Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
'අඟුණ මල්'- කෙටි කවියක දාර්ශනික දිගන්තයක් හෙවත් පොඩියට ලියපු ලොකු කවි
බූන්දි, 21:32:57
අකුරක් දෙකක් හෝ වචනයක් දෙකක් මහා ගොඩක් දේ අපට කියන්නේ ඒ ඒ අකුරු වචන නිසි ආකාරයෙන් පෙළගැසුවාට පසුවයි. එසේ වූ පෙළ ගැස්වීමක් කළ හැක්කේ ටක් ටික් ටුක් ක්‍රීඩාවට වචන හරඹ කරනවාට වඩා කීමට අවැසි දේ හි කොඳුනාරටිය මිටින් ඇල්ලිය හැකි අයෙක්ට මෙන්ම ජීවිතයද නාරටියෙන් අල්ලා ගත්තෙකුට පමණි. වචන කීපයක වසර දහස් ගණනක සත්තාව ගිල්වාලනු හැක්කේ එහෙව් හිතකට පමණි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත, වචන පමණක්ම දකින වචන පමණක්ම වුණු කවි වෙනුවට අඩුම වචන වලින් ප්‍රකාශනයේ වැඩිම බර තබන්නට 'අඟුණ මල්' නිර්මාණය කර තිබීම සතුටකි.

ඔබට යමක් අල්ලා ගැනීමට අවශ්‍ය නම් එය අතහැරිය යුතු ය වාගේම ඔබට අවශ්‍යම දේ කීමට නම් ඔබ එය කෙටියෙන් කිව යුතු බව අප දන්නා නමුත් ප්‍රායෝගිකව නොවන්නේද එයම වෙයි. යමක් අල්ලා ගැනීමට දරන වෙහෙසේදී එය ඔබෙන් පලා යනවා මෙන්ම අවශ්‍යම දේ කීමට වචන වැඩි වැඩියෙන් මහන්සි කරවීම තුළ අවශ්‍ය දේට වඩා අනවශ්‍ය දේ අප විසින් පවසමින් සිටියි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත අඟුණ මල් හරහා අවශ්‍ය දේ අවශ්‍ය අනුසාරයෙන් කසාය හැළියක තබා පැසවා ගනිමින් කවදාවත් විසි කළ නොහැකි වචන ටිකක් දාර්ශනික ඖෂධ ගුණයකින් අප වෙත තිළිණ කරයි. ඒ කෙටි කවිය දිගු කාලීන ජීවිතය ක්ෂණයකින් අවබෝධය කරා වැඩම කරවයි.

හැර ගිය මගෙහි
ඉඳ හිට හමුවන
ගැඹුරු අඩි..


හැරගිය මං වලින් මාලන් ප්‍රක්ෂේපණය කරන සංඥාර්ථ සමූහයකි. වසර දස දහස් ගණනක් තිස්සේ මිනිසා මෙතෙක් ආ ගමන් මග තුළ මිනිසා විසින් අතහැර දැමූ නොඑසේනම් දියුණු සමාජයක් උදෙසා යනෙන අවගමන තුළ විසිකර දැමූ සාරාර්ථ බොහෝ ය. ඒවා ඇතැම් විට අතීත දැනුම් පද්ධති විය හැකිය. ඇතැම් විට ඉපැරණි සංස්කෘතිකාංග විය හැකිය. ඇතැම් විට පෞද්ගලික ජීවන ලාලසාවන්ගේ අතීත මර්මස්ථාන විය හැකිය. ඇතැම් විට අතීතකාමය විය හැකිය. ඒ කෙසේ වතුදු ඒ තුළ ද ගැඹුරු අඩි අපට හමු විය හැකිය. නව මං සොයන සමස්ත ලෝක මිනිස් අහිණක අතහැරුණු දෑ තුළ ඇති විශාලනය මාලන් කැටි කරන්නේ, ලෝක සිතියමම ගුලිකර එක මිටට ගත් කඩදාසි බෝලයක් පරිද්දෙනි.

ගෙවුණු ලාඩම
කියයි
එසවුණු වර ගණන
කෙවිට ..


පාවහන් යුගලයක ගෙවීම සන් කරන්නේ ජීවිතේ කෙතරම් දුරක් ඇවිද ගියාද කියායි. මාලන් ඉඟි කරන මේ ලාඩම සත්ත්වයෙකුට වුවද මනුස්සයෙකුට වුවද එක සේ අදාළ විය හැකිය. කෙවිට සත්ත්වයෙකුට එරෙහිව එසවෙන වාර ගණන වගේම මනුස්ස වර්ගයාට එරෙහිව එසවෙන දේශපාලනික, සංස්කෘතික, ආර්ථිකමය වගේම සමාජයීය කෙවිටි පහරවල් ද අති විශාලය. සත්ත්ව සහ මනුස්ස සංහතියේම අතිශය පීඩාකාරී ජීවන රටාව මාලන් සීමිත වචන කීපයක් තුළට ගොනු කරන්නේ අසංඛ්‍යෙය කෙවිටි පහරවල් තොගයක් රසික ඔළුගෙඩි වලට තිළිණ කරමිනි.

පිරුණු මිනිසුන් අපරිණත මවාපෑම් නොකරනවා සේම ප්‍රදර්ශනකාමී පුහු හැසිරීම් වලින් තොරය. ඒ බවට උපහැරණ නොයෙක් අප අසා ඇත. හිස් තුළ සාර අස්වනු පිරුණු පසු ඔවුන්ගේ නන්දෙඩවිලි අඩුය. කැපී පෙනීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. වැජඹීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. තරගකාරීත්වයක් නොමැත. අල්ලා ගැනීමක් නොමැත. කුලල්කා ගැනීමක් නොමැත. එසේ නමුදු පොදු වැසිකිලියේ සිට සමාජජාලා වෙබ් අඩවි දක්වා අපට අද දකින්නට ඇත්තේ වැජඹීමට, කැපී පෙනීමට, පුරුෂාර්ථ වීමට දරන්නාවූ අප්‍රමාණ පුද්ගල උත්සහයන්ය. මිනිසා අභ්‍යන්තරිකව තදින් වැළඳ ගෙන ඇති ඉතා කුඩා වූ යම් යම් දේවල් පුද්ගල හමුවීමකදී කළ හැකි වාචික ශල්‍යකර්මයක් මගින් අපට ඉතා පහසුවෙන් සොයා ගත හැකිය. මාලන්ගේ කවියේ දාර්ශනික මානය තව දුරටත් ඔහු මෙසේ විදාරණය කරයි.

නැවෙන විට
සුවඳැල් බිමට
එසවෙයි හිස් අහසට
බොල් කරල් ..


කෙටි කවියක් ඉලක්කගත නිෂ්චිතම අරුත් සම්පාදනයක් නොකෙරෙන්නේය. එහි බොහෝ වූ බහු අරුත් තිබිය හැකිය. බොහෝ මානයන් තිබිය හැකිය. රසිකයින්ට එහි ගැඹුරට ගොස් නා නා විධ අරුත් සම්පාදනය කර ගත හැකි ය. වැදගත් විය යුත්තේ පුහුණු රසිකත්වයක් තුළින් කවියට එබීම සහ කවියාට උඩින් සිතීම පමණි. එවිට කෙටි කවියක් අතිවිශාල දාර්ශනික චින්තාවන් උත්පාදනය කරනු ඇත.

උපාසක
ගෙබිම අතැ'ර
මළුව අමදියි
රටාවට ..


මාලන්ගේ මෙකවෙහි විටෙක උත්ප්‍රසාසයක් දැකිය හැකිය. විටෙක අතහැර දැමීම සඳහා වූ තවත් අල්ලා ගැනීම් ගැන ඉඟියක් සපයන්නේය. තවත් විටෙක ආධ්‍යාත්මික විමුක්තිය උදෙසා ආයෙත් බැඳීමකට යටත් වන අහිංසකයින් දෙස සානුකම්පිත දෘෂ්ටියක් හෙළන්නේය. තවත් විටෙක රටාවට මළුව ඇමදීමෙන් නැවත නැවතත් තෘෂ්ණාවේම ඇලීම ප්‍රකට කරන්නේය. තවත් විටෙක කුටුම්භ වලින් බැහැරව බාහිර ස්ත්‍රීන් සමග පවත්වන්නාවූ සම්බන්ධතා පිළිබඳ ඉඟියක්ද සපයන්නේය. ඉදින් මෙකවි මෙබඳු වූ බුහු විධ රසාභ්‍යාසයකට රසිකයා කැඳවා ගනී. එවන් වූ ප්‍රතිඵලදායී තත්ත්වයක් උද්ගත වන්නේ කවියා තුළ ඇති වචන පෙළගැස්වීමේ බුහුටි භාවය නිසාමය. මාලන්ගේ අඟුණ මල් කෘතිය රසිකයාව සීමිත වචන ප්‍රමාණයකින් අසීමිත කැළඹිල්ලකට පත් කරන ආකාරය පුදුම සහගතය.

අඟුණ මලින් එපිට බිම් කිහිපයක්

ලක්ෂාන්ත අතුකෝරලගේ 'හිතග්ගිස්සේ නැකැත් මොට්ටු' කෘතියේද අපට මෙබඳුම කවි කුලකයක් හමු වන්නේය. මෙකවි කුඩා බෝම්බයක් සේ එකවරම පිපිරී මහා විනාසයක් ඔළු තුළ සිදු කරනු ලබයි.

වැඩ ඇරී
වැඩට යති
ගෑනු -


ලක්ෂාන්ත අතුකෝරල

දිනපතා වචන ලක්ෂ ගණන් ලියැවුණද සයිබර් කවියෙන් අපට යහපත් කවි බලාපොරොත්තුවක් තැබිය හැක්කේ ඉතා සීමිත ප්‍රමාණයකිනි. නමුදු සමාජයේ අවැඩක් කිරීමට වඩා සයිබරයේ කවියක් ලිවීම ම යහපත්ය. එනමුත් ඇතැම් සයිබර් කවි නම් සමාජයට සිදු කරන්නෙත් අවැඩැක්මය. කෙටි කවියකින් ලොකු පහරවල් එල්ල කරන සයිබරයේ එක් කවි කාරියකි රසිකා ගුණවර්ධන. ඇගේ ප්‍රතිභාවේ සුක්ෂමතාව ලොකු ගම්මානයකට ඇතුළුවන්න අඩි පාරක් සකසා දෙන්නකි. ඉදින් අඩිපාර නොදැක වන ලැහැබි තුළ රිංගන රසිකයින්ට ගම්මානය නොපෙනී යනු ඇත.

සුළං නැතුවත්
සෙලවෙන්න තනයි
බෝපත් -


රසිකා ගුණවර්ධන

අන්තර්ජාලයේ බොහෝ කවි අංකුර වලට දලු ලා වැඩෙන්න වෙහස වූ සොඳුරු මිනිසෙකි සමර විජේසිංහ. සමර අනපේක්ෂිත මොහොතක විශාල රිදුමක් තිළිණ කරමින් නික්ම ගියේද ඔහු අනුදත් කවි මගෙහි ගැඹුර ද අපට පසක් කරමිනි.

මහල්ලෙක් ලෙඩෙක්
මළකඳක් දුටිමි
ශ්‍රමණයෙක් නොදුටිමි -


සමර විජේසිංහ

සයිබරයේ කවි අතර බොහෝ මංවල නොගොස් ස්වකීය මගකට පිළිපන් තවත් එක් මානවකයෙකි විහඟ සත්සර. කෙටි කවිවලින් කොණිත්තන ඔහුගේ කවි ගොන්න දෙස රිදුම් පිරිමදිමින් නැවතත්, නැවත නැවතත් බලා සිටිය හැකිය.

කඳු හිස පිපුණු
සිඟිති මල් කැකුළු
ප්‍රපාතය ගැඹුර සඟවන
ධවල මිහිදුම් සළු -


විහඟ සත්සර

අඟුණ මලේ සුවඳ

නේක කවිමල් ගොනු නිතර හමුවෙද්දී මාලන්ගේ අඟුණ මල් ගෙනාවේ වෙසෙස් සුවඳකි. ඒ වූ කලී අරුත් සම්පාදනයේදී කවියා දැක්වූ සුවිශේෂී ප්‍රතිභාවයි. බුහුටි බවයි. ඕලාරික වචන සමූහයන් අතර කවි රසවිඳීමේ දුෂ්කර ක්‍රියාන්විතයේදී අඟුණ මල්, සුපහන් ජීවිතාවබෝධයක් සමගින් දාර්ශනික චින්තාවක වගේම හුදෙකලා ආරම්මණයක නිමග්න කරන්නේය. ඉතා ප්‍රබල වූත් සාර වූත් චිත්ත රූප මැවිය හැකි කවියක් මාලන් සතුය. මාලන්ගේ කවිය රසිකයාගේ ඇතුඵ හදට වඩාත් විහිදෙන්නේ ඒ නිසාය. කෙටියෙන් පැවසූ කඳු ගණන් තේරුම් ලිහාගත් පසුව මාලන්ගේ කවිය අපට බුද්ධිගෝචර රැස් වළල්ලක් පළඳයි. ජීවිතාවබෝධයේ පරිපාකය කරා ළඟා කරවයි.
කොතෙක් කවි එක සේ ලියවුණද වෙසෙස් කවියක් පිළිබඳ ඉඟියක් මාලන්ගේ කවිවලින් අපට හමු වෙයි. ඔහුගේ ඒ වෙහෙසට රසිකයින් ලෙසින් අපි හිස නමමු. කවියේ වෙනත් දිශානතියක් කරා ගමනේ යන මාලන්ට ඔහුගේම කවියකින් ඔහුට සුභ පතමු.

ගලා යයි ඟඟ
පහළට
මාළු පීනන්නේම
ඉහළට ..
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Anguna Mal, Malan bandara Kapuwatta, Sinhala Poetry Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
වීරයාගෙන් තවත් වියමන්
වෙනස්
මෛත්‍රී
පොත්
ආයෙත් එන්න කියන්න බැරි තැනක හිඳ "යන්නං චන්දරේට" අතවනමු.
වෙනස්
ඉනිමං නැති අපි
වෙනස්
නාලන්ද සර්පයා දුටුවාද?
කරන්ට්ස්
රටක් කියන්නේ තවමත් හිරගෙදරක්
තවත් පොත් බූන්දි
සවන් දෙන්න! මේ අමිහිරි මතක අතීතයක සිට එන "අන්තිම දුම්රිය"යි!
අක්කරෙයිපත්තු අක්ෂර- අත්‍යවශ්‍ය හදිසි කියැවීමක්!
කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය
කැත මත ලස්සන සෙවීම- සරද සමරසිංහ ප්‍රබන්ධ ප්‍රවේශය
සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ප්ලූටාර්ක් කියයි
Painting is silent poetry, and poetry is painting that speaks.| සිත්තමක් යනු නිහඬ කවියකි. කවියක් යනු කතා කරන සිත්තමකි!
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජයේ ඉතා සුවිශේෂ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයන් දෙකක් වන සමාජවාදය සහ ධනවාදය දත්තවාදී දෘෂ්ටිකෝණයෙන් කියවාගත යුතු බව ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා... [More]
කතන්දර| විරාම ලකුණු

7-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "රායා, ඔයාට තේරෙනවද මම කියන දේ?" මම එකපාරටම පොළොවට වැටුනා. පොළව තිබුනේ බිම් මට්ටමට තට්ටු විසි එකක් උඩින්, කලබල නගරයක... [More]
කවි| හැරයාම

13-Secs

(තරින්ද්‍ර ගලහේන) නටුවකින් ගිලිහී වැටෙන
දුඹුරු පතක වන්
සොඳුරුවූ දුක්මුසු බවක් ඇත
ක්ෂය වෙමින් යන
සෑම ආදරයකටම...... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් තුනක්- මැයි 26

11-Secs

ටිම්රාන් කීර්තිගේ "පෙම්බරියගෙන් වෙන් වුණ ලූලෙක් හැරෙයි ඇලකට", දිමුතු ප්‍රදීප් පෙරේරාගේ "ගඟුලක් ව නවතිමි", ඩොමිනික්... [More]
අදහස්| ඒ ඇගේ අහසයි!

4-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ශ්‍රී ලාංකේය සන්දර්භයේදී ස්ත්‍රීය හා ඇගේ විමුක්තිය යන කතිකාවත තුළ අඩු අවධානයක් දෙන මාතෘකාවක් වේ නම් ඒ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය (Female... [More]
ගී කිය(ව)මු| ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම- ඇය අවුරුදු කුමරිය වෙන්න ගියා!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) අජිත් කුමාරසිරි ගයන "ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම" සම්මත ගීත ආකෘතිය ඉක්මවා ගිය ගීතයකි. ආකෘතිය අතින් මෙන් ම අදහස්... [More]
කතන්දර| "නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

10-Secs

"නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- පොඩිත්තන්ට ඊසොප්ගේ උපමා කතාවක් [කාටූන්]

හඬ- නයෝමි ගුණසිරි, මාෂා සුවනි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි වැ.දෙ.


[Sinhala Cartoon Kids Story -THIRSTY CROW-... [More]
කතන්දර| "මොනවද මේ දවල් හීන?"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

35-Secs

"මොනවද මේ දවල් හීන?"- පුංචි අපේ පුංචි හීන ගැන පුංචි කතාවක්! [කාටූන්]- Cristy Zinn ලියා, Mary-Anne Hampton සිත්තම් කළ "What... [More]
වෙසෙස්| මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජය වැඩවසම්, සමාජවාදී, ලිබරල් සහ පශ්චාත් ලිබරල් ආදී යුගයන් පසුකර පෑමිණ, ඉතා සංකීර්ණ සමාජ හා දේශපාලන යුගයක් අබියස සිටින... [More]
Cine| ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) මගේ මතකය නිවැරදි නම් ඒ අසූව දශකයේ නිකින්න විය. නිල්වන් අහස ඉතා සැඩ පරුෂව දැවුණු හිරු සිඳී ගිය වැව් මත... [More]
Cine| "තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය

10-Mins

(උපාලි අමරසිංහ) අප ජීවත්වන මේ යුගයේ සමාජ ආර්ථික දේශපාලන මූලයන්ගෙන් ඉපදී එම ක්‍රමය විසින් ම පෝෂණය කරන්නාවූ යක්ෂයාගේ හෝරාව පැමිණ කළ විනාශය... [More]
කතන්දර| "පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

31-Secs

"පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ"- බුදු සිරිතෙන් පොඩිත්තන්ට ආදර්ශමත් කතන්දරයක් [කාටූන්]- Arvind Gupta ලියා, Debasmita Dasgupta සිත්තම් කළ 'What happened to the... [More]
කවි| සිංහයෝ උඹ ණයයි!

25-Secs

(අමිල නන්දසිරි) හදන්නට සීගිරිය මාලිගේ
කොන්ත්‍රාත් එක ගත්තෙ
මිගාරගෙ මල්ලි වුන
ගම් සභාපතිතුමයි
වැලි ගඩොල් අපි ඇද්දෙ
උඩට කර බරෙන්මයි... [More]
කවි| 'අපේක්ෂා' - ඒක ගැලපෙන නමක්!

16-Secs

(වජිර දීප්ති වීරකෝන්) "කුසුමාවතී රත්නායක"
නම කියනකොටම
මට "ඉන්නවා" කියවුනා,
මේ ඉස්කෝලෙ නෙමේ
ඉස්පිරිතාලෙ කියලා
හාංකවිසියක් අමතක වුනා..... [More]
අදහස්| හිත් මත බර අඩි තබමින් "සහෝදරයා" නික්ම ගිය පසු...

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) අවසාන භෝජන සංග්‍රහය සහ ජුදාස්ගේ පාවාදීම සිදුවූ මහ සිකුරාදාවෙන් ඇරඹුණු පසුගිය සති අන්තය ජේසුතුමන්ගේ උත්ථානය සිදුවූ පාස්කු ඉරිදාවෙන් අවසන් වූයේ... [More]
අදහස්| විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය

3-Mins

(ක්‍රිෂාන් රත්නායක) ජීවිතය යනු බුද්ධීමය සහ භාවමය තල අතර දෝලනයකි. සෑම සංසිද්ධියක ම, සෑම ප්‍රපංචයක ම සෑම සමාජ භූමිකාවක ම පාහේ පවතින්නේ... [More]
කතන්දර| "හිපෝට හරි දාංගලේ"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

36-Secs

"හිපෝට හරි දාංගලේ"- පොඩිත්තන්ට තවත් ලස්සන කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sam Beckbessinger ලියා, Megan Andrews සිත්තම් කළ "Hippo Wants to Dance" ළමා... [More]
පොත්| සවන් දෙන්න! මේ අමිහිරි මතක අතීතයක සිට එන "අන්තිම දුම්රිය"යි!

8-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) "නිලට හුරු අළු පාටට හැරී තිබුණු උතුරු ක්ෂිතිජය ලා රතු පැහැයක් ගත්තේය. ලා රත නැවත තඹ පැහැයට හැරුණි. අනතුරුව එය... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook