Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රන් රෝස
ළමයෙක් මෙන් ඇඳීමට ජීවිත කාලයක් ගෙවූ මහා සිත්තරා
පැබ්ලෝ පිකාසෝ (1881-1973)
බූන්දි, 01:35:21
කලාව අපට සත්‍යය වටහා ගැනීමට මඟ පෙන්වන බොරුවකි.

නරක චිත්‍ර ශිල්පීන් කොපි කරති. හොඳ චිත්‍ර ශිල්පීන් සොරකම් කරති.

මම ද්‍රව්‍ය දකින අයුරින් නොව ඒ ගැන සිතන අයුරින් ඒවා අඳිමි.

මට රෆායෙල් මෙන් සිතුවම් ඇඳීමට වසර හතරක් ගතවිය. නමුත් ළමයෙක් මෙන් ඇඳීමට ජීවිත කාලයක්ම ගතවිය.

සිතුවම් ඇඳීම අන්ධයෙකුගේ වෘත්තීයයි. ඔහු අඳින්නේ ඔහු දකින දෙය නොව ඔහුට හැඟෙන දෙයයි. ඔහු දුටු දෙය කුමක්දැයි ඔහුටම පවසන දෙයයි.

ඇතැම් චිත්‍ර ශිල්පීහු ඉර කහ පැහැති ලපයක් බවට පත් කරති. අනෙක් අය කහ පැහැති ලපයක් ඉර බවට පත් කරති.


වර්ෂ 1881 ඔක්තෝබර් 25 වනදින ස්පාඤ්ඤයේ උපන් පැබ්ලෝ පිකාසෝ උත්පත්තියෙන්ම චිත්‍ර කලාව හා සබැඳි දිවියක් ලද්දෙකි. ඔහුගේ පියා සිත්තරෙක් වූ අතර චිත්‍ර කලා ගුරුවරයෙකු ලෙස ද සේවය කලේය. පිකාසෝ කුඩා කල පටන්ම චිත්‍ර ඇඳීමට මහත් ඇල්මක් සහ දක්ෂ කමක් දැක්වීය. වයස අවුරුදු හතේ දී ඔහු සිය පියාගෙන් චිත්‍ර ඇඳීම පිළිබඳව මුල් පාඩම් ඉගෙන ගත්තේය. පිකාසෝගේ පියා සාම්ප්‍රදායික චිත්‍ර ශිල්පියෙක් වූ අතර උසස් මට්ටමේ චිත්‍ර ශිල්පියෙක් වීමට නම් ශාස්ත්‍රාලීය පුහුණුව, සජීවී මිනිස් රූප සහ ද්‍රව්‍ය ඇඳීමේ ක්‍රමානුකූල පුහුණුවක් ලැබිය යුතු බව විශ්වාස කල අයෙකු විය. දිනක් පියා විසින් අඩක් නිම කරන ලද පරෙවියෙකුගේ චිත්‍රයක් කුඩා පිකාසෝ විසින් නිම කරන ලදී. තම කුඩා පූත්‍රයා තමාවද අභිබවා ගොස් ඇති බව පිකාසෝගේ පියා තේරුම් ගත්තේය. වර්ෂ 1895 දී පිකාසෝගේ සත් හැවිරිදි බාල නැගණිය ඩිප්තීරියාවෙන් මියගියාය. මෙය කුඩා පිකාසෝ ගේ හද මහත් සේ සසල කල සිදුවීමක් විය.

ඉන්පසු ඔවුහු බාසිලෝනා නගරයට පැමිණියහ. පිකාසෝගේ පියා සිය පුත්‍රයාව එහි ලලිත කලා විද්‍යායතනයට යැවීමට කටයුතු සැලසුම් කලේය. එහි උසස් පාඨමාලාව සඳහා ඇතුලත් වීමට සමත් වියයුතු විභාගය සඳහා සාමාන්‍ය සිසුවෙකුට මාසයක පමණ කාලයක් ගතවුවද පිකාසෝට ඒ සඳහා ගතවුයේ සතියක පමණ කාලයකි. වයස අවුරුදු 13 ක් වන පිකාසෝ එම පාසලට ඇතුළත් විය. පිකාසෝ ගේ පියා නිවස අසල කුඩා කාමරයක් කුළියට ගෙන දී පිකාසෝ ව එහි නතර කරවා තනිවම සිය කටයුතු කරගෙන යාමට ඉඩ සලසා දුන්නේය. නමුත් ඔහු සිය පුත්‍රයාගේ කලා කටයුතු වල වර්ධනය ගැන අවධානයකින් පසුවිය.පිකාසෝ වයස අවුරුදු 17 දී එනම් 1897 දී මැඩ්‍රිඩ්ස් හි ශාන්ත ෆ’නැන්ඩො රාජකීය විද්‍යාලයට ඇතුළත් විය. එය එරට තිබුණු ප්‍රධානතම කලා අධ්‍යාපන ආයතනය විය. නමුත් පිකාසෝ සාම්ප්‍රදායික ඉගෙනුම් රටාවට එතරම් කැමැත්තක් නොදැක්වීය.

මැඩ්‍රිඩ් වල අධ්‍යාපනයෙන් පසුව පිකාසෝ 1900 දී පැරිසියට පැමිණියේය. එහිදී ඔහුට මාධ්‍යවේදියෙකු මෙන්ම කවියෙකුද වූ මැක්ස් ජේකොබ් ව මුණගැසුනි. ඔහු පිකාසෝට භාෂාව මෙන්ම සාහිත්‍ය ද ඉගැන්වීය. ඔවුහු එකම කාමරයක නවාතැන් ගත්හ. ඔවුහු ඉතා දැඩි මුදල් අසීරුතා මැද දිවි ගෙවූහ. ජේකොබ් රාත්‍රීකාලයේ නිදා ගත් අතර දිවා කල වැඩ කලේය. පිකාසෝ දිවා කල නිදා ගත් අතර රාත්‍රී කාලයේ සිය චිත්‍ර ඇඳීම් කරගෙන ගියේය. ඇතැම් විට සීත කාල වලදී සිය කුඩා කුටිය උණුසුම් කර ගැනීමට පිකාසෝ තමා විසින්ම ඇඳි සිතුවම් පවා ගිණි ලෑවේය.

පළමුවන සහ දෙවන ලෝක යුද්ධය මෙන්ම ස්පාඤ්ඤ සිවිල් යුද්ධය ද පිකාසෝ ගේ කාලයේ ඇති වුවද ඔහු කිසිම රටක් වෙනුවෙන් යුධ වැදීමට නොගියේය. මෙනිසාම ඇතැම් විටෙක ඔහු බියගුල්ලෙකු ලෙස හැඳින්වීය. ඔහුගේ යුධ විරෝධී ආකල්ප මෙන්ම ෆැසිස්ට් වාදයට ඇති පිළිකුලද ඔහුගේ කලා කෘති වලින් එළි දැක්වීය. 1944 දී පිකාසෝ ප්‍රංශ කොමියුනිස්ට් පක්ෂයට බැඳුනේය. නමුත් ඔහු විසින් ඇඳි ස්ටාලින්ගේ සිතුවමක් අරභයා පක්ෂය තුළ වූ විවේචනය නිසා ඔහුගේ කොමියුනිස්ට් දේශපාලන අදහස් තරමක් හීන විය. නමුත් ඔහුගේ ජීවිත කාලය පුරාවටම එහි සාමාජිකයෙකු ලෙස කටයුතු කලේය. කොරියානු යුද්ධය සඳහා එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය සහ ඇමෙරිකාව සිදුකල මැදිහත්වීම පිකාසෝ තරයේ හෙළා දැක්කේය. ඔහු එය සිය "කොරියාවේ සමූල ඝාතනය" (Massacre in Korea) නම් සිතුවමෙන් විදහා දැක්වීය. 1962 දී ඔහුට ජාත්‍යන්තර ලෙනින් සාම ත්‍යාගය ලැබුනේය.

පිකාසෝ ගේ චිත්‍ර කලා දිවිය මූලික වශයෙන් යුග කිහිපයකට බෙදිය හැකිය. මෙයින් 1901-1904 දක්වා යුගය හැඳින්වෙන්නේ "නිල් යුගය" නමිනි. මෙකල ඔහු විසින් ඇඳි සිතුවම් වල බහුලව දක්නට ලැබුනේ නිල් පැහැයයි. 1904-1906 කාලය ඔහුගේ "රෝස යුගය " නමින් හැඳින්වෙයි. මෘදු උණුසුම් වර්ණ සහ රෝස පැහැයේ විවිධ යෙදීම් ඔහුගේ සිතුවම් වල බහුල විය. ඉන්පසු පිකාසෝ ගේ අවධානය යොමුවන්නේ අප්‍රිකානු චිත්‍ර හා මූර්ති කලාව වෙතය. ඉන් ඔහු ලබන ආභාෂය පසු කලෙක ඔහු විසින් නිර්මාණය කරනලද "ඝණක වාදය" ( Cubism) ට අඩිතාලම දමනු ලැබීය. "ජොර්ජස් බ්‍රැකේ" නම් චිත්‍ර ශිල්පියා සමග එක්ව පිකාසෝ විසින් නිර්මාණය කරන ලද මෙම චිත්‍ර සම්ප්‍රදාය සෘජු රේඛා සහ ජ්‍යාමිතික හැඩතල බහුලව යොදා ගත්තකි. පිකාසෝ ගේ අද්විතීය නිර්මාණයක් වන "ගුවර්ණිකා" නම් සිතුවම මෙම සම්ප්‍රදායේ චිත්‍රයකි.

ලෝ පුරා කලා රසිකයන්ගේත් විචාරකයන්ගේත් පැසසුමට ලක්වුනු බොහෝ සිතුවම් පිකාසෝ අතින් නිමවුනද ඒ සියල්ල අතර වඩාත්ම ඇගයීමට ලක්වන සිතුවම මෙම "ගුවර්ණිකා" නම් සිතුවමයි. උතුරු ස්පාඥ්ඥයේ ඉපැරණි නුවරක් වූ ගුවර්ණිකා කේන්ද්‍ර කරගෙන ස්පාඤ්ඤ සිවිල් යුධ සමයේදී නව මාසයක්ම දරුණු යුද්ධයක් විය. එහි සිදුවුන විනාශය පිකාසෝ විසින් මෙම සිතුවමෙන් එළිදැක්වීය.

ලොව පුරා චිත්‍ර ශිල්පීන් දහස් ගණනක් බිහිවුනද මිහි මත සදාකල් පවත්නා වූ නිර්මාණයන් ඉතිරිකර යන්නේ ඉන් අතලොස්සකි. සිය ජීවිතයම දියකර කලාව තුළ තමන්ගේම ආත්ම ගවේෂණයේ යෙදුනු මේ ශ්‍රේෂ්ඨ සිත්තරා 1973 අප්‍රේල් 8 වන දින මෙලොවින් සමුගත්තේය.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Pablo Picasso,Guernica
පැරණි මාදිලියෙන් ලැබුණු ප්‍රතිචාර-
Anonymous මෙහෙම කියනවා :
maxaa maxaaaaa!!!!!

කිවුව වෙලාව- 2010-04-15 03:38:16
A. Amarasekara මෙහෙම කියනවා :
a good, balanced write up on the gigantic figure of the history of arts. it s ideal if u all can write more on such figures. wishes 4 the writer..

කිවුව වෙලාව- 2010-03-31 22:57:57
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අනුෂ්ක තිලකරත්නගෙන් තවත් වියමන්
කතන්දර
චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය
කවි
මායිම් ගම්මානයේ ටීචර්
කවි
හිම කුමරිය මිය ගිහිල්ල
කවි
හිතේ තියෙන ගඟ
කවි
පුංචි ගිනිකූරු වෙළෙන්දිය
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අයිසෙක් බුෂෙවිස් සිංගර් කියයි.
සාහිත‍්‍යයේ නියම හරය වන්නේ බුද්ධිය සහ හැඟීම් අතර ද ජීවිතය සහ මරණය අතර ද ඇතිවන සංග්‍රාමය යි. සාහිත්‍යය ඕනෑවට වඩා බුද්ධිමය වන විට, එනම් ආශාවන්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook