පුරා පැතිරුණු පුළුල් අවකාශයකි. නිදහසේ ආදරය කිරීම, පාලනාධිකාරීන්ට හා ඒකාධිපතිත්වයට විරුද්ධවීම, සරල හා සැහැල්ලු ජීවන ක්‍රමයක්, පරිසර හිතකාමීත්වය, අවිහිංසාවාදී බව, පොදුවේ දේපළ බුක්ති විඳීම, ප්‍රතිසංස්කෘතිකවත් බව, ශාකභෝජක වීම වැනි ප්‍රධාන කාරණා තම ජීවන රිද්මය කරගත් 'හිපියන්' ගේ ආභාෂය අද ද අපේ රටේ පවා දකින්නට ලැබේ. විශේෂයෙන්ම ලංකාවේ නූතනම තරුණ පරපුරේ ඇතැම් පිරිස් පවා හිපි ජීවන විලාසිතා අනුගමනය කරනව. විශේෂයෙන්ම කොණ්ඩා වැවීම්, ටී ෂර්ට් සහ ජීන්ස්, ටැටූ කෙටීම්, කරාඹු දැමීම් ආදී වූ හිපියන් වීමේ පෘෂ්ටීය උවමනාවන් මේ අය පිළිපදිනවා. ඔවුන් 'හිපියන්' ලෙස සමාජය විසින් ගර්හාවට ලක් කරන අයුරුත් එම ගැරැහීම් ආභරණයක් ලෙස සළකන තරුණයනුත් මට හමු වී තිබෙනවා මේ දිනවලදී පවා. එහෙත් ප්‍රශ්නය වන්නේ ඔවුන් සැබවින්ම 'හිපි' සාරයන් අනුගමනය කරනවාද යන්න. බාහිර විලාසිතාවන් මගින් හිපියෙක් බවට රූපාන්තරණය වූ ලාංකික සිංහල තරුණයන් බොහෝදෙනෙකුගේ ශබ්දකෝෂයේ "ජරා තම්බි- කැත දෙමළු" වැනි වචනත් ඔවුන්ගේ සාමාන්‍ය චර්යාව තුළ මතුවන හිංසකත්වයන්, සීමාන්තික ආදරයේ නැඹුරුවීම් සහ දේශපාලනික අවිඥානයත් ක්‍රම පාක්ෂිකභාවයනුත් හරහා 'හිපියා' යන්නෙහි සංස්කෘතිකාර්ථ බෙහෙවින් විකාරරූපී වෙලා තියෙනවා.



"හිපියෙක් වෙලා ජීවත් වෙන එක ඇඳුම් වල, හැසිරීමේ නැතිනම් ආර්ථිකමය හෝ සමාජ පරිසරය සම්බන්ධව වැදගත් එකක් නෙමෙයි. ඒක නිදහස, සාමය, ආදරය, පෘථිවිය සහ අනෙකා වෙත ගෞරවය දැක්වීම අවධාරණය කරන දාර්ශනික ප්‍රවේශයක්. හිපි ජීවන විදිහ කවදාවත් මැරෙන්නෙ නෑ. රාජ්‍යයක් කියල එකක් ඉපදුන පළමු වතාවෙ ඉඳලම සමාජයේ හිපියෝ හිටියා ජේසු, හෙන්රි ඩේවිඩ්, ජෝන් ලෙනන් ඔබ සහ මම ළඟ. මම විශ්වාස කරනවා අපි හැමෝම ළඟ හිපි පැටියෙක් ඉන්නව කියල. අපේ සමාජානුයෝජන ක්‍රියාවලාය තුළ ඌව මර්දනය කරල දාලා. අපි මේ හිපි පැටියව හොයාගෙන අපි අභ්‍යන්තරයෙත් සමාජයෙත් වගා කරන්නට අවශ්‍යයි" ස්කිප් ස්ටෝන් කියනවා.

'හිපි සාරය' සිතෙහි අමුණාගනිමින් මේ ලේඛනය අවසන් කරන්නට කලින් ජෝන් ලෙනන්ගෙ ප්‍රකාශයක් උදුරගන්න මම කැමතියි. "සිතින් මවන්න ස්වාමියෝ නැති ලෝකයක් ගැන, මට පුදුමයි හැකි උනොත් ඔබට, අවශ්‍ය නෑ ගිජුකම හෝ බඩගින්න, මිනිසාගේ සහෝදරත්වයක් පරිකල්පනය කරනවා සියලූම මිනිස්සු මුළු ලෝකයම බෙදා හදා ගන්න බවට ".
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Stone Skip, Hippie Movement, Anti War Protests, Hippie Fashions, Hippie Values
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සුදර්ශන සමරවීරගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [අවසන් කොටස]
වෙසෙස්
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [දෙවන කොටස]
වෙසෙස්
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [මුල් කොටස]
කවි
නේවි නිල් අහසේ - පැතුම් පොදි සිලි උරේ විසිරේ
කවි
ආරාධනා ගල
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
සීමිත ලොවකට අසීමිත කවි තබා ගිය දිලිසෙන පියවර, සමර
ගේබ්‍රියෙල් නම් සුරදූතයා
සඳ වතුරේ ගිලී ගිය ශක්තියේ පුෂ්පයට සමුදෙමු, ඉතින් සහෝදරවරුනේ...
මල් පලස් මත කළ භූමිදානයේ අතීතය
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
දාර්ශනිකයා සහ මී පැටවු
ආචාර්ය ඊ. ඩබ්ලිව්. අදිකාරම් මහත්මෝ පුදුම මොළොක් සිතක් ඇති කුළුණු බර කෙනෙකි. දවසෙක ඒ මහතාණන් ගේ නිවසට මම ගියෙමි. තමන්ගේ කාරය එහි ම තිබියදී කොහේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| බර

13-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) ආලිංගනයෙන් මිදී කවියා
ඔසවා ගත්තේ ඇය දෑතට
මලක් දෝතට ගන්නා සැහැල්ලුවකිනි සිතේ

එනමුත් කවටකම රුචියෙන්
කීය මෙලෙස... [More]
කතන්දර| "ඔරුව"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "තෑග්ග" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "ඔරුව" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය- දැදිගම වී. රුද්‍රිගු)... [More]
පොත්| කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය

5-Mins

(තාරක කල්දේරා) පාත්ත ගෑණි, පාත්ත කෙල්ල ආදී වශයෙනුත් පාත්තයාට මනුෂ්‍ය ස්වභාවයක් ආරූඪ කළ හැකිව තිබුණ ද ඇය මෙම ගැහැණු පාත්තයාට වික්ටෝරියානු ගෞරවාන්විතයක්... [More]
BoondiLets| පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
කතන්දර| ලියුම්

6-Mins

(ජනිත් විතාරණගේ) "අසෝක මහත්තයො මෙන්න මේක මහත්තයාට දෙන්න කියලාමයි මං අරගෙන ආවේ.."

හාමුදුරුවන්ට වැඳලා නැගිටිනකොටම සිවුරු පොට ඇතුලෙන් ඇදලා ගත්ත බාගෙට දියවෙච්ච බ්‍රවුන්පේපර්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්

2-Mins

ඡන්දයක් පවත්වන්න යනවයි කියල හාවක් හූවක් යනකොට නානාප්‍රකාර පක්ෂ, පෙරමුණු බිහිවෙන්න පටන්ගන්නවා. පක්ෂ බිහිවෙන හදිස්සියට ඒවාට දමන්න නම් හොයා දෙන,... [More]
රංග| දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"

6-Mins

(දමිත් වැලිකල) පසුගිය යෞවන නාට්‍ය උළෙලේ ඉදිරිපත් වූ නාට්‍ය අතරින්, ඉතා සරු වියමනක් ඔස්සේ නාටකීය ධාරණාවක් ආකෘතිකමය සෞන්දර්යකින් යුතුව ඉදිරිපත් කරන්නට සමත්... [More]
කවි| බිරියෝසා හිම හඬයි!

42-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) බබයිගා යකින්නගෙ කුකුළු අඬු ගේ ගාව මං හිටියෙ මුළු ගෙය ම මුර කරන්
ගෙයි මුල්ලෙ පූසගේ නියෙන් මා සීරිලා පිට පොත්ත තදින් වැහැරී ගිහින්
කඳුකරෙන් හැමූ එක් අවාරේ හුළඟකට කේඩෑරි කොළ වැටුණ ඉකි ගසන්
යකින්නිය යකින්නියෙ වතුර උතුරක් දියන් බිරියෝසා මම පුරන් වී ගිහින්

වසිලිස්සා කෙලි පොඩ්ඩි දුව එද්දි බයවෙලා කඳුලකින් දිග ගවුම නෑවිලා... [More]
කවි| හිරු බැස යෑම නියතයකි!

17-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) ඔරලෝසු මුහුණත
කියයි
ඒ මොහොත පැමිණි බව...

තබමි සුදු පැහැ
හිස් තැනක්...... [More]
Cine| අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)

6-Mins

(විදර්ශන කන්නන්ගර) ස්මර්ණ සමාප්ති නම් වූ ටෙලි චිත්‍රපටිය රූපවාහිනියේ විකාශය වූයේ 2000 වර්ෂයේදීය. අප එම අත්දැකීම නැවත සිහිපත් කරමින් තිබෙන මෙම 2017... [More]
කතන්දර| "පොල්ලෙ බලේ"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

19-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කතන්දර හා පින්තූර" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "පොල්ලෙ බලේ" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය-... [More]
BoondiLets| ජෝන් ලෙනන් කියයි.
ජීවිතය යනු, ඔබ කලබලයෙන් වෙන වෙන සැලසුම් සාදමින් ඉන්නා විට, ඔබට සිදුවන දෙයයි!
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!

2-Mins

අපේ මංගී මහත්තයා නොහොත් මුදල් ඇමති මංගල සමරවීර මහත්තයා මේ පාර අය වැයෙන් බියර්වල මිල අඩු කළාට පස්සේ රටේ මිනිස්සු... [More]
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
අදහස්| අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook