Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
අකුරු ද හුස්ම ගන්නා බව සැබෑවකි..!
බූන්දි, 02:41:26
තීරු ලිපියක් යනු පුවත් පත් සඟරා තුල සුවිශේෂ අංගයකි. එහි ඇති විශේෂත්වය වන්නේ ඉතා සියුම් කාරණයක් නිමිත්ත ලෙස ගෙන ඒ වටා පාඨකයාට විසල් දැනුමක් හා අවබෝධයක් ලබා දෙන ආකාරයට රචනා කිරීමයි. මෙය පුවත් පත් කලාව තුළ විශේෂිත අංගයක් වනවා පමණක් නොව තීරු ලිපි රචනය පිළිබඳවම වෙන් වූ රචකයින් ද බිහි වී සිටී. ශ්‍රී ලංකාවේ පුවත්පත් ලෝකය තුළ දයාසේන ගුණසිංහගේ "රයිගම් රාළ", "උකුස්සා", සුන්දර නිහතමානි ද මැල්ගේ "මානිගේ තීරුව", තිඹිරියාගම බණ්ඩාරගේ "බණ්ඩාගේ වාක්‍යය", කරුණාදාස සූරිය ආරච්චිගේ "කසුරිගේ කොලම", විමලනාත් වීරරත්නගේ "විමලෙ ගේ කොලම" මෑත භාගයේ කතාබහට ලක්වූ තීරු ලිපි කිහිපයකි. නමුත් පුවත්පත් කලාව විෂයයක් ලෙස හදාරා ප්‍රවෘත්ති යනු කුමක්ද? විශේෂාංග ලිපියක් යනු කුමක්ද? කතුවැකියක් යනු කුමක්ද? තීරු ලිපියක් යනු කුමක්දැයි? නිසි ලෙස නොදැන පුවත්පත් සන්නිවේදන ක්ෂේත්‍රයට පය තබන තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයින් සුලබ සමයක රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපිය වරින් වර ලක්බිම පුවත්පතේ "N ජෙනරේෂන්" පිටුවේ කියවන්නට ලැබුණි. වරින් වර කියවූ මෙම තීරු ලිපි තුළින් සුහුඹුලේ වැඩෙන තීරු ලිපි රචකයෙකු හමු වූ අතර පසුව එය පොතක් ලෙස මුද්‍රණය කෙරුණි.

සංගෘහිත කල මෙම කෘතිය තුළ රංජිත්ගේ තීරු ලිපි රචනයේ විශේෂතා කිහිපයක් බැලූ බැල්මට හමු වේ. එක් අතකින් සිය තීරු ලිපිය රචනා කිරීම සඳහා ඔහු තෝරා ගන්නා මාතෘකාවන්ය. අනෙක් අතින් ඔහුගේ භාෂා භාවිතයයි. රංජිත්ගේ තීරු ලිපි එකතුව මූලික වශයෙන් කොටස් කිහිපයකට බෙදා දැක්විය හැකිය. එනම්, මානව සම්බන්ධතා, මානව හැඟීම්, දේශපාලනය සහ සාහිත්‍යය කලාවන් වශයෙනි. සිය මව, පියා, ගුරුවරුන් ආදීන්ගෙන් පටන්ගෙන එම චරිත ඔස්සේ වර්තමාන සමාජයේ එවන් චරිත නවමු කියවීමකට හසු කරන්නට රංජිත් උත්සාහ ගනියි. "ඇස් රතු වෙන තාත්තලා" තීරු ලිපිය සිය දුවා දරුවන් රැක ගැනීම සඳහා ඉතා දුෂ්කර කාර්යයන්ගේ නියැලෙන තාත්ත ලා පිළිබඳ අපූරු සටහනකි. එහි අවසානය අපගේ ඇස් රතු කරන්නට තරම් සමත් වෙයි. "අම්මලා" පිළිබඳ තීරු ලිපිය ද එවැන්නකි. "ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි" තීරු ලිපිය වර්තමාන ගුරු භූමිකාවේ නියැලෙන්නන් විසින් අනිවාර්යයෙන්ම කියවා බැලියුතු සටහනකි. දරුවාගේ කුසලතා හඳුනා ගැනීමේ ඉවෙන් තොර ගුරුවරුන් අතින් අනාගත විශිෂ්ට පුරවැසියන් ඝාතනය වීමට ඇති ඉඩකඩ පිළිබඳව මේ සටහන අපූරු කතාන්දරයක් අපට පවසයි. බිතෝවන් නම් විශිෂ්ට සංගීතවේදියා පිළිබඳව රචනා කෙරෙන තීරු ලිපිය තුලින් ඔහුගේ Für Elise නම් සංගීත ඛණ්ඩය වර්තමානයේ "චූන් පාන්" නමින් ප්‍රසිද්ධ පාන් අලෙවි වෑන් රථ සිය තේමා සංගීතය සඳහා යොදාගන්නා බව තියුණු උත්ප්‍රාසයකින් ඔහු හෙළිදරව් කරන්නේ "චූන් පාන් සහ බිතෝවන්" නැමති තීරු ලිපියෙනි.

දේශපාලනය විෂය කරගත් ඔහුගේ තීරු ලිපි වලදී ඔහු ලෝකයේ උමතු පාලකයන් ගැන කරන සටහන් අපගේ දේශපාලන ඉතිහාසයට ද මනාව ගලපා ගත හැකි වෙයි. දකුණු කොරියාවේ “කිම් ජොන් ඉල්”, උගන්ඩාවේ “ඉඩි අමින්”, ගිනියාවේ “ෆ්‍රැන්සිස්කෝ නුග්මා”, හයිටියේ “ජින් ඩුවලියර්”, ලිබියාවේ “මුහම්මර් ගඩාෆි”, ඩොමිනික් රාජ්‍යයේ “රෆායල් ට්‍රැජිලෝ”, බොලිවියාවේ “මරියානෝ මෙල්ගරේජෝ”, තුර්ක්මෙනිස්ථානයේ “සපර්මුරාට් නියාපෙව්”, ඇල්බේනියාවේ “එන්වර් හෝක්ෂා” ආදීන්ගේ උමතු පාලනයන් පිළිබඳව ඇති තීරු ලිපිය විටෙක ඇඟ කිලිපොලන සුළුය. සමාජවාදී රාජ්‍ය පද්ධතියක අද ඉතිරිව ඇති දැවැන්තයා වන චීනය පිළිබඳව සඳහන් කරන ඔහුගේ තීරු ලිපි දෙක චීනය පිළිබඳව උදම් අනන ශ්‍රී ලාංකිකයන් ගේ හිසට එල්ල කරන කුළුගෙඩි පහරක් වැන්න. චීන විප්ලවයේ නියමුවා වන මාවෝ සේතුං ගේ පෞද්ගලික ජීවිතයේ ගති සොබාව, ඔහුගේ "ගේ කුරුලු සංහාරය", "සියක් මල් පිබිදීමේ ව්‍යාපාරය" වැනි අමනෝඥ කූට සංකල්ප, පසුකාලෙක චීනයේ "තියෙන්මාන්" චතුරශ්‍රයේ සිදුකල ශිෂ්‍ය සංහාරය වැනි කාරනා චීනය පිළිබඳව නව කියවීමකට අපව පොළඹවයි. චීනය පිළිබඳව රංජිත්ගේ තීරු ලිපි කියවන විට නිරායාසයෙන් අපගේ මතකයට නැගුනේ කම්කරුවන් සූරා කන වර්තමාන චීනයේ ස්වාභාවය ගැන නිපැයුන ලික්ෂීන් ෆන් (Lixin Fun)ගේ "Last Train Home" නම් වාර්තා චිත්‍රපටයයි.

සාහිත්‍ය හා කලාව පාදක කරගෙන ඔහු ලියා ඇති තීරු ලිපි වල විශ්ව සාහිත්‍ය පිළිබඳ ඔහුගේ කියවීම හා අවධානය මනාව පැහැදිළි වෙයි. ඇලෙක්සැන්ඩර් පුෂ්කින්, පැබ්ලෝ නෙරූඩා, යසුනරි කවබතා, චීනුවා අචිබෙ, චින්ගීස් අයිත්මාතෙව්, ඇල්බෙයා කැමූ, පාවුලෝ කොයියෝ වැනි සාහිත්‍යකරුවන් මෙන්ම අකිර කුරොසාවා, බර්ග්මාන් වැනි සිනමාකරුවන් ගැන ද ඔහු තබන සටහන් පාඨකයාට නව දැනුම සම්පාදනය කරන දිය උල්පත් බඳුය.

රංජිත් කුමාර සමරකෝන් නැමති තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයා හා තීරු ලිපි රචකයා ගේ "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේදී ඔහුගේ රචනා ශෛලිය ගැන ද යමක් සඳහන් කළයුතුය. ඇතැම් තීරු ලිපි වලදී ඔහු භාවිතා කරන බස එම තීරු ලිපිවල අන්තර්ගතය හා මනාව සංයෝග වේ. මව, පියා, ගුරුවරු, ප්‍රේමය, විවාහය වැනි කාරණා පදනම් කරගෙන ලියන විට ඔහුගේ භාෂාව අතිශය හෘදයාංගම සංවේදී බසක් බවට පත්වේ. එසේම ඔහුගේ බස සජීවිය. අවශ්‍ය තැනක පාඨකයාට සිය පරිකල්පනය ඔස්සේ මනෝ රූප ගොඩනගා ගැනීමට එම බස මහෝපකාරිවේ. තවත් තැනෙක ඔහුගේ බස සියුම් ඉදිකටු මෙන්ම ඊතල ද වේ. නමුදු වෙඩි උණ්ඩ බවට පරිවර්තනය නොකිරීමට ඔහු වග බලාගනී.

"දෙකේ පන්තියේදී සහලෝලා උණ ගැනී සිටියදී මවෙතින් එකවර ම පන්ති කාමරයේදී පිට වූ වමනෙ පදාසය වැටුන සාරි පොට සෝදා "පුතේ දැන් අඩු වෙයි" කී ගුරුතුමී හරි පුදුම ඉස්කෝලේ මිලානි පියතුමාගේ දියණියකැයි මට දැන් සිතේ."
(-ගුරු පාද පියුම් සුවඳයි- 19 පිටුව)

"කාලය ගෙවී ගියාම සිදුවූ තවත් දෙයක් ගැන මිතුරෙකු මෙහෙම කීවා. මර්දනය ඉවර වුනාම දහස් ගානක් මැරුණා. මැරුණ හැමෝම වගේ උපාධියක් ගන්න ඔන්න මෙන්න හිටිය අය. දවසක් මෙහෙම මැරුණ අයගේ ගෙවල් වලට ලියුම් ආවලු. ඒ ලියුම් වල තිබුණේ මියගිය දරුවා වෙනුවෙන් වැය වූ වෙඩි උණ්ඩයේ ගාන රජයට ගෙවන ලෙස කියලාලු."
(-රතුපාට චීනයේ ලේ රතුපාට වූ කතාව- 111 පිටුව)

රංජිත් සිය තීරු ලිපි අරඹන්නේ තම ජීවිත අත්දැකීමක, ඇසූ දුටු කියවූ දෙයක අංශු මාත්‍රයක් වැනි ඉතා කුඩා නිමිත්තකිනි. ලිවීමේ දී ඔහු එහි වපසරිය වැඩිකරන්නේ තමන් උකහාගත් දැනුමෙනි. තමා ලෝකය කියවන දර්ශනයෙනි. ඒවා පාදක කරගෙන ඔහු කියවීමට දොල උපදින තීරු ලිපියක් රචනා කරයි. විසල් පදාසයක් පුරා විහිදුවන සිතුවමක් බඳු මේ තීරු ලිපියෙන් අපට ජීවිතය යළි කියවා බලන්න යැයි ඔහු ආරාධනා කරයි. තොරතුරු සොයා යෑමේ නොමඩිනා ලද ආශාවත්, සාහිත්‍ය පරිශීලනයත් තීරු ලිපි රචනයේදී ඔහුට දෑගසව් වැන්න.

ඇතැම් තීරු ලිපියක් තවත් ගැඹුරින් හදාරා ලියුවේ නම් මැනවැයි හිතෙන අවස්ථා ද "හුස්ම ගන්න අකුරු" තීරු ලිපි එකතුවේ දක්නට ලැබේ. එසේම භාවාතිශය භාෂාවට වඩා ඇතැම් තැනෙක බරසාර භාෂා ව්‍යවහාරයක් කලේ නම් මැනවැයි සිතෙන තැන්ද නැත්තේ නොවේ. තීරු ලිපියක් හුදෙක් ඇසට කඳුලක් ගෙනෙන හෘදය සංවේදී බවට පමණක් සීමාවිය යුතු නොවේ. එය පාඨකයා වෙත ප්‍රඥාව කැඳවා දියුණු පුරවැසියෙකු ලෙස ඔහු වඩා හිඳුවන සමාජ ආම්පන්නයක් ද විය යුතුය. නමුත් රංජිත් වැනි තරුණ පුවත්පත් ලේඛකයෙකු යම් හැදෑරීමක් සහිතව තීරු ලිපි රචනයට පිවිසීමම අගය කළ යුතු වන්නේ එවැන්නන් කෙමෙන් වඳ වී යන සත්ව කොට්ඨාශයක් බවට පත් වී ඇති බැවිනි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Husma Ganna Akuru, Ranjith Kumara Samarakoon, Column Article Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
කපිල එම්. ගමගේගෙන් තවත් වියමන්
පොත්
ඔහු, දිගු විරාමයකින් පසුව හමුවිය යුතු කවියෙක්
පොත්
"ටිකිරිලියා තරු මැද්දේ ගියා"- පරාක්‍රම ප්‍රේක්ෂාගාරයට ගල් ගසයි..!
කවි
යෝධයාගේ උයනේ සිරවූ බිරිඳ
පොත්
ජනමාධ්‍යවේදීන්ට බලපාන නීති- විමසුමක්
පොත්
රේන්ද ගුදමින් පෙරී ආ ආදරණීය වික්ටෝරියා
තවත් පොත් බූන්දි
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
"අඳුරු යුගයේදී කවි ගී ලියවේද?
ඔව්....
ඒ, අඳුරු යුගය ගැනයි!"

"In the dark times
Will there also be singing?
Yes, there will also be singing
About the dark times."
What's New | අලුතෙන්ම
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
වෙසෙස්| එකල්හී ස්ත්‍රී නිදහස කෙබඳු වී ද යත්- ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා

5-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) පුරාතන ග්‍රීක පෞර රාජ්‍යන් පිළිබඳ අධ්‍යනය කිරීමේදී ප්‍රමුඛස්ථානයක් ගනුයේ ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන පෞර රාජ්‍යයන්ය. එකිනෙකට වෙනස් වූ දේශපාලනික සහ... [More]
අදහස්| අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?

2-Mins

(කෙවින් කරුණාතිලක) මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ... [More]
කතන්දර| "කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

45-Secs

"කොණ්ඩෙ කපන කොටි බාබර්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rohini Nilekani ලියා, Angie හා Upesh සිත්තම් කළ "The Haircut" ළමා කතන්දරයේ... [More]
BoondiLets| ග්‍රවුචෝ මාක්ස් කියයි.
මං හිතන්නේ ටෙලිවිෂනය මාරම 'අධ්‍යාපනික'යි. මොකද, මොකෙක් හරි ඒක ඔන් කරන ඕනෙම වෙලාවක මං කරන්නේ, වෙන කාමරේකට ගිහිල්ලා හොඳ පොතක් කියවන එකයි!
කවි| නැගිටපන් බණ්ඩාර

28-Secs

(ඉරේෂා මධුවන්ති) ගොජ දමන පෙණ කැටිති ගොඩවැදී කට අගට
ඊ වේගයෙන් පනී දිවි පුදා හුළඟකට
විසිර පාවුල බැබිල, මියණ පත් අතු අතර
පිහි තලේ හේදුවා කඳුලකින් මහ කිතුල

වරපටින් වැළඳ වාරුව කිතුලෙ කඳ බඩට... [More]
වෙසෙස්| තෙත්බිම් පුරා අසූචි විසුරුවන 'සහස්‍රයේ නගරය'

7-Mins

(කපිල මහේෂ් රාජපක්ෂ) මානව වර්ගයා වනගත දිවියෙන් නික්ම ගංගා නිම්න ආශ්‍රිතව ශිෂ්ටාචාර ඇරඹු අවදියේ මුහුණ දුන් නව අභියෝග අතර ප්‍රමුඛ ගැටලුවක් වුයේ එතෙක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- අපේ ලොක්කාගෙං පුටිංට සැරම සැර ලියුමක්

2-Mins

රුසියාවේ ඉන්න මගේ යාළුවෙකුගෙන් හදිස්සියේම කෝල් එකක් ආවා. මිනිහා එහා පැත්තේ ඉඳගෙන බොහෝම සන්තෝසෙන් කෑ ගහන්න පටන් ගත්තා. "කියල වැඩක්... [More]
කතන්දර| "කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

38-Secs

"කණ්ණාඩියෙ හැංගි හොරා"- පොඩිත්තන්ට ලස්සන පුංචි කතන්දරයක් [කාටූන්]- Rachita Udaykumar ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "My Best Friend" සිඟිති කතන්දරයේ... [More]
කවි| අතුරුදහන්වූවන් හඳුනා ගැනීමේ පෙරෙට්ටුව

27-Secs

(කසුන් හර්ෂණ) මැයි මහේ සාපයට පහන් පෙළ ඇවිලූ ව,
දුක් ගීය තමා ඒ කන්ද උඩ වැහි කළුව
සඳ එහෙම නෑවිත් පොරවද්දී රෑ සළුව
නංගි අපි කෑවේ ගින්දරේ කොස් පළුව

විඩාබර දෙනෙත් අග රැඳුනාම ඉඟි නළුව... [More]
කතා-බස්| "ජාතිය තීරණය කරන්නේ ලේ නෙවෙයි; සංස්කෘතිය!"- නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසුණු හඬ- හඳගම සමග කතාබහක්

9-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) මේ දිනවල අයිටීඑන් නාලිකාවේ විකාශය වන "නැගෙනහිර වෙරළෙන් ඇසෙන" ටෙලි නාට්‍යය දුවන රැල්ලට හාත්පසින් ම වෙනස් මානයකුයි නියෝජනය කරන්නේ. එක... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- රට කොරන මහත්තුරු- පතති කිරි උතුරනා අවුරුදු!

2-Mins

අලුත් අවුරුද්දේ උදේ පාන්දර ගෙදර ලියුම් පෙට්ටිය ඇරල බලනකොටයි මං දැක්කෙ, රටේ ලොකු ලොකු උන්නැහේලා මට අලුත් අවුරුදු සුබ පැතුම්... [More]
කවි| කුණු නොවෙන ප්‍රේමයක්

36-Secs

(කුෂාන් ශාලික) කන්ද පාමුල ගෙන්දගම් නිම්නෙක
හැටේ වත්තේ ලස්සනම හරියක
මම හිටියෙ ලෑලි ගෙදරක
ඒ දවස් වල

කන්ද මුදුනේ ඉඳුල් අතරට... [More]
BoondiLets| ඒබ්‍රහම් ටී. කොවූර් කියයි.
තමන් විසින් පානු ලබන ඊනියා ප්‍රාතිහාර්යයන් පරීක්ෂාවට ලක් කිරීමට ඉඩ නොදෙන්නා තක්කඩියෙකි. එබඳු පරීක්ෂා කිරීමකට ධෛර්යය නොමැත්තා පහසුවෙන් මුළාවේ වැටෙන්නෙකි. පරීක්ෂාවකින් තොරව සියල්ල විශ්වාස කිරීමට... [More]
කතන්දර| චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය

2-Mins

(අනුෂ්ක තිලකරත්න) පොඩි එවුන්ගෙ චිත්‍ර ටික නම් ඔක්කොම ලැබුනා. ගිය සැරේ වගේම මේ සැරෙත් ශාලාවෙ ඉඩ මදි වෙයි. කමක් නෑ කොහොම හරි... [More]
ඔත්තු| "ගුත්තිල කාව්‍ය" වේදිකාවට!

13-Secs

"ගුත්තිල කාව්‍ය"- අඛිල සපුමල්ගේ නවතම සංගීත නාට්‍යයේ මංගල දැක්ම, 2018 ජනවාරි 11 වන දින, ලයනල්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook