Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
ජීවිතය පැකට්- නාමු අයිස් බකට්...!
බූන්දි, 18:01:52
ලෝකයේ තිබෙන අනේක විධ ලෙඩරෝග අතරින් Amyotrophic Lateral Sclerosis නම් මාරාන්තික නොවන රෝගයක් ඇත. මෙම රෝගය ලෝකයෙන් තුරන් කිරීමේ අරමුණින් පිහිටවා ඇති ALS සංවිධානය ඉතා අපූරු වැඩකට අතගැසුවේය. ඒ අයිස් බකට් අභියෝගය යි. මේ කාර්යය මුලින්ම YouTube මගින් ප්‍රචාරය කළ සංවිධානයේ සාමාජිකයන් කල්පනා කළේ අයිස් බකට් නාන අමාරු වැඩේ වෙනුවට හැමෝම තම සංවිධානයට මුදල් පරිත්‍යාග කරනු ඇති බවයි.

එහෙත් වැඩේ අනිත් පැත්තට කරකැවී හැමෝම අයිස් බකට් නාන්නට පටන් ගෙන ඇත. මේ වැඩේ ලංකාවට සේන්දු වෙනකොට අයිස් බකට් වෙනුවට වෙන වෙන ලෙඩ රෝග සහ මිරිස් කරල් ආදේශ වී ඉන් නොනැවතී අරක්කු බෝතල්, බුරියානි පැකට් සම්බන්ධ වී විකෘතියක් බවට පත් වී ඇත. මිනිසා තව මිනිසෙකුට උදව්කිරීමෙන් ලබන හුදකලා ආස්වාදය ඔහුගෙන් බහිෂ්කරණය වී අවසානයේ දෝරේ ගලායන විකෘතියක් බවට පත්වෙන්නේ ඇයි?

Viral Theory යනු ඇමරිකාවේ Massachusetts සරසවියේ ශිෂ්‍යයන් දෙදෙනෙකු විසින් මුලින්ම හදුන්වාදී පසුව වෙළදපොල විශ්ලේෂණය පිළිබද මාධ්‍යවේදියෙකු වූ ඩග්ලස් රෆ්කොෆ් ගොඩනගන ලද අලෙවිකරණ සිද්ධාන්තයකි. මෙම තියරියට අනුව කිසියම් ක්‍රියාවලියක් සමාජගත කිරීම සදහා එයට වෛරසයක් ඇතුලු කළ යුතුය. වෛරස් ක්‍රියාවලියේ දී හැමෝටම නියැලෙන්නට වැඩක් ලැබෙන අතර එකිනෙකාගේ 'නියැලීම' වෛරසයක් ලෙසින් අනෙකා වෙත සන්නිවේදනය වේ. එසේම මෙම නියැලීම එකිනෙකා අතර සන්නිවේදනය වනවිට නියැලීමේ ක්‍රියාවලිය විවිධ සමාජ හා දේශපාලන වේශ නිරූපණවලට ගොදුරු වේ.

අප කැමති වුවත් අකමැති වුවත් මේ මොහොතේ වෙළඳපොළ සාධක විසින් අපේ ජීවිත පාලනය කිරීමේ 'වගකීම' භාරගෙන අවසන් ය. ඒ නිසා ඉස්සර පොත් පත්වල තිබූ මාර්කටින් තියරි දැන් ආගමක් බවට පොලා පැන මිනිසා පාලනය කරයි. වයිරල් තියරි රැළි වලට අසුවී මිනිසුන් කරා එන අයිස් බකට් වැනි දේවල් අනිවාර්යයෙන් සැපිරිය යුතු දේව කාරණා බවට පත්වන්නේ ඒ නිසයි.

අයිස් බකට් ක්‍රියාවලිය ලෝකය පුරාම ව්‍යාප්ත වෙත්දී එය විවිධ සමාජ හා සංස්කෘතික අදහස් හා සිතුම් පැතුම් වලට යටත් වෙයි. ඒවා ගැන අධ්‍යනය කිරීම සැබවින්ම එම සමාජ ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක් කිරීමක් බඳුය. අයිස් බකට් ඇෆ්ගනිස්ථානයට ගියවිට එරට ප්‍රසිද්ධ නළුවෙක් අයිස් වෙනුවට අසුචි නෑවේ එරට අයහපත් සුව සේවා පරිපාලනය පිළිබඳව රජයට විරෝධය පෑමටයි. ලංකාවේ අයිස් බකට් වලින් ඊස්ට්මන් වර්ණ නව නිපැයුම් නිපදවා ඇත. රටේ ආර්ථිකය තුළ එදා වේල පිරිමසාගැනීමට අරලගයක යෙදෙන මිනිසුන්ට බුරියානි යනු අධිපතිවාදී කෑමකි. එවැනි කෑම ඔට්ටුවට තැබීම තුළින් අපි හරිම පොහොසත් සමාජ සත්කාරකයන්ගේ සළුපිලි ඇඳගනිමු.



ලංකාවේ අප මධ්‍යසාර සමග කරන්නේ හොරගල් අහුලන ක්‍රීඩාවකි. දේශපාලන බලය ඇති අය මතට තිත යැයි කියයි. එහෙත් මතට තිත මිනිසුන් මෙන්ම තිත නෑ කියා කෑ ගහන මිනිසුන් සියලු දෙනාම කැමති තිතට මත් වී දවස නිමකිරිමටය. අමද්‍යප මිනිසුන් ද තම අමද්‍යප කම උඩ දමමින් මත් මිනිසුන් වැනිම ආතල් එකක් ගනියි. රටේ මධ්‍යසාර පානය කිරීම පිළිබද සංස්කෘතියක් නැති නිසා සහ එවැන්නක් ඇතිකිරීමට තරම් එඩිතර දේශපාලකයින් හෝ සමාජ ක්‍රියාකාරීන් නැති නිසා අපට මධ්‍යසාර පානය යනු හොර රහසේ කරන පිරිමින්ගේ වීර ක්‍රියාවකි.

යුරෝපයේ බොහෝ රටවල මධ්‍යසාර, කොකාකෝලා මෙන් වෙළදපොළවල සුලබව අලෙවි කරන අතර මධ්‍යසාර පානය මිත්‍රතත්වයේ සංකේතයක් ලෙස එකී සමාජයන් තුල අවශෝෂණය වී ඇත. එහෙත් අපට එවැනි සංස්කෘතියක් නැති නිසා මධ්‍යසාර තුලින් තවමත් අපි වීරයෝ සොයන්නෙමු. එමනිසා අයිස් බකට් වලට අරක්කු ආදේශ කොට විරයන්ගේත් වීරයා තෝරාගන්න අපි උත්සාහ ගනිමින් ඉන්නෙමු.

ෆ්‍රොයිඩ් ට අනුව මිනිසා යනු ස්භාවයෙන්ම රංචු ගැසී ජීවත්වීමට කැමති සත්ව විශේෂයකි. එහෙත් වෙළඳපොලට අවශ්‍ය හුදකලා මිනිසුන්ය. රංචු ගසෙන විට ස්භාවයෙන්ම විවිධ බෙදීම් පොලා පනියි. ආගම, ජාතිය, කුලය, ගෝත්‍රය, ආදී මිනිසා තුළ පවතින සැඟවුණු පොසිල, රංචු ගැසීමත් සමගම උද්දීපනය වෙයි. මේ උද්දීපනය වෙළඳපොල පැවැත්මට බාධාවකි. එනිසා තවකෙක් ආශ්‍රය කිරීම වෙනුවට ගැජමැටික්ස් සමග ජිවත් වීමට වෙළඳපොල යෝජනා කරයි. හුදකලාව සිටින මිනිසුන් ළඟ බොහෝ ගැජට් රැඳෙන රහස එයයි.

Facebook වැනි සමාජ ජාලා ඔස්සේ දැන් අපට අපේ කුට්ටුම්බය තුළ ආරක්ෂිතව සිටින ගමන් කදිම සාමාජයීය පොරක් විය හැක. කිසිම සමාජ රෝගයක් හෝ අනෙකාගේ දහදිය අපුලක් නහයට නොදැනී ජාතිමාමක, ස්ත්‍රීවාදී, ආධ්‍යාත්මික හෝ බොල්ෂෙවික් විප්ලව කළ හැකිය. එපමණක් නොවේ. ජීවිතය මෙසේ පැකට් එකක් කරගෙන සිටිනා අතරම අයිස් බකට් එකක් නා ප්‍රදර්ශනකාමී විදිහට ජීවිතය සාධාරණිකරණය කරගත හැකිය.

යුරෝපයේ සමාජශාලා තුළ අයිස් බකට් වෙනුවට හාදු හුවමාරු කරගැනීමේ වැඩක් අප්‍රසිද්ධියේ සිදුවෙයි. මේ වැඩේ වයිරල් ක්‍රියාවලියට අසුවී ලංකාවට අවොත් එය අපේ රටේ වාසනාවකි. මධ්‍යසාර වගේම සෙක්ස් සමඟත් හොරගල් අහුලන අපේ සමාජය මෙම Kiss challenge තුළින් කදිම ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක්කරනු ඇත.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ice Bucket Challenge, Viral Theory, Marketing Economy, Sigmund Freud, Green Chili Challenge in Sri Lanka, Theory of Grouping, Isolation of the man in Society, Kiss challenge
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සරද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
වෙසෙස්
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
වෙසෙස්
මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?
වෙසෙස්
හුදකලාව විකුණා විනෝදවෙන්න එන්න!
වෙසෙස්
පශ්චාත් සත්‍ය යුගයේ ජනමාධ්‍යයේ කාර්යභාරය අවසන්ද?
තවත් අදහස් බූන්දි
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
ඒ ඇගේ අහසයි!
සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?
කාලෝ අයංතේ
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
මාර්ටින් ලූතර් කිං කියයි.
අපේ ජීවිතවලට බලපාන දේවල් ගැන නිහඬව සිටින දවසට අපේ ජීවිත අවසන් වීම ඇරඹෙන්නේය. අවසානයේ අපේ මතකයේ ඉතිරි වනු ඇත්තේ, අපේ සතුරන්ගේ වචන නොව, අපේ මිතුරන්ගේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook