කියන දේ තරම්ම කියන ආකාරය ද වැදගත්....! | BOONDI.LK
Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
කියන දේ තරම්ම කියන ආකාරය ද වැදගත්....!
බූන්දි, 04:12:53
සාහිත්‍ය ශානරයන් පිළිබඳ විචාර සිදුකරන බොහෝ විචාරකයන් අන්තර්ගතයට පමණක් සිමාවිම නිර්මාණයට සිදුකරන විශාල අසාධාරණයකි. මන්දයත් අන්තර්ගතය තරම්ම ආකෘතියද නිර්මාණයක් සඳහා බලපාන හෙයිනි. යම් සාහිත්‍ය ශානරයක් ඔස්සේ සමාජගත කරනු ලබන අදහස නිර්මාණකරුවා ආයසයකින් තොරව අයාලේ යන්නට ඉඩ හරින්නේ නැත. එනම් නිර්මාණකරුවා අන්තර්ගතය තවදුරටත් පෝෂණය කරනු ලබන ආකෘතියක් ස්වකීය නිර්මාණය සඳහා ඉවහල් කර ගනී. විශේෂයෙන්ම කවිය, කෙටි කතාව, නවකතාව, නාට්‍ය ආදි වු සාහිත්‍ය ශානරයන් සඳහා පොදුවේ පිළිගත් ආකෘතියක් නොපවතින අතර ඒ ඒ නිර්මාණකරුවාගේ කියවීම ඔස්සේ ආකෘතික භාවිතාව වෙනස් වේ. මහගමසේකරයන්ගේ ''කුසලානේ ලු මිදි යුෂ''* නම් කවිය වෙත අවධානය යොමු කිරිමෙන් ආකෘතිය කෙරෙහි ඔහු දක්වා ඇති සැලකිල්ල මනාව අවබෝධ වේ. මෙහිදි කුසලානයක හැඩයක් ඇසුරු කරගනිමින් වචන අතර අවකාශමය හිඩසක්ද යොදාගනිමින් අපුර්වත්වයක් ගොඩනැගිමට කවියා සමත්ව ඇත. කුසලානය පිළිබඳ නිරන්තර අදහසක් පාඨකයාගේ මනසේ ගැබ්ව පවති. ඒ නිසාම පඨිතය හා පාඨකයා අතර සමීප කියවිමක් සඳහා අවශ්‍ය අවකාශමය ඉඩ විවර වේ.

අජිත් තිලකසේනයන්ගේ සංයුක්ත කවි වෙත අවධානය යොමු කිරිම මගින් තවදුරටත් ආකෘතිය පිළිබඳ විමසා බැලිය හැක. විශේෂයෙන්ම අජිත් තිලකසේනයන්ගේ සංයුක්ත කවි ඔස්සේ ඔහු මතු කරන්නට උත්සාහ කරනු ලබන දාර්ශනික චින්තාවට ආකෘතිය විශාල පිටුවහලක් වී ඇත. ශබ්දමය ස්වභාවයට එහා ගිය දෘෂ්‍ය රූප මතු කිරිම සඳහා තිලකසේනයන් ආකෘතික භාවිතාව මැනවින් ඇසුරුකර ඇත. සංයුක්ත කවි පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරිමෙදි ආකෘතියෙන් වියුක්තව කියවීමක් සිදුකිරිම පිළිබඳව සිතීම පවා අර්ථශුණ්‍ය කාර්යකි. විශේෂයෙන්ම නිර්මාණකරුවාට ස්වකීය නිර්මාණය පිළිබඳ වඩාත් සතුටු විය හැක්කේ ඒ සඳහා පාදක කරගත් වස්තු විෂය පිළිබඳ පමණක් සලකා නොව එය පාඨකයා වෙත සමිප කිරිම සඳහා ඔහු විසින් තෝරා ගනු ලබන ආකෘතිය පිළිබඳවත් සැලකිලිමත් වීමෙනි. කියන දේ තරම්ම කියනු ලබන ආකාරය ද වැදගත් වන නිසාවෙනි.

ආකෘතිය පිළිබඳ සලකා බැලිමෙදි නුතන සාහිත්‍ය ක්ෂත්‍රයේ පමණක් නොව අතීත සම්භාව්‍ය සාහිත්‍ය තුළද එය දක්නට ලැබේ. ජාතක කතා වෙත අවධානය යොමු කිරිමෙන් එය මනාව වටහා ගත හැක. ජාතක කතාව තුළ එයටම ආවේනික වු ආකෘතියක් දක්නට ලැබේ. අතීත කතාව සහ වර්තමාන කතාව පිළිබඳ කියවිමක් ඒ තුළ අන්තර්ගත වේ. ජාතක කතාකරු ඉස්මතු කිරිමට බලාපොරොත්තු වන අර්ථය වඩාත් තීව්‍ර කිරිමට යොදාගත් ආකෘතිය මැනවින් ඉවහල් වී ඇත.

කාලයත් සමඟ වෙනස් නොවන දේට රැඳී සිටීමේ ගැටලුවක් පවතින බව අපි ප්‍රශ්න කිරිමකින් තොරවම පිළිගනිමු. එසේනම් එකි න්‍යාය ධර්මය සාහිත්‍ය සඳහාද ඉවහල් වේ. නුතන සමාජ සන්දර්භය තුළ ජිවත්වන මිනිසා සෑම කාර්යයක් තුළම පීඩනයක් අත්විඳිමින් කාර්යබහුලත්වයට පත්ව තිබේ. ඒ නිසාම මිනිසුන් ඉදිරියේ ඇති විශාල ගැටලු ප්‍රශ්න කිරිමකින් තොරවම සාමාන්‍ය දැනිම බවට පත්ව තිබේ. එය සමාජ පරිහානියක පෙරනිමිති වැන්න. නුතනයේ, නිර්මාණකරනයේ යෙදෙන බොහොමයක් දෙනා ඉහත කී සාමාන්‍ය දැනීම බවට පත්ව ඇති සමාජ යථාර්ථය ප්‍රශ්න කිරිමට ආකෘතියේ දායකත්වය මැනවින් ඇසුරු කර ඇති බව පෙනේ. විශේෂයෙන්ම විකල්ප සංගිත කණ්ඩායම් ඔස්සේ එය තහවුරු කරගත හැක. ඔවුන් අපේ සමාජ සන්දර්භය තුළ කණ්ඩායම් සංගීතයේ ගමන් මඟ පැහැදිලි වෙනසකට බඳුන්කර ඇත. පසුගිය දවසක Down Town Pulse නමින් විකල්ප සංගිත කණ්ඩායම් එකමුතුවෙන් ප්‍රසංගයක් පැවැත්විණි. ඔවුන් කොතරම් දුරට සමාජයේ සාමන්‍ය දැනීම බවට පත්ව තිබෙන තත්වයන් ප්‍රශ්න කිරිම සඳහා ආකෘතිය භාවිතා කර ඇද්ද යන්න හඳුනාගත හැක.

විචාරකයන් පමණක් නොව නිර්මාණකරුවන්ද ඇතැම් අවස්ථා වල ස්වකීය කියවීම එක් තැනකට පමණක් විතැන් කිරිමට උත්සාහ ගනි. ඒ හරහා ඔවුන්ගෙන් නව දිශානතීන් පිළිබඳ අදහසක් පහළ වේය යන්න සැක සහිතය. එවැනි වටපිටාවක පේරාදෙණි විශ්වව්ද්‍යාලයේ ලලිත කලා අධ්‍යයන අංශයේ බාහිර කථීකාචාර්ය වරයකු වන පුජිත ද මැල් විසින් නිෂ්පාදනය කරනු ලැබු සොක්‍රටිස් නාට්‍ය සාර්ථක අත්හදා බැලීමක් ලෙස හඳුනා ගත හැක. මෙහිදි සාම්ප්‍රදායික නාට්‍ය ආකෘතියෙන් මිදී ක්ෂේත්‍ර සුවිශේෂි නාට්‍ය නම් වු ක්‍රමවේදය භාවිත කරමින් නාට්‍ය නිර්මාණ කර තිබුණි. ඒ තුළ ද නව ආකෘතික කියවිමක් මැනවින් දක්නට ලැබුනි. සොක්‍රටිස් නාට්‍ය පිළිබඳව නව කියවීමක් සඳහා වු අදහස පාඨකයාට මුලින්ම දැනෙන්නේ ඔහු අත්විඳින ආකෘතික වෙනස තුළයි.

නිර්මාණකරුවා මෙන්ම විචාරකයාද අන්තර්ගතය තරම්ම, ආකෘතිය පිළිබඳවත් සැළකිලිමත් වීම ඔස්සේ පඨිතය සහ පඨකයා අතර වන දුරස්ථභාවය බොහෝ සෙයින් අවම කරගත හැක. මෙහිදි වැදගත් කාරණයක් වන්නේ අන්තර්ගතය හෝ ආකෘතිය යන දෙකෙන් එකක් අනෙකට වඩා වැදගත් ද යන්න නොව, නිර්මාණයේ සාර්ථකත්වයට දෙකම ඉතා වැදගත් යන්නයි. සාහිත්‍ය ශානරයන් පිළිබඳ විමසිමේදි "කියන දේ තරම්ම, කියන ආකාරය ද" ඉතා වැදගත් වේ.

*කුසලානේ
ලු
මිදි යුෂ
කුසලානේ
හැඩය ගනී
කුසලානේ
ලු
විෂ වුව
කුසලානේ
හැඩය ගනී

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
දුමින්ද යූ. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
සොබාදහම අපි සහ මීළඟ මීවිත
වෙසෙස්
සුබවාදී පෙරවදනක්- විකල්ප සංගීත ධාරාවේ මැදිහත්වීම
අදහස්
විශේෂ අවශ්‍යතා සහිත දරුවන් සඳහා කලාව
වෙසෙස්
පරිසරවාදි සාහිත්‍ය න්‍යායක අවශ්‍යතාව
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
කැරොලිනා මාරියා ඩි ජීසස් ලියයි.
ජනාධිපතියො, උඹ කූඩුවක ඉන්න ගිරවෙක්. ලස්සන ලස්සන කතා කියනවා. ඒත්, බඩගින්නෙ ඉන්න මිනිස්සු ව්‍යාඝ්‍රයෝ කියලා හිතා ගන්න එක හොඳයි. උන් ඉන්නෙ කෝපයෙන්. අවස්ථාව ආපු ගමන්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| උතුරින් දකුනට

22-Secs

(දර්ශන මේදිස් ) (උප මාතෘකාව: පීඩිත ජාතියේ පීඩිතයෙකුගෙන් පීඩක ජාතියේ පීඩිතයෙකුට)

සබඳ අපි කඳු නොවෙමු
උනුන් පරයා නැගෙන
සුනිල දිය කඳුරු වෙමු
එකම කන්දෙන් වැටෙන... [More]
කවි| බෝධිසත්ව ගබ්සාව

15-Secs

(කුමාර හෙට්ටිආරච්චි) නිල් මල් බිසව් උකුලේ බිම් මල් පිපුණී
පන්දම් වැටේ සල් මල් ඔසරිය රැඳුණී
නේරංජනා ගඟ දෑසින් ඇද වැටුණී
පස් මහ බැලුම් නොබලා කුස පිළිසිඳුණී

සඳුන් සුවඳ මල් ගෝමර ළැම තොරණේ... [More]
පොත්| ලිස්සන පපුව මැද නොලිස්සන ගැහැනු සලකුණ

7-Mins

(හර්ෂිනී පුෂ්පමාලා ආරච්චිගේ) සාහිත්‍ය නිර්මාණ අතර භාවික ගුණයෙන් වඩා වැඩි සාහිත්‍යාංගය කවිය යයි සිතමි. තේමාත්මක ගැඹුරත්, කාව්‍යෝචිත බසත්, බහු විධ අරුත් සපයන භාෂා... [More]
කවි| දුම්මල ගලට ගිය අම්මා

20-Secs

(නන්දන වීරසිංහ) දුම්මල ගල ඉමේ මහ මූකලානේ
අඳෝනාව ඇඟ හීගඩු නඟන්නේ
කන්දේ් පරවේණී උළලේනියන්නේ
රෑ සමයමේ ඇයි මා බය කරන්නේ

අපෙ අම්මා දුම්මල ගලවන්න ගියා... [More]
කරන්ට්ස්| විප්ලවවාදියකුගේ නඩු විභාගය

39-Secs

(පරාක්‍රම කොඩිතුවක්කු) I.
(පාසලේ රපෝර්තුව)

උගන්වන සියලු දේ සැක කරයි
ප්‍රශ්න කරයි
අසම්මත ලෙස සිතයි... [More]
කවි| වස්සානය

45-Secs

(රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ) ඔය දෑල දොඩමලු ය, සුවඳ බැරුවා ඉන්ට
නිල් වතුර තුරුලු කර කෙසේ අතහැර යම් ද?
කෙකටියා පඳුර සුදු මල් පොකුර වඩාගෙන
සොඳුර, නුඹ වාගේ ම හිනැහේය මා එක්ක

කුඹුක් අතු වතුර අතගගා නැමිලා දියට... [More]
කතා-බස්| ඇත්තටම කවුද මේ ප‍්‍රදීප් මැතිව්?

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) ‘මිස්ටර් කරුණාසේනගේ අක්මාව හොඳටම නරක් වෙලා.’

‘ඒ වුණාට මගේ පපුව හොඳයි!’

විහිළුවයි හිනාවයි අන්තිම අසරණ බව මටම දැනුණා. දොස්තරට ගාණක් නෑ. තුණ්ඩුවක්... [More]
ඔත්තු| ගඟේ නොයන තරුණ දේශපාලනයක්- අගෝ. 21

15-Secs

අජිත් පැරකුම් ජයසිංහ විසින් ලියන ලද එළියකන්ද වධකාගාරයේ සත්‍ය සිදුවීම් පසුබිම් කරගත් 1989 කැරැල්ල පිළිබඳ... [More]
කවි| ඉතා කුඩා විශාල වෙනස

2-Secs

(සමර විජේසිංහ) අපට නම්
පහසුකම් ඇත
දුකට බොන
ඛෙහෙත් ඇත

ඛෙහෙත් ටිකක්වත්... [More]
කතා-බස්| ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට කාලසටහන! (ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග)

31-Mins

(අජිත් සී හේරත්) ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග ඒමි ගුඩ්මාන් විසින් කරන ලද මෙම සම්මුඛ සාකච්ඡාව ලෝක ආධිපත්‍යය සඳහා වන ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට... [More]
කවි| මඳ නල

5-Secs

(ආරියවංශ රණවීර) කඳු වලල්ලට හොරෙන්
ආවා ඔබ මා ළගට
මල් පවා බලා සිටියා
ගත් සුසුම
නොහෙලා පහළට
පුදුමව.... [More]
පරිවර්තන| කියන්නද මා නුඹට, නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?

52-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | මහේෂි බී. වීරකෝන්) කියන්නද මා නුඹට...,
නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?
එනමුත් නුඹ ඊටත් වඩා වැඩියෙන් මුදුයි, සුන්දරයි මට.
රළු පවන් වෙසක් මස සිඟිති මල් පෙළන කල,
සිසිර කල දහවලත් බොහෝ දිගු කරන විට,
දෙව්ලොවේ ඇස අරා සැඩ රැසින් ලොව පෙළයි.... [More]
කවි| තුරු වන්දනය

51-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මහා අරණ තුල දෑස අබියස
මේ දැන් පහළවුවාසේ පෙනෙන දසුනෙන්
කිවි තෙමේ වික්ෂිප්ත විය.

ළා හරිත චත්‍රයක් වන් උඩුවියන තුළ
විසිරුණු ආලෝකයෙන්... [More]
කතන්දර| සෙන්ටෙනියල් දෝණි

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) දෝණි දොර ඇරගෙන ගෙට ගොඩවෙනකොට අම්මයි රාජ් අන්කලුයි සාලයේ සෝපාවේ තුරුළු වෙලා ඉඳගෙන ෆෝන් එකේ මොකක්දෝ බලනවා. දෙන්නම ඩිංගක් තිගැස්සෙනව.... [More]
පොත්| යුතෝපියාව- සුන්දර ගම්මානය පිළිබඳ ප්‍රතිවික්ටෝරියානු කියවීමක් සඳහා

4-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) ලිඛිත කලා මාධ්‍යයන් අතර කෙටිකතාවට හිමි වන්නේ සුවිශේෂී තැනකි. එය පමණක් නොව, ඉදිරියට කෙටි යන විශේෂණය සහිත සෑම කලා මාධ්‍යයක්... [More]
කවි| සිනාසෙන ඔබෙ මූණ

36-Secs

(ලක්ශාන්ත අතුකෝරල) සිනාසෙන ඔබෙ මූණ
බොහෝ කලකින් මා ගමට ආ
මේ අහඹු කාලකණ්ණිදා
පටු මගෙහි පවුරු මත
පොල් ගසෙක - කඩ පිළෙක
සිනාසී එබීගෙන ඔඛෙ මූණ... [More]
කතා-බස්| ඒ මිනිස් අරගලයට මම හිස නමනවා! -මො.ල. සෙනෙවිරත්න

2-Mins

(කසුන් සමරතුංග) 'හික්මවීම පිණිස මේ දඬුවම ඉවසන්න' නම් වූ ස්වකීය කුළුඳුල් කාව්‍ය සංග්‍රහයේ කතෘ සටහන වෙනුවෙන් එහි කතුවර මො.ල. සෙනෙවිරත්න මෙසේ ලියයි.

"ලබා... [More]
වෙසෙස්| ජෝතිපාල ලංකාවේ ජනප්‍රිය ම ගායකයා වීමේ දේශපාලන ආර්ථීකය

18-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) එච්. ආර්. ජෝතිපාල යනු ලංකාවේ එදා මෙදා තුර අනභියෝගී ව රැඳී සිටින ජනප්‍රිය ම ගායකයා වේ. ඔහුගේ මරණය සිදුවූයේ 1987... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook