Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
මකරා මරා දැමිය යුතුය!
බූන්දි, 01:04:01
'මකරා' ලංකාවේ දී පළමුව නිෂ්පාදනය වන්නේ 1973 අගෝස්තු මාසයේ දී ය. එය පළමු නිෂ්පාදනය හෙන්රි ජයසේනයන් විසින් 'මකරා' නමින් නිපදවන අතර එහි ප්‍රධාන චරිතය රඟ දක්වන ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක විසින් ම 'මකරාක්ෂයා' නමින් මෙම නාට්‍ය මේ දක්වා ම පවත්වාගෙන යමින් සිටී. රුසියානු ජාතික 'ෂ්වාට්ස්' විසින් රචිත මෙම නාට්‍ය 1944 දී මොස්කව් නුවරත් ලෙනින්ග්‍රාඩ් නුවරත් මංගල දර්ශන දෙකක් පවත්වා ඇත. එහෙත් රුසියාවේ එතරම් ජනප්‍රිය නොවූ මකරා, ලොව සෙසු සමාජවාදී රාජ්‍යයන්හි ඉතා ජනප්‍රිය වූ නාට්‍යයක් විය. 1973 සිට නූතන විසි එක් වැනි සියවස දක්වා ම 'මකරා' ප්‍රේක්ෂක ආකර්ශනය සහිතව වේදිකාගත වන්නේ එහි දෘෂ්ටියේ ඇති නැවුම් බව හා කිනම් සමාජ තලයක් වුව ද විනිවිද දැකීමේ හැකියාවක් නාට්‍ය කෘතිය මඟින් ලබා දී ඇති බැවිණි. ලෝකයේ ඕනෑම තැනක, ඕනෑම රටක ජන කොට්ඨාශයකට එරෙහිව පාලක පක්ෂයක් ක්‍රියා කරන්නේ ද ඔවුන්ගේ එදිරිවාදිකම් කිසිදු වග විභාගයකින් තොරව පාලිත පක්ෂය පිළිගන්නේ ද ඒ කිනම් අවස්ථාවක් වුව විවරණය කරන්නට 'මකරා' නාට්‍ය සමත් ය. හෙන්රි ජයසේනයන් විසින් මකරා නිෂ්පාදනය කරන්නට හේතු වූ කරුණු ඉදිරිපත් කර ඇත්තේ මෙසේ ය.

"මකරා වේදිකාවට ගෙන ඒමේ දී ඇතිවන විශාලත ම බාධකය නිෂ්පාදන දුෂ්කරතාවයන්වත් අධික වියදම්වත් නොවේ. නාට්‍යයේ එන නොයෙකුත් අවස්ථා, ඇතැම් වග වාසගම් ආදිය ඇතැමකුගේ සැකයට හා කෝපයට භාජනය වීමට ඇති පුළුවන් කමයි....... ඒ කෙසේ වෙතත් මකරා නම් නිෂ්පාදනය කළ යුතු ම නාට්‍යයකි. එහිදී වාද විවාද, මත භේද පැන නගිනු නිසැක ය. 1966 දී 'මනරංජන වැඩවර්ජන' නාට්‍යයෙන් ඇරඹුණු මෙම වාද විවාද හා මතභේදවල කෙළවරක් නුදුරු අනාගතයේ වුව ද මට නම් නොපෙනේ. 'මනරංජන වැඩවර්ජන' වෘත්තීය සමිති විරෝධී නාට්‍යයක් ලෙස ඇතමෙක් දුටුවේ ය. 1966 පෙබරවාරි 8 වැනිදා සිද්ධීන් යළිත් මතුකොට, එමඟින් මිනිසුන් කුපිත කරවිය හැකි රාජ්‍ය විරෝධී නාට්‍යයක් ලෙස තවත් සමහරු එය දුටුවේ ය. 'අපට පුතේ මඟක් නැතේ ' ඊට ද වැඩි මතභේද හා වාද විවාදවලට තුඩු දුන් නාට්‍යයක් විය. 1968 පාලක මණ්ඩලය එය දුටුවේ සූක්ෂම ලෙස රජය අවමානයට ලක් කිරීමට ලියැවුණු නාට්‍යයක් ලෙස ය. එහෙත් ඇතැම් වාමාංශික පුවත් පත් එය විස්තර කළේ ධනපති පංතිය ආරක්ෂා කිරීමට ලියැවුණු 'ගොවි කම්කරු දූ පුතුන් එල්ලා මරණ' නාට්‍යයක් ලෙසය...."
(-ජයසේන, හෙන්රි. මකරා. ගොඩගේ. කොළඹ. පි.8)

එමඟින් මෙම නාට්‍ය නිෂ්පාදනය කිරීමේ දී සමාජයක් වශයෙන් පත්ව ඇති ස්ථානය හා නාට්‍යකරුට සමාජයෙන් එල්ල වූ බලපෑම තහවුරු කළ හැකිය. එවන් තත්ත්වයන් මත මකරා නිෂ්පාදනය කරන්නට ඇති හේතුව කුමක් ද? ඉහත අපගේ අවධානයට යොමු වූ ආකාරයට 1971 හා 1973 යනාදී කාල පරාසයන්හි මෙරට දේශපාලනයේ සිදු වූ පරිවර්තනයන් කෙරේ අවධානය යොමු විය. විශේෂයෙන් ම සමාජවාදී අදහස් සමාජය තුළ පැතිර යාමත් ඒ සමඟ විප්ලවීය වෙනසක් වෙනුවෙන් තරුණ නැගී සිටීම් ඇති වීමත් සිදු විය. මෙවන් කාලයක දී කලාවෙන් ඉස්මතු වන්නේ ද එකී කාලයේ සමාජ තත්ත්වයයි. විප්ලවය කළ යුතුය, සමාජ ක්‍රමය පෙරළා දැමිය යුතු ය. එහෙත් එය කළ නොහැකි ප්‍රධාන බාධකය වන්නේ තමා තුළ ම නිදා සිටින්නා වූ 'මකරා' මරා නොදැමීමයි. සමාජවාදී අදහස් සමඟ මෙකී අදහස ගැටළුකාරී වීම අන්‍යසම වේ. විප්ලවය කළ යුතු වන්නේ ධනපති පන්තියට එරෙහිව සූරා කන්නවුන්ගෙන් සමාජය බේරා ගැනීමටයි. නාට්‍යකරු විසින් පසක් කරන සත්‍ය වන්නේ 'මකරා' මරා දැමූව ද ජනතාවගේ සිත් අභ්‍යන්තරයේ නිදන්ගත මකරා මරා නොදැමුව හොත් ඔවුහු විසින් තවත් 'මකරකු' නිර්මාණය කර ගනු ඇත යන්නයි. ෂ්වාට්ස් විසින් රුසියන් විප්ලවය සිදුවන සමකාලීන යුගයේ ම මෙවන් ප්‍රතිපක්ෂ මත රැගත් නාට්‍යක් නිපදවීමෙන් රුසියානු චින්තනය ආකර්ශනය කර ගන්නට නොහැකි විය. 'මකරා' රුසියාවෙන් බැහැර වෙනත් රාජ්‍යයන්හි වඩාත් ජනප්‍රිය වන්නේ එබැවිණි.

එවකට ශ්‍රී ලාංකික ජනතාව පෙළ ගැසුනේ සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායක ආණ්ඩුව පෙරලා දැමීමටය. ඔවුන් විශ්වාස කරන ලද්දේ මෙරට ඇති වී ඇති සියලු තත්ත්වයන්ට වග කිව යුතු කරුණ වශයෙන් හඳුනාගෙන සිටියේ ආණ්ඩු පක්ෂයයි. හෙන්රි ජයසේන එම මතයෙහි ඇති මුලාව, මිත්‍යාව නාට්‍යමය ආකාරයෙන් විග්‍රහ කරන්නට ගත් උත්සාහයක් ලෙසින් 'මකරා' හඳුන්වා දිය හැකිය. වසර කිහිපයකින් සිරිමාවෝ බණ්ඩාරනායක මැතිනියගේ ආණ්ඩුව බිඳ වැටුණි. නැවත බලයට පැමිණියේ ජේ. ආර්. ජයවර්ධනගේ විධායක බලතල සහිත ආණ්ඩුවයි. එහෙත් මකරා මිය ගිය බවක් දකින්නට නොවීය. නැවත 'මකරා' රට පුරා වේදිකා ගත වන්නේ එබැවිණි. 1988-89 භීෂණයත් සමඟින් ජනතාව සිතා සිටියේ 'මකරා' යනු එවකට පාලන බලයේ සිටි ප්‍රේමදාස ජනාධිපතිතුමා ලෙසින් ය. එම කාලයේදීත් ජනතාව ආදරයෙන් 'මකරා' වැළඳගනු ලැබීය. නොබෝ කාලයකින් ප්‍රේමදාස මහතා ද බලයෙන් ඉවත් විය. 1994 බලයට පැමිණි ශ්‍රී ලංකා නිදහස් පක්ෂ ආණ්ඩුවෙන් ද 'මකරා' මිය ගිය බවක් දකින්නට නොලැබුණි. ඉන් අනතුරුව එළඹි රනිල් වික්‍රමසිංහ මහතාගේ පාලන සමයේ ද මහින්ද රාජපක්ෂ මහතාගේ පාලන සමයේ ද 'මකරා' මිය ගියේ නැත. සමාජය ගිලෙමින් තිබූ 'මකර රාජ්‍යයෙන්' මිදීම සඳහා මකරා නැරඹීම සඳහා ඔවුහු පෙළ ගැසී සිටියහ. නාට්‍යයෙන් සාකච්ඡා කරන්නේ ජීවමාන බලයේ සිටින මකරුන් ගැන නොව, අප සිත් සතන්හි නිරන්තරයෙන් වැඩ වසන 'මකරුන්' පිළිබඳව ය. මකරා පරාජය කිරීම යනු තමා විසින් තමගේ සිත අභ්‍යන්තරයේ කිඳා බැස ඇති 'මකරුන්' සමූල ඝාතනය කිරීමයි. එය පහසුවෙන් ඉටු කළ හැකි කටයුත්තක් නොවේ. ජීවිතයත් මරණයත් අතර සටනකි, එය අසීරුය. එබැවින් ම කාලාන්තරයක් තිස්සේ දේශිය වශයෙන් ද විදේශීය වශයෙන් ද මකරුන් බිහි කරගනී. ඔවුන්ගේ අඥාදායකත්වයට රාජධානි යටත් කොට තබයි. ඒ වෙනුවෙන් අනුගත වෙයි. එවන් මකරුන්ට එරෙහි සටන් කරන වීරයන් බිහිවන්නේ නැත.



නාට්‍ය ආරම්භ වන්නේ මකරාගේ ග්‍රහණයට යටත්ව පවතින නුවරට 'ලන්ස්ලොට්' නම් තරුණයෙකු, වීරයෙකු පැමිණීමෙණි. මෙවන් විරුවන් ලෝක සාහිත්‍යයේ දැකිය හැකිය. ක්‍රිස්තියානි ආගමෙහි දෙවියන් වහන්සේගේ දූතයා පැමිණෙන්නේ ය. ලංකාවේ දියසෙන් කුමරා පැමිණෙන්නේ ය. එවැනි ම අයුරින් පැමිණෙන ලන්ස්ලොට් ආගමනය මකරා මරා දැමීමට පමණක් නොව තමා තුළ සිටි මකරා අවබෝධ කර ගන්නට ද හේතු වෙයි. නගරයේ දී ලන්ස්ලොට් හට හමු වන පූසා, ෂාල්, එලිසා යනාදීහු මකරුන්ගේ ග්‍රහණයට අනුගත වන්නේ ය. ඒ සියල්ල ඔවුන්ගේ උරුමයන් ලෙසින් විශ්වාස කරයි, අදහයි. ඉන් එහා වූ විමුක්තියක් ඔවුන්ට නැත. තව දින කිහිපයකින් තම දුව වූ එලිසා මකරාට ගොදුරක් වීමට තිබිය දී ඔවුන් පළ කරන ප්‍රචාරය පුදුම සහගත ය.

"ෂාල් - ඔබට කදිමට විවේක ගන්න පුළුවන් මෙහේ. අපේ නගරය බොහො ම නිස්කලංක නගරයක්. කිසිම කලබලයක් නැහැ මෙහෙ.

ලන්ස්ලොට්- මුකුත්ම නැහැ ?

ෂාල් - අපොයි නැහැ. ගිය සුමානේ ටිකක් තද සුළඟක් නම් හැමුව තමයි. ගෙවල්වල වහල දෙදරණ තරමට. ඒත් ඉතිං ඒ වගේ දේවල් සිද්ද නො වෙන්නෙ කොහෙ ද?"

(එම. පි. 8)

මකරුන් වසන ජන සමාජයන්හි වඩා ඛේදජනක තත්ත්වය මෙයයි. වඩා බිය කරුවන්නේ නගරය මකරා යටත් කර ගැනීම නොව, එයට නිරායාසයෙන් ම ජනතාව යටත් වීමයි. යටත් වීමට ද හේතු ඇත. මකරාට විරුද්ධව කිහිප විටක් ම නුවර වාසීන් අරගල කර ඇත. එහෙත් සෑම අවස්ථාවක දී ම නුවර වැසියන්ට අත් වී ඇත්තේ මරණයයි, විනාශයයි. එහෙත් මෙම ගැටුම් සියල්ල සිදු වී ඇත්තේ ලන්ස්ලොට් පැමිණීමට වසර සිය ගණනකට එපිට දී ය. එසේ නම් මේ සටන් සැබෑ ලෙසින් ම සිදු වූ ඒවායැ'යි සිතිය නොහැකි ය. පාලක මකරා විසින් ගොඩනගන ලද ව්‍යාජයන් අභියස නුවර වැසියන් යටත් වී ඇත.

මෙතරම් අසාධාරණයෙන් වැජඹෙන මකරාගේ තීරණයට 'ෂාල්' ගෙන ඇති තීරණය වන්නේ 'එලීසාව' මකරා රැගෙන ගිය පසු සිය දිවි නසා ගැනීමයි. ඔහුගේ සියදිවි නසා ගැනීම සෙසු නුවර වාසීන්ට ගැටළුවක් නොවේ. එලීසා මකරාට ගොදුරක් වීම ද නුවර වැසියන්ට ගැටළුවක් නොවේ. ඔවුන් ද යම් දිනක මකරාට ගොදුරු වනු ඇත. ඔවුන්ගේ දරුවන් ගොදුරු වනු ඇත. එහෙත් කළ හැකි දෙයක් නැත. එලීසා නමින් සකස් කළ බීමකින්, ගීතයකින් ඔවුන්ට ශෝකය යටපත් කළ හැකිය. නැවත පෙර පරිදිම ජීවිතය පවත්වාගෙන යා හැකිය.

"ෂාල් - මේ අඩවියෙන් එතුමාට මාස් පතා තුටු පඬුරු වශයෙන් දෙනව හරක් දාහකුයි, එලුවෝ දෙදාහකුයි, කුකුල් පැටව් පන්දාහකුයි, ලුණු හොණ්ඩර දෙකකුයි, ග්‍රීෂ්ම කාලෙට ගෙවතු දහයක එලවලු පලා ජාති ලැබෙනව.

ලන්ස්ලොට් - එතකොට මිනිස්සුන්ට වැඩි යමක් ඉතුරු වෙන්නෙ නෑනේ.

ෂාල් - අපොයි ඒකට කමක් නෑ. අපි කන්කඳෙිරි ගාන්නේ නෑ. පිස්සුවට ද අපි කන්කඳෙිරි ගාන්නෙ? අපේ මකරා අපට ඉන්න තුරු වෙන කිසිම මකරෙක් එන්නෙ නෑ අපට හිරි හැර කරන්න, මේ පළාතටවත්"

(එම. පි. 12)

තමාගේ ශ්‍රමය, ධනය, නිදහස, අනාගතය, ජීවිතය සියල්ල උදුරා ගන්නා මකරෙක් වෙනුවෙන් නුවර වැසියන් පක්ෂාග්‍රාහී වී ඇති ප්‍රමාණය විදහා දක්වන්නේ උත්ප්‍රාසය මතු වන අයුරෙණි. පාලකයා විසින් ජනතාවගේ දේපොළ කොල්ලකෑම පුදුම සහගත විය යුත්තක් නොවේ. වඩා පුදුම සහගත විය යුත්තේ ජනතාව එවන් ක්‍රියාවන් චාරිත්‍රයක් ලෙසින්, දෙවියන් වහන්සේගේ කැමැත්ත ලෙසින් නොපිරිහෙළා පිළිගැනීමයි. මකරා පවතින්නේ එවන් ජනතාව නිසා ය. එවන් නුවරක වැසියන් පමණක් නොව ඊට එකඟ වන අවනත වන නිළධාරීන් පිරිසක් ද දුෂ්ට පාලකයෝ විසින් පත්කර ගනිති. හෙන්රි එලීසාගේ පෙම්වතා වුවත් ඔහු සේවය කරන්නේ මකරාට ය. සියල්ලෝ ම ජනතාවගෙන් සත්‍යය යටත් කරමින් යහමින් ජීවත් වෙයි.

"පුරපති - අනේ ඇත්තට ම, උඹ පුදුම මිනිහෙක්නෙ. ඇත්ත කියන්ඩ කියන්නෙ මට, පොඩි ළමයෙක් වගෙ. මම නිකම්ම නිකම් මිනිහෙක් කියල ද හිතේ ? මම මේ අඩවියේ පුරවරාධිපති. මම මටවත් ඇත්ත කියල නැහැ දැං අවුරුදු ගණනකට. ඇත්ත කියන්නෙ මොන විදිහෙ දෙයක් ද කියලවත් මට මතක නැහැ. මට තෝන්තුවාව ඇතිවෙනව ඕක මතක් වෙනකොටත්. මගෙ බඩත් පුරවා දමනවා. ඔන්න ඕක අමතක කර දමාපං. ජය වේවා මකර තුමාට....."
(එම. පි. 39)

ඔවුන් භාවිතා කරන ව්‍යාජය තරමට ම මකරාගේ ස්වභාවය වර්ණනා කර ඇත්තේ ව්‍යාජයෙනි. ඉන් බලාපොරොත්තු වන්නේ ජනතාව යටපත් කරගෙන සිටීමට ය. එපමණක් නොව මකරා හා ලන්ස්ලොට් සටනකට සැරසෙන විට එකිනෙකා පොර බදමින් සූදානම් වන්නේ මකරාගේ විනාශය දක්නට නොවේ. ලන්ස්ලොට්ගේ මරණය දකින්නට ය. ඔහු මැරී වැටෙන අයුරු, පොර බඳින අයුරු දැක සතුටු වනවා හැර නගර වැසියන්ට තවත් සොම්නසක් උපදවන්නා වූ දෙයක් නොමැත. ලන්ස්ලොට් හට ලබා දෙන ආයුධවලින් ද ඇති කරන්නේ කුමන්ත්‍රණයකි. පුරපති හිතාමතා ම වැඩකට ගත නොහැකි ආයුධ සැපයීමෙන් බලාපොරොත්තු වන්නේ ලන්ස්ලොට්ගේ මරණයයි. මෙහි ඇති හාස්‍යත්පාදක කරුණ මකරා ද නගර වැසියන්ගේ දුර්වලතා මනාව අවබෝධ කරගෙන සිටීමයි.

"මකරා - තමුසෙට දුවන්ඩ හිතෙයි. මේ වගේ මළ පෙරේතයෙක් වෙනුවෙන් දිවි පුදන්ඩ හිතෙන එකක් නෑ තමුසෙට, යාලුව. මම බොහොම ලස්සනට ඒ වැඩේ කරල තියෙනව. මමයි මුන්ගෙ කොඳු ඇට කැඩුවෙ. මුන්ගෙ ජීවය බින්ද, මිනිහෙක් දෙකට කැපුවොත්, ඒ මිනිහ මැරෙනව. නමුත්, උගෙ ජීවය බින්දොත්, ඊට පස්සෙ ඌ වහලෙක් වෙනවා...... මගේ අණසක පවතින මේ පුරවරේ විතරයි මෙහෙම අය ඉන්නෙ. අත පය වලංගු නැති, ඇස් නොපෙනෙන, කන් නෑහෙන, අවතාර වහල් බැම්මෙන් බැඳුනු හොල්මන්, කේලම් කිය කියා එක එකා කොටවන කාලකණ්නි. තමුසෙ දන්නව ද ඔය නගරපතියා පිස්සෙක් වගේ හැසිරෙන්නෙ මොකද කියල? ඒ උගේ ජීවයෙන් තොර, වහල් හිස් බව වහ ගන්ඩ. මුංගෙ ඇතුලත මුකුත් නෑ. එහෙම පිටින් ම හිස්... තමුසෙට බලා ගන්ඩ පුළුවනි."
(එම.පි. 54)

පුරපති පමණක් නොව, මෙකී ප්‍රකාශ ඉදිරිපත් කරන මකරාගේ සිත අභ්‍යන්තරයේ ද ගත යුත්තක් නැත. බිය හා සැකයෙන් පීඩිත 'මකරා' බිහිසුණු විලාසයෙන් ජීවත් වන්නෙකි. ඔවුන්ගේ ඇතුළත ඇති හිස් භාවයට නගර වැස්සන්ගේ හිස් භාවය ද සමානුපාත වේ. එහෙත් සියලු දෙනා ව්‍යාජයෙන් මවා ගත් ලෝකයක ජීවත් වෙයි.

එහෙත් ස්වභාව ධර්මයේ නියමයන්ට අනුව ලොව දිනිය යුතු ය. ඒ වෙනුවෙන් කැප වෙන්නේ කවුරුන් ද? ඔහු අභියස නිදහස, විමුක්තිය අපේක්ෂා කරන සියල්ලෝ ම පෙළ ගැසෙණු ඇත. ලන්ස්ලොට්ගේ සටන වෙනුවෙන් කළාල, හිස් වැසුම්, කඩු යනා දී සියල්ල සාදා දෙන්නේ ස්වභාවධර්මයේ නියමය අනුවයි. සත්‍යය යටපත් කළ හැකිය. එහෙත් පරාජය කළ නොහැකිය. සත්‍යය කෙදිනක මුත් නැවත මතුවෙනු ඇත. සමාජය විසින් පිළිනොගන්නා, ගරු නොකරන්නා වූ පුද්ගල කණ්ඩායම් එක් වන්නේ නුවර, මකරාගෙන් නිදහස් කර ගැනීමට ය. අවසන එලිසාගේ සුරතල් පූසාත් සටන වෙනුවෙන් දායක වීම විශේෂිත ය.

යුද්ධය ආරම්භ වූ විට ලොව සෑම තැනකට ම පොදු වූ දෙයක් වන්නේ 'යුද්ධය අලෙවි භාණ්ඩයක් ලෙසින් යොදා ගැනීමේ' ප්‍රවණතාවයයි.

"පදිකවෙළෙන්දා- ප්ස්....ප්ස්.... ඔන්න එහෙනම් අළුත්ම විද්‍යාත්මක නිර්මාණයක්. මේකට කියනව කැඩපතක් කියල. බිම බැලුවම උඩ පෙනෙනව. කුණු කොල්ලෙට යන්නෙ..... මකරව බලන්ඩ පුළුවනි තමන්ගෙ පාමුල......."
(එම. පි. 72)



ජනතාවට උඩ බලන්නට ඇවැසි විට කණ්නාඩිත්, බිම බලන්නට ඇවැසි විට කැඩපතක් ද අලෙවි කරන්නට වෙළෙන්දා පසුබට නොවේ. හෙන්රි විසින් යුධවාදී සමාජයක මාධ්‍ය කාර්යභාරය ඉටු කරයි. ඔහු විටින් විට පැමිණෙමින් ප්‍රකාශ කරන්නේ යුද්ධයේ යථා ස්වභාවය නොවේ. අවසන් මොහොතේ වුව ඔහුගේ ප්‍රකාශයන්ගෙන් ඔවුහු බලය අතහැරීමට සූදානම් නොවන බැව් හඟවයි. මකරාගේ අනුහසින් ජීවත් වන්නවුන් නිරන්තරයෙන් උත්සාහ දරන්නේ පවතින මොහොතේ හෝ අධිකාරික බලය ආරක්ෂා කර ගන්නටයි. හැත්තෑව දශකයේ පමණක් නොව විසි එක් වැනි සියවසෙහි ද මොවුන් දුලභ නොවේ. ඉතාමත් පටු සීමාවන්හි පිහිටමින් මහජනතාව රවටනු ලබන්නේ පුද්ගලික ලාභය වෙනුවෙනි.

"පුරපති- ඇයි, මොකක්ද ඒකේ වැරැද්ද? ඒක යුධ රහසක්. ලන්ස්ලොට් ගේ ඇතැම් අවයව තවමත් ඉඳහිට මඳ වශයෙන් පහර දීමට තැත් කරනව. ඒකයි, අර්ධ වශයෙන් කිව්වේ..... තව එකක් මකරතුමා එතුමගෙ එක හිසකට තාවකාලික වශයෙන් නිවාඩු දී තිබෙනවා. අවශ්‍ය වුනොත් පසුව ආපසු කැඳවීමේ බලාපොරොත්තුවෙන්......"
(එම.පි.74)

මකරා මරා දැමීමේ වාසි සහගත තත්ත්වය උදාවන්නේ පුරපතිට හා හෙන්රි හටයි. මකරා සිටින විට වරප්‍රසාද හිමි වන්නේ ද නොමැති විට වරප්‍රසාද හිමි වන්නේ ඔවුන් හටයි. මකරාගෙන් නුවර රැකගත් ලන්ස්ලොට් සමුගන්නට සිදුවන්නේ ඔහු ආදරය කරනා එලිසාත් අහිමි වීමෙනි. එහෙත් සත්‍යය ලෝකයේ පවතිනු ඇත. ලන්ස්ලොට් සතුටු වන එකම කරුණ එයයි.

එහෙත් වසරක් ගිය තැන ලන්ස්ලොට් අපේක්ෂා කළ පුරවරය බිහි වී නොමැත. මකරා වෙනුවට තවත් කෙනෙකු අසුන් දරා ඇත, ඒ පුරපති ය. මකරාට නියමව සිටි එලිසා පුරපතිට හිමි වීමට නියමිත ය. පෙර 'මකරා' සේම එකී විවාහය ද සිදු කරන්නේ එලිසාගේ කැමැත්ත විමසීමෙන් නොවේ. ඒ වෙනුවෙන් ඈගේ පියාට වරප්‍රසාද ලබා දෙමින් සිත් අවනත කර ගැනීමට උත්සහ දරන්නේ ය. පුරපතිට මානව බැඳීමෙන් ඇති ප්‍රයෝජනයක් නැත. ලන්ස්ලොට් විසින් උදාකරන ලද ඔහුගේ ජයග්‍රහණයක් ලෙසින් හුවා දක්වමින් නගරයේ වැජඹෙති. මෙය නම් ලෝ ඇති තතුය, මෙය එක් රටක දේශීය අත්දැකීමක් නොවේ. සමාජයේ වැඩ කළ පුද්ගලයින්, ජනතාවට ආදරය කළ පුද්ගලයින් ඉතිරි කළ දේ, උරුම කළ දේ, දිනා දුන් දේ ඊට කිසිදු උපකාරයක් නොකළ පිරිස් විසින් අත්පත් කරගනිමින් විරුවන් ලෙස වැජඹෙති. නිදහසින් පසු උදාවූ සෑම කාලයක දී ම එය පොදු ධර්මතාවයක් තරමට ම සරල විය, පොදු විය. එවිට ලන්ස්ලොට්ගේ ජයග්‍රහණය සොරකම් කිරීම පුදුම සහගත නොවේ. එපමණක් නොව ඔහු ආදරය කළ පෙර දිනක තම පුතුට විවාහකර දෙන්නට සූදානමින් සිටි එලිසා, පුරපති විවාහ කරගන්නට සැරසෙන්නේ චාරිත්‍ර ධර්මයන්ගේ හෝ හෘද සාක්ෂියට එකඟව වීමෙන් නොවේ. ඔවුහු අභිමුව එවන් මානව ධර්ම නැත. සත්‍ය කියා හෝ ධර්මය කියා ගුණධර්ම කිසිත් නොමැත. බලය වෙනුවෙන් කළ හැකි පහත් නින්දිත ම කටයුත්ත වුව කරන්නට ඔවුහු මැළි නොවෙති, පසුබට නොවෙති.

පුරපති නගරයේ අයිතිකරු වූ විට, භාරකරු වූ විට ඔහු ද හැසිරෙන්නේ තවත් මකරකු පරිද්දෙණි. ජනතාව පෙර පරිදිම ගරු දක්වති, ප්‍රශස්ති වයති. එපමණක් නොව නගරය මකරාගෙන් මුදවා ගන්නට කටයුතු කළ තොප්පි සාදන්නට කඩු සාදන්නට හා කළාල සාදන්නට සිදු වන්නේ සිර ගෙයහි ලැගීමටය.

සියලු වර-දාන දෙමින් සියලු වරප්‍රසාද දෙමින් ජනතාව අවනත කර ගනිමින් පාලකයන්ට අවශ්‍යය අයුරින් පාලනය ගෙන යාම ඔවුන්ගේ ස්වභාවයයි. ජනතාව කළ යුත්තේ සැබෑ ජනතා නායකයා හඳුනා ගැනීමය. එයට අවකාශයක් නැත. මන්ද මකරා සිටින්නේ තම තමන්ගේ චිත්ත අභ්‍යන්තරයේ වන හෙයිනි.

ලන්ස්ලොට් හා එලීසාගේ ප්‍රේමය, දේශපාලනික සමාජයේ ප්‍රේමය නම් මානව ධර්මයන් රෝපණය වීම සංකේතවත් කරන්නෙකි. සැබෑ ජනතා නායකයින් අභිමුව ජනතාව පීඩාවට පත්කළ අසරණ භාවයට පත් කළ පුද්ගලයින් නියාලු ලෙසින් සැගවී යයි. තම අත ඇති වැරදි වෙනකෙකු මත තබමින් නිදහස් වීමට උත්සාහ දරයි. එවිට ඔවුන් හැසිරෙන්නේ අඳබාල පුද්ගලයින් ලෙසින් ය. එහෙත් කිසිවකු ජනතාව වෙනුුවෙන් පෙනී නොසිටින බැව් දැන ගත් පසු ජනතාව පෙළන්නට සියලු කටයුතු සංවිධානය කරන්නේ ද එවන් ආත්ම විශ්වාසයක් නොමැති පුද්ගලයින් ය. ඔවුහු තමන්ගේ අඩුලුහුඬුකම් සඟවා ගන්නේ නොමැති ධෛර්යක් පෙන්වමින් කෲරත්වයක් ආරෝපණය කර ගනිමිණි.

"ලන්ස්ලොට්- පුරපති එනකොට 'මකර- මාර වීරයා දිනේවා' කියල තමුසෙ කෑ ගහන කොට මම දැක්ක තමුසෙගෙ ඇස්වල කඳුළු පිරෙනවා......

1 වැන්නා- ඒක ඇත්ත. මගේ ඇස්වලට කඳුළු ආ එක ඇත්ත සර්. ලන්ස්ලොට් බොරු කඳුළු නෙමෙයි මගේ ඇස්වල පිරුනෙ.

ලන්ස්ලොට් - නමුත් තමුසෙ හොඳට ම දන්නවා එයා නෙමෙයි මකරා මැරුවෙ කියල?

1 වැන්නා - ඔව්, මම දන්නවා - මගෙ හිත ඇතුළෙ නමුත් එළිපිට.......

ලන්ස්ලොට් - බ්‍රවුන්, පුරපති තමුසෙ එක්ක තරහ වුණු වෙලේ තමුසෙගෙ එකම පුතා බිම් ගෙයක දමල හිර කරපු එක ඇත්ත ද?

2 වැන්නා - ඒක ඇත්ත. දැං දරුවට මහ දරුනු කැස්සක් හැඳිල බිම් ගේ ඇතුලෙ තෙතමන නිසා.

ලන්ස්ලොට් - ඒත් ඊට පස්සෙත් තමුසෙ පුරපතිට තෑගි බෝග යැව්වා ?

2 වැන්නා - වෙන මොනවා කරන්න ද මම? එයාගෙ හිත ටිකක් බුරුල් කරන්ඩ?"

(එම. පි.120)

සැබෑ ජනතා නායකයා එළඹෙන විට සියල්ලන්ට ම සතුට උදාවෙනු ඇත. කීර්තිය උදාවෙනු ඇත, නිදහස උදාවෙනු ඇත. සමස්ත නාට්‍යයේ ම මුඛ්‍ය අර්ථය පිඬු කර ඇත්තේ මෙලෙසිනි.

"2 වැන්නා - අපි එක්ක ඉවසීමෙන් කටයුතු කරන්ඩ සර් ලන්ස්ලොට්. කරුණාකර ඉවසිලිමත් වන්න. අපට තුවාල නොකර නොරිදවා අපේ තුවාලවලට සාත්තු කරන්න. ඔබ විහිදවන ආලෝකයෙන් අපට සත්‍ය පසක් වේවි. ගස්මුල්වලට හානි නොකර වල් පැලෑටි පමණක් උදුරා දමන්න. ගස්වැල්වලටත් වඩා ප්‍රවේශමෙන් කටයුතු කරන්ඩ ඕනෑ නේද මිනිස්සු එක්ක?........

ලන්ස්ලොට් - එලීසා මට දෙන්න ඔබේ අත. මගේ සහෝදර සහෝදරියෙනි, ඔබ හැමෝට ම මම ආදරෙයි. නැත්නම් මොනවට ද මම මේ තරම් ඔබ වෙනුවෙන් වෙහෙසෙන්නෙ? මගේ ආදරය හා ආරක්ෂව ඔබ පිළිගන්නව නම්, හැම දෙයක් ම හරි යනවා. ඒ ගැන සැක කරන්ඩ එපා, හැම හදවතක ම සැඟවි සිටින මකරා විනාශ කළාට පසු අපට පුළුවන් ප්‍රීතියෙන්, කිව නොහැකි තරම් ප්‍රීතියෙන් ජීවත් වෙන්ඩ....."

(එම.පි. 122)

එලීසා ලන්ස්ලොට්ගේ අතිනත ගන්නේ තම හදවතෙහි සැගව සිටිනා 'මකරා' මරා දැමීමෙන් පසුවයි. නගරයේ සිටිනා අතිමහත් ජනතාව විසින් ද සිදුකළ යුත්තේ එයයි. සතුට ප්‍රීතිය ඇත්තේ එවිටයි. අප ඉදිරියේ සිටිනා මකරාට වඩා අප අභ්‍යන්තරයේ සිටිනා මකරා මරා දැමිය යුතු බැව් පසක් කරන නාට්‍යක් වශයෙන් 'මකරා' හඳුන්වා දීමට හැකිය.

අප විසින් දශක ගණනාවක් පුරා ගෙවා දමන ලද කාලය දෙස නැවත හැරී බලන විට අප ළඟ සිටිනා මකරා මරා දමා නොමැති බැව් ඉඳුරා පසක් වේ. අප සැම විට ම උත්සාහ දරන්නේ නොපෙනන නොහඳුනන මකරකු හට යටත් වී ජීවත් වීමටයි. ඔවුන්ගේ සුඛවිහරණය සකස් කිරීමයි. නාට්‍ය කරුවාගේ කාර්යභාරය පෙන්වා දීම පමණි. සංවාදයට භාජනය කිරීම පමණි. තීන්දු තීරණ දීමේ හෝ ගැනීමේ හැකියාවක් හෝ අවශ්‍යතාවක් නාට්‍යකරුට තිබිය නොහැකිය. ඒ අර්ථයෙන් නාට්‍යකරුගේ සමාජ කාර්ය ඉටුකර අවසන්න ය. පළමුව හෙන්රි ජයසේනයන් විසින් නිෂ්පාදනය කළ මකරා නාට්‍යයට පසුව ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක නිෂ්පදනය කළ මකරාක්ෂයා ද අප සමාජයක් ලෙසින් ප්‍රේක්ෂකයන් පිරිසක් විසින් නරඹා අවසන් ය. එහෙත් අප සමාජය දිනෙන් දින මකරුන්ගෙන් පිරී යමින් පවතී. පුරපතිලා ද හෙන්රිලා ද කොතෙකුත් ඇත. අපගේ ගැලවුම් කරුවන් වශයෙන් පෙනී සිටින ලන්ස්ලොට්ලා ද ටික කලක දී මකරුන් බවට පත්වන බව අප අත්දැකීමෙන් ම දනිමු. එසේ නම් අප විසින් කළ යුත්තේ මකරා මරා දැමීම හෝ ලන්ස්ලොට් කෙනකු එන තෙක් බලා සිටීම නොවේ. අප ම විසින් අප අභ්‍යන්තරයේ සැඟව සිටිනා මකරුන් මරා දැමීමයි. සමාජය නිවහල් වන්නේ ප්‍රීති දායක වන්නේ එවිටයි. මකරා නාට්‍යයෙන් මතු කරන අර්ථය එයයි.

අප අද මකරා මරා දැමුවා යැයි උදම් අනන්නේ නම් එය වැරැදි සහගතය. මකරා සිටින්නේ අපගේ හදවත් තුළය. ඔහු මරා දමන තෙක් විමුක්තිය උදා නොවෙනු ඇත!
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- The Dragon, Eugene Schwartz, Makara by Henry Jayasena, Makarakshaya by Dharmasiri Bandaranayake, Sinhala Drama Reviews, Sri Lankan Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ගාමිණී බස්නායකගෙන් තවත් වියමන්
රංග
ග්‍රීක පාලකයා නාට්‍ය කලාවට හතුරු වීද?
අදහස්
ඇයි අපි අම්පාරේ නෙවෙයිද?
කතන්දර
මහාචාර්යතුමාගේ දේශනය
කරන්ට්ස්
සරසවිය වසා ඇත
කතන්දර
අතුරුදහන් වූ මිනිසා
තවත් රංග බූන්දි
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය
ඇරිස්ටොෆනීස් -සම්භාව්‍ය කොමඩියේ පියා- සහ ඔහුගේ කෘති
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අකිර කුරොසව කියයි.
සිනමාකරුවෝ, පොදුවේ සියළු නිර්මාණකරුවෝ කිසිදා තෘප්තිමත් නොවන්නෝ ය. ඔවුන් නොනවත්වා ම වැඩ කරන්න්නේ එහෙයිනි. මෙතරම් කලක් නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නට මට හැකිවූයේ මා සැම විටම "ඊගාව සැරේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
BoondiLets| පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
කතන්දර| ලියුම්

6-Mins

(ජනිත් විතාරණගේ) "අසෝක මහත්තයො මෙන්න මේක මහත්තයාට දෙන්න කියලාමයි මං අරගෙන ආවේ.."

හාමුදුරුවන්ට වැඳලා නැගිටිනකොටම සිවුරු පොට ඇතුලෙන් ඇදලා ගත්ත බාගෙට දියවෙච්ච බ්‍රවුන්පේපර්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්

2-Mins

ඡන්දයක් පවත්වන්න යනවයි කියල හාවක් හූවක් යනකොට නානාප්‍රකාර පක්ෂ, පෙරමුණු බිහිවෙන්න පටන්ගන්නවා. පක්ෂ බිහිවෙන හදිස්සියට ඒවාට දමන්න නම් හොයා දෙන,... [More]
රංග| දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"

6-Mins

(දමිත් වැලිකල) පසුගිය යෞවන නාට්‍ය උළෙලේ ඉදිරිපත් වූ නාට්‍ය අතරින්, ඉතා සරු වියමනක් ඔස්සේ නාටකීය ධාරණාවක් ආකෘතිකමය සෞන්දර්යකින් යුතුව ඉදිරිපත් කරන්නට සමත්... [More]
කවි| බිරියෝසා හිම හඬයි!

42-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) බබයිගා යකින්නගෙ කුකුළු අඬු ගේ ගාව මං හිටියෙ මුළු ගෙය ම මුර කරන්
ගෙයි මුල්ලෙ පූසගේ නියෙන් මා සීරිලා පිට පොත්ත තදින් වැහැරී ගිහින්
කඳුකරෙන් හැමූ එක් අවාරේ හුළඟකට කේඩෑරි කොළ වැටුණ ඉකි ගසන්
යකින්නිය යකින්නියෙ වතුර උතුරක් දියන් බිරියෝසා මම පුරන් වී ගිහින්

වසිලිස්සා කෙලි පොඩ්ඩි දුව එද්දි බයවෙලා කඳුලකින් දිග ගවුම නෑවිලා... [More]
කවි| හිරු බැස යෑම නියතයකි!

17-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) ඔරලෝසු මුහුණත
කියයි
ඒ මොහොත පැමිණි බව...

තබමි සුදු පැහැ
හිස් තැනක්...... [More]
Cine| අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)

6-Mins

(විදර්ශන කන්නන්ගර) ස්මර්ණ සමාප්ති නම් වූ ටෙලි චිත්‍රපටිය රූපවාහිනියේ විකාශය වූයේ 2000 වර්ෂයේදීය. අප එම අත්දැකීම නැවත සිහිපත් කරමින් තිබෙන මෙම 2017... [More]
කතන්දර| "පොල්ලෙ බලේ"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

19-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කතන්දර හා පින්තූර" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "පොල්ලෙ බලේ" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය-... [More]
BoondiLets| ජෝන් ලෙනන් කියයි.
ජීවිතය යනු, ඔබ කලබලයෙන් වෙන වෙන සැලසුම් සාදමින් ඉන්නා විට, ඔබට සිදුවන දෙයයි!
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!

2-Mins

අපේ මංගී මහත්තයා නොහොත් මුදල් ඇමති මංගල සමරවීර මහත්තයා මේ පාර අය වැයෙන් බියර්වල මිල අඩු කළාට පස්සේ රටේ මිනිස්සු... [More]
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
අදහස්| අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඈත සහ මෑත

23-Secs

(අමිල නන්දසිරි) "අනුරාධපුරයේ උද්‍යාන තුලදී පෙම්වතුන් යුවල 304ක් පොලිස් භාරයට."
-පුවතක්


ඈත, කුහුලින් සවල් ගහනා
මැදිවියේ නෙතු බහුලය
මෑත, විලියෙන් ජම්බු රතුවෙන... [More]
Cine| ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය

13-Mins

(එරික් ඉලයප්ආරච්චි) කලාත්මක අවකාශය සහාසික ලෙස විනෝදයේ අවකාශය විසින් පාගා දමනු ලබන අතරේ කලාත්මක ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විනෝද ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විසින් උදුරා ගනිමින්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook