Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
කතන්දර බූන්දි
කබායක් පැළැඳි මැදිවියේ කත
බූන්දි, 10:39:36
"අලුතෙන් බලන්න දෙයක් නෑ අනේ. දස පණතම තමයි. අක්කටත් එවලා තිබුණේ" මම සිනාසෙන්නට වීමි. අම්මා මගේ සිනාවට අනුබල නො දෙමින් ඔරවාගෙන බලා සිටිනු පෙනේ. යුක්‍රේන ජාතික මිතුරිය තවමත් කාමරයට පැමිණ නැත. ස්කයිප් ඇමතුමට නැවතීමේ තිත තබමින් අම්මාට සමුදුන් මම ඒ ලියුම සොයන්නට ගතිමි. ආච්චි මිය යන්නට පෙර එවූ ලියුම කියවන්නට ඉස්පාසුවක් නො තිබුණේ ඒ දිනවල විභාගයකට සූදානම් වෙමින් සිටි බැවිනි. ලියුම ගැන උනන්දු නොවුණද සිරිතක් වශයෙන් දිනපතා නිවෙසට ගන්න ස්කයිප් ඇමතුම ඔස්සේ ලෙඩ ඇඳේ සිටින ආච්චී සමග ද කතා කරන්නට අවස්ථාව උදා විය. ඒ හැරත් අක්කා සහ මම ආච්චී සමග දැඩි ළෙංගතුකමක් නො තිබුණු බවද පැවසිය යුතුමය. "හැබැයි ඉතින් ... අපරාදේ කියන්න බෑ. ආච්චිගේ පැත්ත පළාතකින් යන්නේ නෑ මිණිබිරියෝ දෙන්නා" අම්මාගේ නිරන්තර දෝෂාරෝපණයට මා ලබා දෙන්නේ සුපුරුදු පිළිතුරකි. "ක්‍රිස්ටීන් ලූ රොටෙන් ලා දෙන්නෙක් මොකටද ? මට සඳපා වීරකෝන් වුණාම හොඳටෝම ඇති"

ආදරණීය සඳපා වෙත ...
යනුවෙන් ලිපිය ඇරඹී තිබිණ. ආච්චිගේ ඉංග්‍රීසි අකුරු කවදත් ලස්සනය. ඇය ඇමරිකානු කාන්තාවක් වීම මගේ මිතුරියන්ට සහ පාසලේ ගුරුවරියන්ට මහත් ආහ්ලාදයක් ගෙන දුන්නද මට නම් ඒ පිළිබඳව තිබුණේ උදාසීන හැඟීමකි. ඇයගේ අතිශය ක්‍රමවත් සහ සැලසුම්සහගත දිවි පෙවෙත කුඩා අප තුළ උද්දාමයක් ඇති නොකළ හෙයින් බොහෝ විට අප අතර තිබුණේ චාරිත්‍රගත සමබන්ධයක් පමණි. ඇයද අප සමග කුළුපග වන්නට උත්සාහ කළ බවක් මගේ මතකයේ නැත. ආච්චි අපට ආදරය කරන්නේ ද ඇමරිකානු මෝස්තරයටයැයි තාත්තා සිනහවෙන හැටි සිහියට නැගේ. "මමා එක්ක ඉන්න එක හොස්ටල් එකක ඉන්නවා වගේ තමයි . යූ ෂුඩ් වෙල් ඩිසප්ලීන්ඩ්.. අදර්වයිස් - ෂී විල් ස්මැක් යූ". අම්මා ද ඒ සිනහවට එකතු වන්නීය.

"මට ජීවත් වෙන්න තියෙන්නෙ තව බොහොම ටික කාලයයි. දෙවියන් වහන්සේ අඬගහන්න කලින් ඔයාලට කියන්න දෙයක් තියනවා. ඒත් ඒක තේරුම් ගන්න පුළුවන් සඳපාට විතරයි කියලා මට හිතෙනවා . ඔයාට විතරක් ලියුමක් එවනකොට අනිත් අය සැක හිතන නිසා මම ඔයාගේ අක්කටත් නිකම් විස්තර ලියලා ලියුමක් යැව්වා"
ලියුමේ සඳහන් වූ එවදන් දැක මා මවිතයට පත් වීමි. නමුත් ලියුම කියවීම නතර නොකළෙමි.

"මම ලංකාවට ආවේ 1963 අවුරුද්දේ. හරියටම නොවැම්බර් මාසේ 28 වෙනිදා මම ලංකාවට ආවේ තනියම නෙමෙයි. ඩලාස් වල හිටිය මගේ බෝයිෆ්‍රෙන්ඩ් බේලා තමයි මාව ලංකාවට එක්කගෙන ආවේ. එයායි ඔයාලගේ සීයායි ලුමුම්බා වල රූම් මේට්ස්. ඔයාගේ සීයා වගේම බේලාත් මට වඩා අවුරුදු 8 ක් බාලයි. ඒ වුණාට බේලා මට හුඟක් ආදරෙන් හිටියා. "

මා ලිපිය පසෙකින් තබා ආච්චීගේ ඡායාරූපයක් සොයා ලැප්ටොප් එක පීරන්නට වීමි. අප දන්නේ ඇය ලුමුම්බා සරසවියේදී ඇතිවූ ප්‍රේමය නිසා ලංකාවට පැමිණ සීයා සමග විවාහ වූ බවය. සීයා වෛද්‍ය වෘත්තියේ නිරත වද්දී ආච්චි නගර මධ්‍යයේ ගොඩනගිල්ලක බේකරියක් පවත්වාගෙන ගියාය. අදටත් අප පවුලේ ව්‍යාපාරය එයය. මා අසා තිබූ කතාවට අනුව අප ව්‍යාපාරයට "බේලා බේක් හවුස්" ලෙස නම යොදන්නේ ළමා වියේදීම මියගිය ඇයගේ එකම සොහොයුරා සිහිවන්නටය. ඒ පිළිබඳව වැඩිවිස්තරයක් නොදන්නා තරමට අපගේ සම්බන්ධය දුරස්ථය. ආච්චි කිසිදිනෙක ලංකාවෙන් බැහැරව නොගිය අතර ඇය කිසිවිටෙකත් ඇගේ ඥාතියෙක් හෝ ඇමරිකා ජීවිතය පිළිබඳව කතා කරන්නට උනන්දු නොවීය. වචනයේ පරිසමාප්ත අර්ථයෙන්ම ක්‍රිස්ටීන් ලූ රොටෙන් යනු අහංකාර කාන්තාවකි. "මම ඇමරිකාව එහේ තියලයි ලංකාවට ආවේ" ඇමරිකාව පිළිබඳ විමසන විටදී එවැනි පිළිතුරක් ලැබෙනවිට කතාව එතැනින්ම නවතින බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත.

"සඳපා ... බේලා එක්ක යාලු වෙනකොටත් මම කසාද බැඳලා හිටියේ. බේලා ඩලාස් වලට යන්න කලින් මාස කීපයක් අපි හිටිය අපාර්ට්මන්ට් බිල්ඩින් එකේම හිටියා. අපි දෙන්න යාළු වුණේ එහෙමයි. ඒත් ජොනතන්ට කොහෙන්හරි සැකයක් ඇවිත් තිබුණා. මිනිහා එක පාරක් බීලා ඉන්න වෙලාවක මට අනතුරු ඇඟෙව්වා බේලා එක්ක කොහේ හරි ඉඳලා අහු වුණොත් දෙන්නවම මරනවා කියලා. ඒක වෙරි මතටම කියපු දෙයක් කියලා අමතක කරන්න බැරි දෙයක් සඳපා. ජොනතන් ට එහෙම කරන්න බැරි කමක් නැහැ. එයා හොඳ මිනිහෙක් නෙමෙයි. එයාගේ බිස්නස් ඔක්කොම රන් කළේ පාතලෙත් එක්ක සම්බන්ධකම් වලින්"
මෙසේ පවසන ආච්චි ඉන්පසුව ජොනතන් සහ බේලා අතර දෝලනය වූ ඇගේ ජීවිතය පිළිබඳව දීර්ඝ විස්තරයක් කර තිබිණ.

ජොනතන් ඇමරිකාවෙන් බැහැරව සිටි දිනයක ඇය මෙසා සිට ඩලාස් බලා යන්නේ බේලා මුණගැසෙන්නටය. එය දින එකහමාරක ගමනකි. දිනය 1963 නොවැම්බර් 22 වෙනිදාය. බේලා දිවා ආහාරයට මුණ ගැසෙන තෙක් ආච්චි නගරයට පැමිණෙන ජනපති කෙනඩි ප්‍රමුඛ රථ පෙරහර නරඹන්නට තීරණය කරන්නීය. "මම සන්ගලාස් දාලා කාටවත් මුළු ඇඟම වැහෙන්න ඇඳල හිටියේ අඳුනගන්න බැරි වෙන්නයි" ඇය එසේ හේතු දක්වා තිබුණේ තමා සිටියේ කොතරම් නම් අවදානම් සහගත තත්ත්වයකද යන්න පැහැදිලි කිරීමටය. ඩලාස් නගර මධ්‍යයට එන ජනපති ජෝන් එෆ් කෙනඩි ට වෙඩි වදින්නේ මේ අතරතුරය. ජනපතිවරයා ඝාතනය වන්නේ ක්රිස්ටීන් ලූ රොටෙන්ගේ අවාසනාව උදා කරවමිනි. පිරිස හිස් ලූ ලූ අත දිව ගිය අයුරු පසුදා පුවත්පත් වල නොවරදින ඡායාරූප අතර විය. ආච්චිද කාටත් නොදෙවෙනි ලෙසින් ඡායාරූප වලට හසුව තිබිණ. පසුව පැවති ෆෙඩරල් පරීක්ෂණ සඳහා එම ඡායාරූප වල සිටි සහ නොසිටි දෙපිරිසම සහයෝගය දක්වද්දී තැඹිලි පැහැ කබායකින් සැරසී ගත් මැදිවියේ කාන්තාවක් පමණක් තම අනන්‍යතාව හෙළිකිරීමට ඉදිරිපත් නොවීම පරීක්ෂකයින්ගේ සැකයට හේතුවක් විය. "මම ඩලාස් වලම හැංගුණා. ආයේ මෙසා වලට යන්නේ කොහොමද සඳපා. බබුෂ්කා ලේඩි කියලා නමකුත් දාලා මගේ ෆොටෝ එක හැම පත්තරේම යන්න ගත්තා. පොලිසියෙන් බේරුණා කියමුකො. ඩලාස් වල හිටියා කියපු ගමන් ජොනතන් මාව මරලා දානවා ආයේ දෙකක් නැහැ. ඉතින් මම කොහේ කියලා හැංගෙන්නද ? බේලා අන්තිමට කිව්වා ඇමරිකාවෙන් පැනලා යමු කියලා" ආච්චි ඇගේ පෙම්වතා සමග ලංකාවට පැමිණෙන්නේ එලෙසිනි. පැරණි මිත්‍රයාව සහ ඔහුගේ පෙම්වතියව සාදරයෙන් පිළිගන්නා සීයාට ඇයව භාර කරන රුමේනියානු මිතුරා බේලා නැවතත් ඇමරිකාව බලා යන්නේ අළුත් ජීවිතයකට අවශ්‍ය දෑ සූදානම් කරගෙන එනු පිණිසය. "එයා එහෙට ගොඩ බැස්ස ගමන් දාපු ලියුම මට ලැබුණා. එයා ඉක්මණට ඩලාස් වලට ගිහිං යාළුවෙක්ව මුණ ගැහිලා එහෙන් පැනලා යනවා කියලා කතා වෙලා හිටියේ. ඒත් එතනින් එහාට බේලා ගැන කිසිම ආරංචියක් නෑ සඳපා. මම හොඳටෝම දන්නවා ජොනතන් ගැන. අනිවාර්යෙන් ඌ බේලාව මරන්න ඇති. මම ඉන්නේ ලංකාවේ කියන එක අහුවෙන නිසා මට කාටවත් කතා කරලා උදව්වක් ඉල්ලන්නත් බැරි වුණා" අවසානයේදී අවුරුදු දෙකක් තිස්සේ නුපුරුදු රටකට වී තම පෙම්වතා බේලා වෙනුවෙන් බලා සිටින ආච්චී යථාර්ථයට මුහුණ දෙන්නට තීරණය කරන්නීය. ඇය අපේ සීයා සමග විවාහ වන්නේත් අම්මා උපදින්නේත් ඉන් අනතුරුවය.

"සඳපා රුසියාවේ ආවේ අකැමැත්තෙන් කියලා මම දන්නවා. ඔයාට ඇමරිකාවට යන්න ආසාවක් තිබුණට මම උදව් කළේ නැහැ කියලා හිතේ කහටක් තිබුණ බවත් මම දන්නවා. ඒත් එහෙම වුණේ ඇයි කියලා ඔයාට දැන් තේරෙනවා නේද ? මට ලංකාවට ආවයින් පස්සේ මගේ රටත් එක්ක තිබ්බ සම්බන්ධකම් ඔක්කොම නැති වුණා. මට කරන්න කිසිම දෙයක් නෑ සඳපා. මම ඇමරිකාවෙන් එද්දි ක්‍රිස්ටීන් මැරුණා. දැන් එහේ ඉන්නේ පත්තරකාරයෝ හදපු "බබුෂ්කා ලේඩි" කෙනෙක් විතරයි. ඔයා පුළුවන් වෙලාවක ඉන්ටර්නෙට් එකෙන් ඒ ගැන හොයලා බලන්න "

ලියුම තවමත් මා ළඟය. අද වනතුරුම බබුෂ්කා කාන්තාව ගැන කිසිවක් සොයා නොබැලීමි. බේලා සහ ක්‍රිස්ටීන් නැති ලොවෙක ඒ පිළිබඳ වද වීමෙන් පලක් නැතැයි සිතේ.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
සහන් කසීර වික්‍රමසිංහගෙන් තවත් වියමන්
කතන්දර
ඉරණවිල එළිය
කවි
ගර්ඩාය; රෝස මල් කොහිදැයි නොසොයන
කතන්දර
කල්ලඩි පාලම පාමුල
කතන්දර
කැමැත්ත හා පෙරමඟුල
කතන්දර
"අජිත් තමයි හොඳ"
තවත් කතන්දර බූන්දි
දෙවියන්ගේ වැරැද්ද හෙවත් හදවත දෙබඩි වීම...
බුම්මන්නා පවුල සහ ලේලිය
දොළොස්දාහක්
අලුත ගෙනා මනාලිය
නිල් මල් ගවුම
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ප්ලූටාර්ක් කියයි
Painting is silent poetry, and poetry is painting that speaks.| සිත්තමක් යනු නිහඬ කවියකි. කවියක් යනු කතා කරන සිත්තමකි!
What's New | අලුතෙන්ම
පරිවර්තන| පීඩිතයෝ

47-Secs

(එදුවාර්දෝ ගලියානෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) බල්ලෙකු මිලට ගැනීමට මැක්කෝ සිහින දකිති
බඳුන් පිරෙන්නට වාසනාවේ වැසි වැටෙතැයි
පීඩිතයෝ සිහින දකිති

එහෙත් වාසනාවේ වැසි නම් නොවැටෙයි
ඊයේ නොවේ අද, හෙට, අනිද්දා කවදාවත්... [More]
කවි| තාත්තේ කෝ ඔය ඉදිමුණ අත දෙන්න....

46-Secs

(තුෂාරිකා ඇන්තනි) කැණියුලාවේ ඵලක් නොමැති බැල්මත්
බෙහෙත් විද දෙන
නිමා නැති රුදුරු රිදුමත් නවතා
මට පුළුවනි ලොවම අතැ'ර
රෝගී ඔබ අත පිරිමැද මැද
ඔබ ළඟම ගැවසී... [More]
කතන්දර| "රජ්ජුරුවෝ කෙට්ටු වෙලෝ"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

24-Secs

පරිස්මිතා පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් ලියා සිත්තම් කළ, "Fat King Thin Dog" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of the Kids... [More]
ඔත්තු| "රාජ්‍ය සේවකයාට සමාජ මාධ්‍ය අකැපද?" කතිකාව- ජූලි 26

12-Secs

"මූණුපොතේ කවි ලියූ ගුරුවරයාට දඬුවම් කිරීම -වර්තමානයෙන් අනාගතයට- රජයේ සේවකයාට සමාජ මාධ්‍ය අකැපද?" යන මැයෙන්... [More]
වෙසෙස්| ටෙඩිබෙයා සහ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය

5-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවේශය

ප්‍රාථමික අවධියේදී ගැහැණු ළමුන් රුචි කරනුයේ තම අනුරුව දරන බෝනික්කන්ටය. අනාගතයෙහි වීමට අපේක්ෂිත මාතෘ සංකල්පයට සිය කුටුම්භ කාරකාදීන් සහ පොදු... [More]
ඔත්තු| කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින්- ජූලි 25

39-Secs

ඉන්ටර් ඇක්ට් නාට්‍ය කණ්ඩායම පසුගිය වසර පුරා පවත්වාගෙන ආ කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින් මේ... [More]
ඔත්තු| ඇත්ත- මුහුලස කතිකාව- ජූලි 18

23-Secs

"ලංකාවෙ ආර්ට් එකට විචාරයක් මොකටද?" මැයෙන් 'ඇත්ත' පුවත්පත විසින් සංවිධානය කරන "ඇත්ත- මුහුලස කතිකාවෙහි" දෙවැනි... [More]
වෙසෙස්| නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [අවසන් කොටස]

10-Mins

(සුදර්ශන සමරවීර) මාතෘකාවක් සොයන වචන අනූතුන්දාහක්

ආරියවංශ අබේසේකර ලියූ, සිංහල දෙමළ වාර්ගික අර්බුදය පිළිබඳ ගැඹුරු සංවාදයකට හවුල් වෙන්නට වලිකන මේ කෘතිය ප්‍රබන්ධකතාවේ සත්‍යාභාසී... [More]
ඔත්තු| "දැහැමි ද මෙ දිවයින" සමග "Glimpses of a shattered Island"- ජූලි 20

10-Secs

චූලානන්ද සමරනායක විසින් රචිත කාව්‍ය ග්‍රන්ථ ද්විත්වය, "දැහැමි ද මෙ දිවයින" සහ "Glimpses of a... [More]
අදහස්| ඉස්ලාම් හොල්මන් අවතාර ගැන කවදාවත් අසා තිබෙනවාද?

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) ඉස්ලාම් ආගම ලෝකයේ බොහෝ වාද විවාද වලට ලක්වන්නකි. ඒ එහි දැක්වෙන දේශපාලනික, ආර්ථික සහ සංස්කෘතික කරුණු පදනම් කර ගනිමිනි. ලොව... [More]
පරිවර්තන| මම..සහ සිලුවටයෙහි එළිය

12-Secs

(ෆතීක් අබූබකර් | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) මැදියම් රැයෙහි ලියැවෙන
හුදෙකලාවේ අවසාන පේළි දිග හැරෙන

මට ද වැඩියෙන් බිහිසුණු
අන්ධකාරයෙන් උපදින වදන් විසිරෙන... [More]
ඔත්තු| තරුණ සාහිත්‍ය වැඩමුළුව-සැප්. 01

40-Secs

විවිධ කලා ක්ෂේත්‍රයන්හි නම රැන්දූ විශිෂ්ඨයන් සමග යෞවනයේ අත්දැකීම් බෙදා හදා ගන්නට නූතන තරුණ පරපුරට... [More]
පොත්| ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්

8-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) රුසියානු විප්ලවයට තදනුබද්ධ උන්නතිකාමී ලේඛකකයකු වූ ලියෝ තෝල්ස්තෝයි (1829-1910) විසින් විරචිත ශ්‍රේෂ්ඨත ම මනෝවිද්‍යාත්මක නවකථාව ඇනා කැරනිනා (1873)ය. මෙය වූ... [More]
වෙසෙස්| බොබ් මාලි- මියැසි අරගලයක පිය සටහන් (වීඩියෝව)

21-Secs

බොබ් මාලි (රොබට් නෙස්ටා මාලි) (1945-1981), තම කෙටි ජීවන චාරිකාව නිමා කොට ලෝකයෙන් සමුගත්තේ අමරණීය මියැසි නිර්මාණ රැසක් ලොවට ඉතිරි... [More]
ඔත්තු| සුසුම් නාඳුනන අප දෙදෙන- ජුලි 15

10-Secs

උපේක්ෂා ප්‍රේමතිලකගේ දෙවන කාව්‍ය සංග්‍රහය 'සුසුම් නාඳුනන අප දෙදෙන', 2017, ජූලි 15, සවස 3.00ට, ... [More]
කවි| අද දවස මෙතෙකින් නිමයි..

10-Secs

(උපේක්ෂා ප්‍රේමතිලක) පල්ලියේ ගල් තාප්පය මුදුනත
පරෙවියන් පෙම් කෙළියි
හීන් අඬකින් ගීතිකාවක්
නැගෙයි බැසයයි

අර්ධ අඳුරැති සුරුවමක පාමුල... [More]
අදහස්| ගාමිණි වියන්ගොඩගේ සයිටම් ජපමාලයට පිළිතුරක්- 4

23-Mins

(අජිත් සී හේරත්) සිසුමර්දන, වැඩවර්ජන, වෙද දුර්ජන සහ කේ. ඩබ්ලිව්. ජනරංජන

රාවය කර්තෘ කේ. ඩබ්ලිව්. ජනරංජන "ශිෂ්‍යයන්ට ඥානය දෙන්නේ කවුද?" යනුවෙන් ලිපියක්... [More]
වෙසෙස්| නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [දෙවන කොටස]

11-Mins

(සුදර්ශන සමරවීර) කෘත්‍රිම දූපත්

බණ කතා කීමට යාම නිසා නිර්මාණාත්මක අවගමනක යෙදෙමින් සිටි සුනේත්‍රා රාජකරුණානායකගේ නවකතාවලියේ එන නිර්මාණ එකකට එකක් වෙනස් කෘති මාලාවකි.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook