Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පොත් බූන්දි
'රැජින' තුලින් ඉතිහාසයට මානුෂික සංස්කරණයක්
බූන්දි, 17:16:53
කිසියම් මොහොතක යම් නිර්මාණයක, පාත්‍ර චරිතයක හෝ සමාජ දේහයේ වෙසෙන පුද්ගලයෙකුගේ අවබෝධයට හසුවන ආලෝකවත් යථාර්ථය (epiphany) පැවැත්මෙහි ශුද්ධාලෝකය ලෙස නව විචාරයෙහි (new criticism) හැඳින්වේ. මේ කියන ශුද්ධාලෝකය, මොහාන් රාජ් මඩවල සිය "රැජින" කෘතියෙහි නොමසුරුව භාවිතා කරයි.

ක්‍රී. පු. 47 දී ලංකාවේ රාජ්‍යත්වයට පැමිනි අනුලා බිසව වංශ කතාවේ විශේෂණය වන්නේ විවිධ ස්වාමිවරුන්ගේ පහස පැතූ රාගාධික හා මිනීමරු රැජිනක ලෙසිනි. ලෝකයේ ඕනෑම ජාතියක ඉතිහාස වෘත්තාන්ත තුළ එවැනි හංවඩු ගැසුණු පිළිගැනීම් පවතී. එහෙත් සැබවින්ම එවැනි සිදුවීම් සිදුවු ආකාරය හෝ ඒ අදාළ ඓතිහාසික චරිත ක්‍රීයාකල ආකාරය වංශ කතාවේ හෘදයාංගම ලෙස සටහන්ව නොතිබීමේ ඉඩකඩක් පැවතිය හැකිය. මෙවන් උභතෝකෝටික තත්ත්ව සමාලෝචනය කිරීමේදී විචක්ෂණ කතුවරයකු තුළ ඉහත කී විනිවිද දැක්මේ ශුද්ධාලෝකය තිබීම වැදගත්ය.

එමෙන්ම සාහිත්‍ය සේවනයේදී හා නිර්මාණ රචනයේදී සම්ප්‍රදායික ඉතිහාසය දෙස එක් අතකින් මානව විද්‍යාත්මකවත්, තවත් අතකින් තියුණු ලෙස සුසර කර ගත් මානවීය දෘෂ්ටියකිනුත් අවලෝකනය කිරීම අත්‍යාවශ්‍ය වේ. මෙය විචාරවේදයේදී හඳුන්වනු ලබන්නේ නව ඉතිහාසවාදය (New Historicism) ලෙසිනි. ඒ අනුව මොහාන් රාජ් මඩවලගේ රැජින, නව ඉතිහාසවාදය ගුරු කර ගනිමින් ලියැවුණු නවකතාවක් බව කිව යුතුය.

පැරණි ඉතිහාසවාදයත්, නව ඉතිහාසවාදයත් අතර වෙනස පැහැදිලි කරන මහාචාර්ය විමල් දිසානායක, පැරණි ඉතිහාසවාදය වංශකතා හා සාහිත්‍ය මතත්, නව ඉතිහාසවාදය ඉතිහාසය පිළිබඳ ලියැවුණු හාත්පස ලේඛන මතත් රදාපවතී යැයි පවසයි. මොහාන් රාජ් මඩවලද හුදෙක් අනුලා රැජින පිළිබඳ මහාවංශ ආඛ්‍යානය මත පමණක් විශ්වාසය නොතබා සමකාලීන වෙනත් ඉතිහාස වාර්තා මෙන්ම මිසරය හා ක්ලියෝපැට්රා රැජින පිළිබඳ ඉතිහාසය ද මෙහිදී පරිහරණය කරන බව පෙනේ. මොහාන් රාජ් සිදුකරන මේ පරිශීලනය නව ඉතිහාසවාදය පිලිබඳ නිර්මාණකරනයේදී වැදගත් ප්‍රවේශයකි.

අනුලා නැමැති චරිතය පිළිබඳ සවන්පත් වත්ම කෙනෙකු තුළ ද්වේශයක් සහ පිළිකුලක් ඇතිවීම සාමාන්‍ය ස්වභාවය වුවද, ඇය අතිශයින් සංවේදීවුත්, සියුම් අනුරාගය හා මුසු වු මානව භක්තියකින් යුත් ගැහැනියක බව "රැජින" කියවීමේදි පාඨකයාට තියුණු ලෙස දැනේ. ඉතිහාසය තුළ ඇය සල්ලාල හා මිනීමරු කාන්තාවක යැයි සටහන් වන්නේ බොහෝ රාජ්‍ය තාන්ත්‍රික ක්‍රියාදාමවල අවසන් වගකීම රාජ්‍ය පාලකයා මත පැටවීමේ සාමාන්‍ය නියාමය අනුවය. අනුලාගේ ස්වාමිවරුන් එක එකා මියගියේ රාජ්‍ය තන්ත්‍රයේ අප්‍රකට හා රහස් කුමන්ත්‍රණවල ප්‍රතිඵල ලෙසිනි. ඒවායේ නායකත්වය ගත්තෝ එක් එක් විටදී මතුවු සමාජ බලවේග නියෝජනය කල අය වෙති. එහෙත් මියගියේ අනුලාගේ ස්වාමිවරුන් වූ නිසා ඒවායේ වගකීම ඇය පිට පැටවුනේ ඉතා පහසු ලෙසය.

යම් ඓතිහාසික හෝ වේවා සමකාලීන හෝ වේවා පුද්ගලයන් පිළබඳ ප්‍රතිරූප මතුකිරීම හෝ බිඳ දැමිම සිදුවන්නේ සමාජීය හා පුද්ගල අවශ්‍යතා අනුව බව 1949 දී බර්නාඩ් ෂෝ ගේ චරිතය ඇසුරින් ලියවුනු Days with Bernard Shaw නම් කෘතියෙන් ද ප්‍රකට වන බව සේනාරත්න වීරසිංහගේ "මැද මිදුල" කෘතියේ දැක්වේ. මේ යථාර්ථය අනුලාගේ ඓතිහාසික චරිතයට ඒ සම්ප්‍රදායික කැළල ඇතිවීම කෙරෙහි බලපා ඇතැයි සිතේ.

අනුලා කුමරිය විවිධ පුරුෂයන් හට බිරිය වු බව සැබෑය. ඇයගේ පළමු හිමියා වුයේ මහානාග රජුය. ඉන් අනතුරුව කුඩා තිස්ස රජු ඇය බිසව කරගනී. ඒ සියලු පුරුෂයෝ අනුලා තම කාම පහස සතපා ගත හැකි උරගලක් සේ තැකුහ. එහෙත් අනුලා තුල තම අභ්‍යන්තර ලිංගික හා භාවමය රිද්මය සමඟ පෑහෙන පුරුෂයකු පිළිබඳ හැඟීමක් ඇතිවිණි. ඒ තිස්ස නම් වු කරත්තකරුවා ගැනය. තිස්ස පසුව ඇමතිවරයකු බවටත්, ඉනුත් පසුව අනුලාගේ මනදොළ තෘප්ත කරන පෙම්වතා බවටත් පත්විණි. ඩී.එච්. ලෝරන්ස්ගේ Fantasia of Unconscious නම් කෘතියේ මේ තත්වයෙහි යථාර්ථය විස්තර වේ. සමාන ලිංගික හා භාවමය රිද්මයෝ එකට බැඳෙතැයි එහි කියවේ.

මෙසේ බැඳන්නේ සංස්කෘතියෙහි හෝ ආගමෙහි අනුදත් සදාචාර ප්‍රඥප්තීන් අනුව නොවේ. බොහෝ අපරිණත හා අල්පශ්‍රැත ගැහැනුන්ට හා මිනිසුන්ට, අනුන් පිළිබඳ කලු සුදු තීරණ ගැනීම ඉතා පහසුය. "ඒ මිනිහා මෙහෙමලු", "අර ගෑනි අරෙහෙමලු" වැනි නර්මාලාප සමාජයේ ප්‍රසිද්ධ හා අප්‍රසිද්ධ සිරස්තල බවට පත්වන්නේ ඒ නිසාය. ඒත් ඇත්ත වශයෙන්ම එවන් මිනිසකු හෝ ගැහැනියක පිළිබඳව යථාරූපී තීරණ දීමට හැකිවන්නේ මනුෂ්‍යත්වය හා මනුෂ්‍ය සන්තානගත සංකීර්ණ භාවවේග පිළිබඳ සියුම් ඥානවිභාගයක් සහිත ඥානවන්තයෙකුට පමණි. එසේ කළ නොහැකි මිනිසුන් සංකීර්ණ හා සංවේදී මිනිසුන් ගැන අදහස් පළකිරීමට නොයා අතකට පියාගෙන සිටීම වඩා යහපත් බව ආචාර්ය පිිලිප් සී. මැග්‍රෝ සිය Life Stratgies කෘතියෙහි දක්වා තිබේ.

අනුලා නම් වු හෘද සංවේදී සියුම් ගැහැනිය මත ඉතිහාසයේ ජීවත් වු අල්පශ්‍රැත හා අපරිණත මිනිසුන් විසින් පතිත කරන ලද අඳුරු වහන්තරා සහ පැල්ලම් සුනු විසිනු කරමින් ඈ මත "ශුද්ධාලෝකය" පතිත කළ කෘතියක් ලෙස මොහාන් රාජ් මඩවලගේ රැජින නවකතාව හැඳින්විය හැකිය.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Rajina by Mohan Raj Madawala, Sinhala Epic Novel, Sinhala Nawakatha, Sri Lankan Novels, Sinhala Stories
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් පොත් බූන්දි
හකාවතී- කියවල අඬන්නද? හිනාවෙන්නද?
ඒ නිද්‍රාවෙහි පසු වන්නේ ඔහුද ඔබද මමද නැතහොත්...?
'අඟුණ මල්'- කෙටි කවියක දාර්ශනික දිගන්තයක් හෙවත් පොඩියට ලියපු ලොකු කවි
ඔහු, දිගු විරාමයකින් පසුව හමුවිය යුතු කවියෙක්
අකුරු ද හුස්ම ගන්නා බව සැබෑවකි..!
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
"අඳුරු යුගයේදී කවි ගී ලියවේද?
ඔව්....
ඒ, අඳුරු යුගය ගැනයි!"

"In the dark times
Will there also be singing?
Yes, there will also be singing
About the dark times."
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ගර්ඩාය; රෝස මල් කොහිදැයි නොසොයන

37-Secs

(සහන් කසීර වික්‍රමසිංහ) රෝස පෙති, පෙතිම මිස
යළි කිසි දිනෙක මල් නොවෙන
මඟහැරුණු උයන්දොර
ගර්ඩාය
තවමත් රෝස මල් සුවඳ
එදා මෙන් හඳුනන... [More]
කතන්දර| බුම්මන්නා පවුල සහ ලේලිය

10-Mins

(මනූෂා ප‍්‍රභානි දිසානායක) අපි තෙලුත්, වතුරත් වෙලා; වැටකොලුත්, පතෝලත් වෙලා ඔහේ හිටියා. කිසිම රසවත් දෙයක් අපි අතර සිද්ධ වුණේ නෑ. ඇත්තටම නම් මේ... [More]
කවි| තාරකා,මඟ වැරදුණ අය.. අප, එදෙස බලා ප්‍රාර්ථනා කළ අය..

48-Secs

(දිනේෂ් සිල්වා) "දශක ගණනක් දිගු පථයක
මියගිය පෙම්වතෙකු හොයාගෙන
ආය ආයෙම එන පෙම්වතියකට,
'හැලීගේ ධූමකේතුව' යැ, නොගැළෙපෙන නමක් දුන්නෙන්
හැම සිසිර වියෝ කාලයක, එක් කුඩා කාල පදාසෙක
ඔරායන් පසුබිමෙන් වහින්නේ උල්කාය...... [More]
කවි| ඇගේ දරුවන් අමතන ඇගෙ හදවතේ බස් වහර !

28-Secs

(වින්ද්‍යා ආරියරත්න) කොට්ට පුළුං ගස් පෙළක
කිරි පැහැ පුළුං කැටි
සුළං රැළි මත නැළවෙයි

වැට මායිමක
වැටහිරියා අතු අඟිස්සක... [More]
අදහස්| සන්ධ්‍යා එක්නැලිගොඩට ඇමරිකාවේදී ගැරී වෙබ් මුණගැසුනාද?

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) සන්ධ්‍යා එක්නැලිගොඩ මහත්මියට ඇමරිකානු රාජ්‍ය දෙපාර්තමේන්තුව මගින් උපහාර පදක්කමක් පිරිනැමූ බව පසුගිය දා මාධ්‍ය මගින් වාර්තා වුනා. ඇය ඇතුළු ලොව... [More]
කරන්ට්ස්| ඇයි කුමක්ද ඔය මඳ සිනහවේ තේරුම?

43-Secs

(විමල් කැටිපෙආරච්චි) ඉතින් කොහොමද සොහොයුර
හතළිස් හය වසරක නිරීක්ෂණ..
දෑස තව සිහින් කර ඈත දුර බලාගෙන හෙළන
ඇයි කුමක්ද ඔය මඳ සිනහවේ තේරුම ?

අද අප්‍රේල් පහ දෙදහස් දා හත... [More]
කවි| අපේ තාත්තා

10-Secs

(උපේක්ෂා ප්‍රේමතිලක) සල්පිලක සෙනඟ හිනස්සා
අපේ බඩගිනි පිස්සා
වෙස්මුහුණ ඇතුළේ
හිටපු අපෙ තාත්තා

කූරු හිසකේ -රැළි ගස්සා... [More]
වෙසෙස්| රේගනොමික්ස් සිට රනිල්නොමික්ස් නොහොත් සුපිරි ආර්ථික සමාජ ආශ්වාදයේ සිට අර්බුදය දක්වා

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) අසුව දශකයේ ඇමරිකාවේ ජනාධිපතිව සිටි රොනල්ඩ් රේගන්ගේ ආර්ථික උපදේශකයා වූයේ ආචාර්ය ආතර් ලෆ්ටර් නැමැත්තෙක්. සුපිරි ධනවතුන්ට ආර්ථික සහන සලසා දීම... [More]
ඔත්තු| මහාචාර්ය ගම්ලත් සැමරුම - මාර්තු 29

22-Secs

ලාංකීය බුද්ධිමය සංස්කෘතිය තුළ ප්‍රබල භූමිකාවක් ඉටුකළ මාක්ස්වාදී බුද්ධිමතෙක් වන මහාචාර්ය සුචරිත ගම්ලත්ගේ සිව්වන වර්ෂ... [More]
රංග| ආදරයේ දයලෙක්තිකය- සුරූපිය හා මෘග

7-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) සම්මානිත මහාචාර්ය සුනන්ද මහේන්ද්‍රයන්ගේ අභිනව නාට්‍ය නිර්මාණය, 'සුරූපිය හා මෘග' පසුගිය දිනෙක කැළණිය විශ්වවිද්‍යාලයීය රංග ශාලාවේදී රඟදැක්විණි. 'නිදහස් වෘත්තාන්ත රංගයක්'... [More]
කවි| පාස්

36-Secs

(පද්මිණි ශ්‍රියාලතා ) අවසර පත්‍රයක් නොමැතිව මහරෝහලේ දොරටුවෙන් ඇතුළු වීමට උත්සාහ කළ තරුණයෙක් හා බහින් බස් වූ ආරක්ෂක නිළධාරියාගේ කොලරයෙන් අල්ලා "අප්පච්චි උඹේද නැත්නම් මගේද?" යැයි ඔහු දැඩිව අසනු, මම අසා සිටියෙමි.

කටු සැමිටියෙන් තලන විට රුදුරු ඉර එළිය
මහ දවල් කදෝකිමි පිට පනිණ දෑස් අග
දූලි දුම් වලාවේ බොඳ වෙමින් මතුවෙමින්
පොළෝ ගැබ කැණ නිධන් සෙවූ අපෙ අප්පච්චි... [More]
පරිවර්තන| මට අවැසි ඔබ නිශ්චලව ඉන්න

40-Secs

(පබ්ලෝ නෙරූදා | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) මට අවැසි ඔබ නිශ්චලව ඉන්න
හරියට නො පවතින්නාක් මෙන් වෙන්න
ඈතම ඈත දුරකින් යන්තම් මාව ඇහෙන්න
මගේ හඬ ස්වර ස්පර්ශ නො කරන්න
හරියට ම කිව්වොත් ඔබේ ඇස් වෙනතක පියඹා යන්න
දෙතොල හාදුවකින් ගොළු කළා මෙන් ඉන්න... [More]
කතන්දර| දොළොස්දාහක්

5-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "දැන් නම් මගෙ ඉවසීමේ රතුකට්ට පැනලා අභී." ආලියා දෙතොල නොපිට පෙරලමින් ස්කයිප තිරය දෙස බැලීය. ඇගේ බාහුවලට කිටිකිටියේ සිරවූ ටෙඩිවළසා... [More]
අදහස්| බොරළුගොඩ සිංහයාගේ පුත්තරයා

3-Mins

(ජනරඟ විජඉඳු දේවසුරේන්ද්‍ර) දිනේෂ් මන්ත්‍රීතුමා එදා ගෙදර ගියේ ගොඩක් හවස් වෙන්නය. පැය ගාණක් තිස්සේ දියත පාර්ක් එකේ එහා පැත්තේ ගහක් යටට වෙලා ෂේප්... [More]
කවි| නික්මීම

52-Secs

(බුද්ධික දිනේෂ් මානවසිංහ ) සුවිසාල කැදැල්ලක බිළිඳු විය පසුකරේ
රැකවරණ තිබුණි මට ඒ සොඳුරු මන්දිරේ
එය තැනුව මවුපියන් දෙදෙනාට පින් පිරේ
මමයි හිමිකරු උනේ එහි ඉදිරි කාමරේ

මගේ හා මිතුරන්ගෙ රජ දහන ඒ කුටිය... [More]
Cine| විපරීත යුගයක තරුණ සිනමාව

7-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) මොනවා අඩුපාඩුව තිබුණද කියමන් අතින් කිසිදා හිඟයක් නොමැති අප රටෙහි 'යකඩ මල්ලට ගුල්ලො ගැහුවා නං පන් මල්ල නොබලම වීසි කරපිය'... [More]
වෙසෙස්| ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ඇස් වහ වදිනවා වැඩියිලු!

3-Mins

(දුලංජලී මුතුවාඩිගේ) 'ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඇස්වහ වදිනවා වැඩියි. ඇස්වහ නිසා ඉදුණු තක්කාලි පුපුරනවා. ලස්සන ගැහැණු ළමයි බලාගෙන ඉන්දැද්දිම කැත වෙනවා.'... [More]
කවි| මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය

19-Secs

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ඉඳුදුන්නෙ හුය ලිහුණු ඉසිඹුවක
සියක් පැහැ පිනිවලට අත් විසුල
පතන් බිම් පුරා පිපි මල් පමණක්ද...,

මල් පෙති තරම් සියුමැලි
ඒ තරමටම සියුම් පැහැ ඇති... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook