Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
'අඟුණ මල්'- කෙටි කවියක දාර්ශනික දිගන්තයක් හෙවත් පොඩියට ලියපු ලොකු කවි
බූන්දි, 21:32:57
අකුරක් දෙකක් හෝ වචනයක් දෙකක් මහා ගොඩක් දේ අපට කියන්නේ ඒ ඒ අකුරු වචන නිසි ආකාරයෙන් පෙළගැසුවාට පසුවයි. එසේ වූ පෙළ ගැස්වීමක් කළ හැක්කේ ටක් ටික් ටුක් ක්‍රීඩාවට වචන හරඹ කරනවාට වඩා කීමට අවැසි දේ හි කොඳුනාරටිය මිටින් ඇල්ලිය හැකි අයෙක්ට මෙන්ම ජීවිතයද නාරටියෙන් අල්ලා ගත්තෙකුට පමණි. වචන කීපයක වසර දහස් ගණනක සත්තාව ගිල්වාලනු හැක්කේ එහෙව් හිතකට පමණි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත, වචන පමණක්ම දකින වචන පමණක්ම වුණු කවි වෙනුවට අඩුම වචන වලින් ප්‍රකාශනයේ වැඩිම බර තබන්නට 'අඟුණ මල්' නිර්මාණය කර තිබීම සතුටකි.

ඔබට යමක් අල්ලා ගැනීමට අවශ්‍ය නම් එය අතහැරිය යුතු ය වාගේම ඔබට අවශ්‍යම දේ කීමට නම් ඔබ එය කෙටියෙන් කිව යුතු බව අප දන්නා නමුත් ප්‍රායෝගිකව නොවන්නේද එයම වෙයි. යමක් අල්ලා ගැනීමට දරන වෙහෙසේදී එය ඔබෙන් පලා යනවා මෙන්ම අවශ්‍යම දේ කීමට වචන වැඩි වැඩියෙන් මහන්සි කරවීම තුළ අවශ්‍ය දේට වඩා අනවශ්‍ය දේ අප විසින් පවසමින් සිටියි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත අඟුණ මල් හරහා අවශ්‍ය දේ අවශ්‍ය අනුසාරයෙන් කසාය හැළියක තබා පැසවා ගනිමින් කවදාවත් විසි කළ නොහැකි වචන ටිකක් දාර්ශනික ඖෂධ ගුණයකින් අප වෙත තිළිණ කරයි. ඒ කෙටි කවිය දිගු කාලීන ජීවිතය ක්ෂණයකින් අවබෝධය කරා වැඩම කරවයි.

හැර ගිය මගෙහි
ඉඳ හිට හමුවන
ගැඹුරු අඩි..


හැරගිය මං වලින් මාලන් ප්‍රක්ෂේපණය කරන සංඥාර්ථ සමූහයකි. වසර දස දහස් ගණනක් තිස්සේ මිනිසා මෙතෙක් ආ ගමන් මග තුළ මිනිසා විසින් අතහැර දැමූ නොඑසේනම් දියුණු සමාජයක් උදෙසා යනෙන අවගමන තුළ විසිකර දැමූ සාරාර්ථ බොහෝ ය. ඒවා ඇතැම් විට අතීත දැනුම් පද්ධති විය හැකිය. ඇතැම් විට ඉපැරණි සංස්කෘතිකාංග විය හැකිය. ඇතැම් විට පෞද්ගලික ජීවන ලාලසාවන්ගේ අතීත මර්මස්ථාන විය හැකිය. ඇතැම් විට අතීතකාමය විය හැකිය. ඒ කෙසේ වතුදු ඒ තුළ ද ගැඹුරු අඩි අපට හමු විය හැකිය. නව මං සොයන සමස්ත ලෝක මිනිස් අහිණක අතහැරුණු දෑ තුළ ඇති විශාලනය මාලන් කැටි කරන්නේ, ලෝක සිතියමම ගුලිකර එක මිටට ගත් කඩදාසි බෝලයක් පරිද්දෙනි.

ගෙවුණු ලාඩම
කියයි
එසවුණු වර ගණන
කෙවිට ..


පාවහන් යුගලයක ගෙවීම සන් කරන්නේ ජීවිතේ කෙතරම් දුරක් ඇවිද ගියාද කියායි. මාලන් ඉඟි කරන මේ ලාඩම සත්ත්වයෙකුට වුවද මනුස්සයෙකුට වුවද එක සේ අදාළ විය හැකිය. කෙවිට සත්ත්වයෙකුට එරෙහිව එසවෙන වාර ගණන වගේම මනුස්ස වර්ගයාට එරෙහිව එසවෙන දේශපාලනික, සංස්කෘතික, ආර්ථිකමය වගේම සමාජයීය කෙවිටි පහරවල් ද අති විශාලය. සත්ත්ව සහ මනුස්ස සංහතියේම අතිශය පීඩාකාරී ජීවන රටාව මාලන් සීමිත වචන කීපයක් තුළට ගොනු කරන්නේ අසංඛ්‍යෙය කෙවිටි පහරවල් තොගයක් රසික ඔළුගෙඩි වලට තිළිණ කරමිනි.

පිරුණු මිනිසුන් අපරිණත මවාපෑම් නොකරනවා සේම ප්‍රදර්ශනකාමී පුහු හැසිරීම් වලින් තොරය. ඒ බවට උපහැරණ නොයෙක් අප අසා ඇත. හිස් තුළ සාර අස්වනු පිරුණු පසු ඔවුන්ගේ නන්දෙඩවිලි අඩුය. කැපී පෙනීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. වැජඹීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. තරගකාරීත්වයක් නොමැත. අල්ලා ගැනීමක් නොමැත. කුලල්කා ගැනීමක් නොමැත. එසේ නමුදු පොදු වැසිකිලියේ සිට සමාජජාලා වෙබ් අඩවි දක්වා අපට අද දකින්නට ඇත්තේ වැජඹීමට, කැපී පෙනීමට, පුරුෂාර්ථ වීමට දරන්නාවූ අප්‍රමාණ පුද්ගල උත්සහයන්ය. මිනිසා අභ්‍යන්තරිකව තදින් වැළඳ ගෙන ඇති ඉතා කුඩා වූ යම් යම් දේවල් පුද්ගල හමුවීමකදී කළ හැකි වාචික ශල්‍යකර්මයක් මගින් අපට ඉතා පහසුවෙන් සොයා ගත හැකිය. මාලන්ගේ කවියේ දාර්ශනික මානය තව දුරටත් ඔහු මෙසේ විදාරණය කරයි.

නැවෙන විට
සුවඳැල් බිමට
එසවෙයි හිස් අහසට
බොල් කරල් ..


කෙටි කවියක් ඉලක්කගත නිෂ්චිතම අරුත් සම්පාදනයක් නොකෙරෙන්නේය. එහි බොහෝ වූ බහු අරුත් තිබිය හැකිය. බොහෝ මානයන් තිබිය හැකිය. රසිකයින්ට එහි ගැඹුරට ගොස් නා නා විධ අරුත් සම්පාදනය කර ගත හැකි ය. වැදගත් විය යුත්තේ පුහුණු රසිකත්වයක් තුළින් කවියට එබීම සහ කවියාට උඩින් සිතීම පමණි. එවිට කෙටි කවියක් අතිවිශාල දාර්ශනික චින්තාවන් උත්පාදනය කරනු ඇත.

උපාසක
ගෙබිම අතැ'ර
මළුව අමදියි
රටාවට ..


මාලන්ගේ මෙකවෙහි විටෙක උත්ප්‍රසාසයක් දැකිය හැකිය. විටෙක අතහැර දැමීම සඳහා වූ තවත් අල්ලා ගැනීම් ගැන ඉඟියක් සපයන්නේය. තවත් විටෙක ආධ්‍යාත්මික විමුක්තිය උදෙසා ආයෙත් බැඳීමකට යටත් වන අහිංසකයින් දෙස සානුකම්පිත දෘෂ්ටියක් හෙළන්නේය. තවත් විටෙක රටාවට මළුව ඇමදීමෙන් නැවත නැවතත් තෘෂ්ණාවේම ඇලීම ප්‍රකට කරන්නේය. තවත් විටෙක කුටුම්භ වලින් බැහැරව බාහිර ස්ත්‍රීන් සමග පවත්වන්නාවූ සම්බන්ධතා පිළිබඳ ඉඟියක්ද සපයන්නේය. ඉදින් මෙකවි මෙබඳු වූ බුහු විධ රසාභ්‍යාසයකට රසිකයා කැඳවා ගනී. එවන් වූ ප්‍රතිඵලදායී තත්ත්වයක් උද්ගත වන්නේ කවියා තුළ ඇති වචන පෙළගැස්වීමේ බුහුටි භාවය නිසාමය. මාලන්ගේ අඟුණ මල් කෘතිය රසිකයාව සීමිත වචන ප්‍රමාණයකින් අසීමිත කැළඹිල්ලකට පත් කරන ආකාරය පුදුම සහගතය.

අඟුණ මලින් එපිට බිම් කිහිපයක්

ලක්ෂාන්ත අතුකෝරලගේ 'හිතග්ගිස්සේ නැකැත් මොට්ටු' කෘතියේද අපට මෙබඳුම කවි කුලකයක් හමු වන්නේය. මෙකවි කුඩා බෝම්බයක් සේ එකවරම පිපිරී මහා විනාසයක් ඔළු තුළ සිදු කරනු ලබයි.

වැඩ ඇරී
වැඩට යති
ගෑනු -


ලක්ෂාන්ත අතුකෝරල

දිනපතා වචන ලක්ෂ ගණන් ලියැවුණද සයිබර් කවියෙන් අපට යහපත් කවි බලාපොරොත්තුවක් තැබිය හැක්කේ ඉතා සීමිත ප්‍රමාණයකිනි. නමුදු සමාජයේ අවැඩක් කිරීමට වඩා සයිබරයේ කවියක් ලිවීම ම යහපත්ය. එනමුත් ඇතැම් සයිබර් කවි නම් සමාජයට සිදු කරන්නෙත් අවැඩැක්මය. කෙටි කවියකින් ලොකු පහරවල් එල්ල කරන සයිබරයේ එක් කවි කාරියකි රසිකා ගුණවර්ධන. ඇගේ ප්‍රතිභාවේ සුක්ෂමතාව ලොකු ගම්මානයකට ඇතුළුවන්න අඩි පාරක් සකසා දෙන්නකි. ඉදින් අඩිපාර නොදැක වන ලැහැබි තුළ රිංගන රසිකයින්ට ගම්මානය නොපෙනී යනු ඇත.

සුළං නැතුවත්
සෙලවෙන්න තනයි
බෝපත් -


රසිකා ගුණවර්ධන

අන්තර්ජාලයේ බොහෝ කවි අංකුර වලට දලු ලා වැඩෙන්න වෙහස වූ සොඳුරු මිනිසෙකි සමර විජේසිංහ. සමර අනපේක්ෂිත මොහොතක විශාල රිදුමක් තිළිණ කරමින් නික්ම ගියේද ඔහු අනුදත් කවි මගෙහි ගැඹුර ද අපට පසක් කරමිනි.

මහල්ලෙක් ලෙඩෙක්
මළකඳක් දුටිමි
ශ්‍රමණයෙක් නොදුටිමි -


සමර විජේසිංහ

සයිබරයේ කවි අතර බොහෝ මංවල නොගොස් ස්වකීය මගකට පිළිපන් තවත් එක් මානවකයෙකි විහඟ සත්සර. කෙටි කවිවලින් කොණිත්තන ඔහුගේ කවි ගොන්න දෙස රිදුම් පිරිමදිමින් නැවතත්, නැවත නැවතත් බලා සිටිය හැකිය.

කඳු හිස පිපුණු
සිඟිති මල් කැකුළු
ප්‍රපාතය ගැඹුර සඟවන
ධවල මිහිදුම් සළු -


විහඟ සත්සර

අඟුණ මලේ සුවඳ

නේක කවිමල් ගොනු නිතර හමුවෙද්දී මාලන්ගේ අඟුණ මල් ගෙනාවේ වෙසෙස් සුවඳකි. ඒ වූ කලී අරුත් සම්පාදනයේදී කවියා දැක්වූ සුවිශේෂී ප්‍රතිභාවයි. බුහුටි බවයි. ඕලාරික වචන සමූහයන් අතර කවි රසවිඳීමේ දුෂ්කර ක්‍රියාන්විතයේදී අඟුණ මල්, සුපහන් ජීවිතාවබෝධයක් සමගින් දාර්ශනික චින්තාවක වගේම හුදෙකලා ආරම්මණයක නිමග්න කරන්නේය. ඉතා ප්‍රබල වූත් සාර වූත් චිත්ත රූප මැවිය හැකි කවියක් මාලන් සතුය. මාලන්ගේ කවිය රසිකයාගේ ඇතුඵ හදට වඩාත් විහිදෙන්නේ ඒ නිසාය. කෙටියෙන් පැවසූ කඳු ගණන් තේරුම් ලිහාගත් පසුව මාලන්ගේ කවිය අපට බුද්ධිගෝචර රැස් වළල්ලක් පළඳයි. ජීවිතාවබෝධයේ පරිපාකය කරා ළඟා කරවයි.
කොතෙක් කවි එක සේ ලියවුණද වෙසෙස් කවියක් පිළිබඳ ඉඟියක් මාලන්ගේ කවිවලින් අපට හමු වෙයි. ඔහුගේ ඒ වෙහෙසට රසිකයින් ලෙසින් අපි හිස නමමු. කවියේ වෙනත් දිශානතියක් කරා ගමනේ යන මාලන්ට ඔහුගේම කවියකින් ඔහුට සුභ පතමු.

ගලා යයි ඟඟ
පහළට
මාළු පීනන්නේම
ඉහළට ..
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Anguna Mal, Malan bandara Kapuwatta, Sinhala Poetry Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
වීරයාගෙන් තවත් වියමන්
වෙනස්
මෛත්‍රී
පොත්
ආයෙත් එන්න කියන්න බැරි තැනක හිඳ "යන්නං චන්දරේට" අතවනමු.
වෙනස්
ඉනිමං නැති අපි
වෙනස්
නාලන්ද සර්පයා දුටුවාද?
කරන්ට්ස්
රටක් කියන්නේ තවමත් හිරගෙදරක්
තවත් පොත් බූන්දි
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
හකාවතී- කියවල අඬන්නද? හිනාවෙන්නද?
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
හරුකි මුරකාමි ලියයි.
මිනිසුන්ගේ ස්මරණයන්, ඔවුන් විසින් ජීවත් ව සිටීම පිණිස දවන ඉන්ධන බඳුය. ජීවිතය පවත්වාගැනීම පිණිස එකී ස්මරණයන් සැබැවින් ම වැදගත් ද යන්න අදාළ නොවේ. ඒ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
BoondiLets| පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
කතන්දර| ලියුම්

6-Mins

(ජනිත් විතාරණගේ) "අසෝක මහත්තයො මෙන්න මේක මහත්තයාට දෙන්න කියලාමයි මං අරගෙන ආවේ.."

හාමුදුරුවන්ට වැඳලා නැගිටිනකොටම සිවුරු පොට ඇතුලෙන් ඇදලා ගත්ත බාගෙට දියවෙච්ච බ්‍රවුන්පේපර්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්

2-Mins

ඡන්දයක් පවත්වන්න යනවයි කියල හාවක් හූවක් යනකොට නානාප්‍රකාර පක්ෂ, පෙරමුණු බිහිවෙන්න පටන්ගන්නවා. පක්ෂ බිහිවෙන හදිස්සියට ඒවාට දමන්න නම් හොයා දෙන,... [More]
රංග| දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"

6-Mins

(දමිත් වැලිකල) පසුගිය යෞවන නාට්‍ය උළෙලේ ඉදිරිපත් වූ නාට්‍ය අතරින්, ඉතා සරු වියමනක් ඔස්සේ නාටකීය ධාරණාවක් ආකෘතිකමය සෞන්දර්යකින් යුතුව ඉදිරිපත් කරන්නට සමත්... [More]
කවි| බිරියෝසා හිම හඬයි!

42-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) බබයිගා යකින්නගෙ කුකුළු අඬු ගේ ගාව මං හිටියෙ මුළු ගෙය ම මුර කරන්
ගෙයි මුල්ලෙ පූසගේ නියෙන් මා සීරිලා පිට පොත්ත තදින් වැහැරී ගිහින්
කඳුකරෙන් හැමූ එක් අවාරේ හුළඟකට කේඩෑරි කොළ වැටුණ ඉකි ගසන්
යකින්නිය යකින්නියෙ වතුර උතුරක් දියන් බිරියෝසා මම පුරන් වී ගිහින්

වසිලිස්සා කෙලි පොඩ්ඩි දුව එද්දි බයවෙලා කඳුලකින් දිග ගවුම නෑවිලා... [More]
කවි| හිරු බැස යෑම නියතයකි!

17-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) ඔරලෝසු මුහුණත
කියයි
ඒ මොහොත පැමිණි බව...

තබමි සුදු පැහැ
හිස් තැනක්...... [More]
Cine| අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)

6-Mins

(විදර්ශන කන්නන්ගර) ස්මර්ණ සමාප්ති නම් වූ ටෙලි චිත්‍රපටිය රූපවාහිනියේ විකාශය වූයේ 2000 වර්ෂයේදීය. අප එම අත්දැකීම නැවත සිහිපත් කරමින් තිබෙන මෙම 2017... [More]
කතන්දර| "පොල්ලෙ බලේ"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

19-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කතන්දර හා පින්තූර" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "පොල්ලෙ බලේ" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය-... [More]
BoondiLets| ජෝන් ලෙනන් කියයි.
ජීවිතය යනු, ඔබ කලබලයෙන් වෙන වෙන සැලසුම් සාදමින් ඉන්නා විට, ඔබට සිදුවන දෙයයි!
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!

2-Mins

අපේ මංගී මහත්තයා නොහොත් මුදල් ඇමති මංගල සමරවීර මහත්තයා මේ පාර අය වැයෙන් බියර්වල මිල අඩු කළාට පස්සේ රටේ මිනිස්සු... [More]
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
අදහස්| අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඈත සහ මෑත

23-Secs

(අමිල නන්දසිරි) "අනුරාධපුරයේ උද්‍යාන තුලදී පෙම්වතුන් යුවල 304ක් පොලිස් භාරයට."
-පුවතක්


ඈත, කුහුලින් සවල් ගහනා
මැදිවියේ නෙතු බහුලය
මෑත, විලියෙන් ජම්බු රතුවෙන... [More]
Cine| ස්වරූප නොපෙන්වීමේ සහ නොබැලීමේ විනෝදය

13-Mins

(එරික් ඉලයප්ආරච්චි) කලාත්මක අවකාශය සහාසික ලෙස විනෝදයේ අවකාශය විසින් පාගා දමනු ලබන අතරේ කලාත්මක ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විනෝද ප්‍රදර්ශනයේ අවකාශය විසින් උදුරා ගනිමින්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook