Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
තමන් ට අහිමි වූ තමාගේ ප්‍රතිබිම්බය- "මරණය නොමිලේ"
බූන්දි, 04:43:53
"Theatre is a mirror, a sharp reflection of society." : වේදිකාව සමාජයේ තියුණු ප්‍රතිබිම්බයක් පෙන්වන කැඩපතක් ලෙස හඳුන්වා දුන්නේ ප්‍රංශ ලේඛිකාවක් සහ තිර රචිකාවක් ලෙස ප්‍රසිද්ධ "යස්මිනා රේසා" විසිනි. අපි අපගේම ජිවිත ව්‍යාජ රංගනයක් බව හොඳාකාරයෙන්ම හඳුනාගත්ත ද එය අනෙකා නොදන්නවායයි සිතා නිර්ලජ්ජිතව අභිමානයෙන් හැසිරෙන්නෙමු. මෙය අප සමග බැඳෙන අනෙකාට ද ඒ ආකාරයෙන්ම අදාල වේ. එබැවින් අප තෝරාගෙන ඇත්තේ සැබවින්ම නරුමවාදී ජිවිත බව නැවත නැවතක් මතක් කරදීමට අපගේ ප්‍රතිබිම්බය දෙස වරින් වර බැලිය යුතුය. තවත් ආකාරයකින් එය ළදරු අවධියේදී තමා (මම) හඳුනා ගැනීම දර්පණයක ප්‍රතිබිම්බය හරහා සිදුවන දර්පන අවධිය (Mirror Stage) සිහි ගන්වන්නකි. ළදරුවෙකු පරිණත මිනිසෙකු බවට පත්වීමේදී භාෂාව හරහා සමාජ සම්බන්ධතා ගොඩනඟා ගැනීමත් සමඟ තමා අනෙකා මඟින් එනම් භාෂාව මඟින් විස්තර කරගනිමින් පෞරුෂය(Personality) සංවර්ධනය කරගනී.

වේදිකාව මත ප්‍රතිබිම්බයේ යථා ස්වරූපය සාකච්ඡාවට ලක් කෙරෙන මහේෂ් එල්කුන්ච්වාර්ගේ "ප්‍රතිබිම්භය" (Reflection) නැමති වේදිකා නාට්‍යය, "මරණය නොමිලේ" ලෙස සිංහලට පරිවර්තනය කරන්නේ සත්‍යපාල ගල්කැටිය විසිනි. ඉන්දියානු නිදහස් සටනින් පසුව විසිවන සියවසේ මැද භාගයේ මහාරාෂ්ඨ කලා ක්ෂේත්‍රය කේන්ද්‍ර කරගනිමින් බිහිවන මහාරාෂ්ඨ වේදිකා නාට්‍ය කරළියට නවක නාට්‍ය රචකයෙකු ලෙස මහේෂ් එල්කුන්ච්වාර් එන්නේ නාග්පුර් විශ්ව විද්‍යාලයේ අධ්‍යාපනය අවසන් විමත් සමගය. 1950-1960 කාලයෙන් පසුව ජනප්‍රිය නාට්‍යකරුවන් වූ විජේ තෙන්ඩුල්කාර්, පී. එල්. දෙශ්පාන්ඩෙ, සතිෂ් අලෙකර් සමඟ එක්වී මහේෂ් එල්කුන්ච්වාර් සාම්ප්‍රදායික ගීතමය නාට්‍ය, ඉතිහාස කථා, ගැමි නාට්‍ය වලින් ඔබ්බට ගිය පරේෂණාත්මක නුතන නාට්‍ය කලාව හඳුන්වා දෙයි. මෙම බලපෑම සමස්ත ඉන්දියානු නාට්‍ය කලාවට සහ ඉන් ඔබ්බට කාන්දු වන්නේ මෙම කලාකරුවන්ගේ නාට්‍ය වෙනත් භාෂා වලට පරිවර්තනය වීමත් සමඟය. මහේෂ් එල්කුන්ච්වාර් ලියන ලද නාට්‍ය පිටපත් ගණන විස්සක් පමණ වේ. මෙවා ඉන්දියානු භාෂා වලට පමණක් නොව ඉංග්‍රීසි, ප්‍රංශ වැනි භාෂා වලටද පරිවර්තනය කර ඇත.

"මරණය නොමිලේ" නාට්‍යයේ ඇති සමස්ත චරිත ගණන හතරකි. ප්‍රධාන චරිතය වන "ගුඩ්ඩා" සාමාන්‍ය අපට එදිනෙදා හමුවන, රැකියාවක නියුතු තරුණයෙකි. කතාවේ විකාශනය සිදු වන්නේ උදෑසන මුහුණ සේදීමට යාමේදී නාන කාමරයේ කන්නාඩියෙන් ඔහුගේ ප්‍රතිබිම්බය නොපෙනීම සම්බන්ධයෙනි. ගුඩ්ඩාගේ ප්‍රතිබිම්බය අතුරුදහන් වී ඇති බව දෙවනුව දැන ගන්නේ ඔහුගේ නවාතැනේ හිමි කාරියයි. ගෙහිමි කාන්තාවට ගුඩ්ඩාගේ ප්‍රතිබිම්බය අතුරුදහන් වීම තවත් එක මුදල් හම්බ කල හැකි සිද්ධියක් ලෙස පෙනේ. නමුත් ගුඩ්ඩාට එය ක්ෂතිමය අත්දැකීමක් ලෙස දැනේ. ඔහුට එය තමාගේ රැකියාව, හිත මිතුරන් වාහන බලපත්‍රය ආදී සියල්ල නැති වී යාහැකි අනතුරක් ලෙස හැඟීයයි. මෙම පරස්පර අදහස් ඔවුනොවුන් අතර හුවමාරු වීමේදී ඔවුනොවුන් එකිනෙකාගේ සිත් තුලට ඇතුළු වෙමින් සංවාදය ඉදිරියට ඇදී ගෙන යයි.

මේ අතර පවතින සමාජ ක්‍රමය පිළිබඳ විවේචනයක් සහිතව එය වෙනස් විය යුතු බවට අදහස් කරන තවත් මිනිසෙකු ඔවුන්ගේ සංවාදයට එක් වෙයි. ඔහු "කොඩි" නම් වේ. ඔහුගේ අදහසට අනුව තරුණයාට ප්‍රතිබිම්භය අහිමි වීම ක්ෂතිමය අත්දැකීමක් නොවේ, නගරයේ 99% කගේම ප්‍රතිබිම්භ කාලයක පටන් අතුරුදහන් වී ඇති බව ඔහු හෙළි කරයි. ගෙහිමි කාන්තාව සහ තරුණයාගේ පෙරැත්තය මත කොඩි කන්නාඩියෙන් මුහුණ බලන විට ඔහුගේ ප්‍රතිබිම්බය ද අතුරුදහන් වී ඒ වෙනුවට කුකුලෙකුගේ රුපයක් දැකීමෙන් මහත් අපහසුතාවයට පත් වේ. මේ අතරවාරයේ ඔවුන්ගේ සංවාදයට එක් වන්නේ "ගුඩ්ඩා"ගේ රැකියා ස්ථානයේ සේවය කරන තරුණියකි. ඇය "Broom Stick" නම් වේ. Broom Stick ඔවුන් සිටි ගොඩනැගිල්ලේ පස් වන මහළින් බිමට පැන සියදිවි හානි කර ගනී. නමුත් පුදුමයට කරුණ නම් ඇයගේ මළ සිරුරේ ලේ පැල්ලමක්වත් පතිත වූ මාර්ගයේ නොමැති වීමයි. දක්නට ලැබෙන්නේ කළු පැහැති තෙල් වැනි දියරයක් පමණි.

"මරණය නොමිලේ" නාට්‍ය වැදගත් වන්නේ පශ්චාත් නූතන සමාජයේ අනන්‍යතා අර්බුදය සාකච්ඡාවට ලක් කිරීම හේතුවෙනි. "ගුඩ්ඩා" ගේ ප්‍රතිබිම්බය අතුරුදහන් වී ඇති බව දන ගැනීමත් සමඟ ඔහු කලබලයට පත් වන්නේ ද, ගෙහිමි කාන්තාව එය අසන්නේ ද, එම අත්දැකීමට මුහුණදුන් මිහිමත සිටින එකම සත්ත්වයා "ගුඩ්ඩා" ලෙස සිතා ගෙනය. ඔහු නිරුපණය කරන සාමාන්‍ය මිනිසාගේ චරිතය තම ප්‍රතිබිම්බය අතුරුදහන් වී ඇති බව හඳුනා ගැනීම වාසනාවන්තය. ශෝචනීය කරුණනම් ප්‍රතිබිම්බ අහිමි 99% වූ මිනිසුන් තම ප්‍රතිබිම්බ අහිමිවීම පිළිබඳවත් නොදැන සිටීමය. කොඩි ගේ මෙම විග්‍රහ ආර්ථිකය මත පදනම්ව ප්‍රකාශ කරන ලද්දක් බව හැඟී යයි. කොඩි තම ප්‍රතිබිම්බය වෙනස් එකක් බව හඳුනා ගන්නේ ද තරුණයා සමඟ සංවාදයත් සමඟය. ඔහු සමාජ ප්‍රතිසංස්කරණ පිළිබඳව කතා කරන ප්‍රගතිශීලි මිනිසෙකු ලෙස නඩත්තු කරගත් ප්‍රතිබිම්බය ඔහුට නොපෙනීම සහ ඒ වෙනුවට කුකුලෙකුගේ ප්‍රතිබිම්බයක් පෙනීම ඔහුගේ ලජ්ජාවට හේතු වේ. කාන්තාව "ඒක ශිව ලිංගය වගේ" යනුවෙන් පැවසීම ඔහුගේ සඟවා ගත් ආත්මය නිර්වත්‍ර කිරීමක් බඳුය. පිරිමියෙකුගේ අවිඥානය තුළ සැඟවුණු සළෙලු ස්වභාවය ඇයගේ මෙම ප්‍රකාශයත් සමඟ හෙළිදරව් කිරීමක් සිදු වේ. මෙය කෙනෙකු පලා යාමට හෝ ප්‍රචණ්ඩ හැසිරීමකට හේතු විය හැකිය. "ගුඩ්ඩා" ඔහුගේ ප්‍රතිබිම්බය කුකුලෙකු සේ දැකීම ද යම් තාක් දුරකට මෙයට සළෙලු ස්වාහාවය තහවුරු කරන්නක් බඳුය.

අද අපට හමුවන්නේ සත්‍යය හෝ යුක්තිය කුමක්දැයි හඳුනා ගත්තද, ඒ වෙනුවෙන් පෙනී සිටින හෝ නොදන්නා බව හඟවන නරුමවාදී (cynical) සමාජයකි. එදිනෙදා ජීවිකාව සම්පුර්ණ කරන අඩක් කුස ගින්නේ සිටින මිනිසුන් ඔවුන්ගේ ප්‍රතිබිම්බය නොමැති බව වත් නොදනී; මෙය නිරුපණය කරන්නේ අපගේ ජිවන රටාවම නොවේයැයි කිසිවෙකුට කිව හැකිද? Broom Stick ලෙස හඳුන්වන තරුණිය නරුමවාදයේ සංකේතයක් වන්නේ ඇය තමන්ගේ ප්‍රතිබිම්බය නොමැති බව දැන දැනත් එය නොදන්නවා සේ ජිවත් වීම සහ "ගුඩ්ඩා"ගේ ප්‍රතිබිම්බය අතුරුදහන් වී ඇති බව ඇය දැන සිටියත් ඒ බව "ගුඩ්ඩා"ට නොපැවසීමය. ගෙහිමි කාන්තාව සැබවින්ම මෙම සමාජ ක්‍රමයේ ශෝකාන්තය නිරුපණය කරයි. ඇයට පමණක් තම ප්‍රතිබිම්බය දර්පනයෙන් බලාගත හැකිය. මෙම නාට්‍යයේ එන අනෙකුත් චරිත තුනම සත්‍යාවබෝධය (realization) නම් අවස්ථාවට කිනම් හෝ අවස්ථාවක පැමිණේ. නමුත් ඇය එම අවස්ථාවෙන් බොහෝ දුරකය. ඇයගේ ප්‍රතිබිම්බයේ පැවැත්ම ඇත්තේ ඇය නොපවතින බැවින්ය. ඇයගේ ප්‍රතිබිම්බයට පැවැත්ම ඇත්තේ අනෙකාගේ ආශාව තුළ ඇය පැවතීම හේතුවෙන්ය. එසේ නොමැති නම් ඇය තමාගේ ප්‍රතිබිම්බය ලෙස දකින්නේ තමා අනෙකාගෙන් දැකිය යුතු යයි සිතන ප්‍රතිබිම්බයයි.

මහේෂ් අල්කුන්ච්වාර්ගේ නාට්‍යමය ප්‍රවේශය ඉතා විශිෂ්ඨ වන්නේ සමාජ ප්‍රතිසංස්කරණයක් බලාපොරොත්තු වන්නේ නම් ඒ සඳහා මුදල් මත පදනම් වූ පන්ති ක්‍රමය පමණක් නොව දැනුම මත පදනම් වූ පංති ක්‍රමය ද පරාජය කල යුතු බව ප්‍රකාශ කරන බැවිනි. දැනුම වැදගත් වන්නේ මිනිසුන්ගේ සිතුවිලි විශ්ලේෂණය කිරීම සඳහාය. මිනිසුන්ගේ සිතැඟි හඳුනා නොගෙන කරන විප්ලවයක් මෙම යුගය තුළ සාර්ථක නොවේ යන්න මොහුගේ පණිවිඩයයි. කොඩි නම් චරිතය තරුණයා සම්ච්ච්චලයට ලක් කරන්නේ මුදල් ලැබීම සම්බන්ධයෙන් ඔහු මධ්‍යම පාන්තිකයෙකු වන බැවිනි. ප්‍රතිබිම්බ අහිමි පුද්ගලයන් හා සැසඳීමේදී තරුණයා මෙන්ම අඩු අදායම් ලාභී ප්‍රතිබිම්බ රේඛාවෙන් පහළ ජිවත් වන සියල්ලම අයිති වන්නේ එකම පන්තියකට බව කොඩිට අමතක වන්නේදැයි සැකයක් මතුවේ. එකිනෙකාට තනි තනියෙන් කල හැකි වෙනස් කිරීම් ඉතා අල්පය. සමාජයක් ලෙස දැනුමෙන් සන්නද්ධ වී සටන් කිරීමෙන් පමණක් සාර්ථක විය හැකිය. කෙසේ නමුත් මෙහි එන චරිත හතරම සත්‍යය හඳුනාගැනීම යන සංකල්පය සැලකු විට ඉතා දුර්වල බව හැඟී යයි. එය නාට්‍ය කරුවා සබුද්ධික ප්‍රේක්ෂකයාට එම චරිත වල හැසිරීමට ඔබ්බෙන් සිතිය යුතුය යන ආදර්ශය ලබා දෙයි. වර්තමාන සමාජයේ දක්නට ලැබෙන පොදු ශෝචනීය ලක්ෂණය නම් තම තමන්ගේ විනෝදය සොයා යාම තුල අතරමං වන අප හට එක්ව යමක් කල නොහැකි වීමය. මෙම නාට්‍ය තුළ ද මෙය හොඳින් ඉස්මතු වේ. අවම වශයෙන් තරුණයා සහ තරුණිය වත් එක් අරමුණක් සඳහා පොදු එකඟතාවයකට නොපැමිණේ. මෙවැනි මිනිසුන් සිටින සමාජයක විප්ලවය යනු සිහිනයක් පමණක් වනු ඇත.

අද දින "යථාර්ථය" යනු කුමක්දැයි ප්‍රශ්න කල යුතුය. එක අතකින් එකිනෙකාගේ සිත් වලට ඇතුළු වෙමින් ඔවුන් සැබෑවට සිදු වී ඇති දෙය හෙවත් යථාර්ථය කුමක් දැයි සොයා ගැනීමට උත්සාහ දරයි. නමුත් යථාර්ථය සෙවීමේ අරමුණින් සමස්තය කුඩා කොටස් වලට විච්ඡේදනය කිරීම කොතරම් ප්‍රයෝගිකදැයි යන ගැටලුවත් සමඟය. මිනිස් සිරුරක සැබෑ යාන්ත්‍රණය සෙවීමට එය අවයව පද්ධති වලටත් පසුව පටක, සෛල බවටත් පත් කල හැකිය. සෛල තවදුරටත් සංකීර්ණ සහ සරල අණු වලට වෙන් කොට පරමාණු සහ උප පරමාණුක අංශු වලටද බෙදා වෙන් කල පසු එහි ජීවයක් නොපවතී. යථාර්ථය සෙවීමේදී ඇතිවන ගැටළුව ද එයමය. සිතුවිලි එකිනෙකින් වෙන් කරගෙන යාමේදී අවසානයේ සොයාගත හැකි දෙයක් නැත. යථාර්ථය සොයාගෙන යාම ගැටළුවක් වන සේම යථාර්ථය පවතී ද යන්න ද අවසානයේදි ගැටළුවක් වේ. එසේ වන්නේ භාෂාව තුළ යථාර්ථය හමු නොවන බැවිනි. එසේත් නොමැතිනම් වචන වලට පරිවර්තනය කල නොහැකි දේ යථාර්ථය ලෙස පවතින බැවිනි.

තරුණිය ගුඩ්ඩාගේ සිතට ඇතුළු වූ පසු එහි අඳුර මිස වෙන කිසිවක් නොදකී. එය ඔහුගේ අභ්‍යන්තරික බිඳ වැටීමය; එසේත් නොමැතිනම් හිස් බවය. දියේ පාවෙන අයිස් කන්දක් බඳු මනසේ සවිඥානය ඉතා කුඩා වපසරියක් නම් එහි ජලයේ ගිලී පවතින කොටස තරම් අවිඥානය විශාල වේ. මිනිසුන්ගේ කතිකා තුළ නිරන්තරයෙන් අනවරතව අවිඥානික සහ සවිඥානික සිතුවිලි අතර දෝලනයක් සිදු වෙමින් ඉදිරියට ඇදී යයි. නමුත් මෙම මෝබියස් සම්බන්ධය සාමාන්‍ය එනම් එදිනෙදා සිදුවන කතිකාවක සිදුවන්නේ ද අවිඥානිකවය. මෙම නාට්‍යය තුළ ඇති සුවිශේෂම කාරණය වන්නේ මෙම අවිඥානික සහ සවිඥානික අනවරත සම්බන්ධය ඡේදනය කර ප්‍රේක්ෂකයාට එය තේරුම් ගැනීමට හැරීමයි. මේ සඳහා යොදා ගත් නාට්‍යමය උපක්‍රමය වන්නේ සවිඥානික සංවාදය සිදුවන්නේ එකිනෙකා කාමරයට දොරෙන් ඇතුළු වූ විටය. අවිඥානික හැසිරීම ඉස්මතු වන්නේ ඔවුන් ජනේලයෙන් ඇතුළු වූ පසුවය. ඒ අනුව ජනේලයෙන් ඇතුළු වීම යටි හිතට ඇතුළු වීම ලෙස මෙම සන්දර්හය තුළ පැහැදිලි කිරීම ප්‍රේක්ෂකයාට කරන සාධාරණයක් වන්නේ එය සරල වීම අවබෝධ කරගැනීමට ඇති පහසුව නිසාය.

Facebook හෝ Twitter වල ව්‍යාජ නම් ගම් වලින්, ඡායාරූප වලින් පෙනී සිටීම ද අනන්‍යතා අර්බුදයට එක් උදාහරණයකි. පශ්චාත් නුතන වෙළඳපොල ආර්ථිකය කේන්ද්‍ර කරගත් දෘෂ්ඨිවාදය (ideology) විසින් මෙහෙයවනු ලබන සමාජයක ජිවත් වන මිනිසුන්හට තමා හඳුනා ගැනීමට සිදු වන්නේ ද මෙම සංකීර්ණත්වය සහිතවමය. එබැවින් තමා ලෙස කෙනෙකු හඳුනා ගන්නේ තමා නොව අනෙකාය. සයිබර් අවකාශය තුළ සැරිසරන තරුණ තරුණියන් පමණක් නොව බොහෝ දෙනෙකුගේම අනන්‍යතාවය පාරා වළල්ලක් සේ ඔවුනටම ගැටළුවක් වන්නේ අනෙකා විසින් යම් අවස්ථාවක ඔවුන් ප්‍රශ්ණ කරන විටය. ව්‍යාජ අනන්‍යතාවය අප පවත්වා ගන්නේ අනෙකා වෙනුවෙනි, මෙය එකිනෙකාට සත්‍ය වන විට අනෙකාගේ යථා ස්වරූපය ද අතාත්වික (virtual real) වන්නේය. මෙවැනි පසු බිමක් තුළ අනෙකාගේ පැවත්මද ව්‍යාජ එකකි. යථාර්ථය ලෙස දකින දෙය ද අතාත්වික වන බව දැන ගැනීමත් සමඟම තමාගේ ප්‍රතිරූපය මෙන්ම අනෙකාගේ පැවැත්මද ගැටළුවක් වන්නේය. යථාර්ථය යනු කුමක්දැයි විස්තර කර ගත නොහැකි පසුබිමක් සකස් වන්නේද යථාර්ථයේ ස්වරූපය නිරන්තරයෙන් වෙනස් වීම හේතුවෙනි. එබැවින් යථාර්ථයට වඩාත් සමීප අත්දැකීම වන්නේ මරණයයි. මෙම තත්වය තුල යථාර්ථය සොයන මිනිසුන් හට මරණය හැර වෙනත් කිසිවක් උරුම වන්නේ නැත. මහේෂ් අල්කුන්ච්වර් මෙය නාට්‍ය ආකෘතියකට ආදේශ කිරීම අද දින සැබවින්ම ප්‍රතිබිම්බ අහිමි වූ 99%ක් දෙනාගේ සිතුවිලි උඩු යටිකුරු කිරීමකි. සැබවින්ම අනෙකා විසින් ගොඩ නංවන සංකේතීය පරාමිතීන් ව්‍යාකුල වූ විට, එනම් තම ප්‍රතිබිම්බය අහිමි බව දැන ගන්නා දිනයට බොහෝ දෙනෙකු ඉහළ මහල් වලින් බිමට පැන සිය දිවි නසා ගන්නවා ඇත. ශ්‍රී ලාංකේය ප්‍රේක්ෂකයන් වන අපට මෙවැනි කලාකෘති සියගණනක අඩුපාඩුවක් පවතීන්නේ දැනුම පිළිබඳ ගැටලුව හේතුවෙන්මය.

චිත්‍රපටයක මෙවැනි සංකීර්ණ මානසික තත්ත්වයන් මෙන්ම හැසිරීම් පිළිබඳ දැනුම ප්‍රේක්ෂකයාට ප්‍රේරණය කිරම තරමක පහසු කටයුත්තකි. ජනප්‍රිය හොලිවුඩ් නිර්මාණ වන "Psycho", "Sunglasses", "Basic Instincts" වැනි චිත්‍රපට වල මෙය දක්නට ලැබේ. චිත්‍රපටියක සිය දහස් ගණනක් පසුතල මොහොතින් මොහොත වෙනස් වේ, මේ සියළු පසුතල එහි චරිත වල විසින් ප්‍රේක්ෂකයා ගොඩ නඟා ගන්නා චිත්තරූප හා සම්බන්ධ වෙමින් බහුවිධ අර්ථ සපයයි. එය චිත්‍රපටයක දෙබස් වලින් තොරව කතාව ගොඩ නැඟීමට මහත් රුකුලක් සපයයි. නමුත් වේදිකා නාට්‍යක පසුතල සිමාසහිතය. මෙය එහි ශිල්පීන්ට මහත් අභියෝගයකි. නාට්‍ය සාර්ථක වීමට නම් එහි එන දෙබස් වල ප්‍රාණවත් බව ඉතා වැදගත්ය. සිනමා පටයක රූපරාමුවක් නැවත නැවතත් සංස්කරණය කළ හැකිය. නමුත් වේදිකා නාට්‍යක සංස්කරණය තහනම් වචනයකි. සියල්ල සජීවීව කළ යුතු වීම නිසාම වේදිකා නාට්‍ය කලාව තවමත් ඉතා ඉහළ පිළිගැනීමට ලක් වූ මාධ්‍යකි. සමාජයේ භෛෟතික වෙනස් වීම් හෝ මිනිසුන්ගේ භෛෟතික අන්තර් සම්බන්ධතා කලා කෘතියකින් ඉදිරිපත් කිරීම තරමක පහසු කටයුත්තකි. නමුත් අද සමාජයේ මිනිසුන්ගේ භෛෟතික හැසිරීම් සහ අනෙකා සමඟ අන්තර්ක්‍රියා වලට හේතුවන මානසික ස්වභාවය වේදිකාව මත විශ්ලේෂණය කීරම සැබවින්ම අභියෝගයකි. මෙම කටයුත්ත පහසු කර ගැනීම සඳහා ඔහුගේ උපක්‍රම ඉතා සිත්ගන්න සුළුය. චරිත එකිනෙකාගේ යටි සිත හෙවත් අවිඥානය ආමන්ත්‍රණය කිරීමට අවශ්‍ය වූ විට ජනේලයෙන් ඇතුළු වීමත්, සවිඥානය ආමන්ත්‍රණ කිරීමට දොරෙන් පැමිණීමත් ප්‍රේක්ෂකයා සංකීර්ණ සන්දර්හයක අතරමං නොකර සරල ලෙස අවබෝධ කර ගැනීමට අවස්ථාව සලස්වා නාට්‍යය සමඟ ඇද බැඳ තබා ගැනීමට ගත් සාර්ථක උත්සාහයක් බව පෙනේ. එසේම සමස්ථ කතාව ඉදිරිපත් කිරීම සඳහා නළු නිළියන් හතර දෙනෙකු පමණක් යොදා ගැනීමද ප්‍රේක්ෂකයාට කල සාධාරණයක් ලෙස හැඳින්විය හැකිය. එමඟින් චරිත අතර පවතින අන්තර් සම්බන්ධතාවය අඩු වී අවබෝධ කරගැනීමට අවශ්‍ය වටපිටාව සකස් කරදෙයි. එසේම සියල්ල ව්‍යාපාර වූ විට විටෙක ලාභ නොලබන කොපමණ උසස් කලා කෘතියක් වුවද දිගු කාලීනව නඩත්තු කල නොහැකිය. සීමිත සාමාජිකයින් ගණනක් සිටින නාට්‍ය කණ්ඩායමක් සඳහා දැරීමට සිදුවන පිරිවැය අවම වීම තුල එහි නිෂ්පාදන කටයුත්ත ප්‍රයෝගික යථාර්තයක් කර ගැනීම පහසුය.

සියල්ල වෙළඳපල මත තීරණය කරනු ලබන සමාජයක සැබවින්ම මරණයටද වටිනාකමක් ඇත. නමුත් එය ඛේදජනකය. එම වටිනාකමේ වාසිය ලැබෙන්නේ මරණයට ලක්වන පුද්ගලයාට හෝ සමීප පුද්ගලයන්ට නොව වෙළඳ භාණ්ඩයක් කරගත් මල්ශාලා හිමියන් ආදී ව්‍යාපාරිකයන්ටය. දිරා යන මළ සිරුර වෙළඳ භාණ්ඩයක් බවට පත් වී ඇත්තේද තත්කාලීන දෘෂ්ඨිවාදය (ideology) තුළය. එවැනි සමාජයක ජිවත් වන මිනිසෙකුගේ මරණයට සෑහෙන මිලක් තිබේ. එම මිල ගෙවිය යුත්තේ මරණයට පත්වන පුද්ගලයාගේ සමීපතමයන් විසිනි. සමාජය පිළිබඳ කලකිරීමට සියදිවි හානි කරගන්නා පුද්ගලයෙකු හැර අනෙක් සෑම සාමාන්‍ය පුද්ගලයෙකුටම තම මරණයේ වෙළඳපලට ගෙවිය යුතු මුදල පිළිබද කනස්සල්ලක් පවතී. සියලු මිනිස් අගයන් රුපියල් ශත වලින් නියම කරන පශ්චාත් නුතන සමාජ යාන්ත්‍රණය පැහැදිලි කීරීම උදෙසා ලැකානියානු සිද්ධාන්ත වල මෙහෙය මිල කල නොහැකිය. නමුත් තම සායනයට පැමිණෙන රෝගියාගේ පොකට්ටුව හිරිකිතයකින් තොරව හිස් කර උපයාගත් මහා ධනස්කන්ධය තහවුරු කරන්නේ ඔහු ද ප්‍රතිබිම්බය අහිමි වූ තවත් එක් පුද්ගලයෙකු බවයි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Yasmina Reza, Mahesh Elkunchwar, Indian playwright, Maranaya Nomile, Sathyapala Galkatiya, Jacques Lacan, Psychoanalyst
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
ජානක ගුණතිලකගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
හකාවතී ලංකාවට
තවත් රංග බූන්දි
'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය
ග්‍රීක නාට්‍යයන්හි ගැබ්වන සියුස් බල විරෝධය
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
BoondiLets
අකිර කුරොසව කියයි.
සිනමාකරුවෝ, පොදුවේ සියළු නිර්මාණකරුවෝ කිසිදා තෘප්තිමත් නොවන්නෝ ය. ඔවුන් නොනවත්වා ම වැඩ කරන්න්නේ එහෙයිනි. මෙතරම් කලක් නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නට මට හැකිවූයේ මා සැම විටම "ඊගාව සැරේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
අදහස්| මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ... [More]
වෙසෙස්| ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) "මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම... [More]
පොත්| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට- විමසුමක්

3-Mins

(අනිල් හේරත්) ෆේස්බුක්. අද කාලයේ වඩාත්ම ආකර්ශණීය සංජානන මාධ්‍යය විය යුතු ය. බොහෝ දෙනා බොහෝ දෑ ලියන. කවි කෙටිකතා විචාර ඈ විවිධ... [More]
කවි| මා බිරිඳ උවැසියක වී

10-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) දැල් තිර අතරින්
පෙනෙයි ඈ
ඔබ යනු, මොබ එනු
තෙල් මල් ගෙන, සුවඳ දුම් ගෙන

මල්, දෝතක්... [More]
ඔත්තු| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට - සැප්. 07

10-Secs

තුෂාරිකා ඇන්තනි ගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය, 'උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට' 2018 සැප්තැම්බර් 07... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook