Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
අසන්ධිමිත්තා- පශ්චාත් නූතන ගොතික් නවකතාවක්
බූන්දි, 04:22:01
සමන් වික‍්‍රමාරච්චි අලුත් නවකතාවක් ලියලා තියෙනවා 'අසන්ධිමිත්තා' කියලා. ඒක කියවලා බැලූවාම ලංකාවේ ලියවුණු අනෙක් නවකතාවලට වඩා වෙනස් කියලා පෙනෙනවා. සාම්ප‍්‍රදායික විචාරයේ දී සලකා බලන චරිත, සිද්ධි, ශෛලිය කියන ව්‍යුහයන්ට කොටු කරලා කරන කියැවීම්වලින් එහාට ගිහිින් කියවන්න පුළුවන් නවකතාවක් විදියට අසන්ධිමිත්තා හදුන්වන්න පුළුවන්.

නවකතාවේ නිර්වචනය සහ ඉතිහාසය හොයාගෙන යනවිට ඒක ඇතුළේ කියැවෙන මූලික අදහසක් තමයි ගද්‍යයෙන් ලියැවුණු දීර්ඝ ප‍්‍රබන්ධමය ආඛ්‍යානයක් කියන එක. ගද්‍යය සහ ප‍්‍රබන්ධය කියන එක යම් නිශ්චිත අදහසක් ගෙනාවත් දීර්ඝ කියන එක ටිකක් සංදිග්ධයි. කොහොම වුණත් ඒ අතරේ විවිධ ප‍්‍රවර්ගයන්ට (ෂානරවලට) වෙන් කරන්න පුළුවන් ශෛලීන්ට අනුව ලියැවුණු නවකතා අපිට දකින්න ලැබෙනවා. නවකතාව උපත ලැබූයේ බටහිර. ඒ වගේම විවිධ අත්හදා බැලීම් සිදු කළේත් බටහිර ප‍්‍රමුඛව. ඒ නිසාම බටහිර නවකතා ඉතිහාසය පුරාම විවිධ වෙනස්කම් හමුවෙනවා. එයින් එකක් තමයි ‘ගොතික්’ නවකතාව. මේ සියල්ලම කිව්වේ අසන්ධිමිත්තා නවකතාව ගැන කියන පූර්විකාවක් විධියට.

ගොතික් කියන වචනයෙන් මුලින්ම අදහස් වුණේ ජර්මානු ජන කණ්ඩායමක්. ඒ අය ‘ගොත්’ කියලා හැඳින්වුණේ. ඊට පස්සේ මේ වචනේ ක‍්‍රමානුකූලව මධ්‍යකාලීන යුරෝපයේ ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පීය ක‍්‍රමයක් හඳුන්වන්න යොදා ගත්තා. මේ ගෘහ නිර්මාණ ශිල්ප ක‍්‍රමයට අනුකූලව නිර්මාණය කරන ලද ගොඩනැගිලිවල විශේෂ ලක්‍ෂණ තියෙනවා. ගොතික් නවකතාව ආරම්භ වුණේ 1764දී. මේ ලේඛකයන් තමන්ගේ නවකතාවලට පසුබිම් කර ගත්තේ, අහිංසක කතානායිකාවක් ග‍්‍රහණයට ගන්න වෙර දරන දරුණු කාමුක දුෂ්ඨයෙකුගේ කතාව කියන්න. ඒ වගේම මේ සිදුවීම් වුණේ පාළු, මූසල, භයානක බිමිගෙවල්, ඇරෙන වැහෙන දොරවල්වලින් පිරුණු විශාල මන්දිරයක. ඩ‍්‍රැකියුලා නවකතාව සිහියට නගා ගන්න. ඒ වගේම අවතාර, ගුප්ත අතුරුදහන් වීම්, යථාර්ථය ඉක්මවා ගිය සිදුවීම්වලින් පිරිලා තිබුණා.

ගොතික් නවකතා ශෛලිය අසන්ධිමිත්තා නවකතාවට සම්බන්ධ වෙන්නේ කොහොම ද? රූපකාර්ථයක් විධියට එහෙම නැතිනම් සාදෘශ්‍යයක් ලෙස මේ සමාජය කියවාගන්න උත්සාහ කරන කොට මේක අවබෝධ කරගන්න පුළුවන්. අපි වර්තමාන සමාජයේ ස්වභාවය දකින විදිහ, විග‍්‍රහ කර ගන්න විදිහ ඒකට බලපානවා. එයින් ප‍්‍රධාන එකක් තමයි කිසිම චරිතයකට නිශ්චිත අනන්‍යතාවක් නැති වීම. එහෙම නැතිනම් අනන්‍යතාව ව්‍යාජ වීම. තවත් විදිහකින් බහුවිධ අනන්‍යතාවක් පෙන්වීම. හැබැයි ඒවාත් ව්‍යාජයි. ඒ නිසාම සමාජයේ අසහනය සහ ව්‍යාකූල බව උතුරලා යනවා.

ගොතික් නවකතාව බිහිවන අවධියේ දී යුරෝපයේ සාමාජීය, ආර්ථික, සංස්කෘතික ක්ෂේත‍්‍රවල වර්ධනය උපරිම තලයකට එමින් තිබුණා. මිනිස් ශිෂ්ටාචාරය පරිපූර්ණත්වයට ළංවෙමින් තිබෙන බවට හැඟීමක් වර්ධනය වුණා. මේ සංතෘප්ත සමාජයට සංත‍්‍රාසය එක් කරන්න විනෝදයක් ලබාදෙන්න තමයි ගොතික් නවකතාව බිහිවුණේ.

අතිශය උත්ප‍්‍රාසජනක ආකාරයට සමන් වික‍්‍රමාරච්චි අසන්ධිමිත්තා හරහා අපේ සමාජය කියවාගන්න අපව පොළඹවනවා. ඒ තමයි විනෝදයෙන් වැහිලා තියෙන සංත‍්‍රාසය එළියට ගන්න එක. ගොතික් ශෛලිය මේ මොහොතට අදාළ වන්නේ ඒ විධියට. අසන්ධිමිත්තා නවකතාවේ චරිත වූ වික‍්‍රමසේකර අසන්ධිමිත්තා සහ සුජීව මහලියන ආදී හැමෝම අතිශය සංත‍්‍රාසජනක සමාජයක ජීවත් වෙන්නේ. මේ සංත‍්‍රාසයම විනෝදයකින් වැහිලා තියෙනවා. අපේ වත්මන් සමාජය 17-18 වන ශත වර්ෂවල තිබුණු ගොතික් ගොඩනැගිල්ලක් වගෙයි. මේක ගුප්තයි. අඳුරුයි . මූසලයි. ඒ වගේම බියකරුයි. ඊළඟ මොහොතේ තමන්ට මොකක්ද වෙන්නේ කියලා කවුරුවත් දන්නේ නැහැ. ඒ වගේම කරන්න ඕනෑ මොකක් ද කියලා දන්නේත් නැහැ. සිදුවෙන දේවල් තර්කයට හසුවෙන්නේත් නැහැ. ඉතින් මේක සංත‍්‍රාසජනක සමාජයක් නෙවෙයි ද? නවකතාව ඇතුළේ මේක අපූරුවට විග‍්‍රහ වෙනවා. මේ පොතේ කාටවත් විස්තර කරලා දෙන්න පුළුවන් කතාවක් නැහැ. ඒ වගේම කතාවක් නැත්තේත් නැහැ. කතාව කියන්නේ කවුද කියලා එක එල්ලේම කියන්නත් බැහැ. කථකයෝ ගොඩක් ඉන්නවා. ඒ නිසාම ප‍්‍රබන්ධය සහ යථාර්ථය අතර සීමා ඉර බොඳවෙලා. සිද්ධි සියල්ලම සංත‍්‍රාසජනකයි. අසන්ධිමිත්තාට වික‍්‍රමසේකර මුලින්ම හමුවුණු දවස බලමු.

"එතකොටම කවුදෝ මා ළඟින් වාඩිවුණා. මම හැරිලා බැලූවා. අපූරු මහත්තයෙක්. උසත් නැති, මිටිත් නැති, කෙට්ටුත් නැති, මහතත් නැති, ගෑනියෙක්ව බොහොම සීරුමාරුවට දැපෙනේ දා ගන්න තරම් ඇස් දෙකක් හිමි පිරිමියෙක්. අත්කොට නිල් ඉරි වැටුණු කමිසය, අළු පැහැති දිග කලිසම…. කැරලි කෙස් ටික හරියට ගානට සිටින ලෙස පීරලා… කඩවසම් පුරුෂ ශරීරයක් මගේ ළඟටම ඇවිත්." (පිටුව, 1-2)

ඒත් එදාම රාත‍්‍රියේ අසන්ධිමිත්තා දකින්නේ කොයි වගේ කෙනෙක්ද?

"ඒ වෙලාවේ මා ළඟ සිටියේ බස් රියේ මා ළඟ වාඩි වී මා සමගම ගෙදර ආ මනුස්සයා නෙවෙයි. එතන හිටියේ මුළුමනින්ම රූපාන්තරණය වූ අමුතුම සත්ත්වයෙක්….. මාත් එක්ක ආපු මනුස්සයාට තිබුණානේ කැරළිත් ඇති, කැරළිත් නැති අපූරු කොණ්ඩයක්. දැන් මෙතන මගේ ඇඳේ ගුලිි ගැහෙන මනුස්සයාගේ කෙස් තිබුණේ යන්තමින් ඔළුව වටේ විතරයි. ඒකත් වියපත් වෙමින් තිබුණු කෙස් රොදක්… නිකටේ රැුවුලේ තිබුණ කළු පැහැය බොඳවෙලා ගිහින්. මේ අද්භූත සත්ත්වයා දුබල ලෙස හිනාවෙන්න වෑයම් කරා. එතකොටයි මම දැක්කේ ඔහුගේ මුවේ ඉදිරිපස දත් දෙකක් අඩු බව. බස් එකේ ආ මනුස්සයාගේ එහෙම අඩුපාඩුවක් තිබුණේ නැහැ. ඔහු මග දිගටම සුන්දර දත් දෙපළ පෙන්වමින් හරි අපූරුවට හිනාවුණානේ. මා සමග බසයෙන් බැස ගෙදරට පැමිණි අවුරුදු හතලිහේ පිරිමියාට එක පැයෙන් පනස් පහ පැනලා." (පිටුව, 29)

මේ වගේ දේකට කවුරුහරි මුහුණ පෑම භයානක හීනයක් වාගේ දෙයක්. ඒත් කියවන කොට කෙනෙකුට හිනායන්න පුළුවන්. සැබෑ සමාජයෙත් එහෙමයි. බියෙන් තැතිගන්න ඕනෑ තැනදි මිනිස්සු හිනාවෙනවා. අපිව පාලනය කරන දේශපාලනඥයෝ, අපිට අදහස් දක්වන සමාජයේ ඉන්න උගතුන්, බුද්ධිමතුන් කියන අය දිහා බලන්න. මේ අය එක පාරට රූපාන්තරණය වෙනවා. ඒත් සමාජය සංත‍්‍රාසයට පත්වෙනවා වෙනුවට හිනාවෙනවා.

නවකතාව ඇතුළේ ගුප්ත ආතතියෙන් පිරුණු පරිසරයක් තියෙනවා. කෘතිය පුරාම කාගෙ හරි ජිවිතයකට තර්ජනයක් තිබෙන බවට හැඟීමක් තියෙනවා. ඒත් කාටද කියලා නිශ්චිතවම කියන්න බැහැ. ප‍්‍රබන්ධයේ ආකෘතිය මේකට හුඟක් උදව් වෙනවා. හැබැයි ඒක අන්තර්ගතයෙන් වෙන් කරන්න බැහැ. කවුරුහරි ඇහුවොත් අසන්ධිමිත්තා නවකතාවේ අන්තර්ගත කතාව මොකක්ද කියලා එකට උත්තර දෙන්න නම්, මුළු නවකතාවම කියවන්න වෙනවා. ඒත් එකත් සම්පූර්ණ නැහැ. කතාව පාඨකයාට අවශ්‍ය විදියට ගොඩනගා ගන්න පුළුවන්. කොහොම වුණත් අසන්ධිමිත්තා කියවීම අපූරු අත්දැකීමක්.
[මෙම ලිපිය මුල් වරට 'රාවය' පුවත්පතෙහි පළ වූවකි.]
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Asandhimiththa, Saman Wickramarachchi, Sinhala Fictions, Sinhala Novels
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් පොත් බූන්දි
සවන් දෙන්න! මේ අමිහිරි මතක අතීතයක සිට එන "අන්තිම දුම්රිය"යි!
අක්කරෙයිපත්තු අක්ෂර- අත්‍යවශ්‍ය හදිසි කියැවීමක්!
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook