Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
සිත්තර බූන්දි
"දිව-ලොප්" ජාතියක් ඇතිවෙලා...!- චන්ද්‍රගුප්ත තේනුවර
ඉකුත් කළු ජූලි සැමරුමට සමගාමීව, 'ඒකාකාරය' (Monotony) නමින්, පැවැත්වූ දෘශ්‍ය කලා ප‍්‍රදර්ශනය පිළිබඳ රාවය පුවත්පත වෙනුවන් අරුණ ජයවර්ධන, චන්ද්‍රගුප්ත තේනුවර සමග කළ සාකච්ඡාවකින් ගත් උද්ධෘත කිහිපයකි පහත පළ වන්නේ. (එම සම්පූර්ණ ලිපිය- මෙතනින්)
"....පහුගිය වසර ගණනාව තිස්සේ රටේ තියෙන විපරිණාමයන් දිහා බැලූවාම අපට පෙනෙනවා අපේ ජීවිත ශීඝ‍්‍රයෙන් ඒකාකාර වෙනවා. රටේ පැවැත්මත් ඒකාකාර වෙනවා. සියලූම දේ ඒක-ආකාර විදියකට තමයි යන්නේ.... 1983 කළු ජූලියේ සිට 2014 කළු ජූනිය දක්වා රටේ සිදුවන දේවල ඒකාකාරයක් පෙනෙන අතරේ මිනිස්සු අදහස් පළනොකිරීමත්, නිහඬව සිටීමත් කැපීපෙනෙනවා. අදහසක් ප‍්‍රකාශ නොකිරීමේ තත්ත්වයට සමාජය වුවමනාවෙන්ම පත්කරලාත් තියෙනවා. ඒ පත්කිරීම ස්වකැමැත්තෙන්ම භාරගෙන ඊටත් වඩා හොඳින් ඊට අනුගත වීමේ ස්වභාවයකුත් තියෙනවා. එනිසා දිව-ලොප් ජාතියක් ඇතිවෙලා තියෙනවා. අදහස් ප‍්‍රකාශ කිරීමේ ප‍්‍රධානතම අවයවය නැති මිනිසුන් බිහිවෙලා තියෙනවා. මේ සංකල්පය ඇතිව එක මූර්තියක් ඉදිවූයේ බදාමයෙන් තොර කුලූණු ස්වභාවයේ ගඩොල් ව්‍යුහ මත. සංවර්ධනය සඳහා ගෙනා ඒ වාගේ ගඩොල් අට්ටි ගොඩගසා තියෙන හැටි කොළඹ ඇවිදිනකොට අපට හමුවෙනවා. අද මිනිසුන්ට තියෙන්නේත් එවැනි ගඩොල් ආකාරයට අට්ටි ගසා සකස් කරන ලද කඳක්. ඒ ගඩොල් ආකාරයේ කුලූනු මත හිස් තියෙනවා. ඒවායේ ඇස් කන්, නාසා තියෙනවා. නමුත් ඔවුන්ට කටවල් නැහැ.



මේ සංවර්ධන ව්‍යාපෘති, නගර අලංකරණය පෙන්නුම් කරන්නේ මිනිසුන්ගේ යහපත වෙනුවෙන්, විදේශිකයන් අද්දාගැනීමේ වුවමනාව වෙනුවෙන් කරනවාය කියලා. නමුත් ඒවායේ වර්ණ රටාව තුළත් කිසියම් ආකාරයක ඒකාකාරයක් දක්නට ලැබෙනවා. ඒ ඒකාකාරයම අපව කිසියම් මානසික නිද්‍රාගතවීමකට හෝ මෝහනයවීමකට කැඳවා තිබෙනවා. මේ මෝහනය හරහා නගරයේ පැවැත්ම සඳහා මිනිසුන් යාන්ත‍්‍රිකව ජීවත්විය යුතුයැ’යි කියන අදහසක් සමාජගත කරලා තියෙනවා. නගරයෙන් ආරම්භ කළ එක දිසාවකට ගමන්කිරීමේ ක‍්‍රමවේදය ක‍්‍රම ක‍්‍රමයෙන් හැම තැනටම ආදේශ කරමින් තිබෙනවා. මිනිස් පැවැත්මත් ඒ අනුව ඒකාකාර කොට තිබෙනවා.

විවිධත්වය තිබුණු සමාජයක්, වෙනස්කම් ගරු කළ සමාජයක් එක පැත්තකටම යොමු කළාට පස්සේ බැටලූ රංචුවක් වගේ ඉස්සරහ අය යන පැත්තටම ගමන්කරනවා. මේ තත්ත්වය නිසා නැවත ඒකාකාරය හා ඒකාධිපතිත්වය පවත්වාගෙන යන්න පුළුවන් තත්ත්වයක් නිර්මාණය වෙනවා.....

.....බුද්ධිමත් මිනිස්සු කවදාවත් ඔය ගිනිතියන වැඩවලට සහභාගිවෙන්නේ නැහැ. නිහඬව ඉන්නවා. නමුත් මම කියන්නේ ඒ නිහඬවුණා ඇති කියලා. ඒ නිහඬවීම නිසා තමයි මේ අලූත් විනාශයන් ඇතිවෙන්නේ. සිහිබුද්ධියක් තියෙන අය විනාශය සඳහා කැඳවන්න බැහැ. ඒත් සිහිබුද්ධියක් තියෙන අය නිහඬව සිටින තැනට රටක් පත්වීම තමයි ඛේදවාචකය....."









Images- yamu.lk
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Monotony- An Art Installation, Chandragupta Thenuwara, Sri Lankan artists, Black July 1983, Black June 2014
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් සිත්තර බූන්දි
ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!
"දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක
සිබිල්ලන්තයේ විශ්මය හෙවත් වියපත් නොවන සිඟිත්තිය
"මම අඳින්නෙ මිනිස් හැඟීම්"- හෂිනි චන්ද්‍රසිරි
Form and Deform- Reality- පේන හැටි | මැයි 11-12-13
BoondiLets
බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
කලාව යනු යථාර්ථය ඉදිරියෙහි තබා ඇති කැඩපතක් නොවේ. යථාර්ථය හැඩගස්වනු පිණිස හෙලනු ලබන යකුළ් පහරකි.
What's New | අලුතෙන්ම
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
අදහස්| මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ... [More]
වෙසෙස්| ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) "මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook