Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
කියන දේ තරම්ම කියන ආකාරය ද වැදගත්....!
බූන්දි, 04:12:53
සාහිත්‍ය ශානරයන් පිළිබඳ විචාර සිදුකරන බොහෝ විචාරකයන් අන්තර්ගතයට පමණක් සිමාවිම නිර්මාණයට සිදුකරන විශාල අසාධාරණයකි. මන්දයත් අන්තර්ගතය තරම්ම ආකෘතියද නිර්මාණයක් සඳහා බලපාන හෙයිනි. යම් සාහිත්‍ය ශානරයක් ඔස්සේ සමාජගත කරනු ලබන අදහස නිර්මාණකරුවා ආයසයකින් තොරව අයාලේ යන්නට ඉඩ හරින්නේ නැත. එනම් නිර්මාණකරුවා අන්තර්ගතය තවදුරටත් පෝෂණය කරනු ලබන ආකෘතියක් ස්වකීය නිර්මාණය සඳහා ඉවහල් කර ගනී. විශේෂයෙන්ම කවිය, කෙටි කතාව, නවකතාව, නාට්‍ය ආදි වු සාහිත්‍ය ශානරයන් සඳහා පොදුවේ පිළිගත් ආකෘතියක් නොපවතින අතර ඒ ඒ නිර්මාණකරුවාගේ කියවීම ඔස්සේ ආකෘතික භාවිතාව වෙනස් වේ. මහගමසේකරයන්ගේ ''කුසලානේ ලු මිදි යුෂ''* නම් කවිය වෙත අවධානය යොමු කිරිමෙන් ආකෘතිය කෙරෙහි ඔහු දක්වා ඇති සැලකිල්ල මනාව අවබෝධ වේ. මෙහිදි කුසලානයක හැඩයක් ඇසුරු කරගනිමින් වචන අතර අවකාශමය හිඩසක්ද යොදාගනිමින් අපුර්වත්වයක් ගොඩනැගිමට කවියා සමත්ව ඇත. කුසලානය පිළිබඳ නිරන්තර අදහසක් පාඨකයාගේ මනසේ ගැබ්ව පවති. ඒ නිසාම පඨිතය හා පාඨකයා අතර සමීප කියවිමක් සඳහා අවශ්‍ය අවකාශමය ඉඩ විවර වේ.

අජිත් තිලකසේනයන්ගේ සංයුක්ත කවි වෙත අවධානය යොමු කිරිම මගින් තවදුරටත් ආකෘතිය පිළිබඳ විමසා බැලිය හැක. විශේෂයෙන්ම අජිත් තිලකසේනයන්ගේ සංයුක්ත කවි ඔස්සේ ඔහු මතු කරන්නට උත්සාහ කරනු ලබන දාර්ශනික චින්තාවට ආකෘතිය විශාල පිටුවහලක් වී ඇත. ශබ්දමය ස්වභාවයට එහා ගිය දෘෂ්‍ය රූප මතු කිරිම සඳහා තිලකසේනයන් ආකෘතික භාවිතාව මැනවින් ඇසුරුකර ඇත. සංයුක්ත කවි පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරිමෙදි ආකෘතියෙන් වියුක්තව කියවීමක් සිදුකිරිම පිළිබඳව සිතීම පවා අර්ථශුණ්‍ය කාර්යකි. විශේෂයෙන්ම නිර්මාණකරුවාට ස්වකීය නිර්මාණය පිළිබඳ වඩාත් සතුටු විය හැක්කේ ඒ සඳහා පාදක කරගත් වස්තු විෂය පිළිබඳ පමණක් සලකා නොව එය පාඨකයා වෙත සමිප කිරිම සඳහා ඔහු විසින් තෝරා ගනු ලබන ආකෘතිය පිළිබඳවත් සැලකිලිමත් වීමෙනි. කියන දේ තරම්ම කියනු ලබන ආකාරය ද වැදගත් වන නිසාවෙනි.

ආකෘතිය පිළිබඳ සලකා බැලිමෙදි නුතන සාහිත්‍ය ක්ෂත්‍රයේ පමණක් නොව අතීත සම්භාව්‍ය සාහිත්‍ය තුළද එය දක්නට ලැබේ. ජාතක කතා වෙත අවධානය යොමු කිරිමෙන් එය මනාව වටහා ගත හැක. ජාතක කතාව තුළ එයටම ආවේනික වු ආකෘතියක් දක්නට ලැබේ. අතීත කතාව සහ වර්තමාන කතාව පිළිබඳ කියවිමක් ඒ තුළ අන්තර්ගත වේ. ජාතක කතාකරු ඉස්මතු කිරිමට බලාපොරොත්තු වන අර්ථය වඩාත් තීව්‍ර කිරිමට යොදාගත් ආකෘතිය මැනවින් ඉවහල් වී ඇත.

කාලයත් සමඟ වෙනස් නොවන දේට රැඳී සිටීමේ ගැටලුවක් පවතින බව අපි ප්‍රශ්න කිරිමකින් තොරවම පිළිගනිමු. එසේනම් එකි න්‍යාය ධර්මය සාහිත්‍ය සඳහාද ඉවහල් වේ. නුතන සමාජ සන්දර්භය තුළ ජිවත්වන මිනිසා සෑම කාර්යයක් තුළම පීඩනයක් අත්විඳිමින් කාර්යබහුලත්වයට පත්ව තිබේ. ඒ නිසාම මිනිසුන් ඉදිරියේ ඇති විශාල ගැටලු ප්‍රශ්න කිරිමකින් තොරවම සාමාන්‍ය දැනිම බවට පත්ව තිබේ. එය සමාජ පරිහානියක පෙරනිමිති වැන්න. නුතනයේ, නිර්මාණකරනයේ යෙදෙන බොහොමයක් දෙනා ඉහත කී සාමාන්‍ය දැනීම බවට පත්ව ඇති සමාජ යථාර්ථය ප්‍රශ්න කිරිමට ආකෘතියේ දායකත්වය මැනවින් ඇසුරු කර ඇති බව පෙනේ. විශේෂයෙන්ම විකල්ප සංගිත කණ්ඩායම් ඔස්සේ එය තහවුරු කරගත හැක. ඔවුන් අපේ සමාජ සන්දර්භය තුළ කණ්ඩායම් සංගීතයේ ගමන් මඟ පැහැදිලි වෙනසකට බඳුන්කර ඇත. පසුගිය දවසක Down Town Pulse නමින් විකල්ප සංගිත කණ්ඩායම් එකමුතුවෙන් ප්‍රසංගයක් පැවැත්විණි. ඔවුන් කොතරම් දුරට සමාජයේ සාමන්‍ය දැනීම බවට පත්ව තිබෙන තත්වයන් ප්‍රශ්න කිරිම සඳහා ආකෘතිය භාවිතා කර ඇද්ද යන්න හඳුනාගත හැක.

විචාරකයන් පමණක් නොව නිර්මාණකරුවන්ද ඇතැම් අවස්ථා වල ස්වකීය කියවීම එක් තැනකට පමණක් විතැන් කිරිමට උත්සාහ ගනි. ඒ හරහා ඔවුන්ගෙන් නව දිශානතීන් පිළිබඳ අදහසක් පහළ වේය යන්න සැක සහිතය. එවැනි වටපිටාවක පේරාදෙණි විශ්වව්ද්‍යාලයේ ලලිත කලා අධ්‍යයන අංශයේ බාහිර කථීකාචාර්ය වරයකු වන පුජිත ද මැල් විසින් නිෂ්පාදනය කරනු ලැබු සොක්‍රටිස් නාට්‍ය සාර්ථක අත්හදා බැලීමක් ලෙස හඳුනා ගත හැක. මෙහිදි සාම්ප්‍රදායික නාට්‍ය ආකෘතියෙන් මිදී ක්ෂේත්‍ර සුවිශේෂි නාට්‍ය නම් වු ක්‍රමවේදය භාවිත කරමින් නාට්‍ය නිර්මාණ කර තිබුණි. ඒ තුළ ද නව ආකෘතික කියවිමක් මැනවින් දක්නට ලැබුනි. සොක්‍රටිස් නාට්‍ය පිළිබඳව නව කියවීමක් සඳහා වු අදහස පාඨකයාට මුලින්ම දැනෙන්නේ ඔහු අත්විඳින ආකෘතික වෙනස තුළයි.

නිර්මාණකරුවා මෙන්ම විචාරකයාද අන්තර්ගතය තරම්ම, ආකෘතිය පිළිබඳවත් සැළකිලිමත් වීම ඔස්සේ පඨිතය සහ පඨකයා අතර වන දුරස්ථභාවය බොහෝ සෙයින් අවම කරගත හැක. මෙහිදි වැදගත් කාරණයක් වන්නේ අන්තර්ගතය හෝ ආකෘතිය යන දෙකෙන් එකක් අනෙකට වඩා වැදගත් ද යන්න නොව, නිර්මාණයේ සාර්ථකත්වයට දෙකම ඉතා වැදගත් යන්නයි. සාහිත්‍ය ශානරයන් පිළිබඳ විමසිමේදි "කියන දේ තරම්ම, කියන ආකාරය ද" ඉතා වැදගත් වේ.

*කුසලානේ
ලු
මිදි යුෂ
කුසලානේ
හැඩය ගනී
කුසලානේ
ලු
විෂ වුව
කුසලානේ
හැඩය ගනී

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
දුමින්ද යූ. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
සොබාදහම අපි සහ මීළඟ මීවිත
වෙසෙස්
සුබවාදී පෙරවදනක්- විකල්ප සංගීත ධාරාවේ මැදිහත්වීම
අදහස්
විශේෂ අවශ්‍යතා සහිත දරුවන් සඳහා කලාව
වෙසෙස්
පරිසරවාදි සාහිත්‍ය න්‍යායක අවශ්‍යතාව
තවත් අදහස් බූන්දි
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
සාහිත්‍ය ප්‍රභාෂ්වර ශෂී ප්‍රභාත් රණසිංහ මහතාට විවෘත ලිපියක්
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
හරුකි මුරකාමි ලියයි.
මිනිසුන්ගේ ස්මරණයන්, ඔවුන් විසින් ජීවත් ව සිටීම පිණිස දවන ඉන්ධන බඳුය. ජීවිතය පවත්වාගැනීම පිණිස එකී ස්මරණයන් සැබැවින් ම වැදගත් ද යන්න අදාළ නොවේ. ඒ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| නුඹ සුළං රැල්ලක්ව- පෙබරවාරි 17

9-Secs

නිශාන්ත ෆර්නෑන්ඩුගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය "නුඹ සුළං රැල්ලක්ව", 2017 පෙබරවාරි 17 වැනිදා සවස 3:00ට, මහවැලි... [More]
අදහස්| සිරිසේන සිදාදි එනවද, සිංහලේම ඉන්නවද?

2-Mins

(ඥානසිරි කොත්තිගොඩ) යහපාලන ආණ්ඩුව ඉවරද​? අගමැති වෙනස් වෙයිද​? එජාප නායකකම රනිල්ට අහිමි වේවිද​? මහින්ද අගමැති වේවිද​? මේ දිනවල ජනතාව අතර වැඩිපුර... [More]
අදහස්| පැ ර දු නේ ක වු ද ?

2-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණයක ජය පරාජය තමන් කැමති ඕනෑම රසකාරක අනුපාන හෝ තිත්ත අබිං දමා විග්‍රහ කර ගැනීම ඕනෑම පක්ෂයකට පුද්ගලයෙකුට කාගෙන්වත් බාධාවක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- 'මියන් කුමරා' අලි පැටියාට මියන්මාරයෙන් ලියුමක්

1-Mins

බෙල්ලන්විල හාමුදුරුවන්ව අපවත් කළ මියන්මාරයෙන් ගෙනෙන ලද ඇත් පැටියාට මියන්මාරයෙන් අවතැන් වීමට සිදුවී ඇති රෝහින්ග්‍යා සරණාගත පවුලක ළමයෙක් ලියුමක් එවලා.... [More]
කතන්දර| "ඇඳ යට කොටියෙක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

"ඇඳ යට කොටියෙක්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Anupa Lal ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "Under My Bed" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
කවි| සදාතනික සිසු විරුවාණෙනි, මම නුඹේ ප්‍රේමවන්තිය වෙමි!

34-Secs

(සාරධිකා මංජරී හේරත්) වසන්තේ මල් පිපී තිබුනලු
අවාරෙට රඟහලේ තනියට
හන්තාන අළු වෙලා බෝ කල්
පුරුදු ලෙස ගිම්හාන සුළඟට
නුඹත් මේ සඳ දකිනවා ඇති
ප්‍රේම හැඟුමන් මතෙන් නලියන... [More]
Cine| ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය

19-Mins

(ජයන්ත අමරසිංහ / සමන් එම්. කාරියකරවන ) ධර්මසේන පතිරාජ ශ්‍රී ලාංකේය සංස්කෘතිය තුළ ශක්තිමත් ව ස්ථානගත ව ඇත්තේ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය කවියෙකු ලෙසිනි. ඔහු අතින් කාව්‍ය, නාටක, ගීත,... [More]
කතන්දර| "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ" සිංහයා කියා දෙයි! [වීඩියෝව]

20-Secs

අපේ ජාතික කොඩිය සහ එහි ඉතිහාසය ගැන පොඩිත්තන්ට කියාදෙන- "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි... [More]
කතා-බස්| "බොහෝ ලේඛකයන් බයයි ඇත්ත කථාකරන්න!"- අශෝක හඳගම සමග කතාබහක්

6-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවීණ සිනමාකරුවකු වන අශෝක හඳගම විසින් රචනා කරන ලද 'අම්මා සහ සඳ එළිය' කෙටිකතා සංග්‍රහය නව මුද්‍රණයක් ලෙසින් එළි දක්වා... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- එඩ්වඩ් කුමාරයාගෙන් එංගලන්තේ මහරැජීනට ලියුමක්

2-Mins

ලංකාවේ නිදහස් උළෙලට සපෝට් එකක් දෙන්න මේ දවස්වල ලංකාවට ඇවිල්ල ඉන්න එංගලන්තේ මහ රාජිනීන්වහන්සේගේ දෙවෙනි පුත්‍ර රත්නය වන එඩ්වඩ් කුමාරයාණන්වහන්සේ... [More]
BoondiLets| බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
බැංකු මංකොල්ල කන්නේ ආධුනික හොරුන්ය. නියම වෘත්තීය හොරුන් කරන්නේ අලුතෙන් බැංකුවක් පිහිටුවීමය!
කවි| සිද්ධාර්ථ සහ මරියා ගේ පේ‍්‍රමයේ මහිමය!

28-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පිනිකැට අහුලමි
ඔබ එහි ඇද්දැයි බලමි
පිරිත් පැන් කළයකට දමා
තුන් සූත‍්‍රය වඩමි

මරියා මම! ඇසින් වට... [More]
අදහස්| මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) එක්තරා FM රේඩියෝ චැනලයක් විසින් නිතර විකාශය කරන, සමාජ මානසිකත්වය රෝගී කරවන එහි වැඩසටහන් පිළිබඳව පූර්ව දැනුම්දීම් කිහිපයක් ශ්‍රවණය කිරීමට... [More]
කවි| රයිපලයට තවත් පතුරොමක් ඔබමි.

14-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මාස පෝය දිනක
සඳ මත සිට
පොළොව දෙස
කැක්කුම් ඇසකින් බලමි

පෙම් කවක් ලිවිය යුතු උන් සැමට... [More]
ඔත්තු| කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන් සහ ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්- ජන. 26

14-Secs

දර්ශන අශෝක කුමාර විසින් රචිත "කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන්" හා "ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්" (Asian Perspectives... [More]
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook