Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
"හිම කැටයක් වගේ ඔබ ඇවිත්... දිය වෙලා යනවා නම්..." ලිපියට ප්‍රතිචාරයක්
කසුන් පතිරණගේ [Miles of a Dream | හිම කැටයක් වගේ ඔබ ඇවිත්... දිය වෙලා යනවා නම්...] ලිපියට ප්‍රතිචාරයකි.
බූන්දි, 21:29:49
Film එක නොබලපු මට කසුන් පතිරණ කියන දියුණු ඇඩ්වටයිසින්කරුවා උදයගේ Film එක ගැන කරලා තිබුණ විචාරය ඉතාමත් පෞද්ගලික තත්වයක ඉඳලා අරගෙන ආපු එකක් උනාට ඒකේ තිබුණා ඉතාමත් වැදගත් ප්‍රශ්නයක්. ඒ නිසාම උදයගේ film එක ගැන දල අදහසක් ගන්න තරමට මම ඉක්මන්වෙන එක තරමක් පසු බස්සලා මම පටන් ගන්නම් මේ විචාරය ගැන මට තියෙන අදහස ගැන. ඔහු මතු කරන කාරණය තමයි film එකේ වැඩ කරපු අයට විතරක් පෙන්නන්න හිතාගෙන සංවිධානය කරපු තිරගත කිරීම ගැන ප්‍රසිද්ධියේ විචාරයක් ලිවීම උදයගෙ යාලුවෙක් විදියටවත් සදාචාරාත්මක ද කියන එක. ඒක තවදුරටත් කසුන්ගෙ වචන වලින්ම උපුටනව නම් මෙහෙමයි.

"උඔ film එක කරලා ඒක එලියට දාන්න හිතන තැනදිම ඒක උඔයි මමයි බොරැල්ල EAP එකේ කතා කරන ක්ෂුද්‍ර තලයෙන් එහා ගිහිල්ලා සාර්ව තලයකට එනවා. එතකොට උඔගෙ සාර්ව ප්‍රකාශනය ගැන මම ක්ෂුද්‍ර තලයෙන් ප්‍රතිචාර දක්වලා තේරුමක් නෑ. අනික මචං මට film එකක් කරගන්න බැරි ඇරියස් එක මමත් කොහොමහරි පිට කරන්න ඕනනෙ."
-කසුන් පතිරණ

මෙව්ව අනවශ්‍ය කතා විදියට තිබුනට මේ film එක ගැන ලියපු ලියැවිල්ල මතු කරන ප්‍රධාන තර්කයක් වෙන්නෙ ඒක සදාචාරත්මකව නිවැරදි ද යන්නයි. මේකට කසුන් දෙන පිලිතුර තමයි "ක්ෂුද්‍ර තලය" හා "සාර්ව තලය" පිලිබඳ ව්‍යුහාත්මක වටහා ගැනීම. ඇත්තටම කසුන් කියන කාරණාව හරි. "සදාචාරය රීති" කියන එව්ව ඕනෙම කෙනෙකුට කඩන්න පුලුවන් නිසාම ඒවා විග්‍රහ කරන්න සදාචාර විද්‍යාවන් එක්ක පොර බදලා වැඩක් නෑ.

නමුත් කසුන් මේ "ක්ෂුද්‍ර තලය" හා "සාර්ව තලය" පිලිබඳ අදහස උපයෝගි කරගෙන ගොඩනගන තර්කය ඇතුලෙම තියෙනවා එයාම ඒකට බිලිවෙන තැන්. මං හිතන්නෙ කසුන් ඒක ගැන නොදැනම නෙවෙයි ඒක ගොඩනගන්නෙ. මං හිතන්නෙ එයාට ඒක වඩාත් තහවුරු වේවි මේ විදියට කිව්වම.



සිනමා ශ්‍රමය කියන එක පදනමේ තියාගෙන හිතන්න ගියොත් ක්ෂේත්‍රය පවත්වාගෙන යාමේ මූලික අරමුණ පෙරදැරිකරගෙන එහි කිසියම් සදාචාර ආකෘතින් පද්ධතියක් නියම කරලා තියෙනවා. මේවා ගොඩක් වෙලාවට කිසියම් ප්‍රමාණයක ආධිපත්‍යධාරී නියම කිරීම් ටිකක්. සිනමා කර්මාන්තයට පිවිසෙන ආධුනිකයෙක්ගෙ මානසිකත්වය සමීපව නිරීක්ෂණය කරන්න ගියොත් අපට එයාගේ ඔලුව ගැටෙන තැන් වල තියෙන කඩ ඉම් වලින් මේ ගැන අවබෝධයක් ගන්න පුලුවන්. සමහර වෙලාවට එයාට ප්‍රවීණයන් අතින් rag වෙන්නත් වෙන්නෙ මේ මම කියන්න හදන ව්‍යුහ වලදි තමයි. ඒ වගෙම ආධුනිකයොන්ට radical වෙන්න පුලුවන් ද්‍රව්‍යමය පදනමත් වැටෙන්නෙ මෙතනදි. ඉතිං මේ විදියට කරක් ගහන ආධුනිකයාගේ ලෝකය ටිකෙන් ටික පිරිලා පරිපූර්ණ වුනාම ඔහු කර්මාන්තයේ තමන්ට හිමි ශ්‍රේණියේ ප්‍රවීණයෙක් වෙනවා. ඒ වගේම මේ අධුනිකයාගෙ තැනින් තවත් වැදගත් ප්‍රතිනිෂ්පාදනයක් වෙනවා. ඒක තමයි කසුන්ගේ ඇරියස් එක. යම් ප්‍රමාණයක කැරලිකාර ශ්‍රමයක් වෙන්නෙ ඔන්න ඔය තැන. හැබැයි ඔය ශ්‍රමයත් පස්සෙ කාලෙක මේ සිනමාව නැමැති පරිධියේම පිහිටුවන්න පුලුවන් තැනක් බවට පත් වෙනවා. ඔන්න ඔය පිහිටු වීම මත තමයි කසුන් පතිරණ ලංකාවේ ඇඩ්වටයිසින් ක්ෂේත්‍රයෙ ලාබාලතම A/V Manger කෙනෙක් වෙන්නෙ.

මේ අනුව කසුන් කතා කරන ක්ෂුද්‍ර තලයෙ සහ සාර්ව තලයේ තර්කය මේ අනුවම ඔහුගේම තර්කයට විරුද්ධව පෙල ගැහෙන මොහොතක් මේක කියවන අපට අනුව නිරික්ෂණය වෙනවා. ඒක මම සිනමා ශ්‍රමයේ සදාචාර තර්කණය අපේ (ඩිලන්ක) ඩිංගා ගේන ප්‍රශ්නයෙන්ම ස්ථානගත කරන්න උත්සාහ කරන්නම්. මේ ලඟ දි දවසක අපි EAP bar territory එකට සාම්‍යයක් වන තරමේ සමීප හමුවක් ගල්කිස්ස මුහුදු වෙරලෙදි සිදු වෙනවා. ඒ වගේම ඒ එකතුවට හොඳ නිමිත්තක් විදියට කසුන්ගේ ලිපියත් හොඳින් ගැලපී තිබුණා. තවත් ක්ෂුද්‍ර තලයෙ සාකච්ඡාවකට වඩා යමක් එතැන ඉතිරි නොවනවායැයි කියන සුපුරුදු අදහසේ බොන්න පටන් ගත්තු මට ටිකකින් අහුවෙනවා මේ බීම කිසිසේත්ම ක්ෂුද්‍ර තලයෙ සාකච්ඡාවක් නොවෙන බව. ඇත්තටම මේ අහුවීම කියන කාරණාවට ද්‍රව්‍යමය පදනම දැමුනේ කසුන්ගෙම ලියැවිල්ල කියෙව්වායින් පස්සෙයි. ඉතිං ඒ නිසා එතැනදි සිදුවුණ යම් යම් ක්ෂුද්‍ර තලයේ කාරණා අතුරින් ප්‍රධානම subject එකක් උනේ උදය සහ උදයගේ සිනමා භාවිතාව. ඒක ගැන විවේචනයක් අඩු වැඩි වශයෙන් හැමොටම තිබුණත් මට මතු කරන්න අවශ්‍ය කාරණය වෙන්නෙ මෙන්න මේකයි.

"අපි එදින සිදුකළ සාකච්ඡාව ගැන සදාචාරාත්මක එකඟතාවයකට ආවොත් මේ මේසයෙන් එහාට කිසිදූ සාකච්ඡාවක් යන්නෙ නැහැයි" කියන පොරොන්දුව ඇත්තටම මේ ලිපිය ලියද්දිත් අහෝසි වෙලා ඉවරයි. පැහැදිලිවම කිව්වොත් එදින සාකච්ඡාව දැන් තියෙන්නෙ සාර්ව තලයේ. එතකොට අපිට පුලුවන් හෙමින් හෙමින් අපිට උදයගේ film එක ගැන තියෙන අදහස ලිඛිතව සාර්ව තලයට ගේන්න. එතනදි උදයගෙ ප්‍රශ්නය වගෙම අරවින්ද පෙරේරා ගොනු කරන්න හදපු ප්‍රශ්නයත් ඉතාමත්ම තීරණාත්මක තැන්. කසුන්ගෙ ලියැවිල්ල ගැන ප්‍රශ්න කරපු ඩිලන්ක (ඩිංගා)ගෙ ප්‍රශ්නයත් අනිවාර්ය ලෙසම කසුන් විසින් සාර්ව තලයෙදිම ඉතාමත් විධිමත් ලෙස ගොඩ නැගිය යුතු පිළිතුරු වෙනවා.. ඒ නිසා මම ඩිංගාගෙ ප්‍රශ්නය පමණක් මේ විදියට කසුන්ට මතක් කරන්නම්.

"කස්සා... උඹ ඔය කරපු වැඩේ වැරදියි."

මේ විදියට ගත්තහම කසුන්ගෙ ලියැවිල්ල පිහිටුවන්න පුලුවන් සන්දර්භයේ ඝන ටික අහුවෙනවා. film එක release වෙන්න කලින් විචාරයක් ලිව්වම ඇති වෙන යහපත් හෝ අයහපත් තත්වයන්ට වඩා මෙතැනදි වැදගත් වෙන්නෙ ලක්මාල්, අරවින්ද අතර ගිහිපු සාකච්චාව තව දුරටත් ක්ෂුද්‍ර තලයේ ද කියන ප්‍රශ්නය. කසුන්ම තම ලිපිය ගැන අවංක අදහස් පල කිරිමක් ද එතැන සිද්ධ වුන එකත් මේ අනුව සාර්ව තලයෙදි මතු කල යුතුයි.


උදය ධර්මවර්ධන

ඒ නිසා මම මගේ අවසාන ප්‍රකාශය කරන්නම්. ඒක මෙහෙමයි...

කසුන්ගෙ ලියැවිල්ල නිසා අපට ෆිල්ම් එක ගැන වෙනත් ව්‍යුහාත්මක වටහා ගැනීමක් ලැබෙනවා. ඒකට හේතුව වෙන්නෙ ෆිල්ම් එක බිහිවීම පිටුපස තියෙන එක්තරා ශ්‍රමයක අයිතිකරුවෙක් එහිම විවේචකයා වීම. ඒවගේම ඔහුගේ මිතුරෙකු ද වීම යි. තවද මේ නිසා සිනමා විචාරය සඳහා අලුත් කතිකාවක් ද බිහි වෙනවා. එනම් ක්ෂේත්‍රයේ කට කතා ලෙස තිබෙන්නට නියමිත ව තිබූ කතන්දර වලට සාර්ව තලයෙ සංවාදයක් හිමිවීමයි. එමෙන්ම මෙහි සියදිවි හානි කරගැනීම වන්නෙ මේ අගුලු හැරීමේ මුල් තර්ක පද්ධතියෙ හිමිකරුවා විම කසුන් පතිරණ විසින් ගනු ලබන අතර එම හිමිකරුවාම එකී තර්කයට නිරාවරණය වීමයි. ඒ නිසායි අවධාරණයෙන් පවසන්නෙ..

"කසුන් කෙදිනක හෝ film එකක් කිරිමේ හීනය දක්වා ඇදී යන මාවත දෙස අප වැනි මිතුරන් ඇසි පිය නොගසා බලා සිටින බවයි."

මෙයට ඔබගෙ ඉපැරණි මිතුරා සහ ඔබේ කෙටි චිත්‍රපට ඉතිහාසයේ "සහය අධ්‍යක්ෂක",
-ශ්‍රීනාත් චතුරංග
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Miles of a Dream (2013) by Udaya Dharmawardhana, Written by Chinthana Dharmadasa, Lakshantha Abenayake, Pauline Delpech, Indrachapa Liyanage
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ශ්‍රීනාත් චතුරංගගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
සිනමා ශිෂ්‍යයා සහ සිනමා අපචාර
තවත් අදහස් බූන්දි
හිත් මත බර අඩි තබමින් "සහෝදරයා" නික්ම ගිය පසු...
ආදරණීය රෝහණට හෙවත් ඉස්සර රෝහණට
නයනහාරී නිමේෂ
මල්තුහින නොවේ මේ යාපනේ - இவைகள் யாழின் பனித்துளிகள் அல்ல
ඔටුවන් එක්ක නිදිවදින "බල්ලොත් එක්ක" බෑ.....!
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අන්ද්රේ තර්කොව්ස්කි කියයි.
අධ්‍යක්ෂකවරයාගේ කර්තව්‍යය වන්නේ ජීවිතය ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. එහි චලනයන්, ප්‍රතිෂේදයන්, ගතිකයන්, සංඝට්ටනයන් ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. ඔහුගේ යුතුකම වන්නේ ඔහු අනුදක්නා සත්‍යයේ ලේශ මාත්‍රයක් වුව; එකී සත්‍යය කිසිවෙකු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook