Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
ජොගින් පාත් මිස රඟහලක් නැතිව ගිය කොලොම් පුරේ සිරි..!
බූන්දි, 00:15:57
"අපි නාට්‍ය කලාවට වසන්තය ගෙන එනවා සත්තයි." මේ මීට වසර ගණනාවකට පෙර ශ්‍රී ලංකා නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයේ සභාපති ශ්‍රීයන්ත මෙන්ඩිස් විසින් ප්‍රසිද්ධියේ කළ ප්‍රකාශයකි. මහින්ද රාජපක්ෂ රජයේ පාලනය ආරම්භ වීමත් සමඟ නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයේ සභහාපති තනතුරට පත් වූ ඔහු එම ප්‍රකාශය කලේ වැඩ බොහෝමයක් කිරීමේ අරමුණින් විය හැකිය. නමුත් මේ වනවිට නාට්‍ය අනුමණ්ඩලය මැදිහත් වී ශ්‍රී ලාංකීය නාට්‍ය කලාව වෙනුවෙන් කර ඇත්තේ මොනවාද? එසේ වූ නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයක් තියෙනවාද? වසර අවසානයේ රාජ්‍ය නාට්‍ය උළෙලක් පැවැත්වීමට සූදානම් වීමෙන් නම් වසරක් පාසා මේ මණ්ඩලය පිළිබඳ මතකයට නැෙඟයි. මේ නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයත්, සංස්කෘතික අමාත්‍යාංශයත්, සංස්කෘතික දෙපාර්තමේන්තුවත්, සංස්කෘතික ඇමතිවරයාත් සිතා සිටින්නේ නාට්‍ය කලාව වෙනුවෙන් වසරක් පාසා සම්මාන බෙදා දීම තුළින් නාට්‍ය කරුවාටත් නාට්‍ය කලාවටත් මහාත් සෙතක් සැලසේ කියාය.

ලෝක නාට්‍ය කලාව මේ වනවිට නව ඉසව් කරා සීඝ්‍රයෙන් පැතිරෙමින් පවතී. නව අත්හදා බැලීම්, නව තාක්ෂණය ලෝකයේ නාට්‍ය කලාව පෝෂණය කරමින් සිටී. ඊට සාපේක්ෂව ලංකාවේ නාට්‍ය කලාවේ තත්වය කෙබඳුද? ලාංකීය තරුණ නාට්‍ය ශිල්පියා මේ වන විට ලෝක නාට්‍ය කලාවට සාපේක්ෂව යම් සැලකිය යුතු තත්වයක සිටී. ඔවුන් ද ඇති හැකි අයුරින් සවයං අධ්‍යනයක නියෙලෙමින් නාට්‍ය නිර්මාණයන්හි නියෙලෙමින් සිටී. නමුත් ඔවුනගේ මේ හැකියාව, දක්ෂකම ඔවුන් කරනා නාට්‍ය නිර්මාණයකට සීමා වෙමින් කෙටි කලෙකින් ක්ෂය වී යයි. මේ තරුණ හැකියාව, දක්ෂකම තවදුරටත් වර්ධනය කරමින් ඒ තුළින් ලාංකීය නාට්‍ය කලාව පෝෂණය කිරීමේ වැඩ පිළිවෙලක් මේ මණ්ඩලවලට තිබෙනවාද?

විශේෂයෙන් අද නාට්‍ය ශිල්පියා මුහුණ පා ඇති ගැටළු වලින් මූලිකත්වය ගන්නේ සිය නිර්මාණයේ පෙර පුහුණුවීම් කටයුතු කරගැනීමයි. නාට්‍යයක් නිර්මාණය කිරීමට සූදානම් වන ශිල්පියා පෙර පුහුණුවීම් සිදුකිරීම සඳහා ස්ථානයක් සොයමින් නන්නත්තාර වී ඇවිදී. නාට්‍ය අණුමණ්ඩලයේ සභහාපති ද ප්‍රවීණ නාට්‍ය ශිල්පියෙකි. සභහාපති පුටුවේ අසුන් ගැනීමට පෙර ඔහු ද මේ වැනි තත්වයන්ට හොඳ හැටි මුහුණ දී ඇති අයෙකි. නමුත් මේ වනවිට ඔහුට එය අමතකය. මේ සඳහා නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයට මැදිහත් වී ක්‍රීයා කිරීම නාට්‍ය ශිල්පියා වෙනුවෙන් කළ හැකි අවම සහයක් වූවද එය නොකිරීමම කණගාටුවකි. නාට්‍ය ශිල්පියෙකුට තමා නිර්මාණය කළ නාට්‍ය වේදිකා ගත කිරීමට සුදුසු රංග ශාලා දිවයිනේ කොපමන ප්‍රමාණයක් තිබේද? ප්‍රේක්ෂකයාට රසවිඳීමේ පහසුවත්, නිර්මාණයේ ගුණාත්මකතාවයත් සහ නාට්‍ය ශිල්පියාගේ පෞරුෂත්වය රැකගනිමින් නිර්මාණයේ යෙදීමේ පහසුවත් ඇත්තේ මේ ශාලාවන්වලිනුත් කීයකද? නියමිත ප්‍රමිතියකින් යුතුව නාට්‍යයක් නැරඹීමේ පහසුවත් නිර්මාණයේ යෙදීමේ පහසුවත් ඇති රංග ශාලා කොළඹ ඇත්තේ කීයද? ටවර් රඟහල, එල්පින්ස්ටන් රඟහල, ජෝන් ද සිල්වා රඟහල, ලුම්බිණි රඟහල, ලයනල් වෙන්ඩ්ට් රඟහල, නව රඟහල, නාමෙල් මාලනී පුංචි තියටර්, නෙළුම් පොකුණ රඟහල, තරුණ සේවා රඟහල, කුලරත්න ශාලාව, බොරැල්ල YMBA ශාලාව, නව නගර ශාලාව, බිෂොප් විද්‍යාලයීය රඟහල, එස් ද එස් ජයසිංහ රඟහල, මියුසියස් විද්‍යාලයීය රඟහල, සර්වෝදය රඟහල ලෙස රඟහලවල් පහළොවක් පමණ තිබුන ද නිර්මාණයට අදාල ගුණාංගයන් ගෙන් යුතුව නාට්‍ය නිර්මාණයක් ප්‍රදර්ශනය කළ හැක්කේ කීයකද? ඒවා අතරින් සාමාන්‍ය නාට්‍ය ශිල්පියෙකුට දරා ගතහැකි මුදලකට වෙන්කර ගත හැකි ශාලා ඇත්තේ කීයද? එවන් පහසුවක් ඇත්තේ ටවර්, එල්පින්ස්ටන්, ජෝන් ද සිල්වා, ලුම්බිණි රඟහල වැනි රඟහල්වල පමණි. නමුත් මේ වන විට එල්පින්ස්ටන් රඟහල වසර ගණනාවක් තුළ ප්‍රතිසංස්කරණයේය. (මාස හයෙන් හතෙන් අධිවේගී මාර්ග ගොඩ නැගෙන ශ්‍රී ලංකාවේ රඟහලක් ප්‍රතිසංස් කරණයට වසර ගණනාවක්?) ජෝන් ද සිල්වා රඟහල බිමට සමතලා කර ඇත. මහින්ද රාජපක්ෂ දේශපාලකයාගේ නෙළුම් පොකුණ නම් වූ රඟහලේ බලපරාක්‍රමය සහ තේජස හමුවේ ජෝන් ද සිල්වා නාට්‍ය කරුවාගේ ජෝන් ද සිල්වා නම් ව රඟහල තිබූ තැන සම්පූර්ණයෙන්ම ඩෝසර් කර ඇත. නාගරික සංවර්ධන අමාත්‍යාංශයේ යුධ හමුදා රැකවල් මැද මහ රැයක හොර රහසේ රඟහල ඩෝසර් කිරීමේ තතු දන්නේ ද නාට්‍ය අනුමණ්ඩලයම පමණි. ලුම්බිණි රඟහල ද ප්‍රතිසංස්කරණය සඳහා සූදානම් වේ. මේ අනුව නාට්‍යයක් පෙන්වීමට සාමාන්‍ය නාට්‍ය ශිල්පියාට ඉතිරිව ඇත්තේ ටවර් රඟහල පමණි. මේ තත්වය සම්බන්ධයෙන් නාට්‍ය අනුමණ්ඬලය සංවේදීද?

ඉතා අපහසුවෙන් නිර්මාණයක් කිරීමට ඉදිරිපත් වෙන ශිල්පියා නාට්‍යකලාව සහ සංගීත සංදර්ශන අතර වෙනස නොදන්නා නගර සභා නිළධරයන් හමුවේ විනෝද බද්ද යයි හදුන්වන රාජ්‍ය මංකොල්ලය ඉදිරියේ වැද වැටෙනා තත්වයකට පත්වන්නේත්, ලක්ෂ හතරක් පහක් නගර සභාවට බදු ලෙස පූජාකර කදුළු පිරි දෙනෙතින් නැවත නිර්මාණ කාර්යයේ නියලෙන නාට්‍ය කරුවන් පිළිබඳව නාට්‍ය නිර්මාණයන් සඳහා නගර සභාවෙන් අයකර ගන්නා විනෝද බද්ද අහෝසි කළා යයි පාරම්බානා රාජ්‍ය නායකයෝ, ඇමතිවරු, අනුමණ්ඬල සභහපති වරු, සාමාජිකයෝ දන්නෙහිද?

මේ නාට්‍ය කලාවට වසන්තය කැන්දන් ආ සිදුවීම් සහ තොරතුරු කිහිපයක් පමණි. මේ පිළිිබඳ ලියනවානම් තොරතුරු,සිදුවීම් සහ චෝදනා රාශියකි. මේ තොරතුරු කිහිපයෙන් වත් (කන් කෙලින් වී, නාස්වලින් දුම් පිටකරමින්, අපට බැන වදිමින් හෝ) සංවාදයකට පැමිණෙන්නේ නම්, මේ තොරතුරු සම්පූර්ණයෙන්ම අසත්‍යයයි පෙරලා චෝදනා කිරීමට පෙළඹෙන්නේ නම්, ඒ සඳහා එඩිතර වන්නේ නම්, මෙවැනිම තවත් තොරතුරු සමඟ සංවාදයකට සූදානම්ය.

(-ජනරළ)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- John De Silva Memorial Theatre, Nelum Pokuna Theatre, Tower Hall Theatre, Lumbini Theatre, Sriyantha Mendis, State Drama Festival, Sri Lankan Drama, Sri Lankan Theatres, Elphinstone Theatre
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අජන්ත අලහකෝන්ගෙන් තවත් වියමන්
කතා-බස්
මේ කැරකෙන්නෙ එකම කට්ටිය. දෙගොල්ලන්ගෙම තියෙන්නේ අන්‍යොන්‍ය හොරකම්.- කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු
කතා-බස්
බාල ස්කාගාරයක මත්පැන් බෙදනවා වගේ බොළඳ හාස්‍යයෙන් වර්තමාන වේදිකාව පිරිලා..!- අකිල සපුමල්
Cine
කියවිය යුතු සැබෑ ඉතිහාසයක්- ඔබ නැතිව ඔබ එක්ක
රංග
අප අතර සිටින ජන හතුරා හදුනාගැනීමට.... ජන හතුරා
Cine
සිරි දළදාගමනය ගැමියාට අපහාස කිරීම
තවත් රංග බූන්දි
'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය
ග්‍රීක නාට්‍යයන්හි ගැබ්වන සියුස් බල විරෝධය
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
BoondiLets
සරච්චන්ද්‍ර ලියයි.
පුතු සෙනේ මස් නහර හම සිඳ
ඇට සොයා ගොස් ඇට තුළට වැද
ඇට මිදුලු මත රඳා සිට දුක්
දෙයි නිබන්දා

-සිංහබාහු
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook