Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ඇස් වහ වදිනවා වැඩියිලු!
බූන්දි, 19:02:45
'ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඇස්වහ වදිනවා වැඩියි. ඇස්වහ නිසා ඉදුණු තක්කාලි පුපුරනවා. ලස්සන ගැහැණු ළමයි බලාගෙන ඉන්දැද්දිම කැත වෙනවා.' මෙවැනි කතාවක් අතීතයේ සිට අප ව්‍යවහාරයේ පවතී. 'ඇස්වහ කටවහ' යනු වර්තමානයේ අප කතාබහට ලක් කරන පොදු මාතෘකාවකි. අතීතයේ තිබූ මානව ගති සිරිත් සිතුම් පැතුම් චර්යාවන් වර්තමානය වනවිට ඉවත් වී ඇතැයි පැවසුණ ද ඇස්වහ කටවහ යනු දිනෙන් දින නවීකරණය වෙමින් පවත්නා අධි විශ්වාසයකි. එයට හොදම උදාහරණය නම් අතී නවීන මෝස්තරයේ හයිබ්‍රිඩ් වාහනවල පවා බෆරයේ ඇස්වහ කටවහ කැපීමේ දෙහි ගෙඩි කීපයත් අමු මිරිස් කරල් කීපයත් එල්ලී පැවතීමයි. නමුත් මෙම ඇස්වහ කටවහ නම් වූ අධි විශ්වාස සම්බන්ධයෙන් මේ දක්වා විධිමත් ගවේෂණයක් හෝ විමර්ශනයක් සිදු කෙරී නැත. ඒ පිළිබදව විමර්ශනයක් ක‍ළහොත් ඉතා රසවත් කරුණු රාශියක් අපට සොයා ගන්නට පුළුවන.

ඇස්වහ කටවහ සදහා පහසුවෙන්ම සහ වැඩි වශයෙන්ම ගොදුරු වන්නේ යැයි කියන්නේ ළදරුවන් සහ රූමත් තරුණියන්ය. ඇස්වහ නිසා රූමත් තරුණියන් කැතවන අතර ළදරුවන්ට සිරුර පුරා ඇස්වහ බිබිළි දමයි. එනම් ළපටි, ලාමක, ලද බොලඳ දෑ වැඩි වශයෙන් ඊට ගොදුරු වන බව ජන විශ්වාසයයි. ඊට අමතරව බවබෝගවලින් තක්කාලි, පුහුල්, කෙසෙල් ආදියට වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වදී. මේවායේ ඇති මෘදු බව එයට හේතුව ලෙස සැළකිය හැකිය. දිරා ගිය සිරුරු සහිත රළු පරළු කාන්තාවන්ට ඇස්වහ වැදීම අඩුය. එමෙන්ම බවබෝගවලින් මුරුංගා ආදී රළු බෝගවලට ඇස්වහ වැදීම අඩුය. මේවා තක්කාලි සහ රූමත් තරුණියන් මෙන් මෘදු නොවන අතර කටුක බවින් යුක්ත ය. මේ අනුව මෘදුබවින් වැඩි දේ සදහා ඇස්වහ වැදීම වැඩි බවටත් රළු දේ සදහා ඇස්වහ වැදීම අඩු බවටත් ඇති නිර්ණායකයේ යම්කිසි සැළකිය යුතු කරුණක් තිබේ.

සතුන් පිළිබදව සළකා බැලීමේදී ගෘහස්ථ සතුන්ට ඇස්වහ වැදීම වැඩිය. විශේෂයෙන්ම පුහුණු කරන ලද සතුන්ට සහ ආදරයට ඇති කරන සතුන්ට වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වදී. කතා කරන්නට පුහුණු කළ ගිරවුන්, මයිනුන් වැනි පක්ෂීන්ට ද අලි ඇතුන් වැනි සතුන්ට ද වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වැදීමේ ප්‍රවණතාවක් ඇතැයි පැවසේ. එසේම වනයේ සෑදුණු වන පළවැලවලට කිසිදා ඇස්වහ නොවදින අතර වනයේ ජීවත් වන සතුන්ට ද එසේ ඇස්වහ නොවදී. මොණරා පිල් විදහාගෙන කොපමණ අලංකාර නැටුම් නැටුවද මොණරාට ඇස් වහ වදින්නේ නැත. එමෙන්ම පිං තාලි, අම්බලම් වැනි පොදු පාවිච්චිය සදහා ඉදි කර ඇති දේවලට ද පූජනීය ස්ථාවලට ද රජයේ දේපළවලට ද ඇස්වහ වදින්නේ නැත. ඒ අනුව ඇස්වහ වදිනු ලබන්නේ ‍පෞද්ගලික දේවල්වලට බව මින් ඉතා හොඳින් පැහැදිලි වේ.

එමෙන්ම ඇස්වහ කපන්නේ යැයි සැළකෙන දෙහි ගෙඩි සහ අමු මිරිස් පෞද්ගලික බස් රථවලට එල්ලනු අප ඕනෑතරම් දැක තිබේ. නමුත් ඒවා පොදු ගමනාගමනය සදුහා යොදවා ඇති ලංගම බස් රථවල එල්ලා නැති අතර ඒවාට ඇස්වහ වදින්නේ ද නැත. පෞද්ගලික වෙළද සැලකට ඇස්වහ වැදුණ ද සමූපකාරවලට, කෝප් සිටිවලට ඇස් වහ වදින්නේ නැත.



ඇස්වහ කටවහ දුරු වේවා යනුවෙන් නිතර ව්‍යවහාර කරනු ඔබ ඇතිවාට සැක නැත. එම ඇස්වහට වඩා බරපතල දෙයක් ලෙස හෝවහ සැළකිය හැකිය. නමුත් මෙම හෝවහ යන වචනය වර්තමානයේ ව්‍යවහාර වනුයේ කලාතුරකිනි. ඇස්වහ යනු ඉංග්‍රීසි බසින් 'evil eye' වන අතර කටවහ 'evil mouth' ලෙස හඳුන්වනු ලැබේ. හෝවහ යනු 'evil thought' ලෙස හදුන්වා තිබේ. ඇස්වහ කටවහ ඊර්ෂ්‍යාව මත පදනම් වූවක් වන අතර එය සම්ප්‍රේෂණය වන්නේ සාමාන්‍ය ජන සමාජය තුළ පමණි. එනම් උසස් ජන සමාජවල ජීවත් වන මහා ධනකුවේරයන්ගේ දේපලවලට හෝ රාජ රාජ මහාමාත්‍යදීන්ට ද ඇස්වහ වදින්නේ නැත. සාමාන්‍ය ජන සමාජය තුළ ඊර්ෂ්‍යා කළ හැකි ඥාති මිත්‍රාදීන්ට වැඩි වශයෙන්ම ඇස්වහ වදිනු ලබයි. ලොව සිටින ධනවත්ම පුද්ගලයාට කිසිවකු ඊර්ෂ්‍යා නොකළ ද අප අතරම සිටින අපේම මට්ටමේ හිත මිතුරන්ට, ඥාතීන්ට ඕනෑතරම් ඊර්ෂ්‍යාකාරයෝ සිටිති.

හෝවහ යනු හුදු ඊර්ෂ්‍යාව මත පදනම් වූවක් නොවේ. යමෙකුගේ කීර්තිය පිළිබදව ඇසීමෙන් හෝ දැකීමෙන් තමන් තුළ ඇතිවන ස්වාසය හෝවහ ලෙස නම් කෙරේ. ස්වාසය යනු හීල්ලීමයි. මෙය බහුල වශයෙන්ම සමාජය තුළ පවතී. උදාහරණ ලෙස මෙසේ සිතමු. යමෙකු ගමනක් යනවිට ඉතා අලංකාර නිවසක් දැක 'අනේ මේ වගේ ලස්සන ගෙදරක් මට නෑනෙ' යනුවෙන් සිතන්නට යොමු විය හැකිය. එම නිවසේ අයිතිකරුවන් කවුද යන්න ගැන පවා ‍ඔවුන් දන්නේ නැත. නමුත් නිවස දිහා බලමින් හීල්ලීම හෝවහ ලෙස නම් කෙරේ. එය ඊර්ෂ්‍යාව නොව තමාට ළගා වෙන්නට බැරි දෙයක් පිළිබදව පවත්නා අතෘප්තිකර ආශාවයි. 'මෙම නිවසට බුදු සරණයි', 'මෙම නිවසට ජේසු පිහිටයි', ‍'මෙම නිවසට දෙවි පිහිටයි' ආදී වශයෙන් සමහර නිවෙස් ඉදිරිපිට බෝඩ් ගසා තිබෙන්නේ ද මෙම හෝවහවලින් ගැලවීම පිණිසය. යමෙකු නිවසක් දෙස බලා හූල්ලනු වෙනුවට විශාල බෝඩ් ලෑල්ල දෙස බලා සිතන්නේ නැතිවම එය කියවීම මගින් නිවසට ආශිර්වාදයක් සිදු වෙතැයි හිමිකරුවෝ බලාපොරොත්තු වෙති. මේ ආකාර‍යට සළකා බැලීමේ දී මිනිසා වැඩි වැඩියෙන්ම බිය වී ඇත්තේ ඇස්වහට කටවහට නොව හෝවහට ය. නමුත් වර්තමානයේ ඇස්වහ කටවහ ගැන කියනවා විනා හෝවහ පිළිබද කතාවක් නැත.

ඇස්වහ නිවාරක ලෙස යොදා ගනු ලබන දෙහි, අමු මිරිස් සහ පුහුල් ආදියට ඇස්වහ උරා ගන්නේ යැයි මතයක් තිබේ. නමුත් දෙහි ගස්වල තිබියදීත්, අමු මිරිස් ගස්වල තිබියදීත්, පුහුල් වැල්වල තිබියදීත් එම වගාවලට ඇස්වහ වදින බව ජන විශ්වාසයයි. ඇස්වහ නිවාරක ද්‍රව්‍යවලට ඇස්වහ වැදීම තවදුරටත් අප විවිධ අයුරින් සිතා බැලිය යුතු කරුණකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Traditional Beliefs, Evil Eye, Evil Mouth, Evil Thought, Superstitious Beliefs
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?
ආරියසේන යූ ගමගේ- සොඳුරු මතක ඉතිරි කොට නික්ම ගිය වෛද්‍යවරයා
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ක්‍රිස් හෙජස් කියයි.
අප දැන් සිටින්නේ වෛද්‍යවරුන් විසින් සෞඛ්‍යය වනසන, නීතිවේදීන් විසින් සාධාරණය වනසන, විශ්වවිද්‍යාල විසින් දැනුම වනසන, ආණ්ඩු විසින් නිදහස වනසන, මාධ්‍ය විසින් තොරතුරු වනසන, ආගම විසින්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
ඔත්තු| කැටිපෙගෙන් 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' - ජුලි 24

16-Secs

විමල් කැටිපෙආරච්චි විසින් රචිත පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය 'හමුවෙන්න තවම හැකි කොම්රේඩ්' 2018 ජූලි 24 දා... [More]
කවි| මල් බදාගෙන ගස් මැරෙන්නේ අන්න ඒකයි ශාන්තී

36-Secs

(සඳිනි ප්‍රාර්ථනා තෙන්නකෝන්) අන්න කෙළවර මලක් පිපිලා,
ඔබත් දැක්කද ශාන්තී,
ගමේ මුදුනෙම අහස කිට්ටුව,
හිනා නගනව ශාන්තී

තල මලක් නම් මළ ගෙයක්,... [More]
කවි| ඒ මුහුණ

31-Secs

(මංජුල වෙඩිවර්ධන) ඒ මුහුණ අහිංසක වෙන්න බැරිකමක් නෑ
ඒත් ඒ ආදරේ අහිංසක නෑ.

කටහඬත් නිවී ඇති බව ඇත්ත
පපුව ඇතුළට ඇවිත්
හෘද සන්තානයේ අඩි තබා ඇවිදිද්දි... [More]
කවි| ෂැන්ග්‍රිලා....

25-Secs

(දමිත් වැලිකල) නොයන්න සැංඟිලා
ඉන්න බැරිද මාත් එක්ක ළං වෙලා...
අත් අල්ලං කතා කරමු හිනැහිලා..
දකින දකින හැම හීනෙම ෂැන්ග්‍රිලා..
උඹ හිටියා මං යන මං අවුරලා..... [More]
පරිවර්තන| අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්

30-Secs

(ඔටෝ රෙනෙ කැස්ටිලෝ | මහේෂ් මුණසිංහ) එක් දිනෙක
මගේ රටෙහි වෙසෙන
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන් ව
ප්‍රශ්න කරාවි
සාමාන්‍ය මිනිසුන් පැමිණ
එදිනෙදා දිවි ගැටගහන... [More]
කවි| ඇනා සර්ගෙව්යනාගේ කවිය

24-Secs

(මොනිකා රුවන් පතිරණ) ජීවිතයෙ ගැල ඇදුණු වසර යුග
ගිම් නොනිමි එකම දිගු ගමනක් ය
තැවුල් ගිනි පුළිඟු හද සිදුරු කළ
කිහිරඟුරු විසුළ මරු කතරක්ය

නිල දිදුල කදෝ පැණි එළියෙහි ද... [More]
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook