Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
සුබවාදී පෙරවදනක්- විකල්ප සංගීත ධාරාවේ මැදිහත්වීම
බූන්දි, 20:51:32
සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතික හෙජමනිය විසින් කලාවේ ආස්ථානය තිරණය කරන මොහොතක විකල්ප සංගීතය සිදු කරනු ලබන කතිකාමය මැදිහත්වීම ඉතා වැදගත්ය. ජිවිතය පිළිිබඳ අභියෝගය ස්වභාවික වෙමින් පවතින වටපිටාවක කලාවේ කාර්යභාරය කුමක් විය යුතු ද යන්න අවබෝධ කරගත් පිරිසක් ලෙස විකල්ප සංගීතකරුවන්ගේ මැදිහත් වීම වැදගත් ය. දිර්ඝ ඉතිහාසයක සිට සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිකය විසින් ඇති කරනු ලැබු ආධිපත්‍යයක් සහිත රටකි ලංකාව. එවනි තැනක විකල්ප සංගීතය අර්ථයක් නැති අඬවැඩියාවක් පමණක් ඇති දෙයක් බවට ඌණනය කරන්නට බලාගෙන සිටින පිරිස අතිමහත් ය.

ජනප්‍රිය සංස්කෘතිය නියෝජනය කරනුු ලබන සාහිත්‍ය ශානර අතර ගීතය සුවිශේෂි ශානරයකි. එහිදි පවතින ගීතයට අභියෝග කරන විකල්ප සංගීතය පුද්ගල චින්තනයට ආමන්ත්‍රණය කරයි. විකල්ප සංගීතය පිළිබඳ සජිවී අත්දැකිමක් ලැබිමේ භාග්‍යය පසුගිය දිනක මට ලැබුණි. ඒ පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයේ මහා ශිෂ්‍ය සංගමය විසින් සංවිධානය කරන ලද "Out of Bounds" සංගීත ප්‍රසංගය හරහාය. එහිදි අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා හැපි-ජර්නි සංගීත කණ්ඩායම ගීත ගයනා කළහ.

ආකෘතික වෙනස

විකල්ප සංගීතය විසින් ඇති කරනු ලබන ආකෘතික වෙනස, උපරි ව්‍යුහය නියෝජනය කරනු ලබන කලාව පිළිබඳ සිහිගැන්වීමකි. විකිණීම හා ලාභය බවට අන්තරීකරණය වූ ගීත සංස්කෘතියට විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් සපයන ආකෘතික වෙනස නිර්ප්‍රභු ස්වභාවයක් ගනී. ප්‍රේක්ෂකයා හා ගීතය අතර ගොඩනැගෙන සම්බන්ධය සවන්දීම හා බැඳුණු ක්ෂණික තෘප්තියක් පමණක් නොවේ. ඊට එහා ගිය අර්ථවත් මොහොතකි විකල්ප සංගීතය. ගීත ගයනා කරනු ලබන ස්වරූපය පවා ගීතයේ තේමාව පෝෂණය කිරීම පිළිබඳ සාධකයකි. කියන දේ තරම්ම කියන ආකරයද වැදගත් වේ යන්න එහි දී මතකයට නැගේ. අලුත් කලාවක අවශ්‍යතාව සොයා යන ගමනෙදි විකල්ප සංගීතකරුවන් විසින් ස්වකීය භාවිතාව බවට පත්කර ගනු ලබන ශෛලිය සමාජ අර්බුදය පිළිබඳ ඉඟි කිරීමකි. වචන සහ රිද්මය තාවකාලිකව යටපත් කරන ලද ප්‍රශ්න අර්බුදයේ දිගුවක් බව පසක්කර දීම වෙනුවෙන් අජිත් කුමාරසිරි වැන්නවුන් ස්වකීය ගීත තුළ භාවිතා කරනු ලබන වචන සහ රිද්මය අර්ථය තීව්‍ර කරයි.



පාර්ලිමේන්තුව

"පාර්ලිමේන්තුව ඇතුලට සඳ පායයනවා
සඳ එළියට පිස්සු හැදිලා බල්ලො බුරනවා
සිංහ පැටව් වගේ බුරනවා
බල්ලෝ හඳට යන්න හදනවා

සිංහයගේ අතට කඩුව දුන්නේ කවුද
ලෙලදෙනකොට පැනල ඇවිත් අපිව කයිද...
පුතා අහනවා
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ
කොඩියේ සිංහයට බයයි එයාගේ කඩුවට බයයි
බල්ලො බුරනවට බයයි

අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා

දැන් බල්ලන්ට හරි ජයයි අපි බල්ලන්ට හරි බයයි
මේ බල්ලො සුද්දන්ට බයයි අපි සුද්දන්ට බයයි
මේ බල්ලො පිස්සොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො ඔටුවොත් හැපුවා ලාභෙට
මේ බල්ලො උන් උන්වම හැපුවා තරගෙට
මේ බල්ලො අපිවත් හැපුවා

මගේ පුතා හරි බයයි
එයාට නින්ද යන්නේ නෑ බල්ලො බුරනවට බයයි
මට මගෙ පොඩි පුතා ගැන බයයි..."


ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදයේ වැදගත් ආයතනයක් ලෙස සලකන පාර්ලිමේන්තුව පිළිබඳ සාමාන්‍ය දැනීම බවට පත්වී ඇති යහපාලනය පිළිබඳ මතය ප්‍රශ්න කිරීමට යොදාගෙන ඇති වචන ඉස්මතු කරන බහු අර්ථවත් බව වැදගත්ය. පාර්ලිමේන්තුව සහ බල්ලො අතර ඇතිකරන්නට උත්සාහ කරනු ලැබු අන්තර්සම්බන්ධය ඓතිහාසික මතකයක් සමග සම්බන්ධ කරයි.

"අටසිය මුල් ගනන් වලදි සුද්දො කිව්වා බල්ලො මරන්න
පුතාට නින්ද යන්නේ නෑ හැමතිස්සෙම බල්ලො බුරනවා"


සුද්දො පිළිබඳ අදහස යටත්විජිතකරණයේ සිට දේශපාලනික වශයෙන් ලංකාව ක්‍රියා කළ ආකාරය අවධාරණය කිරීමකි. එම කාරණය වර්තමානය දක්වා කැදවන්නේ පුතා යන පදය භාවිතා කිරීමෙනි. එමගින් මතුකරනු ලබන දේශපාලනික බංකොලොත්භාවය උපහාසය දනවන අයුරින් ඉදිරිපත් කරයි.

මැදිහත්වීමේ අවකාශය

විකල්ප ධාරව නියෝජනය කරනු ලබන තරුණ සංගීත කරුවන් අමතනු ලබන සමාජ සන්දර්භය පුළුල් අවකාශයක පැතිර පවතී. විශේෂයෙන් ම පශ්චාත් යුද කාලීන වටපිටාවක ජිවත්වන අපට නැවත සිතීම පිළිබඳ අඩවිය විවර කිරීමේ අවශ්‍යතාව විකල්ප ගීතය දිගින් දිගටම එත්තු ගන්වයි. විශේෂයෙන්ම මොවුන්ගේ ගීතයේ මැදිහත්වීම තරුණ පරම්පරාව සඳහා නිකුත් කරනු ලබන ආලෝකය තීරණාත්මකය. තරුණ පරම්පරාව නියෝජනය කරනු ලබන බහුතරයක් දෙනා එල්ලී සිටින සිහින ලෝකයෙන් අවදි කිරීම වෙනුවෙන් ගොඩනඟන කතිකාව තුළ එක්තරා සියුම් උපහාසයක්ද මුසුව පවතී.



"කොණ්ඩේ බැඳන්
රස්තා ඇඳන්
බොබ්මාලේ සරනවා විදී දිගේ
සුරුට්ටුවක් කටේ ගසන්
චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ

මාලේ ගෙලේ
චේ පපුවේ
කිසිම දෙයක් නෑ ඔලුවේ

අගුපිල්වල ලැග බුදියන්
චේ ගුවේරා හරි පීචන්
වලක් බහිමින් ගයි ආතල්
බොබ්මාලේ හරි චාටර්

සැමරුම් දිනවලට වීර
තාප්පවල විජේවීර
නිවරදි මග ගන්න තෝර
සොයමුද අපි සැබෑ පාර"


රැල්ල විසින් ආක්‍රමණය කරන ලද තරුණ පරම්පරාවේ ජිවිත නැවත සිතීම පිළිබඳ අදහස ආරම්භ කළ යුත්තේ තමන්ගේ ජිවිත තුළින්ම බව ඉහත ගීතය නැවත නැවතත් පසක් කරයි. චේ ගුවේරා, බොබ් මාලේ සහ විජේවීර යනු සමාජ ප්‍රතිසංස්කරණය වෙනුවෙන් තීරණාත්මකව මැදිහත් වූ පුද්ගලයන් තිදෙනෙකි. නමුත් වර්තමාන ලංකා සමාජය තුළ ජිවත්වන තරුණ පරම්පරාව ඔවුන් අවබෝධ කරගෙන ඇත්තේ උපයුක්තතා අර්ථයෙන් ඌණතා සහිත වපසරියක සිටය. විශේෂයෙන් විලාසීතාවක් බවට පත්ව ඇති ඔවුන්ගේ යටි පෙළ අධ්‍යයනය කිරීම සමාජ කාර්යයභාරයක් බව චින්තක ගීතදේව සිය ගීතය තුළ ප්‍රතිරාව නංවයි.

"චේ ගුවේරා බිස්නස් ඇපල් කඩේ"

චේ ගුවේරා සහ ඇපල් අතර පවතින සම්බන්ධය අවබෝධ කර ගැනීම දුරස්ථීකරණය කරන ලද සමාජ වටපිටාවක අපි ජිවත් වෙමු. පවතින දෘෂ්ටිවාද නැවත විතැන් කිරීමට අවැසි ප්‍රති දෘෂ්ටිවාද නිෂ්පාදනය කිරීම වෙනුවෙන් චේ ගුවේරා සහ ඇපල් නමති සංකේත එකම පසුතලයක පෙරබිමට කැඳවීම ඉතා වැදගත්ය.

ඕනෑම සමාජ සන්දර්භයකම වෙනස පිළිබඳ අවශ්‍යතාව පෙරදැරිකරගෙන ඉස්මතු වූ සමාජ කණ්ඩායම් පිළිබඳ සාමුහික මතකයක් අප සතුව ඇත. නමුත් අප විසින් අමතක කිරීමට උත්සාහ ගනු ලබන්නේත් එයමය. එසේ ඉස්මතු වූ කණ්ඩායම් අතර කලාව ඔස්සේ ස්වකීය අස්ථානයන් ප්‍රකාශයට පත් කළ කණ්ඩායම් ප්‍රමුඛත්වයක් ගනී. ඒ අතර පුසි රයිට් බඳු රුසියානු පන්ක් සංගීත කණ්ඩායම් අපට සිහිපත් වේ. ඔවුන් ද ස්වකීය හඬ නැංවූයේ පවතින පාලන තන්ත්‍රයට එරෙහිවය. එක් අතකින් රුසියානු සමාජයට සාපෙක්ෂව මෙවනි ඉස්මතු වීම් ඉක්මනින් වැලඳ ගැනීමට ලාංකිකයා අසමත් වන්නේ පවතින පාලන තන්ත්‍රය හා විදග්ධ යයි කියා ගන්නා ලාංකීය කලාකරුවන් විසින් ඇතිකරන ලද සංස්කෘතික හෙජමනිය හේතු කොටගෙනය. විකල්ප සංගීතය ඔස්සේ අජිත් කුමාරසිරි, චින්තක ගීතදේව හා එම ධාරාව නියෝජනය කරනු ලබන සියලු දෙනා පොරබඳිමින් සිටින්නේ වඩාත් සුබදායක හෙටක් වෙනුවෙනි.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ajith Kumarasiri, Chinthaka Geethadeva, Happy Journey, Pussy Right, Radical Music Trend, Alternative Music in Sri Lanka
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
දුමින්ද යූ. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
සොබාදහම අපි සහ මීළඟ මීවිත
අදහස්
විශේෂ අවශ්‍යතා සහිත දරුවන් සඳහා කලාව
අදහස්
කියන දේ තරම්ම කියන ආකාරය ද වැදගත්....!
වෙසෙස්
පරිසරවාදි සාහිත්‍ය න්‍යායක අවශ්‍යතාව
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
බොබ් මාලි- මියැසි අරගලයක පිය සටහන් (වීඩියෝව)
ඇය හෙවත් මැඩෝනා!
දීපාල්- ගැලරියට ඇහුණේ නැති ගැලරියේ ගායකයා
පාට පාට බොලිවුඩ් හීන වලට වෙඩි තියන මහපාරේ ගායකයෝ
හඳ පායන්නේ, පෑයිය යුත්තේ හන්තානට පමණද?
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බොබ් ඩිලන් කියයි.
ඇතැම් විට, අපට මේ ඌරන් පැරදවිය නොහැකි වනු ඇත. එහෙත්, උන් සමග එක් නොවී සිටීමට අපට හැකි විය යුතුය.
What's New | අලුතෙන්ම
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
වෙසෙස්| එකල්හී ස්ත්‍රී නිදහස කෙබඳු වී ද යත්- ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා

5-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) පුරාතන ග්‍රීක පෞර රාජ්‍යන් පිළිබඳ අධ්‍යනය කිරීමේදී ප්‍රමුඛස්ථානයක් ගනුයේ ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන පෞර රාජ්‍යයන්ය. එකිනෙකට වෙනස් වූ දේශපාලනික සහ... [More]
අදහස්| අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?

2-Mins

(කෙවින් කරුණාතිලක) මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ... [More]
කතන්දර| "කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

45-Secs

"කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rohini Nilekani ලියා, Angie හා Upesh සිත්තම් කළ "The Haircut" ළමා කතන්දරයේ... [More]
BoondiLets| ග්‍රවුචෝ මාක්ස් කියයි.
මං හිතන්නේ ටෙලිවිෂනය මාරම 'අධ්‍යාපනික'යි. මොකද, මොකෙක් හරි ඒක ඔන් කරන ඕනෙම වෙලාවක මං කරන්නේ, වෙන කාමරේකට ගිහිල්ලා හොඳ පොතක් කියවන එකයි!
කවි| නැගිටපන් බණ්ඩාර

28-Secs

(ඉරේෂා මධුවන්ති) ගොජ දමන පෙණ කැටිති ගොඩවැදී කට අගට
ඊ වේගයෙන් පනී දිවි පුදා හුළඟකට
විසිර පාවුල බැබිල, මියණ පත් අතු අතර
පිහි තලේ හේදුවා කඳුලකින් මහ කිතුල

වරපටින් වැළඳ වාරුව කිතුලෙ කඳ බඩට... [More]
වෙසෙස්| තෙත්බිම් පුරා අසූචි විසුරුවන 'සහස්‍රයේ නගරය'

7-Mins

(කපිල මහේෂ් රාජපක්ෂ) මානව වර්ගයා වනගත දිවියෙන් නික්ම ගංගා නිම්න ආශ්‍රිතව ශිෂ්ටාචාර ඇරඹු අවදියේ මුහුණ දුන් නව අභියෝග අතර ප්‍රමුඛ ගැටලුවක් වුයේ එතෙක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- අපේ ලොක්කාගෙං පුටිංට සැරම සැර ලියුමක්

2-Mins

රුසියාවේ ඉන්න මගේ යාළුවෙකුගෙන් හදිස්සියේම කෝල් එකක් ආවා. මිනිහා එහා පැත්තේ ඉඳගෙන බොහෝම සන්තෝසෙන් කෑ ගහන්න පටන් ගත්තා. "කියල වැඩක්... [More]
කතන්දර| "කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

38-Secs

"කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- පොඩිත්තන්ට ලස්සන පුංචි කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rachita Udaykumar ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "My Best Friend" සිඟිති කතන්දරයේ... [More]
කවි| අතුරුදහන්වූවන් හඳුනා ගැනීමේ පෙරෙට්ටුව

27-Secs

(කසුන් හර්ෂණ) මැයි මහේ සාපයට පහන් පෙළ ඇවිලූ ව,
දුක් ගීය තමා ඒ කන්ද උඩ වැහි කළුව
සඳ එහෙම නෑවිත් පොරවද්දී රෑ සළුව
නංගි අපි කෑවේ ගින්දරේ කොස් පළුව

විඩාබර දෙනෙත් අග රැඳුනාම ඉඟි නළුව... [More]
කතා-බස්| "ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්

9-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මේ දිනවල අයිටීඑන් නාලිකාවේ විකාශය වන "නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසෙන" ටෙලි නාට්‍යය දුවන රැල්ලට හාත්පසින් ම වෙනස් මානයකුයි නියෝජනය කරන්නේ. එක... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- රට කොරන මහත්තුරු- පතති කිරි උතුරනා අවුරුදු!

2-Mins

අලුත් අවුරුද්දේ උදේ පාන්දර ගෙදර ලියුම් පෙට්ටිය ඇරල බලනකොටයි මං දැක්කෙ, රටේ ලොකු ලොකු උන්නැහේලා මට අලුත් අවුරුදු සුබ පැතුම්... [More]
කවි| කුණු නොවෙන ප්‍රේමයක්

36-Secs

(කුෂාන් ශාලික) කන්ද පාමුල ගෙන්දගම් නිම්නෙක
හැටේ වත්තේ ලස්සනම හරියක
මම හිටියෙ ලෑලි ගෙදරක
ඒ දවස් වල

කන්ද මුදුනේ ඉඳුල් අතරට... [More]
BoondiLets| ඒබ්‍රහම් ටී. කොවූර් කියයි.
තමන් විසින් පානු ලබන ඊනියා ප්‍රාතිහාර්යයන් පරීක්ෂාවට ලක් කිරීමට ඉඩ නොදෙන්නා තක්කඩියෙකි. එබඳු පරීක්ෂා කිරීමකට ධෛර්යය නොමැත්තා පහසුවෙන් මුළාවේ වැටෙන්නෙකි. පරීක්ෂාවකින් තොරව සියල්ල විශ්වාස කිරීමට... [More]
කතන්දර| චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය

2-Mins

(අනුෂ්ක තිලකරත්න) පොඩි එවුන්ගෙ චිත්‍ර ටික නම් ඔක්කොම ලැබුනා. ගිය සැරේ වගේම මේ සැරෙත් ශාලාවෙ ඉඩ මදි වෙයි. කමක් නෑ කොහොම හරි... [More]
ඔත්තු| "ගුත්තිල කාව්‍ය" වේදිකාවට!

13-Secs

"ගුත්තිල කාව්‍ය"- අඛිල සපුමල්ගේ නවතම සංගීත නාට්‍යයේ මංගල දැක්ම, 2018 ජනවාරි 11 වන දින, ලයනල්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook