Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රහ කතා-බස්
ලංකාවේ වම ඉන්නේ සිහිනයක!- විජිත ගුණරත්න
බූන්දි, 20:42:59
විජිත ගුණරත්න කියන්නේ කලා ලෝකයේ උඩුගම් බලා පිහිනන නාට්‍යකරුවෙක්. අසුව දශකයේ බර්ටෝල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් ගේ දුරස්තීකරණ රීතිය ලංකාවට හඳුන්වාදෙමින් 'සාක්කි' නමින් නැවුම් නාටකීය අත්දැකීමක් ලංකාවේ කරලියට ගෙනා ඔහුට විකල්ප ධාරාවේ නාට්‍ය කරුවෙකු වීම නිසාම ජිවිත තර්ජනවලට මුහුණ දී උපන් රට හැරදා යුරෝපයට සංක්‍රමණය වීමට සිදුවෙනවා. වසර තිහක් පමණ රටෙන් බැහැරවී සිටියත් ලංකාවේ සමාජය මීට වඩා යහපත් තැනක් කිරීමට කරන අරගලය තුල තවමත් ජිවත් වන ඔහු මෙවර තවත් පුරෝගාමී වැඩකට අතගහල තියනවා. ඒ තමයි කම්හල් හා වැඩ බිම් තුළ සිටින සැබෑ කම්කරුවන් සංවිධානය කොට ඔවුන් තුලින් නාට්‍ය බිහි කිරීමේ දාරියෝ ෆෝ ගේ නාට්‍ය සම්ප්‍රදායට නුතනවාදී අර්ථකතනයක් දීම.

ඉතාලියේ සංක්‍රමණික ශ්‍රී ලාංකිකයන් යොදාගෙන 'යුධ පිටියේ සවාරියක්' නමින් ඔහු නිෂ්පාදනය කල නාට්‍යය, මේ දිනවල යුරෝපය පුරා රඟ දැක්වෙන අතර, එය දෙසැම්බර් මාසයේ ශ්‍රී ලංකාවේ ද රඟ දැක්වීමට නියමිතයි. මේ අලුත් උත්සාහයේ දිගුවක් විදිහට ඔහු පසුගියදා ලන්ඩන් නුවරට පැමිණියේ අගෝරා සංස්කෘතික කවය සමග ලන්ඩන් නුවර වෙසෙන ශ්‍රී ලාංකිකයන් හා එක්වී තවත් ජනතාවාදී නාට්‍ය ප්‍රයත්නයක් ඇරඹීමටයි. එහිදී ඔහු සමග ඇතිවූ නිදහස් කතාබහක සංක්ෂිප්ත සටහනකි මේ.

විජිත මේ දවස්වල නිෂ්පාදනය කරන නාට්‍ය වල ජනප්‍රිය නළු-නිළියන් වෙනුවට සාමාන්‍ය ජනතාව නළු-නිළියන් ලෙස රඟපානවා. මේ ප්‍රයත්නයෙන් ඔබ බලාපොරොත්තුවෙන්නේ මොනවාද?

හුගක් ප්‍රවීණ නළු නිළියන් ඉන්නවා. එත් මේ බොහෝ අය තමන්ගේ ආකෘති වල තමයි ජිවිත් වෙන්නේ. ඒක ඒගොල්ලන්ගේ නෙමෙයි. ඒගොල්ලන්ට යුරෝපයේ නාට්‍ය පාසැල් වලින් වගේ ක්‍රමවත් අධ්‍යාපනයක් ලබාගැනීමේ අවස්ථාවක් නෑ. ඒ නිසා තමයි පුද්ගලික ආකෘති එළියට එන්නේ. රඟපෑම කියන්නේ සරල දෙයක් නෙමයි. එය සරල වැඩක් වෙන්නේ චරිත නිරුපණය තුළ රඟපෑම කොටු වුනොත් විතරයි. කිසියම් නාට්‍යයක ක්‍රියාවලියට පුද්ගලයෙකු ඇතුළු උනාම එම නාට්‍යයේ සන්දර්භය විශ්ලේෂණය කිරීමේ දේශපාලනික නුවණින් ඔහු පොහොසත් වෙනවා. මේ පණිවුඩය කරා ගමන් කිරීමේ ප්‍රයත්නයක් මේ තුළ තියනවා. මේක විශාල අභියෝගයක්. ඒත් මං විශ්වාශ කරනවා නළුවන්ව ගොඩනගන්න පුළුවන් කියල. බ්‍රෙෂ්ට් වගේ කෙනෙක්ගේ අගය අපට දැනෙන්නේ ඒකයි.

ඔබ ලන්ඩන් නුවර කරන්න යන්නේ මොකක්ද?

ඉතාලියේ කම්හල්වල වැඩකරන ශ්‍රී ලාංකිකයන් යොදාගෙන මා අත්හදා බලපු පර්යේෂණ නාට්‍යය වන 'යුද පිටියේ සවාරියක්' සාර්ථකයි කියලා මට හිතෙනවා. එරට 'ජන රැඟුම් මණ්ඩලය' නම් වූ කණ්ඩායම සමග එකතු වී කිසි දිනක වේදිකාවකට පය ගසා නැති පිරිසක් එකතු කරගෙන නාට්‍යක් කිරීමට අපට හැකි වුනා පමණක් නොවේ නාට්‍යයට අවශ්‍ය තාක්ෂණික දැනුවත්කම මෙන්ම ඉන් සමාජයට මුදා හරින සමාජ දේශපාලන පණිවුඩය ග්‍රහණය කරගන්න පුළුවන් පිරිසක් ගොඩ නගන්න අපට හැකි වුනා. මේ වැඩෙන් උත්තේජනයක් ලබපු ලන්ඩනයේ අගෝරා කණ්ඩායම මට ආරාධනා කළා එංගලන්තයේත් ඒ වගේම දෙයක් කරන්න. ඉතින් මම එක භාර ගත්තා. මෙහෙ සමාජය වෙනස්. මෙහෙ හමුවෙන්නේ වෙනස් අභියෝග. එත් මාක්ස් කීවා වගේ ලෝකය වෙනස් වෙන්නට සුදානමින් ඉන්නේ අපි ඒක වෙනස්කරමු.

ඔබ ලංකාවේ නාට්‍ය කලාවට පුරෝගාමී වැඩ ටිකක් කරපු කෙනෙක්. ඒත් දේශපාලනික හේතු මත විජිත හිටි අඩියේම රට හැර යනවා. මෑත කාලයේ ලංකාවේ පාලන තන්ත්‍ර වෙනස් වුනාට පස්සේ දැන් අපට අහන්නට ලැබෙනව රට හැර ගිය කලාකරුවන්ට යලිත් මවු රටට පැමිණෙන ලෙස කෙරෙන ආරාධනා. මේ ගැන විජිතට මොනවාද හිතෙන්නේ?

මාක්ස්වාදය තුළ අත්විඳින සමාජ විශ්ලේෂණය කලාව කලාව තුලින් සන්නිවේදනය කිරීම මම විශ්වාස කරනවා. එත් මේ වෙනස් දෘෂ්ටියකින් වැඩ කිරීම නිසා ලංකාවේදී මට විශාල ගැටළු වලට මුහුණ පාන්නට සිදුවුනා. ඉතාමත් පසුගාමී විදිහට තමයි ලංකාවේ සමාජය තුල කලාව අල්ලගන්නේ. යුරෝපයේ මේ තත්ත්වය නෑ. වෙනස් දෘෂ්ටීන් පෝෂණය වෙන්න අවශ්‍ය ප්‍රතිපත්ති හෝ දැනුවත්කම් තවමත් අපේ සමාජයේ නෑ. නිකන් ආරාධනා කරනවාට වඩා එවැනි සමාජ තත්ත්වයක් රට තුල නිර්මාණය කිරීම වැදගත්.

අනෙක් අතට රටෙන් බැහැරවී ඒ රටේ ජනතාව වෙනුවෙන් වැඩ කිරීම කලා කරුවෙකුට සුවිශේෂ අත්දැකීමක්. එතකොට සමාජය දිහා වෙනත් දෘෂ්ටි කෝණයකින් බලන්න පුළුවන් වෙනවා. කොටින්ම යුරෝපයේ ඉගෙන මට ලංකාව හොඳින් කියවන්න පුළුවන්. ලෝකයේ බොහෝ කලාකරුවෝ පිටුවහල් වී සිට සුවිශේෂ නිර්මාණ කරලා තියනවා. සැබවින්ම දෘෂ්ටිය තමයි වැදගත්.

ඔබ කාලෙකට ඉහත ලංකාවේ නාට්‍ය කලාවට අලුත් දෘෂ්ටියක් හදුන්නල දුන්නා වගේ වර්තමානයේ බොහෝ තරුණයන් නාට්‍ය කලාවට අවතීර්ණය වෙලා තියනවා. මේ නැඹුරුව ගැන මොනවද හිතන්නේ?

ලංකාවේ නාට්‍ය කලාව අවාසනාවන්ත අවධියක තියනවා කියල මම විශ්වාස කරන්නේ නෑ. තරුණ නාට්‍ය කරුවන්ට මම ආදරය කරනවා. ඉතා දක්ෂයන් ඔවුන් ඉන්නවා. සමාජයක් විදිහට ඔවුන්ට උදවු කරන්න ඕනි. එහෙම දෙයක් පේන්න නෑ. නැතිනම් ඔවුන් හති වැටෙන්න පුළුවන්. වැඩේ අතහරින්න පුළුවන්. ඉතිහාසය පුරාවට සිදුවුනේ ඒක. මට පවා සිදුවුනේ ඒක. මට පුළුවන් උනා යුරෝපයට ගිහින් නොකඩවා වැඩේ කරගෙන යන්න. ඒත් හැමෝටම ඒ අවස්ථාව නෑනෙ. ඔවුන්ට උදවු කරන්න යාන්ත්‍රණයක් තියෙන්න ඕනි. නැතිනම් ඔවුන් අතරමග නාට්‍ය කලාව හැර යනවා. මේක හරි අපරාධයක්.

විජිත ගුණරත්න කියන්නේ 71 අරගලයට සම්බන්ධ වෙලා හිරේ ගිහිල්ල හිරේදී පවා නාට්‍ය කරපු කෙනෙක්. ඊට පස්සේ රට තුල බොහෝ අරගල සිදුවෙනවා. ඊට සම්බන්ධ වූ බොහෝ දෙනෙක් වෙන වෙන තැන් වලදී අපට හමුවෙනවා. සමහරු ව්‍යාපාර කරනවා, තවත් සමහරු භාවනා කරනවා, සමහරු වමෙන් දකුණට මාරු වෙලා. ඒත් විජිත තවමත් තමන් ප්‍රාර්ථනා කරපු අරමුණ වෙනුවෙන් නාට්‍ය තුලින් අරගල කරමින් ඉන්නවා. ආපසු හැරිල බැලුවම ඔබට මොනවාද හිතෙන්නේ?

අතීතය ගැන මට කලකිරීමක් තියනවා. ඇත්තටම සිදුවූ දේවල් ගැන මට සතුටු වෙන්න බෑ. මිනිස්සු අරගලය අතහැරලා යන එක වමේ ගැටලුවක්. අපේ වාමාංශික පක්ෂ දේශපාලන කාර්යභාරය ඉදිරියට අරන් ගියා මිසක් සංස්කෘතික කාර්යභාරය සම්පුර්ණයෙන්ම අමතක කරලයි තියෙන්නේ. ඔවුන් කලාව කියල අදුනගෙන තියෙන්නෙත් අපේ විශ්ව විද්‍යාල හරහා පෝෂණය කරන වික්ටෝරියානු සෞන්දර්යවාදී කලාව. වම කලාකරුවාගේ මුලික වගකීම පවත්වාගෙන ගියේ නෑ. ඔවුන් හිතන්නේ ඔවුන් දේශපාලනය කරගෙන යනවා, කැමති කෙනෙකුට සම්බන්ධ වෙන්න පුළුවන් කියලා.

යුරෝපයේ මේ තත්වය වෙනස්. බ්‍රෙෂ්ට්, දාරියෝ ෆෝ වගේ අයගේ නිර්මාණ පස්සේ හිටියේ වමේ අරගලකරුවන්. ඔවුන් එක රැයෙන් බිහි වුනේ නෑ. ඔවුන්ගේ නිර්මාණ පසුපස විශාල කාර්ය භාරයක් තියනවා. ඒක නිසා ඔවුන් කරදරයට පත්වුනාම ඔවුන්ව බේරගන්න ජනතාවක් පෙලගැසිලා හිටියා. එරට වාමාංශික දෘෂ්ටිවාදය තුළ කලාව තියනවා. ඒත් අපේ එහෙම තත්වයක් නෑ. අපි වියුක්තයි.

සංස්කෘතික ක්‍රියාවලියේදී අපේ වම ඉන්නේ සිහිනයක. ඔවුන් කලාකරුවාගේ මුලික වගකීම පවත්වාගෙන ගියේ නෑ. මේ ගැන වම සංවාදයක් පැවැත්විය යුතුයි. සමාජ පරිණාමය සදහා කලාව කියන කාරණය සම්බන්ධව වමට දැඩි ලෙස හිතන්න කාලය ඇවිත්.

අපේ වගේ ඌණ සංවර්ධිත රටක කලාකරුවන් වම වෙනුවෙන් පෝලිමේ ඇවිත් පෙනී සිටියි කියල හිතනවානම් ඒක වැරදියි. නැතිනම් ඒක සිහිනයක්. හැමදේම සිදුවෙන්නේ ලාභය මත. වම මේක ජයගන්න ඕනි. නැතිනම් ඔබ කීවා වගේ ආපු වේගයෙන්ම අරගලය අතහැරලා ආපහු හැරිලා යන මිනිස්සු තමයි අපට හමු වෙන්නේ. මේකට තියන උත්තරය තමයි ක්‍රමය වෙනස් කරන එක. අපි ක්‍රමය වෙනස් කරන එක ගැන විශ්වාස කරන මිනිසුන් කලාව තුලින් බිහි කරන්න ඕනි.

(විශේෂ ස්තුතිය- නුවන් ජයතිලක සොයුරාට)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Vijitha Gunaratne, Sri Lankan Dramatist, Sakki, Yuda Pitiye Sawariyak, Drushti, Agora Art Circle, Sinhala Drama, Sinhala Plays, Sri Lankan Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සරද සමරසිංහගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
වෙසෙස්
මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?
වෙසෙස්
හුදකලාව විකුණා විනෝදවෙන්න එන්න!
වෙසෙස්
පශ්චාත් සත්‍ය යුගයේ ජනමාධ්‍යයේ කාර්යභාරය අවසන්ද?
වෙසෙස්
ඩාෆ්නි ග්ලෙසියා: මරණයෙන් නිහඬ කළ- හොරකමට එරෙහි හඬ
තවත් රහ කතා-බස්
"ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්
"කෆ්කා යථාර්ථවාදය පිළිබඳ සම්ප්‍රදායික අදහස අර්බුදයට යවපු ලේඛකයෙක්"- එරික් ඉලයප්ආරච්චි
"මගේ ඇතුළෙත් දේශපාලන සත්ත්වයෙක් ඉන්නවා. මං ඌට ආදරෙයි!"- සෝමරත්න දිසානායක
"කිමිදෙන එක නෙමෙයි, පතුල හොයන එකයි අවුල"- විරාජ් ලියනාරච්චි
"හොඳ දේට රැල්ලක් හදන්න ඕනේ...!"- 'ගිරිකූඨ කාශ්‍යප' ගැන අඛිල සපුමල් සමග කතාබහක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
චාර්ලි චැප්ලින් කියයි.
ඔබට බලය අවශ්‍ය වන්නේ අනෙකාට හිරිහැර කරන්නේ නම් පමණි. එසේ නොමැති නම් සියල්ල ඉටුකර ගැනීමට ආදරය පමණක් ඔබට සෑහෙනු ඇත.
What's New | අලුතෙන්ම
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
වෙසෙස්| සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජයේ ඉතා සුවිශේෂ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයන් දෙකක් වන සමාජවාදය සහ ධනවාදය දත්තවාදී දෘෂ්ටිකෝණයෙන් කියවාගත යුතු බව ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා... [More]
කතන්දර| විරාම ලකුණු

7-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "රායා, ඔයාට තේරෙනවද මම කියන දේ?" මම එකපාරටම පොළොවට වැටුනා. පොළව තිබුනේ බිම් මට්ටමට තට්ටු විසි එකක් උඩින්, කලබල නගරයක... [More]
කවි| හැරයාම

13-Secs

(තරින්ද්‍ර ගලහේන) නටුවකින් ගිලිහී වැටෙන
දුඹුරු පතක වන්
සොඳුරුවූ දුක්මුසු බවක් ඇත
ක්ෂය වෙමින් යන
සෑම ආදරයකටම...... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් තුනක්- මැයි 26

11-Secs

ටිම්රාන් කීර්තිගේ "පෙම්බරියගෙන් වෙන් වුණ ලූලෙක් හැරෙයි ඇලකට", දිමුතු ප්‍රදීප් පෙරේරාගේ "ගඟුලක් ව නවතිමි", ඩොමිනික්... [More]
අදහස්| ඒ ඇගේ අහසයි!

4-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ශ්‍රී ලාංකේය සන්දර්භයේදී ස්ත්‍රීය හා ඇගේ විමුක්තිය යන කතිකාවත තුළ අඩු අවධානයක් දෙන මාතෘකාවක් වේ නම් ඒ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය (Female... [More]
ගී කිය(ව)මු| ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම- ඇය අවුරුදු කුමරිය වෙන්න ගියා!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) අජිත් කුමාරසිරි ගයන "ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම" සම්මත ගීත ආකෘතිය ඉක්මවා ගිය ගීතයකි. ආකෘතිය අතින් මෙන් ම අදහස්... [More]
කතන්දර| "නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

10-Secs

"නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- පොඩිත්තන්ට ඊසොප්ගේ උපමා කතාවක් [කාටූන්]

හඬ- නයෝමි ගුණසිරි, මාෂා සුවනි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි වැ.දෙ.


[Sinhala Cartoon Kids Story -THIRSTY CROW-... [More]
කතන්දර| "මොනවද මේ දවල් හීන?"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

35-Secs

"මොනවද මේ දවල් හීන?"- පුංචි අපේ පුංචි හීන ගැන පුංචි කතාවක්! [කාටූන්]- Cristy Zinn ලියා, Mary-Anne Hampton සිත්තම් කළ "What... [More]
වෙසෙස්| මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජය වැඩවසම්, සමාජවාදී, ලිබරල් සහ පශ්චාත් ලිබරල් ආදී යුගයන් පසුකර පෑමිණ, ඉතා සංකීර්ණ සමාජ හා දේශපාලන යුගයක් අබියස සිටින... [More]
Cine| ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) මගේ මතකය නිවැරදි නම් ඒ අසූව දශකයේ නිකින්න විය. නිල්වන් අහස ඉතා සැඩ පරුෂව දැවුණු හිරු සිඳී ගිය වැව් මත... [More]
Cine| "තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය

10-Mins

(උපාලි අමරසිංහ) අප ජීවත්වන මේ යුගයේ සමාජ ආර්ථික දේශපාලන මූලයන්ගෙන් ඉපදී එම ක්‍රමය විසින් ම පෝෂණය කරන්නාවූ යක්ෂයාගේ හෝරාව පැමිණ කළ විනාශය... [More]
කතන්දර| "පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

31-Secs

"පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ"- බුදු සිරිතෙන් පොඩිත්තන්ට ආදර්ශමත් කතන්දරයක් [කාටූන්]- Arvind Gupta ලියා, Debasmita Dasgupta සිත්තම් කළ 'What happened to the... [More]
කවි| සිංහයෝ උඹ ණයයි!

25-Secs

(අමිල නන්දසිරි) හදන්නට සීගිරිය මාලිගේ
කොන්ත්‍රාත් එක ගත්තෙ
මිගාරගෙ මල්ලි වුන
ගම් සභාපතිතුමයි
වැලි ගඩොල් අපි ඇද්දෙ
උඩට කර බරෙන්මයි... [More]
කවි| 'අපේක්ෂා' - ඒක ගැලපෙන නමක්!

16-Secs

(වජිර දීප්ති වීරකෝන්) "කුසුමාවතී රත්නායක"
නම කියනකොටම
මට "ඉන්නවා" කියවුනා,
මේ ඉස්කෝලෙ නෙමේ
ඉස්පිරිතාලෙ කියලා
හාංකවිසියක් අමතක වුනා..... [More]
අදහස්| හිත් මත බර අඩි තබමින් "සහෝදරයා" නික්ම ගිය පසු...

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) අවසාන භෝජන සංග්‍රහය සහ ජුදාස්ගේ පාවාදීම සිදුවූ මහ සිකුරාදාවෙන් ඇරඹුණු පසුගිය සති අන්තය ජේසුතුමන්ගේ උත්ථානය සිදුවූ පාස්කු ඉරිදාවෙන් අවසන් වූයේ... [More]
අදහස්| විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය

3-Mins

(ක්‍රිෂාන් රත්නායක) ජීවිතය යනු බුද්ධීමය සහ භාවමය තල අතර දෝලනයකි. සෑම සංසිද්ධියක ම, සෑම ප්‍රපංචයක ම සෑම සමාජ භූමිකාවක ම පාහේ පවතින්නේ... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook