Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
'අඟුණ මල්'- කෙටි කවියක දාර්ශනික දිගන්තයක් හෙවත් පොඩියට ලියපු ලොකු කවි
බූන්දි, 21:32:57
අකුරක් දෙකක් හෝ වචනයක් දෙකක් මහා ගොඩක් දේ අපට කියන්නේ ඒ ඒ අකුරු වචන නිසි ආකාරයෙන් පෙළගැසුවාට පසුවයි. එසේ වූ පෙළ ගැස්වීමක් කළ හැක්කේ ටක් ටික් ටුක් ක්‍රීඩාවට වචන හරඹ කරනවාට වඩා කීමට අවැසි දේ හි කොඳුනාරටිය මිටින් ඇල්ලිය හැකි අයෙක්ට මෙන්ම ජීවිතයද නාරටියෙන් අල්ලා ගත්තෙකුට පමණි. වචන කීපයක වසර දහස් ගණනක සත්තාව ගිල්වාලනු හැක්කේ එහෙව් හිතකට පමණි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත, වචන පමණක්ම දකින වචන පමණක්ම වුණු කවි වෙනුවට අඩුම වචන වලින් ප්‍රකාශනයේ වැඩිම බර තබන්නට 'අඟුණ මල්' නිර්මාණය කර තිබීම සතුටකි.

ඔබට යමක් අල්ලා ගැනීමට අවශ්‍ය නම් එය අතහැරිය යුතු ය වාගේම ඔබට අවශ්‍යම දේ කීමට නම් ඔබ එය කෙටියෙන් කිව යුතු බව අප දන්නා නමුත් ප්‍රායෝගිකව නොවන්නේද එයම වෙයි. යමක් අල්ලා ගැනීමට දරන වෙහෙසේදී එය ඔබෙන් පලා යනවා මෙන්ම අවශ්‍යම දේ කීමට වචන වැඩි වැඩියෙන් මහන්සි කරවීම තුළ අවශ්‍ය දේට වඩා අනවශ්‍ය දේ අප විසින් පවසමින් සිටියි. මාලන් බණ්ඩාර කපුවත්ත අඟුණ මල් හරහා අවශ්‍ය දේ අවශ්‍ය අනුසාරයෙන් කසාය හැළියක තබා පැසවා ගනිමින් කවදාවත් විසි කළ නොහැකි වචන ටිකක් දාර්ශනික ඖෂධ ගුණයකින් අප වෙත තිළිණ කරයි. ඒ කෙටි කවිය දිගු කාලීන ජීවිතය ක්ෂණයකින් අවබෝධය කරා වැඩම කරවයි.

හැර ගිය මගෙහි
ඉඳ හිට හමුවන
ගැඹුරු අඩි..


හැරගිය මං වලින් මාලන් ප්‍රක්ෂේපණය කරන සංඥාර්ථ සමූහයකි. වසර දස දහස් ගණනක් තිස්සේ මිනිසා මෙතෙක් ආ ගමන් මග තුළ මිනිසා විසින් අතහැර දැමූ නොඑසේනම් දියුණු සමාජයක් උදෙසා යනෙන අවගමන තුළ විසිකර දැමූ සාරාර්ථ බොහෝ ය. ඒවා ඇතැම් විට අතීත දැනුම් පද්ධති විය හැකිය. ඇතැම් විට ඉපැරණි සංස්කෘතිකාංග විය හැකිය. ඇතැම් විට පෞද්ගලික ජීවන ලාලසාවන්ගේ අතීත මර්මස්ථාන විය හැකිය. ඇතැම් විට අතීතකාමය විය හැකිය. ඒ කෙසේ වතුදු ඒ තුළ ද ගැඹුරු අඩි අපට හමු විය හැකිය. නව මං සොයන සමස්ත ලෝක මිනිස් අහිණක අතහැරුණු දෑ තුළ ඇති විශාලනය මාලන් කැටි කරන්නේ, ලෝක සිතියමම ගුලිකර එක මිටට ගත් කඩදාසි බෝලයක් පරිද්දෙනි.

ගෙවුණු ලාඩම
කියයි
එසවුණු වර ගණන
කෙවිට ..


පාවහන් යුගලයක ගෙවීම සන් කරන්නේ ජීවිතේ කෙතරම් දුරක් ඇවිද ගියාද කියායි. මාලන් ඉඟි කරන මේ ලාඩම සත්ත්වයෙකුට වුවද මනුස්සයෙකුට වුවද එක සේ අදාළ විය හැකිය. කෙවිට සත්ත්වයෙකුට එරෙහිව එසවෙන වාර ගණන වගේම මනුස්ස වර්ගයාට එරෙහිව එසවෙන දේශපාලනික, සංස්කෘතික, ආර්ථිකමය වගේම සමාජයීය කෙවිටි පහරවල් ද අති විශාලය. සත්ත්ව සහ මනුස්ස සංහතියේම අතිශය පීඩාකාරී ජීවන රටාව මාලන් සීමිත වචන කීපයක් තුළට ගොනු කරන්නේ අසංඛ්‍යෙය කෙවිටි පහරවල් තොගයක් රසික ඔළුගෙඩි වලට තිළිණ කරමිනි.

පිරුණු මිනිසුන් අපරිණත මවාපෑම් නොකරනවා සේම ප්‍රදර්ශනකාමී පුහු හැසිරීම් වලින් තොරය. ඒ බවට උපහැරණ නොයෙක් අප අසා ඇත. හිස් තුළ සාර අස්වනු පිරුණු පසු ඔවුන්ගේ නන්දෙඩවිලි අඩුය. කැපී පෙනීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. වැජඹීමට දරණ උත්සහයන් නොමැත. තරගකාරීත්වයක් නොමැත. අල්ලා ගැනීමක් නොමැත. කුලල්කා ගැනීමක් නොමැත. එසේ නමුදු පොදු වැසිකිලියේ සිට සමාජජාලා වෙබ් අඩවි දක්වා අපට අද දකින්නට ඇත්තේ වැජඹීමට, කැපී පෙනීමට, පුරුෂාර්ථ වීමට දරන්නාවූ අප්‍රමාණ පුද්ගල උත්සහයන්ය. මිනිසා අභ්‍යන්තරිකව තදින් වැළඳ ගෙන ඇති ඉතා කුඩා වූ යම් යම් දේවල් පුද්ගල හමුවීමකදී කළ හැකි වාචික ශල්‍යකර්මයක් මගින් අපට ඉතා පහසුවෙන් සොයා ගත හැකිය. මාලන්ගේ කවියේ දාර්ශනික මානය තව දුරටත් ඔහු මෙසේ විදාරණය කරයි.

නැවෙන විට
සුවඳැල් බිමට
එසවෙයි හිස් අහසට
බොල් කරල් ..


කෙටි කවියක් ඉලක්කගත නිෂ්චිතම අරුත් සම්පාදනයක් නොකෙරෙන්නේය. එහි බොහෝ වූ බහු අරුත් තිබිය හැකිය. බොහෝ මානයන් තිබිය හැකිය. රසිකයින්ට එහි ගැඹුරට ගොස් නා නා විධ අරුත් සම්පාදනය කර ගත හැකි ය. වැදගත් විය යුත්තේ පුහුණු රසිකත්වයක් තුළින් කවියට එබීම සහ කවියාට උඩින් සිතීම පමණි. එවිට කෙටි කවියක් අතිවිශාල දාර්ශනික චින්තාවන් උත්පාදනය කරනු ඇත.

උපාසක
ගෙබිම අතැ'ර
මළුව අමදියි
රටාවට ..


මාලන්ගේ මෙකවෙහි විටෙක උත්ප්‍රසාසයක් දැකිය හැකිය. විටෙක අතහැර දැමීම සඳහා වූ තවත් අල්ලා ගැනීම් ගැන ඉඟියක් සපයන්නේය. තවත් විටෙක ආධ්‍යාත්මික විමුක්තිය උදෙසා ආයෙත් බැඳීමකට යටත් වන අහිංසකයින් දෙස සානුකම්පිත දෘෂ්ටියක් හෙළන්නේය. තවත් විටෙක රටාවට මළුව ඇමදීමෙන් නැවත නැවතත් තෘෂ්ණාවේම ඇලීම ප්‍රකට කරන්නේය. තවත් විටෙක කුටුම්භ වලින් බැහැරව බාහිර ස්ත්‍රීන් සමග පවත්වන්නාවූ සම්බන්ධතා පිළිබඳ ඉඟියක්ද සපයන්නේය. ඉදින් මෙකවි මෙබඳු වූ බුහු විධ රසාභ්‍යාසයකට රසිකයා කැඳවා ගනී. එවන් වූ ප්‍රතිඵලදායී තත්ත්වයක් උද්ගත වන්නේ කවියා තුළ ඇති වචන පෙළගැස්වීමේ බුහුටි භාවය නිසාමය. මාලන්ගේ අඟුණ මල් කෘතිය රසිකයාව සීමිත වචන ප්‍රමාණයකින් අසීමිත කැළඹිල්ලකට පත් කරන ආකාරය පුදුම සහගතය.

අඟුණ මලින් එපිට බිම් කිහිපයක්

ලක්ෂාන්ත අතුකෝරලගේ 'හිතග්ගිස්සේ නැකැත් මොට්ටු' කෘතියේද අපට මෙබඳුම කවි කුලකයක් හමු වන්නේය. මෙකවි කුඩා බෝම්බයක් සේ එකවරම පිපිරී මහා විනාසයක් ඔළු තුළ සිදු කරනු ලබයි.

වැඩ ඇරී
වැඩට යති
ගෑනු -


ලක්ෂාන්ත අතුකෝරල

දිනපතා වචන ලක්ෂ ගණන් ලියැවුණද සයිබර් කවියෙන් අපට යහපත් කවි බලාපොරොත්තුවක් තැබිය හැක්කේ ඉතා සීමිත ප්‍රමාණයකිනි. නමුදු සමාජයේ අවැඩක් කිරීමට වඩා සයිබරයේ කවියක් ලිවීම ම යහපත්ය. එනමුත් ඇතැම් සයිබර් කවි නම් සමාජයට සිදු කරන්නෙත් අවැඩැක්මය. කෙටි කවියකින් ලොකු පහරවල් එල්ල කරන සයිබරයේ එක් කවි කාරියකි රසිකා ගුණවර්ධන. ඇගේ ප්‍රතිභාවේ සුක්ෂමතාව ලොකු ගම්මානයකට ඇතුළුවන්න අඩි පාරක් සකසා දෙන්නකි. ඉදින් අඩිපාර නොදැක වන ලැහැබි තුළ රිංගන රසිකයින්ට ගම්මානය නොපෙනී යනු ඇත.

සුළං නැතුවත්
සෙලවෙන්න තනයි
බෝපත් -


රසිකා ගුණවර්ධන

අන්තර්ජාලයේ බොහෝ කවි අංකුර වලට දලු ලා වැඩෙන්න වෙහස වූ සොඳුරු මිනිසෙකි සමර විජේසිංහ. සමර අනපේක්ෂිත මොහොතක විශාල රිදුමක් තිළිණ කරමින් නික්ම ගියේද ඔහු අනුදත් කවි මගෙහි ගැඹුර ද අපට පසක් කරමිනි.

මහල්ලෙක් ලෙඩෙක්
මළකඳක් දුටිමි
ශ්‍රමණයෙක් නොදුටිමි -


සමර විජේසිංහ

සයිබරයේ කවි අතර බොහෝ මංවල නොගොස් ස්වකීය මගකට පිළිපන් තවත් එක් මානවකයෙකි විහඟ සත්සර. කෙටි කවිවලින් කොණිත්තන ඔහුගේ කවි ගොන්න දෙස රිදුම් පිරිමදිමින් නැවතත්, නැවත නැවතත් බලා සිටිය හැකිය.

කඳු හිස පිපුණු
සිඟිති මල් කැකුළු
ප්‍රපාතය ගැඹුර සඟවන
ධවල මිහිදුම් සළු -


විහඟ සත්සර

අඟුණ මලේ සුවඳ

නේක කවිමල් ගොනු නිතර හමුවෙද්දී මාලන්ගේ අඟුණ මල් ගෙනාවේ වෙසෙස් සුවඳකි. ඒ වූ කලී අරුත් සම්පාදනයේදී කවියා දැක්වූ සුවිශේෂී ප්‍රතිභාවයි. බුහුටි බවයි. ඕලාරික වචන සමූහයන් අතර කවි රසවිඳීමේ දුෂ්කර ක්‍රියාන්විතයේදී අඟුණ මල්, සුපහන් ජීවිතාවබෝධයක් සමගින් දාර්ශනික චින්තාවක වගේම හුදෙකලා ආරම්මණයක නිමග්න කරන්නේය. ඉතා ප්‍රබල වූත් සාර වූත් චිත්ත රූප මැවිය හැකි කවියක් මාලන් සතුය. මාලන්ගේ කවිය රසිකයාගේ ඇතුඵ හදට වඩාත් විහිදෙන්නේ ඒ නිසාය. කෙටියෙන් පැවසූ කඳු ගණන් තේරුම් ලිහාගත් පසුව මාලන්ගේ කවිය අපට බුද්ධිගෝචර රැස් වළල්ලක් පළඳයි. ජීවිතාවබෝධයේ පරිපාකය කරා ළඟා කරවයි.
කොතෙක් කවි එක සේ ලියවුණද වෙසෙස් කවියක් පිළිබඳ ඉඟියක් මාලන්ගේ කවිවලින් අපට හමු වෙයි. ඔහුගේ ඒ වෙහෙසට රසිකයින් ලෙසින් අපි හිස නමමු. කවියේ වෙනත් දිශානතියක් කරා ගමනේ යන මාලන්ට ඔහුගේම කවියකින් ඔහුට සුභ පතමු.

ගලා යයි ඟඟ
පහළට
මාළු පීනන්නේම
ඉහළට ..
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Anguna Mal, Malan bandara Kapuwatta, Sinhala Poetry Collection
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
වීරයාගෙන් තවත් වියමන්
වෙනස්
මෛත්‍රී
පොත්
ආයෙත් එන්න කියන්න බැරි තැනක හිඳ "යන්නං චන්දරේට" අතවනමු.
වෙනස්
ඉනිමං නැති අපි
වෙනස්
නාලන්ද සර්පයා දුටුවාද?
කරන්ට්ස්
රටක් කියන්නේ තවමත් හිරගෙදරක්
තවත් පොත් බූන්දි
ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...
උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!
සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!
"මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය
මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'
BoondiLets
දාර්ශනිකයා සහ මී පැටවු
ආචාර්ය ඊ. ඩබ්ලිව්. අදිකාරම් මහත්මෝ පුදුම මොළොක් සිතක් ඇති කුළුණු බර කෙනෙකි. දවසෙක ඒ මහතාණන් ගේ නිවසට මම ගියෙමි. තමන්ගේ කාරය එහි ම තිබියදී කොහේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook