Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
අසන්ධිමිත්තා- පශ්චාත් නූතන ගොතික් නවකතාවක්
බූන්දි, 04:22:01
සමන් වික‍්‍රමාරච්චි අලුත් නවකතාවක් ලියලා තියෙනවා 'අසන්ධිමිත්තා' කියලා. ඒක කියවලා බැලූවාම ලංකාවේ ලියවුණු අනෙක් නවකතාවලට වඩා වෙනස් කියලා පෙනෙනවා. සාම්ප‍්‍රදායික විචාරයේ දී සලකා බලන චරිත, සිද්ධි, ශෛලිය කියන ව්‍යුහයන්ට කොටු කරලා කරන කියැවීම්වලින් එහාට ගිහිින් කියවන්න පුළුවන් නවකතාවක් විදියට අසන්ධිමිත්තා හදුන්වන්න පුළුවන්.

නවකතාවේ නිර්වචනය සහ ඉතිහාසය හොයාගෙන යනවිට ඒක ඇතුළේ කියැවෙන මූලික අදහසක් තමයි ගද්‍යයෙන් ලියැවුණු දීර්ඝ ප‍්‍රබන්ධමය ආඛ්‍යානයක් කියන එක. ගද්‍යය සහ ප‍්‍රබන්ධය කියන එක යම් නිශ්චිත අදහසක් ගෙනාවත් දීර්ඝ කියන එක ටිකක් සංදිග්ධයි. කොහොම වුණත් ඒ අතරේ විවිධ ප‍්‍රවර්ගයන්ට (ෂානරවලට) වෙන් කරන්න පුළුවන් ශෛලීන්ට අනුව ලියැවුණු නවකතා අපිට දකින්න ලැබෙනවා. නවකතාව උපත ලැබූයේ බටහිර. ඒ වගේම විවිධ අත්හදා බැලීම් සිදු කළේත් බටහිර ප‍්‍රමුඛව. ඒ නිසාම බටහිර නවකතා ඉතිහාසය පුරාම විවිධ වෙනස්කම් හමුවෙනවා. එයින් එකක් තමයි ‘ගොතික්’ නවකතාව. මේ සියල්ලම කිව්වේ අසන්ධිමිත්තා නවකතාව ගැන කියන පූර්විකාවක් විධියට.

ගොතික් කියන වචනයෙන් මුලින්ම අදහස් වුණේ ජර්මානු ජන කණ්ඩායමක්. ඒ අය ‘ගොත්’ කියලා හැඳින්වුණේ. ඊට පස්සේ මේ වචනේ ක‍්‍රමානුකූලව මධ්‍යකාලීන යුරෝපයේ ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පීය ක‍්‍රමයක් හඳුන්වන්න යොදා ගත්තා. මේ ගෘහ නිර්මාණ ශිල්ප ක‍්‍රමයට අනුකූලව නිර්මාණය කරන ලද ගොඩනැගිලිවල විශේෂ ලක්‍ෂණ තියෙනවා. ගොතික් නවකතාව ආරම්භ වුණේ 1764දී. මේ ලේඛකයන් තමන්ගේ නවකතාවලට පසුබිම් කර ගත්තේ, අහිංසක කතානායිකාවක් ග‍්‍රහණයට ගන්න වෙර දරන දරුණු කාමුක දුෂ්ඨයෙකුගේ කතාව කියන්න. ඒ වගේම මේ සිදුවීම් වුණේ පාළු, මූසල, භයානක බිමිගෙවල්, ඇරෙන වැහෙන දොරවල්වලින් පිරුණු විශාල මන්දිරයක. ඩ‍්‍රැකියුලා නවකතාව සිහියට නගා ගන්න. ඒ වගේම අවතාර, ගුප්ත අතුරුදහන් වීම්, යථාර්ථය ඉක්මවා ගිය සිදුවීම්වලින් පිරිලා තිබුණා.

ගොතික් නවකතා ශෛලිය අසන්ධිමිත්තා නවකතාවට සම්බන්ධ වෙන්නේ කොහොම ද? රූපකාර්ථයක් විධියට එහෙම නැතිනම් සාදෘශ්‍යයක් ලෙස මේ සමාජය කියවාගන්න උත්සාහ කරන කොට මේක අවබෝධ කරගන්න පුළුවන්. අපි වර්තමාන සමාජයේ ස්වභාවය දකින විදිහ, විග‍්‍රහ කර ගන්න විදිහ ඒකට බලපානවා. එයින් ප‍්‍රධාන එකක් තමයි කිසිම චරිතයකට නිශ්චිත අනන්‍යතාවක් නැති වීම. එහෙම නැතිනම් අනන්‍යතාව ව්‍යාජ වීම. තවත් විදිහකින් බහුවිධ අනන්‍යතාවක් පෙන්වීම. හැබැයි ඒවාත් ව්‍යාජයි. ඒ නිසාම සමාජයේ අසහනය සහ ව්‍යාකූල බව උතුරලා යනවා.

ගොතික් නවකතාව බිහිවන අවධියේ දී යුරෝපයේ සාමාජීය, ආර්ථික, සංස්කෘතික ක්ෂේත‍්‍රවල වර්ධනය උපරිම තලයකට එමින් තිබුණා. මිනිස් ශිෂ්ටාචාරය පරිපූර්ණත්වයට ළංවෙමින් තිබෙන බවට හැඟීමක් වර්ධනය වුණා. මේ සංතෘප්ත සමාජයට සංත‍්‍රාසය එක් කරන්න විනෝදයක් ලබාදෙන්න තමයි ගොතික් නවකතාව බිහිවුණේ.

අතිශය උත්ප‍්‍රාසජනක ආකාරයට සමන් වික‍්‍රමාරච්චි අසන්ධිමිත්තා හරහා අපේ සමාජය කියවාගන්න අපව පොළඹවනවා. ඒ තමයි විනෝදයෙන් වැහිලා තියෙන සංත‍්‍රාසය එළියට ගන්න එක. ගොතික් ශෛලිය මේ මොහොතට අදාළ වන්නේ ඒ විධියට. අසන්ධිමිත්තා නවකතාවේ චරිත වූ වික‍්‍රමසේකර අසන්ධිමිත්තා සහ සුජීව මහලියන ආදී හැමෝම අතිශය සංත‍්‍රාසජනක සමාජයක ජීවත් වෙන්නේ. මේ සංත‍්‍රාසයම විනෝදයකින් වැහිලා තියෙනවා. අපේ වත්මන් සමාජය 17-18 වන ශත වර්ෂවල තිබුණු ගොතික් ගොඩනැගිල්ලක් වගෙයි. මේක ගුප්තයි. අඳුරුයි . මූසලයි. ඒ වගේම බියකරුයි. ඊළඟ මොහොතේ තමන්ට මොකක්ද වෙන්නේ කියලා කවුරුවත් දන්නේ නැහැ. ඒ වගේම කරන්න ඕනෑ මොකක් ද කියලා දන්නේත් නැහැ. සිදුවෙන දේවල් තර්කයට හසුවෙන්නේත් නැහැ. ඉතින් මේක සංත‍්‍රාසජනක සමාජයක් නෙවෙයි ද? නවකතාව ඇතුළේ මේක අපූරුවට විග‍්‍රහ වෙනවා. මේ පොතේ කාටවත් විස්තර කරලා දෙන්න පුළුවන් කතාවක් නැහැ. ඒ වගේම කතාවක් නැත්තේත් නැහැ. කතාව කියන්නේ කවුද කියලා එක එල්ලේම කියන්නත් බැහැ. කථකයෝ ගොඩක් ඉන්නවා. ඒ නිසාම ප‍්‍රබන්ධය සහ යථාර්ථය අතර සීමා ඉර බොඳවෙලා. සිද්ධි සියල්ලම සංත‍්‍රාසජනකයි. අසන්ධිමිත්තාට වික‍්‍රමසේකර මුලින්ම හමුවුණු දවස බලමු.

"එතකොටම කවුදෝ මා ළඟින් වාඩිවුණා. මම හැරිලා බැලූවා. අපූරු මහත්තයෙක්. උසත් නැති, මිටිත් නැති, කෙට්ටුත් නැති, මහතත් නැති, ගෑනියෙක්ව බොහොම සීරුමාරුවට දැපෙනේ දා ගන්න තරම් ඇස් දෙකක් හිමි පිරිමියෙක්. අත්කොට නිල් ඉරි වැටුණු කමිසය, අළු පැහැති දිග කලිසම…. කැරලි කෙස් ටික හරියට ගානට සිටින ලෙස පීරලා… කඩවසම් පුරුෂ ශරීරයක් මගේ ළඟටම ඇවිත්." (පිටුව, 1-2)

ඒත් එදාම රාත‍්‍රියේ අසන්ධිමිත්තා දකින්නේ කොයි වගේ කෙනෙක්ද?

"ඒ වෙලාවේ මා ළඟ සිටියේ බස් රියේ මා ළඟ වාඩි වී මා සමගම ගෙදර ආ මනුස්සයා නෙවෙයි. එතන හිටියේ මුළුමනින්ම රූපාන්තරණය වූ අමුතුම සත්ත්වයෙක්….. මාත් එක්ක ආපු මනුස්සයාට තිබුණානේ කැරළිත් ඇති, කැරළිත් නැති අපූරු කොණ්ඩයක්. දැන් මෙතන මගේ ඇඳේ ගුලිි ගැහෙන මනුස්සයාගේ කෙස් තිබුණේ යන්තමින් ඔළුව වටේ විතරයි. ඒකත් වියපත් වෙමින් තිබුණු කෙස් රොදක්… නිකටේ රැුවුලේ තිබුණ කළු පැහැය බොඳවෙලා ගිහින්. මේ අද්භූත සත්ත්වයා දුබල ලෙස හිනාවෙන්න වෑයම් කරා. එතකොටයි මම දැක්කේ ඔහුගේ මුවේ ඉදිරිපස දත් දෙකක් අඩු බව. බස් එකේ ආ මනුස්සයාගේ එහෙම අඩුපාඩුවක් තිබුණේ නැහැ. ඔහු මග දිගටම සුන්දර දත් දෙපළ පෙන්වමින් හරි අපූරුවට හිනාවුණානේ. මා සමග බසයෙන් බැස ගෙදරට පැමිණි අවුරුදු හතලිහේ පිරිමියාට එක පැයෙන් පනස් පහ පැනලා." (පිටුව, 29)

මේ වගේ දේකට කවුරුහරි මුහුණ පෑම භයානක හීනයක් වාගේ දෙයක්. ඒත් කියවන කොට කෙනෙකුට හිනායන්න පුළුවන්. සැබෑ සමාජයෙත් එහෙමයි. බියෙන් තැතිගන්න ඕනෑ තැනදි මිනිස්සු හිනාවෙනවා. අපිව පාලනය කරන දේශපාලනඥයෝ, අපිට අදහස් දක්වන සමාජයේ ඉන්න උගතුන්, බුද්ධිමතුන් කියන අය දිහා බලන්න. මේ අය එක පාරට රූපාන්තරණය වෙනවා. ඒත් සමාජය සංත‍්‍රාසයට පත්වෙනවා වෙනුවට හිනාවෙනවා.

නවකතාව ඇතුළේ ගුප්ත ආතතියෙන් පිරුණු පරිසරයක් තියෙනවා. කෘතිය පුරාම කාගෙ හරි ජිවිතයකට තර්ජනයක් තිබෙන බවට හැඟීමක් තියෙනවා. ඒත් කාටද කියලා නිශ්චිතවම කියන්න බැහැ. ප‍්‍රබන්ධයේ ආකෘතිය මේකට හුඟක් උදව් වෙනවා. හැබැයි ඒක අන්තර්ගතයෙන් වෙන් කරන්න බැහැ. කවුරුහරි ඇහුවොත් අසන්ධිමිත්තා නවකතාවේ අන්තර්ගත කතාව මොකක්ද කියලා එකට උත්තර දෙන්න නම්, මුළු නවකතාවම කියවන්න වෙනවා. ඒත් එකත් සම්පූර්ණ නැහැ. කතාව පාඨකයාට අවශ්‍ය විදියට ගොඩනගා ගන්න පුළුවන්. කොහොම වුණත් අසන්ධිමිත්තා කියවීම අපූරු අත්දැකීමක්.
[මෙම ලිපිය මුල් වරට 'රාවය' පුවත්පතෙහි පළ වූවකි.]
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Asandhimiththa, Saman Wickramarachchi, Sinhala Fictions, Sinhala Novels
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් පොත් බූන්දි
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
"අඳුරු යුගයේදී කවි ගී ලියවේද?
ඔව්....
ඒ, අඳුරු යුගය ගැනයි!"

"In the dark times
Will there also be singing?
Yes, there will also be singing
About the dark times."
What's New | අලුතෙන්ම
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
වෙසෙස්| එකල්හී ස්ත්‍රී නිදහස කෙබඳු වී ද යත්- ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා

5-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) පුරාතන ග්‍රීක පෞර රාජ්‍යන් පිළිබඳ අධ්‍යනය කිරීමේදී ප්‍රමුඛස්ථානයක් ගනුයේ ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන පෞර රාජ්‍යයන්ය. එකිනෙකට වෙනස් වූ දේශපාලනික සහ... [More]
අදහස්| අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?

2-Mins

(කෙවින් කරුණාතිලක) මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ... [More]
කතන්දර| "කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

45-Secs

"කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rohini Nilekani ලියා, Angie හා Upesh සිත්තම් කළ "The Haircut" ළමා කතන්දරයේ... [More]
BoondiLets| ග්‍රවුචෝ මාක්ස් කියයි.
මං හිතන්නේ ටෙලිවිෂනය මාරම 'අධ්‍යාපනික'යි. මොකද, මොකෙක් හරි ඒක ඔන් කරන ඕනෙම වෙලාවක මං කරන්නේ, වෙන කාමරේකට ගිහිල්ලා හොඳ පොතක් කියවන එකයි!
කවි| නැගිටපන් බණ්ඩාර

28-Secs

(ඉරේෂා මධුවන්ති) ගොජ දමන පෙණ කැටිති ගොඩවැදී කට අගට
ඊ වේගයෙන් පනී දිවි පුදා හුළඟකට
විසිර පාවුල බැබිල, මියණ පත් අතු අතර
පිහි තලේ හේදුවා කඳුලකින් මහ කිතුල

වරපටින් වැළඳ වාරුව කිතුලෙ කඳ බඩට... [More]
වෙසෙස්| තෙත්බිම් පුරා අසූචි විසුරුවන 'සහස්‍රයේ නගරය'

7-Mins

(කපිල මහේෂ් රාජපක්ෂ) මානව වර්ගයා වනගත දිවියෙන් නික්ම ගංගා නිම්න ආශ්‍රිතව ශිෂ්ටාචාර ඇරඹු අවදියේ මුහුණ දුන් නව අභියෝග අතර ප්‍රමුඛ ගැටලුවක් වුයේ එතෙක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- අපේ ලොක්කාගෙං පුටිංට සැරම සැර ලියුමක්

2-Mins

රුසියාවේ ඉන්න මගේ යාළුවෙකුගෙන් හදිස්සියේම කෝල් එකක් ආවා. මිනිහා එහා පැත්තේ ඉඳගෙන බොහෝම සන්තෝසෙන් කෑ ගහන්න පටන් ගත්තා. "කියල වැඩක්... [More]
කතන්දර| "කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

38-Secs

"කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- පොඩිත්තන්ට ලස්සන පුංචි කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rachita Udaykumar ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "My Best Friend" සිඟිති කතන්දරයේ... [More]
කවි| අතුරුදහන්වූවන් හඳුනා ගැනීමේ පෙරෙට්ටුව

27-Secs

(කසුන් හර්ෂණ) මැයි මහේ සාපයට පහන් පෙළ ඇවිලූ ව,
දුක් ගීය තමා ඒ කන්ද උඩ වැහි කළුව
සඳ එහෙම නෑවිත් පොරවද්දී රෑ සළුව
නංගි අපි කෑවේ ගින්දරේ කොස් පළුව

විඩාබර දෙනෙත් අග රැඳුනාම ඉඟි නළුව... [More]
කතා-බස්| "ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්

9-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මේ දිනවල අයිටීඑන් නාලිකාවේ විකාශය වන "නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසෙන" ටෙලි නාට්‍යය දුවන රැල්ලට හාත්පසින් ම වෙනස් මානයකුයි නියෝජනය කරන්නේ. එක... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- රට කොරන මහත්තුරු- පතති කිරි උතුරනා අවුරුදු!

2-Mins

අලුත් අවුරුද්දේ උදේ පාන්දර ගෙදර ලියුම් පෙට්ටිය ඇරල බලනකොටයි මං දැක්කෙ, රටේ ලොකු ලොකු උන්නැහේලා මට අලුත් අවුරුදු සුබ පැතුම්... [More]
කවි| කුණු නොවෙන ප්‍රේමයක්

36-Secs

(කුෂාන් ශාලික) කන්ද පාමුල ගෙන්දගම් නිම්නෙක
හැටේ වත්තේ ලස්සනම හරියක
මම හිටියෙ ලෑලි ගෙදරක
ඒ දවස් වල

කන්ද මුදුනේ ඉඳුල් අතරට... [More]
BoondiLets| ඒබ්‍රහම් ටී. කොවූර් කියයි.
තමන් විසින් පානු ලබන ඊනියා ප්‍රාතිහාර්යයන් පරීක්ෂාවට ලක් කිරීමට ඉඩ නොදෙන්නා තක්කඩියෙකි. එබඳු පරීක්ෂා කිරීමකට ධෛර්යය නොමැත්තා පහසුවෙන් මුළාවේ වැටෙන්නෙකි. පරීක්ෂාවකින් තොරව සියල්ල විශ්වාස කිරීමට... [More]
කතන්දර| චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය

2-Mins

(අනුෂ්ක තිලකරත්න) පොඩි එවුන්ගෙ චිත්‍ර ටික නම් ඔක්කොම ලැබුනා. ගිය සැරේ වගේම මේ සැරෙත් ශාලාවෙ ඉඩ මදි වෙයි. කමක් නෑ කොහොම හරි... [More]
ඔත්තු| "ගුත්තිල කාව්‍ය" වේදිකාවට!

13-Secs

"ගුත්තිල කාව්‍ය"- අඛිල සපුමල්ගේ නවතම සංගීත නාට්‍යයේ මංගල දැක්ම, 2018 ජනවාරි 11 වන දින, ලයනල්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook