Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ගැහැණුන්ට හා පිරිමින්ට සමතැන දුන් පුරාතන මානව සමාජය
[The Gaurdian වෙබ් අඩවියේ පළ වූ "Early men and women were equal, say scientists" ලිපියේ පරිවර්තනයකි.]
බූන්දි, 10:59:01
නූතනයේ සිටින සමානාත්මතා පදනමක් යටතේ සංවිධානය වූ දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් පිළිබද කළ අධ්‍යයනයකින් සමාජ අසමතුලිතතාව යනු කෘෂිකාර්මික ජීවන රටාවත් සමග මතුවූ මානව සමාජය නොමග යැවීමක් බව විද්‍යාඥයින් පෙන්වා දෙයි.

අපගේ මුතුන් මිත්තන් නිරන්තරයෙන් නිරූපණය කර ඇත්තේ හෙලි අතින් දරාගත් ම්ලේච්ඡයන් ආකාරයටය. එහෙත් මුල්කාලීන මානව සමාජ සමානාත්මතා මුලධර්මයන් මත සවිඥානිකව සැකසුන බව විද්‍යාඥයින් විසින් දක්වන නවතම මතයන්ට අනුව පැහැදිලිවේ.

මේ පිළිබද කළ අධ්‍යයනයක් මගින් සමකාලීන දඩකරු- අන්න ගවේශී ගෝත්‍ර වල ස්ත්‍රී සහ පුරුෂ යන දෙගොල්ලෝම ඔවුන්ගේ කණ්ඩායම් ජීවිතයට සහ ඔවුන් සමග ජීවත් වූවන්ට සමාන බලපෑමක් කිරීමට පෙළඹවීමක් පැවති පෙන්වා දෙයි. මෙමගින් සොයාගත් සාධක වලින් ලිංගික සමානාත්මතාව යනු මෑත කාලීන සොයාගැනිමක් යන අදහස අභියෝගයට ලක් කරන අතර එයින් ගම්‍ය වන්නේ අපගේ පරිණාමීය ඉතිහාසය මුළුල්ලේම එය මානව ධර්මතාවක් වශයෙන් පැවතුන බවයි.

මෙම අධ්‍යයනය මෙහෙය වූ University College London හි සේවය කරන මාර්ක් ඩිබල් පැවසුවේ "දඩකරු- අන්න ගවේශකයන් යනු හැඩි දැඩි පුරුෂෝත්තමවාදී කොටසක් යන මතය පොදුවේ පිළිගන්නා අදහසක් මෙන්ම එය පැවතියේ කෘෂිකර්මාන්තය සදහා නැඔුරු වීම තෙක් වන අතර මිනිසුන් සම්පත් ඒක රාශී කිරීමට පටන්ගත් පසු සමාජ විෂමතාව සදහා අඩි තාලම වැටුනු බවයි".

එහෙත් ඩිබ්ල් තවදුරටත් පැසුවේ නවතම සොයාගැනීම් වලින් ලිංගිකත්වයන් අතර පැවති සමානකම් මානව සමාජය සහ පරිනාමීය හැඩගැන්වූ ඒ සදහා ඉතා වැදගත් වූ සහ නොනැසී පැවතීම සදහා ප්‍රයෝජනවත් වූ දෙයක් බවයි. "ලිංගික සමානාත්මතාව, මානව ගතිලක්ෂණයන් වශයෙන් දැක්විය හැකි යුගල බැදීම් විශාල සමාජීය මස්තිෂ්ක සහ භාෂාව වැනි දේ ඇතුළු සමාජීය සංවිධාන වල ඇති වූ ඉතා වැදගත් විපර්යයන් සදහා හේතූ වූ සාධක වලින් එකක්" යනුවෙන් ඒ පිළිබද තවදුරටත් විස්තර කළේය. එය මීට පෙර ඒ පිළිබද කතා බහට ලක්නොවූ වැදගත් දෙයක් බව ද ඔහු සිහිපත් කළේය.

මෙම අධ්‍යයන ප්‍රතිඵල Science සඟරාවේ පළවූ අතර එමගින් විමර්ශනය කර තිබුනේ දඩකරු- අන්න ගවේශී සමාජ වල සිටින මිනිසුන් පවුලේ සාමාජිකයින් සමග ජීවත් වීමට වැඩි කැමත්තක් දැක්වුව ද ප්‍රායෝගිකව ඔවුන් ජීවත්වන කණ්ඩායම් වලට ඇතුළත් වන්නේ ඉතා සමීප පුද්ගලයින් පමණක් වීම යන දෘශ්‍යමාන විරුද්ධභාසය ගැන විමර්ශනය කිරීමයි.

විද්‍යාඥයින් විසින් දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් දෙකක ජානමය දත්ත එකතු කළ අතර ඉන් එකක් කොන්ගෝවේ සිටින ගෝත්‍රයක් වන අතර අනික පිලීපීනයේ ජීවත් වන ගෝත්‍රයකි. ඔවුන් විසින් එම ගෝත්‍ර සමග සිය ගණනකට ආසන්නව කළ සම්මුඛ සාකච්ඡා වලින් ඔවුන්ගේ ඥාති සබදතා, කඳවුරු අතර සිදුවන මාරුවීම් සහ ජනාවාස රටාවන් පිළිබද විස්තර ද එකතු කරන ලදී. මෙම‍ ගෝත්‍ර දෙකේ ම සිටින ගෝත්‍රිකයින් උපරිම වශයෙන් පුද්ගලයින් 20 දෙනෙකුගෙන් යුත් කණ්ඩායම් වල ජීවත් වීමට සහ දවස් 10 කට සැරයක් තැනින් තැනට යමින් සතුන් දඩයම් කරමින්, මසුන් මරමින් සහ පළතුරු සහ එළවලු මෙන්ම පැනි එකතු කරමින් ජීවත් වීමට රුචිකත්වයක් දැක්වූහ.

විද්‍යාඥයින් විසින් ඔවුන් කඳවුරු තෝරාගන්නා ආකාරය ගැන පැහැදිලි කරගැනීමට පරිගණක ආකෘතියක් සකස් කරන ලදි. මෙහි දී මිනිසුන් හිස් කඳවුරක නැවතීමට කැමති වන්නේ ඔවුන්ගේ සමීපතම ඥාතීන්, සහෝදර‍සහෝදරියන්, දෙමව්පියන් සහ ළමයින් සමග පමණක් බව යන උපකල්පනය මත එකී සමාකරණය පදනම් විය.

පුරුෂෝත්තමවාදී එඬේර හෝ ගෙවතු වගා කටයුතු සම්බන්ධ සමාජ වල නිරන්තරයෙන් දැකිය හැකි පරිදි එක් ලිංගික කණ්ඩායමක් එකී ක්‍රියාවලිය සම්බන්ධයෙන් බලපෑමක් ඇති කරන විට එකිනෙකාට ඥාතිත්වයක් ඇති තදබදයෙන් යුත් පුද්ගල කේන්ද්‍ර බිහිවිය. කෙසේ හෝ, පුරුෂයන්ට සහ ස්ත්‍රීන්ට සම බලපෑමක් කිරීමට අවස්ථාව පැවති විට එකිනෙකාට ඥාතිත්වයක් දැරූ පුද්ගලයින්ගේ සාමාන්‍ය අගය අඩුවන බව අනුමාන කෙරිනි. මෙය අධ්‍යනයට ලක් කළ ජන කණ්ඩායම් වලට ඉතා සමීප ලක්ෂණ දරයි.

ඩිබ්ල් අදහස් දැක්වූයේ "තමන් ජීවත්වන පුද්ගලයින් කෙරෙහි බලපෑම පුරුෂයින්ට පමණක් සතුවූ විට, ඕනෑම සමාජයක කේන්ද්‍රය සකස් වන්නේ ඉතා සමීප පුරුෂයින්ගෙත් යුත් සංකීර්ණ ජාලයකින් වන අතර ඔවුන්ගේ භාර්යාවන් සැමවිටම සිටින්නේ එහි පරිධියේ වන අතර පුරුෂයින් සහ ස්ත්‍රීන් යන දෙවර්ගයම එය තීරණය කළහොත් එවිට සහෝදරයින් හතර පස්දෙනෙක්ගෙන් යුත් කණ්ඩායමක් එකට ජීවත් වීමට සිදුනොවනු ඇති" බවයි.

මෙම පර්යේෂකයින් විසින් දක්වන්නේ ලිංගික සමානාත්මතාව සෑම පුරාණ මානව සමාජයකම පරිනාමීය ක්‍රියාවලිය සදහා ප්‍රතිලාභයක් වු බවයි. එමගින් ඥාතිත්වයක් නොදැරූ පුද්ගලයින් අතර වඩා සමීප සහයෝගීතාවක් සහ ඔවුන් අතර පැවති සමාජීය ජාලයන් වඩා පුළුල් පරාසයක් දක්වා වර්ධනය කිරීමට පිටිවහලක් වන්නට ඇත. "සහකරුවන් තෝරාගැනීමේ අවස්ථාව පුළුල් වත්ම සමාජීය ජාලයන් වඩා පුළුල් වන අතරම අන්තර්ජනනය කිරීම නොවැදගත් සාධකයක් වනු ඇති" බව ඩිබ්ල් විසින් දැක්වූයේය. "ඔබ පුද්ගලයින් වැඩි දෙනෙක් සමග මුහුවන විට ඔබට නව්‍යසොයාගැනීම් පිළිබද දැනුම හුවමාරු කරගත හැකියි. එය මානවයින් විසින් වඩා වැඩි ප්‍රාගුන්‍යයක් දක්වන කාර්යයක්."ඔහු තව දුරටත් කීය.

ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්ව විදයාලයේ සිටින චර්යාත්මක විද්‍යාඥයෙකු වන ආචාර්ය ටමාස් ඩේවිඩ් බැරට් (Tamas David- Barrett) මෙම පර්යේෂණ ප්‍රතිඵල හා එකඟ වන අතර ඔහු 'මෙය ඉතා පැහැදිලි ප්‍රතිඵලයක්' වන බව පැවසුවේය. "ඔබට ඔබගේ ඥාතියෙකු සමග සම්බන්ධ වූ විට ඔබගේ සමාජ ජාලය වඩාත් පුළුල් වන අතර ඔබට ඒ සදහා අවශ්‍ය වන්නේ ඉදහිට උත්සවයකට හෝ දෙකකට සහභාගී වීම පමණි".

මෙම අධ්‍යයනය තුළින් තවදුරටත් පැහැදිලි කරන්නේ සමාජ අසමතුලිතභාවය ඇති වූයේ මිනිසුන්ට පෞද්ගලික දේපල ඒකරාශීකරණය ආරම්භ කළ කෘෂිකාර්මික සමාජයේ උදාවත් සමග බවයි. "පුරුෂයින්ට කාන්තාවන්ට වඩා බිරියන් බොහෝ ප්‍රමාණයක් ලබාගෙන ඔවුන්ගෙන් දරුවන් බිහිකර ගැනිමට හැකි වූ බව" ඩිබ්ල් තව දුරටත් දක්වයි. සම්පත් ඒකරාශී කරගෙන ඥාති පුරුෂ පාර්ශවයන් සමග සහයෝගීතාවන් ගොඩනගා ගැනිම සදහා පුරුෂයින්ට වඩා වැඩි ගෙවීමක් කරන ලද බව ද ඔහු සඳහන් කළේය.

ඩිබිල් තවදුරටත් සදහන් කළේ සමානාත්මතා සමාජ යනු අපගේ මුතුන් මිත්තන් අපගේ වානර ඥාතීන්ගෙන් වෙන්කොට හඳුනා ගැනීම සදහා යොදාගත හැකි ඉතා වැදගත් සාධක වලින් එකක් බවයි. "චිම්පන්සීන් ජීවත් වන්නේ පැහැලිව හදුනාගත හැකි ස්ථරායනයන් සහිත පිරිමි සතුන් ප්‍රමුඛ ඉතා ආවේගශීලී සමාජ වලය. එහි ප්‍රතිඵලයක් වශයෙන් ජීවන විධික්‍රමයන් ඉගෙන ගැනීම සදහා ඔවුන්ට වැඩිපුර වැඩිහිටි සාමාජිකයින් ඉතිරි වන්නේ නැත".

අධ්‍යනයට ලක්කළ දඩකරු- අන්න ගවේශී කණ්ඩායම් පිළිබද කළ ගුණාත්මක නිරීක්ෂණයන් තුලින් මෙම සොයාගැනීම් වල වටිනාකම තවත් වැඩි කළේය. පිලිපීන ජනවර්ගය තුළ කාන්තාවන් දඩයම්කිරීම, පැණි එකතු කිරීම යන කටයුතු වල නිරත වූ අතර ශ්‍රම විභජනයක් තිබුන ද සමස්තයක් වශයෙන් පුරුෂයින් සහ කාන්තාවන් කඳවුර පෝෂණය කිරිම සදහා අවශ්‍ය කැලරි ප්‍රමාණය එකතු කිරීම සදහා සමසේ වෙහෙසෙයි. කණ්ඩායම් දෙක තුළම ඒක භාර්යා සේවනය ප්‍රධාන වූ අතර දරුවන් බලා ගැනීමේ කාර්යයන් වලදීද පිරිමි සක්‍රීය විය.

මෙම පර්යේෂණ පත්‍රිකාවේ අනෙක් ජ්‍යෙෂ්ඨ කතුවරයා වූ University College London හි ඇන්ඩ්‍රියා මිගිලානෝ පැවසුවේ "අපගේ පරිණාමීය ඉතිහාසය තුළ ඥාති නොවන පුද්ගලයින් සමග ඇති කරගත් සහයෝගීතාව වැනි ඉතා අනර්ඝ මානව ලක්ෂණයන් අවබෝධ කරගැනීම සදහා මෙම ලිංගික සමානාත්මතාව පිලිබද අදහස් විශාල ආලෝකයක් සපයන" බවයි.
Photograph- Everett Collection / Rex Features
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Contemporary Hunter-Gatherer Tribes, Mark Dyble, Tamas David-Barrett, Andrea Migliano
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
අරාබි සාහිත්‍යයේ ඛලීල් සලකුණ
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [අවසන් කොටස]
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [දෙවන කොටස]
සීමිත ලොවකට අසීමිත කවි තබා ගිය දිලිසෙන පියවර, සමර
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| "අමුතු ආච්චිගෙ අපූරු සර්කස්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

31-Secs

"අමුතු ආච්චිගෙ අපූරු සර්කස්" බලමුද?- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක සිංදු කතන්දරයක් [කාටූන්]- Mala Kumar හා Manisha Chaudhry ලියා, Niloufer Wadia සිත්තම් කළ... [More]
කතන්දර| අලුත් වෙමුද අවුරුද්දේ? [වීඩියෝව]

12-Secs

අලුත් අවුරුද්ද වෙනුවෙන් පොඩිත්තන්ට- චූටි ටීචර් සමග "අලුත් වෙමුද අවුරුද්දේ?"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි වැ.දෙ.


[Sinhala Kids... [More]
කවි| සිංහයෝ උඹ ණයයි!

25-Secs

(අමිල නන්දසිරි) හදන්නට සීගිරිය මාලිගේ
කොන්ත්‍රාත් එක ගත්තෙ
මිගාරගෙ මල්ලි වුන
ගම් සභාපතිතුමයි
වැලි ගඩොල් අපි ඇද්දෙ
උඩට කර බරෙන්මයි... [More]
කවි| 'අපේක්ෂා' - ඒක ගැලපෙන නමක්!

16-Secs

(වජිර දීප්ති වීරකෝන්) "කුසුමාවතී රත්නායක"
නම කියනකොටම
මට "ඉන්නවා" කියවුනා,
මේ ඉස්කෝලෙ නෙමේ
ඉස්පිරිතාලෙ කියලා
හාංකවිසියක් අමතක වුනා..... [More]
කතන්දර| වනවාසි සහ ලෝකවාසී

26-Mins

(මනූෂා ප‍්‍රභානි දිසානායක) මම ගමත්, නගරයක් අත්ඇරල හිටියෙ. ඒ නිසා අවුරුදු ගාණක් තිස්සෙ මම හිටියෙ වනවාසී ව. මාව අඳුනගන්න කාටවත් ම බැරිවුණා.... [More]
පොත්| අක්කරෙයිපත්තු අක්ෂර- අත්‍යවශ්‍ය හදිසි කියැවීමක්!

2-Mins

(කසුන් සමරතුංග) එක් පසෙකින් ප්‍රතිවිරුද්ධ මත දරන්නන්ගේ හිස ගසා දමන බවට ගර්ජනය කිරීම නිසා උත්කර්ෂයට නැංවෙන බ්‍රිගේඩියර්වරුන් ය. තව පසෙකින් ජාතිය වඳ... [More]
වෙසෙස්| ආරියසේන යූ ගමගේ- සොඳුරු මතක ඉතිරි කොට නික්ම ගිය වෛද්‍යවරයා

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) රෝගියෙකු තමන් වෙත දෙන බුලත් අත දෙස බලා එම රෝගියාට ඇති රෝග ‍සියල්ල අකුරක් නෑර විස්තර කරන විස්මිත වෙදමහතෙකු පිළිබඳව... [More]
කතන්දර| "මීයා සහ පැන්සලයා"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

13-Secs

මෙන්න පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් තවත් කතන්දරයක්! වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "මීයා සහ පැන්සල" ළමා කතන්දරයේ සිංහල ප්‍රතිනිර්මාණය.

හඬ මුසුව- නයෝමි ගුණසිරි,... [More]
කවි| "නික්මෙන්න පෙර ලියමි..."

43-Secs

(ශාමිලා හුසේන්) කහපාට මල් වල තනියට
රොබරෝසියා අහුලලා තියපු
කවි වල
තුනෙන් දෙකක් ඔබට
පංගුවක් මට...... [More]
රංග| ග්‍රීක නාට්‍යයන්හි ගැබ්වන සියුස් බල විරෝධය

11-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) මිනිස් විඤ්ඤාණයෙහි දෙවිදේවතාවුන් පිළිබඳ නිදන්ගත ව පවත්නා මතිමතාන්තර විවිධ සමාජ සංස්කෘතික පරිස්තිථීන්ට අනුව වෙනස් මුහුණුවරක් විශද කරයි. තම පාලනය යටතේ... [More]
ඔත්තු| අවතාරය- මාර්තු 27

12-Secs

'අවතාරය' සඟරාව ජනගත කිරීම, සම්මන්ත්‍රණය හා සිනමා දැක්ම, 2018 මාර්තු 27 අඟහරුවාදා, කොළඹ 07, ජාතික... [More]
වෙසෙස්| හුදකලාව විකුණා විනෝදවෙන්න එන්න!

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මේ කාලයේ සමාජයේ, විශේෂයෙන් මැද පන්තියේ මිනිසුන් සහ ගැහැණුන්ට යහළුවෝ වර්ග දෙකක් සිටිති. එක් වර්ගයක් නම් උදේ හවා හමුවෙන- අහන... [More]
කතන්දර| "පුංචි පුතුට පාඩමක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

36-Secs

"පුංචි පුතුට පාඩමක්"- පොඩි දරුවන්ට ලොකුම ලොකු පාඩමක් කියා දෙන ආදරණීය කතාවක් [කාටූන්]- Alex Latimer ලියා, Patrick Latimer සිත්තම් කළ... [More]
අදහස්| සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) මෑතකදී බෞද්ධ භික්ෂුවක් විසින් තම 'ධර්ම දේශනයකදී' ප්‍රකාශ කොට ඇති කරුණක් මා වෙත සැලකොට සිටියේ මිත්‍රයෙකු විසින්. එවැනි කතා අපේ... [More]
ඔත්තු| මාක්ස් ලයිව් ඉන් ශ්‍රී ලංකා- අප්‍රේල් 5

21-Secs

කේ.කේ. සමන් කුමාරගේ අලුත්ම නවකතාව 'මාක්ස් ලයිව් ඉන් ශ්‍රී ලංකා' කෘතිය, 2018, අප්‍රේල් 05 වන... [More]
වෙසෙස්| ස්ටීවන් හෝකින්- විශ්වය විමසයි.

3-Mins

(නද්යා භාෂිණී අමරනායක) "විශ්වය තරම් විශාල හෝ පැරණි අන් කිසිවක් නොමැත. මා සාකච්ඡා කිරීමට කැමති ප්‍රශ්ණ කිහිපයකි; අප පැමිණියේ කොහෙන්ද? විශ්වයේ පැවැත්ම ඇතිවූයේ... [More]
රත්තරං ටික| ඔවුහු අප මෙන්ම වූ මිනිස්සු වූහ!

1-Mins

(යෙව්ගිනි යෙව්තුෂෙන්කො | ටී. අන්ද්‍රාදි) මම කුඩා කාලයේ එක් වරක් මගේ මාමාවරුන් විසින් මරා දැමුණු මුවෙකු බදා ගෙන කඳුළු සලන්නට... [More]
පරිවර්තන| පිළිතුර මාගේ මිතුරනි, සුළඟේ මුසුව ඇත!

34-Secs

(රන්දික ඩයස්) කොපමණ මාවත් ගණනක
ඇවිද යායුතුද මිනිසෙකු
ඔවුන් ඔහු "මිනිසෙකු" යැයි
කියන්නට පෙර?

කොපමණ මුහුදු ගණනකින්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook