Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රංග බූන්දි
යුරිපිඩීස් චිත්‍රණය කළ ස්ත්‍රීත්වය
බූන්දි, 18:14:50
සම්භාව්‍ය ඇතැන්ස් පුර (ක්‍රි.පූ. 480-323) ස්ත්‍රියගේ අවකාශය වූකලී, ඓතිහාසික ග්‍රීක ඉතිහාසය තුළ, අන් කාල පරිච්ඡේදයන්ට සාපේක්ෂව ගත් කල යම් කිසි පසුගාමිත්වයක් පෙන්වුම් කළ අවකාශයකි. යුදකාමී පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජ වපසරියක් තුළ, සම්භාව්‍ය යුගයේ ග්‍රීක කාන්තාව, මූලික වශයෙන් ගෘහය තුළට කොටුවූ අයෙක් විය. එම යුගයෙහි විශිෂ්ඨතම ග්‍රීක දේශපාලනික හඳුන්වාදීමක් වූ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ජන බලයෙන් (democracy) පවා ඇයව සපුරා ඉවත් කොට තැබිණි. යම්තරමක හෝ සමාජ පිළිගැනීමක් ලද්දේත්, සමාජය හා ගැටීමට තරම් බුද්ධිමත් බවක් සහිත වූයේත් හෙටෙයිරා (hetaera) යන නාමයෙන් හැඳින්වූ ඉහළ පෙළේ නගර සෝභනියන් පමණි.

මෙම යථාර්ථයට අභියෝග කරන අයුරින් ගොඩ නැඟුනු කාන්තා චරිත අප සමකාලීන ග්‍රීක නාට්‍යකරුවන්ගේ කෘති තුළින් දකින මුත් (සොෆොක්ලීස්- ඇන්ටිගනී, ඊසිකිලස්- ක්ලයිටමෙන්ස්ට්‍රා) සර්වකාලීන සහ විශ්වීය තලයක ලා, පුරුෂමූලික සමාජයක ගැහැනිය මුහුණ දෙන අසාධාරණයත්, ඒ අසාධාරණය හමුවේ ඉන්ද්‍රඛීලයක් සේ නැඟී පුරුෂෝත්තමවාදයට අභියෝග කරන නිර්භයත්වයත් තම නාට්‍ය කෘති තුළින් ඉහළින්ම විදහා පෑවේ යුරිපිඩීස් (ක්‍රි.පූ. 480-406)ය.

යුරිපිඩීස් යනු පූර්ව ස්ත්‍රීවාදියෙක් ද (proto-feminist), එසේත් නැතිනම් ස්ත්‍රී විරෝධියෙක් ද (misogynist) යන්න අද වන තුරුත් ග්‍රීක නාට්‍ය හදාරන්නන් අතර විවාදයට තුඩුදෙන කරුණකි. මෙහිදී යුරිපීඩීස් විසින් ගොඩනැඟූ ස්ත්‍රී චරිතයන්හී ඇති සංකීර්ණත්වයත්, සමකාලීන පමණක් නොව සර්වකාලීන වශයෙන් ස්ත්‍රීය පුරුෂෝත්තමවාදී සමාජයක මුහුණ දෙන දුක් ගැහැටත්, ස්ත්‍රියකගේ ඇසින් නිර්මාණය කරන ආකාරය ඔහුගේ නාට්‍ය හරහා විදහා දැක්වීම ඔහු පූර්ව ස්ත්‍රීවාදියෙක් යැයි හඳුන්වා දීමට ප්‍රමුඛ කාරණා වන අතර, ඔහුගේ කෘති තුළින් ගැහැණුන් නරකෙන්, අශාවන්ගෙන් පිරි, පළි ගැනීමේ චේතනාවන්ගෙන් මඩනා ලද, දරුණු ගති වලින් හෙබි ලෙස හුවා දැක්වීම, ඔහු ස්ත්‍රී විරෝධියෙකු ලෙස හංවඩු ගැසීමට රුකුල් දෙයි.

නමුත් අප මෙහිලා සිතිය යුතු යමක් ඇත. ඒ, ග්‍රීක නාට්‍ය වල ප්‍රතිබිම්භිත වීර පුරුෂ චරිතවලට පරිභාහිර කිසිවක් ඔහු තම ස්ත්‍රී චරිත තුළ ඉස්මතු නොකරන බවයි. අපට හුරු පුරුදු ග්‍රීක වීර පුරුෂ චරිත ගැන සිතා බලන්න. ඔවුන් මිනීමැරුමෙන්, පාවාදීමෙන්, ආශාවන්ගෙන්, පළිගැනීමේ චේතනාවෙන් පිරි ස්වාභාවික මිනිසුන්‍ ය. ඔවුන්ගේ දුශ්ශීලත්වයක් තිබුන ද, එමගින් පුරුෂ වර්ගයා නරකයැයි හැඟීමක් සමාජ ගත නොවෙයි. මේ වීරයන් කැළ සමඟ යුරිපිඩීස් ඔහුගේ කාන්තා චරිත හොඳ නරක කැටිවූ, පිරුනු මිනිසුන් (human beings) ලෙස ගෙන එක් පෙළට සිටුවයි. (උදා- මීඩියා, ෆේඩ්‍රා) මෙයින් ඔහු බලාපොරොත්තු වන්නේ තම ස්ත්‍රී චරිතත් පුරුෂ චරිත හා සමාන බව නොවේද?


Pier Paolo Pasolini තැනූ Medea (1969) චිත්‍රපටයෙන්.

එමෙන්ම, බොහෝ විට ඔහුගේ ස්ත්‍රී චරිත තුල හමුවන දෙබස් අතර, "ස්ත්‍රීත්වය යනු ශාපයකි, දුර්වලකමකි" යන අදහස් ඇතුලත් දෙබස් ඛණ්ඩ මඟින් ඉස්මතුවන්නේ, ඒ චරිත තුළ පිරි වේදනාව හා ඉච්ඡාභංගත්වයයි. සිතන්න, ජීවිතයේ එමට දුක් ගැහැට විදි මීඩියා වන් කාන්තාවක්, පාවාදීම් වලට නතුව, අසරණව වේදිකාව මතට වී, වේදිකාව ගිගුම් දෙන හඬින් "අහෝ, ස්ත්‍රීත්වය යනු ශාපයෙකි"යැයි වේදනාවෙන් පැවසීමෙන් නරඹන්නා තුල ඇති වනුයේ (විශේෂයෙන් පුරුෂයන්ගෙන් සමන්විත සමකාලීන ඇතන්ස් ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙහි සිටින), තමා තමාවම ප්‍රශ්න කරගැනීමේ වරදකාරී සිතුවිල්ලක් ද, නැතහොත් ස්ත්‍රීත්වය පිළිබඳ වෛරී හැඟීමක් ද?

අනිත් අතට, යුදකාමීත්වය විසින් පුරවැසි ස්ත්‍රීන්ගෙන් තව තවත් දරුවන් වැදීම ඉල්ලාසිටින මොහොතක, "ස්ත්‍රියගේ ගරුත්වය රඳා පවතින්නේ පුරුෂයන් ඇයගේ හොඳ හෝ නොහොඳ ඉතාම අඩුවෙන් කතා කරන තරමටය" යන (පුර නායකයා වන පෙරික්ලීස්ගේ) ප්‍රපංචය මත සමකාලීන ස්ත්‍රීත්වය අර්තකතනය වන ඇතන්ස් සමාජය, "එක් වරක් දරුවන් බිහිකරනවාට වඩා දහස් වරක් යුද පෙරමුණක සිටගැනීමට මම කැමති"යැයි මීඩියා කරන අභීත කියමන විසින් කෙතරම් ගැඹුරකට සසල කරවන්නට ඇතිද? සැබැවින්ම වර්තමාන ස්ත්‍රීවාදි අවකාශය තුළ පවා සාකච්ඡාවට බඳුන් වන, පවතින සමාජ දේශපාලනික තත්ත්වයන් (status quo) ප්‍රශ්න කිරීමට ලක් කරන මෙවන් අදහස් ඔහුගේ කෘති තුල අපට නිබඳවම හමුවෙයි.



සැබැවින්ම ස්ත්‍රී මනෝභාවයන් පිළිබඳ මෙපමණ සියුම් ලෙස විශ්ලේෂ්ණය කල නාට්‍යකරුවෙක් ග්‍රීක ඉතිහාසයේ තවත් නොමැත. ඔහුගේ හිපොලිටස් නාට්‍යයෙහි සඳහන් ෆේඩ්‍රා චරිතය යනු, තම සැමියාගේ තුරුණු පුත්‍රයා පිළිබඳ, අනුරාගයෙන් දවන ලද ආදරයකින් බැදෙන ගැහැණියෙකි. මතුපිටින් බලන කල මෙය ස්ත්‍රීයකගේ රාගය නිසා නිර්මල තරුණ දිවියක් නැති වී යාම ලෙස පෙන්වුම් කලත්, චරිත චිත්‍රණයේදි යුරිපීඩිස් දක්වන විශිෂ්ඨත්වය තුල, යටි පෙළින් මෙහි වියමන උඩු යටිකුරු වෙයි. හිපොලිටස් යනු ස්ත්‍රීන් පිළිකුල් කරන, අහංකාර පරවශ තරුණයෙකි. නාට්‍ය තුල ඔහු ඉස්මතු වන්නේ, යථාර්ථයට එහා ගිය (eccentric) චරිතයක් ලෙසයි. නමුත් ඊට මුහුණලා ෆේඩ්‍රා සිටගන්නේ සාමාන්‍ය මිනිස් හැඟීම් වලින් පිරිපුන්, අනුරාගී කාන්තා චරිතයක් ලෙසය.

බොහෝ විට සෙසු චරිත හරහා කරන හැඳින්වීම්, විවේචන තුළින් සහ, දෙවියන්ගේ මැදිහත් වීම් තුලින්ද, යුරිපීඩීස්, ස්ත්‍රීය අරභයා ප්‍රේක්ෂකාගාරයෙහි හෘද සාක්ෂිය අභියෝගයට ලක් කරයි.

යුරිපිඩීස් ස්ත්‍රී විරෝධියෙකු ලෙස හැඳින්වූන් අතර ඉදිරියෙන්ම සිටිනුයේ ඔහුගේ සමකාලීනයෙකු වූ ඇරිස්ටොෆනීස් ය. නමුත් එම නාට්‍ය පරිශීලනයේදි හැඟී යන්නේ, ස්ත්‍රීන්ට පහර ගැසීමට ඇරිස්ටොෆනීස්, යුරිපිඩීස් පළිහක් ලෙස භාවිතා කල බවයි. උදාහරණයක් ලෙස ඉහත සඳහන් වූ මීඩියාගේ වචන සමඟ, ඇරිස්ටොෆනීස් ගේ 'The Poet and the Women', යන කෘතියෙහි, සෙල්ලාකාර කාන්තාවක්, ඉතා සැහැල්ලුවෙන් සහ විනෝදයෙන් පවසන මෙම වචන කිහිපය සසඳා බලන්න.

"මම ලස්සන ඇඳුමක් ඇඳලා ඒක විහිදනවා මිනිහට පේන්න. එතකල් මගේ පෙම්වතා මට කෙළින් පහළ ඉඳන් ඉහළ බලා ඉන්නවා."


යුරිපිඩීස්(ක්‍රි.පූ. 480-406)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Euripides, Tragedian, Classical Athens, Heracles, Medea, Hippolytus, Electra, The Trojan Women, Bacchae, Electra, Aristophanes, Feminism, hetaera
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
මහේෂි බී. වීරකෝන්ගෙන් තවත් වියමන්
කවි
මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය
තවත් රංග බූන්දි
දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්
මහගම සේකරගේ නාට්‍ය සාහිත්‍යය සහ ජීවන දෘෂ්ටිය
ඇරිස්ටොෆනීස් -සම්භාව්‍ය කොමඩියේ පියා- සහ ඔහුගේ කෘති
මරණය සහ කන්‍යාවිය මැවූ ඒරියල් ඩෝෆ්මන්
ආදරයේ දයලෙක්තිකය- සුරූපිය හා මෘග
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
රෙනේ මැග්‍රිට් කියයි.
ජීවිතය මොනවා හෝ කරන්නැයි මට බලකරයි; ඉතින් මම චිත්‍ර අඳින්නෙමි!
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| "වීර යට්ටෝගේ සහ තෙයූන්ගේ කතන්දරය"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

18-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- නෙන්ත් ජනකතාවක් ඇසුරින් ජාන්නා විටෙන්සොන් විසින් ලියන ලද, ලියනීඩ් ආරිස්තොව් විසින් සිත්තම් කරන ලද, "වීර යට්ටෝගේ සහ... [More]
කරන්ට්ස්| අපේ හුස්ම බිංදුව තියෙන්නෙම උඹ ළඟයි දුවේ!

40-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) බඩගින්න නිසා වමනය කළ පාසල් දැරිය ගැබිණියකැයි චෝදනා කොට විදුහල්පතිනිය විසින් ඇය පාසලින් අස් කරයි.
-පුවතක්


කුළියක් කරන් රෑ දාවල පිරිමහලා
දවසට වරක් විතරම විටෙකදි කාලා
දරුවට උගන්නන්නම වීරිය යොදලා... [More]
කවි| මාතෘ වාට්ටුව ඉදිරිපිට මල් පිපුණු සල් ගස

30-Secs

(පද්මිණි ශ්‍රියාලතා ) මායා මව් බිහිකරන විට ලොවට බුදු පුතෙක්
අතු නමා පාත් කර සැනසුවේ සල් ගහක්
මල් නෙළන්නට කියා එක වසරෙ ‍පෙළ පොතක්
කාලයක් දරුවනට පෙන්නුවෙත් සල් ගහක්

මේ මෙතන තිඹිරිගෙයි ඉදිරිපිට රෝහලේ... [More]
අදහස්| ගබ්සාව සහ දෙවියන් වහන්සේගේ සැලැස්ම!

3-Mins

(තාරක වරාපිටිය) "දරුවෙක් උපදිනවා කියල කියන්නේ, දෙවියන් වහන්සේගේ සැලැස්මෙනුයි ජීවිතය උදා වෙන්නේ. එක දරුවෙක්වත් දේව සැලැස්මෙන් පිට ඉපදෙන්නේ නැහැ." යෝජිත ගබ්සා නීති... [More]
ගී කිය(ව)මු| සඳ, හොරෙන්- හොරෙන්- හොරෙන්- බලමු!

4-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ප්‍රේමයට රාත්‍රිය මහෝපකාරීවන්නේ යම් සේ ද ශෘංගාරෝද්දීපනයට සඳ සතු කාර්යභාර්ය ද එසේ ම වේ. ළමා ලපටියන් සඳ දකිනුයේ සිය කුටුම්බ... [More]
කතන්දර| සරසවි ශිෂ්‍යයාගේ මරණය

6-Mins

(සහන් කසීර වික්‍රමසිංහ) ප්‍රවෘත්ති සංස්කාරක තුමනි,
සති දෙකකට උඩදි ගෙලවැල ලාගෙන සියදිවි නසාගත් 'කසුන් හේරත්' නම් සරසවි ශිෂ්‍යයාගේ (ශිෂ්‍ය සංගම් නායකයෙක් ලෙස ද... [More]
කවි| ප්‍රේමයක් ඇති වුණේ නෑ!

45-Secs

(භාතිෂ අකලංක සිල්වා) එක ගමේ, ළඟ ගෙවල්,
එක වයස, ඒ වුනත්
කළු කෙල්ලෙ නුඹේ ගැන
කිසිදාක මගෙ හිතේ
ප්‍රේමයක් ඇති වුණේ නෑ!... [More]
කතන්දර| "එඩිසන්ගෙ අම්මා"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

12-Secs

තෝමස් අල්වා එඩිසන් කියන මහා විද්‍යාඥයා ගැන චූටි ටීචර් කියන අපූරු කතාවක්-

Voiced by- Masha Suwani and Nayomi Gunasiri
Script and Animated... [More]
අදහස්| විභාගය ගොඩ යාමට ඥාන පූජාව!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ස්ථානය- වේයන්ගොඩ, පත්තලගෙදර බෝධිමංගලාරාමය විහාරස්ථානය
නිමිත්ත- ශිෂ්‍යත්ව විභාගය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින සිසු-සිසුවියන් හට උසස් ප්‍රතිඵල ලබා ගැනීම උදෙසා පවත්වනු ලබන විශේෂ... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- සිරිසේන මහත්තයාට ලියා ඔප්පු කරන වග නම්...,

2-Mins

සෑර්,

සෑර් කැකිරාව පැත්තේ ඇවිල්ල කුඹුරු ටිකක් එහෙම හාලා දීලා, මදිවට වගා සංග්‍රාමයක් එහෙමත් පටන් ගන්නව කියල ආරංචියක් ආව. ආසාවේ උහුලගන්ඩ... [More]
කවි| පටාචාරා

1-Mins

(ප්‍රියලාල් කොග්ගලගේ) සැවැත් නුවරත් නොවෙයි, සිටු කුලේකත් නොවෙයි පටාචාරා ඉපදුණේ
බුදුන් වැඩියත් රජුන් නොවඩින ඈත දුර මහියංගණේ
ඈ කැටුව ආ දාසයා වෙමි ඉපිද ඈ පිළිබඳ සෙනේ
අතු පැහීමයි ගෙඩි කැඩීමයි දත් එකම ශිල්පය වුණේ

පුතෙකු වැදුවා, දුවක වැදුවා මමත් පොඩි අතුපැලක් හැදුවා... [More]
රංග| දෙවියන් බුදුන් මැරී බොහෝ කල්ය! -"මායා බන්ධන"- විචාරාත්මක විමර්ශනයක්

10-Mins

(ප‍්‍රනීත් චානක මුරමුදලිගේ) වත්මන

පරමාදර්ශී කලාවන්ට කණකොකා හඬන 2017 වැනි යුගයක, තරුණ නාට්‍යකරුවන්ට සෙත්ශාන්තියක් මෙන් වූ ජාතික තරුණ සේවා සභා නාට්‍ය තරඟාවලිය මෙවරත් යම්... [More]
පරිවර්තන| අඳුරු ගොම්මනක කතාව

16-Secs

(ෆතීක් අබූබකර් | මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්) මැටි බඳුන
පිරී යයි
මා හෙවත්
පිරියම් නො කළ
වදනින් ...
සිත්තම් කරමි... [More]
කවි| නෙළුමෙහි කුහුඹු මිනිසාට

24-Secs

(දුලන්ජන් විතාරම) වළාකුළු සිඹී ඉහළට නැගුනාම
බලා නෙත් අහස මුදුනේ රැඳුනාම
රවා බලන ඉර තරහින් බැලුවාම
නිවා විඩා දුරලා නුඹ ගනු කෝම

පියාඹන කාක පෙරහැර නිරන්තරේ... [More]
කතන්දර| "සිංහයාට දත් කැක්කුමක්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

29-Secs

Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ "The Royal Toothache" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of the... [More]
කවි| මායිම් ගම්මානයේ ටීචර්

21-Secs

(අනුෂ්ක තිලකරත්න) ඒ ටීචර් ඔච්චර ම හිනාවෙන්නේ මොකද?
මොකද නෙමෙයි කොහොමද?
දන්නේ නැද්ද තවමත්
මායිමේ ගම්මානයක් බව මේක

තාමත් ලයිට් නැති... [More]
BoondiLets| ඇල්බට් අයින්ස්ටයින් කියයි.
ඔබට ඔබේ පුංචි දරුවා බුද්ධිමත් කිරීමට අවශ්‍යද? දරුවාට සුරංගනා කතා කියා දෙන්න. ඔබට ඒ දරුවා තවත් බුද්ධිමත් කිරීමට අවශ්‍යද? දරුවාට තව තවත් සුරංගනා කතා කියා... [More]
කතන්දර| "කපටි නරිහාමිට ඔන්න යස පාඩම"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

34-Secs

"Foxy Joxy Plays a Trick" සිඟිති කතන්දරය ඇසුරින් හැදූ කාටූනය.

Sinhala Translation of the Kids Story "Foxy Joxy Plays a... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook