Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
ජීවිතය පැකට්- නාමු අයිස් බකට්...!
බූන්දි, 18:01:52
ලෝකයේ තිබෙන අනේක විධ ලෙඩරෝග අතරින් Amyotrophic Lateral Sclerosis නම් මාරාන්තික නොවන රෝගයක් ඇත. මෙම රෝගය ලෝකයෙන් තුරන් කිරීමේ අරමුණින් පිහිටවා ඇති ALS සංවිධානය ඉතා අපූරු වැඩකට අතගැසුවේය. ඒ අයිස් බකට් අභියෝගය යි. මේ කාර්යය මුලින්ම YouTube මගින් ප්‍රචාරය කළ සංවිධානයේ සාමාජිකයන් කල්පනා කළේ අයිස් බකට් නාන අමාරු වැඩේ වෙනුවට හැමෝම තම සංවිධානයට මුදල් පරිත්‍යාග කරනු ඇති බවයි.

එහෙත් වැඩේ අනිත් පැත්තට කරකැවී හැමෝම අයිස් බකට් නාන්නට පටන් ගෙන ඇත. මේ වැඩේ ලංකාවට සේන්දු වෙනකොට අයිස් බකට් වෙනුවට වෙන වෙන ලෙඩ රෝග සහ මිරිස් කරල් ආදේශ වී ඉන් නොනැවතී අරක්කු බෝතල්, බුරියානි පැකට් සම්බන්ධ වී විකෘතියක් බවට පත් වී ඇත. මිනිසා තව මිනිසෙකුට උදව්කිරීමෙන් ලබන හුදකලා ආස්වාදය ඔහුගෙන් බහිෂ්කරණය වී අවසානයේ දෝරේ ගලායන විකෘතියක් බවට පත්වෙන්නේ ඇයි?

Viral Theory යනු ඇමරිකාවේ Massachusetts සරසවියේ ශිෂ්‍යයන් දෙදෙනෙකු විසින් මුලින්ම හදුන්වාදී පසුව වෙළදපොල විශ්ලේෂණය පිළිබද මාධ්‍යවේදියෙකු වූ ඩග්ලස් රෆ්කොෆ් ගොඩනගන ලද අලෙවිකරණ සිද්ධාන්තයකි. මෙම තියරියට අනුව කිසියම් ක්‍රියාවලියක් සමාජගත කිරීම සදහා එයට වෛරසයක් ඇතුලු කළ යුතුය. වෛරස් ක්‍රියාවලියේ දී හැමෝටම නියැලෙන්නට වැඩක් ලැබෙන අතර එකිනෙකාගේ 'නියැලීම' වෛරසයක් ලෙසින් අනෙකා වෙත සන්නිවේදනය වේ. එසේම මෙම නියැලීම එකිනෙකා අතර සන්නිවේදනය වනවිට නියැලීමේ ක්‍රියාවලිය විවිධ සමාජ හා දේශපාලන වේශ නිරූපණවලට ගොදුරු වේ.

අප කැමති වුවත් අකමැති වුවත් මේ මොහොතේ වෙළඳපොළ සාධක විසින් අපේ ජීවිත පාලනය කිරීමේ 'වගකීම' භාරගෙන අවසන් ය. ඒ නිසා ඉස්සර පොත් පත්වල තිබූ මාර්කටින් තියරි දැන් ආගමක් බවට පොලා පැන මිනිසා පාලනය කරයි. වයිරල් තියරි රැළි වලට අසුවී මිනිසුන් කරා එන අයිස් බකට් වැනි දේවල් අනිවාර්යයෙන් සැපිරිය යුතු දේව කාරණා බවට පත්වන්නේ ඒ නිසයි.

අයිස් බකට් ක්‍රියාවලිය ලෝකය පුරාම ව්‍යාප්ත වෙත්දී එය විවිධ සමාජ හා සංස්කෘතික අදහස් හා සිතුම් පැතුම් වලට යටත් වෙයි. ඒවා ගැන අධ්‍යනය කිරීම සැබවින්ම එම සමාජ ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක් කිරීමක් බඳුය. අයිස් බකට් ඇෆ්ගනිස්ථානයට ගියවිට එරට ප්‍රසිද්ධ නළුවෙක් අයිස් වෙනුවට අසුචි නෑවේ එරට අයහපත් සුව සේවා පරිපාලනය පිළිබඳව රජයට විරෝධය පෑමටයි. ලංකාවේ අයිස් බකට් වලින් ඊස්ට්මන් වර්ණ නව නිපැයුම් නිපදවා ඇත. රටේ ආර්ථිකය තුළ එදා වේල පිරිමසාගැනීමට අරලගයක යෙදෙන මිනිසුන්ට බුරියානි යනු අධිපතිවාදී කෑමකි. එවැනි කෑම ඔට්ටුවට තැබීම තුළින් අපි හරිම පොහොසත් සමාජ සත්කාරකයන්ගේ සළුපිලි ඇඳගනිමු.



ලංකාවේ අප මධ්‍යසාර සමග කරන්නේ හොරගල් අහුලන ක්‍රීඩාවකි. දේශපාලන බලය ඇති අය මතට තිත යැයි කියයි. එහෙත් මතට තිත මිනිසුන් මෙන්ම තිත නෑ කියා කෑ ගහන මිනිසුන් සියලු දෙනාම කැමති තිතට මත් වී දවස නිමකිරිමටය. අමද්‍යප මිනිසුන් ද තම අමද්‍යප කම උඩ දමමින් මත් මිනිසුන් වැනිම ආතල් එකක් ගනියි. රටේ මධ්‍යසාර පානය කිරීම පිළිබද සංස්කෘතියක් නැති නිසා සහ එවැන්නක් ඇතිකිරීමට තරම් එඩිතර දේශපාලකයින් හෝ සමාජ ක්‍රියාකාරීන් නැති නිසා අපට මධ්‍යසාර පානය යනු හොර රහසේ කරන පිරිමින්ගේ වීර ක්‍රියාවකි.

යුරෝපයේ බොහෝ රටවල මධ්‍යසාර, කොකාකෝලා මෙන් වෙළදපොළවල සුලබව අලෙවි කරන අතර මධ්‍යසාර පානය මිත්‍රතත්වයේ සංකේතයක් ලෙස එකී සමාජයන් තුල අවශෝෂණය වී ඇත. එහෙත් අපට එවැනි සංස්කෘතියක් නැති නිසා මධ්‍යසාර තුලින් තවමත් අපි වීරයෝ සොයන්නෙමු. එමනිසා අයිස් බකට් වලට අරක්කු ආදේශ කොට විරයන්ගේත් වීරයා තෝරාගන්න අපි උත්සාහ ගනිමින් ඉන්නෙමු.

ෆ්‍රොයිඩ් ට අනුව මිනිසා යනු ස්භාවයෙන්ම රංචු ගැසී ජීවත්වීමට කැමති සත්ව විශේෂයකි. එහෙත් වෙළඳපොලට අවශ්‍ය හුදකලා මිනිසුන්ය. රංචු ගසෙන විට ස්භාවයෙන්ම විවිධ බෙදීම් පොලා පනියි. ආගම, ජාතිය, කුලය, ගෝත්‍රය, ආදී මිනිසා තුළ පවතින සැඟවුණු පොසිල, රංචු ගැසීමත් සමගම උද්දීපනය වෙයි. මේ උද්දීපනය වෙළඳපොල පැවැත්මට බාධාවකි. එනිසා තවකෙක් ආශ්‍රය කිරීම වෙනුවට ගැජමැටික්ස් සමග ජිවත් වීමට වෙළඳපොල යෝජනා කරයි. හුදකලාව සිටින මිනිසුන් ළඟ බොහෝ ගැජට් රැඳෙන රහස එයයි.

Facebook වැනි සමාජ ජාලා ඔස්සේ දැන් අපට අපේ කුට්ටුම්බය තුළ ආරක්ෂිතව සිටින ගමන් කදිම සාමාජයීය පොරක් විය හැක. කිසිම සමාජ රෝගයක් හෝ අනෙකාගේ දහදිය අපුලක් නහයට නොදැනී ජාතිමාමක, ස්ත්‍රීවාදී, ආධ්‍යාත්මික හෝ බොල්ෂෙවික් විප්ලව කළ හැකිය. එපමණක් නොවේ. ජීවිතය මෙසේ පැකට් එකක් කරගෙන සිටිනා අතරම අයිස් බකට් එකක් නා ප්‍රදර්ශනකාමී විදිහට ජීවිතය සාධාරණිකරණය කරගත හැකිය.

යුරෝපයේ සමාජශාලා තුළ අයිස් බකට් වෙනුවට හාදු හුවමාරු කරගැනීමේ වැඩක් අප්‍රසිද්ධියේ සිදුවෙයි. මේ වැඩේ වයිරල් ක්‍රියාවලියට අසුවී ලංකාවට අවොත් එය අපේ රටේ වාසනාවකි. මධ්‍යසාර වගේම සෙක්ස් සමඟත් හොරගල් අහුලන අපේ සමාජය මෙම Kiss challenge තුළින් කදිම ලිට්මස් පරික්ෂාවකට ලක්කරනු ඇත.

මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ice Bucket Challenge, Viral Theory, Marketing Economy, Sigmund Freud, Green Chili Challenge in Sri Lanka, Theory of Grouping, Isolation of the man in Society, Kiss challenge
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සරද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
සන්ධ්‍යා එක්නැලිගොඩට ඇමරිකාවේදී ගැරී වෙබ් මුණගැසුනාද?
වෙසෙස්
රේගනොමික්ස් සිට රනිල්නොමික්ස් නොහොත් සුපිරි ආර්ථික සමාජ ආශ්වාදයේ සිට අර්බුදය දක්වා
වෙසෙස්
දීපාල්- ගැලරියට ඇහුණේ නැති ගැලරියේ ගායකයා
අදහස්
අමරදේව මාස්ටර්, අපිනං ගොඩ...!
අදහස්
චේ නැතිව චේ සමග!
තවත් අදහස් බූන්දි
අලුත් මිදියුෂ අලුත් බඳුනෙක
ඉස්ලාම් හොල්මන් අවතාර ගැන කවදාවත් අසා තිබෙනවාද?
ගාමිණි වියන්ගොඩගේ සයිටම් ජපමාලයට පිළිතුරක්- 4
ගාමිණි වියන්ගොඩගේ සයිටම් ජපමාලයට පිළිතුරක්- 3
ගාමිණි වියන්ගොඩගේ සයිටම් ජපමාලයට පිළිතුරක්- 2
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ලියෝන් ට්‍රොට්ස්කි කියයි.
ජීවිතය සොඳුරුය. මර්දනයෙන්, කෲරත්වයෙන් සහ සැහැසිකමින් ජීවිතය මුදවා මතු පරපුරට එය භුක්ති විඳින්නට ඉඩහල යුතුය.
What's New | අලුතෙන්ම
රංග| මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය

9-Mins

(ජෝන් දිනේෂ්) මහගම සේකර (1929-1976)

"1929 අප්‍රේල් 07 වැනිදා සියනෑ කෝරළයේ කිරිඳිවැල රදාවානේදී ජන්මලාභය ලැබූ මහගමසේකර මූලික අධ්‍යාපනය ලැබුයේ ගමේ පාසලෙනි. ළමා... [More]
කවි| "මිරැන්ඩා...... මම යන්නම්"

20-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) මිරැන්ඩා......... මම යන්නම්*
යනු මිස තවදුරටත් මෙහි
රැඳීමක් නොමැත මට
එහෙයින් මම යන්නම්

අප තැනූ ආදර දෙවොලට... [More]
ඔත්තු| උපුල් සේනාධීරිගේ කවි මග විමසීමක්- සැප්. 23

7-Secs

2017, සැප්තැම්බර් 23 සෙනසුරාදා, උදේ 9:00 සිට දහවල් 12:00 දක්වා, කොළඹ මහජන පුස්තකාලයේ, පළමුවන මහලේ... [More]
වෙසෙස්| භූතයෙක්, යකැදුරෙක් සහ සත්‍ය කතාවක්

6-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) ගුප්ත විශ්වාස සෑම සමාජයකම අඩුවැඩි වශයෙන් දක්නට ලැබේ. ඇතැම් සමාජයන් හි ඒවා සංස්කෘතිකාංග ලෙස ද ඉදිරිපත්ව ඇත. අතීත ශ්‍රී ලාංකීය... [More]
කවි| මැටි බඳුන්

30-Secs

(ජනක මහබෙල්ලන) පෙලින් පෙලට
මැටි බඳුන් රැසක්
තබා තිබුනු
ඒ මහලු කුඹලගෙ
සාප්පුව ඉදිරිපිට
එක් සුන්දර සවසක... [More]
වෙසෙස්| තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?

12-Mins

(චින්තක රණසිංහ) අද අපි මේ ගෙනියන තෝල්ස්තෝයි පිළිබඳ සාකච්ඡාව මේ වගේ වාතාවරණයක් රටේ තියන තත්ත්වයකදි වුණත් තිබීම අතිශය වැදගත්. ලංකාවෙ පහුගිය අවුරුදු... [More]
Cine| බස්‌සා තටු සලන ගොම්මනේ නැටීම- ධර්මසේන පතිරාජගේ 'ස්‌වරූප' ගැන විචාරයක්‌

4-Mins

(සිවමෝහන් සුමති | එරික් ඉලයප්ආරච්චි) ග්‍රෙගරි සැම්සන් තව ස්‌වල්ප වේලාවකින් ළඟාවනු ඇති තානායම දෙස බලයි. යටත් විජිත භාෂාවෙන් එය කඳුරට නැවතුම්පළක්‌ (hill station) බව කිව... [More]
රත්තරං ටික| පළතුරු සහ චාරිත්‍රය

1-Mins

(පාවුලෝ කොයියෝ | සංජය නිල්රුවන් ගුණසේකර) ගිනියම් වූ කතරෙහි පලවැල සොයා ගැනීම ඉතා අසීරු කටයුත්තකි. ඒ බැව් දත් දෙවියන් දිනක් තම... [More]

Warning: Division by zero in /home/boondilk/public_html/article.php on line 1198
රහක් ඇති Music| ආල වඩන සුවඳ සබන්

අමරසිරි පීරිස්
ප්‍රේමසිරි කේමදාස
රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ
[Play]
අදහස්| අලුත් මිදියුෂ අලුත් බඳුනෙක

6-Mins

(අජිත් හැඩ්ලි පෙරේරා) අප අසල්වැසි ඉන්දියාව නොබෝ දා අලුත් ජනාධිපතිවරයකු තෝරා ගත්තේ ය. ඉන්දියාවේ බොහෝ දෙනා තවමත් දලිත්වරුන් පිළිකුල් කරති. ඔවුන්ගේ ඇඟේ වැදුනු... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් සල්පිල මෙවරත්

45-Secs

2017 කොළඹ ජාත්‍යන්තර පොත් ප්‍රදර්ශනයට සමගාමීව, පොත් ප්‍රකාශකයන්ගේ සංගමයේ පූර්ණ අනුග්‍රහයෙන් පැවැත්වෙන 'කවි පොත් සල්පිල',... [More]
වෙසෙස්| දහමට බියෙන් සයුරට පනින මියන්මාර රොහින්ගානුවෝ

5-Mins

(මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) ලොව වඩාත්ම හිංසනයට පත්වන ජන වර්ගයක් ලෙස ලැයිස්තුගත වන (එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධාන වාර්තාව, 2013) මියන්මාර‍යේ රොහින්ගා මුස්ලිම් ජනයා දස දහස්... [More]
කවි| පෙම් යුවළ

27-Secs

(මහගම සේකර) 'ඉසුරු මුනියෙහි පෙතැලි ගලක
ඒ ආලයෙ ලීලය පෑ
විස්මිත ගල් වඩුවාණෙනි'
අමරණීය වේ ඔබගේ නාමේ
කියනු මැනවි මට
මූර්තියට ඔබ මේ ලෙස නැඟුවේ... [More]
ඔත්තු| බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක- සැප්. 07

9-Secs

කාංචනා අමිලානිගේ දෙවැනි කාව්‍ය සංග්‍රහය "බූමරංගය ඔබේ ඇස් දෙක", 2017, සැප්තැම්බර් 07 වැනිදා, සවස 4:00ට,... [More]
කතන්දර| "හාවයි ඉබ්බයි දැන් හරි යාලුයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

වෙන්කට්‍රාමන ගොව්ඩා ලියූ පද්මනාබ් සිත්තම් කළ, "The Hare & the Tortoise (Again!)" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of... [More]
කවි| An Attacked Mosque alias Sutta Palli

40-Secs

(ෆතීක් අබූබකර්) Poem embeds the same boy
twenty sixth time
into the memory of an attacked mosque
where thousand eyes of misery
are wide-opened scars... [More]
Cine| "මේ රට මගෙ නෙවෙයි; මගෙ අම්මගෙත් නෙවෙයි" සමඟ "28" කියවීම

8-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මෙය 28 සිනමාපටය ගැන බරපතල න්‍යායික විචාරයක් නොවෙන්න පුළුවං. දවසින් දවස මතු කරගන්නවා වෙනුවට සංස්කෘතික සළුපිලි අන්දලා යට කරන්න හදන... [More]
කතන්දර| "කළු කිටියා හරි නරකයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

අනුෂ්කා රවිශංකර් පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් රචනා කළ, ප්‍රියා කුරියාන් සිත්තම් කළ, "It's All the Cat's Fault!" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook