Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගෙන් 'දුටු තැන අල්ලනු'
අර හොරාව මේ හොරාව 'දුටු තැන අල්ලනු' කියා මහජනතාව උසි ගන්වන්නේ අධිකරණය සහ පොලීසියයි. නමුත් ඒ කියන හොරුන් සහ අපරාධකාරයින් ගෙඩි පිටින් අල්ලාගන්නට හැකියාව තිබියදීත්, පොලීස් රාළහාමිලාගේ ඇගේ හැපි හැපී ඔවුන් නිදැල්ලේ හැසිරෙනු මහජනතාවට පෙනෙයි. ඇතැම් විටෙක මහා කලබගෑනියක් සහිත ප්‍රදර්ශනාත්මක ඇල්ලීමකින් ටික කලකට පසු ඒ මහා අපරාධකාරයින් සහ කම්බ හොරුන් ජය ඝෝෂා මැද ආධාරකරුවන්ගේ කර උඩින් උසාවි බිමින් එළියට සම්ප්‍රාප්තව සිංහයන් සේ වීදී සරනු ඇස් ගෙඩි උඩ තියා බලා සිටින්නට මහජනතාවට සිදුවෙයි. දේශපාලනයත් සමග නම ඈඳුණු කවරෙකු හෝ දුටු විට, ඒ මහා පරිමාණ හොරෙක් ද, අපරාධකාරයෙක් ද, තක්කඩි ජාවාරම්කාරයෙක් ද, රට කරවන අමාත්‍ය මණ්ඩලයේ ගරු ඇමතිතුමෙක් ද, විධායක නායකතුමන්ගේ සමීපතම උපදේශකයෙක් ද, දරුණු ස්ත්‍රී දූෂකයෙක් ද කියා තෝරා බේරා ගන්නට දැන් ජනතාවට නොහැකිය. මන්ද මේ හැමෝම එකිනෙකාගේ අන්‍යෝන්‍ය රැකවරණය ලබමින් එක පොදියේ රොතු ගැහී සශ්‍රීකව වැජඹෙන බැවිනි.

කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අපට ඉදිරිපත් කරන අලුත්ම වේදිකා නාට්‍ය නිර්මාණය වන 'දුටු තැන අල්ලනු' මෙවැනි අන්තයටම පරිහානියට ගිය, ජරාජීර්ණ, විකාරරූපි සමාජ දේශපාලන පසුබිමක් පිළිබද ප්‍රහසනාත්මක ඉදිරිපත් කිරීමකි. 'දුටු තැන අල්ලනු' නයිජීරියානු ජාතික නාට්‍ය රචක කහ කිවියර, නොබෙල් ත්‍යාග ලාභී වෝලි සොයින්කාගේ "ඔපෙරා වොන්යෝසි" නැමැති විශිෂ්ට නාට්‍ය පිටපත ඇසුරින් කෙරුණු අනුවාදයකි. නයිජීරියාවේ පශ්චාත් සිවිල් යුද සමයේ හමුදා පාලනයත්, තෙල් සල්ලි වලින් ඇති වුණු විකාරරූපි ආර්ථික උන්නතියත් හමුවේ සමාජයේ ඇතිවූ පෙර නොවූ විරූ මහා දේශපාලන, සමාජ සහ සංස්කෘතික පරිහානිය පිළිබද ප්‍රකාශනයක් ලෙස වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය රචනා කළේය. ඔහු ඒ පිටපත නිර්මාණය කරන්නේ බර්ටෝල්ට් බ්‍රෙෂ්ට්ගේ 'ත්‍රී පෙනි ඔපෙරා' නාට්‍යයත්, බ්‍රෙෂ්ට් ඒ නාට්‍ය පිටපත ලිවීමේදී ඇසුරු කරගත් 18 වෙනි සිවයසේදී ජෝන් ගේ විසින් නිර්මාණය කළ 'ද බෙගර්ස් ඔපෙරා' නම් සංගීතමය නාට්‍යයත් යන පිටපත් දෙකම ඇසුරින් කෙරෙන අනුවාදයක් හැටියටයි. ඒ පිටපත් දෙකින්ම අවැසි දේ පෙරා ගෙන, තත්කාලීන නයිජීරියානු දුෂ්ට සමාජ දේශපාලන විපරීතය පිළිබද ප්‍රබල ප්‍රහසනයක් වෝලි සොයින්කා 1977 දී වේදිකාවට නැංවීය. මහා පරිමාණ දූෂණ වංචා, ගිනි දවාලේ කෙරෙන මිනීමැරුම්, සිරකරුවන්ට පහරදීම්, වධහිංසාවට පැමිණවීම් ආදී වෙසින් ආයතනගත වූ පරපීඩනකාමුතක්වය, පුහු සාටෝපය පිණිසම වන අතිවියදම්කාරී සංදර්ශන, කුට්ටි පිටින් අල්ලස් සහ කප්පම් ගැනීම්, වස්තුව ගොඩ ගසා සඟවා තැබීමේ උන්මාදය, නීතියක් රෙගුලාසියක් නැති නිරතුරුව ලේ වැකි මහාමාර්ග, කෑකෝගැසීම්, ඇන කොටාගැනීම් වලින් පිරුණු වීදි..... මේ එදා වෝලි සොයින්කා 'ඔපෙරා වොන්යෝසි' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කළ කාලයේ නයිජීරියාව එරී සිටි සමාජ දේශපාලන අගාධයයි. තමන් ගිලී සිටින අගාධය කෙරෙහි නිද්‍රාශීලිව අකර්මණ්‍යව සිටින ජනතාවට තමන්ට ඉතාම සමීපයැයි දැනෙන ජවනිකා වලින් පිරුණු අතිශයින් විකාර රූපි නාටකයක් වෙත සිනාසෙන්නට සැලැස්වීමත්, ඒ මගින් තමන් සිනාසෙන්නේ තමන්ටම නොවේදැයි සිතන්නට ඔවුන් යොමු කරවීමත් වෝලි සොයින්කාගේ නාට්‍යමය ප්‍රයත්නය විය. අද කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු අප හමුවට ගෙන එන්නේ වෝලි සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපත පදනම් කරගෙන ලාංකීය සමාජ දේශපාලන සන්දර්භයට ගැළපෙන ලෙස නිමවූ එහි ප්‍රතිනිර්මාණයකි.



'දුටුතැන අල්ලනු'හි එන මැක්හීත්, ඉතා ශක්තිමත් ලෙස තම පැවැත්ම ස්ථාපිත කරගත්, දරුණු ගණයේ ජාතික මට්ටෙම් වෘත්තීය මංකොල්ලකාරයෙකි. අනිකූරා යනු හිඟන්නන්ගේ සමාගමක් ආරම්භකොට, හිඟාකෑමේ ව්‍යාපාරයෙන් ඉහළම සාර්ථකත්වයක් අත්පත් කරගත් ව්‍යාපාරිකයෙකි. මිනිසුන්ගේ අනුකම්පාව අවුලුවා ගත හැකි උපක්‍රම පිළිබද කෛරාටික දැනුමක් ඇති ඔහු මේ ව්‍යාපාර ක්ෂේත්‍රයට අලුතෙන් බදවා ගන්නා ආධුනික හිඟන්නන්ට සිඟාකෑමේ කලාව පුහුණු කරවයි. පොලීසිය සහ අධිකරණයේ ලොක්කන් සහ උන්මත්තකාමී අධිරාජයා වන බොකාසා මොවුන්ගේ මේ කූට ව්‍යාපාර වල පැවැත්මට අනුබල දෙන්නේ ඔවුන්ගෙන් තොරව තමන්ගේ දූෂිත පැවැත්ම ආරක්ෂා කරගැනීම අපහසු බැවිනි. පූජකයන් පවා බලය හමුවේ වැනෙන දූෂිත විහිලුකාරයින්ය. මේ සියල්ල දෙසම බලා සිටින ජනතාව හොරුන් විසිනුත්, ව්‍යාපාරිකයින් විසිනුත්, රාජ්‍ය පාලකයන් විසිනුත් සූරා කෑමට සහ රැවටිල්ලට ගොදුරු වෙති. ලොකු ලොක්කෝ සහ බලය අතට ගත්තෝ සෞභාග්‍යයෙන් සශ්‍රීකව වැඩඹෙති. උන්ගේ පය ලෙව කමින්, අන්තේවාසිකයන් සේ කඹුරන පොඩ්ඩන්ට යන්තම් යැපීම හැර එතරම් ජයක් නැත. මේ 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයෙන් අපට පෙන්වන සමාජයයි. ඉතා නිර්මාණාත්මක ලෙස උද්වේගකර නැටුම් සහ සංගිතය යොදාගෙන, ඉදිරිපත් කෙරෙන මේ රසවත් ප්‍රහසනාත්මක නාට්‍ය නිර්මාණය, ලාංකීය නාට්‍ය ප්‍රෙක්ෂකාගාරය ආනන්දයෙන් සහ ප්‍රඥාවෙන් පුබුදු කරවනු ඇත.

'දුටු තැන අල්ලනු' කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගේ තෙවන ජාතික තලයේ නාට්‍ය නිෂ්පාදනයයි. මීට පෙර ඇය 'සඳ ළග මරණය' (ගාර්ෂිකා ලෝකාගේ Blood Wedding ඇසුරින්) සහ MaasK (හෙන්රික් ඉබ්සන්ගේ 'ජනහතුරා' ඇසුරින්) නාට්‍ය ද්වය නිර්මාණය කළාය. නාට්‍ය කලා ගුරිවරියක ලෙස දීර්ඝ කාලයක් පුරා වැඩ කරන කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දු සිය මව විසින් ආරම්භ කරන ලද, අද 'සෝමලතා සුබසිංහ Play House' නමින් හැදින්වෙන රංග පාසලේ නිර්මාණාත්මක අධ්‍යක්ෂවරියයි. නාට්‍ය නැරඹීම ප්‍රේක්ෂකයාට සෞන්දර්යයාත්මක අත්දැකීමක් විය යුතුය යන්න දැඩි සේ අදහන ඇය, විශ්වාස කරනුයේ කවර තරමේ සංකීර්ණ ක‍ඨෝර සමාජ දේශපාලන අත්දැකීමක් වුව සෞන්දර්යයාත්මකව ඉදිරිපත් කිරීමෙන් ජනතාව අතරට ගෙන යා හැකි බවයි. කෞශල්‍යා 'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයට යොදාගන්නේ සොයින්කාගේ ඔපෙරා වොන්යෝසි පිටපතේ සෝමලතා සුබසිංහ විසින් කළ පරිවර්තනයයි. සෝමලතා සුබසිංහ 1991 වසරේදී කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ නාට්‍ය සංගමයේ ශිෂ්‍ය ශිෂ්‍යාවන් යොදාගෙන මේ පිටපතේ නිෂ්පාදනයක් ඉදිරිපත් කළාය. එය සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි යන භාෂා තුනෙන්ම කෙරුණු නිෂ්පාදනයක් වීම විශේෂයකි. එකල විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉගෙන ගත්, කලාව ගැන උනන්දු වූ සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රීසි මාධ්‍ය සිසු සිසුවියන් එක් රොක් කරගෙන ඇය කළ මේ නාට්‍ය නිර්මාණය විශ්ව විද්‍යාල ප්‍රජාව අතර බෙහෙවින් කතා බහට ලක්විය. අද ඒ නාට්‍යයේ අලුත් නිෂ්පාදනක් ඉදිරිපත් කරන, එවකට විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍යාවක වූ කෞශල්‍යා එදා ඒ නාට්‍යයේ රඟ පෑවාය.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍ය ඉදිරිපත් කරන්නේ සෝමලතා 'ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම' වෙතිනි. ලංකා ළමා හා යොවුන් රගහල පදනම, 1981 වර්ෂයේදී ප්‍රවීණ නාට්‍යවේදිනී සෝමලතා සුබසිංහ විසින් ආරම්භ කරන ලදී. එය පසුගිය දශක තුනක් පුරා ළමා හා යොවුන් නාට්‍ය ගණනාවක් ද, ප්‍රධාන ධාරාවේ නාට්‍ය ගණනාවක් ද ලාංකීය ප්‍රේක්ෂකාගාරය වෙත ඉදිරිපත් කර ඇත. එය ළමා සහ යොවුන් නාට්‍ය පිළිබද අන්තර්ජාතික සංවිධානය වන ASSITEJ හි ශ්‍රී ලංකාව නියෝජනය කරන ආයතනයයි.

'දුටු තැන අල්ලනු' නාට්‍යයේ සංගීත අධ්‍යක්ෂණය කරන්නේ චින්තන ජයකොඩි විසිනි. ආලෝකකරණ නිර්මාණය, නැටුම් නිර්මාණය සහ රංග වින්‍යාසය ආචාර්ය චන්දන අලුත්ගේ අතිනි. ඇඳුම් සහ වේදිකා අලංකරණය තිසර ඉඹුලාන විසිනි. රංගනයෙන් ධනුෂ්ක ඩයස්, ශානක ප්‍රනාන්දු, තිලක්ෂිණී රත්නායක, තිලින පෙරේරා, නිලංක දහනායක, සේවියර් කනිෂ්ක, රුචී අබේවර්ණ, මයුර කාංචන පෙරේරා, දිලුම් බුද්ධික, පූජන දන්දෙණිය, කුමුදු වික්‍රමතන්ත්‍රි, ගයාත්‍රි ඒකනායක, සමීර ලක්මාල් විමලසිරි, තිවංක දොන් රණසිංහ, දුමින්ද සඳරුවන්, හසරින්ද කේසර ලියනආරච්චි සම්බන්ධ වෙති.





මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Dutu Thana Allanu, Kaushalya Fernando, The Threepenny Opera, Bertolt Brecht, Wole Soyinka, Sri Lankan Drama, Sri Lankan Stage plays, Sinhala Drama
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් රංග බූන්දි
'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය
ග්‍රීක නාට්‍යයන්හි ගැබ්වන සියුස් බල විරෝධය
දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"
හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
BoondiLets
අන්ද්රේ තර්කොව්ස්කි කියයි.
අධ්‍යක්ෂකවරයාගේ කර්තව්‍යය වන්නේ ජීවිතය ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. එහි චලනයන්, ප්‍රතිෂේදයන්, ගතිකයන්, සංඝට්ටනයන් ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමයි. ඔහුගේ යුතුකම වන්නේ ඔහු අනුදක්නා සත්‍යයේ ලේශ මාත්‍රයක් වුව; එකී සත්‍යය කිසිවෙකු... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook