Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
අප ඔවුන්ගෙන් වෙනස් විය යුත්තේ කෙලෙසද?
බූන්දි, 17:59:24
මා හිතවත් උපාසිකා මාතාවක් කී දෙයක් තේමා කරගෙන මෙම සටහන ලිවීමට අදහස් කලෙමි. ඇය නොවරදවාම පොහොයට සිල් සමාදන් වන, කාර්යාලයේ සෑම ආගමික වැඩසටහනකටම, භක්ති ගී වැඩසටහනකටම සම්බන්ධ වන ගව මස් නොකන අයෙකි. එනමුත් පසුගිය ආණ්ඩුවේ එක්තරා පාර්ශ්වයකගේ අනුග්‍රහය ඇතිව ක්‍රියාත්මක වූ බොදු බල සේනා නම්වූ මුස්ලිම් විරෝධී අන්තවාදී කල්ලියේ වැඩ පිළිබඳව යටි සිතේ ආශ්වාදයෙන් යුතුව පහන් සංවේගය උපදවාගෙන සිටියාය. ඇය සාමාන්‍යයෙන් මුස්ලිම්වරුන් ආමන්ත්‍රණය කරන්නේ "හම්බයින්" යනුවෙනි.

මෑතකදී කොළඹ ආනන්ද- නාලන්ද විද්‍යාල වලට ළමුන් ඇතුළත් කරගැනීමේ ක්‍රමවේදය පිළිබඳව කළ කතාබහකදී ඇය කී ප්‍රකාශයේ සාමාන්‍ය අදහස වුයේ "හම්බයින් මේ බෞද්ධ විද්‍යාල වලට කුමන පදනමින් හෝ ඇතුළත් නොකළ යුතු බවත්; එවන් තීරණයක් ගතහැකි කොන්ද පණ ඇති පාලනයක් දැන් නොමැති බවත්"ය. ඊට‍ ඌනපුරණ සැපයු තවත් උපාසිකා මාතාවක් කියා සිටියේ, ඒ අයට සහිරා විද්‍යාලය ඇති බැවින් තමන්ගේ සංස්කෘතියට ගැලපෙන අයුරින් එහි ඉගෙනීම ලැබිය හැකි බවයි.

මෙම අදහස් සම්බන්ධව සමාජයේ ප්‍රගතිශීලී ප්‍රාර්ථනාවන් ඇති මිනිසුන් දිය යුතු පිළිතුර කෙබඳු විය යුතුද?

සංස්කෘතික නොරුස්නාකම්, වෙනස්කම් අඩුකොට එමෙන්ම තම තමන්ගේ සංස්කෘතික අඩුපාඩුකම් හඳුනාගෙන ඒවා සංස්කරණය කරගත හැක්කේ වෙන් වෙන්ව ජීවත්වීම තුළින් නොව හැකිතරම් එකට, සාමුහිකව ජීවත්වීම තුළිනි. සිංහල දෙමළ බහුතරයක් සමග ජීවත් වෙමින් ඔවුන් හා මිතුරන් ලෙසින් ජීවත් වූ මුස්ලිම් අයෙකුට අන්‍ය වාර්ගික මනුෂ්‍යයෙකු තවත් මනුෂ්‍යයෙකු ලෙසින් තේරුම් යනු ඇත. එවිට (කුමන තත්ත්වයක් මත වුව) අන්‍යයෙකු කෙරෙහි බලවත් සතුරු හැඟීමක් පහල වීමට ඇති ඉඩකඩ අඩුවෙයි. එනිසා අප ප්‍රවර්ධනය කලයුත්තේ වෙන් වෙන්ව විසීම නොව විවිධ වාර්ගික හා ආගමික කොටස් සමානුයෝජනය කිරීමේ ක්‍රමවේදයකි.

ඉතිහාසයේ එක් එක් ගෝත්‍ර වශයෙන් වෙන්වෙන්ව ජීවත් වූ කාලයේ අනෙක් ගෝත්‍රය යටපත් කිරීම කිසිම දෙගිඩියාවකින් තොරව ක්‍රෑර ආකාරයෙන් කළහැකි වුයේ තම ගෝත්‍රය හැර වෙනත් පිටස්තර ගෝත්‍රයක් තමන් වැනිම මනුෂ්‍ය කොට්ඨාශයක්ය යන හැගීමක් හෝ අවබෝධයක් එකල ඔවුනට නොවීම නිසයි. නමුත් අද අපි මේ සියලු මනුෂ්‍ය ප්‍රාණීන් යනු එකම පුරුකකින් ජන්මය ලැබූ සමානයෝය යන අවබෝධය හා ඊට අදාළ මානව ප්‍රවේණි විද්‍යාත්මක සාක්ෂි සහිත ලෝකයක ජීවත් වන්නවුන් වෙමු. යම් රටක සිදුවූ බලවත් ආපදාවකදී අනෙක් සමාජ වල, රටවල වල මිනිසුන් එය දැක කම්පාවට පත්වෙයි. පොදුවේ ගත්කල මනුෂ්‍ය ප්‍රජාව දිනෙන් දින එකී අවබෝධය ඇතිව තමන් කිසිදා නොදුටු තවත් මනුෂ්‍යයෙකුට පවා උපකාර කරමින් උසස් මනුෂ්‍යත්වයක් කරා එළඹෙමින් සිටියි. සිරියාවේ දහස් ගණන් සරණාගතයින් තම රටට භාරගනිමින් ජර්මනිය ඇතුළු යුරෝපීය රටවල් (අයි.එස්. ත්‍රස්තයින්ගෙන් එල්ලවිය හැකි අවදානම පවා දරමින්) තම රාජ්‍යයේ ආරක්ෂාව පවා පරදුවට තබමින් එකී මානවවාදී ගුණය ප්‍රදර්ශනය කළෝය.

කෙසේ මුත් ජාතිවාදී ප්‍රවණතාවයන් හා ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් පරාජය කිරීමට අසමත් රාජ්‍යයන් කිහිපයක් නිසා මෙම මානවවාදය එක්තරා ප්‍රමාණයකට තර්ජනයකට ලක්ව ඇත. අප රටේ පසුගිය පාලක රෙජීමය තුළ මෙවැනි ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් පිරිසක් රට තුල ආගමික-වාර්ගික ගින්නක් සඳහා පසුබිම සරුකරමින් සිටියේය. ඒවා පරාජය කිරීමට එවකට ආණ්ඩුවේ මුදුනේ වැජඹුන'වුන් තුළ බලවත් අධිෂ්ටානයක් නොවුනි.

ගැටුම්කාරී තත්වයක් උත්සන්න වූ විට සමාජයේ සිටින මධ්‍යස්ථ කොටස් දුර්මුඛ කොට අන්තවාදී කොටස් වෙත ඉඩකඩ වැඩියෙන් විවර වෙයි. සමාජයේ සන්නිවේදන අවකාශය පිරී යන්නේ ගැටුම් හා ඊට‍ එරෙහි ප්‍රතික්‍රියාවන් වලිනි. එනම් එදිරිවාදිකම් මිස එය සමනය වීමේ විභවයන් නිර්මාණය නොවේ. සන්සුන් මානසිකත්වය අහිමිවී උද්වේගකර හැගීම් වලින් සමාජ මානසිකත්වය පිරීයයි. එවිට දෙපාර්ශ්වයේම ගැටුම්කාරී පාර්ශ්ව සමාජයේ සියලු ක්ෂේත්‍ර ග්‍රහණයට නතුකරගනී. එවැනි සන්දර්භයක් තුල මනුෂ්‍යයෙකුට කෙතරම් නම් ම්ලේච්ජයෙකු බවට පත්විය හැකිද යන්න දෙවන ලෝක යුද්ධයේ අත්දැකීම් අපට කියා දෙයි. එනිසා පළමු කොන්දේසිය වන්නේ මේ තත්ත්වය අවබෝධ කරගතහැකි සමාජ කොටස් ගැටුම්කාරී තත්වයක් ඇතිනොවීමට අවශ්‍ය මැදිහත්වීම කළයුතුවීමයි. ගැටුමක් මුලපිරු පසු ක්‍රමක්‍රමයෙන් එදිරිවාදිකම ඔඩුදුවා ගොස් අනෙකෙකු විනාශ කිරීමට, අනෙකාගේ සනුහරේ කෙනෙකු පවා විනාශ කිරීමට අවශ්‍ය හේතු නිර්මාණය වෙයි; විනාශය සාධාරණීයකරණය කරගැනීමට හේතු කාරණා ගොඩනැගෙයි.

මෙම අවදානම පිලිබඳ අවධාරණය මේ මොහොතට අදාළ වනුයේ, පරාජිත ජාතිවාදී කොටස් හා ආගම්වාදී උන්මත්තකයින් තම පැරණි ගිනිකෙළියට යලිත් කැසකවමින් සිටින බැවිනි.
කාටූනය- අවන්ත ආටිගල (Awantha Artigala Facebook Page)
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Sri Lankan National Unity, Reconciliation, Sinhala, Tamil, Muslim, Communal Unity, Communal Violence, Ethnic Clashes, Bodu Bala Sena
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
කෙවින් කරුණාතිලකගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
මෙහෙව් රටේ දේශපාලනය යනු කුමක්ද?
තවත් අදහස් බූන්දි
කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?
දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!
ඒ ඇගේ අහසයි!
සිංහලයා වඳ වෙමින් යනවද?
කාලෝ අයංතේ
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
ස්ටීව් බිකෝ කියයි.
පීඩකයා සතු හොඳම ආයුධය නම්, පීඩිතයාගේ පීඩිත මානසිකත්වයයි.
What's New | අලුතෙන්ම
කතන්දර| ගල් වඩුවා ('හූමිටි කතා')

2-Mins

(ආර්. කුෂ්නේරෝවිච් | දැදිගම වී. රුද්‍රිගු) එකෝමත් එක රටක ගල් වඩුවෙක් ගල් කඩමින් හිටියා. හිටි හැටියේම අසුන් පිට නැග ගත් මිනිසුන් කෑ ගහන හැටි ඇසුණා;

"දණ... [More]
රංග| 'පක්ෂීහු'- ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ යුතෝපියානු සිහිනය

3-Mins

(චින්තා පවිත්‍රානි) ඇරිස්ටොෆනීස්ගේ නාට්‍ය නිර්මාණ අතුරින් ශ්‍රව්‍ය හා දෘශ්‍ය ප්‍රයෝගයන්ගෙන් අනූන වූත් වඩාත් නිර්මාණාත්මක වූත් නාට්‍යය හැටියට පිළිගැනෙන්නේ The Birds (පක්ෂීහු) නාට්‍යයයි.... [More]
වෙසෙස්| අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!

6-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මට 'ඇය' මුණ ගැසුණේ අහම්බයකිනි. මගේ මිතුරෙකුගේ මැදිහත්වීමෙනි.

"ඔය ඉතින් ඔයත් මං දිහා බලන්නේ අමුතු විදියට. එතකොට ඉතින් අනිත් මිනිස්සු ගැන... [More]
වෙසෙස්| දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!

6-Mins

(සරද සමරසිංහ) ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා විශේෂඥයෙකු වන යුවෙල් නෝව් හරාරි (Yuval Noah Harari) විසින් රචිත Homo Deus නොහොත් 'මීළඟ හතළිස් වසරේ... [More]
කතා-බස්| "පියවරු සහ පුත්තු"- සුමති සිවමෝහන් සමග කතාබහක්

8-Mins

(සමන් එම්. කාරියකරවන) මේ වසරේ මාර්තු මාසයේ දී ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද්හි පැවති ඉන්දියානු ලෝක සිනමා උලෙළේ දී හොඳ ම චිත්‍රපටයට හිමි ජූරි සම්මානය දිනා... [More]
කතන්දර| "අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

42-Secs

"අලි සෙල්ලං හා ලෙල්ලං!"- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sanjiv Jaiswal 'Sanjay' ලියා, Ajit Narayan සිත්තම් කළ 'Playtime' ඉන්දියානු ළමා කතන්දරයේ... [More]
පරිවර්තන| මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ

59-Secs

(විලියම් ශේක්ස්පියර් | චින්තා පවිත්‍රානි) මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පබළු ඇගේ දෙතොලේ රතට වඩා බොහෝ රතු පාටයි
හිම සුදු වී නම් ඇගේ පියයුරු අවපැහැ මන්ද?

කෙස් වයර් වී නම් ඇගේ හිසේ කළු වයර් වැවේ
මා රෝස, රතු හා සුදු පෑ රෝස මල් දැක තිබේ,... [More]
කවි| සටහන්ය; සුන්දර ගමක; මළගෙයක...

11-Secs

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) සුදු රැළි පාලම්ය මග
කිඳුරා නිදිය සාලයෙහි

විඩාබර වූ ඉකියකි
අම්මෙකි
ආදරේ බර ඉල්ලාගෙන... [More]
කවි| ගරු අධිකරණයෙන් අවසරයි..!

46-Secs

(ජනිත් විතාරණගේ) අත තබා දිවුරන්න පුළුවන් ස්වාමිනි බොරු නෙවෙයි කියලා
මැරෙන්නට හිත හදාගෙන මම රේල් පාරෙත් ලැගන් ඉඳලා
කෝච්චිය දුර ඈත එනකොට තාත්තගේ බොන බෙහෙත් මැවිලා
කරන්නම වෙන දෙයක් නැති තැන ගියේ එතනට අම්මපල්ලා

පහන් කොච්චර එළිය දුන්නත් කැඩුන පසු කුණු ගොඩට හින්දා... [More]
වෙසෙස්| සුන්දර කළු කෙල්ල- රූපී කෞවුර්ගේ අතිශය සුන්දර ආත්මය!

2-Mins

(සදර්ශී කුසුම්වර්ෂා රණසිංහ) සමහර ගැහැණු- පිරිමි ජීවිතයේ බොහෝ මධුර දෑ සඟවාගෙන ඇවිදින පොත් බඳු ය. නැත්නම් තාලයක් ඇති කවි බඳු ය. හුදෙක් මනුස්ස... [More]
අදහස්| කුණු වී දුඟඳ හමන මජර ජනමාධ්‍ය සංස්කෘතියට එරෙහිව කුමක් කරමුද?

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) අපේ රටේ මාධ්‍ය සංස්කෘතිය පවතින්නේ කුණු වී දුඟඳ හමන තත්ත්වයක බව අමුතුවෙන් පැවසිය යුතු නැත. එය අපේ රටේ දේශපාලන සංස්කෘතිය... [More]
අදහස්| දෙසියවෙනි උපන්දිනයට කාල් මාක්ස්ට උපහාර තෑග්ගක්!

16-Mins

(ඩෙස්මන්ඩ් මල්ලිකාරච්චි) කාල් මාක්ස්ගේ 200 වෙනි උපන්දිනය කොළඔ මහවැලි කේන්ද්‍රයේදී පසුගිය 11 වෙනි දින සමරනු ලැබුවේ කාල් මාක්ස්ගේ ප්‍රාග්ධනය කෘතියේ 3 වෙනි... [More]
Cine| ස්ත්‍රී සිත් පෙන්වන වෛෂ්ණාවී පිළිබඳ පසු විපරමක්

13-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) මෙම ලිපිය ආචාර්ය ලෙස්ටර් ජේම්ස් පීරිස්ගේ අදහස පරිදි සුමිත්‍රා පීරිස් විසින් නිෂ්පාදනය කරන්නට යෙදී, මෑතකදි තිරගත වූ වෛෂ්ණාවී සිනමාපටය සම්බන්ධයෙනි.... [More]
Cine| Gifted Hands: The Ben Carson Story- මිනිස් බව නිර්මාණය කළ හැක්කේ මිනිසුන්ටම පමණි!

4-Mins

(වජිර කාන්ත උබේසිංහ) මල් පිපෙන එකයි මිනිස්සු හැදෙන එකයි වෙනස්. මොකද මල් කොච්චර ලස්සන වුනත් මල් පුබුදුවන්න අවශ්‍ය ජලයයි, සුර්යාලෝකයයි විතරයි. මේවා කොපමණ... [More]
කවි| සර්ධාවෙන් ලියන වග නම්

36-Secs

(අමිල නන්දසිරි) අපි පුතේ දුර ඈත වන්නි හත් පත්තුවේ
පාන්දර බස් එකෙන් පෝලිමට එක්වුනේ
වැඳ පුරුදු මුදු මීට පෙරත් මුතියංගනේ
බුදුන් වැඩි බිම බුදුන් දකින්නට පෝලිමේ

අස්වැන්න කැපෙන මහ ගමට එන ලොරි කඩේ... [More]
කවි| යෞවනය!

25-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) යෞවනය! ඇති තරම් හිනහා වී ඔබ ඉන්න
මැදිවිය බර වැඩී කෙනෙකුට
දරන්නට බෑ ඒ තනියම
දහක් අතරෙත් තනි වියහැකි බැවිනි.

පාට තවරා ගත්තු ගහකොළ... [More]
සිත්තර| "දූපතෙන් එහා කලාව ගැන අවදියෙන් ඉන්න වෙනවා!"- ප්‍රගීත් රත්නායක

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) චිත්‍රයක් යනු නිහඬ කවියක් යැයි කියනු ලැබේ. එනයින් ගෙන බලන කල ප්‍රගීත් රත්නායක යනු කැන්වසය මත, අපේ පරපුරේ නිහඬ කවි... [More]
කතන්දර| "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි"- සෝවියට් ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

14-Secs

මෙන්න තවත් ලස්සන සෝවියට් රුසියානු කතන්දරයක් [පොඩිත්තන්ට කාටූන්] වී. සුතේයෙව් ලියා සිත්තම් කළ "කුකුළු පැටියයි තාර පැටියයි" ළමා කතන්දරයේ සිංහල... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook