Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
ලෝකයේ භයානකම මිනිසා ඔස්කාර් රතුපලස දක්වා රැගෙන ආ ගැහැණිය
බූන්දි, 18:34:39
පසුගියදා අවසන් වුනු ඔස්කාර් සම්මාන උළලේ සම්භාව්‍ය වේදිකාවට එක් මැදිවියේ කාන්තාවක් ගොඩවෙනවා. වේදිකාවේ මයික‍්‍රෆෝනයට ඇය ඇගේ හඬ මුදා හරිනවා. "එඩ්වඩ් ස්නෝඩන්! ඔබට බොහෝම ස්තුතියි. ඔබේ නිර්භීත කමට, ඔබේ දරාගෙන සිටීමට, ඔබට බොහෝම ස්තූතියි." සභාවෙන් උණුසුම් අත්පොලසන් හඬක් නැගෙනවා. ඇගේ මුහුණ වෙහෙසකර, එහෙත් ආඩම්බර සිනහවකින් පිරී යනවා. ඇගේ නම ලෝරා....ලෝරා පෝට්‍රේස්.

ලෝරා පෝට්‍රේස් කියන්නේ මාධ්‍යවේදිනියක්. ජර්මනියේ ඉපිද, ඇමෙරිකාවේ ජීවත් වෙන වාර්තා චිත්‍රපට නිෂ්පාදිකාවක්. එඩ්වඩ් ස්නෝඩන් විසින් පසුගිය කාලයේ ලෝකයට එළිදරවු කරන ලද සිද්ධීන් ඇසුරෙන් ඇය විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද සිටිසzන්ෆෝ (Citizenfour) නම් වාර්තා චිත්‍රපටයට වසරේ හොඳම වාර්තා වැඩසටහනට හිමි ඔස්කාර් සම්මානය හිමි වූවා. මෙම සම්මානය සාමාන්‍ය සිනමා සම්මානයකට වඩා වෙනස් වන්නේ මිනිසා ඔළුවෙන් මවා සැලෝලයිට් පට මත දිගහරින ත්‍රාසජනක සිදුවීම් ඇය සැබෑ ලෝකයේදී අත්විඳිමින් මේ වාර්තා චිත්‍රපටය නිෂ්පාදනය කිරීමයි.

මේ සත්‍යය සොයා ඇය ගිය ගමනේ සංක්ෂිප්ත කතාවයි.

ඕනෑම පුවතක් ආරම්භ වෙන්නේ පුංචිම පුංචි ගොසිප් එකකින් කියල ලෝරා දන්නවා. වාසනාවකට හෝ අවාසනාවකට ඇය හඹාගෙන ගියේ ටිකක් භයානක ගොසිප් එකක්. මේ ගොසිප් එකට අනුව ඇමරිකාවේ ආණ්ඩුව හෝ ජාතික ආරක්ෂක ඒජන්සිය (NSA) රටේ ජනතාවගේ පෞද්ගලික ඊමේල් ලිපිනයන්ට සහ දුරකථන ඇමතුම් වලට සවන්දෙනවා. මේ ගැන හෙළිදරව්වක් කරන්න ඇය තොරතුරු ගවේෂණය කරමිනුයි සිටින්නේ.

ඒ වසර 2013 මුල්භාගය. ලෝරා සුපුරුදු පරිදි ඇගේ කොම්පියුටරයේ වැඩ කරමින් ඉන්නවා. හිටිඅඩියේම නන්නාඳුනන්නෙක් ඇයට ඊමේල් පණිවිඩයක් එවනවා. 'ඔබට ඉතා වැදගත් රහසක් කීමට මට අවශ්‍යයි. හැකිනම් මාව හමුවෙන්න' මේ පණිවිඩය ඇගේ කාර්යබහුල ජීවිතය ඇතුළෙ අමතක වෙලා යනවා. මාස තුනකට පස්සේ ආයෙත් මේ පණිවිඩය ඇගේ ඊමේල් අතරින් මතුවෙනවා. ඉන්පසු සතිපතාම පාහේ ඇයට මේ නන්නාඳුනන ඊමේල් ආරාධනය එනවා. එක් නිශ්චිත මොහොතක ඇය තීරණය කරනව මේ නන්නාඳුනන ඊමේල් එක සමඟ සම්බන්ධ වෙන්න.


ලෝරා පෝට්‍රේස් ඔස්කාර් සම්මානය සමග

ඊමේල් එකේ තියනව දිග විස්තරයක්. ඇමරිකාවේ CIA සංවිධානය, පෙන්ටගනය සහ ජාතික ආරක්ෂක ආයතනය එකතු වෙලා ලෝකය පුරා රාජ්‍ය නායකයන්ගේ, විශේෂ පුරවැසියන්ගේ දත්ත වලට හොරෙන් සම්බන්ධ වෙන ඩොලර් කෝටි ගණනක ව්‍යාපෘතියක් ගැන විස්තර ලිස්ට් එකක්. එසේම මෙම ඔත්තු බැලීමේ ජාලයට අහුවෙන්නේ නැතිව වැඩ කළහැකි සොෆ්ට්වෙයාර් එකක විස්තරත් ඒ පණිවිඩයේ තියනවා. 'මට මේ සියළු තොරතුරු ඔප්පුකර පෙන්නන්න පුළුවන්' තවදුරටත් ඒ පණිවිඩය කියනවා.

ඉස්සෙල්ලම ලෝරාගේ හිත ගල්ගැහෙනව. මේ හෙළිදරව්ව ඇත්ත නම් ඒක මනුෂ්‍යත්වය පිළිබද ප්‍රශ්නයක්. ඒ වගේම එම ආරංචියේ අනෙක් පස සිටින්නේ බලවත් රාජ්‍ය එකක් නෙමෙයි, කිහිපයක්. තමන්ගේ පැවැත්ම වෙනුවෙන් ලෝරා වගේ කෙනෙක් අතුරුදහන් කිරීම ඔවුන්ට සුළු දෙයක්. ඊළගට ලෝරාට කල්පනා වෙන්නේ තමන් ගැන. මේ පුවතත් එක්ක තවදුරටත් වැඩ කළොත් ඇයට ඇගේ සරල සාමකාමී ජීවිතය නැති වී රාජ්‍යයේ සතුරෙක් විදියට අමාරු ජිවිතයක් ගතකරන්න වෙන බව ඇයට හිතෙනවා. ඒත් ඇය මාධ්‍යවේදිනියක්.

ඒක නිසා ඇය අමාරු ජිවිතයම තෝරා ගන්නවා.

ලෝරාගේ විමර්ශනයට තව කෙනෙක් හවුල් වෙනවා. ඒ තමයි ඇගේ මිතුරෙක් සහ බ්‍රිතාන්‍යයේ ගාර්ඩියන් පුවත්පතේ කතුවරයෙක් වන ග්‍රින්වල්ඩ්. ඔවුන් දෙදෙනා එකතු වී නාඳුනන මිතුරා එවන ලද පණිවිඩ එකින් එක විවර කරනවා. ඔවුන් මේ හැප්පෙන්නට යන්නේ ලෝකයේ ඉන්න ලොකුම මිලිටරි සහ බුද්ධි අංශය එක්ක කියල ඇය නොදන්නවා නොවේ. ඇය මීට පෙර සිතු ලෙසම ජීවිතය අමාරු සහ වෙනස් වෙන්න පටන් ගන්නවා.

ඇය ඇගේ ජංගම දුරකථනයේ සියලුම දත්ත මකා දමා, ක්‍රියා විරහිත කොට සඟවා තබනවා. ඇය සන්තකයට තිබුනේ පුංචි වීඩියෝ කැමරාවක් සහ සටහන් පොතක් පමණයි. පුංචි කාලේ ඉඳලම ඇයට තිබුණ පුරුද්දක්, යන යන තැන සටහන් පොතක් රැගෙන යාම සහ සිදු වෙන සියළු දේවල් සටහන් කරගැනීම. ඇගේ විමර්ශන සගයා, ග්‍රින්වල්ඩ් සමඟ ගනුදෙනු කිරීමට යොදාගත්තේ රහස් සංකේත ක්‍රමයක්. පාවිච්චි කරේ පොදු දුරකථන කුටි සහ අන්තර්ජාල කුටි.

මේ සියළු අවදානම් අස්සේ නන්නාඳුනන තැනැත්තාගේ තොරතුරු ලෝකයට මුදාහැරීමට ඔවුන් තීරණයය කරනවා. ඒ අනුව ලන්ඩන් ගාර්ඩියන් පුවත්පතේ සහ ඇමරිකාවේ තව පුවත්පත් කිහිපයක, ජනතාවට එරෙහිව ඔත්තු බැලීමේ රාජ්‍ය කුමන්ත්‍රණය ගැන තොරතුරු පළ වෙනවා. ඊට පස්සේ සිතු පරිදිම ලෝකය ඇවිස්සෙනවා. මේ අතර ජාතික ආරක්ෂක ඒජන්සිය තම රහස් පිටවුණු ආකාරය සෙවීමට විශේෂ මෙහෙයුමක් දියත් කරනවා. මේ මෙහෙයුමට වසන් වෙලා ඉන්න තරම් ලෝරා සහ ග්‍රින්වල්ඩ් සමත් වෙයිද කියන ප්‍රශ්ණය ඔවුන්ටම ඇති වෙනව.

අපි දෙන්නගෙන් කවුරුහරි අතුරුදහන් වුණොත් අනෙකා ගැන හොයන්න එපා. දිගටම වැඩේ කරගෙන යන්න, දෙන්නම තීරණයකට එළඹෙනව. තත්ත්වය ඒ තරම් හොද නෑ. මං ගැන ආරංචියක් නැත්නම් හොයන්න මහන්සි වෙන්න එපා. ඇය අගේ පවුලේ සාමාජිකයන්ටත් පණිවිඩයක් යවනවා.

ලෝරා සහ ග්‍රින්වර්ල්ඩ් වෙත ජාතික ආරක්ෂක ඒජන්සියේ ඔත්තුකාරයන්ගේ උකුසු ඇස යොමු වී ඇති බව ඔවුන්ට දැනෙනවා. ඇය යන එන පසුපස හොරගල් අහුලන මිනිසුන් ගැන, මඟ තොටේදී අහම්බෙන් මෙන් ඇගේ මඟ අහුරන මිනිස්සු ගැන ඇය තම දිනපොතේ සටහන් කරගන්නවා. මේ අතර ලෝරා සහ ග්‍රින්වර්ල්ඩ් එකිනෙකා රහසින් හමු වී ඉදිරි එළිදරවු කිරීම් ගැන කථා කරගන්නවා. මැක්ඩොනල්ඩ් අවන්හලේ පෝලිමේ ඉන්න ගමන්, එහෙමත් නැතිනම් කාර්යබහුල දුම්රිය පොළවල් වල පත්තර බලන ගමන් අහම්බෙන් හමුවුණු මිනිසුන් වගේ ඔවුන් සාකච්ඡා කරනවා.


[Citizenfour Official Trailer]

මේ අතර තවත් සිදුවීමක් සිදුවෙනවා. සැබවින්ම සිදුවීම් වැලකට තවත් එක් පුරුකක් එකතු වෙනවා. තමන්ට ලැබෙන පුවත් තහවුරු කරගැනීම උදෙසා ඇය හමුවෙන සෑම කෙනෙක්ම පසුපසම FBI එක ලුහුබඳින්න පටන් ගන්නවා. සමහරුන්ගේ ගෙවල් අදිසි සෝදිසිකිරීම් වලට ලක්වෙනවා. ආරක්ෂක ඒජන්සියේ හිටපු නිලධාරියෙක් වන විලියම් බිනී එවැන්නෙක්. ලෝරා ඔහුව හමුවුන දාට පසුදා නන්නාඳුන පිරිසක් ඔහුගේ ගෙදර සෝදිසි කරනවා. තවත් ඇය හමුවුණු අයෙක්, නන්නාඳුන පිරිසක් විසින් පැහැරගෙන ගොස් මුදා හරිනවා.

නන්නාඳුන පණිවිඩයක් ආයෙත් ලෝරාට එනව. 'මං හින්දා අහිංසක මිනිස්සුන්ට කරදර සිද්ධවෙන පාටයි. මං ප්‍රසිද්ධියේ මේ සියළු තොරතුරු හෙළිදරවු කරල රටින් පලා යනව. කරුණාකරල අහවල් දා හොංකොං වලට එන්න'

හොංකොන් වලදි ඔහු මේ එළිදරව්ව කලොත් එදාට ලෝකය හෙලවෙන බව ඇය දන්නවා. ඒත් ඔහුට රටින් පිටවෙන්න පුළුවන් වෙයිද? ඇමරිකාවේ සිරගෙයක් තුළ දී ඔහුගේ ජීවිතය කෙළවර වේවිද? ලෝරාට සහ ග්‍රින්වර්ල්ඩ් ට හොංකොං වලට යන්න පුළුවන් වේවිද? මේ තැනැත්තා දැනටමත් අත්අඩංගුවට පත් වෙලාද? මේ පණිවිඩය ඔවුන්ව අල්ලා ගැනීමට අටවපු උගුලක්ද?

කෙසේවෙතත් මේ දවස් වල අමාරු දේවල් ඇතුළෙම ජිවත් වෙන ලෝරා නිව්යෝක් ගුවන් තොටුපොළ වෙත යනව. ඇගේ ගමනාන්තය තමයි හොංකොං. ගුවන් තොටුපොළේ දී ඇයව රඳවා ගෙන ප්‍රශ්න කරනවා. ගුවන් තොටුපොළවල දී දිගු ප්‍රශ්න කිරීම් වලට, රඳවා ගැනීම් වලට හුරු වී සිටින ලෝරා, මේ සිදුවීම් තම සටහන් පොතේ ලියා ගන්නවා. කැමරාව එළියට අරගෙන වීඩියෝ කරගන්නවා. එක් නිළධාරියෙක් ඇගේ ලිවීම නතර කිරීමට අත් දෙකට මාංචු දැමීමට සැරසෙනවා. තවකෙක් ඇගේ වීඩියෝ කැමරාව උදුරා ගැනීමට සැරසෙනවා. මේ සියල්ලටම ඇය තනිවම මුහුණ දෙනවා.

ඇය ලෝකයේ බොහෝ රටවල් වලට පියාසර කොට ඇතත් මේ තමයි ඇය ගමන් කරන වෙහෙසකරම ගුවන් ගමන. තවමත් ඇයට තියෙන්නේ දෙගිඩියාවක්. ලෝකය මවිත කරවන හෙළිදරවුව කොහෙන් කෙළවර වේවිද?

ග්‍රීන්වල්ඩ් එන්නේ වෙන ගුවන් යානයක. ඔවුන් දෙදෙනාම සාමාන්‍ය පුද්ගලයන් දෙදෙනෙකු වගේ වෙන වෙනම හොංකොං හෝටලයට යනවා. කලින් කතිකා කරගත් පරිදි දෙදෙනාම නාඳුනන සගයා සිටින කාමරයට ඇතුළු වෙනවා.

'හලෝ... මම ස්නෝඩන්. එඩ්වඩ් ස්නෝඩන්.'

වයස විසිපහක් විතර වෙන තරුණයෙක්, බැරෑරුම් පෙනුමක් තියෙන කෙට්ටු තරුණයෙක් ඔවුන් ඉදිරියේ සිටගෙන ඉන්නවා. කිසිවෙක් කිසිවක් කථා නොකරන නිමේෂයක් පහු වෙනවා. මහා හෙළිදරවුවක් කරන්න යන්නේ මේ වගේ තරුණයෙක්ද? ස්නෝඩන් වැඩිය කථා කරන්නේ නෑ. නමුත් ලෝරාට ඔහුගෙන් අහන්න ගොඩක් දේවල් තියනව.

'ඔයා ඇයි මේමේ දේවල් එළිදරවු කරන්න හිතුවේ' ලෝරාගේ කැමරාව ක්‍රියාත්මකයි.

'මේවායේ තියන දේවල් දැක්කම මම ෂොක් උනා'

තමාට රැදී සිටින්න එතරම් වෙලා නැති බව ස්නෝඩන් කියනවා. ඔහු තමන් සතු තමන් සතු සියළු ලියකියවිලි, පරිගණක දත්ත ලෝරාට බාර දී ඔවුන්ගෙන් සමුගෙන කාමරයෙන් පිට වෙලා අතුරුදහන් වෙනවා. මේ තමයි ලෝරා සහ ස්නොඩන් හමු වෙන අන්තිම අවස්ථාව. ඊට පස්සේ ඔහු ආයෙත් ලෝකය ඉස්සරහට එන්නේ මොස්කව් ගුවන් තොටුපොලේ දී රුසියාවේ දේශපාලන රැකවරණ පැතීමට කලින්.

ඊළඟ මොහොතේම ලෝරා සහ ග්‍රීන්වර්ල්ඩ් මේ පුවත ලෝකයට මුදා හරිනවා. ලෝකය ඇවිස්සී ස්නෝඩන් ගැන හොයනවා. ඒත් ස්නොඩන් අතුරුදහන්.

ලෝරා සහ ග්‍රීන්වල්ඩ් හොංකොන් ගුවන් තොටුපොලේ තනිවෙනවා. ඔවුන් අත තියෙන්නේ ස්නොඩන් විසින් ලබාදුන් රහස් තොරතුරු කන්දරාවක්. මේවා සමඟ නිව්යෝක් ගුවන් තොටුපොලෙන් ගොඩබහින්න පුළුවන් වේවිද කියන දෙගිඩියාවක් ඔවුන්ට තියනවා. සමහරවිට මේ දත්ත සියල්ල ඔවුන් අත්අඩංගුවට ගන්න පුළුවන්. අවසානයේ ඔවුන් තීරණය කරනවා බ්‍රසීලයේ රියෝ-ද-ජනයිරෝ නගරයට යන්න.


ස්නෝඩන්, ග්‍රීන්වර්ල්ඩ් සහ ලෝරා මොස්කව්හිදී [nydailynews.com]

රියෝ කියන්නේ ග්‍රීන්වර්ල්ඩ්ගේ උපන් ගම. රියෝ වල ඈත කෙළවරක ඔහුට තියනව පුංචි ගෙයක්. මේ ගෙදර ඉන්නේ ග්‍රීන්වර්ල්ඩ්ගේ සහකරුවා සහ බල්ලන් දහයක් පමණයි. බල්ලන්ට සහ මිනිසුන්ට සම තැනක් හිමිවුණු මේ ගෙදර සිට ලෝරා සහ ග්‍රීන්වර්ල්ඩ්, ස්නොර්ඩන්ගේ තොරතුරු එකිනෙක විශ්ලේෂණය කරනවා. ඒවා ලෝකය පුරා බෙදා හරිනවා.

ලෝරාගේ වචන; 'මට හිතෙනව අපි ඇමරිකාවටවත්, ලෝකයේ කිසිම රටකටවත් අයිති නැති දෙන්නෙක් කියල. බැලු හැම තැනම අහිංසක හුරුබුහුටි බල්ලන් වැතිර ඉන්නවා. උන් අතර අපි නොපෙනී ගිහින්. කුස්සිය හැඩි වෙලා, ඒත් කෑමටවත් වෙලාවක් මිඩංගු කරන්න අපට බෑ. බිය, චකිතය විසින් අපේ බඩගින්න අතුරුදහන් කරල. ස්නොඩන් ගැන මගේ හිත කරදරයි. ඔහු ගැන කිසිම ආරංචියක් නෑ. ඒත් මට වැටෙන්න අයිතියක් නෑ. මට මා විසින්ම පවරගත්තු වැඩ කොටසක් ඉවර කරන්න තියනව'

කාලය ගෙවිල යනව. මේ අතර ස්නොඩන්ට රුසියාවේ රැකවරණය ලැබුණු බව ආරංචි වෙනවා. හෙලිදරවුවල උණුසුම මදක් පහව යනවා. ඇය ඇගේ උපන් බිම වන ජර්මනියට යනවා. හරියටම අවුරුද්දකට පසුව තම පවුලේ අය, සමීපතයන් ආදරයෙන් වැළඳ ගන්නවා. ඉන්පසු ඇයගේ 'සිටිසzන්ෆෝ' වාර්තා චිත්‍රපටය සංස්කරණය කිරීමට පටන් ගන්නවා.

මෙම වැඩසටහනට ඔස්කාර් සම්මානය ලැබුණු පසු එක් වාර්තාකරුවෙක් ඇගෙන් අපූරු ප්‍රශ්නයක් අහනවා. ඔබ රාජ්‍යට එරෙහිව විශාල හෙළිදරව්වක් කිරීමට දායක වුනු කෙනෙක්. ඒත් අද ඒ රාජ්‍යයේම ආයතනයක් විසින් ඔබව ඇගයීමට ලක්වෙනව. ඔබ මේ ගැන හිතෙන්නේ මොනවද?

මේ අවස්ථාව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය හෝ විනිවිදභාවය කියල කියන්න මම ඉක්මන් වෙන්නේ නෑ. ඒත් උත්සාහය සහ අවශ්‍යතාවය තියනව නම් ඕනෑම හැඩිදැඩි පරිසරයක උනත් මාධ්‍යවේදියෙකුට කොච්චර දුර යන්න පුළුවන්ද කියල මේ සිදුවීම් වලින් පේනවා.

මුලාශ්‍ර- newyorker.com, theguardian.com, ft.com
වෙනත් සබැඳි |
Citizenfour (2014)- IMDB Entry
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Citizenfour (2014) documentary film by Laura Poitras, Whistleblower Edward Snowden, NSA, Academy Awards, Best Documentary Feature, Glenn Greenwald
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සරද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
වෙසෙස්
මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?
වෙසෙස්
හුදකලාව විකුණා විනෝදවෙන්න එන්න!
වෙසෙස්
පශ්චාත් සත්‍ය යුගයේ ජනමාධ්‍යයේ කාර්යභාරය අවසන්ද?
වෙසෙස්
ඩාෆ්නි ග්ලෙසියා: මරණයෙන් නිහඬ කළ- හොරකමට එරෙහි හඬ
තවත් Cine බූන්දි
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
"තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය
ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
මරා කියයි.
වැදගත්ම දේ මෙන්න මේකයි. තමාගේම කෙස් වැටියෙන් අල්ලා ඇද කොට්ට උරයක් මෙන් සිරුර කණපිට පෙරළලා අළුත් ඇහැකින් ලෝකය දිහා බලන එකයි.
-මරා

[මරාසාද්. Peter Weiss]
What's New | අලුතෙන්ම
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
වෙසෙස්| සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජයේ ඉතා සුවිශේෂ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයන් දෙකක් වන සමාජවාදය සහ ධනවාදය දත්තවාදී දෘෂ්ටිකෝණයෙන් කියවාගත යුතු බව ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා... [More]
කතන්දර| විරාම ලකුණු

7-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "රායා, ඔයාට තේරෙනවද මම කියන දේ?" මම එකපාරටම පොළොවට වැටුනා. පොළව තිබුනේ බිම් මට්ටමට තට්ටු විසි එකක් උඩින්, කලබල නගරයක... [More]
කවි| හැරයාම

13-Secs

(තරින්ද්‍ර ගලහේන) නටුවකින් ගිලිහී වැටෙන
දුඹුරු පතක වන්
සොඳුරුවූ දුක්මුසු බවක් ඇත
ක්ෂය වෙමින් යන
සෑම ආදරයකටම...... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් තුනක්- මැයි 26

11-Secs

ටිම්රාන් කීර්තිගේ "පෙම්බරියගෙන් වෙන් වුණ ලූලෙක් හැරෙයි ඇලකට", දිමුතු ප්‍රදීප් පෙරේරාගේ "ගඟුලක් ව නවතිමි", ඩොමිනික්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook