Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
යුරිපිඩීස් චිත්‍රණය කළ ස්ත්‍රීත්වය
බූන්දි, 18:14:50
සම්භාව්‍ය ඇතැන්ස් පුර (ක්‍රි.පූ. 480-323) ස්ත්‍රියගේ අවකාශය වූකලී, ඓතිහාසික ග්‍රීක ඉතිහාසය තුළ, අන් කාල පරිච්ඡේදයන්ට සාපේක්ෂව ගත් කල යම් කිසි පසුගාමිත්වයක් පෙන්වුම් කළ අවකාශයකි. යුදකාමී පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජ වපසරියක් තුළ, සම්භාව්‍ය යුගයේ ග්‍රීක කාන්තාව, මූලික වශයෙන් ගෘහය තුළට කොටුවූ අයෙක් විය. එම යුගයෙහි විශිෂ්ඨතම ග්‍රීක දේශපාලනික හඳුන්වාදීමක් වූ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ජන බලයෙන් (democracy) පවා ඇයව සපුරා ඉවත් කොට තැබිණි. යම්තරමක හෝ සමාජ පිළිගැනීමක් ලද්දේත්, සමාජය හා ගැටීමට තරම් බුද්ධිමත් බවක් සහිත වූයේත් හෙටෙයිරා (hetaera) යන නාමයෙන් හැඳින්වූ ඉහළ පෙළේ නගර සෝභනියන් පමණි.

මෙම යථාර්ථයට අභියෝග කරන අයුරින් ගොඩ නැඟුනු කාන්තා චරිත අප සමකාලීන ග්‍රීක නාට්‍යකරුවන්ගේ කෘති තුළින් දකින මුත් (සොෆොක්ලීස්- ඇන්ටිගනී, ඊසිකිලස්- ක්ලයිටමෙන්ස්ට්‍රා) සර්වකාලීන සහ විශ්වීය තලයක ලා, පුරුෂමූලික සමාජයක ගැහැනිය මුහුණ දෙන අසාධාරණයත්, ඒ අසාධාරණය හමුවේ ඉන්ද්‍රඛීලයක් සේ නැඟී පුරුෂෝත්තමවාදයට අභියෝග කරන නිර්භයත්වයත් තම නාට්‍ය කෘති තුළින් ඉහළින්ම විදහා පෑවේ යුරිපිඩීස් (ක්‍රි.පූ. 480-406)ය.

යුරිපිඩීස් යනු පූර්ව ස්ත්‍රීවාදියෙක් ද (proto-feminist), එසේත් නැතිනම් ස්ත්‍රී විරෝධියෙක් ද (misogynist) යන්න අද වන තුරුත් ග්‍රීක නාට්‍ය හදාරන්නන් අතර විවාදයට තුඩුදෙන කරුණකි. මෙහිදී යුරිපීඩීස් විසින් ගොඩනැඟූ ස්ත්‍රී චරිතයන්හී ඇති සංකීර්ණත්වයත්, සමකාලීන පමණක් නොව සර්වකාලීන වශයෙන් ස්ත්‍රීය පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජයක මුහුණ දෙන දුක් ගැහැටත්, ස්ත්‍රියකගේ ඇසින් නිර්මාණය කරන ආකාරය ඔහුගේ නාට්‍ය හරහා විදහා දැක්වීම ඔහු පූර්ව ස්ත්‍රීවාදියෙක් යැයි හඳුන්වා දීමට ප්‍රමුඛ කාරණා වන අතර, ඔහුගේ කෘති තුළින් ගැහැණුන් නරකෙන්, අශාවන්ගෙන් පිරි, පළි ගැනීමේ චේතනාවන්ගෙන් මඩනා ලද, දරුණු ගති වලින් හෙබි ලෙස හුවා දැක්වීම, ඔහු ස්ත්‍රී විරෝධියෙකු ලෙස හංවඩු ගැසීමට රුකුල් දෙයි.

නමුත් අප මෙහිලා සිතිය යුතු යමක් ඇත. ඒ, ග්‍රීක නාට්‍ය වල ප්‍රතිබිම්භිත වීර පුරුෂ චරිතවලට පරිභාහිර කිසිවක් ඔහු තම ස්ත්‍රී චරිත තුළ ඉස්මතු නොකරන බවයි. අපට හුරු පුරුදු ග්‍රීක වීර පුරුෂ චරිත ගැන සිතා බලන්න. ඔවුන් මිනීමැරුමෙන්, පාවාදීමෙන්, ආශාවන්ගෙන්, පළිගැනීමේ චේතනාවෙන් පිරි ස්වාභාවික මිනිසුන්‍ ය. ඔවුන්ගේ දුශ්ශීලත්වයක් තිබුන ද, එමගින් පුරුෂ වර්ගයා නරකයැයි හැඟීමක් සමාජ ගත නොවෙයි. මේ වීරයන් කැළ සමඟ යුරිපිඩීස් ඔහුගේ කාන්තා චරිත හොඳ නරක කැටිවූ, පිරුනු මිනිසුන් (human beings) ලෙස ගෙන එක් පෙළට සිටුවයි. (උදා- මීඩියා, ෆේඩ්‍රා) මෙයින් ඔහු බලාපොරොත්තු වන්නේ තම ස්ත්‍රී චරිතත් පුරුෂ චරිත හා සමාන බව නොවේද?


Pier Paolo Pasolini තැනූ Medea (1969) චිත්‍රපටයෙන්.

එමෙන්ම, බොහෝ විට ඔහුගේ ස්ත්‍රී චරිත තුල හමුවන දෙබස් අතර, "ස්ත්‍රීත්වය යනු ශාපයකි, දුර්වලකමකි" යන අදහස් ඇතුලත් දෙබස් ඛණ්ඩ මඟින් ඉස්මතුවන්නේ, ඒ චරිත තුළ පිරි වේදනාව හා ඉච්ඡාභංගත්වයයි. සිතන්න, ජීවිතයේ එමට දුක් ගැහැට විදි මීඩියා වන් කාන්තාවක්, පාවාදීම් වලට නතුව, අසරණව වේදිකාව මතට වී, වේදිකාව ගිගුම් දෙන හඬින් "අහෝ, ස්ත්‍රීත්වය යනු ශාපයෙකි"යැයි වේදනාවෙන් පැවසීමෙන් නරඹන්නා තුල ඇති වනුයේ (විශේෂයෙන් පුරුෂයන්ගෙන් සමන්විත සමකාලීන ඇතන්ස් ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙහි සිටින), තමා තමාවම ප්‍රශ්න කරගැනීමේ වරදකාරී සිතුවිල්ලක් ද, නැතහොත් ස්ත්‍රීත්වය පිළිබඳ වෛරී හැඟීමක් ද?

අනිත් අතට, යුදකාමීත්වය විසින් පුරවැසි ස්ත්‍රීන්ගෙන් තව තවත් දරුවන් වැදීම ඉල්ලාසිටින මොහොතක, "ස්ත්‍රියගේ ගරුත්වය රඳා පවතින්නේ පුරුෂයන් ඇයගේ හොඳ හෝ නොහොඳ ඉතාම අඩුවෙන් කතා කරන තරමටය" යන (පුර නායකයා වන පෙරික්ලීස්ගේ) ප්‍රපංචය මත සමකාලීන ස්ත්‍රීත්වය අර්තකතනය වන ඇතන්ස් සමාජය, "එක් වරක් දරුවන් බිහිකරනවාට වඩා දහස් වරක් යුද පෙරමුණක සිටගැනීමට මම කැමති"යැයි මීඩියා කරන අභීත කියමන විසින් කෙතරම් ගැඹුරකට සසල කරවන්නට ඇතිද? සැබැවින්ම වර්තමාන ස්ත්‍රීවාදි අවකාශය තුළ පවා සාකච්ඡාවට බඳුන් වන, පවතින සමාජ දේශපාලනික තත්ත්වයන් (status quo) ප්‍රශ්න කිරීමට ලක් කරන මෙවන් අදහස් ඔහුගේ කෘති තුල අපට නිබඳවම හමුවෙයි.



සැබැවින්ම ස්ත්‍රී මනෝභාවයන් පිළිබඳ මෙපමණ සියුම් ලෙස විශ්ලේෂ්ණය කල නාට්‍යකරුවෙක් ග්‍රීක ඉතිහාසයේ තවත් නොමැත. ඔහුගේ හිපොලිටස් නාට්‍යයෙහි සඳහන් ෆේඩ්‍රා චරිතය යනු, තම සැමියාගේ තුරුණු පුත්‍රයා පිළිබඳ, අනුරාගයෙන් දවන ලද ආදරයකින් බැදෙන ගැහැණියෙකි. මතුපිටින් බලන කල මෙය ස්ත්‍රීයකගේ රාගය නිසා නිර්මල තරුණ දිවියක් නැති වී යාම ලෙස පෙන්වුම් කලත්, චරිත චිත්‍රණයේදි යුරිපීඩිස් දක්වන විශිෂ්ඨත්වය තුල, යටි පෙළින් මෙහි වියමන උඩු යටිකුරු වෙයි. හිපොලිටස් යනු ස්ත්‍රීන් පිළිකුල් කරන, අහංකාර පරවශ තරුණයෙකි. නාට්‍ය තුල ඔහු ඉස්මතු වන්නේ, යථාර්ථයට එහා ගිය (eccentric) චරිතයක් ලෙසයි. නමුත් ඊට මුහුණලා ෆේඩ්‍රා සිටගන්නේ සාමාන්‍ය මිනිස් හැඟීම් වලින් පිරිපුන්, අනුරාගී කාන්තා චරිතයක් ලෙසය.

බොහෝ විට සෙසු චරිත හරහා කරන හැඳින්වීම්, විවේචන තුළින් සහ, දෙවියන්ගේ මැදිහත් වීම් තුලින්ද, යුරිපීඩීස්, ස්ත්‍රීය අරභයා ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙහි හෘද සාක්ෂිය අභියෝගයට ලක් කරයි.

යුරිපිඩීස් ස්ත්‍රී විරෝධියෙකු ලෙස හැඳින්වූන් අතර ඉදිරියෙන්ම සිටිනුයේ ඔහුගේ සමකාලීනයෙකු වූ ඇරිස්ටොෆනීස් ය. නමුත් එම නාට්‍ය පරිශීලනයේදි හැඟී යන්නේ, ස්ත්‍රීන්ට පහර ගැසීමට ඇරිස්ටොෆනීස්, යුරිපිඩීස් පළිහක් ලෙස භාවිතා කල බවයි. උදාහරණයක් ලෙස ඉහත සඳහන් වූ මීඩියාගේ වචන සමඟ, ඇරිස්ටොෆනීස් ගේ 'The Poet and the Women', යන කෘතියෙහි, සෙල්ලාකාර කාන්තාවක්, ඉතා සැහැල්ලුවෙන් සහ විනෝදයෙන් පවසන මෙම වචන කිහිපය සසඳා බලන්න.

"මම ලස්සන ඇඳුමක් ඇඳලා ඒක විහිදනවා මිනිහට පේන්න. එතකල් මගේ පෙම්වතා මට කෙළින් පහළ ඉඳන් ඉහළ බලා ඉන්නවා."


යුරිපිඩීස්(ක්‍රි.පූ. 480-406)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Euripides, Tragedian, Classical Athens, Heracles, Medea, Hippolytus, Electra, The Trojan Women, Bacchae, Electra, Aristophanes, Feminism, hetaera
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
මහේෂි බී. වීරකෝන්ගෙන් තවත් වියමන්
කවි
මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය
තවත් රංග බූන්දි
මරණය සහ කන්‍යාවිය මැවූ ඒරියල් ඩෝෆ්මන්
ආදරයේ දයලෙක්තිකය- සුරූපිය හා මෘග
කැඩපතට ගල් ගසා ගත් පේරාදෙණියේ ප්‍රේක්ෂකාගාරය
තරුවන් සරණයි [රේඩියෝ කතා අහන්න!]
කෞශල්‍යා ප්‍රනාන්දුගෙන් 'දුටු තැන අල්ලනු'
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ඉගිල්ලෙන මාළුවෝ චිත්‍රපටයෙන්
"බුදු වෙන්න හිතාගෙන වුනත් සිද්ධාර්ථ කුමාරයා යසෝදරා දේවිව දාල ගිය බව මම දන්නව. ඒ අය අපි වගේ නෙමෙයි. ආත්ම ගණන් පෙරුම් පුරපු අය."
****

"දන්නවද? සිද්ධාර්ථ කුමාරයා... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| ටෙඩිබෙයා සහ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය

5-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රවේශය

ප්‍රාථමික අවධියේදී ගැහැණු ළමුන් රුචි කරනුයේ තම අනුරුව දරන බෝනික්කන්ටය. අනාගතයෙහි වීමට අපේක්ෂිත මාතෘ සංකල්පයට සිය කුටුම්භ කාරකාදීන් සහ පොදු... [More]
ඔත්තු| කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින්- ජූලි 25

39-Secs

ඉන්ටර් ඇක්ට් නාට්‍ය කණ්ඩායම පසුගිය වසර පුරා පවත්වාගෙන ආ කොළඹ නාට්‍ය කතිකාව නව මුහුණුවරකින් මේ... [More]
ඔත්තු| ඇත්ත- මුහුලස කතිකාව- ජූලි 18

23-Secs

"ලංකාවෙ ආර්ට් එකට විචාරයක් මොකටද?" මැයෙන් 'ඇත්ත' පුවත්පත විසින් සංවිධානය කරන "ඇත්ත- මුහුලස කතිකාවෙහි" දෙවැනි... [More]
වෙසෙස්| නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [අවසන් කොටස]

10-Mins

(සුදර්ශන සමරවීර) මාතෘකාවක් සොයන වචන අනූතුන්දාහක්

ආරියවංශ අබේසේකර ලියූ, සිංහල දෙමළ වාර්ගික අර්බුදය පිළිබඳ ගැඹුරු සංවාදයකට හවුල් වෙන්නට වලිකන මේ කෘතිය ප්‍රබන්ධකතාවේ සත්‍යාභාසී... [More]
ඔත්තු| "දැහැමි ද මෙ දිවයින" සමග "Glimpses of a shattered Island"- ජූලි 20

10-Secs

චූලානන්ද සමරනායක විසින් රචිත කාව්‍ය ග්‍රන්ථ ද්විත්වය, "දැහැමි ද මෙ දිවයින" සහ "Glimpses of a... [More]
කතන්දර| "කුකුළා හා පාට"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

13-Secs

වී. සුතේයෙව් පොඩිත්තන් වෙනුවෙන් ලියා සිත්තම් කළ, පද්ම හර්ෂ කුරණගේ සිංහලට නැගූ "කුකුළා හා පාට" සෝවියට් ළමා කතන්දර පොත ඇසුරින්... [More]
අදහස්| ඉස්ලාම් හොල්මන් අවතාර ගැන කවදාවත් අසා තිබෙනවාද?

2-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) ඉස්ලාම් ආගම ලෝකයේ බොහෝ වාද විවාද වලට ලක්වන්නකි. ඒ එහි දැක්වෙන දේශපාලනික, ආර්ථික සහ සංස්කෘතික කරුණු පදනම් කර ගනිමිනි. ලොව... [More]
පරිවර්තන| මම..සහ සිලුවටයෙහි එළිය

12-Secs

(ෆතීක් අබූබකර් | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) මැදියම් රැයෙහි ලියැවෙන
හුදෙකලාවේ අවසාන පේළි දිග හැරෙන

මට ද වැඩියෙන් බිහිසුණු
අන්ධකාරයෙන් උපදින වදන් විසිරෙන... [More]
ඔත්තු| තරුණ සාහිත්‍ය වැඩමුළුව-සැප්. 01

40-Secs

විවිධ කලා ක්ෂේත්‍රයන්හි නම රැන්දූ විශිෂ්ඨයන් සමග යෞවනයේ අත්දැකීම් බෙදා හදා ගන්නට නූතන තරුණ පරපුරට... [More]
පොත්| ලියෝ තෝල්ස්තෝයිගේ ඇනා කැරනිනා නවකථාව සහ ද්විත්ව කථා වින්‍යාසය පිළිබඳ විමසුමක්

8-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) රුසියානු විප්ලවයට තදනුබද්ධ උන්නතිකාමී ලේඛකකයකු වූ ලියෝ තෝල්ස්තෝයි (1829-1910) විසින් විරචිත ශ්‍රේෂ්ඨත ම මනෝවිද්‍යාත්මක නවකථාව ඇනා කැරනිනා (1873)ය. මෙය වූ... [More]
වෙසෙස්| බොබ් මාලි- මියැසි අරගලයක පිය සටහන් (වීඩියෝව)

21-Secs

බොබ් මාලි (රොබට් නෙස්ටා මාලි) (1945-1981), තම කෙටි ජීවන චාරිකාව නිමා කොට ලෝකයෙන් සමුගත්තේ අමරණීය මියැසි නිර්මාණ රැසක් ලොවට ඉතිරි... [More]
ඔත්තු| සුසුම් නාඳුනන අප දෙදෙන- ජුලි 15

10-Secs

උපේක්ෂා ප්‍රේමතිලකගේ දෙවන කාව්‍ය සංග්‍රහය 'සුසුම් නාඳුනන අප දෙදෙන', 2017, ජූලි 15, සවස 3.00ට, ... [More]
කවි| අද දවස මෙතෙකින් නිමයි..

10-Secs

(උපේක්ෂා ප්‍රේමතිලක) පල්ලියේ ගල් තාප්පය මුදුනත
පරෙවියන් පෙම් කෙළියි
හීන් අඬකින් ගීතිකාවක්
නැගෙයි බැසයයි

අර්ධ අඳුරැති සුරුවමක පාමුල... [More]
අදහස්| ගාමිණි වියන්ගොඩගේ සයිටම් ජපමාලයට පිළිතුරක්- 4

23-Mins

(අජිත් සී හේරත්) සිසුමර්දන, වැඩවර්ජන, වෙද දුර්ජන සහ කේ. ඩබ්ලිව්. ජනරංජන

රාවය කර්තෘ කේ. ඩබ්ලිව්. ජනරංජන "ශිෂ්‍යයන්ට ඥානය දෙන්නේ කවුද?" යනුවෙන් ලිපියක්... [More]
වෙසෙස්| නවකතාවේ නිදහස: අරාජික සිංහල නවකතා කිහිපයක් ඇසුරින් [දෙවන කොටස]

11-Mins

(සුදර්ශන සමරවීර) කෘත්‍රිම දූපත්

බණ කතා කීමට යාම නිසා නිර්මාණාත්මක අවගමනක යෙදෙමින් සිටි සුනේත්‍රා රාජකරුණානායකගේ නවකතාවලියේ එන නිර්මාණ එකකට එකක් වෙනස් කෘති මාලාවකි.... [More]
කවි| කැමීලියා මලේ හැම පෙත්තකම ආදරේ කවි ලියා ඇත.

38-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) පුංචි කඳු මුදුනත හිඳ
ඔබ වයලීනය වයන විට
පාන්දරින් හිනැහෙන කැමීලියා මල් වලින්
මම කවි අහුලමි
ඔබට එකත්පසව එකතු කර තියමි..... [More]
කරන්ට්ස්| සිරි ගුණසිංහ

14-Secs

(ජගත් ගාමිණී මාවතගම) ඔබේ කවි හුල
ඉතා තියුණු ය
සිතු බිත බිඳ
ඇතුළු හද ගැබ වදින

සිත සයුරු පත්ලේ එලන... [More]
කතන්දර| දෙවියන්ගේ වැරැද්ද හෙවත් හදවත දෙබඩි වීම...

5-Mins

(විසල් සේනාතිලක) පසුව ලියමි-

කතාවක් පටන් ගැන්මට පෙර පසුව ලිවිය යුතු කොටස ලිවීම කියවන්නා තව දුරටත් කතාව වෙත බැඳ තබා... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook