Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
කියනු මැන දිවි අරුත- ගුණදාස අමරසේකර
බූන්දි, 03:31:06
පොදුවේ සිංහල සාහිත්‍ය කලා භාවිතයන්ගේ ගුණාත්මක බව පිරිහෙමින් පවතින් බව දිගු කලෙක සිට කතා බහට ලක් වන්නකි. සාහිත්‍ය කලා කෙතෙහි දැන් දැන් අසන්නට දකින්නට ලැබෙන සම්මාන, ත්‍යාග ආදිය වෙනුවෙන් වන බැණ අඬගෑම්, කැලෑ පත්තර සංසරණය වැනි දේවල් ඒ අදහස ස්ඵුට කරන කාරණාවෝ ලෙස ගිණිය හැකිය.

මේ සම්බන්ධයෙන් කලෙක පටන් ඉතා කටුක ලෙස, සමහර විට වඩාත් අගතිගාමී යැයි සිතෙන තරමට අදහස් පළ කරන්නෙකි, සාහිත්‍ය සූරී ගුණදාස අමරසේකරයන්. එමතු නොව කෙබඳු තත්වයක් යටතේ වුව අද අපට සිටින ජ්‍යෙෂ්ටතම සාහිත්‍යකරුවා ගුණදාස අමරසේකරයන් ය. මෙබඳු වයෝවෘද්ධ වයසකදීත් අභ්‍යාසවෘද්ධව, අනලස්ව සාහිත්‍යකරණයේ යෙදීම පිළිබඳව ඔවුනට අපගේ බුහුමන පළ කළ යුතුය.

වෙසෙසින් නූතන නවකතාව අරබයා ඔහුගේ විවිධ අදහස් දැක්වීම් කර්ණ කටුකය. මේ සඳහා ආසන්නතම සහ කෙටිම නිදසුන, මෙම ලිපියෙන් මතුවට සංවාදගත කරන්නට තැත් දරන ඔවුන්ගේ අලූත් කෙටි කතා සංග‍්‍රහය වන "කියනු මැන දිවි අරුත" කෘතියේ පෙරවදනින්ම උපුටා දැක්විය හැකිය.

"බුද්ධිමත් පාඨකයාට තමා වසන සමාජය සහ තමා ගෙවන ජීවිතය පිළිබිඹු කරන කැඩපතක් වන නවකතාව අප විසින් නොසෙවුණ කැඩපතක් බවට පත් වන්නට වූයේ කලකට පෙරයි. අද වන විට සිංහල නවකතාව ඒ තත්වයෙනුත් පහතට ඇද වැටී බාලයන් පිනවන විනෝදාංශයක් මෙන්ම වාණිජ රැල්ලට සරිලන වෙළඳ භාණ්ඩයක් බවට පත්ව තිබේ."
-කියනු මැන දිවි අරුත (පෙරවදන)

මෙසේ තම කියවීම කලෙක සිට සමාජගත කරන ඔහු මෑත කාලයේ ලියා පළ කරන ලද නවකතාව "සෝමවීරගේ සංක‍්‍රාන්තිය" නමි. පෙර ඔහු කියන ලද නවකතාවේ අර්බුදයට ඔහුගේම නවකතාවෙන් යම් ජීවන හුස්මක් ලැබුණා ද යන්න පැනයකි. සිය පසුකාලීන නවකතා වෙත ඔහුගේ දේශපාලන දෘෂ්ටිය ඉතා ගොරහැඩි ලෙස ඇතුලූ වී තිබීම මෙයට ප‍්‍රබලතම හේතුව ලෙස දැක්ක හැකිය. ඔහුගේ මෑත කාලීන නවකතාව කෙරෙහි පාඨක අවධානය ස්වභාවිකව ගොඩ නොනැගුණේ එබැවිනැයි අපගේ විශ්වාසයයි. නවකතාව සම්බන්ධයෙන් ඔහුගේ විවේචනයේ යම් සත්‍යයක් ගැබ් වුවද ඔහුගේ නවකතා පවා ඊට පිළියමක් නොසපයන බව කිය මනාය.

ලාංකීය කෙටිකතා කලාව විෂයෙහි අමරසේකරගේ නිර්මාණ වලින් ලද බලපෑම සුළු පටු නොවේ. "රතු රෝස මල" කෘතියෙන් අරඹා ඔහුගේ නව වැනි කෙටි කතා එකතුව ලෙස නොබෝදා ප‍්‍රකාශයට පත් වූයේ "කියනු මැන දිවි අරුත" නම් කෘතියයි. මේ කෙටි කතා එකතුව මෑතදී ප‍්‍රකාශයට පත් වූ උසස් ගණයේ කෙටි කතා එකතුවක් ලෙස හඳුන්වා දීම යුක්ති යුක්තය. මෙහි කෙටිකතා පහකි. නූතන සමාජ සංස්කෘතික පරිහාණියේ කලාත්මක පිළිඹිබුවකි, ඒ. සිය අනෙකුත් කෘති වලදී මෙන් මෙහිදී ඔහු රළු ලෙස දෘෂ්ටිවාදී ප‍්‍රකාශ නිකුත් කිරීමෙන් වැළකී අනුභූතින් කලාත්මක පරිකල්පනයක් මත සිත්තම් කරයි.

මේ එකතුවේ පළමු කතාව "මැයි දිනය" යනුවෙන් නාම ගන්වා ඇත. අපගේ මතකය නිවැරදි නම් ගිය වසරේ වැඩ කරන ජනතාවගේ දිනය නොඑසේව කම්කරු දිනය දා කුලී වැඩට යමින් සිටි කාන්තාවන් දෙදෙනෙක් වෑන් රථයකට යට වී මරු දුටහ. නූතන වෙළඳ මාධ්‍ය විසින් මෙම සිදුවීම එම දිනවල මාධ්‍ය භෝජනයක් කර ගත්තෝය. මෙම කෙටිකතාවෙහි එම සිදුවීම ඡායාත්මකව අපට දැකිය හැකිය. නමුදු, ශූර නිර්මාණකරුවෙක් ලෙස එකී සිදුවීම වෙනත් මානයක් කරා මෙහිදී ගෙන යන අයුරු විස්මය දනවයි. එකී රථය පැදවූ රියදුරාගේ ජීවිත තතුත් රථය හිමි වසළ වෙළෙන්දාගේ තතුත් පාඨකයා හමුවට පැමිණෙයි. එක් ප‍්‍රබල සිදුවීමක් විවිධ ඉසවු කරා විහිදමින් විවිධ චරිත විදාරණය කරමින් සමාජ දේශපාලනික විවේචනයක් වෙත කේන්ද්‍ර වෙයි. ඒකමානීය නොවන ආඛ්‍යාන රටාවකිනි. එහි චරිතයක් ලෙස එන මහේස්ත‍්‍රාත්වරයාගේ චරිතය හරහා මිනිස් චිත්ත චෛතසිකයේ සංකීර්ණත්වය පෙන්නුම් කෙරේ. ඔහුගේ බරපතල විවේචනයට හසු වන නව ලිබරල්වාදී මේ ඛේදනීය තත්වයන් විවිධ සමාජ පන්තීන් ස්ථරයන් විවිධ අන්දමින් තලා පෙලන ආකාරය මැනැවින් චිත‍්‍රණය වෙයි.

මෙහි එන තවත් කතාවක් වන "රැගෙන මා අත සමිඳ කියනු මැන දිවි අරුත" නම් කතාව, මහත් බලාධිකාරයක් විහිදමින් රටෙහි දේශපාලනයට මහත් බලපෑම් කළ දේශපාලන චරිතයක් වටා ගෙතී ඇත. කාව්‍යාත්මක යෙදුමකින් නාමකරණය කර ඇති මෙම කතාවේ සමස්ත අරුත එහි කුළු ගැන්වී තිබේ. තම නායකත්වයේ කැරිස්මාව තුලින් රටක අංශුමාත‍්‍ර මිනිසා පවා ගල ග‍්‍රහයෙන් ගත් අයෙකුගේ දිවියේ අවසන් භාගය චිත‍්‍රණයේදී පාඨකයාගේ හෘදයාභ්‍යන්තරයෙහි ඔහු කෙරේ ශෝකී හැඟුමක් පවා විටෙක ජනිත කරවන්නට රචකයා සමත්කම් දක්වයි.

අනෙක් අතට මෙම නිර්මාණාවලියෙහි වැදගත් ලක්ෂණයක් ලෙස බසෙහි වෙසරද බවෙන් නිපන් භාෂා රම්‍යතාව දක්නා ලැබේ.

"සුළං රැල්ලට අසුවන, ළහිරු රැසින් නෑවුණු නිල්වන් ළා ගොයම තරංගාවලියක් සේ උස් පහත් වනුයේ ඔවුන්ගේ දෙනුවන් පිනවමිනි."

"මං මොකටද ටයර් දාල දෙන්නේ. උන් ස්කිඩ් වෙලා මැරුණොත් මන්තිරියා ඒක බලාගනීවිනේ. ඌ අර ටයර් කඩකාරයට කියලා ඕව නිකන් දා ගනීවි...."

"වැහිබර අඳුරු අහසත්, සොහොන් කොත් වසා පැතිර ගත් පාළුවත් දෙණ පිටුපසින් යන පිරිස ගායනා කරන යාතිකා ගීතයත් මා හද දුක්බර හැඟුමෙන් වෙළා ගන්නාක් මෙනි, මට හැඟුණේ.."


"රෝහලේ ගින්න" සහ "මාලය කඩා ගැනීම" යන නිර්මාණ ද උසස් කෙටිකතා ලෙස සැළකිය හැකි ඒවාය.

මෙහි එන වැදගත්ම නිර්මාණය නම්, "මහගෙදර සොයා ආ ගමන" නමින් හැඳින්වෙන කතාවයි. දශක ගණනාවක් තිස්සේ රචකයා විසින් දෘෂ්ටිවාදයක් ලෙස සිය නිර්මාණ හරහා ගෙන ආ ජාතිකවාදී මතය දරන්නෙක් මෙහි ප‍්‍රධාන චරිතය ලෙස අප හමුවට එයි. ඔහු ඕස්ටේ‍්‍රලියාවේ පදිංචිය අතහැර තම දිවියේ සැඳෑ සමය සිය උපන් ගමෙහි මහගෙදර සරල අල්පේච්ඡ ලෙස ගෙවා දැමීමට සිතයි. නමුත්, මෙරටට පැමිණෙන ඔහු දකින්නේ, පශ්චාත් යුධමය ශ‍්‍රී ලංකාව නව ලිබරල්වාදයේ ගැලෙමින් අධිපරිභෝජනවාදී වෙළඳ යාන්ත‍්‍රණයේ කරවටක් ගිලෙමින් ව්‍යාජ පුරුෂාර්ථ කරපින්නා ගෙන අවලම් ගමනක යන අයුරයි.

යුද්ධයෙන් පසු ශ‍්‍රී ලංකාව සිය පෙර වැරදි සමහන් කර ගනිමින්, තමන්ට හිමි මාවත හාරා පාදා ගනු ඇතැයි බොහෝ පිරිස් උදක්ම විශ්වාස කළහ. බොහෝ ජනී ජනයා මෙන්ම ගුණදාස අමරසේකරයන් තුල ද සැබෑ ‘සුබ අනාගතයක්’ කෙරෙහි තැබූ එම බලාපොරොත්තු බිඳ වැටෙමින් යන අයුරු මේ කෙටිකතා එකතුවේ අවසන් කෙටි කතාවෙන් මැනවින් නිරූපණය වන බව අපගේ නිරීක්ෂණයයි.

"මහගෙදර සොයා ආ ගමන" කතාවේ ‘ගුණසෝම’ යනු අන් කවරෙක් වත් නොවේ. ඔහු දිගු කලක පටන් අමරසේකරගේ සාහිත්‍ය චාරිකාවේ ඔහුගේ ගමන් සගයාය. ඔහු දිගු කලක් අපවෙත ආවේ ‘පියදාස’ ලෙසිනි. නූතන ලංකාව තුල ඔහු දකින්නේ කුමක් ද?

"අනෝමා පාර්ලිමේන්තුව වටා රිය පැදවූයේ ඒ අවට ඇති සුන්දරත්වය විස්තර කරමිනි. එහෙත් ඒ සුන්දරත්වය අර ඔය මැද හිටුවා ඇති ගස් දනවන ව්‍යාජත්වය ආත්ම කොට ඇතැයි ගුණසෝමට සිතිණි."

"කෝටි ගණන් වියදම් කරල මේ අධිවේගී හදන වේලේ මේ රටේ කොයි තරම් දේවල් කරන්න තියෙනවද? සර්ට ආරංචිද පහුගිය දවස්වල හැටන් වල මිනිස්සු එකතු කරපු එළකිරි බැරල් පිටින් පාර දිගේ හැලූවයි කියලා..."


අවසානයේ දී මහගෙදර පදිංචිව සල්ලහුක දිවියක් ගත කරන්නට සිතා හුන් ගුණසෝම මහගෙදර විකුණා දමා විදේශයේ පදිංචියට යාමට තීරණය කරයි.

මේ කෙටිකතාව තුලින් ශ‍්‍රී ලංකාවේ ඉදිරි ගමන පිළිබඳව වන ඔහුගේ පැතුම් සුන් වීමෙන් ජනිත ප‍්‍රබල අපේක්ෂාභංගත්වය විද්‍යමාන වන බව පෙනී යයි.

කෙසේ වෙතුදු "කියනු මැන දිවි අරුත" නම් කෙටිකතා සංග‍්‍රහය ලාංකේය කෙටිකතා කෙතට එක් වුණු සරු අස්වැන්නක් බව කිය යුතුය. ගුණදාස අමරසේකරයන්ගේ මෑත කාලීන සාහිත්‍ය රචනා වල එන කලාත්මක බවින් හීන, රළු දෘෂ්ටිවාදී එළැඹුම් නිසා මෙම කෙටිකතා එකතුව ද ඒ මල්ලටම දමා පැත්තකටම දැමීම කිසිසේත් නොකළ යුත්තකි. මෙය නූතන සිංහල සාහිත්‍ය සමාජයේ පාඨක විචාරක නොමද අවධානයට පාත‍්‍ර විය යුත්තකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Gunadasa Amarasekara, Kiyanu Mana Divi Arutha (2013), A collection of Sinhala Short Stories
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සඳුන් ප්‍රියංකර විතානගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
පරාගේ "ක්ලැරා" සිරා ද?
පොත්
කලාව සහ කතිකාව- නූතන කලා සංස්කෘතික දෘෂ්ටිවාදී කතිකාව කෙරෙහි අකුටිල මැදිහත්වීමක්
පොත්
'කියන්නට හදන විදිහ' විසින් 'කියන්නට හදන දෙය' යටපත් කළ 'මගේ ආද‍රණීය යක්ෂණී'
පොත්
වීරයන් අවැසි සමයක - මරියා සිලොනිකා වස්තුව
කවි
කොරියාවේ සිරියාව
තවත් පොත් බූන්දි
ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...
උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!
සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!
"මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය
මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'
BoondiLets
රොබට් රග්දෙත්ස්වෙන්ස්කි ලියයි.
සාමාන්‍යයෙන් කියනවා නම් යම් විටක හෝ කවියක් නොතැනූ මිනිසෙක් මෙලොව නැති බව හොඳටම විශ්වාසය. හැම කෙනෙක්ම එක් මට්ටමකට කවි ලියති. හැම කෙනෙක්ම...! ඊට පසු සිදු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook