Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
අකුරු ද හුස්ම ගන්නා බව සැබෑවකි..!
බූන්දි, 02:41:26
තීරු ලිපියක් යනු පුවත් පත් සඟරා තුල සුවිශේෂ අංගයකි. එහි ඇති විශේෂත්වය වන්නේ ඉතා සියුම් කාරණයක් නිමිත්ත ලෙස ගෙන ඒ වටා පාඨකයාට විසල් දැනුමක් හා අවබෝධයක් ලබා දෙන ආකාරයට රචනා කිරීමයි. මෙය පුවත් පත් කලාව තුළ විශේෂිත අංගයක් වනවා පමණක් නොව තීරු ලිපි රචනය පිළිබඳවම වෙන් වූ රචකයින් ද බිහි වී සිටී. ශ්‍රී ලංකාවේ පුවත්පත් ලෝකය තුළ දයාසේන ගුණසිංහගේ "රයිගම් රාළ", "උකුස්සා", සුන්දර නිහතමානි ද මැල්ගේ "මානිගේ තීරුව", තිඹිරියාගම බණ්ඩාරගේ "බණ්ඩාගේ වාක්‍යය", කරුණාදාස සූරිය ආරච්චිගේ "කසුරිගේ කොලම", විමලනාත් වීරරත්නගේ "විමලෙ ගේ කොලම" මෑත භාගයේ කතාබහට ලක්වූ තීරු ලිපි කිහිපයකි. නමුත් පුවත්පත් කලාව විෂයයක් ලෙස හදාරා ප්‍රවෘත්ති යනු කුමක්ද? විශේෂාංග ලිපියක් යනු කුමක්ද? කතුවැකියක් යනු කුමක්ද? තීරු ලිපියක් යනු කුමක්දැයි? නිසි ලෙස නොදැන පුවත්පත් සන්නිවේදන ක්ෂේත්‍රයට පය තබන තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයින් සුලබ සමයක රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපිය වරින් වර ලක්බිම පුවත්පතේ "N ජෙනරේෂන්" පිටුවේ කියවන්නට ලැබුණි. වරින් වර කියවූ මෙම තීරු ලිපි තුළින් සුහුඹුලේ වැඩෙන තීරු ලිපි රචකයෙකු හමු වූ අතර පසුව එය පොතක් ලෙස මුද්‍රණය කෙරුණි.

සංගෘහිත කල මෙම කෘතිය තුළ රංජිත්ගේ තීරු ලිපි රචනයේ විශේෂතා කිහිපයක් බැලූ බැල්මට හමු වේ. එක් අතකින් සිය තීරු ලිපිය රචනා කිරීම සඳහා ඔහු තෝරා ගන්නා මාතෘකාවන්ය. අනෙක් අතින් ඔහුගේ භාෂා භාවිතයයි. රංජිත්ගේ තීරු ලිපි එකතුව මූලික වශයෙන් කොටස් කිහිපයකට බෙදා දැක්විය හැකිය. එනම්, මානව සම්බන්ධතා, මානව හැඟීම්, දේශපාලනය සහ සාහිත්‍යය කලාවන් වශයෙනි. සිය මව, පියා, ගුරුවරුන් ආදීන්ගෙන් පටන්ගෙන එම චරිත ඔස්සේ වර්තමාන සමාජයේ එවන් චරිත නවමු කියවීමකට හසු කරන්නට රංජිත් උත්සාහ ගනියි. "ඇස් රතු වෙන තාත්තලා" තීරු ලිපිය සිය දුවා දරුවන් රැක ගැනීම සඳහා ඉතා දුෂ්කර කාර්යයන්ගේ නියැලෙන තාත්ත ලා පිළිබඳ අපූරු සටහනකි. එහි අවසානය අපගේ ඇස් රතු කරන්නට තරම් සමත් වෙයි. "අම්මලා" පිළිබඳ තීරු ලිපිය ද එවැන්නකි. "ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි" තීරු ලිපිය වර්තමාන ගුරු භූමිකාවේ නියැලෙන්නන් විසින් අනිවාර්යයෙන්ම කියවා බැලියුතු සටහනකි. දරුවාගේ කුසලතා හඳුනා ගැනීමේ ඉවෙන් තොර ගුරුවරුන් අතින් අනාගත විශිෂ්ට පුරවැසියන් ඝාතනය වීමට ඇති ඉඩකඩ පිළිබඳව මේ සටහන අපූරු කතාන්දරයක් අපට පවසයි. බිතෝවන් නම් විශිෂ්ට සංගීතවේදියා පිළිබඳව රචනා කෙරෙන තීරු ලිපිය තුලින් ඔහුගේ Für Elise නම් සංගීත ඛණ්ඩය වර්තමානයේ "චූන් පාන්" නමින් ප්‍රසිද්ධ පාන් අලෙවි වෑන් රථ සිය තේමා සංගීතය සඳහා යොදාගන්නා බව තියුණු උත්ප්‍රාසයකින් ඔහු හෙළිදරව් කරන්නේ "චූන් පාන් සහ බිතෝවන්" නැමති තීරු ලිපියෙනි.

දේශපාලනය විෂය කරගත් ඔහුගේ තීරු ලිපි වලදී ඔහු ලෝකයේ උමතු පාලකයන් ගැන කරන සටහන් අපගේ දේශපාලන ඉතිහාසයට ද මනාව ගලපා ගත හැකි වෙයි. දකුණු කොරියාවේ “කිම් ජොන් ඉල්”, උගන්ඩාවේ “ඉඩි අමින්”, ගිනියාවේ “ෆ්‍රැන්සිස්කෝ නුග්මා”, හයිටියේ “ජින් ඩුවලියර්”, ලිබියාවේ “මුහම්මර් ගඩාෆි”, ඩොමිනික් රාජ්‍යයේ “රෆායල් ට්‍රැජිලෝ”, බොලිවියාවේ “මරියානෝ මෙල්ගරේජෝ”, තුර්ක්මෙනිස්ථානයේ “සපර්මුරාට් නියාපෙව්”, ඇල්බේනියාවේ “එන්වර් හෝක්ෂා” ආදීන්ගේ උමතු පාලනයන් පිළිබඳව ඇති තීරු ලිපිය විටෙක ඇඟ කිලිපොලන සුළුය. සමාජවාදී රාජ්‍ය පද්ධතියක අද ඉතිරිව ඇති දැවැන්තයා වන චීනය පිළිබඳව සඳහන් කරන ඔහුගේ තීරු ලිපි දෙක චීනය පිළිබඳව උදම් අනන ශ්‍රී ලාංකිකයන් ගේ හිසට එල්ල කරන කුළුගෙඩි පහරක් වැන්න. චීන විප්ලවයේ නියමුවා වන මාවෝ සේතුං ගේ පෞද්ගලික ජීවිතයේ ගති සොබාව, ඔහුගේ "ගේ කුරුලු සංහාරය", "සියක් මල් පිබිදීමේ ව්‍යාපාරය" වැනි අමනෝඥ කූට සංකල්ප, පසුකාලෙක චීනයේ "තියෙන්මාන්" චතුරශ්‍රයේ සිදුකල ශිෂ්‍ය සංහාරය වැනි කාරනා චීනය පිළිබඳව නව කියවීමකට අපව පොළඹවයි. චීනය පිළිබඳව රංජිත්ගේ තීරු ලිපි කියවන විට නිරායාසයෙන් අපගේ මතකයට නැගුනේ කම්කරුවන් සූරා කන වර්තමාන චීනයේ ස්වාභාවය ගැන නිපැයුන ලික්ෂීන් ෆන් (Lixin Fun)ගේ "Last Train Home" නම් වාර්තා චිත්‍රපටයයි.

සාහිත්‍ය හා කලාව පාදක කරගෙන ඔහු ලියා ඇති තීරු ලිපි වල විශ්ව සාහිත්‍ය පිළිබඳ ඔහුගේ කියවීම හා අවධානය මනාව පැහැදිළි වෙයි. ඇලෙක්සැන්ඩර් පුෂ්කින්, පැබ්ලෝ නෙරූඩා, යසුනරි කවබතා, චීනුවා අචිබෙ, චින්ගීස් අයිත්මාතෙව්, ඇල්බෙයා කැමූ, පාවුලෝ කොයියෝ වැනි සාහිත්‍යකරුවන් මෙන්ම අකිර කුරොසාවා, බර්ග්මාන් වැනි සිනමාකරුවන් ගැන ද ඔහු තබන සටහන් පාඨකයාට නව දැනුම සම්පාදනය කරන දිය උල්පත් බඳුය.

රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා හා තීරු ලිපි රචකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේදී ඔහුගේ රචනා ශෛලිය ගැන ද යමක් සඳහන් කළයුතුය. ඇතැම් තීරු ලිපි වලදී ඔහු භාවිතා කරන බස එම තීරු ලිපිවල අන්තර්ගතය හා මනාව සංයෝග වේ. මව, පියා, ගුරුවරු, ප්‍රේමය, විවාහය වැනි කාරණා පදනම් කරගෙන ලියන විට ඔහුගේ භාෂාව අතිශය හෘදයාංගම සංවේදී බසක් බවට පත්වේ. එසේම ඔහුගේ බස සජීවිය. අවශ්‍ය තැනක පාඨකයාට සිය පරිකල්පනය ඔස්සේ මනෝ රූප ගොඩනගා ගැනීමට එම බස මහෝපකාරිවේ. තවත් තැනෙක ඔහුගේ බස සියුම් ඉදිකටු මෙන්ම ඊතල ද වේ. නමුදු වෙඩි උණ්ඩ බවට පරිවර්තනය නොකිරීමට ඔහු වග බලාගනී.

"දෙකේ පන්තියේදී සහලෝලා උණ ගැනී සිටියදී මවෙතින් එකවර ම පන්ති කාමරයේදී පිට වූ වමනෙ පදාසය වැටුන සාරි පොට සෝදා "පුතේ දැන් අඩු වෙයි" කී ගුරුතුමී හරි පුදුම ඉස්කෝලේ මිලානි පියතුමාගේ දියණියකැයි මට දැන් සිතේ."
(-ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි- 19 පිටුව)

"කාලය ගෙවී ගියාම සිදුවූ තවත් දෙයක් ගැන මිතුරෙකු මෙහෙම කීවා. මර්දනය ඉවර වුනාම දහස් ගානක් මැරුණා. මැරුණ හැමෝම වගේ උපාධියක් ගන්න ඔන්න මෙන්න හිටිය අය. දවසක් මෙහෙම මැරුණ අයගේ ගෙවල් වලට ලියුම් ආවලු. ඒ ලියුම් වල තිබුණේ මියගිය දරුවා වෙනුවෙන් වැය වූ වෙඩි උණ්ඩයේ ගාන රජයට ගෙවන ලෙස කියලාලු."
(-රතුපාට චීනයේ ලේ රතුපාට වූ කතාව- 111 පිටුව)

රංජිත් සිය තීරු ලිපි අරඹන්නේ තම ජීවිත අත්දැකීමක, ඇසූ දුටු කියවූ දෙයක අංශු මාත්‍රයක් වැනි ඉතා කුඩා නිමිත්තකිනි. ලිවීමේ දී ඔහු එහි වපසරිය වැඩිකරන්නේ තමන් උකහාගත් දැනුමෙනි. තමා ලෝකය කියවන දර්ශනයෙනි. ඒවා පාදක කරගෙන ඔහු කියවීමට දොල උපදින තීරු ලිපියක් රචනා කරයි. විසල් පදාසයක් පුරා විහිදුවන සිතුවමක් බඳු මේ තීරු ලිපියෙන් අපට ජීවිතය යළි කියවා බලන්න යැයි ඔහු ආරාධනා කරයි. තොරතුරු සොයා යෑමේ නොමඩිනා ලද ආශාවත්, සාහිත්‍ය පරිශීලනයත් තීරු ලිපි රචනයේදී ඔහුට දෑගසව් වැන්න.

ඇතැම් තීරු ලිපියක් තවත් ගැඹුරින් හදාරා ලියුවේ නම් මැනවැයි හිතෙන අවස්ථා ද "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේ දක්නට ලැබේ. එසේම භාවාතිශය භාෂාවට වඩා ඇතැම් තැනෙක බරසාර භාෂා ව්‍යවහාරයක් කලේ නම් මැනවැයි සිතෙන තැන්ද නැත්තේ නොවේ. තීරු ලිපියක් හුදෙක් ඇසට කඳුලක් ගෙනෙන හෘදය සංවේදී බවට පමණක් සීමාවිය යුතු නොවේ. එය පාඨකයා වෙත ප්‍රඥාව කැඳවා දියුණු පුරවැසියෙකු ලෙස ඔහු වඩා හිඳුවන සමාජ ආම්පන්නයක් ද විය යුතුය. නමුත් රංජිත් වැනි තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයෙකු යම් හැදෑරීමක් සහිතව තීරු ලිපි රචනයට පිවිසීමම අගය කළ යුතු වන්නේ එවැන්නන් කෙමෙන් වඳ වී යන සත්ව කොට්ඨාශයක් බවට පත් වී ඇති බැවිනි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Husma Ganna Akuru, Ranjith Kumara Samarakoon, Column Article Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
කපිල එම්. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
ඔහු, දිගු විරාමයකින් පසුව හමුවිය යුතු කවියෙක්
පොත්
"ටිකිරිලියා තරු මැද්දේ ගියා"- පරාක්‍රම ප්‍රේක්ෂාගාරයට ගල් ගසයි..!
කවි
යෝධයාගේ උයනේ සිරවූ බිරිඳ
පොත්
ජනමාධ්‍යවේදීන්ට බලපාන නීති- විමසුමක්
පොත්
රේන්ද ගුදමින් පෙරී ආ ආදරණීය වික්ටෝරියා
තවත් පොත් බූන්දි
ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...
උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!
සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!
"මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය
මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'
BoondiLets
මාර්කේස්ගේ සමුගැනීමේ ලිපියෙන්.
අප සියළු දෙනාට ම අවශ්‍යව ඇත්තේ සාර්ථකත්වය නම් වූ ගිරි-ශිඛරයට ළං වීමටයි. එහෙත් ජීවිතයේ සැබෑ තෘප්තිය ළඟාකර ගත හැක්කේ එතැනට ළඟාවීමෙන් නොව එතැනට යාමට අප... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook