Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
අපේ මධ්‍යම පන්තියේ නුතන සංස්කෘතික විලාසිතාව!
බූන්දි, 16:59:25
අපේ රට වැනි සමාජයක සංස්කෘතික චින්තනය හෝ සාමාන්‍ය විචාර බුද්ධිය සකස් වන්නේ බොහෝ දුරට මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයේ චින්තනයේ හැඩරුව අනුවයි. සමාජ- දේශපාල - සංස්කෘතික දෘෂ්ටිවාදයන් සාමාන්‍ය පොදු ප්‍රජාව තුල සමාජගත වන්නේ මෙම ස්ථරයේ ඒ දේවල් අනුකරණය කරමිනි. එනිසා අසූව දශකයේ මැද භාගය වන තෙක් අපේ මධ්‍යම පන්තියේ පැවති දෘෂ්ටිවාදයන් සෙසු පොදු සමාජය කෙරෙහි බලපෑ ආකාරයත් ඉන් අනතුරුව එම තත්ත්වය වෙනස්වූ ආකාරයත් සාකච්ඡා කිරීම වටී.

අපේ රටේ ස්වදේශික ධනපති පන්තියක් නොවූ බැවින් (ඒ වෙනුවට ධනය රැස්කරන ජාවාරම්කාර පන්තියක් පමණක් සිටීම නිසා) පෙරළා එයද මෙකී මධ්‍යම පන්තියේ ගුණාත්මක බව කෙරෙහි බලපාන්නට ඇත. අනෙක් අතට අපට අපේ අසල්වැසි ඉන්දියාවට මෙන් මහා පුරුෂයින් (තාගෝර්, නේරු, අම්බෙඩ්කාර්, ගාන්ධි වැනි) නොසිටි නිසා පරමාදර්ශ අහේනියක් ද බලපෑවේය.

80 දශකයේ මැද භාගයට පෙරාතුව අපේ පහළ මධ්‍යම පන්තියේ සංස්කෘතික විලාසිතාව, සංස්කෘතික අනුකරණය පහත පරිදි නිරීක්ෂණය කළ හැකිය. "ඔහු" තම අනන්‍යතාවය තුළට යම් සම්භාව්‍ය ගාම්භීරත්වයක් එකතුකර ගන්නට උත්සාහ දැරුවේය. එය එක්තරා දුරකට සමාජයේ විචාරශීලිත්වය ඔසවා තබන්නට ඉවහල් වුයේය. මහාචාර්ය එදිරිවීර සරත්චන්ද්‍ර, පණ්ඩිත් අමරදේව, මාටින් වික්‍රමසිංහ, වල්පොල රාහුල හිමි, මහාචාර්ය සිරි ගුණසිංහ එකල මධ්‍යම පන්තියේ සංස්කෘතික වීරයින් විය. ඔවුන්ගේ නාට්‍යයක්, ගීතයක්, නවකතාවක්, සමාජ විචාරයක්, චිත්‍රපටයක් අතහැරීම එම සම්භාව්‍ය අනන්‍යතාවය අත්හැරීමක් වැනි විය. එමෙන්ම එවැනි නිර්මාණයක් ඇසුරු කිරීමෙන් අනතුරුව ඒ අරභයා වන යම්කිසි විචාරයකට/ සංවාදයකට හවුල්වීමට නැඹුරුවක් ද තිබුණි. එය විසින් මෙම මධ්‍යම පාන්තික සමාජ ස්ථරයට යම් විචාරශීලී සමාජ අවබෝධයක් අත්පත් කරගත හැකි වුනි. අඩුම තරමින් එවන් පෙළඹවීමක් පැවතුණි. ආගම විසින් එවකට මධ්‍යම පන්තියේ සංස්කෘතික ජීවිතය අද මෙන් අත් අඩංගුවට ගෙන නොතිබුණි. අද අපේ මධ්‍යම පන්තිය තම සංස්කෘතික විවේකය ගත කිරීමට/ ගෙවා දැමීමට යොදා ගන්නේ සංදර්ශනාත්මක ආගමික වතාවත්ය. එහි කිසිම අධ්‍යාත්මික ගැඹුරක් හෝ සදාචාරාත්මක වටිනාකමක් පවා නොමැති බව පැහැදිලිව නිරීක්ෂණය කළ හැක. (එවකට සිටි දේශපාලන චරිත ද අදට වඩා යම් ශික්ෂණයක් ඇති අය වීම ද තවත් කරුණකි.)

මේ වනවිට ටෙලිවිෂන් චැනල වල වසංගතයක් සේ උතුරා යන, අවර ගනයේ මෙන්ම මිත්‍යාව පාදක කොටගත් යක්ෂ භූත ටෙලි නාට්‍ය අරභයා සමාජයෙන් බලවත් විරෝධයක් එල්ලවී නැත්තේ අපේ මධ්‍යම පන්තියට සමාජ අභිමතාර්ථ හෝ පුරුෂාර්ථ නොමැති නිසාය; එවැනි දෑ සමාජයේ ප්‍රගතියට අවැඩදායීය යන්න පිළිබඳව සවිඥානික නොවන නිෂ්ක්‍රීය උගතුන් අපට සිටින නිසාය; රසඥතාවය අවරසිකත්වය තුල ගිලී ගොස් ඇති නිසාය. එකී ටෙලිනාට්‍ය පුරා තිබෙන අඬදබර, කුමන්ත්‍රණ, මිනීමැරුම්, දුෂ්ටත්වය පුනපුනා අසන්නට නරඹන්නට වීම තුලින් ටෙලිවිෂන් ප්‍රේක්ෂකයා අවමානුෂික සත්වයෙකු බවට කෙමෙන් කෙමෙන් පත්කරයි. සමාජය කෙරෙහි නරක ප්‍රතිවිපාක උදා කරන මෙවැනි ජනමාධ්‍ය භාවිතාවන් කෙරෙහි ශිෂ්ට ප්‍රමිතියක් ගෙන ඒමට ක්‍රියාත්මක වන සමාජ බලවේගයක් නොමැත. සැබවින්ම ළමා මනෝවිද්‍යාව පිලිබඳ මානයෙන් ගත්කල මුඛයෙන් ලේ වෑහෙන ළමුන් යොදාගෙන ඉදිරිපත් කරන ටෙලිනාට්‍ය අරභයා ළමාරක්ෂක අධිකාරිය ක්‍රියාත්මක වියයුතුය යන්න අපගේ අවබෝධයයි.

දෙමළ ජාතික ගැටලුව විසින් බිහිකළ සිවිල් යුධ තත්වය හේතුවෙන් සමාජයේ වාර්ගික බෙදීමක් ඇතිවීම හා අසූව දශකයේ අවසානයත් සමග පැවති සමාජවාදී රාෂ්ට්‍ර පද්ධතිය බිඳ වැටීමත් සමග "සමාජවාදී" පරමාදර්ශ අහිමි වීමෙන් අපේ මධ්‍යම පන්තිය ජාතිවාදී/ ජාතිකවාදී දෘශ්ටිවාදයන්ට ගොදුරු වීමත් සමග නිසඟයෙන් සමාජයක් හෙලනුයේ අවිචාරශීලිත්වය කරාය. පෙර පැවති වාමාංශික නැඹුරුව තුල වාර්ගික, ආගමික බෙදීම් ඇති කිරීමට ඇති මනෝ භාවයන් දුර්වල කරන ලදී. එම දේශපාලන පරමාදර්ශ ඉදිරී යාමත් සමග ඇතිවූ දෘෂ්ටිවාදී රික්තය තුල මතුවුයේ ජාතිකවාදය, ජාතිවාදය හා අවිචාරී බවයි. ඒ ජාතිවාදය, මිත්‍යාව හා අතීතකාමය පෙර මෙන් (ප්‍රවේණික ඒවා නොව) නොව "නවීකරණය" කරන ලද අගතීන් වෙයි. එම නවීකාරකත්වයම මධ්‍යම පන්තිය ආකර්ෂණය කර ගැනීමට ඉවහල් වුනි.

ඒ අනුව අද අපේ රටේ මිත්‍යාව, ආධානග්‍රාහිත්වය හා අවිචාරය මෙතරම් සමාජ බලයක් අත්පත් කරගෙන ඇත්තේ මේ තත්වයේ අවසාන ඵලය ලෙසයි. සමාජයේ පරිවාරයේ පැවති මිත්‍යාව සමස්ත රාජ්‍ය පද්ධතියේ කේන්ද්‍රය ආක්‍රමණය කිරීම මෙහි අවසාන ඛේදවාචකයයි. පන්නිපිටියේ මහා මාර්ගය හරස්කොට වැඩුණු බෝ ගස ඉවත් කිරීමට බලගතු ආණ්ඩුවට පවා හැකියාවක් නැත්තේ මිත්‍යාව හා අවිචාරය විසින් 'අවුළුවා ලිය හැකි' අළුයට ගිනි වැනි භයානක අගතීන් අපේ සමාජයේ පවතින බැවිනි. විශාල මාර්ග තදබදයක් නිර්මාණය කරමින් මහජන සෞඛ්‍යයට තර්ජනයක් උදා කොට ඇති මහනුවර දළදා මාලිගාව ඉදිරිපිට වසා දමා ඇති A26 මාර්ගය විවෘත කිරීමට නොහැක්කේ එනිසා දළදා මාලිගයට අගෞරවයක් වන නිසා නොව එසේ කළහොත් (මෙතෙක් කල් එකී මාර්ගය වසා තැබීම තුලින් අලුතින් අත්කරගත් ආධිපත්‍යයට) ප්‍රභූ බෞද්ධ ආධිපත්‍යයට පරාජයක් වේ යැයි වන මුග්ධ අවිචාරීත්වය නිසාය. මාර්ගය මෑතකදී වසා දමන තෙක් එය විවෘතව තිබීම දළදාවට අගෞරවයක් වුනිද යන ප්‍රාථමික තර්කයවත් මේ ආගමික ප්‍රභූන් හට පහළ නොවේ.

වල්පොල රාහුල වැනි විචාරශීලී යතිවරුන් අද නොමැතිවීම පොදු බෞද්ධ සමාජයට හෝ හුදී ජනයාට කනගාටුවට කාරණයක් නොවන්නේ ඒ රික්තය පුරවන, ආගමික කානිවල් පවත්වන, පියකරු සුකොමල හිමි වරුන් කෙරෙහි සමාජයේ හා උපාසිකාවන්ගේ පවතින ඉල්ලුම නිසාය. දිනෙන් දින උත්සන්න වන අවිචාරය, අවරසිකත්වය, ජාතිවාදය, මෝඩ භක්තිය හා අපේ රට ගිලගන්න ලෝකයම කුමන්ත්‍රණය කරමින් සිටින්නේය යන ක්ෂේනෆොබියා නම් මානසික විකෘතිය විසින් ජනිත කරන දේශපාලන අරාජිකත්වය ආදිය විසින් රටකට උදාකළ හැකි විපාකය ඉතා භයානකය.

කෙසේමුත් අඳුරු වලාවේ ඇති රිදී රේඛාවක් සේ, පවතින මෙම අවිචාරී සමාජ මනෝභාවයට එරෙහිව යම් ක්‍රියාකාරිත්වයක් බිහිවෙමින් ඇත. එය මේ පසුගාමී ප්‍රවාහය අභිබවා යන්නට නොව අලගු තැබීමට වත් ප්‍රමාණවත් නොමැති වුවත් මේ අවිචාරිත්වය දරාගත නොහැකි සුළුතරයක් අප වැනි අයට නම් පහන් සංවේගය උපදවන්නකි.
සිත්තම- බැන්ක්සි
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Cultural Trends, Sri Lankan Middle Class, Superstition, Religious Beliefs In Sri Lanka, Ven. Walpola Rahula, Sarachchandra, Temple of the Tooth
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තාරක වරාපිටියගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
ගල්කිස්සේ ප්‍රහාරය: අන්තවාදයේ නරුම මුහුණුවරයි!
අදහස්
ගබ්සාව සහ දෙවියන් වහන්සේගේ සැලැස්ම!
අදහස්
විභාගය ගොඩ යාමට ඥාන පූජාව!
අදහස්
බාහිර උපකාරක පන්ති තහනම නරක පූර්වාදර්ශයකි!
අදහස්
"නොවිකිණුනු එච්.ඒ. අපට ආඩම්බරයකි!"
තවත් අදහස් බූන්දි
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- මැතිවරණ කොමසාරිස්ට ජේ.ආර්.ගෙන් ලියුමක්!
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- සිරිසේන මහත්තයාට ලියා ඔප්පු කරන වග නම්...,
[සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ඩාලිං චතු...,
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
සිත්තරා මරා ඝාතකයා පහළ වීම
හිට්ලර්, ස්වකීය තුරුණු විය මුලුල්ලේම සිහින දුටුවේ සිත්තරෙකු වීමටයි! වියානා කලා ඇකඩමියට ඇතුළත් වීම සඳහා හිට්ලර් ඉදිරිපත් කළ අයදුම්පත් දෙවරක් ම ප්‍රතික්ෂේප විය. පසු කලෙක... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| බර

13-Secs

(ලාල් හෑගොඩ) ආලිංගනයෙන් මිදී කවියා
ඔසවා ගත්තේ ඇය දෑතට
මලක් දෝතට ගන්නා සැහැල්ලුවකිනි සිතේ

එනමුත් කවටකම රුචියෙන්
කීය මෙලෙස... [More]
කතන්දර| "ඔරුව"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "තෑග්ග" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "ඔරුව" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය- දැදිගම වී. රුද්‍රිගු)... [More]
පොත්| කාංචනාලගෙ පොකුණට ආපු පාත්ත මෙනවිය

5-Mins

(තාරක කල්දේරා) පාත්ත ගෑණි, පාත්ත කෙල්ල ආදී වශයෙනුත් පාත්තයාට මනුෂ්‍ය ස්වභාවයක් ආරූඪ කළ හැකිව තිබුණ ද ඇය මෙම ගැහැණු පාත්තයාට වික්ටෝරියානු ගෞරවාන්විතයක්... [More]
BoondiLets| පියදෝර් දොස්තෝව්ස්කි කියයි.
පව්කාරයෙකුට චෝදනා කොට පිළිකෙව් කිරීම තරම් පහසු අන් කිසිවක් නැත. එපරිදිම, පව්කාරයෙකු තේරුම් ගැනීම තරම් අපහසු අන් කිසිවක් ද නැත!
කතන්දර| ලියුම්

6-Mins

(ජනිත් විතාරණගේ) "අසෝක මහත්තයො මෙන්න මේක මහත්තයාට දෙන්න කියලාමයි මං අරගෙන ආවේ.."

හාමුදුරුවන්ට වැඳලා නැගිටිනකොටම සිවුරු පොට ඇතුලෙන් ඇදලා ගත්ත බාගෙට දියවෙච්ච බ්‍රවුන්පේපර්... [More]
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- ජාත්‍යන්තර හොරුන්ගේ සංගමයෙන් බය නැති අගමැතිට ලියුමක්

2-Mins

ඡන්දයක් පවත්වන්න යනවයි කියල හාවක් හූවක් යනකොට නානාප්‍රකාර පක්ෂ, පෙරමුණු බිහිවෙන්න පටන්ගන්නවා. පක්ෂ බිහිවෙන හදිස්සියට ඒවාට දමන්න නම් හොයා දෙන,... [More]
රංග| දේශපාලන සංස්කෘතියේ අඳුරු ප‍්‍රපාතයක් වෙත එබී බලන, "ප‍්‍රපාතය ළඟ වනස්පතිය"

6-Mins

(දමිත් වැලිකල) පසුගිය යෞවන නාට්‍ය උළෙලේ ඉදිරිපත් වූ නාට්‍ය අතරින්, ඉතා සරු වියමනක් ඔස්සේ නාටකීය ධාරණාවක් ආකෘතිකමය සෞන්දර්යකින් යුතුව ඉදිරිපත් කරන්නට සමත්... [More]
කවි| බිරියෝසා හිම හඬයි!

42-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) බබයිගා යකින්නගෙ කුකුළු අඬු ගේ ගාව මං හිටියෙ මුළු ගෙය ම මුර කරන්
ගෙයි මුල්ලෙ පූසගේ නියෙන් මා සීරිලා පිට පොත්ත තදින් වැහැරී ගිහින්
කඳුකරෙන් හැමූ එක් අවාරේ හුළඟකට කේඩෑරි කොළ වැටුණ ඉකි ගසන්
යකින්නිය යකින්නියෙ වතුර උතුරක් දියන් බිරියෝසා මම පුරන් වී ගිහින්

වසිලිස්සා කෙලි පොඩ්ඩි දුව එද්දි බයවෙලා කඳුලකින් දිග ගවුම නෑවිලා... [More]
කවි| හිරු බැස යෑම නියතයකි!

17-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) ඔරලෝසු මුහුණත
කියයි
ඒ මොහොත පැමිණි බව...

තබමි සුදු පැහැ
හිස් තැනක්...... [More]
Cine| අතීත ව්‍යාධිය වෙත අනාගතයෙන් එන රෝග ලක්ෂණය (සමාප්තියක් නොවන ස්මර්ණ)

6-Mins

(විදර්ශන කන්නන්ගර) ස්මර්ණ සමාප්ති නම් වූ ටෙලි චිත්‍රපටිය රූපවාහිනියේ විකාශය වූයේ 2000 වර්ෂයේදීය. අප එම අත්දැකීම නැවත සිහිපත් කරමින් තිබෙන මෙම 2017... [More]
කතන්දර| "පොල්ලෙ බලේ"- රුසියානු ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

19-Secs

පොඩිත්තන්ට රුසියාවෙන් කතන්දරයක්- වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කතන්දර හා පින්තූර" සෝවියට් ළමා පොතෙහි ඇතුළත් "පොල්ලෙ බලේ" ළමා කතන්දරය (අනුවාදය-... [More]
BoondiLets| ජෝන් ලෙනන් කියයි.
ජීවිතය යනු, ඔබ කලබලයෙන් වෙන වෙන සැලසුම් සාදමින් ඉන්නා විට, ඔබට සිදුවන දෙයයි!
අදහස්| [සරදගේ ලියුං හැකින්ස්]- කහටගස්දිගිලියෙ කුසුමාවතීගෙන් මංගල ඇමතිතුමාට!

2-Mins

අපේ මංගී මහත්තයා නොහොත් මුදල් ඇමති මංගල සමරවීර මහත්තයා මේ පාර අය වැයෙන් බියර්වල මිල අඩු කළාට පස්සේ රටේ මිනිස්සු... [More]
ඔත්තු| මාසික සිනමා දැක්ම- 'Lipstick Under My Burkha'- නොවැ. 26

7-Secs

Alankrita Shrivastavaගේ "Lipstick Under My Burkha" චිත්‍රපටය, 2017 නොවැම්බර් 26 ඉරිදා, සවස 3:00 ට, මීගමුව... [More]
කවි| පියාපත්

8-Secs

(ධනුෂ්කා නිෂාදි කුලරත්න) දැලක පැටළුණු අය
මේ අපි කවුරුත්
නොගැලවී ඉන්න වෙර දරනවා

බත්කූරු යාළුවේ!
ගමනමයි ගැලවුම... [More]
රංග| හිනාව ගිලිහුණු සමාජයට "හිනාවෙලා මිනිත්තුවක්"

7-Mins

(සුදේශ් කවීශ්වර) උසස් කලා කෘතියක් අකුණු සැරයක් වැනි බව රෝම විචාරකයෙකු වූ ලොංජයිනස් ප්‍රකාශ කරයි. අකුණු පහර තමා අවට ඇති සියලුම දේ... [More]
පරිවර්තන| 'සැලී' උයනෙහි කෙළවර

16-Secs

(විලියම් බට්ලර් යේට්ස් | නිලූක කදුරුගමුව) හමුවීමු මා පියඹ සහ මම
'සැලී' උයනෙහි කෙළවර
හිමකුමරියකගේ පා නඟා ඈ
ඇවිද්දේ 'සැලී' උයන පසුකර.
තුරු මත කොළ වැවෙන විලසට
සෙමෙන් ආලය විඳින ලෙස... [More]
කවි| (ඔබ හිනැහෙන විට)

5-Secs

(මහගම සේකර) ඔබ හිනැහෙන විට
මුලු ලොව
ඔබ සමඟින් සිනා සෙයි

ඔබ වැලපෙන විට
මුලු ලොව... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook