Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
Cine බූන්දි
ආලෝකය පහළ වීම හා "ආලෝකෝ උදපාදී"
බූන්දි, 17:13:50
සිනමා කෘතියක් නිෂ්පාදනය කිරීමට සාමාන්‍යයෙන් විචිත්‍ර චින්තාව මූලික වේ. ඒ චින්තාව තිරයක් මත පතිත කරගත හැකි වන්නේ තෝරාගත් චරිත හා පසුතල අනුසාරයෙනි. අවසානයේ සිනමා කෘතියකට අදාළ රෑපරාමුවක් තිරයක් මත පිහිටන්නේ කැමරාව හා වෙනත් තාක්ෂණික විධික්‍රම ඇසුරෙන් ප්‍රේක්ෂක ඇස හා චරිත, පසුතල අතර සමෝධාන කාර්යය ඉටුකරමිනි. එබැවින් සමස්ත සිනමා කෘතියක් හෝ කෘතියෙහි එක් රූප රාමුවක් විචාරය කිරීමේදී ඊට අදාළ චින්තනමය, රෑපමය හා තාක්ෂණිකමය භාවිතාවන් මෙන්ම නිර්මාණ කාර්යය සිදුවන බිමෙහි ඒ කාලයට අදාළව එම භාවිතාවන් කෙරෙහි අත්පත් කරගන ඇති හැකියාවන් හා කුසලතාවලින් වියුක්ත වීම යුක්ති සහගත නොවේ. විශේෂයෙන්ම අනෙකුත් කලා කෘතීන්ට වඩා චිත්‍රපටය වඩ වඩාත් තාක්ෂණික යෙදවුම් සමඟ ගැටෙමින් හැපෙමින් ඉදිරියට දිවෙයි. ඕනෑම බිමක තාක්ෂණික දියුණුව සෘජුව සබැඳෙන්නේ එම බිම අත්පත් කරගන තිබෙන ආර්ථික හැකියාව මතය. එබැවින් ආරම්භයේ සිටම මෙම ලිපිය විසින් තර්කනය ස්ථානගත කිරීමට උත්සාහ කරන්නේ යම් බිමක ආර්ථික හැකියාව පිළිබඳ නොසැලකිල්ලෙන් එම බිමේ ගොඩනැගෙන සිනමා කෘතියක් පිළිබද විචාරය කිරීම උගහට බවය.

ආලෝකෝ උදපාදී පවතින තත්ත්ව යටතේ තාක්ෂණය සිනමාවට මුසු කරලීම සම්බන්ධව ඇගයීමක් ලැබිය යුතු සිනමා කෘතියකි. සනාථ නොවු ඉතිහාසය පිළිබඳ එක් එක් ප්‍රේක්ෂකයා තුල ඇඳී තිබෙන්නේ විවිධ වූ සංකල්ප රූපය. මිනිසාගේ ස්භාවය, පරිසරයේ ස්භාවය, ඇඳුම්වල ස්භාවය ආදිය තම තම ෆැන්ටසියේ තරමට ඉතිහාස සිනමා කතාවකදී දකින්නට ප්‍රේක්ෂකයා කැමති වෙන බව සැබෑමුත් නිර්මාණකරු මවන රූපය වඩ වඩා සමීප විය යුත්තේ කතා තේමාවටය. චිත්‍රපටය නරඹා අවසානයේ රාජ මාලිගාව රාජ ආභරණ හෝ අනෙකුත් පසුතල මීට වඩා රාජකීය ස්භාවයක් ගත යුතු බව කිසිවෙකුට යෝජනා කළ හැකි මුත් එතුලින් රටේ කලෙක සිට පැවත එන අරාජිකත්වය සවිඥානිකව සංකේතවත් කරන ලද බවත් එය කතන්දරයට ආදාළ කාලය පිළිබඳ ඉඟියක් බවත් තවත් කිසිවෙකුට යෝජනා කල හැකිය. එය තම තම පමණටය. කෙසේ නමුත් එක පෙළට ආ සිලෝන් එපික් රැල්ලේ බෝහෝ චිත්‍රපට වල දුටු ඩිෂුම් ඩිෂුම් තාලේ විකෘතින්ගෙන් මිදී එයට ප්‍රමිතිකරණයක් ලබාදීමට ආලෝකෝ උදපාදී සමත්ව තිබෙන බව කිසිවෙකුට පැවසිය නොහැකි නම් එය ව්‍යාජයකි.







චිත්‍රපටයකින් ගොඩනගන මතවාදය ද වැදගත්ය. බොහෝ විචාරකයන්ට අනුව ලංකාවේ යුධ වින්දන සිනමාවක් පවතී. එය එක්තරා ජාතිකවාදී ආගම්වාදී මතවාදයක් පෝෂණය කරයි. එය එසේ නම් යුධ වින්දන නොවන සිනමාව පෝෂණය කරන්නේ කුමන මතවාදයක් ද? එය සාමය වින්දනය කරයිද? සාමය වින්දනය කරන සිනමාවක් නැති තැන යුද්ධය වින්දනය කරන සීමාවක් අර්ථ නිරුපනය කළ හැකිද? සැබෑ යුධ වින්දනය පවතින්නේ සිනමාව තුළ නොවේ. තත් කාලීන සමාජය තුළය. මේ ලියන මොහොතේත් ලෝකයේ සුවහසක් මිනිසුන් යුද්ධ වලට මැදි වී වෙව්ලමින් පණ ගැට ගසාගනිමින් සිටින බව යථාර්ථයයි. එය අල්පතර රටවල් ප්‍රමාණයක් හා බලධාරීන් පිරිසක් විසින් වින්දනය කරයි. වින්දනය කරන අතරම සාමය වින්දනය කිරීම සඳහා චිත්‍රපට කිරීමට ලංකාව වැනි රටවල් වලට චෙක් ලියා දෙයි. සැබෑ යුධ වින්දන සිනමාව යනු එම මුදලින් යැපෙන සිනමාවයි.

'ආලෝකෝ උදපාදී' යන්න ලිහිල් අර්ථයෙන් බෞද්ධ දර්ශනයේ හරය ලෙස ගැනීම වැරදි නැත. ආගමික නිරාගමික බොහෝ සබුද්ධික මිනිසුන්ට බෞද්ධ දර්ශනයේ සෑබෑ යථාර්ථයන් සමඟ කිසිම් හෝ එකඟතාවයක් පවතී. සත්‍ය වශයෙන්ම ආලෝකෝ උදපාදී මතවාදීව පරාජය වන්නේ බෞද්ධ දර්ශනය හා සංඝයා යනු රජ පෙලපත් වලින් එන මැණික් රැකීමට පැවතිය යුතු හමුදාවක්ය යන මතය තවදුරටත් තහවුරු වන පරිදි යටි පෙළ ගොඩනැගීමට සැලැස්වීම තුලය. එබැවින් එහි නම ආලෝකෝ උදපාදී වීමම හාස්‍යජනකය. අඩු තරමේ මෙය කොමඩි කෘතියක් ලෙස නම් කර තිබුනේ නම් සබුද්ධික ජනයාට හාමුදුරුවරැ මැණික් රකිනු දැක, පිරිත් හඬ අස අසා සටන් පුහුණු වනු දැක සිනාසී මේ සිනාසෙන්නේ අපටම නේදැයි සිතා විදර්ශනා කොට එළිය දකින්නට ද ඉඩක් තිබුණි. රාජ්‍ය බලය වෙනුවෙන් කඩේ නොගිය වනවාසී භික්ෂූන් පිළිබදව ඒ.වී. සුරවීරගේ "අඳුර දුරලන රැස්" කෘතිය විස්තර කරන්නේ මීට පසු යුගය ගැන විය යුතු නිසා එම වනවාසී භික්ෂූන්ගේ ආභාෂය මේ යුගය වන විට පැවතිය හැකිව තිබුණු බව පමණක් අවසාන වශයෙන් ලියා තබමි.
වෙනත් සබැඳි |
ආලෝකෝ උදපාදී
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Aloko Udapadi, Sinhala Epic Movies, Sinhala Historical Film, King Valagamba, Anuradhapura Kingdom, Chathra Weeraman, Baratha Hettiarachchi, Uddika Premarathna, Dihani Ashokamala Ekanayake, Roshan Ravindra
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් Cine බූන්දි
යුක්තිය ජය ගැනීමට 'දුෂ්ටයාගෙන්' පළිගැනීම- ඇස්ගාර් ෆර්හාඩිගේ The Salesman
විපරීත යුගයක තරුණ සිනමාව
ආලෝකය නොදිටිමි!
ස්වර්ණා- නොදැල්වුණු සරාගී ගිනි සිළුව
වසඟය ගිනි ගෙන තහනම මියයාම හෙවත් "ඇගේ ඇස අග"
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
අකිර කුරොසව කියයි.
සිනමාකරුවෝ, පොදුවේ සියළු නිර්මාණකරුවෝ කිසිදා තෘප්තිමත් නොවන්නෝ ය. ඔවුන් නොනවත්වා ම වැඩ කරන්න්නේ එහෙයිනි. මෙතරම් කලක් නිර්මාණකරණයේ යෙදෙන්නට මට හැකිවූයේ මා සැම විටම "ඊගාව සැරේ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| "කළු කිටියා හරි නරකයි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

අනුෂ්කා රවිශංකර් පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් රචනා කළ, ප්‍රියා කුරියාන් සිත්තම් කළ, "It's All the Cat's Fault!" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.... [More]
ඔත්තු| 'තට්ට ගායිකාව' කෘතිය දොරට වැඩුම- සැප්. 2

1-Mins

රුමේනියානු- ප්‍රංශ අභූතරූපී නාට්‍ය රචක යූජෙන් ඉයොනෙස්කෝගේ La Cantatrice Cahuve හෙවත් The Bald Soprano නාට්‍යයෙහි... [More]
ඔත්තු| නේරංජනේ ඉස්නානේ- අගෝ. 29

16-Secs

2000 වසරේදී අතිශය ආදෝලනයට මෙන්ම නොනිල තහනමකට ලක්වූ කේ. කේ. සමන් කුමාරගේ 'නේරංජනේ ඉස්නානේ' නවමුද්‍රණය,... [More]
පොත්| සමහර කමටහන් සහ සමහර රජත

8-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ශ්‍රී ලංකා පොත් ප්‍රකාශකයන්ගේ සංගමය විසින් පිරිනැමෙන 2016 වසරේ ප්‍රකාශිත ප්‍රශස්තත ම කාව්‍ය කෘතිය සඳහා වන රජත සම්මානය පසුගිය දා... [More]
කවි| An Attacked Mosque alias Sutta Palli

40-Secs

(ෆතීක් අබූබකර්) Poem embeds the same boy
twenty sixth time
into the memory of an attacked mosque
where thousand eyes of misery
are wide-opened scars... [More]
කතන්දර| රා ත්‍රි ය

2-Mins

(අරුශිමා කරුණාකලගේ ) ඒක හුඟක් කෙටි රාත්‍රියක්... මට උවමනා වුනේ ඒ රාත්‍රිය නවත්තන් ඉන්න... ඉවරයක් වෙන්න නොදී... අපි වෙනදා වගේම අසුන් ගත්තේ බිම... [More]
වෙසෙස්| මිහිකත විකුණනු ලැබේ!- සොබාදහම වස්තුකරණයේ සිට නව ලිබරල් පරිසරවාදය දක්වා

7-Mins

(කපිල මහේෂ් රාජපක්ෂ) සේද මාවත පසුකර රුවල් නැවෙන් වෙළදාමේ ගිය වෙළෙන්දා විසිතුරු ඇඳුම් ආයිත්තම් මහද්වීපයෙන් මහද්වීපයට ගෙන ගොස් වෙළදාමේ යෙදුණි. ඒ යුගය වන... [More]
රත්තරං ටික| දේශපාලන කිණිතුල්ලෝ

1-Mins

(සුනන්ද මහේන්ද්‍ර) සෝමෝසයේ වැසියෝ අත් පා බඳින ලද මිනිසෙකුට කුරිරු ලෙස තලමින් රංග භූමියට පිවිසෙති. ඒ මිනිසා... [More]
රංග| ඇරිස්ටොෆනීස් -සම්භාව්‍ය කොමඩියේ පියා- සහ ඔහුගේ කෘති

4-Mins

(සංජීව නුවන් ගුණරත්න) ශ්‍රේස් දෙවඟනාවෝ, සදාකාලික නිවහනක් සොයා යද්දී එය සොයා ගත්තේ ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ ආත්මයෙහිය.
-ප්ලේටෝ- මධුසාදය- ඩී.ආර්.පෙන්නම්පෙරුම පරිවර්තනය

ඇරිස්ටොෆනීස් ක්‍රි.පූ. 444 දී ඇතෑන්ස් නගරයේදී උපත... [More]
රත්තරං ටික| ධනේශ්වරයේ නැගීම- කොමියුනිස්ට් ප්‍රකාශනයෙන්

2-Mins

ධනපති පංතියේ යුගය වන අපේ මෙම යුගයට අයත් විශේෂ ලක්ෂණය නම් එය පංති ප‍්‍රතීඝතය සරල... [More]
පරිවර්තන| ආත්මීය කුණාටුව

13-Secs

(එමිලි ඩිකින්සන් | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) පහර දුනි එය මට, හැමදාම
නැවුම් විය අකුණුසර,
වලාවක ක්ෂණික විවරයකින්
විහිදුවන ගින්නක්ව

දැවී එය මා රෑ කල... [More]
පරිවර්තන| පීඩිතයෝ

47-Secs

(එදුවාර්දෝ ගලියානෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) බල්ලෙකු මිලට ගැනීමට මැක්කෝ සිහින දකිති
බඳුන් පිරෙන්නට වාසනාවේ වැසි වැටෙතැයි
පීඩිතයෝ සිහින දකිති

එහෙත් වාසනාවේ වැසි නම් නොවැටෙයි
ඊයේ නොවේ අද, හෙට, අනිද්දා කවදාවත්... [More]
කතන්දර| "හඳහාමී මගෙ යාලූ"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

27-Secs

රෝහිණී නිලේකානි පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් රචනා කළ, "The Moon and The Cap" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of... [More]
කවි| තාත්තේ කෝ ඔය ඉදිමුණ අත දෙන්න....

46-Secs

(තුෂාරිකා ඇන්තනි) කැණියුලාවේ ඵලක් නොමැති බැල්මත්
බෙහෙත් විද දෙන
නිමා නැති රුදුරු රිදුමත් නවතා
මට පුළුවනි ලොවම අතැ'ර
රෝගී ඔබ අත පිරිමැද මැද
ඔබ ළඟම ගැවසී... [More]
කතන්දර| "රජ්ජුරුවෝ කෙට්ටු වෙලෝ"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

24-Secs

පරිස්මිතා පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් ලියා සිත්තම් කළ, "Fat King Thin Dog" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of the Kids... [More]
ඔත්තු| "රාජ්‍ය සේවකයාට සමාජ මාධ්‍ය අකැපද?" කතිකාව- ජූලි 26

12-Secs

"මූණුපොතේ කවි ලියූ ගුරුවරයාට දඬුවම් කිරීම -වර්තමානයෙන් අනාගතයට- රජයේ සේවකයාට සමාජ මාධ්‍ය අකැපද?" යන මැයෙන්... [More]
වෙසෙස්| ටෙඩිබෙයා සහ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය

5-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවේශය

ප්‍රාථමික අවධියේදී ගැහැණු ළමුන් රුචි කරනුයේ තම අනුරුව දරන බෝනික්කන්ටය. අනාගතයෙහි වීමට අපේක්ෂිත මාතෘ සංකල්පයට සිය කුටුම්භ කාරකාදීන් සහ පොදු... [More]
ඔත්තු| කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින්- ජූලි 25

39-Secs

ඉන්ටර් ඇක්ට් නාට්‍ය කණ්ඩායම පසුගිය වසර පුරා පවත්වාගෙන ආ කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින් මේ... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook