Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ඇස් වහ වදිනවා වැඩියිලු!
බූන්දි, 19:02:45
'ඉදුණු තක්කාලිවලටයි ලස්සන ගැහැණු ළමයින්ටයි ඇස්වහ වදිනවා වැඩියි. ඇස්වහ නිසා ඉදුණු තක්කාලි පුපුරනවා. ලස්සන ගැහැණු ළමයි බලාගෙන ඉන්දැද්දිම කැත වෙනවා.' මෙවැනි කතාවක් අතීතයේ සිට අප ව්‍යවහාරයේ පවතී. 'ඇස්වහ කටවහ' යනු වර්තමානයේ අප කතාබහට ලක් කරන පොදු මාතෘකාවකි. අතීතයේ තිබූ මානව ගති සිරිත් සිතුම් පැතුම් චර්යාවන් වර්තමානය වනවිට ඉවත් වී ඇතැයි පැවසුණ ද ඇස්වහ කටවහ යනු දිනෙන් දින නවීකරණය වෙමින් පවත්නා අධි විශ්වාසයකි. එයට හොදම උදාහරණය නම් අතී නවීන මෝස්තරයේ හයිබ්‍රිඩ් වාහනවල පවා බෆරයේ ඇස්වහ කටවහ කැපීමේ දෙහි ගෙඩි කීපයත් අමු මිරිස් කරල් කීපයත් එල්ලී පැවතීමයි. නමුත් මෙම ඇස්වහ කටවහ නම් වූ අධි විශ්වාස සම්බන්ධයෙන් මේ දක්වා විධිමත් ගවේෂණයක් හෝ විමර්ශනයක් සිදු කෙරී නැත. ඒ පිළිබදව විමර්ශනයක් ක‍ළහොත් ඉතා රසවත් කරුණු රාශියක් අපට සොයා ගන්නට පුළුවන.

ඇස්වහ කටවහ සදහා පහසුවෙන්ම සහ වැඩි වශයෙන්ම ගොදුරු වන්නේ යැයි කියන්නේ ළදරුවන් සහ රූමත් තරුණියන්ය. ඇස්වහ නිසා රූමත් තරුණියන් කැතවන අතර ළදරුවන්ට සිරුර පුරා ඇස්වහ බිබිළි දමයි. එනම් ළපටි, ලාමක, ලද බොලඳ දෑ වැඩි වශයෙන් ඊට ගොදුරු වන බව ජන විශ්වාසයයි. ඊට අමතරව බවබෝගවලින් තක්කාලි, පුහුල්, කෙසෙල් ආදියට වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වදී. මේවායේ ඇති මෘදු බව එයට හේතුව ලෙස සැළකිය හැකිය. දිරා ගිය සිරුරු සහිත රළු පරළු කාන්තාවන්ට ඇස්වහ වැදීම අඩුය. එමෙන්ම බවබෝගවලින් මුරුංගා ආදී රළු බෝගවලට ඇස්වහ වැදීම අඩුය. මේවා තක්කාලි සහ රූමත් තරුණියන් මෙන් මෘදු නොවන අතර කටුක බවින් යුක්ත ය. මේ අනුව මෘදුබවින් වැඩි දේ සදහා ඇස්වහ වැදීම වැඩි බවටත් රළු දේ සදහා ඇස්වහ වැදීම අඩු බවටත් ඇති නිර්ණායකයේ යම්කිසි සැළකිය යුතු කරුණක් තිබේ.

සතුන් පිළිබදව සළකා බැලීමේදී ගෘහස්ථ සතුන්ට ඇස්වහ වැදීම වැඩිය. විශේෂයෙන්ම පුහුණු කරන ලද සතුන්ට සහ ආදරයට ඇති කරන සතුන්ට වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වදී. කතා කරන්නට පුහුණු කළ ගිරවුන්, මයිනුන් වැනි පක්ෂීන්ට ද අලි ඇතුන් වැනි සතුන්ට ද වැඩි වශයෙන් ඇස්වහ වැදීමේ ප්‍රවණතාවක් ඇතැයි පැවසේ. එසේම වනයේ සෑදුණු වන පළවැලවලට කිසිදා ඇස්වහ නොවදින අතර වනයේ ජීවත් වන සතුන්ට ද එසේ ඇස්වහ නොවදී. මොණරා පිල් විදහාගෙන කොපමණ අලංකාර නැටුම් නැටුවද මොණරාට ඇස් වහ වදින්නේ නැත. එමෙන්ම පිං තාලි, අම්බලම් වැනි පොදු පාවිච්චිය සදහා ඉදි කර ඇති දේවලට ද පූජනීය ස්ථාවලට ද රජයේ දේපළවලට ද ඇස්වහ වදින්නේ නැත. ඒ අනුව ඇස්වහ වදිනු ලබන්නේ ‍පෞද්ගලික දේවල්වලට බව මින් ඉතා හොඳින් පැහැදිලි වේ.

එමෙන්ම ඇස්වහ කපන්නේ යැයි සැළකෙන දෙහි ගෙඩි සහ අමු මිරිස් පෞද්ගලික බස් රථවලට එල්ලනු අප ඕනෑතරම් දැක තිබේ. නමුත් ඒවා පොදු ගමනාගමනය සදුහා යොදවා ඇති ලංගම බස් රථවල එල්ලා නැති අතර ඒවාට ඇස්වහ වදින්නේ ද නැත. පෞද්ගලික වෙළද සැලකට ඇස්වහ වැදුණ ද සමූපකාරවලට, කෝප් සිටිවලට ඇස් වහ වදින්නේ නැත.



ඇස්වහ කටවහ දුරු වේවා යනුවෙන් නිතර ව්‍යවහාර කරනු ඔබ ඇතිවාට සැක නැත. එම ඇස්වහට වඩා බරපතල දෙයක් ලෙස හෝවහ සැළකිය හැකිය. නමුත් මෙම හෝවහ යන වචනය වර්තමානයේ ව්‍යවහාර වනුයේ කලාතුරකිනි. ඇස්වහ යනු ඉංග්‍රීසි බසින් 'evil eye' වන අතර කටවහ 'evil mouth' ලෙස හඳුන්වනු ලැබේ. හෝවහ යනු 'evil thought' ලෙස හදුන්වා තිබේ. ඇස්වහ කටවහ ඊර්ෂ්‍යාව මත පදනම් වූවක් වන අතර එය සම්ප්‍රේෂණය වන්නේ සාමාන්‍ය ජන සමාජය තුළ පමණි. එනම් උසස් ජන සමාජවල ජීවත් වන මහා ධනකුවේරයන්ගේ දේපලවලට හෝ රාජ රාජ මහාමාත්‍යදීන්ට ද ඇස්වහ වදින්නේ නැත. සාමාන්‍ය ජන සමාජය තුළ ඊර්ෂ්‍යා කළ හැකි ඥාති මිත්‍රාදීන්ට වැඩි වශයෙන්ම ඇස්වහ වදිනු ලබයි. ලොව සිටින ධනවත්ම පුද්ගලයාට කිසිවකු ඊර්ෂ්‍යා නොකළ ද අප අතරම සිටින අපේම මට්ටමේ හිත මිතුරන්ට, ඥාතීන්ට ඕනෑතරම් ඊර්ෂ්‍යාකාරයෝ සිටිති.

හෝවහ යනු හුදු ඊර්ෂ්‍යාව මත පදනම් වූවක් නොවේ. යමෙකුගේ කීර්තිය පිළිබදව ඇසීමෙන් හෝ දැකීමෙන් තමන් තුළ ඇතිවන ස්වාසය හෝවහ ලෙස නම් කෙරේ. ස්වාසය යනු හීල්ලීමයි. මෙය බහුල වශයෙන්ම සමාජය තුළ පවතී. උදාහරණ ලෙස මෙසේ සිතමු. යමෙකු ගමනක් යනවිට ඉතා අලංකාර නිවසක් දැක 'අනේ මේ වගේ ලස්සන ගෙදරක් මට නෑනෙ' යනුවෙන් සිතන්නට යොමු විය හැකිය. එම නිවසේ අයිතිකරුවන් කවුද යන්න ගැන පවා ‍ඔවුන් දන්නේ නැත. නමුත් නිවස දිහා බලමින් හීල්ලීම හෝවහ ලෙස නම් කෙරේ. එය ඊර්ෂ්‍යාව නොව තමාට ළගා වෙන්නට බැරි දෙයක් පිළිබදව පවත්නා අතෘප්තිකර ආශාවයි. 'මෙම නිවසට බුදු සරණයි', 'මෙම නිවසට ජේසු පිහිටයි', ‍'මෙම නිවසට දෙවි පිහිටයි' ආදී වශයෙන් සමහර නිවෙස් ඉදිරිපිට බෝඩ් ගසා තිබෙන්නේ ද මෙම හෝවහවලින් ගැලවීම පිණිසය. යමෙකු නිවසක් දෙස බලා හූල්ලනු වෙනුවට විශාල බෝඩ් ලෑල්ල දෙස බලා සිතන්නේ නැතිවම එය කියවීම මගින් නිවසට ආශිර්වාදයක් සිදු වෙතැයි හිමිකරුවෝ බලාපොරොත්තු වෙති. මේ ආකාර‍යට සළකා බැලීමේ දී මිනිසා වැඩි වැඩියෙන්ම බිය වී ඇත්තේ ඇස්වහට කටවහට නොව හෝවහට ය. නමුත් වර්තමානයේ ඇස්වහ කටවහ ගැන කියනවා විනා හෝවහ පිළිබද කතාවක් නැත.

ඇස්වහ නිවාරක ලෙස යොදා ගනු ලබන දෙහි, අමු මිරිස් සහ පුහුල් ආදියට ඇස්වහ උරා ගන්නේ යැයි මතයක් තිබේ. නමුත් දෙහි ගස්වල තිබියදීත්, අමු මිරිස් ගස්වල තිබියදීත්, පුහුල් වැල්වල තිබියදීත් එම වගාවලට ඇස්වහ වදින බව ජන විශ්වාසයයි. ඇස්වහ නිවාරක ද්‍රව්‍යවලට ඇස්වහ වැදීම තවදුරටත් අප විවිධ අයුරින් සිතා බැලිය යුතු කරුණකි.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Traditional Beliefs, Evil Eye, Evil Mouth, Evil Thought, Superstitious Beliefs
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව
ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
BoondiLets
නෙල්සන් මැන්ඩෙලා කියයි.
විජයග්‍රහණය සැමරුම් අභිමුව අන් සියල්ලන් පෙරමුණෙහි ද ඔබ ඔවුන් පසුපසින් ද හිඳ නායකත්වය දිය යුතු වන්නේය. එහෙත් අභියෝගයන් සහ අනතුරු අබිමුවෙහි දී ඔබ හැමවිටම පෙරමුණ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
අදහස්| මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ... [More]
වෙසෙස්| ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) "මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම... [More]
පොත්| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට- විමසුමක්

3-Mins

(අනිල් හේරත්) ෆේස්බුක්. අද කාලයේ වඩාත්ම ආකර්ශණීය සංජානන මාධ්‍යය විය යුතු ය. බොහෝ දෙනා බොහෝ දෑ ලියන. කවි කෙටිකතා විචාර ඈ විවිධ... [More]
කවි| මා බිරිඳ උවැසියක වී

10-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) දැල් තිර අතරින්
පෙනෙයි ඈ
ඔබ යනු, මොබ එනු
තෙල් මල් ගෙන, සුවඳ දුම් ගෙන

මල්, දෝතක්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook