Fyodor Dostoyevsky and Bogambara Prison | BOONDI.LK
Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
දෝස්තොව්ස්කි හා බෝගම්බර
බූන්දි, 00:05:45
පසු ගිය දින කිහිපයක් තිස්සේ බෝගම්බර හරී අපූරු දෙයක් සිදු විය. කුඩා කල පටන් නුවර පුරා රස්තියාදු ගැසූ මම මෙවන් දසුනක් දැක ඇත්තේ මින් පෙරදී නම් ධාතු ප්‍රදර්ශනයේ දී හා නුවර පෙරහැරේ දී පමණි. ඒ තරමට සෙනගක් බෝගම්බර බන්ධනාගාරය වටා රැස්ව සිටියේ සිරකරුවන්ගෙන් තොර වූ හිස් සිපිරිගෙය දැක බලා ගැනීමටයි. ඉතා ඈත දුර බැහැර ප්‍රදේශ වල සිට මිනිසුන් කුඩා ළමුන් පවා අත දරා ගෙන දිගු පෝලිම් වල තෙරපෙන්නේ "සිරකරුවෝ ද මිනිසුන්ය" යන බන්ධනාගාරයේ පිවිසෙන තැන ගසා ඇති පුවරුවටත් වඩා "සිරකරුවෝ ද දෙවියෝය" යන්න සිහිපත් කරමිනි. කෙසේ නමුත් මෙසේ පෝලිම් වල සිරගෙදර නැරඹීමට යන්නේ කවුද ? මේ පිළිතුර ගැටලුවකි. මන්ද සිරකරුවන් ඇති කරන්නේ, ඔවුන් වරදකරුවන් කරන්නේ, නඩු පවරන්නේ, ඔවුන්ව සමාජයෙන් විතැන් කරන්නේ ද අද මෙසේ සිපිරිගෙදර බලන්නට පොර කන ඊනියා සුචරිතවාදී මිනිසුන්මය. එසේම අපේ මිනිස්සු හැමදාම බියෙන් ජීවත් වූ මිනිසුන්ය. එය ඉතිහාසය විසින්ම අපට උගන්වයි. විවිධ ආක්‍රමන, හා යුද්ධය තුළ මරණ දැකීම සාමාන්‍යකරණය වි තිබුණ අප හට අද බියක් නොමැතිව නිකන් කෑවා නොකෑවා වාගේය. ඒ තරමට එය අපට එන්නත් වී ඇත. එසේම යටි සිත තුල පවතින මරණය හා කෲර බව දැකීමේ නොනිමි ආශාවද අප තුල තවමත් හොල්මන් කරයි. තමන්ව වත් වත්තම් කරගත නොහැකිව, වාරු ගගා පැමිණි ආත්තම්මලා ද බන්ධනාගාරය වැද පුදා ගන්නට ඇත්තේ ඒ නිසාවෙනි. පසු ගිය මැතිවරණ තුලට නිලියන්ගේ සම්ප්‍රාප්තියත් එක්ක ඡන්දය sexy විය. ඒ ආකාරයෙන් බලන විට බන්ධනාගාරයක් ප්‍රදර්ශනාගාරයක්, කෞතුකාගාරයක් වීම ප්‍රශ්නයකුදු නැත. සමාජය පිරිපහදු කීරීම හා මිනිසා අනෙකා දෙස මානුශිකව බලන අවකාශය නිර්මාණය කළ යුතුව ඇත. නීතිය, වැරදි, හරි, හොද, නරක, යහපත, අයහපත, අප විසින් නිර්මාණය කළ දෑය. ඒවා සදාතනික නැත. සදාචාර රීතීන් අප නැවත විමසා බැලිය යුත්තේ ඒ නිසාවෙනි.


දොස්තොයෙව්ස්කි

බන්ධනාගාර කතාව එසේ තිබියදී විශේෂයෙන්ම මේ අවස්ථාව සමඟ මා හට මතකයට නැගෙන්නේ "පියදෝර් මිකෙයිලොවිච් දොස්තොයෙව්ස්කි" නැමැති අසහාය ලේඛකයාය. මට අනුව මිනිස් ඉතිහාසය පුරා සිරකරුවා හා සිරගෙය යන්න ඔහු තරම් සාර්ථකව කියැවූ අයෙකු සාහිත්‍යය තුළ තවත් නැති තරම්ය. ඔහුගේ "මළගෙයක සටහන්" නැමැති ග්‍රන්ථය එය මොනවට විදහා පායි. අපරාධය වු කලී වරදක් නොව අවාසනාවන්ත සිදුවීමකැයි යන අදහසත්, සර්වාධිකාරී පාලන බලය විසින් එයට සමාව දිය යුතුය යන අදහසත් දෝස්තොව්ස්කිගේ කෘති පුරා දිවෙන සූචනයකි. ඔහු සයිබීරියන් සිර කදවුරක අවුරුදු 04ක් ජීවත් විය. ඒ අත්දැකීම් ඔහුව පෝෂණය කොට ඇත. මනෝ විද්‍යාඥයෙකු ලෙස මිනිස් සිත විග්‍රහ කර ඇති අයුරුත්, අත්තනෝමතික පාලනය හේතු කොට ගෙන උසස් මිනිසුන් පවා කාලකණ්ණි වීමට පෙළබෙන අයුරු ඔහු හොදින් මෙහිදී ඉදිරිපත් කරයි. එය සර්වකාලීන වශයෙන් ජීවමාන සමාජයට එල්ලවන පරිදි මතුව පෙනීම ඔහුගේ දක්ෂතාවයයි. වරෙක තෝල්ස්තෝයි ගිලන්ව සිටිනා විට මෙම කෘතිය කියැවීමට ලැබේ. ඔහු මේ පිළිබදව පවසන්නේ " අසනීප ගතියෙන් පසු වූ මම එදින මළගෙයක සටහන් කියවිමි, එහි සදහන් බොහෝ දේ අමතක වු හෙයින් මා එය නැවත කියවුයෙමි. පුෂ්කින්ගේ කෘති ද ඇතුලුව අපේ වර්තමාන සාහිත්‍යයේ මෙතරම් හොඳ පොතක් තිබේ දැයි නොදනිමි. මෙහි අගය පවතින්නේ කතුවරයා එය කියන ආකාරය නොව , ඔහුගේ පුදුම අවංක මධ්‍යස්ත භාවයයි. මේ තරම් රසවත් පොතක් බොහෝ කාලයකින් නොකියවිමි. ඔබට දොස්තොව්ස්කි හමු වුවහොත් මා ඔහුට බොහෝ ප්‍රිය කරන බව කියන්න ".. ඒ තරමටම ඔහු මිනිස් මනස ඉතා ගැඹුරින් ග්‍රහණය කරගන්නට සමත් වී ඇත. එසේම අපරාධකරුවන් හා සමාජ සදාචාරයන් ගැන ඔහු තදින් විමසයි. අත්තනෝමතිකව මිනිසා තුළ බලය වැඩෙන්නට ඉඩ හැරියහොත් අන්තිමට එය අසාධ්‍ය රෝගයක් බවට පත් වෙයි. කතුවරයා එකල 1862 දී කල විග්‍රහය අද වලංගු නොවන්නේ යැයි කිව හැක්කේ කා හටද ?



හැම මිනිසෙකු තුළම මිනීමරුවකු, සොරෙකු, කාමුකයෙකු සිටින බව ඔහුගේ නිගමනයයි. ඒවා බොහො මිනිසුන්ගෙන් නොපෙනෙන්නේ එයට අවධානයක් නොයොදන නිසාය. එසේම දොස්තොව්ස්කි හැම නිර්මාණයක්ම සිදු කළේ කිසියම් පරමාර්ථයක් පෙරදැරි කරගෙනය. මිනීමරුවකු , සොරෙකු තුළින් කිසියම් ගුණයක් සොයා ගත නොහැකිද යන්න පරික්ෂා කර බැලීම මොහුගේ එක් අදහසකි. මනෝ විද්‍යාත්මක නවකතාකරුවන් අතර දොස්තොව්ස්කි නාමය ඉහලින් සටහන් වන්නේ ඒ නිසාය. "අප සියලු දෙනාටම ගොගොල් ගේ හිම කබායෙන් එළියට ඒමට හැකි විණි." යනුවෙන් දොස්තොව්ස්කි කීවද , මිනිස් සිතේ ඇතුල් පැත්ත විග්‍රහ කිරීමට ඔහුට තිබූ හැකියාව ගොගොල් ට වඩා ඉහලින් ඔහුව ඔසවා තැබිනි. මේ අසහාය ලේඛකයා හා බෝගම්බර අතර ඇති සම්බන්ධය මෙයයි. එක්දහස් අටසිය ගණන් වලදී ඔහු අපරාධය, වරද, දඩුවම හා මිනිස් චිත්ත සන්තානය කියවූ අයුරු ඉතා පුදුම සහගතය. නමුත් දැන් වසර දෙදහස් ගණන් වල සිටින ඊනියා සුචරිතවත් ලාංකීය මිනිසාගේ සිතීම් වල පටු බව මෙතුළින් හොදින් පෙන්නුම් කරයි. රිය අනතුරක් වූ සැනින් කිසිවක් නොසොයා අසල ඉතිරිවූ වාහනය ගිනි තබා විනාශ කරන, පියා සිරගත වී නම් දරුවා පාසලට නොගන්නා, දරුවාව සමාජයෙන් කොන් කරන අවකාශයකය අප සිටින්නේ. ඉන් අනතුරුත් සිරකරුවා නිදහස් වී ආ පසුත් ඔහුට සමාජයේ සැලකුම ඛේදනීයය. ඒ නිසා ආගම් වර්ධනය, ගොඩ නැගීම නොව. ජාතීන් ගොඩ නැගීම නොව මනුෂ්‍යයා ගොඩ නැගීමය සිදු කල යුත්තේ. සිපිරිගෙය තුල සිරකරුවකු බන්ධනාගාරය ජනතාවට විවෘත කිරීම ගැන ඔහුගේ අදහස දක්වා තිබුණේ මෙසේය " නිදහසේ සිටි අප හෙට සිට සිරගතවෙයි" මගේ මතකයේ හැටියට එවන් වැකියකි.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Fyodor Dostoyevsky, Nikolai Gogol, Notes from Underground, Bogambara Prison, Leo Tolstoy
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
මාර්කේස්ගේ සමුගැනීමේ ලිපියෙන්.
අප සියළු දෙනාට ම අවශ්‍යව ඇත්තේ සාර්ථකත්වය නම් වූ ගිරි-ශිඛරයට ළං වීමටයි. එහෙත් ජීවිතයේ සැබෑ තෘප්තිය ළඟාකර ගත හැක්කේ එතැනට ළඟාවීමෙන් නොව එතැනට යාමට අප... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කතා-බස්| ඇත්තටම කවුද මේ ප‍්‍රදීප් මැතිව්?

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) ‘මිස්ටර් කරුණාසේනගේ අක්මාව හොඳටම නරක් වෙලා.’

‘ඒ වුණාට මගේ පපුව හොඳයි!’

විහිළුවයි හිනාවයි අන්තිම අසරණ බව මටම දැනුණා. දොස්තරට ගාණක් නෑ. තුණ්ඩුවක්... [More]
ඔත්තු| ගඟේ නොයන තරුණ දේශපාලනයක්- අගෝ. 21

15-Secs

අජිත් පැරකුම් ජයසිංහ විසින් ලියන ලද එළියකන්ද වධකාගාරයේ සත්‍ය සිදුවීම් පසුබිම් කරගත් 1989 කැරැල්ල පිළිබඳ... [More]
කවි| ඉතා කුඩා විශාල වෙනස

2-Secs

(සමර විජේසිංහ) අපට නම්
පහසුකම් ඇත
දුකට බොන
ඛෙහෙත් ඇත

ඛෙහෙත් ටිකක්වත්... [More]
කතා-බස්| ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට කාලසටහන! (ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග)

31-Mins

(අජිත් සී හේරත්) ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග ඒමි ගුඩ්මාන් විසින් කරන ලද මෙම සම්මුඛ සාකච්ඡාව ලෝක ආධිපත්‍යය සඳහා වන ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට... [More]
කවි| මඳ නල

5-Secs

(ආරියවංශ රණවීර) කඳු වලල්ලට හොරෙන්
ආවා ඔබ මා ළගට
මල් පවා බලා සිටියා
ගත් සුසුම
නොහෙලා පහළට
පුදුමව.... [More]
පරිවර්තන| කියන්නද මා නුඹට, නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?

52-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | මහේෂි බී. වීරකෝන්) කියන්නද මා නුඹට...,
නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?
එනමුත් නුඹ ඊටත් වඩා වැඩියෙන් මුදුයි, සුන්දරයි මට.
රළු පවන් වෙසක් මස සිඟිති මල් පෙළන කල,
සිසිර කල දහවලත් බොහෝ දිගු කරන විට,
දෙව්ලොවේ ඇස අරා සැඩ රැසින් ලොව පෙළයි.... [More]
කවි| තුරු වන්දනය

51-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මහා අරණ තුල දෑස අබියස
මේ දැන් පහළවුවාසේ පෙනෙන දසුනෙන්
කිවි තෙමේ වික්ෂිප්ත විය.

ළා හරිත චත්‍රයක් වන් උඩුවියන තුළ
විසිරුණු ආලෝකයෙන්... [More]
කතන්දර| සෙන්ටෙනියල් දෝණි

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) දෝණි දොර ඇරගෙන ගෙට ගොඩවෙනකොට අම්මයි රාජ් අන්කලුයි සාලයේ සෝපාවේ තුරුළු වෙලා ඉඳගෙන ෆෝන් එකේ මොකක්දෝ බලනවා. දෙන්නම ඩිංගක් තිගැස්සෙනව.... [More]
පොත්| යුතෝපියාව- සුන්දර ගම්මානය පිළිබඳ ප්‍රතිවික්ටෝරියානු කියවීමක් සඳහා

4-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) ලිඛිත කලා මාධ්‍යයන් අතර කෙටිකතාවට හිමි වන්නේ සුවිශේෂී තැනකි. එය පමණක් නොව, ඉදිරියට කෙටි යන විශේෂණය සහිත සෑම කලා මාධ්‍යයක්... [More]
කවි| සිනාසෙන ඔබෙ මූණ

36-Secs

(ලක්ශාන්ත අතුකෝරල) සිනාසෙන ඔබෙ මූණ
බොහෝ කලකින් මා ගමට ආ
මේ අහඹු කාලකණ්ණිදා
පටු මගෙහි පවුරු මත
පොල් ගසෙක - කඩ පිළෙක
සිනාසී එබීගෙන ඔඛෙ මූණ... [More]
කතා-බස්| ඒ මිනිස් අරගලයට මම හිස නමනවා! -මො.ල. සෙනෙවිරත්න

2-Mins

(කසුන් සමරතුංග) 'හික්මවීම පිණිස මේ දඬුවම ඉවසන්න' නම් වූ ස්වකීය කුළුඳුල් කාව්‍ය සංග්‍රහයේ කතෘ සටහන වෙනුවෙන් එහි කතුවර මො.ල. සෙනෙවිරත්න මෙසේ ලියයි.

"ලබා... [More]
වෙසෙස්| ජෝතිපාල ලංකාවේ ජනප්‍රිය ම ගායකයා වීමේ දේශපාලන ආර්ථීකය

18-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) එච්. ආර්. ජෝතිපාල යනු ලංකාවේ එදා මෙදා තුර අනභියෝගී ව රැඳී සිටින ජනප්‍රිය ම ගායකයා වේ. ඔහුගේ මරණය සිදුවූයේ 1987... [More]
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook