Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
අධිකරණයේ මුනිවත සහ පාරාදීසය සොයා
බූන්දි, 21:43:08
ගෙවුණු සති දෙකක් තුළ අඳුරු කළ ප්‍රේක්ෂකාගාරයන් දෙකක් තුළ දී ලැබූ භාවමය සහ බුද්ධිමය ප්‍රභාස්වරය ගැන තවමත් ආවර්ජනය කරමින් සිටිමි. එබැවින් මෙය එම අත්දැකීම පිළිබඳ පිරිපුන් වියමනක් නොව කෙටි සටහනකි.

පළමුවැන්න, ප්‍රසන්න විතානගේ විසින් නිර්මාණය කළ "Silence of the Courts" (අධිකරණයේ මුනිවත) නම් වූ වාර්තාමය චිත්‍රපටය යි. පළමු රූප රාමුවෙන් ම ප්‍රේක්ෂකයා සිය ග්‍රහණයට ගන්නා ප්‍රසන්න, ඇය හෝ ඔහු චිත්‍රපටය අවසන් වනතුරුම සිය ග්‍රහණයෙන් මුදා නො හරී. යුක්තියේ දෙවොල වශයෙන් සලකන අධිකරණයේ, යුක්තිය පසඳලීමට සිටින විනිශ්යකාරවරයකු විසින් ම දුෂණයට ලක්වීමේ අභාග්‍යයට මුහුණ දෙන කාන්තාවන් දෙදෙනකු ගේ කථාව සාතිශය නොවන ආකාරයෙන් විෂය මූලික කරුණු පදනම් කරගෙන ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ප්‍රේක්ෂකයා කම්පනයට පත් කරයි.

මුඑ චිත්‍රපටයේ සමස්තය, පුද්ගලයන් ගේ චර්යාව පමණක් එම පුද්ගලයන් හසුරුවන අධිකරණ ක්‍රම පද්ධතිය ද එම පද්ධතියට පදනම් ව ඇති සමස්ත සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන ව්‍යුහයන් ප්‍රශ්න කිරීමට ප්‍රේක්ෂකයා පොළඹවයි.

ඔවුන් ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙන් එළියට පියමනින්නේ, පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජයක අවනීතියට ගොදුරු වන කාන්තාවන් අතරින්, කාන්තාවන් දෙදෙනෙකු සිය අවනඩුව අසන තෙක් පාරක් පාරක් ගානේ ඇවිදිමින් යන කැමරා දර්ශන සිය සිත්සතන්හි සනිටුහන් කරගෙන ය. ඔවුන් කෙරෙහි ගෞරවයෙන් යුතුව ය. එම අසාධාරණයන්ට විරුදුව කටයුතු කළ අය පිළිබඳ පහන් සිතින් යුතුව යි. එමෙන් ම අනවතරයෙන් සිදුවෙන එම අසාධාරණයන් ට විරුදුව කටයුතු කිරීමට තිබිය යුතු ලාලසාව ද දල්වාගෙන ය.

දෙවැන්න, ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක විසින් නිර්මාණය කරන ලද "පාරාදීසය සොයා - මිථ්‍යාමතික අතීතයේ සිට බණ්ඩාරනායක ඝාතනයේ යථාර්ථය දක්වා ඉතිහාසයෙන් බිඳක්" නම් වාර්තා චිත්‍රපටය යි. කිසිවකු ට වර්තමානයේ පවතින සමාජ ආර්ථික සහ දේශපාලන යථාර්ථයන් හි මූලයන් සෙවීම සඳහා චාරිකාවක යෙදීමට ඇවැසි ද? ඒවා හි ප්‍රභවය සහ විකාශනය ගැන කරුණුමය සාක්ෂි මත පදනම් ව තියුණු විශ්ලේෂණයක යෙදීමට උනන්දු වන්නේ ද? එසේ නම්, මෙම චිත්‍රපට ඇය හෝ ඔහු විසින් අනිවාර්යෙන්ම ඇසුරු කළ යුතු අපූවර්තම වූ නිර්මාණයෙකි.

කීර්තිමත් ඉන්දියානු ඉතිහාසඥවරියක වන රොමිලා තාපර් කියූ පරිදි ඉතිහාසය පිළිබඳ අර්ථ නිරූපණයන් හි (construction of history) වලංගුභාවය තීරණය වන්නේ එම අර්ථ නිරූපණයන් කෙතරම් දුරට සිද්ධිවාචක සාක්ෂි (factual evidence) මත පදනම් ව ඇත් දැ යි යන නිගමනය මත ය. ධර්මසිරි බණ්ඩාරනායක සහ ගාමිණි වියන්ගොඩ (තිර රචනය ලියූ) සුංසයෝගය විසින් ගොඩනගන ඓතිහාසික අර්ථකථනයන් සාකල්‍යයෙන් ම විෂය මූලික කරුණු මත ගොඩනැගෙන බවත් එවා විශ්වසනීය බවත් ප්‍රේක්ෂකයා ට හැඟේ.

චිත්‍රපටයේ එක කොටසක දී කුප්‍රකට ලෙස අරක්කු වෙළඳාමෙන්, මිනිරන් පතල් කැණීමෙන් සහ වෙනත් අයෝජන මාර්ග වලින් උපයා ගැනෙන ධනයෙන් බිහිවන සහ ක්‍රමිකව විකාශනය වන දේශිය ධනපති පන්තිය පිළිබඳ විවරණය විශද ලෙස ඉදිරිපත් කරයි. මෙම ධනපති පන්තිය ක්‍රමයෙන් ජාතිකත්වය, ආගම, භාෂාව, කුලය සහ දාරිද්‍රතාව යන කරුණු මූලික කරගෙන අනන්‍යතාවන් මත පදනම් දේශපාලන (identity politics) සංස්කෘතියකට පල්ලම් බහින ආකාරය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝපාහසයෙනි. එම විවරණය යටත් විජිතයක් ව පැවැති සමයේ පටන් මතු වූ ජාතිවාදී සහ වර්ගවාදී සමාජ දේශපාලන ප්‍රවණතාවන් අද අප ජීවත්වන සමාජය තුළ පිළිලයක් ලෙසින් වර්ධනය වන්නට හේතුභුත වූ කාරණා පෙන්වන කැටපතක් බඳු ය.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Silence of the Courts by Prasanna Vithanage, In Search of Paradise by Dharmasiri Bandaranayake, Sri Lanka Documentary Films, Paaradisaya Soya
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
උපාලි අමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
Cine
"තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය
Cine
ශ්‍රී ලංකාවේ සෙල්විලාගේ සහ සරත්සිරිලාගේ ප්‍රශ්නය නොහොත්, "ඔබ නැතුව ඔබ එක්ක"
රංග
පෙම් යුවළක් ඕනෑ කර තිබේ...!
රංග
ඇසිඩ් වැස්ස- මායාට නොලැබී අපට ලැබුණු ජීවන ලාලසාව
රංග
"Gutikamata Niyamithayi"- A serious indictment on our existence in a desensitized society
තවත් Cine බූන්දි
ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්
Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!
ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව
ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය
අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
මරා කියයි.
වැදගත්ම දේ මෙන්න මේකයි. තමාගේම කෙස් වැටියෙන් අල්ලා ඇද කොට්ට උරයක් මෙන් සිරුර කණපිට පෙරළලා අළුත් ඇහැකින් ලෝකය දිහා බලන එකයි.
-මරා

[මරාසාද්. Peter Weiss]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook