Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
ජීවිතය පැකට්- නාමු අයිස් බකට්...!
බූන්දි, 18:01:52
ලෝකයේ තිබෙන අනේක විධ ලෙඩරෝග අතරින් Amyotrophic Lateral Sclerosis නම් මාරාන්තික නොවන රෝගයක් ඇත. මෙම රෝගය ලෝකයෙන් තුරන් කිරීමේ අරමුණින් පිහිටවා ඇති ALS සංවිධානය ඉතා අපූරු වැඩකට අතගැසුවේය. ඒ අයිස් බකට් අභියෝගය යි. මේ කාර්යය මුලින්ම YouTube මගින් ප්‍රචාරය කළ සංවිධානයේ සාමාජිකයන් කල්පනා කළේ අයිස් බකට් නාන අමාරු වැඩේ වෙනුවට හැමෝම තම සංවිධානයට මුදල් පරිත්‍යාග කරනු ඇති බවයි.

එහෙත් වැඩේ අනිත් පැත්තට කරකැවී හැමෝම අයිස් බකට් නාන්නට පටන් ගෙන ඇත. මේ වැඩේ ලංකාවට සේන්දු වෙනකොට අයිස් බකට් වෙනුවට වෙන වෙන ලෙඩ රෝග සහ මිරිස් කරල් ආදේශ වී ඉන් නොනැවතී අරක්කු බෝතල්, බුරියානි පැකට් සම්බන්ධ වී විකෘතියක් බවට පත් වී ඇත. මිනිසා තව මිනිසෙකුට උදව්කිරීමෙන් ලබන හුදකලා ආස්වාදය ඔහුගෙන් බහිෂ්කරණය වී අවසානයේ දෝරේ ගලායන විකෘතියක් බවට පත්වෙන්නේ ඇයි?

Viral Theory යනු ඇමරිකාවේ Massachusetts සරසවියේ ශිෂ්‍යයන් දෙදෙනෙකු විසින් මුලින්ම හදුන්වාදී පසුව වෙළදපොල විශ්ලේෂණය පිළිබද මාධ්‍යවේදියෙකු වූ ඩග්ලස් රෆ්කොෆ් ගොඩනගන ලද අලෙවිකරණ සිද්ධාන්තයකි. මෙම තියරියට අනුව කිසියම් ක්‍රියාවලියක් සමාජගත කිරීම සදහා එයට වෛරසයක් ඇතුලු කළ යුතුය. වෛරස් ක්‍රියාවලියේ දී හැමෝටම නියැලෙන්නට වැඩක් ලැබෙන අතර එකිනෙකාගේ 'නියැලීම' වෛරසයක් ලෙසින් අනෙකා වෙත සන්නිවේදනය වේ. එසේම මෙම නියැලීම එකිනෙකා අතර සන්නිවේදනය වනවිට නියැලීමේ ක්‍රියාවලිය විවිධ සමාජ හා දේශපාලන වේශ නිරූපණවලට ගොදුරු වේ.

අප කැමති වුවත් අකමැති වුවත් මේ මොහොතේ වෙළඳපොළ සාධක විසින් අපේ ජීවිත පාලනය කිරීමේ 'වගකීම' භාරගෙන අවසන් ය. ඒ නිසා ඉස්සර පොත් පත්වල තිබූ මාර්කටින් තියරි දැන් ආගමක් බවට පොලා පැන මිනිසා පාලනය කරයි. වයිරල් තියරි රැළි වලට අසුවී මිනිසුන් කරා එන අයිස් බකට් වැනි දේවල් අනිවාර්යයෙන් සැපිරිය යුතු දේව කාරණා බවට පත්වන්නේ ඒ නිසයි.

අයිස් බකට් ක්‍රියාවලිය ලෝකය පුරාම ව්‍යාප්ත වෙත්දී එය විවිධ සමාජ හා සංස්කෘතික අදහස් හා සිතුම් පැතුම් වලට යටත් වෙයි. ඒවා ගැන අධ්‍යනය කිරීම සැබවින්ම එම සමාජ ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක් කිරීමක් බඳුය. අයිස් බකට් ඇෆ්ගනිස්ථානයට ගියවිට එරට ප්‍රසිද්ධ නළුවෙක් අයිස් වෙනුවට අසුචි නෑවේ එරට අයහපත් සුව සේවා පරිපාලනය පිළිබඳව රජයට විරෝධය පෑමටයි. ලංකාවේ අයිස් බකට් වලින් ඊස්ට්මන් වර්ණ නව නිපැයුම් නිපදවා ඇත. රටේ ආර්ථිකය තුළ එදා වේල පිරිමසාගැනීමට අරලගයක යෙදෙන මිනිසුන්ට බුරියානි යනු අධිපතිවාදී කෑමකි. එවැනි කෑම ඔට්ටුවට තැබීම තුළින් අපි හරිම පොහොසත් සමාජ සත්කාරකයන්ගේ සළුපිලි ඇඳගනිමු.



ලංකාවේ අප මධ්‍යසාර සමග කරන්නේ හොරගල් අහුලන ක්‍රීඩාවකි. දේශපාලන බලය ඇති අය මතට තිත යැයි කියයි. එහෙත් මතට තිත මිනිසුන් මෙන්ම තිත නෑ කියා කෑ ගහන මිනිසුන් සියලු දෙනාම කැමති තිතට මත් වී දවස නිමකිරිමටය. අමද්‍යප මිනිසුන් ද තම අමද්‍යප කම උඩ දමමින් මත් මිනිසුන් වැනිම ආතල් එකක් ගනියි. රටේ මධ්‍යසාර පානය කිරීම පිළිබද සංස්කෘතියක් නැති නිසා සහ එවැන්නක් ඇතිකිරීමට තරම් එඩිතර දේශපාලකයින් හෝ සමාජ ක්‍රියාකාරීන් නැති නිසා අපට මධ්‍යසාර පානය යනු හොර රහසේ කරන පිරිමින්ගේ වීර ක්‍රියාවකි.

යුරෝපයේ බොහෝ රටවල මධ්‍යසාර, කොකාකෝලා මෙන් වෙළදපොළවල සුලබව අලෙවි කරන අතර මධ්‍යසාර පානය මිත්‍රතත්වයේ සංකේතයක් ලෙස එකී සමාජයන් තුල අවශෝෂණය වී ඇත. එහෙත් අපට එවැනි සංස්කෘතියක් නැති නිසා මධ්‍යසාර තුලින් තවමත් අපි වීරයෝ සොයන්නෙමු. එමනිසා අයිස් බකට් වලට අරක්කු ආදේශ කොට විරයන්ගේත් වීරයා තෝරාගන්න අපි උත්සාහ ගනිමින් ඉන්නෙමු.

ෆ්‍රොයිඩ් ට අනුව මිනිසා යනු ස්භාවයෙන්ම රංචු ගැසී ජීවත්වීමට කැමති සත්ව විශේෂයකි. එහෙත් වෙළඳපොලට අවශ්‍ය හුදකලා මිනිසුන්ය. රංචු ගසෙන විට ස්භාවයෙන්ම විවිධ බෙදීම් පොලා පනියි. ආගම, ජාතිය, කුලය, ගෝත්‍රය, ආදී මිනිසා තුළ පවතින සැඟවුණු පොසිල, රංචු ගැසීමත් සමගම උද්දීපනය වෙයි. මේ උද්දීපනය වෙළඳපොල පැවැත්මට බාධාවකි. එනිසා තවකෙක් ආශ්‍රය කිරීම වෙනුවට ගැජමැටික්ස් සමග ජිවත් වීමට වෙළඳපොල යෝජනා කරයි. හුදකලාව සිටින මිනිසුන් ළඟ බොහෝ ගැජට් රැඳෙන රහස එයයි.

Facebook වැනි සමාජ ජාලා ඔස්සේ දැන් අපට අපේ කුට්ටුම්බය තුළ ආරක්ෂිතව සිටින ගමන් කදිම සාමාජයීය පොරක් විය හැක. කිසිම සමාජ රෝගයක් හෝ අනෙකාගේ දහදිය අපුලක් නහයට නොදැනී ජාතිමාමක, ස්ත්‍රීවාදී, ආධ්‍යාත්මික හෝ බොල්ෂෙවික් විප්ලව කළ හැකිය. එපමණක් නොවේ. ජීවිතය මෙසේ පැකට් එකක් කරගෙන සිටිනා අතරම අයිස් බකට් එකක් නා ප්‍රදර්ශනකාමී විදිහට ජීවිතය සාධාරණිකරණය කරගත හැකිය.

යුරෝපයේ සමාජශාලා තුළ අයිස් බකට් වෙනුවට හාදු හුවමාරු කරගැනීමේ වැඩක් අප්‍රසිද්ධියේ සිදුවෙයි. මේ වැඩේ වයිරල් ක්‍රියාවලියට අසුවී ලංකාවට අවොත් එය අපේ රටේ වාසනාවකි. මධ්‍යසාර වගේම සෙක්ස් සමඟත් හොරගල් අහුලන අපේ සමාජය මෙම Kiss challenge තුළින් කදිම ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක්කරනු ඇත.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ice Bucket Challenge, Viral Theory, Marketing Economy, Sigmund Freud, Green Chili Challenge in Sri Lanka, Theory of Grouping, Isolation of the man in Society, Kiss challenge
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සරද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
ඩාෆ්නි ග්ලෙසියා: මරණයෙන් නිහඬ කළ- හොරකමට එරෙහි හඬ
අදහස්
සන්ධ්‍යා එක්නැලිගොඩට ඇමරිකාවේදී ගැරී වෙබ් මුණගැසුනාද?
වෙසෙස්
රේගනොමික්ස් සිට රනිල්නොමික්ස් නොහොත් සුපිරි ආර්ථික සමාජ ආශ්වාදයේ සිට අර්බුදය දක්වා
වෙසෙස්
දීපාල්- ගැලරියට ඇහුණේ නැති ගැලරියේ ගායකයා
අදහස්
අමරදේව මාස්ටර්, අපිනං ගොඩ...!
තවත් අදහස් බූන්දි
ගල්කිස්සේ ප්‍රහාරය: අන්තවාදයේ නරුම මුහුණුවරයි!
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- මැතිවරණ කොමසාරිස්ට ජේ.ආර්.ගෙන් ලියුමක්!
ගබ්සාව සහ දෙවියන් වහන්සේගේ සැලැස්ම!
විභාගය ගොඩ යාමට ඥාන පූජාව!
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- සිරිසේන මහත්තයාට ලියා ඔප්පු කරන වග නම්...,
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ඉන්ග්‍රිඩ් බර්ග්මාන් කියයි.
"හාද්දක්" යනු "වචන" අනවශ්‍ය වන තැනට පැමිණි පසු, "කතාව" නැවැත්වීම සඳහා, සොබා දහම විසින් නිර්මාණය කරන ලද ආදරණීය උපක්‍රමයකි.
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඈත සහ මෑත

23-Secs

(අමිල නන්දසිරි) "අනුරාධපුරයේ උද්‍යාන තුලදී පෙම්වතුන් යුවල 304ක් පොලිස් භාරයට."
-පුවතක්


ඈත, කුහුලින් සවල් ගහනා
මැදිවියේ නෙතු බහුලය
මෑත, විලියෙන් ජම්බු රතුවෙන... [More]
Cine| ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය

13-Mins

(එරික් ඉලයප්ආරච්චි) කලාත්මක අවකාශය සහාසික ලෙස විනෝදයේ අවකාශය විසින් පාගා දමනු ලබන අතරේ කලාත්මක ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විනෝද ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විසින් උදුරා ගනිමින්... [More]
කතන්දර| "හරි අපූරු අම්මාච්චි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

33-Secs

"හරි අපූරු අම්මාච්චි"- පොඩිත්තන්ට දැනුම ගෙනෙන විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rajiv Eipe ලියා සිත්තම් කළ "Ammachi's Amazing Machines" සිඟිති කතන්දරයේ සිංහල... [More]
BoondiLets| අඳුර පලාගියේය!
තල්මසාගේ සිරුර ඇතුළත වූයේ අඳුරයි. පිනෝකියෝ පාවෙමින් තල්මසාගේ කුසෙහි ගැඹුරු ආගාධයට ඇදී ගියේය.

ඉමක් නැති ගණඳුර මැදින් හදිසියේම කුඩා ආලෝකයක් පහළ විය.

"කවුද ඔතන?" පිනෝකියෝගේ... [More]
කවි| සියයට විස්සයි, සතුට අනුලට!

38-Secs

(තුෂාරිකා ඇන්තනි) ඉසුරු දෙවිඳු මවනවද සිහිල පිරි පෙදෙසක්
ගිනි නිවුන මව් හිසක මැවු පසන් නිවසක්

දෛනික වැයෙන් මරදූන් පැරද ඉසිඹුවක්
පතයි මාස අග දිනක හෝ නිරාමිස සුවයක්... [More]
වෙසෙස්| තොවිල් වලදී යකුන් පලා යන විට ගස් අතු කඩා වැටෙන හැටි!

3-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) මිනිසුන්ට සහ වාසස්ථාන වලට අරක් ගන්නා යක්ෂයන් පලවා හැරීම පිණිස යක් තොවිල් පැවැත්වීම අප ජන සංස්කෘතියේ ප්‍රධානතම අංගයකි. මෙම යක්... [More]
BoondiLets| සරච්චන්ද්‍ර ලියයි.
පුතු සෙනේ මස් නහර හම සිඳ
ඇට සොයා ගොස් ඇට තුළට වැද
ඇට මිදුලු මත රඳා සිට දුක්
දෙයි නිබන්දා

-සිංහබාහු
කවි| (හදිසියේ මියගිය) අම්මාගේ මිනිය හඳුනාගැනීමට පුතුව කැඳවයි!

44-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) දෙක තුනක් ඇර හුඟක් කෙස් ගස් තිබුනේ බාගෙට සුදුවෙලා
ගල් තැලුම් මල් යටි පතුල්වල විලුඹ තිබුනා පුපුරලා
අලි ඇවිත් පැල කඩපු දවසේ තාත්තගේ බඩ පාගලා
පෙරළිලා ගෙයි බිත්ති පලුවක් කකුල තිබ්බේ කොරවෙලා

අන්න අර දුර පේන කන්දට ටිකක් එහායින් තියන බැද්දේ... [More]
Cine| බහුචිතවාදීයා- සමකාලීන අගනාගරික සමාජ සැකැස්ම සහ එහි දේශපාලන ආර්ථීකය පිළිබද නියෝජනයක් ලෙස

6-Mins

(නිර්මාල් රංජිත් දේවසිරි) පසුගිය සමයේ, විශේෂයෙන්ම, 2015 ජනවාරි 8 වනදා පැවැති ජනාධිපතිවරණය පූර්වගාමීව සමාජ මාධ්‍යවල ඇති වූ දේශපාලන කතිකාවේ දක්නට ලැබුණු මූලිකාංගයක් වූයේ,... [More]
කතන්දර| "මෙන්න මෙයා- බෝල බෙයා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Ramendra Kumar ලියා, Delwyn Remedios සිත්තම් කළ "The Day It Rained Fish" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින්.

හඬ- නයෝමී... [More]
වෙසෙස්| ඩාෆ්නි ග්ලෙසියා: මරණයෙන් නිහඬ කළ- හොරකමට එරෙහි හඬ

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) "ජනතාව අතුරින් කිහිප දෙනෙකු අත්‍යන්ත ම්ලේච්ඡයන් වීම හේතුවෙන් හෝ පාලක පක්ෂය ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය යන වචනයේ අරුත නොදැන සිටීම හේතුවෙන් හෝ ජනමාධ්‍යවේදීන්ට... [More]
BoondiLets| දාරියෝ ෆෝ ලියයි.
(දාරියෝ ෆෝ | එච්. ඒ. පෙරේරා) පවතින පාලනය, ඉවසන් ඉන්න බැරි තරමට ජඩ, දූෂිත, මර්දනකාරී එකක් උනහම ජනතාව ජීවිත පරදුවට තියල හරි ඒක පෙරලලා දානවා. ඊට පස්සෙ අලුත් පාලකයෝ විසින් හිටපු... [More]
කතන්දර| "වීර යට්ටෝගේ සහ තෙයූන්ගේ කතන්දරය"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

18-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- නෙන්ත් ජනකතාවක් ඇසුරින් ජාන්නා විටෙන්සොන් විසින් ලියන ලද, ලියනීඩ් ආරිස්තොව් විසින් සිත්තම් කරන ලද, "වීර යට්ටෝගේ සහ... [More]
අදහස්| ගල්කිස්සේ ප්‍රහාරය: අන්තවාදයේ නරුම මුහුණුවරයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) මේ මොහොත වනතාක් බුරුමයේ හෙවත් මියන්මාරයේ ඇතිවී තිබෙන අර්බුදය යනු සිරියාවේ, ඉරාකයේ හෝ ලිබියාවේ ඇතිවුණු/ ඇතිකළ අරාජිකත්වය තුලින් මතුවූ මුස්ලිම්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook