Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
අධිකරණයේ මුනිවත සහ පාරාදීසය සොයා
බූන්දි, 21:43:08
ගෙවුණු සති දෙකක් තුළ අඳුරු කළ ප්‍රේක්ෂකාගාරයන් දෙකක් තුළ දී ලැබූ භාවමය සහ බුද්ධිමය ප්‍රභාස්වරය ගැන තවමත් ආවර්ජනය කරමින් සිටිමි. එබැවින් මෙය එම අත්දැකීම පිළිබඳ පිරිපුන් වියමනක් නොව කෙටි සටහනකි.

පළමුවැන්න, ප්‍රසන්න විතානගේ විසින් නිර්මාණය කළ "Silence of the Courts" (අධිකරණයේ මුනිවත) නම් වූ වාර්තාමය චිත්‍රපටය යි. පළමු රූප රාමුවෙන් ම ප්‍රේක්ෂකයා සිය ග්‍රහණයට ගන්නා ප්‍රසන්න, ඇය හෝ ඔහු චිත්‍රපටය අවසන් වනතුරුම සිය ග්‍රහණයෙන් මුදා නො හරී. යුක්තියේ දෙවොල වශයෙන් සලකන අධිකරණයේ, යුක්තිය පසඳලීමට සිටින විනිශ්යකාරවරයකු විසින් ම දුෂණයට ලක්වීමේ අභාග්‍යයට මුහුණ දෙන කාන්තාවන් දෙදෙනකු ගේ කථාව සාතිශය නොවන ආකාරයෙන් විෂය මූලික කරුණු පදනම් කරගෙන ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ප්‍රේක්ෂකයා කම්පනයට පත් කරයි.

මුඑ චිත්‍රපටයේ සමස්තය, පුද්ගලයන් ගේ චර්යාව පමණක් එම පුද්ගලයන් හසුරුවන අධිකරණ ක්‍රම පද්ධතිය ද එම පද්ධතියට පදනම් ව ඇති සමස්ත සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන ව්‍යුහයන් ප්‍රශ්න කිරීමට ප්‍රේක්ෂකයා පොළඹවයි.

ඔවුන් ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙන් එළියට පියමනින්නේ, පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජයක අවනීතියට ගොදුරු වන කාන්තාවන් අතරින්, කාන්තාවන් දෙදෙනෙකු සිය අවනඩුව අසන තෙක් පාරක් පාරක් ගානේ ඇවිදිමින් යන කැමරා දර්ශන සිය සිත්සතන්හි සනිටුහන් කරගෙන ය. ඔවුන් කෙරෙහි ගෞරවයෙන් යුතුව ය. එම අසාධාරණයන්ට විරුදුව කටයුතු කළ අය පිළිබඳ පහන් සිතින් යුතුව යි. එමෙන් ම අනවතරයෙන් සිදුවෙන එම අසාධාරණයන් ට විරුදුව කටයුතු කිරීමට තිබිය යුතු ලාලසාව ද දල්වාගෙන ය.

දෙවැන්න, ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක විසින් නිර්මාණය කරන ලද "පාරාදීසය සොයා - මිථ්‍යාමතික අතීතයේ සිට බණ්ඩාරනායක ඝාතනයේ යථාර්ථය දක්වා ඉතිහාසයෙන් බිඳක්" නම් වාර්තා චිත්‍රපටය යි. කිසිවකු ට වර්තමානයේ පවතින සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන යථාර්ථයන් හි මූලයන් සෙවීම සඳහා චාරිකාවක යෙදීමට ඇවැසි ද? ඒවා හි ප්‍රභවය සහ විකාශනය ගැන කරුණුමය සාක්ෂි මත පදනම් ව තියුණු විශ්ලේෂණයක යෙදීමට උනන්දු වන්නේ ද? එසේ නම්, මෙම චිත්‍රපට ඇය හෝ ඔහු විසින් අනිවාර්යෙන්ම ඇසුරු කළ යුතු අපූවර්තම වූ නිර්මාණයෙකි.

කීර්තිමත් ඉන්දියානු ඉතිහාසඥවරියක වන රොමිලා තාපර් කියූ පරිදි ඉතිහාසය පිළිබඳ අර්ථ නිරූපණයන් හි (construction of history) වලංගුභාවය තීරණය වන්නේ එම අර්ථ නිරූපණයන් කෙතරම් දුරට සිද්ධිවාචක සාක්ෂි (factual evidence) මත පදනම් ව ඇත් දැ යි යන නිගමනය මත ය. ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක සහ ගාමිණි වියන්ගොඩ (තිර රචනය ලියූ) සුංසයෝගය විසින් ගොඩනගන ඓතිහාසික අර්ථකථනයන් සාකල්‍යයෙන් ම විෂය මූලික කරුණු මත ගොඩනැගෙන බවත් එවා විශ්වසනීය බවත් ප්‍රේක්ෂකයා ට හැඟේ.

චිත්‍රපටයේ එක කොටසක දී කුප්‍රකට ලෙස අරක්කු වෙළඳාමෙන්, මිනිරන් පතල් කැණීමෙන් සහ වෙනත් අයෝජන මාර්ග වලින් උපයා ගැනෙන ධනයෙන් බිහිවන සහ ක්‍රමිකව විකාශනය වන දේශිය ධනපති පන්තිය පිළිබඳ විවරණය විශද ලෙස ඉදිරිපත් කරයි. මෙම ධනපති පන්තිය ක්‍රමයෙන් ජාතිකත්වය, ආගම, භාෂාව, කුලය සහ දාරිද්‍රතාව යන කරුණු මූලික කරගෙන අනන්‍යතාවන් මත පදනම් දේශපාලන (identity politics) සංස්කෘතියකට පල්ලම් බහින ආකාරය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝපාහසයෙනි. එම විවරණය යටත් විජිතයක් ව පැවැති සමයේ පටන් මතු වූ ජාතිවාදී සහ වර්ගවාදී සමාජ දේශපාලන ප්‍රවණතාවන් අද අප ජීවත්වන සමාජය තුළ පිළිලයක් ලෙසින් වර්ධනය වන්නට හේතුභුත වූ කාරණා පෙන්වන කැටපතක් බඳු ය.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Silence of the Courts by Prasanna Vithanage, In Search of Paradise by Dharmasiri Bandaranayake, Sri Lanka Documentary Films, Paaradisaya Soya
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
උපාලි අමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
Cine
"තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය
Cine
ශ්‍රී ලංකාවේ සෙල්විලාගේ සහ සරත්සිරිලාගේ ප්‍රශ්නය නොහොත්, "ඔබ නැතුව ඔබ එක්ක"
රංග
පෙම් යුවළක් ඕනෑ කර තිබේ...!
රංග
ඇසිඩ් වැස්ස- මායාට නොලැබී අපට ලැබුණු ජීවන ලාලසාව
රංග
"Gutikamata Niyamithayi"- A serious indictment on our existence in a desensitized society
තවත් Cine බූන්දි
අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට
රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
BoondiLets
අකිර කුරොසව කියයි.
සිනමාකරුවෝ, පොදුවේ සියළු නිර්මාණකරුවෝ කිසිදා තෘප්තිමත් නොවන්නෝ ය. ඔවුන් නොනවත්වා ම වැඩ කරන්න්නේ එහෙයිනි. මෙතරම් කලක් නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නට මට හැකිවූයේ මා සැම විටම "ඊගාව සැරේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook