A review on Husma Ganna Akuru by Ranjith Kumara Samarakoon | BOONDI.LK
Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
අකුරු ද හුස්ම ගන්නා බව සැබෑවකි..!
බූන්දි, 02:41:26
තීරු ලිපියක් යනු පුවත් පත් සඟරා තුල සුවිශේෂ අංගයකි. එහි ඇති විශේෂත්වය වන්නේ ඉතා සියුම් කාරණයක් නිමිත්ත ලෙස ගෙන ඒ වටා පාඨකයාට විසල් දැනුමක් හා අවබෝධයක් ලබා දෙන ආකාරයට රචනා කිරීමයි. මෙය පුවත් පත් කලාව තුළ විශේෂිත අංගයක් වනවා පමණක් නොව තීරු ලිපි රචනය පිළිබඳවම වෙන් වූ රචකයින් ද බිහි වී සිටී. ශ්‍රී ලංකාවේ පුවත්පත් ලෝකය තුළ දයාසේන ගුණසිංහගේ "රයිගම් රාළ", "උකුස්සා", සුන්දර නිහතමානි ද මැල්ගේ "මානිගේ තීරුව", තිඹිරියාගම බණ්ඩාරගේ "බණ්ඩාගේ වාක්‍යය", කරුණාදාස සූරිය ආරච්චිගේ "කසුරිගේ කොලම", විමලනාත් වීරරත්නගේ "විමලෙ ගේ කොලම" මෑත භාගයේ කතාබහට ලක්වූ තීරු ලිපි කිහිපයකි. නමුත් පුවත්පත් කලාව විෂයයක් ලෙස හදාරා ප්‍රවෘත්ති යනු කුමක්ද? විශේෂාංග ලිපියක් යනු කුමක්ද? කතුවැකියක් යනු කුමක්ද? තීරු ලිපියක් යනු කුමක්දැයි? නිසි ලෙස නොදැන පුවත්පත් සන්නිවේදන ක්ෂේත්‍රයට පය තබන තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයින් සුලබ සමයක රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපිය වරින් වර ලක්බිම පුවත්පතේ "N ජෙනරේෂන්" පිටුවේ කියවන්නට ලැබුණි. වරින් වර කියවූ මෙම තීරු ලිපි තුළින් සුහුඹුලේ වැඩෙන තීරු ලිපි රචකයෙකු හමු වූ අතර පසුව එය පොතක් ලෙස මුද්‍රණය කෙරුණි.

සංගෘහිත කල මෙම කෘතිය තුළ රංජිත්ගේ තීරු ලිපි රචනයේ විශේෂතා කිහිපයක් බැලූ බැල්මට හමු වේ. එක් අතකින් සිය තීරු ලිපිය රචනා කිරීම සඳහා ඔහු තෝරා ගන්නා මාතෘකාවන්ය. අනෙක් අතින් ඔහුගේ භාෂා භාවිතයයි. රංජිත්ගේ තීරු ලිපි එකතුව මූලික වශයෙන් කොටස් කිහිපයකට බෙදා දැක්විය හැකිය. එනම්, මානව සම්බන්ධතා, මානව හැඟීම්, දේශපාලනය සහ සාහිත්‍යය කලාවන් වශයෙනි. සිය මව, පියා, ගුරුවරුන් ආදීන්ගෙන් පටන්ගෙන එම චරිත ඔස්සේ වර්තමාන සමාජයේ එවන් චරිත නවමු කියවීමකට හසු කරන්නට රංජිත් උත්සාහ ගනියි. "ඇස් රතු වෙන තාත්තලා" තීරු ලිපිය සිය දුවා දරුවන් රැක ගැනීම සඳහා ඉතා දුෂ්කර කාර්යයන්ගේ නියැලෙන තාත්ත ලා පිළිබඳ අපූරු සටහනකි. එහි අවසානය අපගේ ඇස් රතු කරන්නට තරම් සමත් වෙයි. "අම්මලා" පිළිබඳ තීරු ලිපිය ද එවැන්නකි. "ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි" තීරු ලිපිය වර්තමාන ගුරු භූමිකාවේ නියැලෙන්නන් විසින් අනිවාර්යයෙන්ම කියවා බැලියුතු සටහනකි. දරුවාගේ කුසලතා හඳුනා ගැනීමේ ඉවෙන් තොර ගුරුවරුන් අතින් අනාගත විශිෂ්ට පුරවැසියන් ඝාතනය වීමට ඇති ඉඩකඩ පිළිබඳව මේ සටහන අපූරු කතාන්දරයක් අපට පවසයි. බිතෝවන් නම් විශිෂ්ට සංගීතවේදියා පිළිබඳව රචනා කෙරෙන තීරු ලිපිය තුලින් ඔහුගේ Für Elise නම් සංගීත ඛණ්ඩය වර්තමානයේ "චූන් පාන්" නමින් ප්‍රසිද්ධ පාන් අලෙවි වෑන් රථ සිය තේමා සංගීතය සඳහා යොදාගන්නා බව තියුණු උත්ප්‍රාසයකින් ඔහු හෙළිදරව් කරන්නේ "චූන් පාන් සහ බිතෝවන්" නැමති තීරු ලිපියෙනි.

දේශපාලනය විෂය කරගත් ඔහුගේ තීරු ලිපි වලදී ඔහු ලෝකයේ උමතු පාලකයන් ගැන කරන සටහන් අපගේ දේශපාලන ඉතිහාසයට ද මනාව ගලපා ගත හැකි වෙයි. දකුණු කොරියාවේ “කිම් ජොන් ඉල්”, උගන්ඩාවේ “ඉඩි අමින්”, ගිනියාවේ “ෆ්‍රැන්සිස්කෝ නුග්මා”, හයිටියේ “ජින් ඩුවලියර්”, ලිබියාවේ “මුහම්මර් ගඩාෆි”, ඩොමිනික් රාජ්‍යයේ “රෆායල් ට්‍රැජිලෝ”, බොලිවියාවේ “මරියානෝ මෙල්ගරේජෝ”, තුර්ක්මෙනිස්ථානයේ “සපර්මුරාට් නියාපෙව්”, ඇල්බේනියාවේ “එන්වර් හෝක්ෂා” ආදීන්ගේ උමතු පාලනයන් පිළිබඳව ඇති තීරු ලිපිය විටෙක ඇඟ කිලිපොලන සුළුය. සමාජවාදී රාජ්‍ය පද්ධතියක අද ඉතිරිව ඇති දැවැන්තයා වන චීනය පිළිබඳව සඳහන් කරන ඔහුගේ තීරු ලිපි දෙක චීනය පිළිබඳව උදම් අනන ශ්‍රී ලාංකිකයන් ගේ හිසට එල්ල කරන කුළුගෙඩි පහරක් වැන්න. චීන විප්ලවයේ නියමුවා වන මාවෝ සේතුං ගේ පෞද්ගලික ජීවිතයේ ගති සොබාව, ඔහුගේ "ගේ කුරුලු සංහාරය", "සියක් මල් පිබිදීමේ ව්‍යාපාරය" වැනි අමනෝඥ කූට සංකල්ප, පසුකාලෙක චීනයේ "තියෙන්මාන්" චතුරශ්‍රයේ සිදුකල ශිෂ්‍ය සංහාරය වැනි කාරනා චීනය පිළිබඳව නව කියවීමකට අපව පොළඹවයි. චීනය පිළිබඳව රංජිත්ගේ තීරු ලිපි කියවන විට නිරායාසයෙන් අපගේ මතකයට නැගුනේ කම්කරුවන් සූරා කන වර්තමාන චීනයේ ස්වාභාවය ගැන නිපැයුන ලික්ෂීන් ෆන් (Lixin Fun)ගේ "Last Train Home" නම් වාර්තා චිත්‍රපටයයි.

සාහිත්‍ය හා කලාව පාදක කරගෙන ඔහු ලියා ඇති තීරු ලිපි වල විශ්ව සාහිත්‍ය පිළිබඳ ඔහුගේ කියවීම හා අවධානය මනාව පැහැදිළි වෙයි. ඇලෙක්සැන්ඩර් පුෂ්කින්, පැබ්ලෝ නෙරූඩා, යසුනරි කවබතා, චීනුවා අචිබෙ, චින්ගීස් අයිත්මාතෙව්, ඇල්බෙයා කැමූ, පාවුලෝ කොයියෝ වැනි සාහිත්‍යකරුවන් මෙන්ම අකිර කුරොසාවා, බර්ග්මාන් වැනි සිනමාකරුවන් ගැන ද ඔහු තබන සටහන් පාඨකයාට නව දැනුම සම්පාදනය කරන දිය උල්පත් බඳුය.

රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා හා තීරු ලිපි රචකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේදී ඔහුගේ රචනා ශෛලිය ගැන ද යමක් සඳහන් කළයුතුය. ඇතැම් තීරු ලිපි වලදී ඔහු භාවිතා කරන බස එම තීරු ලිපිවල අන්තර්ගතය හා මනාව සංයෝග වේ. මව, පියා, ගුරුවරු, ප්‍රේමය, විවාහය වැනි කාරණා පදනම් කරගෙන ලියන විට ඔහුගේ භාෂාව අතිශය හෘදයාංගම සංවේදී බසක් බවට පත්වේ. එසේම ඔහුගේ බස සජීවිය. අවශ්‍ය තැනක පාඨකයාට සිය පරිකල්පනය ඔස්සේ මනෝ රූප ගොඩනගා ගැනීමට එම බස මහෝපකාරිවේ. තවත් තැනෙක ඔහුගේ බස සියුම් ඉදිකටු මෙන්ම ඊතල ද වේ. නමුදු වෙඩි උණ්ඩ බවට පරිවර්තනය නොකිරීමට ඔහු වග බලාගනී.

"දෙකේ පන්තියේදී සහලෝලා උණ ගැනී සිටියදී මවෙතින් එකවර ම පන්ති කාමරයේදී පිට වූ වමනෙ පදාසය වැටුන සාරි පොට සෝදා "පුතේ දැන් අඩු වෙයි" කී ගුරුතුමී හරි පුදුම ඉස්කෝලේ මිලානි පියතුමාගේ දියණියකැයි මට දැන් සිතේ."
(-ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි- 19 පිටුව)

"කාලය ගෙවී ගියාම සිදුවූ තවත් දෙයක් ගැන මිතුරෙකු මෙහෙම කීවා. මර්දනය ඉවර වුනාම දහස් ගානක් මැරුණා. මැරුණ හැමෝම වගේ උපාධියක් ගන්න ඔන්න මෙන්න හිටිය අය. දවසක් මෙහෙම මැරුණ අයගේ ගෙවල් වලට ලියුම් ආවලු. ඒ ලියුම් වල තිබුණේ මියගිය දරුවා වෙනුවෙන් වැය වූ වෙඩි උණ්ඩයේ ගාන රජයට ගෙවන ලෙස කියලාලු."
(-රතුපාට චීනයේ ලේ රතුපාට වූ කතාව- 111 පිටුව)

රංජිත් සිය තීරු ලිපි අරඹන්නේ තම ජීවිත අත්දැකීමක, ඇසූ දුටු කියවූ දෙයක අංශු මාත්‍රයක් වැනි ඉතා කුඩා නිමිත්තකිනි. ලිවීමේ දී ඔහු එහි වපසරිය වැඩිකරන්නේ තමන් උකහාගත් දැනුමෙනි. තමා ලෝකය කියවන දර්ශනයෙනි. ඒවා පාදක කරගෙන ඔහු කියවීමට දොල උපදින තීරු ලිපියක් රචනා කරයි. විසල් පදාසයක් පුරා විහිදුවන සිතුවමක් බඳු මේ තීරු ලිපියෙන් අපට ජීවිතය යළි කියවා බලන්න යැයි ඔහු ආරාධනා කරයි. තොරතුරු සොයා යෑමේ නොමඩිනා ලද ආශාවත්, සාහිත්‍ය පරිශීලනයත් තීරු ලිපි රචනයේදී ඔහුට දෑගසව් වැන්න.

ඇතැම් තීරු ලිපියක් තවත් ගැඹුරින් හදාරා ලියුවේ නම් මැනවැයි හිතෙන අවස්ථා ද "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේ දක්නට ලැබේ. එසේම භාවාතිශය භාෂාවට වඩා ඇතැම් තැනෙක බරසාර භාෂා ව්‍යවහාරයක් කලේ නම් මැනවැයි සිතෙන තැන්ද නැත්තේ නොවේ. තීරු ලිපියක් හුදෙක් ඇසට කඳුලක් ගෙනෙන හෘදය සංවේදී බවට පමණක් සීමාවිය යුතු නොවේ. එය පාඨකයා වෙත ප්‍රඥාව කැඳවා දියුණු පුරවැසියෙකු ලෙස ඔහු වඩා හිඳුවන සමාජ ආම්පන්නයක් ද විය යුතුය. නමුත් රංජිත් වැනි තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයෙකු යම් හැදෑරීමක් සහිතව තීරු ලිපි රචනයට පිවිසීමම අගය කළ යුතු වන්නේ එවැන්නන් කෙමෙන් වඳ වී යන සත්ව කොට්ඨාශයක් බවට පත් වී ඇති බැවිනි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Husma Ganna Akuru, Ranjith Kumara Samarakoon, Column Article Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
කපිල එම්. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
ඔහු, දිගු විරාමයකින් පසුව හමුවිය යුතු කවියෙක්
පොත්
"ටිකිරිලියා තරු මැද්දේ ගියා"- පරාක්‍රම ප්‍රේක්ෂාගාරයට ගල් ගසයි..!
කවි
යෝධයාගේ උයනේ සිරවූ බිරිඳ
පොත්
ජනමාධ්‍යවේදීන්ට බලපාන නීති- විමසුමක්
පොත්
රේන්ද ගුදමින් පෙරී ආ ආදරණීය වික්ටෝරියා
තවත් පොත් බූන්දි
යුතෝපියාව- සුන්දර ගම්මානය පිළිබඳ ප්‍රතිවික්ටෝරියානු කියවීමක් සඳහා
සවන් දෙන්න! මේ අමිහිරි මතක අතීතයක සිට එන "අන්තිම දුම්රිය"යි!
අක්කරෙයිපත්තු අක්ෂර- අත්‍යවශ්‍ය හදිසි කියැවීමක්!
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
රොබට් රග්දෙත්ස්වෙන්ස්කි ලියයි.
සාමාන්‍යයෙන් කියනවා නම් යම් විටක හෝ කවියක් නොතැනූ මිනිසෙක් මෙලොව නැති බව හොඳටම විශ්වාසය. හැම කෙනෙක්ම එක් මට්ටමකට කවි ලියති. හැම කෙනෙක්ම...! ඊට පසු සිදු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| ගඟේ නොයන තරුණ දේශපාලනයක්- අගෝ. 21

15-Secs

අජිත් පැරකුම් ජයසිංහ විසින් ලියන ලද එළියකන්ද වධකාගාරයේ සත්‍ය සිදුවීම් පසුබිම් කරගත් 1989 කැරැල්ල පිළිබඳ... [More]
කවි| ඉතා කුඩා විශාල වෙනස

2-Secs

(සමර විජේසිංහ) අපට නම්
පහසුකම් ඇත
දුකට බොන
ඛෙහෙත් ඇත

ඛෙහෙත් ටිකක්වත්... [More]
කතා-බස්| ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට කාලසටහන! (ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග)

31-Mins

(අජිත් සී හේරත්) ජෙනරාල් වෙස්ලි ක්ලාර්ක් සමග ඒමි ගුඩ්මාන් විසින් කරන ලද මෙම සම්මුඛ සාකච්ඡාව ලෝක ආධිපත්‍යය සඳහා වන ඇමෙරිකානු ව්‍යාපෘතියේ පාපිෂ්ට... [More]
කවි| මඳ නල

5-Secs

(ආරියවංශ රණවීර) කඳු වලල්ලට හොරෙන්
ආවා ඔබ මා ළගට
මල් පවා බලා සිටියා
ගත් සුසුම
නොහෙලා පහළට
පුදුමව.... [More]
පරිවර්තන| කියන්නද මා නුඹට, නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?

52-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | මහේෂි බී. වීරකෝන්) කියන්නද මා නුඹට...,
නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?
එනමුත් නුඹ ඊටත් වඩා වැඩියෙන් මුදුයි, සුන්දරයි මට.
රළු පවන් වෙසක් මස සිඟිති මල් පෙළන කල,
සිසිර කල දහවලත් බොහෝ දිගු කරන විට,
දෙව්ලොවේ ඇස අරා සැඩ රැසින් ලොව පෙළයි.... [More]
කවි| තුරු වන්දනය

51-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මහා අරණ තුල දෑස අබියස
මේ දැන් පහළවුවාසේ පෙනෙන දසුනෙන්
කිවි තෙමේ වික්ෂිප්ත විය.

ළා හරිත චත්‍රයක් වන් උඩුවියන තුළ
විසිරුණු ආලෝකයෙන්... [More]
කතන්දර| සෙන්ටෙනියල් දෝණි

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) දෝණි දොර ඇරගෙන ගෙට ගොඩවෙනකොට අම්මයි රාජ් අන්කලුයි සාලයේ සෝපාවේ තුරුළු වෙලා ඉඳගෙන ෆෝන් එකේ මොකක්දෝ බලනවා. දෙන්නම ඩිංගක් තිගැස්සෙනව.... [More]
පොත්| යුතෝපියාව- සුන්දර ගම්මානය පිළිබඳ ප්‍රතිවික්ටෝරියානු කියවීමක් සඳහා

4-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) ලිඛිත කලා මාධ්‍යයන් අතර කෙටිකතාවට හිමි වන්නේ සුවිශේෂී තැනකි. එය පමණක් නොව, ඉදිරියට කෙටි යන විශේෂණය සහිත සෑම කලා මාධ්‍යයක්... [More]
කවි| සිනාසෙන ඔබෙ මූණ

36-Secs

(ලක්ශාන්ත අතුකෝරල) සිනාසෙන ඔබෙ මූණ
බොහෝ කලකින් මා ගමට ආ
මේ අහඹු කාලකණ්ණිදා
පටු මගෙහි පවුරු මත
පොල් ගසෙක - කඩ පිළෙක
සිනාසී එබීගෙන ඔඛෙ මූණ... [More]
කතා-බස්| ඒ මිනිස් අරගලයට මම හිස නමනවා! -මො.ල. සෙනෙවිරත්න

2-Mins

(කසුන් සමරතුංග) 'හික්මවීම පිණිස මේ දඬුවම ඉවසන්න' නම් වූ ස්වකීය කුළුඳුල් කාව්‍ය සංග්‍රහයේ කතෘ සටහන වෙනුවෙන් එහි කතුවර මො.ල. සෙනෙවිරත්න මෙසේ ලියයි.

"ලබා... [More]
වෙසෙස්| ජෝතිපාල ලංකාවේ ජනප්‍රිය ම ගායකයා වීමේ දේශපාලන ආර්ථීකය

18-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) එච්. ආර්. ජෝතිපාල යනු ලංකාවේ එදා මෙදා තුර අනභියෝගී ව රැඳී සිටින ජනප්‍රිය ම ගායකයා වේ. ඔහුගේ මරණය සිදුවූයේ 1987... [More]
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook