Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
බෙන්ජමින් සේෆ්නායි නම්වූ කරදරකාර කවියා
බූන්දි, 18:43:54
බි‍්‍රතාන්‍යයේ, බර්මින්හැම් නගරයේ කළු ජාතික කවියෙක් ඉන්නවා බෙන්ජමින් සේෆ්නායි කියලා. කවියෙක් විතරක් නෙවෙයි නවකතාකරුවෙක්, ගායකයෙක් වගේ ගොඩාක් අනන්‍යතා ඔහු සතුව තියනවා. ඉංග්‍රීසි භාෂාවෙන් ලියන කවියෙක් ටිකක් ජනප්‍රිය වුනාම ඔහුගේ හෝ ඇයගේ අක්මුල් ගැලවිල ගිහිල්ල ප්‍රථමයෙන්ම හොඳ වෙළඳපොල වටිනාකමක් ලැබෙනවා. ඊළඟට සමාජයේ 'අධිපති’ පන්තියේ බුද්ධිමත් සාමාජිකයෙක් වෙනවා. ඒත් බෙන්ජමින් තාමත් මේ මොඩලයට නොවැටි ලන්ඩනයේ වීදි දිගේ ඇවිදගෙන යනවා විතරක් නෙමෙයි අධිපති පන්තියේ කරදරකාර කවියා බවට පත් වෙලා ඉන්නවා.

වසර සියයකට වඩා දිගු අතීතයකට උරුමකම් කියන බි‍්‍රතාන්‍යයේ රාජකීය කවි සමාජයේ දීප්තිමත් සාමාජිකයෙක් වෙන්න බෙන්ජමින්ට පුළුවන්කමක් ලැබෙන්නේ නෑ. හේතුව තමයි ඔහුගේ තෝරාගැනීම. තමන්ගේ කවි සඳහා අමුද්‍රව්‍ය ඔහු තෝරාගන්නේ ලස්සන හිම පියලි හෝ වසන්ත කාලයට අවදිවන පරිසරයෙන් නෙමෙයි. ඔහු තෝරාගන්නේ ඔහුවමයි. ඔහුගේ සංක්‍රමික ජීවිතය, බි‍්‍රතාන්‍ය කිරීටය නඩත්තු කිරීමට ජිවිත කාලයම දිය කර හැරපු ඔහුගේ ජැමෙයිකානු මුතුන් මිත්තන් ගැන විතරක් නෙමෙයි නුතන ආර්ථික මොඩල වලින් ගිලිහී නන්නත්තාර වන ප්‍රජාවන්ගේ හඬවල් ඔහු කවි බවට පත් කරනවා.

ජැමෙයිකාවෙන් බි‍්‍රතාන්‍යට සංක්‍රමණය වුණු පවුලක සාමාජිකයෙක් වන මේ කරදරකාරයා වයස අවරුදු දහ තුනේදී පාසැල් අධ්‍යාපනය කඩාකප්පල් කරගන්නවා. ඉන්පසුව ඔහු අයාලේ යන කොලු ගැටයෙක් වෙනවා. ඔහුගේ මේ අන්තරාකාරී අයාල ජීවිතය අහවර වෙන්නේ ගෙවල් බිඳීමේ සොරකමකට අසුවී වී වසර ගණනාවකට සිරගත වීමෙන්.



බෙන්ජමින් හිරෙන් නිදහස් වෙන්නේ 1979 වසරේ. මේ අවුරුද්දේ තමයි මාග්‍රට් තැචර් බි‍්‍රතාන්‍යයේ අගමැති වෙන්නේ. ඇය ලෝක දේශපාලනයේ විශේෂ චරිතයක්. නව ලිබරල් ආර්ථිකය රටේ නිශ්චිතවම පැලපදියම් කළේ ඇය. මේ කාලයේ බොහෝ මිනිසුන් රස්සා වලින් දොට්ට දානවා. රටේ මිනිසුන්ගේ විරෝධය මැඩපවත්වන්න අලුත් නීති එනවා.

මේ කාලයේම විරෝධාකල්ප ගී ප්‍රසංගයක් රටේ නිර්මාණය වෙනවා. 'Rainbow Fair' නම් වූ මේ ප්‍රසංගයේ ඉදිරිපෙළ සාමාජිකයෙක් බවට බෙන්ජමින් පත් වෙනවා. ඔහුගේ ගී පද රචනා සහ ගායනා ඉඳිකටු පාරවල් වගේ තියුණු ලෙස කිරීටය රිදවනවා. මේ තමයි කරදරකාරී කවියාගේ ආරම්භය.

බෙන්ජමින් කවි ලියනවා විතරක් නෙමෙයි ඒවා ප්‍රසාංගික ලෙස ඉදිරිපත් කරනවා. සමහරවිට සංගීතය පවා මුසු කොට කවියට ප්‍රසාංගික රසක් එක් කරනවා. මේ කවි වල තියෙන රෙගේ තාල තුළ සැඟවිලා අප්‍රිකාවේ සුරාකෑමට ලක්වුණු මිනිස්සු, දේවවාදය තුළ අන්ධ වුණු ආසියාවේ මිනිස්සු මෙන්ම ලිබරල් ආර්ථික චක්‍ර තුළ බෙල්ල හිරවුණු මිනිස්සු සැඟවෙලා ඉන්නවා.

2003 වසරේ එක් දිනයක බෙන්ජමින්ට එළිසබත් මහා රැජිණගෙන් ලිපියක් ලැබෙනවා. ලිපියේ තියෙන්නේ නයිට් නාමයක් ප්‍රදානය කිරීම සදහා මහ රැජිණ විසින් ඔහුව තෝරා ගෙන ඇති බවයි. මහපාරේ කවියාට සුපිරි කවියෙක් ලෙස පොලා පනින්න මේක හොඳ අවස්ථාවක්. ඒත් බෙන්ජමින් නයිට් නාමය ප්‍රතික්ෂේප කරනවා.

"ඇයි ඔබ මහ රැජිණගේ ආරාධනාව ප්‍රතික්ෂේප කරන්නේ?" මේ වකවානුවේ මාධ්‍ය ඔහුගෙන් ප්‍රශ්න කරනවා.

"රැජිණගේ ලිපිය දැක්කම මම පුදුම වුණා. මට මතක් වුණා, අපේ මුතුන්මිත්තන් සුදු අධිරාජ්‍යය හදන්න ජීවිත වලින් වන්දි ගෙවපු හැටි. අපේ මිනිසුන් කෲර ලෙස වදහිංසා වලට ලක් වූ හැටි. අපේ ගැහැණු ළමුන් දුෂණය වූ හැටි, අධිරාජ්‍යයේ වහලුන් වූ හැටි. ලෝකය පුරාම අසමතුලිතතාවයේ සහ දුගී බව තුළින් සුදු අධිරාජ්‍යය ගොඩනඟපු හැටි. මගේ පපුව ඇතුළෙ මේ ගැන සංවාදයක් තියනවා. ඒ සංවාදය මම වර්තමාන පරපුර එක්ක ගොඩනඟමින් ඉන්නෙ. අධිරාජය විසින් දෙන සම්මාන ඒ සංවාදයට බාධාවක්. මම ඉන්නේ එතන නෙමෙයි. ඒ සම්මානයට මම සුදුසු නෑ."

සෑම ජැමයිකානුවෙක්ගේම වගේ රෙගේ සංගීත රිද්මය බෙන්ජමින්ගේ ලේ වලටත් මිශ්‍ර වෙලයි තියෙන්නේ. විශේෂත්වය වෙන්නේ රෙගේ සහ කවිය එකට එකතු කොට නිර්මාණශීලි සමාජ කතිකාවක් ගොඩ නැඟීමයි. ඒ කතිකාව අධිරාජ්‍යයේ මහගෙදර තුළදීම ගොඩනැඟීමට හැකිවීම තුළින් බෙන්ජමින් සුවිශේෂ මිනිසෙකු බවට පත්වෙනවා.



බෙන්ජමින් පසුගියදා ඔහුගේ නවතම කෘතිය 'Terror Kid' එළිදක්වනවා. එය ළමා නවකතාවක්. සැමවිටම නීතිය සමඟ හරි පැත්තේ හිට ගැනීමට උත්සාහ කරන ස්භාවයෙන්ම වරදකරුවෙක් වූ 'Ros' නම් ළමයෙකුගේ කතාවක්.

"ලියන්න ආස කරන කෙනෙකුට ඔබ දෙන උපදේශය කුමක්ද?" මේ පොත එළියට දාන කොට එංගලන්තයේ ගාර්ඩියන් පුවත්පත ඔහුගෙන් අහනව.

"ඉස්සෙල්ලාම සවන් දෙන්න පුරුදු වෙන්න. මිනිස්සුන්ට සවන් දීල ඔවුන්ව කියවන්න පුරුදු වෙන්න. ඊළගට අවංක වෙන්න. තම හදවතට දැනෙන දේ අවංකවම ලියන්න. නිර්මාණශීලි වෙන්න. ඔව් ඒක උපක්‍රමයක් ලෙස හිතන්න. ඒත් මතක තියාගන්න. ලියන දේට අවංක වෙන්න."

මෙම සටහන අවසන් කරන්නේ බෙන්ජමින්ගේ 'Who’s Who' නම් කවියේ සිංහල අනුවාදයෙන්.

මම හිතුවේ
හෙදියන්
ගැහැණුන් කියා
මම හිතුවේ
පොලිස්කාරයන්
මිනිසුන් කියා
මම හිතුවේ කවියන්
නීරසයි කියා
මමත් කවියෙක් වෙනතුරුම




මූලාශ්‍ර- theguardian.com, benjaminzephaniah.com
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Benjamin Obadiah Iqbal Zephaniah, English writer, Dub poet, Rastafari
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා
පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව
සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!
අරාබි සාහිත්‍යයේ ඛලීල් සලකුණ
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
BoondiLets
මාර්කේස්ගේ සමුගැනීමේ ලිපියෙන්.
අප සියළු දෙනාට ම අවශ්‍යව ඇත්තේ සාර්ථකත්වය නම් වූ ගිරි-ශිඛරයට ළං වීමටයි. එහෙත් ජීවිතයේ සැබෑ තෘප්තිය ළඟාකර ගත හැක්කේ එතැනට ළඟාවීමෙන් නොව එතැනට යාමට අප... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook