Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගෙන් 'දුටු තැන අල්ලනු'
අර හොරාව මේ හොරාව 'දුටු තැන අල්ලනු' කියා මහජනතාව උසි ගන්වන්නේ අධිකරණය සහ පොලීසියයි. නමුත් ඒ කියන හොරුන් සහ අපරාධකාරයින් ගෙඩි පිටින් අල්ලාගන්නට හැකියාව තිබියදීත්, පොලීස් රාළහාමිලාගේ ඇගේ හැපි හැපී ඔවුන් නිදැල්ලේ හැසිරෙනු මහජනතාවට පෙනෙයි. ඇතැම් විටෙක මහා කලබගෑනියක් සහිත ප්‍රදර්ශනාත්මක ඇල්ලීමකින් ටික කලකට පසු ඒ මහා අපරාධකාරයින් සහ කම්බ හොරුන් ජය ඝෝෂා මැද ආධාරකරුවන්ගේ කර උඩින් උසාවි බිමින් එළියට සම්ප්‍රාප්තව සිංහයන් සේ වීදී සරනු ඇස් ගෙඩි උඩ තියා බලා සිටින්නට මහජනතාවට සිදුවෙයි. දේශපාලනයත් සමග නම ඈඳුණු කවරෙකු හෝ දුටු විට, ඒ මහා පරිමාණ හොරෙක් ද, අපරාධකාරයෙක් ද, තක්කඩි ජාවාරම්කාරයෙක් ද, රට කරවන අමාත්‍ය මණ්ඩලයේ ගරු ඇමතිතුමෙක් ද, විධායක නායකතුමන්ගේ සමීපතම උපදේශකයෙක් ද, දරුණු ස්ත්‍රී දූෂකයෙක් ද කියා තෝරා බේරා ගන්නට දැන් ජනතාවට නොහැකිය. මන්ද මේ හැමෝම එකිනෙකාගේ අන්‍යෝන්‍ය රැකවරණය ලබමින් එක පොදියේ රොතු ගැහී සශ්‍රීකව වැජඹෙන බැවිනි.

කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අපට ඉදිරිපත් කරන අලුත්ම වේදිකා නාට්‍ය නිර්මාණය වන 'දුටු තැන අල්ලනු' මෙවැනි අන්තයටම පරිහානියට ගිය, ජරාජීර්ණ, විකාරරූපි සමාජ දේශපාලන පසුබිමක් පිළිබද ප්‍රහසනාත්මක ඉදිරිපත් කිරීමකි. 'දුටු තැන අල්ලනු' නයිජීරියානු ජාතික නාට්‍ය රචක කහ කිවියර, නොබෙල් ත්‍යාග ලාභී වෝලි සොයින්කාගේ "ඔපෙරා වොන්යෝසි" නැමැති විශිෂ්ට නාට්‍ය පිටපත ඇසුරින් කෙරුණු අනුවාදයකි. නයිජීරියාවේ පශ්චාත් සිවිල් යුද සමයේ හමුදා පාලනයත්, තෙල් සල්ලි වලින් ඇති වුණු විකාරරූපි ආර්ථික උන්නතියත් හමුවේ සමාජයේ ඇතිවූ පෙර නොවූ විරූ මහා දේශපාලන, සමාජ සහ සංස්කෘතික පරිහානිය පිළිබද ප්‍රකාශනයක් ලෙස වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය රචනා කළේය. ඔහු ඒ පිටපත නිර්මාණය කරන්නේ බර්ටෝල්ට් බ්‍රෙෂ්ට්ගේ 'ත්‍රී පෙනි ඔපෙරා' නාට්‍යයත්, බ්‍රෙෂ්ට් ඒ නාට්‍ය පිටපත ලිවීමේදී ඇසුරු කරගත් 18 වෙනි සිවයසේදී ජෝන් ගේ විසින් නිර්මාණය කළ 'ද බෙගර්ස් ඔපෙරා' නම් සංගීතමය නාට්‍යයත් යන පිටපත් දෙකම ඇසුරින් කෙරෙන අනුවාදයක් හැටියටයි. ඒ පිටපත් දෙකින්ම අවැසි දේ පෙරා ගෙන, තත්කාලීන නයිජීරියානු දුෂ්ට සමාජ දේශපාලන විපරීතය පිළිබද ප්‍රබල ප්‍රහසනයක් වෝලි සොයින්කා 1977 දී වේදිකාවට නැංවීය. මහා පරිමාණ දූෂණ වංචා, ගිනි දවාලේ කෙරෙන මිනීමැරුම්, සිරකරුවන්ට පහරදීම්, වධහිංසාවට පැමිණවීම් ආදී වෙසින් ආයතනගත වූ පරපීඩනකාමුතක්වය, පුහු සාටෝපය පිණිසම වන අතිවියදම්කාරී සංදර්ශන, කුට්ටි පිටින් අල්ලස් සහ කප්පම් ගැනීම්, වස්තුව ගොඩ ගසා සඟවා තැබීමේ උන්මාදය, නීතියක් රෙගුලාසියක් නැති නිරතුරුව ලේ වැකි මහාමාර්ග, කෑකෝගැසීම්, ඇන කොටාගැනීම් වලින් පිරුණු වීදි..... මේ එදා වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කළ කාලයේ නයිජීරියාව එරී සිටි සමාජ දේශපාලන අගාධයයි. තමන් ගිලී සිටින අගාධය කෙරෙහි නිද්‍රාශීලිව අකර්මණ්‍යව සිටින ජනතාවට තමන්ට ඉතාම සමීපයැයි දැනෙන ජවනිකා වලින් පිරුණු අතිශයින් විකාර රූපි නාටකයක් වෙත සිනාසෙන්නට සැලැස්වීමත්, ඒ මගින් තමන් සිනාසෙන්නේ තමන්ටම නොවේදැයි සිතන්නට ඔවුන් යොමු කරවීමත් වෝලි සොයින්කාගේ නාට්‍යමය ප්‍රයත්නය විය. අද කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අප හමුවට ගෙන එන්නේ වෝලි සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපත පදනම් කරගෙන ලාංකීය සමාජ දේශපාලන සන්දර්භයට ගැළපෙන ලෙස නිමවූ එහි ප්‍රතිනිර්මාණයකි.



'දුටුතැන අල්ලනු'හි එන මැක්හීත්, ඉතා ශක්තිමත් ලෙස තම පැවැත්ම ස්ථාපිත කරගත්, දරුණු ගණයේ ජාතික මට්ටෙම් වෘත්තීය මංකොල්ලකාරයෙකි. අනිකූරා යනු හිඟන්නන්ගේ සමාගමක් ආරම්භකොට, හිඟාකෑමේ ව්‍යාපාරයෙන් ඉහළම සාර්ථකත්වයක් අත්පත් කරගත් ව්‍යාපාරිකයෙකි. මිනිසුන්ගේ අනුකම්පාව අවුලුවා ගත හැකි උපක්‍රම පිළිබද කෛරාටික දැනුමක් ඇති ඔහු මේ ව්‍යාපාර ක්ෂේත්‍රයට අලුතෙන් බදවා ගන්නා ආධුනික හිඟන්නන්ට සිඟාකෑමේ කලාව පුහුණු කරවයි. පොලීසිය සහ අධිකරණයේ ලොක්කන් සහ උන්මත්තකාමී අධිරාජයා වන බොකාසා මොවුන්ගේ මේ කූට ව්‍යාපාර වල පැවැත්මට අනුබල දෙන්නේ ඔවුන්ගෙන් තොරව තමන්ගේ දූෂිත පැවැත්ම ආරක්ෂා කරගැනීම අපහසු බැවිනි. පූජකයන් පවා බලය හමුවේ වැනෙන දූෂිත විහිලුකාරයින්ය. මේ සියල්ල දෙසම බලා සිටින ජනතාව හොරුන් විසිනුත්, ව්‍යාපාරිකයින් විසිනුත්, රාජ්‍ය පාලකයන් විසිනුත් සූරා කෑමට සහ රැවටිල්ලට ගොදුරු වෙති. ලොකු ලොක්කෝ සහ බලය අතට ගත්තෝ සෞභාග්‍යයෙන් සශ්‍රීකව වැඩඹෙති. උන්ගේ පය ලෙව කමින්, අන්තේවාසිකයන් සේ කඹුරන පොඩ්ඩන්ට යන්තම් යැපීම හැර එතරම් ජයක් නැත. මේ 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයෙන් අපට පෙන්වන සමාජයයි. ඉතා නිර්මාණාත්මක ලෙස උද්වේගකර නැටුම් සහ සංගිතය යොදාගෙන, ඉදිරිපත් කෙරෙන මේ රසවත් ප්‍රහසනාත්මක නාට්‍ය නිර්මාණය, ලාංකීය නාට්‍ය ප්‍රෙක්ෂකාගාරය ආනන්දයෙන් සහ ප්‍රඥාවෙන් පුබුදු කරවනු ඇත.

'දුටු තැන අල්ලනු' කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගේ තෙවන ජාතික තලයේ නාට්‍ය නිෂ්පාදනයයි. මීට පෙර ඇය 'සඳ ළග මරණය' (ගාර්ෂිකා ලෝකාගේ Blood Wedding ඇසුරින්) සහ MaasK (හෙන්රික් ඉබ්සන්ගේ 'ජනහතුරා' ඇසුරින්) නාට්‍ය ද්වය නිර්මාණය කළාය. නාට්‍ය කලා ගුරිවරියක ලෙස දීර්ඝ කාලයක් පුරා වැඩ කරන කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු සිය මව විසින් ආරම්භ කරන ලද, අද 'සෝමලතා සුබසිංහ Play House' නමින් හැදින්වෙන රංග පාසලේ නිර්මාණාත්මක අධ්‍යක්ෂවරියයි. නාට්‍ය නැරඹීම ප්‍රේක්ෂකයාට සෞන්දර්යයාත්මක අත්දැකීමක් විය යුතුය යන්න දැඩි සේ අදහන ඇය, විශ්වාස කරනුයේ කවර තරමේ සංකීර්ණ ක‍ඨෝර සමාජ දේශපාලන අත්දැකීමක් වුව සෞන්දර්යයාත්මකව ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ජනතාව අතරට ගෙන යා හැකි බවයි. කෞශල්‍යා 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයට යොදාගන්නේ සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපතේ සෝමලතා සුබසිංහ විසින් කළ පරිවර්තනයයි. සෝමලතා සුබසිංහ 1991 වසරේදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ නාට්‍ය සංගමයේ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් යොදාගෙන මේ පිටපතේ නිෂ්පාදනයක් ඉදිරිපත් කළාය. එය සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි යන භාෂා තුනෙන්ම කෙරුණු නිෂ්පාදනයක් වීම විශේෂයකි. එකල විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙන ගත්, කලාව ගැන උනන්දු වූ සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය සිසු සිසුවියන් එක් රොක් කරගෙන ඇය කළ මේ නාට්‍ය නිර්මාණය විශ්ව විද්‍යාල ප්‍රජාව අතර බෙහෙවින් කතා බහට ලක්විය. අද ඒ නාට්‍යයේ අලුත් නිෂ්පාදනක් ඉදිරිපත් කරන, එවකට විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍යාවක වූ කෞශල්‍යා එදා ඒ නාට්‍යයේ රඟ පෑවාය.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝමලතා 'ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම' වෙතිනි. ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම, 1981 වර්ෂයේදී ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදිනී සෝමලතා සුබසිංහ විසින් ආරම්භ කරන ලදී. එය පසුගිය දශක තුනක් පුරා ළමා හා යොවුන් නාට්‍ය ගණනාවක් ද, ප්‍රධාන ධාරාවේ නාට්‍ය ගණනාවක් ද ලාංකීය ප්‍රේක්ෂකාගාරය වෙත ඉදිරිපත් කර ඇත. එය ළමා සහ යොවුන් නාට්‍ය පිළිබද අන්තර්ජාතික සංවිධානය වන ASSITEJ හි ශ්‍රී ලංකාව නියෝජනය කරන ආයතනයයි.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයේ සංගීත අධ්‍යක්ෂණය කරන්නේ චින්තන ජයකොඩි විසිනි. ආලෝකකරණ නිර්මාණය, නැටුම් නිර්මාණය සහ රංග වින්‍යාසය ආචාර්ය චන්දන අලුත්ගේ අතිනි. ඇඳුම් සහ වේදිකා අලංකරණය තිසර ඉඹුලාන විසිනි. රංගනයෙන් ධනුෂ්ක ඩයස්, ශානක ප්‍රනාන්දු, තිලක්ෂිණී රත්නායක, තිලින පෙරේරා, නිලංක දහනායක, සේවියර් කනිෂ්ක, රුචී අබේවර්ණ, මයුර කාංචන පෙරේරා, දිලුම් බුද්ධික, පූජන දන්දෙණිය, කුමුදු වික්‍රමතන්ත්‍රි, ගයාත්‍රි ඒකනායක, සමීර ලක්මාල් විමලසිරි, තිවංක දොන් රණසිංහ, දුමින්ද සඳරුවන්, හසරින්ද කේසර ලියනආරච්චි සම්බන්ධ වෙති.





මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Dutu Thana Allanu, Kaushalya Fernando, The Threepenny Opera, Bertolt Brecht, Wole Soyinka, Sri Lankan Drama, Sri Lankan Stage plays, Sinhala Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රංග බූන්දි
'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය
ග්‍රීක නාට්‍යයන්හි ගැබ්වන සියුස් බල විරෝධය
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
රෙනේ මැග්‍රිට් කියයි.
ජීවිතය මොනවා හෝ කරන්නැයි මට බලකරයි; ඉතින් මම චිත්‍ර අඳින්නෙමි!
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| ජෝතිපාල ලංකාවේ ජනප්‍රිය ම ගායකයා වීමේ දේශපාලන ආර්ථීකය

18-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) එච්. ආර්. ජෝතිපාල යනු ලංකාවේ එදා මෙදා තුර අනභියෝගී ව රැඳී සිටින ජනප්‍රිය ම ගායකයා වේ. ඔහුගේ මරණය සිදුවූයේ 1987... [More]
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook