Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
නිරුවත සහ සිනමාව- සයිමන් නවගත්තේගම
බූන්දි, 03:01:56
"නිරුවත සහ සිනමාව" බඳු මාතෘකාවක් සාකච්ඡා කිරීමේදී නිරවද්‍ය නිගමන කරා එළඹීමට ඉවහල් වියහැකි යැයි අප සලකන ප්‍රශ්ණ සමූහයක් ඉදිරිපත් කිරීමට අප සූදානම් වෙමු.

"සිනමාව" නිර්මාණාත්මක කලා ශිල්ප මාධ්‍යයන්ගෙන් එකකි. එහි ජීවිතය ඊටම ආවේණික වූ ඇතැම් කලාත්මක නිර්මාණ විදීන්ගෙන් හා සංදර්භයන්ගෙන් නිශ්චය වෙයි. පැරණි මුණිවරුන් කලා කෘතියක මෙම ආවේණික ජීවිතය හැදින්වූයේ "නාට්‍ය ධර්මතාව" නමිනි. "නිරුවත" හුදෙකලාව ගත්විට ස්වභාවධර්මයේ අතිශයින්ම ලෞකික වූ සෞන්දර්යාත්මක වස්තුවකි. ඊට අනුබද්ධ ජීවන සංකල්ප බොහෝමයක් "ලෝක ධර්ම"තාවයන්ට සම්බන්ධ වෙයි.

සිනමාව හෝ වෙනත් කලා මාධ්‍යයක "නාට්‍ය ධර්ම" හෙවත් "කලා ධර්ම" සහ ලෞකික ජීවිතයේ "ලෝක ධර්ම" අතර පවතින සම්බන්ධතාවය කුමක් ද?

නිරුවත හෝ නග්නතාවය සොබාදහමේ සෞන්දර්යාත්මක අංගයකි. හුදෙකලාව ගත් විට එහි හොඳක් හෝ නරකක් නොමැත. නිරුවත ප්‍රදර්ශනය කිරීම හෝ එය දෙස බැලීම එදිනෙදා ජීවිතයේ හොඳ නරක ආකල්ප වලට ආශ්‍රිත චර්යාධර්මයන්ගෙන් පැන නඟින්නේ "උචිතානුචිත"තාවයන්ට සම්බන්ධවය. ජීවිතයේ ඉතාම ස්වභාවික පැවැත්මක්, හොඳ වන්නේ නරක වන්නේ ඒවා යෙදෙන ස්ථානය අවස්ථාව වැනි කාරණා අනුවය. කලාවේ ද මෙබඳු සදාචාර යැයි හැඳින්විය හැකි ස්වභාවයක් පවතියි. බෝහෝ පැරණි කලා විචාරකයෝ (රසාස්වාදියෝ) කලා කෘතීන් උත්තම හෝ අධම තත්ත්වයට වර්ග කරන ලද්දේ "ඖචිතවාදය" මිණුම් දණ්ඩක් කොට ගැනීමෙනි. නිරුවත වැනි සාධකයක් පමණක් නොව ඉතා සරල උපමාරූපකයක් වේවා, ඉතා ගැඹුරු බුදු බණක් වේවා උචිත ලෙස සමස්ථ කලා ජීවිතයේ අභ්‍යන්තර ජීවිතයට ගැලපී නැත්නම් එම කලා කෘතිය "ඖචිතයෙන්" අධම වෙයි.

මේ අනුව කිසියම් සිනමා කෘතියක් අධම ගනයේ කෘතියක් වන්නේ නිරුවත ඇතුලත් වීම නිසාද? නොවේ නම් එය අධම වන්නේ ඖචිත සිද්ධාන්තයන් තම නිර්මාණාත්මක ක්‍රියාදාමයේදී මැනවින් පරිහරණය කිරීමට අසමත් වී ඇති නිසා ද?

කලා කෘතියකට ජීවිත දෙකක් ඇත. යථා ලෝකය පිළිබඳ තම සිත්හි හට ගන්නා වූ විවිධාකාර හැඟීම්, කලා ඉතිහාසය විසින් නිෂ්පාදනය කොට ඇත්තා වූ ශිල්පී විධීන් වහල් කොට ගෙන කලාකාරයා තම පරිකල්පන ශක්තියෙන් ප්‍රතිභාවයෙන් ප්‍රතිනිර්මාණය කරයි. මෙම නිර්මාණය මින් පසු එය පරිහරණය කරන ප්‍රේක්ෂකයා හෝ සහෘදයාගේ භාවලීලාවන්ගෙන් ද සමස්ථ වෙමින් අලුත් ජීවිතයක් අරඹයි. මෙහිදී කලාකරු නොසිතූ විරූ අර්ථයන් ප්‍රේක්ෂකයාට දකින්නට පුලුවන. කලාකරුට එතරම් වැදගත් නොවූ අංග ප්‍රේක්ෂකයාට මහ මෙරක් සේ අවධානය වන්නට ද පුලුවන. පාරේ යන කාන්තාවක් දකින කෙනෙකුගේ ඇගේ ඇඳුමේ මෝස්තරයෙන් රස විඳිනවා විය හැක. තව කෙනෙකු එම ඇඳුම විනිවිද දැකිය හැකි රසවතෙකු විය හැක. තවත් එකෙකු එම ඇඳුම ද කාය භාව ලීලාවන්ද සමස්ථයක් වශයෙන් ගෙන සුන්දරතාවයක් දකින්නට පුළුවන. ඇඳුම ද ඇඳුමේ මෝස්තරය ද එය සිරුරෙහි දැවටී ඇති ආකාරය ද කාන්තා සිරුර ද යන සියල්ල එතැන විය. එහෙත් විවිධ අය කාන්තාව සහ ඇඳුම දුටුයේ විවිධ ආකාරයට ය.



මේ අනුව, කලා කෘතියක් පරිහරණය කරන්නන් කලා කෘතියක් තුළට ආරෝපණය කරන්නා වූ ආකල්පයන්ට වගකීමේ සම්පූර්ණ බර කලාකරුවා පිට පැටවීම සාධාරණ ද?

ලොව ඉතාම ශ්‍රේෂඨ කලා කෘතීන් වශයෙන් හැඳින්වෙන නිරුවත් ස්ත්‍රීන්ගේ චිත්‍ර අපි දකිමු. මෙවැනි රූ ඇඳීමට පුරුදු වෙන ශිෂ්‍යයන් ඉදිරියේ නග්න කාන්තාවෝ වාඩිගෙන සිටිති. පුරුෂයන්ගේ සත්වයන්ගේ මෙන්ම ස්ත්‍රීන්ගේ ද රූපයක් සාර්ථකව චිත්‍රගත කිරීමට ඔවුන්ගේ හෙලු මස් පිඬු ආශ්‍රිත ශරීරය නග්නව දැකීම අත්‍යාවශ්‍ය වෙයි. සීගිරියේ අර්ධ නග්න ස්ත්‍රී රූප ද එසේ ඇන්දා විය හැක.

මෙම චිත්‍ර කලාත්මක වශයෙන් උසස් නම්, ඒවා ඇඳීමේදී භාවිතා කළ උපක්‍රම "අශෝභන" නම්, එම අශෝභනත්වය නිසා චිත්‍රයේ කලාත්මකභාවය ද අශෝභන යැයි අපට නිගමනය කළ හැක්කේ ද? ගෙම්බන් කපා ශල්‍ය වෛද්‍ය විද්‍යාව පුහුණුවන වෛද්‍යවරයෙකු "අවිහිංසාවාදය" අනුව "පාපියෙකු" ලෙස හැඳින්වීම හරි ද?

ඉතාම හුදෙකලා කලාකරුවා පවා සමාජයෙන් පෝෂණය වෙයි. එහෙයින්, සමාජ ධර්ම වලට ගරු කරන්නැයි ඔහුට බල කිරීමට සමාජයට අයිතියක් තිබේ. "නිරුවත" පිළිබඳ ප්‍රශ්නය සමාජ සංස්කෘතියේ සභ්‍ය අසභ්‍යතාවය ආශ්‍රිත ප්‍රශ්නයකි. එහෙයින් සභ්‍ය අසභ්‍ය කරුණු ගැන කලාකරුවන්ට කියාදීමට පෙර හෙළ සභ්‍යත්වය පිළිබඳ විද්‍යානූකූල විමර්ශනයක් කිරීමට අපි උනන්දු විය යුතු නොවේ ද?

විද්‍යාත්මක සාධක අනුව පස්වන සියවස ආශ්‍රිත කාලයේ හෙළ කුලීන වනිතාවන්ගේ වරප්‍රසාදයක් වූයේ පියයුරු විවෘතව තබාගෙන විවෘතව සමාජයේ හැසිරීමයි. පහත් කුලවල වනිතාවන් පියයුරු වැසිය යුතු විය. මහනුවර යුගය වන විට කුලීන කාන්තාවන් පමණක් උඩුකය වසා ගැනීමේ වරප්‍රසාදය ලද්දහ. පහත් කුලවල දැරියක තන වසා ගැනීමේ අවස්ථාව ලද්දේ දරුවකු ප්‍රසූත කිරීමෙන් කිරි එරෙන විට පමණකි. පහත් කුලවල පිරිමින්ට හිසේ හෝ කරේ රෙදි කඩක් දවටා ගැනීම කළ හැකි වූයේ උසස් කුලයක කෙනෙකු අවට නොමැති අවස්ථාවක පමණෙකි. මෝක්ෂය පමණක් නොව ඉන්දීය සංස්කෘතියේ පිළිගත් පරමාර්ථ වශයෙන් අර්ථය සහ කාමය ද නිරොගීව හා ස්වභාවිකය අගය කලහ. පූජනීය ස්ථානයන්හිදීම (කජුරාවෝ වැනි) කාම සූත්‍රයේ විවිධාකාර ඉරියව් ඉතාම තාත්වික ලෙස නිරූපණය කළහ. ජනතාව ද කුහක බවින් තොරව පවුල් පිටින් පැමිණ ස්වභාවික ජීවිත සෞන්දර්යයෙන් උපරිම තෘප්තියක් ලැබිය හැකි මාර්ග ඔස්සේ මෝක්ෂය සංකේතවත් කළ ධර්ම ගර්භයට දෙවනුව ඇතුල් වූහ.



හෙළ සභ්‍යත්වය නිරුවත පිළිබඳව දැක්වූ ආකල්පය කුමක්දැයි විද්‍යානුකූලව වටහා නොගෙන, කලා කාරයාට උපදෙස් දීමට යාම කොතරම් බුද්ධිගෝචර වන්නේ ද?

බුදුන් වහන්සේ ද අතැම් ශ්‍රාවකයින්ගේ මානසික තත්ත්වය අනුව භාවනාවට අරමුණු කර ගැනීම සඳහා කැපවූ නිමිත්තක් වශයෙන් මියගිය යෞවන ස්ත්‍රීන්ගේ නග්න කය සුදුසු යැයි අනුමත නොකලේද? මෙයින් පෙනෙන්නේ හුදෙක් හරි වැරදි වන්නේ නිරුවත පෙන්වීමම පමණක් නොවේ නේද? එය වැරදි වන්නේ පරමාර්ථය වැරදිනම් පමණක් නොවේද? යමක් පරිහරණය කරන්නේ වැරදි පරමාර්ථයකින් නම්, නිරුවත තබා ගහක් ගලක් පාවිච්චි කලත් එය වැරදිම නොවන්නේ ද? උචිත ලෙස උදාර කලාත්මක පරමාර්ථයකින් භාවිතාවට ගන්නේ නම් "රමණ අවස්ථාව" වුවද ගැබ් කොට ගත් කලා කෘතියක් උත්තම නිර්මාණයක් නොවන්නේ ද?

ලොව ශ්‍රේෂ්ඨ කලාකාරයින් කිසිවෙකුත් කලාව වාණිජ මාධ්‍යයක් කොට නොගත්හ. ඇතැම් ශ්‍රේෂ්ඨයින්ට අහම්බයෙන් වාණිජ සාධනය ඉෂ්ඨ වූවා පමණකි. නමුත් "නිරුවත" ජීවිතාංගයක් වශයෙන් නිර්මාණයේදී වහල් කොට ගත්තා වූ හැම කලාකාරයාම වාණිජ පරමාර්ථයෙන්ම එසේ කළ යැයි කිව හැකි ද? තවත් අතකින් වාණිජත්වය ඉහ වහා ගිය සමාජයක එම වාණිජත්වයෙන් කිළිටි නොවී සිටිය යුතු යැයි කලාකාරයාට පමණක් තහංචි පැනවිය හැකි ද? "හෙළුව" නොපෙන්වන කලාකාරයින් කී දහසක් ජීවිතාංග කීයක් වාණිජ පරමාර්ථයෙන් කලාවේදී පරිහරණය කරන්නේ ද?

දොස් තැබිය යුත්තේ විනාශ කළ යුත්තේ වාණිජත්වයට ගොදුරු වුනු කලාකාරයා ද, නොවේ නම් වාණිජත්වය පදනම් කරගත් සමාජ අර්ථ ක්‍රමය ද?
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සයිමන් නවගත්තේගමගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
කලාකරුවාගේ වගකීම කුමක් විය යුතු ද?– සයිමන් නවගත්තේගම
කතන්දර
මුල්ලේගම කඳු මුදුනේ සිට ලෝකය බැලුවෙමි.
Cine
"නිධානය" විචාරය- සයිමන් නවගත්තේගම [1972]
කතන්දර
ඔහුගේ කතාව
රංග
පුස්ලෝඩං
තවත් Cine බූන්දි
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
"තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය
ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සරච්චන්ද්‍ර ලියයි.
පුතු සෙනේ මස් නහර හම සිඳ
ඇට සොයා ගොස් ඇට තුළට වැද
ඇට මිදුලු මත රඳා සිට දුක්
දෙයි නිබන්දා

-සිංහබාහු
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook