Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ගැහැණුන්ට හා පිරිමින්ට සමතැන දුන් පුරාතන මානව සමාජය
[The Gaurdian වෙබ් අඩවියේ පළ වූ "Early men and women were equal, say scientists" ලිපියේ පරිවර්තනයකි.]
බූන්දි, 10:59:01
නූතනයේ සිටින සමානාත්මතා පදනමක් යටතේ සංවිධානය වූ දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් පිළිබද කළ අධ්‍යයනයකින් සමාජ අසමතුලිතතාව යනු කෘෂිකාර්මික ජීවන රටාවත් සමග මතුවූ මානව සමාජය නොමග යැවීමක් බව විද්‍යාඥයින් පෙන්වා දෙයි.

අපගේ මුතුන් මිත්තන් නිරන්තරයෙන් නිරූපණය කර ඇත්තේ හෙලි අතින් දරාගත් ම්ලේච්ඡයන් ආකාරයටය. එහෙත් මුල්කාලීන මානව සමාජ සමානාත්මතා මුලධර්මයන් මත සවිඥානිකව සැකසුන බව විද්‍යාඥයින් විසින් දක්වන නවතම මතයන්ට අනුව පැහැදිලිවේ.

මේ පිළිබද කළ අධ්‍යයනයක් මගින් සමකාලීන දඩකරු- අන්න ගවේශී ගෝත්‍ර වල ස්ත්‍රී සහ පුරුෂ යන දෙගොල්ලෝම ඔවුන්ගේ කණ්ඩායම් ජීවිතයට සහ ඔවුන් සමග ජීවත් වූවන්ට සමාන බලපෑමක් කිරීමට පෙළඹවීමක් පැවති පෙන්වා දෙයි. මෙමගින් සොයාගත් සාධක වලින් ලිංගික සමානාත්මතාව යනු මෑත කාලීන සොයාගැනිමක් යන අදහස අභියෝගයට ලක් කරන අතර එයින් ගම්‍ය වන්නේ අපගේ පරිණාමීය ඉතිහාසය මුළුල්ලේම එය මානව ධර්මතාවක් වශයෙන් පැවතුන බවයි.

මෙම අධ්‍යයනය මෙහෙය වූ University College London හි සේවය කරන මාර්ක් ඩිබල් පැවසුවේ "දඩකරු- අන්න ගවේශකයන් යනු හැඩි දැඩි පුරුෂෝත්තමවාදී කොටසක් යන මතය පොදුවේ පිළිගන්නා අදහසක් මෙන්ම එය පැවතියේ කෘෂිකර්මාන්තය සදහා නැඔුරු වීම තෙක් වන අතර මිනිසුන් සම්පත් ඒක රාශී කිරීමට පටන්ගත් පසු සමාජ විෂමතාව සදහා අඩි තාලම වැටුනු බවයි".

එහෙත් ඩිබ්ල් තවදුරටත් පැසුවේ නවතම සොයාගැනීම් වලින් ලිංගිකත්වයන් අතර පැවති සමානකම් මානව සමාජය සහ පරිනාමීය හැඩගැන්වූ ඒ සදහා ඉතා වැදගත් වූ සහ නොනැසී පැවතීම සදහා ප්‍රයෝජනවත් වූ දෙයක් බවයි. "ලිංගික සමානාත්මතාව, මානව ගතිලක්ෂණයන් වශයෙන් දැක්විය හැකි යුගල බැදීම් විශාල සමාජීය මස්තිෂ්ක සහ භාෂාව වැනි දේ ඇතුළු සමාජීය සංවිධාන වල ඇති වූ ඉතා වැදගත් විපර්යයන් සදහා හේතූ වූ සාධක වලින් එකක්" යනුවෙන් ඒ පිළිබද තවදුරටත් විස්තර කළේය. එය මීට පෙර ඒ පිළිබද කතා බහට ලක්නොවූ වැදගත් දෙයක් බව ද ඔහු සිහිපත් කළේය.

මෙම අධ්‍යයන ප්‍රතිඵල Science සඟරාවේ පළවූ අතර එමගින් විමර්ශනය කර තිබුනේ දඩකරු- අන්න ගවේශී සමාජ වල සිටින මිනිසුන් පවුලේ සාමාජිකයින් සමග ජීවත් වීමට වැඩි කැමත්තක් දැක්වුව ද ප්‍රායෝගිකව ඔවුන් ජීවත්වන කණ්ඩායම් වලට ඇතුළත් වන්නේ ඉතා සමීප පුද්ගලයින් පමණක් වීම යන දෘශ්‍යමාන විරුද්ධභාසය ගැන විමර්ශනය කිරීමයි.

විද්‍යාඥයින් විසින් දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් දෙකක ජානමය දත්ත එකතු කළ අතර ඉන් එකක් කොන්ගෝවේ සිටින ගෝත්‍රයක් වන අතර අනික පිලීපීනයේ ජීවත් වන ගෝත්‍රයකි. ඔවුන් විසින් එම ගෝත්‍ර සමග සිය ගණනකට ආසන්නව කළ සම්මුඛ සාකච්ඡා වලින් ඔවුන්ගේ ඥාති සබදතා, කඳවුරු අතර සිදුවන මාරුවීම් සහ ජනාවාස රටාවන් පිළිබද විස්තර ද එකතු කරන ලදී. මෙම‍ ගෝත්‍ර දෙකේ ම සිටින ගෝත්‍රිකයින් උපරිම වශයෙන් පුද්ගලයින් 20 දෙනෙකුගෙන් යුත් කණ්ඩායම් වල ජීවත් වීමට සහ දවස් 10 කට සැරයක් තැනින් තැනට යමින් සතුන් දඩයම් කරමින්, මසුන් මරමින් සහ පළතුරු සහ එළවලු මෙන්ම පැනි එකතු කරමින් ජීවත් වීමට රුචිකත්වයක් දැක්වූහ.

විද්‍යාඥයින් විසින් ඔවුන් කඳවුරු තෝරාගන්නා ආකාරය ගැන පැහැදිලි කරගැනීමට පරිගණක ආකෘතියක් සකස් කරන ලදි. මෙහි දී මිනිසුන් හිස් කඳවුරක නැවතීමට කැමති වන්නේ ඔවුන්ගේ සමීපතම ඥාතීන්, සහෝදර‍සහෝදරියන්, දෙමව්පියන් සහ ළමයින් සමග පමණක් බව යන උපකල්පනය මත එකී සමාකරණය පදනම් විය.

පුරුෂෝත්තමවාදී එඬේර හෝ ගෙවතු වගා කටයුතු සම්බන්ධ සමාජ වල නිරන්තරයෙන් දැකිය හැකි පරිදි එක් ලිංගික කණ්ඩායමක් එකී ක්‍රියාවලිය සම්බන්ධයෙන් බලපෑමක් ඇති කරන විට එකිනෙකාට ඥාතිත්වයක් ඇති තදබදයෙන් යුත් පුද්ගල කේන්ද්‍ර බිහිවිය. කෙසේ හෝ, පුරුෂයන්ට සහ ස්ත්‍රීන්ට සම බලපෑමක් කිරීමට අවස්ථාව පැවති විට එකිනෙකාට ඥාතිත්වයක් දැරූ පුද්ගලයින්ගේ සාමාන්‍ය අගය අඩුවන බව අනුමාන කෙරිනි. මෙය අධ්‍යනයට ලක් කළ ජන කණ්ඩායම් වලට ඉතා සමීප ලක්ෂණ දරයි.

ඩිබ්ල් අදහස් දැක්වූයේ "තමන් ජීවත්වන පුද්ගලයින් කෙරෙහි බලපෑම පුරුෂයින්ට පමණක් සතුවූ විට, ඕනෑම සමාජයක කේන්ද්‍රය සකස් වන්නේ ඉතා සමීප පුරුෂයින්ගෙත් යුත් සංකීර්ණ ජාලයකින් වන අතර ඔවුන්ගේ භාර්යාවන් සැමවිටම සිටින්නේ එහි පරිධියේ වන අතර පුරුෂයින් සහ ස්ත්‍රීන් යන දෙවර්ගයම එය තීරණය කළහොත් එවිට සහෝදරයින් හතර පස්දෙනෙක්ගෙන් යුත් කණ්ඩායමක් එකට ජීවත් වීමට සිදුනොවනු ඇති" බවයි.

මෙම පර්යේෂකයින් විසින් දක්වන්නේ ලිංගික සමානාත්මතාව සෑම පුරාණ මානව සමාජයකම පරිනාමීය ක්‍රියාවලිය සදහා ප්‍රතිලාභයක් වු බවයි. එමගින් ඥාතිත්වයක් නොදැරූ පුද්ගලයින් අතර වඩා සමීප සහයෝගීතාවක් සහ ඔවුන් අතර පැවති සමාජීය ජාලයන් වඩා පුළුල් පරාසයක් දක්වා වර්ධනය කිරීමට පිටිවහලක් වන්නට ඇත. "සහකරුවන් තෝරාගැනීමේ අවස්ථාව පුළුල් වත්ම සමාජීය ජාලයන් වඩා පුළුල් වන අතරම අන්තර්ජනනය කිරීම නොවැදගත් සාධකයක් වනු ඇති" බව ඩිබ්ල් විසින් දැක්වූයේය. "ඔබ පුද්ගලයින් වැඩි දෙනෙක් සමග මුහුවන විට ඔබට නව්‍යසොයාගැනීම් පිළිබද දැනුම හුවමාරු කරගත හැකියි. එය මානවයින් විසින් වඩා වැඩි ප්‍රාගුන්‍යයක් දක්වන කාර්යයක්."ඔහු තව දුරටත් කීය.

ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්ව විදයාලයේ සිටින චර්යාත්මක විද්‍යාඥයෙකු වන ආචාර්ය ටමාස් ඩේවිඩ් බැරට් (Tamas David- Barrett) මෙම පර්යේෂණ ප්‍රතිඵල හා එකඟ වන අතර ඔහු 'මෙය ඉතා පැහැදිලි ප්‍රතිඵලයක්' වන බව පැවසුවේය. "ඔබට ඔබගේ ඥාතියෙකු සමග සම්බන්ධ වූ විට ඔබගේ සමාජ ජාලය වඩාත් පුළුල් වන අතර ඔබට ඒ සදහා අවශ්‍ය වන්නේ ඉදහිට උත්සවයකට හෝ දෙකකට සහභාගී වීම පමණි".

මෙම අධ්‍යයනය තුළින් තවදුරටත් පැහැදිලි කරන්නේ සමාජ අසමතුලිතභාවය ඇති වූයේ මිනිසුන්ට පෞද්ගලික දේපල ඒකරාශීකරණය ආරම්භ කළ කෘෂිකාර්මික සමාජයේ උදාවත් සමග බවයි. "පුරුෂයින්ට කාන්තාවන්ට වඩා බිරියන් බොහෝ ප්‍රමාණයක් ලබාගෙන ඔවුන්ගෙන් දරුවන් බිහිකර ගැනිමට හැකි වූ බව" ඩිබ්ල් තව දුරටත් දක්වයි. සම්පත් ඒකරාශී කරගෙන ඥාති පුරුෂ පාර්ශවයන් සමග සහයෝගීතාවන් ගොඩනගා ගැනිම සදහා පුරුෂයින්ට වඩා වැඩි ගෙවීමක් කරන ලද බව ද ඔහු සඳහන් කළේය.

ඩිබිල් තවදුරටත් සදහන් කළේ සමානාත්මතා සමාජ යනු අපගේ මුතුන් මිත්තන් අපගේ වානර ඥාතීන්ගෙන් වෙන්කොට හඳුනා ගැනීම සදහා යොදාගත හැකි ඉතා වැදගත් සාධක වලින් එකක් බවයි. "චිම්පන්සීන් ජීවත් වන්නේ පැහැලිව හදුනාගත හැකි ස්ථරායනයන් සහිත පිරිමි සතුන් ප්‍රමුඛ ඉතා ආවේගශීලී සමාජ වලය. එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන් ජීවන විධික්‍රමයන් ඉගෙන ගැනීම සදහා ඔවුන්ට වැඩිපුර වැඩිහිටි සාමාජිකයින් ඉතිරි වන්නේ නැත".

අධ්‍යනයට ලක්කළ දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් පිළිබද කළ ගුණාත්මක නිරීක්ෂණයන් තුලින් මෙම සොයාගැනීම් වල වටිනාකම තවත් වැඩි කළේය. පිලිපීන ජනවර්ගය තුළ කාන්තාවන් දඩයම්කිරීම, පැණි එකතු කිරීම යන කටයුතු වල නිරත වූ අතර ශ්‍රම විභජනයක් තිබුන ද සමස්තයක් වශයෙන් පුරුෂයින් සහ කාන්තාවන් කඳවුර පෝෂණය කිරිම සදහා අවශ්‍ය කැලරි ප්‍රමාණය එකතු කිරීම සදහා සමසේ වෙහෙසෙයි. කණ්ඩායම් දෙක තුළම ඒක භාර්යා සේවනය ප්‍රධාන වූ අතර දරුවන් බලා ගැනීමේ කාර්යයන් වලදීද පිරිමි සක්‍රීය විය.

මෙම පර්යේෂණ පත්‍රිකාවේ අනෙක් ජ්‍යෙෂ්ඨ කතුවරයා වූ University College London හි ඇන්ඩ්‍රියා මිගිලානෝ පැවසුවේ "අපගේ පරිණාමීය ඉතිහාසය තුළ ඥාති නොවන පුද්ගලයින් සමග ඇති කරගත් සහයෝගීතාව වැනි ඉතා අනර්ඝ මානව ලක්ෂණයන් අවබෝධ කරගැනීම සදහා මෙම ලිංගික සමානාත්මතාව පිලිබද අදහස් විශාල ආලෝකයක් සපයන" බවයි.
Photograph- Everett Collection / Rex Features
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Contemporary Hunter-Gatherer Tribes, Mark Dyble, Tamas David-Barrett, Andrea Migliano
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා
පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව
සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!
අරාබි සාහිත්‍යයේ ඛලීල් සලකුණ
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
BoondiLets
කැරොලිනා මාරියා ඩි ජීසස් ලියයි.
ජනාධිපතියො, උඹ කූඩුවක ඉන්න ගිරවෙක්. ලස්සන ලස්සන කතා කියනවා. ඒත්, බඩගින්නෙ ඉන්න මිනිස්සු ව්‍යාඝ්‍රයෝ කියලා හිතා ගන්න එක හොඳයි. උන් ඉන්නෙ කෝපයෙන්. අවස්ථාව ආපු ගමන්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook