Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
අධිකරණයේ මුනිවත සහ පාරාදීසය සොයා
බූන්දි, 21:43:08
ගෙවුණු සති දෙකක් තුළ අඳුරු කළ ප්‍රේක්ෂකාගාරයන් දෙකක් තුළ දී ලැබූ භාවමය සහ බුද්ධිමය ප්‍රභාස්වරය ගැන තවමත් ආවර්ජනය කරමින් සිටිමි. එබැවින් මෙය එම අත්දැකීම පිළිබඳ පිරිපුන් වියමනක් නොව කෙටි සටහනකි.

පළමුවැන්න, ප්‍රසන්න විතානගේ විසින් නිර්මාණය කළ "Silence of the Courts" (අධිකරණයේ මුනිවත) නම් වූ වාර්තාමය චිත්‍රපටය යි. පළමු රූප රාමුවෙන් ම ප්‍රේක්ෂකයා සිය ග්‍රහණයට ගන්නා ප්‍රසන්න, ඇය හෝ ඔහු චිත්‍රපටය අවසන් වනතුරුම සිය ග්‍රහණයෙන් මුදා නො හරී. යුක්තියේ දෙවොල වශයෙන් සලකන අධිකරණයේ, යුක්තිය පසඳලීමට සිටින විනිශ්යකාරවරයකු විසින් ම දුෂණයට ලක්වීමේ අභාග්‍යයට මුහුණ දෙන කාන්තාවන් දෙදෙනකු ගේ කථාව සාතිශය නොවන ආකාරයෙන් විෂය මූලික කරුණු පදනම් කරගෙන ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ප්‍රේක්ෂකයා කම්පනයට පත් කරයි.

මුඑ චිත්‍රපටයේ සමස්තය, පුද්ගලයන් ගේ චර්යාව පමණක් එම පුද්ගලයන් හසුරුවන අධිකරණ ක්‍රම පද්ධතිය ද එම පද්ධතියට පදනම් ව ඇති සමස්ත සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන ව්‍යුහයන් ප්‍රශ්න කිරීමට ප්‍රේක්ෂකයා පොළඹවයි.

ඔවුන් ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙන් එළියට පියමනින්නේ, පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජයක අවනීතියට ගොදුරු වන කාන්තාවන් අතරින්, කාන්තාවන් දෙදෙනෙකු සිය අවනඩුව අසන තෙක් පාරක් පාරක් ගානේ ඇවිදිමින් යන කැමරා දර්ශන සිය සිත්සතන්හි සනිටුහන් කරගෙන ය. ඔවුන් කෙරෙහි ගෞරවයෙන් යුතුව ය. එම අසාධාරණයන්ට විරුදුව කටයුතු කළ අය පිළිබඳ පහන් සිතින් යුතුව යි. එමෙන් ම අනවතරයෙන් සිදුවෙන එම අසාධාරණයන් ට විරුදුව කටයුතු කිරීමට තිබිය යුතු ලාලසාව ද දල්වාගෙන ය.

දෙවැන්න, ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක විසින් නිර්මාණය කරන ලද "පාරාදීසය සොයා - මිථ්‍යාමතික අතීතයේ සිට බණ්ඩාරනායක ඝාතනයේ යථාර්ථය දක්වා ඉතිහාසයෙන් බිඳක්" නම් වාර්තා චිත්‍රපටය යි. කිසිවකු ට වර්තමානයේ පවතින සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන යථාර්ථයන් හි මූලයන් සෙවීම සඳහා චාරිකාවක යෙදීමට ඇවැසි ද? ඒවා හි ප්‍රභවය සහ විකාශනය ගැන කරුණුමය සාක්ෂි මත පදනම් ව තියුණු විශ්ලේෂණයක යෙදීමට උනන්දු වන්නේ ද? එසේ නම්, මෙම චිත්‍රපට ඇය හෝ ඔහු විසින් අනිවාර්යෙන්ම ඇසුරු කළ යුතු අපූවර්තම වූ නිර්මාණයෙකි.

කීර්තිමත් ඉන්දියානු ඉතිහාසඥවරියක වන රොමිලා තාපර් කියූ පරිදි ඉතිහාසය පිළිබඳ අර්ථ නිරූපණයන් හි (construction of history) වලංගුභාවය තීරණය වන්නේ එම අර්ථ නිරූපණයන් කෙතරම් දුරට සිද්ධිවාචක සාක්ෂි (factual evidence) මත පදනම් ව ඇත් දැ යි යන නිගමනය මත ය. ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක සහ ගාමිණි වියන්ගොඩ (තිර රචනය ලියූ) සුංසයෝගය විසින් ගොඩනගන ඓතිහාසික අර්ථකථනයන් සාකල්‍යයෙන් ම විෂය මූලික කරුණු මත ගොඩනැගෙන බවත් එවා විශ්වසනීය බවත් ප්‍රේක්ෂකයා ට හැඟේ.

චිත්‍රපටයේ එක කොටසක දී කුප්‍රකට ලෙස අරක්කු වෙළඳාමෙන්, මිනිරන් පතල් කැණීමෙන් සහ වෙනත් අයෝජන මාර්ග වලින් උපයා ගැනෙන ධනයෙන් බිහිවන සහ ක්‍රමිකව විකාශනය වන දේශිය ධනපති පන්තිය පිළිබඳ විවරණය විශද ලෙස ඉදිරිපත් කරයි. මෙම ධනපති පන්තිය ක්‍රමයෙන් ජාතිකත්වය, ආගම, භාෂාව, කුලය සහ දාරිද්‍රතාව යන කරුණු මූලික කරගෙන අනන්‍යතාවන් මත පදනම් දේශපාලන (identity politics) සංස්කෘතියකට පල්ලම් බහින ආකාරය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝපාහසයෙනි. එම විවරණය යටත් විජිතයක් ව පැවැති සමයේ පටන් මතු වූ ජාතිවාදී සහ වර්ගවාදී සමාජ දේශපාලන ප්‍රවණතාවන් අද අප ජීවත්වන සමාජය තුළ පිළිලයක් ලෙසින් වර්ධනය වන්නට හේතුභුත වූ කාරණා පෙන්වන කැටපතක් බඳු ය.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Silence of the Courts by Prasanna Vithanage, In Search of Paradise by Dharmasiri Bandaranayake, Sri Lanka Documentary Films, Paaradisaya Soya
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
උපාලි අමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
Cine
ශ්‍රී ලංකාවේ සෙල්විලාගේ සහ සරත්සිරිලාගේ ප්‍රශ්නය නොහොත්, "ඔබ නැතුව ඔබ එක්ක"
රංග
පෙම් යුවළක් ඕනෑ කර තිබේ...!
රංග
ඇසිඩ් වැස්ස- මායාට නොලැබී අපට ලැබුණු ජීවන ලාලසාව
රංග
"Gutikamata Niyamithayi"- A serious indictment on our existence in a desensitized society
රංග
"වෝකින් පාත්"- රෙජිමේන්තුකරණය වෙමින් මානව සබඳතා ක්ෂය වන සමාජයක් පිළිබඳ දේශපාලන කියවීමක්
තවත් Cine බූන්දි
අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)
ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය
බහුචිතවාදීයා- සමකාලීන අගනාගරික සමාජ සැකැස්ම සහ එහි දේශපාලන ආර්ථීකය පිළිබද නියෝජනයක් ලෙස
බස්‌සා තටු සලන ගොම්මනේ නැටීම- ධර්මසේන පතිරාජගේ 'ස්‌වරූප' ගැන විචාරයක්‌
"මේ රට මගෙ නෙවෙයි; මගෙ අම්මගෙත් නෙවෙයි" සමඟ "28" කියවීම
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
මරා කියයි.
වැදගත්ම දේ මෙන්න මේකයි. තමාගේම කෙස් වැටියෙන් අල්ලා ඇද කොට්ට උරයක් මෙන් සිරුර කණපිට පෙරළලා අළුත් ඇහැකින් ලෝකය දිහා බලන එකයි.
-මරා

[මරාසාද්. Peter Weiss]
What's New | අලුතෙන්ම
BoondiLets| පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
කතන්දර| ලියුම්

6-Mins

(ජනිත් විතාරණගේ) "අසෝක මහත්තයො මෙන්න මේක මහත්තයාට දෙන්න කියලාමයි මං අරගෙන ආවේ.."

හාමුදුරුවන්ට වැඳලා නැගිටිනකොටම සිවුරු පොට ඇතුලෙන් ඇදලා ගත්ත බාගෙට දියවෙච්ච බ්‍රවුන්පේපර්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්

2-Mins

ඡන්දයක් පවත්වන්න යනවයි කියල හාවක් හූවක් යනකොට නානාප්‍රකාර පක්ෂ, පෙරමුණු බිහිවෙන්න පටන්ගන්නවා. පක්ෂ බිහිවෙන හදිස්සියට ඒවාට දමන්න නම් හොයා දෙන,... [More]
රංග| දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"

6-Mins

(දමිත් වැලිකල) පසුගිය යෞවන නාට්‍ය උළෙලේ ඉදිරිපත් වූ නාට්‍ය අතරින්, ඉතා සරු වියමනක් ඔස්සේ නාටකීය ධාරණාවක් ආකෘතිකමය සෞන්දර්යකින් යුතුව ඉදිරිපත් කරන්නට සමත්... [More]
කවි| බිරියෝසා හිම හඬයි!

42-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) බබයිගා යකින්නගෙ කුකුළු අඬු ගේ ගාව මං හිටියෙ මුළු ගෙය ම මුර කරන්
ගෙයි මුල්ලෙ පූසගේ නියෙන් මා සීරිලා පිට පොත්ත තදින් වැහැරී ගිහින්
කඳුකරෙන් හැමූ එක් අවාරේ හුළඟකට කේඩෑරි කොළ වැටුණ ඉකි ගසන්
යකින්නිය යකින්නියෙ වතුර උතුරක් දියන් බිරියෝසා මම පුරන් වී ගිහින්

වසිලිස්සා කෙලි පොඩ්ඩි දුව එද්දි බයවෙලා කඳුලකින් දිග ගවුම නෑවිලා... [More]
කවි| හිරු බැස යෑම නියතයකි!

17-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) ඔරලෝසු මුහුණත
කියයි
ඒ මොහොත පැමිණි බව...

තබමි සුදු පැහැ
හිස් තැනක්...... [More]
Cine| අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)

6-Mins

(විදර්ශන කන්නන්ගර) ස්මර්ණ සමාප්ති නම් වූ ටෙලි චිත්‍රපටිය රූපවාහිනියේ විකාශය වූයේ 2000 වර්ෂයේදීය. අප එම අත්දැකීම නැවත සිහිපත් කරමින් තිබෙන මෙම 2017... [More]
කතන්දර| "පොල්ලෙ බලේ"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

19-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කතන්දර හා පින්තූර" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "පොල්ලෙ බලේ" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය-... [More]
BoondiLets| ජෝන් ලෙනන් කියයි.
ජීවිතය යනු, ඔබ කලබලයෙන් වෙන වෙන සැලසුම් සාදමින් ඉන්නා විට, ඔබට සිදුවන දෙයයි!
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!

2-Mins

අපේ මංගී මහත්තයා නොහොත් මුදල් ඇමති මංගල සමරවීර මහත්තයා මේ පාර අය වැයෙන් බියර්වල මිල අඩු කළාට පස්සේ රටේ මිනිස්සු... [More]
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
අදහස්| අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඈත සහ මෑත

23-Secs

(අමිල නන්දසිරි) "අනුරාධපුරයේ උද්‍යාන තුලදී පෙම්වතුන් යුවල 304ක් පොලිස් භාරයට."
-පුවතක්


ඈත, කුහුලින් සවල් ගහනා
මැදිවියේ නෙතු බහුලය
මෑත, විලියෙන් ජම්බු රතුවෙන... [More]
Cine| ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය

13-Mins

(එරික් ඉලයප්ආරච්චි) කලාත්මක අවකාශය සහාසික ලෙස විනෝදයේ අවකාශය විසින් පාගා දමනු ලබන අතරේ කලාත්මක ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විනෝද ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විසින් උදුරා ගනිමින්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook