Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
මල් පලස් මත කළ භූමිදානයේ අතීතය
බූන්දි, 07:41:39
ඊශ්‍රායලයෙන් සොයා ගත් ආදි මානව යුගළ අවශේෂ යට තිබී සොයාගත් ශාක සටහන් තුළින් ඔවුන් මල් පලසක් මත චාරිත්‍රානුකූලව භූමිදානය කර ඇති බවට තොරතුරු හෙළිවේ.

අපගේ වර්ගයාගේ පෞරාණික ඉතිහාසය පිළිබදව කල්පනා කරන ඇතැම් අවස්ථාවල මිය ගිය පවුලේ සමාජිකයිනට සහ ඥාති මිත්‍රාදීන්ගේ මෘත ශරීරයන්ට ඔවුන් මියගියායින් පසුව කටයුතු කරන්නට ඇති ආකාරය අප මෙතෙක් සිතා සිටියාට වඩා තරමක් වෙනස් වෙමින් පවතී. හැඟීම් දැනීම් ඇති පුද්ගලයින් වශයෙන් මෘත ශරීර වලට සරල වශයෙන් සලකා කටයුතු කරනවාට වඩා චාරිත්‍රානුකූලව ගරු කළ යුතු බව අපට සිතුණු බව පරිණාමීය ඉතිහාසය දෙස බලද්දී පැහැදිලි වේ.

අ‍නෙක් සතුන් ඉතා සරලව තම මළවුන් ඔවුන් මියගිය ස්ථානයේම දමා යාම පුරුද්ද වන අතර අප මුල්කාලීන මුතුන් මිත්තන් විසින් ද අනුගමනය කළේ මේ හා සමාන පුරුද්දකි. ඇතැම් විට ඔවුහු නිශ්චිතව සකස් නොකළ වළවල්වල වකුටු කොට තැන්පත් කළහ. එහෙත් අදින් වසර 15,000ක් හා 11,000ක් අතර කාලයේ මැද පෙරදිග ප්‍රදේශයේ අවම වශයෙන් එඬේර ජීවිතය මුලින්ම අතැර දැමූ ශිෂ්ටාචාරවලින් එකක් වන නටුෆියාන් සංස්කෘතියට අයත් සාමාජිකයින් අතර මෙම පුරුද්ද ක්‍රමයෙන් වෙනස් විය. මෙම කාලය අතරතුරදී එම කලාපයේ සිටි පුද්ගලයින් අප විසින් නූතනයේ දී ‍සුසාන භූමි වශයෙන් හඳුනාගන්නා ප්‍රදේශ නිර්මාණය කරන්නට පටන්ගත් බව පුරාවිද්‍යාඥයින් විසින් හඳුනාගෙන ඇත. එනම් බහුගුණාකාර වශයෙන් දක්නට ඇති ඉතා පරිස්සමට සහ සම්පූර්ණ වශයෙන්ම සහ ඇතැම් විට පබළු හෝ පබළු කොටස්වලින් සරසා තැන්පත්කොට භූමිදානය කොට ඇති සුසාන මෙහිදී දැකගත හැකිවිය.

එහෙත් අප මෙතෙක් සිතා සිටියාට වඩා තම මළවුන් සදහා කළ අවමංගල්‍ය චාරිත්‍ර වඩා දියුණු ආකාරයකින් මෙම පුරාණ මානවයින් විසින් සිදුකර ඇති බව අවබෝධ කොට ගත හැකිය. මේ චාරිත්‍ර නූතනයේ දී භාවිත චාරිත්‍රයන්ට බෙහෙවින්ම සමානය. ඊශ්‍රායලයේ, මවුන්ට් කාර්මෙල් (Mt. Carmel)හි මෑතක දී සිදුකළ කැණීම් මාලාවකින් පසුව ලබාගත් අදින් වසර 13,700ක සිට 11,700 දක්වා දින නීර්ණය කළ ස්ථරයකින් හයිෆා විශ්වවිද්‍යාලයේ සිටින පුරාවිද්‍යාඥයින් සහ වෙනත් පුරාවිද්‍යාඥයින් කිහිපදෙ‍ෙනකු විසින් මෘත ශරීරය යට මල් සහ වෙනත් ශාක කොටස් තැන්පත් කර පැවති බවට හෙළි වෙන සලකුණු සොයා ගැණුනි. මෙම සොයා ගැනීම් Proceedings of the National Academy of Sciences හි පළවු අතර මෙම සාධක භූමිදාන චාරිත්‍ර සදහා මල් භාවිතා කළ බව හෙළිකරන මුල් කාලීන නිදර්ශනයන් ලෙස සැලකිය හැකිය.

පර්යේෂණ කණ්ඩායම විසින් සමස්තයක් වශයෙන් මෘත ශරීර 29ක් තැන්පත් කළ සුසාන භූමි හතරක තිබී මෙම මල් තැන්පත් කළ බවට වන සාධක සටහන් සොයාගන්නා ලදී. මෙම මිය ගිය පුද්ගලයින්ට තනි තනිව වැළලූ වැඩිහිටියන් බොහෝ දෙනෙක්, ළමුන් සහ කුඩා බිළිඳන් ඇතුළත් වේ. බොහෝ කාලයකට පෙර දිරා ගොස් ඇති නිසා සහ ෆොසිල බවට පත්වීමට නොහැකි නිසා තත්‍ය වශයෙන් ඔවුන්ට මල් හමු නොවුනත් එම කණ්ඩායමට මල් තැන්පත් කර පැවති බවට සාධක වශයෙන් එහි මෘදු තෙරපුමෙන් සහ දිරා තැන්පත් වීමෙන් පස මත ඇති කරන සටහන් වලින් එම සුසාන වල මල් තැන්පත් කළබවට සාධක සොයා ගන්නා ලදි.


ඇතැම් ශාක සටහන් එම ප්‍රදේශයෙන් සොයා ගතහැකි Salviajudaica නම් වල් සේජ් ශාකවලට ගැලපේ. ඡායාරූප– PNAS/Nadelet. al.

ඇතැම් අවස්ථා වලදී පර්යේෂකයින්ට එම මල් වර්ගය හෝ ශාක කොටස් අයත් වන්නේ කිනම් ශාකයට ද යන්නද සොයා ගැනීමට හැකි විය. උදාහරණයක් වශයෙන් ඉහතින් දක්වා ඇතිතේ එලෙස සොයාගත් සටහනකින් සොයා ගත් ශාකයක් වන අතර පර්යේෂකයන් විශ්වාස කළේ එය එම ප්‍රදේශයට ආවේණික Salvia judaica, නම් වල් සේජ් ශාකයකට අයත් විය හැති බවයි.

මෙම සොහන් සියල්ලකින්ම වාගේ මල් සම්බන්ධ අවශේෂ හමුවුනත් ඉන් එකක් සම්පූර්ණ වශයෙන්ම මලින් ආවරණය කොට තිබිණි. මෙය යුගළ භූමිදානයක් වූ අතර එහි වැඩිහිටි පිරිමියෙකු සහ (වයස අවුරුදු 30 ක් පමණ වයැසැති) ළමයෙකු (අවුරුදු 12 ත් 15ත් අතර වයසක පසු වූ) තැන්පත් කර තිබිණ. මේ සම්බන්ධව ලබාගත් විකිරණශීලි දිනයන්ට අනුව එය අදින් වසර 12,550 ත් 11,750 ත් අතර සිදුවු සිදුවීමකි. මෙම සටහනෙහි ඉහතින් ද දැක්වූ පරිද්දෙන් මෙම දෙදෙනා තැන්පත්කොට ඇත්තේ ශාක කොටස් තැන්පත් කොට සෑදු ඝන ඇතිරිල්ලකය. මෙම සුසාන පතුලේ එලෙස තැන්පත් කළ ශාක කොටස් තිහක පමණ සලකුණු දැකගත හැක.

මෙයින් 13ක් ම ශාක කිණිතිය. ඒවායේ ප්‍රමාණය සහ අතු විහිදීමේ කෝණය සලකා බලා ඒ ප්‍රදේශයේ වැවෙන මිංචි සහ ෆිග්වෝට් පවුලට අයත් ශාක වර්ග විය හැකි බව පෙනේ. වසන්තයේ දී මේවා හි මල් පිපෙන අතර ග්‍රීෂ්ම ඍතුව වන විට එහි ඇති දැඩිබව වියැකෙමින් දිරාපත් වේ. මෙම කිනිති සටහන් මැනවින් නිරුපද්‍රිත පැවතීමෙන් භූමිදානය සදහා යොදා ගන්නා මොහොත වන විට ඒම ශාක මල් දරන සගන්ධ තත්වයෙන් පැවතී ඇති බව පැහැදිලිවේ.

මෙම සොහොන් වල ෆිලින්ට් පාෂාණ, ශිලා සහ අස්ථි කොටස් වලින් තැනූ මානව කෘති දහස් ගණනක් තැන්පත්කොට ඇත. එහෙත් එවායින් ‍‍පොළව මත කළ කිසිදු සටහනක් සොයා ගත නොහැක. මෙයින් අදහස්වන්නේ මිය ගිය පුද්ගලයා තැන් පත් කිරීම සදහා සුසාන පොළව මත ශාක වලින් කළ ඝන ඇතිරිල්ලක් සකස් කර පැවති බවයි. මෙමගින් දෘඪ පුරාවස්තු එය විනිවිද පොළව තුළ තැන්පත් වී සටහන් ඇති වීම වළක්වා ඇත. මෙම ශාක ඇතිරිල්ල ගැන ඉඟියක් වෙනත් ගුහාවකින් ලබා ගත හැක. ශරීරයට යටින් තැන්පත්කළ ශාක කිණිති එකිනෙක තුළ පැදුරක් ආකාරයෙන් ගොතා තිබූ අතර මල් කිනිති වල සටහන් දකුණු ඇලයට සටහන් වී තිබිණි.

මෙම සොහොන් වලින් හමුව ඇත්තේ භූමිදාන චාරිත්‍ර වලදී මල් සහ තවත් ශාක කොටස් භාවිතා කළ බවට මුල්ම සාධක වුවත්, මීට ප්‍රථම නූතන ඉරාකයේ ශනිදාර් නම් ගුහාවේ භූමිදානය කළ නියන්ඩතාල් මානවයෙකුගේ සොහොනකින් සොයා ගත මල් සම්බන්ධ අවශේෂ සොයා ගැණුනි. ඇටසැකිල්ල ආසන්නයෙන් ලබාගත් පොලන් සාධක අන්වීක්ෂීය විශ්ලේෂණ වලට ලක්කොට එය වඩාත් තහවුරු කළත් මෑතකදී මෙම පර්යේෂණ ප්‍රතිඵල පුනරීක්ෂණයට ලක්කිරීමට සිදුවූයේ ඒ අවට මල් සහ බීජ රැස්කොට ගබඩා කිරීමට පුරුද්දක් ඇති ජර්ඩ්ස් (jirds), රොඩන්ටා කුලයට අයත් කුඩා සත්වයා සෑදූ වළවල් පැවතීමයි.

නූතනයේ දී මානව විද්‍යාඥයින් විසින් නිරීක්ෂණය කර ඇත්තේ මල් සංවේගය, අභිමානය, හර්ෂය සහ වෙනත් භාවයන් ප්‍රකාශ කිරීමට ලෝකය තුළ ව්‍යාප්ත බොහෝ සංස්කෘතීන්වල භාවිතා කරන බවයි. මෙම සොයා ගැනීම්වලින් තහවුරු වන්නේ මල් දෙස මේ ආකාරයෙන් බැලීම සහ සැලකීම කාලාන්තරයක් තිස්සේ සිදුවූ සාර්වත්‍රික දෙයක් වනවා මෙන්ම ශහස්‍රක වර්ෂ බොහෝමයකට පෙර ජීවත් වූ අප මුතුන් මිත්තන් හා අප අත්දැකීම් එකට බැඳ තබන හුයක් බවට ද පත්ව ඇති බවයි.

Archaeologists Find Evidence of Flowers Buried in a 12,000-Year-Old Cemetery වියමනෙහි පරිවර්තනයකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Ancient funeral cultures, Natufian culture, Shanidar Cave, Neanderthal grave


Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
තෝල්ස්තෝයි අදට වලංගු ද?
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [අවසන් කොටස]
නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [දෙවන කොටස]
සීමිත ලොවකට අසීමිත කවි තබා ගිය දිලිසෙන පියවර, සමර
ගේබ්‍රියෙල් නම් සුරදූතයා
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අයිසෙක් බුෂෙවිස් සිංගර් කියයි.
සාහිත‍්‍යයේ නියම හරය වන්නේ බුද්ධිය සහ හැඟීම් අතර ද ජීවිතය සහ මරණය අතර ද ඇතිවන සංග්‍රාමය යි. සාහිත්‍යය ඕනෑවට වඩා බුද්ධිමය වන විට, එනම් ආශාවන්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| නුඹ සුළං රැල්ලක්ව- පෙබරවාරි 17

9-Secs

නිශාන්ත ෆර්නෑන්ඩුගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය "නුඹ සුළං රැල්ලක්ව", 2017 පෙබරවාරි 17 වැනිදා සවස 3:00ට, මහවැලි... [More]
අදහස්| සිරිසේන සිදාදි එනවද, සිංහලේම ඉන්නවද?

2-Mins

(ඥානසිරි කොත්තිගොඩ) යහපාලන ආණ්ඩුව ඉවරද​? අගමැති වෙනස් වෙයිද​? එජාප නායකකම රනිල්ට අහිමි වේවිද​? මහින්ද අගමැති වේවිද​? මේ දිනවල ජනතාව අතර වැඩිපුර... [More]
අදහස්| පැ ර දු නේ ක වු ද ?

2-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණයක ජය පරාජය තමන් කැමති ඕනෑම රසකාරක අනුපාන හෝ තිත්ත අබිං දමා විග්‍රහ කර ගැනීම ඕනෑම පක්ෂයකට පුද්ගලයෙකුට කාගෙන්වත් බාධාවක්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- 'මියන් කුමරා' අලි පැටියාට මියන්මාරයෙන් ලියුමක්

1-Mins

බෙල්ලන්විල හාමුදුරුවන්ව අපවත් කළ මියන්මාරයෙන් ගෙනෙන ලද ඇත් පැටියාට මියන්මාරයෙන් අවතැන් වීමට සිදුවී ඇති රෝහින්ග්‍යා සරණාගත පවුලක ළමයෙක් ලියුමක් එවලා.... [More]
කතන්දර| "ඇඳ යට කොටියෙක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

28-Secs

"ඇඳ යට කොටියෙක්"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Anupa Lal ලියා, Suvidha Mistry සිත්තම් කළ "Under My Bed" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
කවි| සදාතනික සිසු විරුවාණෙනි, මම නුඹේ ප්‍රේමවන්තිය වෙමි!

34-Secs

(සාරධිකා මංජරී හේරත්) වසන්තේ මල් පිපී තිබුනලු
අවාරෙට රඟහලේ තනියට
හන්තාන අළු වෙලා බෝ කල්
පුරුදු ලෙස ගිම්හාන සුළඟට
නුඹත් මේ සඳ දකිනවා ඇති
ප්‍රේම හැඟුමන් මතෙන් නලියන... [More]
Cine| ලාංකේය සිනමාව වාණිජවාදී විනෝදායන කර්මාන්තයක් වීම හා ධර්මසේන පතිරාජගේ ප්‍රේක්ෂාගාරය

19-Mins

(ජයන්ත අමරසිංහ / සමන් එම්. කාරියකරවන ) ධර්මසේන පතිරාජ ශ්‍රී ලාංකේය සංස්කෘතිය තුළ ශක්තිමත් ව ස්ථානගත ව ඇත්තේ ශ්‍රව්‍ය දෘශ්‍ය කවියෙකු ලෙසිනි. ඔහු අතින් කාව්‍ය, නාටක, ගීත,... [More]
කතන්දර| "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ" සිංහයා කියා දෙයි! [වීඩියෝව]

20-Secs

අපේ ජාතික කොඩිය සහ එහි ඉතිහාසය ගැන පොඩිත්තන්ට කියාදෙන- "සිංහ කොඩියෙ කතන්දරේ"- [කාටූන්]

හඬ- මාෂා සුවනී, නයෝමි ගුණසිරි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි... [More]
කතා-බස්| "බොහෝ ලේඛකයන් බයයි ඇත්ත කථාකරන්න!"- අශෝක හඳගම සමග කතාබහක්

6-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවීණ සිනමාකරුවකු වන අශෝක හඳගම විසින් රචනා කරන ලද 'අම්මා සහ සඳ එළිය' කෙටිකතා සංග්‍රහය නව මුද්‍රණයක් ලෙසින් එළි දක්වා... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- එඩ්වඩ් කුමාරයාගෙන් එංගලන්තේ මහරැජීනට ලියුමක්

2-Mins

ලංකාවේ නිදහස් උළෙලට සපෝට් එකක් දෙන්න මේ දවස්වල ලංකාවට ඇවිල්ල ඉන්න එංගලන්තේ මහ රාජිනීන්වහන්සේගේ දෙවෙනි පුත්‍ර රත්නය වන එඩ්වඩ් කුමාරයාණන්වහන්සේ... [More]
BoondiLets| බර්ටොල්ට් බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
බැංකු මංකොල්ල කන්නේ ආධුනික හොරුන්ය. නියම වෘත්තීය හොරුන් කරන්නේ අලුතෙන් බැංකුවක් පිහිටුවීමය!
කවි| සිද්ධාර්ථ සහ මරියා ගේ පේ‍්‍රමයේ මහිමය!

28-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පිනිකැට අහුලමි
ඔබ එහි ඇද්දැයි බලමි
පිරිත් පැන් කළයකට දමා
තුන් සූත‍්‍රය වඩමි

මරියා මම! ඇසින් වට... [More]
අදහස්| මේ "අහවල් FM" වහුකුණු රේඩියෝවයි!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) එක්තරා FM රේඩියෝ චැනලයක් විසින් නිතර විකාශය කරන, සමාජ මානසිකත්වය රෝගී කරවන එහි වැඩසටහන් පිළිබඳව පූර්ව දැනුම්දීම් කිහිපයක් ශ්‍රවණය කිරීමට... [More]
කවි| රයිපලයට තවත් පතුරොමක් ඔබමි.

14-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) මාස පෝය දිනක
සඳ මත සිට
පොළොව දෙස
කැක්කුම් ඇසකින් බලමි

පෙම් කවක් ලිවිය යුතු උන් සැමට... [More]
ඔත්තු| කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන් සහ ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්- ජන. 26

14-Secs

දර්ශන අශෝක කුමාර විසින් රචිත "කව්සිළුමිණ සහ අබෞද්ධ දෘෂ්ටීන්" හා "ආසියානු සන්නිවේදන පර්යාවලෝකයන්" (Asian Perspectives... [More]
අදහස්| කතිරකාරයාගේ පෙබරවාරිය- ඔබ ඇවිත් යන්න එන්න!

5-Mins

(නැදිමාලේ Miniහෙක්) මැතිවරණය එන්නේ එල්ලය බලා ජනතාවගේ බඩටය. කතිරය යන්නේ දේශපානඥයාගේ සාක්කුවටය. කතිරයෙන් ගොඩ ගිය පසු ආණ්ඩුව, සභාව හෝ දේශපාලනඥයාට කතිරයත් කතිරකාරයාත්... [More]
ඔත්තු| "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ කතාබහක්

6-Secs

තරංගනී රෙසිකා ප්‍රනාන්දුගේ "දේශද්‍රෝහියාගේ නිර්මල හෘදය" නවකතාව පිළිබඳ සංවාදයක්, 2018 ජනවාරි 27, සෙනසුරාදා, ප.ව. 2.30ට,... [More]
අදහස්| පහේ ළමයෙක් ජනාධිපති අංකල් සිරිසේනට ලියයි!

2-Mins

අපේ පුතණ්ඩියා පහේ. මිනිහා සිස්සත්තෙට පාඩම් කරන මේසෙ උඩ හතරට පහට නමපු ලියුමක් තිබ්බා. මං කොල්ලා එහෙ මෙහෙ වෙනකල් ඉඳලා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook