Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
නා ගහක් යට- ක්ෂුද්‍රභාවය ඉක්මවන සුන්දර අනිශ්චිතාර්ථවත් බවක් රැගත් කෙටිකතා
බූන්දි, 00:17:19
ප‍්‍රනීත් චානක මුරමුදලිගේ "නා ගහක් යට" නම් කෙටිකතා සංග්‍රහය, කෙටිකතාව නම් කලාවේ විචිත‍්‍රත්වය පිළිබඳ අවබෝධයකින් ලියන ලද බව පෙනෙන කෙටිකතා එකතුවකි. ලෝකයේ විවිධ කාල පරාස තුල කෙටිකතාව විවිධ ස්වරූපයෙන් පැන නඟියි. ස්වරූපය කවරක් වුවත් ඒ කලාවේ ඇති ස්වභාවය නම් ක්ෂණික වූද ගැඹුරු වූද අන්තර්දෘෂ්ටියක් සැපයීමේ හැකියාවයි. ඉතා කුඩා පඨිතයක් තුළ අනිශ්චිතාර්ථවත්භාවය මත රඳවන ලද අන්තර්දෘෂ්ටිය නිසා කෙටිකතා කියවීම සුවිශේෂ අත්දැකීමක් වෙයි. මුරමුදලිගේ ඇතැම් කතා වල එන 'නොකියන ලද දේද නොකියා සිටීම' නිසා ඇති වන කලාත්මක අනිශ්චිතාර්ථවත්භාවයද ඔහුගේ කතා කලාවේ කලාත්මක සුවිශේෂිත්වය ඇති කරයි. "කෙටිකතාව නම් කලාවේ විස්මකර්ම වැඩ කිරීමට නම් ඒ කතාවේ ව්‍යූහමය අංගවලින් හරියටම වැඩ ගැනීමට ඉගෙන ගත යුතුය" යන්න හෙන්රි ජේම්ස් (Hendry Jeams) සහ එඞ්ගා ඇලන් පෝ (Edgar Allen Pho)ගේ කාලයේ සිටම පිළිගැනුණ අදහසකි. "කථකයා හෝ පාඨකයා" යනු එසේ නිර්මාණශීලි ලෙස භාවිත කළ හැකි ව්‍යුහමය අංගයකි. දෘෂ්ටිකෝණය තව එකකි. මේ අංග සූක්ෂමාකාර වලින් මෙහෙයවීමේ ලා අවශ්‍ය වන්නේ කවිකම් සහිත භාෂා හැසිරවීමේ හැකියාවකි.

මේ තරුණ කෙටිකතාකරුවාට යට කී කෙටිකතාවේ නුතන භාවිතාවන් පිළිබඳ අවබෝධයක් නොමඳ ලෙස පිහිටන බව පෙනෙන්නේ වර්තමාන ජනසමාජීය ඛේදවාචකයක් "අහෝ වීර්යය ජාතකය" වැනි නාම සඳහනක් භාවිතයෙන්, ජාතකකතා ස්වරූපයෙන්, සාම්ප්‍රදායික භාෂා භාවිතයකින් හුවා දැක්වීම තුළිනි. "කුලුනක් මුදුනක දී" වැනි කතාවක් ද මා මේ විස්තර කළ ඇතැම් අංග පිළිබඳ හොඳ නිදර්ශනයකි. එසේම ඔහුගේ කෙටිකතා එක්තරා සංදිග්ධ මිනිස් නාටකයක් මැදට ඉතා ක්ෂණයකින් අප ගෙන යනු ලබයි. එසේ ගොස් අතහරිනු ලබන පාඨකයාට ආඛ්‍යානය වෙතින් ආපසු එන්නට වන්නේ ඥානවිභාගාත්මක ගමනකි. "නා ගසක් යට" කතාවේදී අපට මුණ ගැසෙන කථකයා සහ කෝදාගොඩ මහත්තයා කුමක්දෝ අමුතු ආඛ්‍යාන ලෝකයකට අප රැගෙන යති. ඒ දෙදෙනා සමඟම අපි වහා බැඳෙමු. "ප්ලේන්ටියක් ගැහුවොත් හොඳයි" යන සිතිවිල්ල පවා ඔවුන්ගේ ජීවිතය වෙත අනපේක්ෂිත නාට්‍යමය බවක් එකතු කරයි. ඉන් පසු ඒ සිදුවීම අර්ථකථනය කරන්නට අපට බාර දී රචකයා නවතියි. ඒ කතාවට හසු වී ඇති මිනිස් පැවැත්මේ නිමේෂය තුළට යුගයක් හා සංස්කෘතියක්ද පරම්පරා දෙකක් ද දර්ශනය වේ.

"සරත්සමය" දී 2009 වර්ෂයේ මාස නමයක් තුළ සොල්දාදුවෙකුගේ දිනසටහන් මාලාවට රචකයා හසු කරගන්නා දේ පශ්චාත් යුධ රණවිරුවා පිළිබඳ මවන්නේ ශෝකජනක චිත‍්‍රයකි. මේ රණවිරුවා සමාජයට නොව තමාටම පෙනෙන හැටිය. ඒ දිනපොතේ මැයි මාසය පුරාම කිසිම සටහනක් නැතිවීමද අර්ථවත්ය. කතාවේ හරය ඇත්තේ සොල්දාදුවා දිනපොතටවත් නොකියන්නට තීරණය කරන එතැන විය යුතුය. සමස්ත ජාතියම කතා කරන දිනයක් ගැන සොල්දාදුවා දිනපොතේවත් නොලියන්නේ ඇයි?

"මකුළු දැල්" වැනි කෙටිකතාවක් ලාංකීය සාම්ප්‍රධායික කෙටිකතා කලාවේ අවශ්‍යතා සපුරන්නක් වැන්න. එහි ඔහු භාවිතා කරන මූලෝපක්‍රම මෙහෙමත් කතා ගොතන්නට මට හැකිය යන්න කියාපාන්නකි. මුරමුදලිගේ බොහෝ විට තම ශානරය තුළින් මිනිස් ජිවිත පිළිබඳ 'සානුකම්පිත උපහාසයක්' ගෙන එයි. "සුවර්ණ පුස්තකය කලුයකා සහ කිරිපණුවා" වැනි නිර්මාණයක් එකී දෘෂ්ටිය පෙන්වන්නකි. ඔහු මිනිසාගේ වර්තමාන පැවැත්ම දෙස බලන්නේ අනුකම්පා සහගත සිතකිනි. මේ දෘෂ්ටිය ගී ද මෝපසන්ට්(Guy de Moupassant)ගේ කෙටිකතාවෙන් නැගී ආ ආඛ්‍යාන විදිහක් වන අතර මුරමුදලි බටහිර කෙටිකතාව පිළිබඳ අවබෝධයක් ඇත්තෙකු සේ පෙනේ.

ඔහුටම ආවේණික වූ ද මෙකල ලංකාවේ ජීවිතය පිළිබඳ තීරණාත්මක සංඥාර්ථ විසිර පවත්නා වූද සමකාලීන ශ‍්‍රී ලාංකිකයාගේ විඥානයේ හා චින්තනයේ රිද්මයද හසු කරගන්නා භාෂාවක්, ආඛ්‍යාන ස්වරූපයක් මුරමුදලිගේ විසින් සොයාගනු ලැබ ඇත. එය පහසු ජයග‍්‍රහණයක් නොවේ. පළමු පොතින්ම එවැනි ජයග‍්‍රහණක් ලැබීම යනු ද විරල කාරණයකි.

මෙම තරුණ කෙටිකතාකරුවාට කෙටිකතාව නම් කලාවේ ව්‍යූහමය සංරචන ක‍්‍රියාවලිය ගැන පවා මනා අවබෝධයක් ඇති බව පෙනේ. මෙතරම් මනරම් ආකාරයට මිනිස් ජීවන අවස්ථා හසු කරගන්නා රචකයෙකුට තවත් නම් ඉගෙනගන්නට ඇත්තේ කෙටිකතාව නම් ශානරය තුළ විනිවිදින තේමා ගොඩනඟන්නේ කෙසේද යන කාරණයයි. ඒ සඳහා සමහර විට ඔහුට අභිමත යැයි ක්ෂුද්‍ර කෙටිකතාවෙන් තරමක් ඈතට යන්නට හැකි විය යුතුය. ඔහුගේ කතා තව ටිකක් දිගට කියවන්නට අපට නම් අරුචියක් හෝ වෙහෙසක් නැත. කෙටිකතාවෙන් සැපයෙන ක්ෂණික අන්තර්දෘෂ්ටියේ අර්ථය සහ කෙටිකතාවේ දිග අතර අනුල්ලංඝනීය සම්බන්ධයක් ඇත. තරමක් දිග කෙටිකතාවක් වුව කලාත්මක පරිසමාප්තිය අත්පත් කරගෙන ඇත්නම් රසිකයා ක්ෂණයකින් පුදුම කර ඇහැරවන කියවීම් අත්දැකීමක් ලබා දිය හැකිය.

තමන් ලියන්නට කැමති ශානරයේ ව්‍යූහය සහ ශෛලිය මෙතරම් හොඳින් හසුවන රචකයෙකු ඒ බුද්ධිමය අන්තර්ගතය සොයා ගත හැක්කේ බුද්ධිමත්ව නිරීක්ෂණයෙන්ද කවුරුත් බලන ආකාරයට නොබලන දෘෂ්ටිමය පොහොසත්බව අත්පත් කරගැනීමෙන්ද පමණි. ඒ ලක්ෂණ දැනටමත් රචකයා තුළ යම් තරමකට හෝ නැතිනම් යටකී ව්‍යූහමය හා අන්තර්ගතමය විශිෂ්ටත්වය අත්පත් කරගන්නට ද නොහැකිය.

වර්තමාන සංකීර්ණ මිනිස් චර්යාවන් සංස්ලේෂණය කිරීම කොතරම් දුරට මේ කෙටිකතා සංග්‍රහයේදි සිදුවී ඇතිදැයි විමසීමට නම් අඩුම තරමේ මේ කතා දෙවරක්වත් කියවිය යුතුය. එවිටය ඒවායෙහි ඇති අතිසරල ගැඹුර දිටීය හැක්කේ. එය විචාර කර්තව්‍යයකට මඟ පෙන්වන්නකි. මේ සියල්ල මෙසේ තිබියදී තමා තෝරාගත් කලාව සමඟ ජීවිත කාලයක් ගත කිරීමේ හා දරාගැනීමේ ශක්තිය මුරමුදලිගේට ලැබේවායි මම පතමි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Na Gahak Yata by Praneeth Chanaka Muramudali, Collection of Sinhala Short Stories, Sinhala Kathandara, Ketikatha, Sri Lankan Short Stories
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ලියනගේ අමරකීර්තිගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
ආචාර්ය බී. ආර්. අම්බෙඩ්කර් අනුස්මරණය- සංස්කෘතික ස්වයං-විචාරයක් සේ
වෙසෙස්
හඳ පායන්නේ, පෑයිය යුත්තේ හන්තානට පමණද?
වෙසෙස්
විවීගේ විශිෂ්ට කවිය හෙවත් ඉංග්‍රීසියෙන් ලියවෙන අපේ කවිය
පොත්
රන්කරඬුවේ ලූ රන්පතේ කුමක් ලියවී තිබේද?
රංග
තුවක්කුවකියි නොකියන තුවක්කුවකි- අද දවසේ විඥානය පිළිබ‍ඳ නිර්දය පරීක්ෂාවක්
තවත් පොත් බූන්දි
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
කැරොලිනා මාරියා ඩි ජීසස් ලියයි.
ජනාධිපතියො, උඹ කූඩුවක ඉන්න ගිරවෙක්. ලස්සන ලස්සන කතා කියනවා. ඒත්, බඩගින්නෙ ඉන්න මිනිස්සු ව්‍යාඝ්‍රයෝ කියලා හිතා ගන්න එක හොඳයි. උන් ඉන්නෙ කෝපයෙන්. අවස්ථාව ආපු ගමන්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
වෙසෙස්| එකල්හී ස්ත්‍රී නිදහස කෙබඳු වී ද යත්- ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා

5-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) පුරාතන ග්‍රීක පෞර රාජ්‍යන් පිළිබඳ අධ්‍යනය කිරීමේදී ප්‍රමුඛස්ථානයක් ගනුයේ ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන පෞර රාජ්‍යයන්ය. එකිනෙකට වෙනස් වූ දේශපාලනික සහ... [More]
අදහස්| අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?

2-Mins

(කෙවින් කරුණාතිලක) මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ... [More]
කතන්දර| "කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

45-Secs

"කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rohini Nilekani ලියා, Angie හා Upesh සිත්තම් කළ "The Haircut" ළමා කතන්දරයේ... [More]
BoondiLets| ග්‍රවුචෝ මාක්ස් කියයි.
මං හිතන්නේ ටෙලිවිෂනය මාරම 'අධ්‍යාපනික'යි. මොකද, මොකෙක් හරි ඒක ඔන් කරන ඕනෙම වෙලාවක මං කරන්නේ, වෙන කාමරේකට ගිහිල්ලා හොඳ පොතක් කියවන එකයි!
කවි| නැගිටපන් බණ්ඩාර

28-Secs

(ඉරේෂා මධුවන්ති) ගොජ දමන පෙණ කැටිති ගොඩවැදී කට අගට
ඊ වේගයෙන් පනී දිවි පුදා හුළඟකට
විසිර පාවුල බැබිල, මියණ පත් අතු අතර
පිහි තලේ හේදුවා කඳුලකින් මහ කිතුල

වරපටින් වැළඳ වාරුව කිතුලෙ කඳ බඩට... [More]
වෙසෙස්| තෙත්බිම් පුරා අසූචි විසුරුවන 'සහස්‍රයේ නගරය'

7-Mins

(කපිල මහේෂ් රාජපක්ෂ) මානව වර්ගයා වනගත දිවියෙන් නික්ම ගංගා නිම්න ආශ්‍රිතව ශිෂ්ටාචාර ඇරඹු අවදියේ මුහුණ දුන් නව අභියෝග අතර ප්‍රමුඛ ගැටලුවක් වුයේ එතෙක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- අපේ ලොක්කාගෙං පුටිංට සැරම සැර ලියුමක්

2-Mins

රුසියාවේ ඉන්න මගේ යාළුවෙකුගෙන් හදිස්සියේම කෝල් එකක් ආවා. මිනිහා එහා පැත්තේ ඉඳගෙන බොහෝම සන්තෝසෙන් කෑ ගහන්න පටන් ගත්තා. "කියල වැඩක්... [More]
කතන්දර| "කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

38-Secs

"කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- පොඩිත්තන්ට ලස්සන පුංචි කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rachita Udaykumar ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "My Best Friend" සිඟිති කතන්දරයේ... [More]
කවි| අතුරුදහන්වූවන් හඳුනා ගැනීමේ පෙරෙට්ටුව

27-Secs

(කසුන් හර්ෂණ) මැයි මහේ සාපයට පහන් පෙළ ඇවිලූ ව,
දුක් ගීය තමා ඒ කන්ද උඩ වැහි කළුව
සඳ එහෙම නෑවිත් පොරවද්දී රෑ සළුව
නංගි අපි කෑවේ ගින්දරේ කොස් පළුව

විඩාබර දෙනෙත් අග රැඳුනාම ඉඟි නළුව... [More]
කතා-බස්| "ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්

9-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මේ දිනවල අයිටීඑන් නාලිකාවේ විකාශය වන "නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසෙන" ටෙලි නාට්‍යය දුවන රැල්ලට හාත්පසින් ම වෙනස් මානයකුයි නියෝජනය කරන්නේ. එක... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- රට කොරන මහත්තුරු- පතති කිරි උතුරනා අවුරුදු!

2-Mins

අලුත් අවුරුද්දේ උදේ පාන්දර ගෙදර ලියුම් පෙට්ටිය ඇරල බලනකොටයි මං දැක්කෙ, රටේ ලොකු ලොකු උන්නැහේලා මට අලුත් අවුරුදු සුබ පැතුම්... [More]
කවි| කුණු නොවෙන ප්‍රේමයක්

36-Secs

(කුෂාන් ශාලික) කන්ද පාමුල ගෙන්දගම් නිම්නෙක
හැටේ වත්තේ ලස්සනම හරියක
මම හිටියෙ ලෑලි ගෙදරක
ඒ දවස් වල

කන්ද මුදුනේ ඉඳුල් අතරට... [More]
BoondiLets| ඒබ්‍රහම් ටී. කොවූර් කියයි.
තමන් විසින් පානු ලබන ඊනියා ප්‍රාතිහාර්යයන් පරීක්ෂාවට ලක් කිරීමට ඉඩ නොදෙන්නා තක්කඩියෙකි. එබඳු පරීක්ෂා කිරීමකට ධෛර්යය නොමැත්තා පහසුවෙන් මුළාවේ වැටෙන්නෙකි. පරීක්ෂාවකින් තොරව සියල්ල විශ්වාස කිරීමට... [More]
කතන්දර| චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය

2-Mins

(අනුෂ්ක තිලකරත්න) පොඩි එවුන්ගෙ චිත්‍ර ටික නම් ඔක්කොම ලැබුනා. ගිය සැරේ වගේම මේ සැරෙත් ශාලාවෙ ඉඩ මදි වෙයි. කමක් නෑ කොහොම හරි... [More]
ඔත්තු| "ගුත්තිල කාව්‍ය" වේදිකාවට!

13-Secs

"ගුත්තිල කාව්‍ය"- අඛිල සපුමල්ගේ නවතම සංගීත නාට්‍යයේ මංගල දැක්ම, 2018 ජනවාරි 11 වන දින, ලයනල්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook