Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගෙන් 'දුටු තැන අල්ලනු'
අර හොරාව මේ හොරාව 'දුටු තැන අල්ලනු' කියා මහජනතාව උසි ගන්වන්නේ අධිකරණය සහ පොලීසියයි. නමුත් ඒ කියන හොරුන් සහ අපරාධකාරයින් ගෙඩි පිටින් අල්ලාගන්නට හැකියාව තිබියදීත්, පොලීස් රාළහාමිලාගේ ඇගේ හැපි හැපී ඔවුන් නිදැල්ලේ හැසිරෙනු මහජනතාවට පෙනෙයි. ඇතැම් විටෙක මහා කලබගෑනියක් සහිත ප්‍රදර්ශනාත්මක ඇල්ලීමකින් ටික කලකට පසු ඒ මහා අපරාධකාරයින් සහ කම්බ හොරුන් ජය ඝෝෂා මැද ආධාරකරුවන්ගේ කර උඩින් උසාවි බිමින් එළියට සම්ප්‍රාප්තව සිංහයන් සේ වීදී සරනු ඇස් ගෙඩි උඩ තියා බලා සිටින්නට මහජනතාවට සිදුවෙයි. දේශපාලනයත් සමග නම ඈඳුණු කවරෙකු හෝ දුටු විට, ඒ මහා පරිමාණ හොරෙක් ද, අපරාධකාරයෙක් ද, තක්කඩි ජාවාරම්කාරයෙක් ද, රට කරවන අමාත්‍ය මණ්ඩලයේ ගරු ඇමතිතුමෙක් ද, විධායක නායකතුමන්ගේ සමීපතම උපදේශකයෙක් ද, දරුණු ස්ත්‍රී දූෂකයෙක් ද කියා තෝරා බේරා ගන්නට දැන් ජනතාවට නොහැකිය. මන්ද මේ හැමෝම එකිනෙකාගේ අන්‍යෝන්‍ය රැකවරණය ලබමින් එක පොදියේ රොතු ගැහී සශ්‍රීකව වැජඹෙන බැවිනි.

කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අපට ඉදිරිපත් කරන අලුත්ම වේදිකා නාට්‍ය නිර්මාණය වන 'දුටු තැන අල්ලනු' මෙවැනි අන්තයටම පරිහානියට ගිය, ජරාජීර්ණ, විකාරරූපි සමාජ දේශපාලන පසුබිමක් පිළිබද ප්‍රහසනාත්මක ඉදිරිපත් කිරීමකි. 'දුටු තැන අල්ලනු' නයිජීරියානු ජාතික නාට්‍ය රචක කහ කිවියර, නොබෙල් ත්‍යාග ලාභී වෝලි සොයින්කාගේ "ඔපෙරා වොන්යෝසි" නැමැති විශිෂ්ට නාට්‍ය පිටපත ඇසුරින් කෙරුණු අනුවාදයකි. නයිජීරියාවේ පශ්චාත් සිවිල් යුද සමයේ හමුදා පාලනයත්, තෙල් සල්ලි වලින් ඇති වුණු විකාරරූපි ආර්ථික උන්නතියත් හමුවේ සමාජයේ ඇතිවූ පෙර නොවූ විරූ මහා දේශපාලන, සමාජ සහ සංස්කෘතික පරිහානිය පිළිබද ප්‍රකාශනයක් ලෙස වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය රචනා කළේය. ඔහු ඒ පිටපත නිර්මාණය කරන්නේ බර්ටෝල්ට් බ්‍රෙෂ්ට්ගේ 'ත්‍රී පෙනි ඔපෙරා' නාට්‍යයත්, බ්‍රෙෂ්ට් ඒ නාට්‍ය පිටපත ලිවීමේදී ඇසුරු කරගත් 18 වෙනි සිවයසේදී ජෝන් ගේ විසින් නිර්මාණය කළ 'ද බෙගර්ස් ඔපෙරා' නම් සංගීතමය නාට්‍යයත් යන පිටපත් දෙකම ඇසුරින් කෙරෙන අනුවාදයක් හැටියටයි. ඒ පිටපත් දෙකින්ම අවැසි දේ පෙරා ගෙන, තත්කාලීන නයිජීරියානු දුෂ්ට සමාජ දේශපාලන විපරීතය පිළිබද ප්‍රබල ප්‍රහසනයක් වෝලි සොයින්කා 1977 දී වේදිකාවට නැංවීය. මහා පරිමාණ දූෂණ වංචා, ගිනි දවාලේ කෙරෙන මිනීමැරුම්, සිරකරුවන්ට පහරදීම්, වධහිංසාවට පැමිණවීම් ආදී වෙසින් ආයතනගත වූ පරපීඩනකාමුතක්වය, පුහු සාටෝපය පිණිසම වන අතිවියදම්කාරී සංදර්ශන, කුට්ටි පිටින් අල්ලස් සහ කප්පම් ගැනීම්, වස්තුව ගොඩ ගසා සඟවා තැබීමේ උන්මාදය, නීතියක් රෙගුලාසියක් නැති නිරතුරුව ලේ වැකි මහාමාර්ග, කෑකෝගැසීම්, ඇන කොටාගැනීම් වලින් පිරුණු වීදි..... මේ එදා වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කළ කාලයේ නයිජීරියාව එරී සිටි සමාජ දේශපාලන අගාධයයි. තමන් ගිලී සිටින අගාධය කෙරෙහි නිද්‍රාශීලිව අකර්මණ්‍යව සිටින ජනතාවට තමන්ට ඉතාම සමීපයැයි දැනෙන ජවනිකා වලින් පිරුණු අතිශයින් විකාර රූපි නාටකයක් වෙත සිනාසෙන්නට සැලැස්වීමත්, ඒ මගින් තමන් සිනාසෙන්නේ තමන්ටම නොවේදැයි සිතන්නට ඔවුන් යොමු කරවීමත් වෝලි සොයින්කාගේ නාට්‍යමය ප්‍රයත්නය විය. අද කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අප හමුවට ගෙන එන්නේ වෝලි සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපත පදනම් කරගෙන ලාංකීය සමාජ දේශපාලන සන්දර්භයට ගැළපෙන ලෙස නිමවූ එහි ප්‍රතිනිර්මාණයකි.



'දුටුතැන අල්ලනු'හි එන මැක්හීත්, ඉතා ශක්තිමත් ලෙස තම පැවැත්ම ස්ථාපිත කරගත්, දරුණු ගණයේ ජාතික මට්ටෙම් වෘත්තීය මංකොල්ලකාරයෙකි. අනිකූරා යනු හිඟන්නන්ගේ සමාගමක් ආරම්භකොට, හිඟාකෑමේ ව්‍යාපාරයෙන් ඉහළම සාර්ථකත්වයක් අත්පත් කරගත් ව්‍යාපාරිකයෙකි. මිනිසුන්ගේ අනුකම්පාව අවුලුවා ගත හැකි උපක්‍රම පිළිබද කෛරාටික දැනුමක් ඇති ඔහු මේ ව්‍යාපාර ක්ෂේත්‍රයට අලුතෙන් බදවා ගන්නා ආධුනික හිඟන්නන්ට සිඟාකෑමේ කලාව පුහුණු කරවයි. පොලීසිය සහ අධිකරණයේ ලොක්කන් සහ උන්මත්තකාමී අධිරාජයා වන බොකාසා මොවුන්ගේ මේ කූට ව්‍යාපාර වල පැවැත්මට අනුබල දෙන්නේ ඔවුන්ගෙන් තොරව තමන්ගේ දූෂිත පැවැත්ම ආරක්ෂා කරගැනීම අපහසු බැවිනි. පූජකයන් පවා බලය හමුවේ වැනෙන දූෂිත විහිලුකාරයින්ය. මේ සියල්ල දෙසම බලා සිටින ජනතාව හොරුන් විසිනුත්, ව්‍යාපාරිකයින් විසිනුත්, රාජ්‍ය පාලකයන් විසිනුත් සූරා කෑමට සහ රැවටිල්ලට ගොදුරු වෙති. ලොකු ලොක්කෝ සහ බලය අතට ගත්තෝ සෞභාග්‍යයෙන් සශ්‍රීකව වැඩඹෙති. උන්ගේ පය ලෙව කමින්, අන්තේවාසිකයන් සේ කඹුරන පොඩ්ඩන්ට යන්තම් යැපීම හැර එතරම් ජයක් නැත. මේ 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයෙන් අපට පෙන්වන සමාජයයි. ඉතා නිර්මාණාත්මක ලෙස උද්වේගකර නැටුම් සහ සංගිතය යොදාගෙන, ඉදිරිපත් කෙරෙන මේ රසවත් ප්‍රහසනාත්මක නාට්‍ය නිර්මාණය, ලාංකීය නාට්‍ය ප්‍රෙක්ෂකාගාරය ආනන්දයෙන් සහ ප්‍රඥාවෙන් පුබුදු කරවනු ඇත.

'දුටු තැන අල්ලනු' කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගේ තෙවන ජාතික තලයේ නාට්‍ය නිෂ්පාදනයයි. මීට පෙර ඇය 'සඳ ළග මරණය' (ගාර්ෂිකා ලෝකාගේ Blood Wedding ඇසුරින්) සහ MaasK (හෙන්රික් ඉබ්සන්ගේ 'ජනහතුරා' ඇසුරින්) නාට්‍ය ද්වය නිර්මාණය කළාය. නාට්‍ය කලා ගුරිවරියක ලෙස දීර්ඝ කාලයක් පුරා වැඩ කරන කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු සිය මව විසින් ආරම්භ කරන ලද, අද 'සෝමලතා සුබසිංහ Play House' නමින් හැදින්වෙන රංග පාසලේ නිර්මාණාත්මක අධ්‍යක්ෂවරියයි. නාට්‍ය නැරඹීම ප්‍රේක්ෂකයාට සෞන්දර්යයාත්මක අත්දැකීමක් විය යුතුය යන්න දැඩි සේ අදහන ඇය, විශ්වාස කරනුයේ කවර තරමේ සංකීර්ණ ක‍ඨෝර සමාජ දේශපාලන අත්දැකීමක් වුව සෞන්දර්යයාත්මකව ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ජනතාව අතරට ගෙන යා හැකි බවයි. කෞශල්‍යා 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයට යොදාගන්නේ සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපතේ සෝමලතා සුබසිංහ විසින් කළ පරිවර්තනයයි. සෝමලතා සුබසිංහ 1991 වසරේදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ නාට්‍ය සංගමයේ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් යොදාගෙන මේ පිටපතේ නිෂ්පාදනයක් ඉදිරිපත් කළාය. එය සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි යන භාෂා තුනෙන්ම කෙරුණු නිෂ්පාදනයක් වීම විශේෂයකි. එකල විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙන ගත්, කලාව ගැන උනන්දු වූ සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය සිසු සිසුවියන් එක් රොක් කරගෙන ඇය කළ මේ නාට්‍ය නිර්මාණය විශ්ව විද්‍යාල ප්‍රජාව අතර බෙහෙවින් කතා බහට ලක්විය. අද ඒ නාට්‍යයේ අලුත් නිෂ්පාදනක් ඉදිරිපත් කරන, එවකට විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍යාවක වූ කෞශල්‍යා එදා ඒ නාට්‍යයේ රඟ පෑවාය.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝමලතා 'ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම' වෙතිනි. ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම, 1981 වර්ෂයේදී ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදිනී සෝමලතා සුබසිංහ විසින් ආරම්භ කරන ලදී. එය පසුගිය දශක තුනක් පුරා ළමා හා යොවුන් නාට්‍ය ගණනාවක් ද, ප්‍රධාන ධාරාවේ නාට්‍ය ගණනාවක් ද ලාංකීය ප්‍රේක්ෂකාගාරය වෙත ඉදිරිපත් කර ඇත. එය ළමා සහ යොවුන් නාට්‍ය පිළිබද අන්තර්ජාතික සංවිධානය වන ASSITEJ හි ශ්‍රී ලංකාව නියෝජනය කරන ආයතනයයි.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයේ සංගීත අධ්‍යක්ෂණය කරන්නේ චින්තන ජයකොඩි විසිනි. ආලෝකකරණ නිර්මාණය, නැටුම් නිර්මාණය සහ රංග වින්‍යාසය ආචාර්ය චන්දන අලුත්ගේ අතිනි. ඇඳුම් සහ වේදිකා අලංකරණය තිසර ඉඹුලාන විසිනි. රංගනයෙන් ධනුෂ්ක ඩයස්, ශානක ප්‍රනාන්දු, තිලක්ෂිණී රත්නායක, තිලින පෙරේරා, නිලංක දහනායක, සේවියර් කනිෂ්ක, රුචී අබේවර්ණ, මයුර කාංචන පෙරේරා, දිලුම් බුද්ධික, පූජන දන්දෙණිය, කුමුදු වික්‍රමතන්ත්‍රි, ගයාත්‍රි ඒකනායක, සමීර ලක්මාල් විමලසිරි, තිවංක දොන් රණසිංහ, දුමින්ද සඳරුවන්, හසරින්ද කේසර ලියනආරච්චි සම්බන්ධ වෙති.





මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Dutu Thana Allanu, Kaushalya Fernando, The Threepenny Opera, Bertolt Brecht, Wole Soyinka, Sri Lankan Drama, Sri Lankan Stage plays, Sinhala Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රංග බූන්දි
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය
ඇරිස්ටොෆනීස් -සම්භාව්‍ය කොමඩියේ පියා- සහ ඔහුගේ කෘති
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සරච්චන්ද්‍ර ලියයි.
පුතු සෙනේ මස් නහර හම සිඳ
ඇට සොයා ගොස් ඇට තුළට වැද
ඇට මිදුලු මත රඳා සිට දුක්
දෙයි නිබන්දා

-සිංහබාහු
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| නුඹ සුළං රැල්ලක්ව- පෙබරවාරි 17

9-Secs

නිශාන්ත ෆර්නෑන්ඩුගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය "නුඹ සුළං රැල්ලක්ව", 2017 පෙබරවාරි 17 වැනිදා සවස 3:00ට, මහවැලි... [More]
අදහස්| සිරිසේන සිදාදි එනවද, සිංහලේම ඉන්නවද?

2-Mins

(ඥානසිරි කොත්තිගොඩ) යහපාලන ආණ්ඩුව ඉවරද​? අගමැති වෙනස් වෙයිද​? එජාප නායකකම රනිල්ට අහිමි වේවිද​? මහින්ද අගමැති වේවිද​? මේ දිනවල ජනතාව අතර වැඩිපුර... [More]
අදහස්| පැ ර දු නේ ක වු ද ?

2-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණයක ජය පරාජය තමන් කැමති ඕනෑම රසකාරක අනුපාන හෝ තිත්ත අබිං දමා විග්‍රහ කර ගැනීම ඕනෑම පක්ෂයකට පුද්ගලයෙකුට කාගෙන්වත් බාධාවක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- 'මියන් කුමරා' අලි පැටියාට මියන්මාරයෙන් ලියුමක්

1-Mins

බෙල්ලන්විල හාමුදුරුවන්ව අපවත් කළ මියන්මාරයෙන් ගෙනෙන ලද ඇත් පැටියාට මියන්මාරයෙන් අවතැන් වීමට සිදුවී ඇති රෝහින්ග්‍යා සරණාගත පවුලක ළමයෙක් ලියුමක් එවලා.... [More]
කතන්දර| "ඇඳ යට කොටියෙක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

"ඇඳ යට කොටියෙක්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Anupa Lal ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "Under My Bed" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
කවි| සදාතනික සිසු විරුවාණෙනි, මම නුඹේ ප්‍රේමවන්තිය වෙමි!

34-Secs

(සාරධිකා මංජරී හේරත්) වසන්තේ මල් පිපී තිබුනලු
අවාරෙට රඟහලේ තනියට
හන්තාන අළු වෙලා බෝ කල්
පුරුදු ලෙස ගිම්හාන සුළඟට
නුඹත් මේ සඳ දකිනවා ඇති
ප්‍රේම හැඟුමන් මතෙන් නලියන... [More]
Cine| ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය

19-Mins

(ජයන්ත අමරසිංහ / සමන් එම්. කාරියකරවන ) ධර්මසේන පතිරාජ ශ්‍රී ලාංකේය සංස්කෘතිය තුළ ශක්තිමත් ව ස්ථානගත ව ඇත්තේ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය කවියෙකු ලෙසිනි. ඔහු අතින් කාව්‍ය, නාටක, ගීත,... [More]
කතන්දර| "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ" සිංහයා කියා දෙයි! [වීඩියෝව]

20-Secs

අපේ ජාතික කොඩිය සහ එහි ඉතිහාසය ගැන පොඩිත්තන්ට කියාදෙන- "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි... [More]
කතා-බස්| "බොහෝ ලේඛකයන් බයයි ඇත්ත කථාකරන්න!"- අශෝක හඳගම සමග කතාබහක්

6-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවීණ සිනමාකරුවකු වන අශෝක හඳගම විසින් රචනා කරන ලද 'අම්මා සහ සඳ එළිය' කෙටිකතා සංග්‍රහය නව මුද්‍රණයක් ලෙසින් එළි දක්වා... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- එඩ්වඩ් කුමාරයාගෙන් එංගලන්තේ මහරැජීනට ලියුමක්

2-Mins

ලංකාවේ නිදහස් උළෙලට සපෝට් එකක් දෙන්න මේ දවස්වල ලංකාවට ඇවිල්ල ඉන්න එංගලන්තේ මහ රාජිනීන්වහන්සේගේ දෙවෙනි පුත්‍ර රත්නය වන එඩ්වඩ් කුමාරයාණන්වහන්සේ... [More]
BoondiLets| බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
බැංකු මංකොල්ල කන්නේ ආධුනික හොරුන්ය. නියම වෘත්තීය හොරුන් කරන්නේ අලුතෙන් බැංකුවක් පිහිටුවීමය!
කවි| සිද්ධාර්ථ සහ මරියා ගේ පේ‍්‍රමයේ මහිමය!

28-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පිනිකැට අහුලමි
ඔබ එහි ඇද්දැයි බලමි
පිරිත් පැන් කළයකට දමා
තුන් සූත‍්‍රය වඩමි

මරියා මම! ඇසින් වට... [More]
අදහස්| මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) එක්තරා FM රේඩියෝ චැනලයක් විසින් නිතර විකාශය කරන, සමාජ මානසිකත්වය රෝගී කරවන එහි වැඩසටහන් පිළිබඳව පූර්ව දැනුම්දීම් කිහිපයක් ශ්‍රවණය කිරීමට... [More]
කවි| රයිපලයට තවත් පතුරොමක් ඔබමි.

14-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මාස පෝය දිනක
සඳ මත සිට
පොළොව දෙස
කැක්කුම් ඇසකින් බලමි

පෙම් කවක් ලිවිය යුතු උන් සැමට... [More]
ඔත්තු| කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන් සහ ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්- ජන. 26

14-Secs

දර්ශන අශෝක කුමාර විසින් රචිත "කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන්" හා "ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්" (Asian Perspectives... [More]
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook