Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
එකල්හී ස්ත්‍රී නිදහස කෙබඳු වී ද යත්- ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා
බූන්දි, 16:01:11
පුරාතන ග්‍රීක පෞර රාජ්‍යන් පිළිබඳ අධ්‍යනය කිරීමේදී ප්‍රමුඛස්ථානයක් ගනුයේ ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන පෞර රාජ්‍යයන්ය. එකිනෙකට වෙනස් වූ දේශපාලනික සහ සමාජ ව්‍යූහයන්ගෙන් සැදුම් ලත් උක්ත පෞර රාජ්‍යන් විසින් බටහිර ශිෂ්ටාචාරයටත්, ඒ හරහා පොදුවේ මුළු ලොවටත් එක් කල දෑ බොහෝමයකි. මෙම ලිපියෙන් අදහස් කරනුයේ පුරාතන ග්‍රීක යුගයෙහි මෙම අවකාශය තුළ වාසය කල ස්ත්‍රියගේ සමාජ ආස්ථානය ගැන කෙටි විග්‍රහයක් කිරීමයි.

පුරාණ ග්‍රීක ඉතිහාසය ගත් කල ප්‍රධාන වශයෙන් යුග පහකට බෙදා දැක්විය හැකිය. (මිනෝයියානු, මයිසීනියානු, ආකෙයික්, සම්භාව්‍ය සහ හෙලනිස්ටික් යුග වශයෙනි.) අඩු වැඩි වශයෙන් මෙම යුගයන් තුළ, ස්ත්‍රී අවකාශය භාවිතාවෙහි වෙනස්කම් දැකිය හැකි වුවද පොදුවේ ගත් කල, ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා නැඟීම ප්‍රබලව සිදුවූ සම්භාව්‍ය යුගයෙහි, (ක්‍රිපූ 508–322) මුළුමනින්ම පුරුෂමූලික ප්‍රපංචයක් වූ ඇතන්ස් සමාජයෙහි, ස්ත්‍රියට හිමි වී තිබුනේ ගෘහයට සහ පවුලට සීමා වූ, පුරුෂයා විසින් පාලනය කිරීමට නතු වූ දිවියකි.

ඇතීනියානු පාලක සෝලෝන් (ක්‍රිපූ 638–558) විසින් හඳුන්වාදුන් ප්‍රතිපත්ති හරහා ස්ත්‍රී නිදහසට සීමා පැනවෙන අතර, සම්භාව්‍ය යුගය වනවිට ස්ත්‍රීය භුක්ති විඳි නිදහස තව තවත් සීමා සහිත වූ බව, පෙලපනීසියානු සටන් අතර තුර පුර නායකයා වූ පෙරික්ලීස් ඇතීනියානු පුරවැසියන් අමතා කළ සුප්‍රකට කථාවෙන් පෙනී යයි. මෙකල බිහිවූ නාට්‍ය කෘති තුලින් හමුවන සම්මතයට අභියෝග කරන සමහර වීර කාන්තා චරිත, පවතින යථාර්ථයට එම නාට්‍ය රචකයන් දැක්වූ ප්‍රතිරෝධයෙහි පිළිබිඹුවක් ද විය හැක.


හෙටෙයිරා පුරඟනන්

අසමසම ඇතැන්ස් හඳුන්වාදීමක් වූ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ප්‍රායෝගික ලෙස භාවිතා කිරීමට ස්ත්‍රීන්ට හැකියාවක් නොවුනු අතර, එදිනෙදා කටයුතු උදෙසා නිවසින් පිටතට යාමට සිදු වූ දුප්පත් සහ වහල් ස්ත්‍රීන්ට තරම්වත් නිදහසක් භුක්ති විදීමට උසස් පන්තියේ ඇතීනියානු කාන්තාවට නොහැකි විය. තම නිවාස තුළ වූ "ජයිනීසියම්" (gynaeceum) යනුවෙන් හැඳින්වූ ඔවුන්ටම වෙන් කල කොටසෙහි කාන්තාවන් වාසය කල අතර, පුරුෂ සමාජය හා මුසු වීමට ඔවුන්ට අවස්ථාවක් නොමැති තරම් විය. යම්තරමක හෝ සමාජීය පිළිගැනීමක් සහ ගෞරවයක් ලැබුවේත්, පුරුෂ සමාජය සමඟ ගනුදෙනු කිරීමට තරම් බුද්ධි මට්ටමකින් යුක්ත වූයෙත්, "හෙටෙයිරා" (hetaera) නමින් හැඳින්වූ උසස් පංතියේ පුරඟනන්ට පමණි.

ආර්ථික සහ සමාජීය වශයෙන් පහළ පන්තීන් නියෝජනය කල ස්ත්‍රිය නිවසෙන් පරිබාහිර ක්‍රියාකරකම් වල නිරත වූ බැවින්, ඔවුන්ගේ සමාජානුයෝජනීය වීමේ සම්භාවිතාවය (අවම වශයෙන් සෙසු ස්ත්‍රීන් සමඟ හෝ) වැඩි විය. විවාහය සම්බන්ධයේදී වූ දේපළ පිලිබඳ කාරණාවේදීත්, ආගමික කටයුතු සහ අවමඟුල් වලදීත් කාන්තා දායක්තවය කැපී පෙනුන නමුත් සම්භාව්‍ය යුගයේ පොදු ඇතීනියානු ගැහැණිය මුළුමනින්ම පුරුෂ සමාජයට යටත් වූ ප්‍රස්තුතයක් විය.

බටහිර ශිෂ්ඨාචාරයෙහි තිඹිරි ගෙය ලෙස සැලකිය හැකි ඇතන්ස් නුවර ස්ත්‍රියගේ භූමිකාව එසේ වත්දී, ස්පාර්ටන් ගැහැණියගේ සමාජීය, දේශපාලනික ස්වභාවයන් කෙසේ වීද? ස්පාර්ටන් කාන්තාව පිළිබඳ විශ්ලේෂණයට පෙර ස්පාර්ටා නුවර සමාජ-දේශපාලනික සන්දර්භය විමසා බලමු.


Lysistrata වේදිකා නිෂ්පාදනයකින්

'ඇතැන්ස් නුවර මිනිසුන් තනද්දී ස්පාර්ටා නුවර සොල්දාදුවන් තැනුවේ' යැයි ප්‍රසිද්ධ කියමනක් වෙයි. එය ස්පාර්ටන් සමාජ ව්‍යූහය විසින් ඉල්ලා සිටි පෙළඹවීමකි. ස්පාර්ටා නුවර නීති දායකයා වශයෙන් සලකන, ලයිකගස් (Lycurgus) විසින් හඳුන්වා දුන් ප්‍රතිපත්ති වලට අනුව, හීලොට් වහලුන් බහුතරය වූ ස්පාර්ටාවෙහි, ඔවුන්ගේ අධිපතීත්වය දැරූ ස්පාර්ටාවරුන්ට දැඩි යුදමය පුහුණුවක් හා විනයක් යටතෙහි ජීවත් වීමට සිදු විය. ස්පාර්ටන් දිවි පෙවෙත යනු කෙතරම් සරල සහ විනයානුකූල එකක්දැයි, දැඩි සරල සහ කටුක බව හැඟවීමට එම වදන නාමවිශේෂණයක් ලෙස යෙදීමෙන්ම ["Spartan living"] පෙනී යයි. හීලොට් යැයි හැඳින්වූ යටත්වැසි වහලුන්ගේ සංඛ්‍යාව ස්පාර්ටන්වරුන්ට වඩා බොහෝ වැඩි වූ හෙයින් සියළු ස්පාර්ටාවරුන්ගේ එකම අරමුණ වූයේ තමා සතුවූ රාජ්‍ය බලය ආරක්ෂා කර ගැනමයි. ස්පාර්ටා ස්ත්‍රී-පුරුෂ දෙපාර්ශවයෙහිම ජීවිත මේ ඒකායන අරමුණ වෙනුවෙන් උපතේ පටන් හැඩ ගස්වනු ලැබිණි.

ස්පාර්ටන් පිරිමි දරුවන් මෙන් ගැහැනු දරුවන් ද උපතේ සිටම රාජ්‍යයට වැදගත් පුරවැසියන් ලෙස සැලකිනි. එමෙන්ම දෙපාර්ශ්වය විසින්ම, ශරීර සරඹ, ක්‍රීඩා, ලිවීම, ගණනය වැනි අධ්‍යාපනික කටයුතු ද ඉගෙන ගන්නා ලදී. අනාගතහෙහි පුරවැසියන් බිහි කරන තීරණාත්මක සාධකය වූ බැවින් පිරිමි දරුවන්ගේ මෙන්ම ගැහැනු දරුවන්ගේද නිරෝගී බව සහ ශරීර යෝග්‍යතාවය වැදගත් කොට සැලකිණි. ඇතීනියානු ගැහැනිය ඇඳි වස්ත්‍රයෙන් වෙනස්ව, ස්පාර්ටන් ගැහැනිය විසින් ඇඳි වස්ත්‍රයෙහි පැලීමක් සහිත වූයේ හෝ කෙටි වූයේ ඇයට වඩා පහසු සහ කඩිසර ලෙස ශරීරය හැසිරවීමට හැකිවීමටයි. ඇතන්ස් නුවර ගැහැනු දරුවෙකු වැඩිවිය පත්වූ වහා (12-14 වැනි වියේදී) විවාහ ජීවිතයට ඇතුළත් කෙරුන ද, ස්පාර්ටා ගැහැනු දරුවෙකු විවාහ වූයේ දහ අට විය ඉක්ම වූ පසුවය. මෙමඟින් ඇයට ශාරීරිකව සහ මානසිකව විවාහයට සූදානම් වීමට වැඩි අවකාශයක් සැලසිනි. වදන දරුවන්ගේ සංඛ්‍යාත්මක ප්‍රමාණයට වඩා, නිරෝගී, ශක්ති සම්පන්න දරුවන් බිහි කිරීම ස්පාර්ටාවරුන්ට වඩා වැදගත් වූ අතර, එමඟින් තම ලිංගිකත්වයෙහි පාලනය යම්තරමකට තමා සතුකරගැනීමට ස්ත්‍රීයට හැකි විය. වඩා වැදගත් වූයේ ශක්ති සම්පන්න, නිරෝගී දරුවන් බිහි කිරිම වූ බැවින්, එවන් ශක්තිමත් පුරුෂයින් හා සංවාසයේ යෙදීමට විවාහක කාන්තාවන්ට බාධාවක් නොවිනි. පූර්ණ රාජ්‍ය ව්‍යූහයෙහිම දෘෂ්ටිවාදය, මිලිටරිමය එකක් වූ වපසරියක, ස්පාර්ටා විවාහය වූ කලී මූලිකවම දරුවන් බිහි කිරීම සම්බධයෙන් පැවති ආයතනයක් විය. භවාතිශ බව යනු ස්පාර්ටාවරුන්‍ පිළිකුලින් හෙලා දුටු සංකල්පයකි. අනවශ්‍ය විළි බිය නැති කරගැනීම සඳහා උත්සව අවථාවන්හිදී ප්‍රසිද්ධියේ නිරුවතින් රඟ දැක්වීම ස්පාර්ටන් ස්ත්‍රියට නුහුරු දෙයක් නොවුන අතර, ඔවුන්ග්ගේ ස්වාභාවික අලංකාරය අන් නුවරුන් අතර පවා පැසසුමට ලක් වූ ප්‍රකට කාරණාවක් විය.



ස්පාර්ටා පිරිමින් තම දිවියෙන් වැඩි කළක් යුද කඳවුරු සහ බංකර තුල දිවි ගෙවද්දී නිවාස සහ ඉඩකඩම් පාලනය, වහලුන් පාලනය යන කාරණා සියල්ලම ස්පාර්ටන් ස්ත්‍රීන් අතින් සිදු විය. එමඟින් ඇතන්ස් ස්ත්‍රියට වඩා ස්පාර්ටා ස්ත්‍රිය වගකීම් දැරීම සහ සමාජය හා ගැටීම අතින් ඉහළ ස්ථානයක සිටි අතර, බොහෝ කලක් පුරුෂ ඇසුරෙන් ඈත්ව දිවි ගෙවීම ඔවුන් තුළ ස්වාධීන මානසිකත්වයක් නිර්මාණය කරන්නට ඇත. එමතුදු නොව, ඉඩකඩම් වල අයිතියත්, දික්කසාදයක් පිළිබඳ මූලික පියවර ගැනීමට අයිතියත් යන, සමකාලීන ග්‍රීක සමාජයෙහි අන් කිසිඳු තැනක නොදකින අයිතීන්, ස්පාර්ටන් ස්ත්‍රිය විසින් භුක්ති විඳින ලදී. ඒ කෙසේ වුවත්, රාජ්‍යයෙහි දේශපාලනික කාරණා මුළුමනින්ම පුරුෂ මැදිහත් වීම් යටතේ සිදු වූ අතර, දේශපාලන අවකාශය තුළදී ඇතීනියානු ගැහැණියට මෙන්ම ස්පාර්ටා ගැහැණියට ද නිහඬ වීමට සිදු විය.

ස්පාර්ටන් සමාජ ව්‍යූහය සහ එහි වූ ස්ත්‍රී භූමිකාව සමකාලීන සහ පසුකාලීන රචකයන්ගේත් දාර්ශනිකයින්ගේත් අවධානයට ලක් වූ බව පෙනී යයි. සැබවින්ම ස්පාර්ටන්වරු අතර ලේඛකයන් නොවූ අතර, ඔවුන් පිළිබඳ තොරතුරු අපට ලැබෙනුයේ ඇතීනියානුවන් හරහාය. ප්ලූටාර්ක්, ප්ලේටෝ, ඇරිස්ටෝට්ල්, හෙරඩෝටස් වැනි කතුවරුන් සහ දාර්ශනිකයන් අඩු වැඩි වශයෙන් සිය කෘතීන් තුළ ස්පාර්ටා සමාජයත්, එහි වූ ස්ත්‍රී පුරුෂ භූමිකාත් නොයෙක් අයුරින් සටහන් කර ඇත. ප්ලේටෝගේ "ජනරජය" කෘතියෙහි ඔහු යෝජනා කරන යුටෝපියානු රාජ්‍ය සංකල්පය බොහෝ දුරට ස්පාර්ටා පෞර රාජ්‍යයෙහි ස්ථාපිතව පැවති සමාජ, දේශපාලනික ලක්ෂණ පෙන්වුම් කරයි. විශේෂයෙන්ම රාජ්‍යය සම්බන්ධයෙන් ප්ලේටෝ යෝජනා කරන ස්ත්‍රී මැදිහත් වීම සහ ස්ත්‍රී පුරුෂ සමානාත්වතාවය යම්තරමක් දුරට ස්පාර්ටා නුවර ස්ත්‍රී භූමිකාවට සමාන්තර ලෙස විහිදෙයි.


John William Godward සිත්තම් කළ Sappho of Lesbos

ස්පාර්ටන් ස්ත්‍රිය පිළිබඳ ප්ලේටෝගේ දැක්ම සුභවාදි වුවද එම විෂයයෙහිලා ඇරිස්ටෝටල්ගේ විග්‍රහයන් ප්‍රශංසා සගගත බවක් පෙන්වුම් නොකරයි. පොදුවේ තම කෘති තුළින් ස්ත්‍රී විරෝධීත්වයක් පෙන්වන ඔහු ස්පාර්ටන් ස්ත්‍රිය දුටුවේ ස්පාර්ටාවේ කඩා වැටීමට මුල් වූ අශීලාචාර සහ තණ්හාධික පිරිසක් ලෙසයි.

හෙරඩෝටස් සහ ප්ලූටාක්, ගෝගෝ යන ස්පාර්ටා රැජිණ ගැන සිය කෘති තුළ සඳහන් කරයි. රාජ්‍ය පාලනයේදී සිය සැමියාට සහය වූ ඇයගෙන්, ඇටික් ප්‍රදේශයෙහි (ඇතන්ස් නුවර අයිති භූගෝලීය පෙදෙස) කාන්තාවක් මෙසේ විමසයි. "කොහොමද ස්පාර්ටා කාන්තාවන් පමණක් ඔය ලෙස තම පිරිමින් පාලනය කරන්නේ?" ඇය ඊට දෙන පිළිතුර නම් "පුරුෂයන් බිහි කරන්නේ ස්පාර්ටා ස්ත්‍රීන් පමණක් නිසා" යන්නයි. ස්පාර්ටාවෙහි පැවති රණකාමී දෘශ්ටිවාදය විසින් එහි සිටි ස්ත්‍රී පුරුෂයන්ගේ සමාජ භාවයන් සහ අන්‍යෝන්‍ය ගනුදෙනු කිරීම් නිර්මාණය කළ සැටි මෙම වදන් වලින් මැනවින් පැහැදිලි වෙයි.

අවසාන වශයෙන් අප මතක තබාගත යුතු කරුණක් වනුයේ ස්පාර්ටා ස්ත්‍රිය භුක්ති විදි සාපෙක්ෂිත නිදහස සහ ගෞරවනීය බව හුදෙක් එහි දේශපාලනික, ආර්ථික සහ සමාජීය පරිසරය විසින් ඉල්ලා සිටි යථාර්ථයක් මිස දෘශ්ටිවාදී ස්ත්‍රී විමුක්තියක් නොවන බවයි. අවසාන විග්‍රහයේදී ඇතන්ස් සහ ස්පාර්ටා යන මේ රාජ්‍යයන් දෙකම ස්ත්‍රීන්ගෙන් බලාපොරොත්තු වූයේ එකම දෙයක් පමණි. එනම් තම රාජ්‍යය වෙනුවෙන් වර්ගයා බෝ කිරීමයි. කෙසේ වුවද, නිර්දය ලෙස ස්ත්‍රීය පාලනයට නතුව තිබූ එවන් යුගයක, එලෙසින් හෝ සාපෙක්ෂිත නිවහල් අවකාශයක හැසිරුනු ස්පාර්ටා ස්ත්‍රිය අදටත් ස්ත්‍රී විමුක්තිය පිළිබඳ කතිකාවත තුළදී හමුවන ආනන්දනීය සංකේතයකි.


Hypatia- ග්‍රීක ස්ත්‍රී දාර්ශනිකාව/ තාරකා විද්‍යාඥවරිය (Agora (2009) චිත්‍රපටයෙන්)

ආශ්‍රිත ග්‍රන්ථ-

1. Plutarch, Lives of Noble Gracians and Romans
2. Heredotus, Histories
3. Aristotle, Politics
4. Plato, The Republic
5. Thucydides, History of the Peloponnesian War
6. Pomeroy, S.B., Spartan Women
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Women in ancient Greek society, Sparta and Athens, The Women of Athens, The women of Sparta, Athenian women, gynaeceum, hetaera, Spartan living
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
මහේෂි බී. වීරකෝන්ගෙන් තවත් වියමන්
අදහස්
ඒ ඇගේ අහසයි!
අදහස්
කාලෝ අයංතේ
රංග
යුරිපිඩීස් චිත්‍රණය කළ ස්ත්‍රීත්වය
කවි
මල් පෙති තරම් සියුමැලි තුරුපත්ය
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය
වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව
ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
BoondiLets
එංගල්ස් කියයි.
යම්කිසි ජාතියක් එකවරම තවත් ජාතීන් පාගන්නේ නම්, එම ජාතියට ස්වාධීන ජාතියක් බවට පත් විය නොහැකිය.

-[1830 පෝලන්ත නැගිටීම සිහි කිරීමේ ජාත්‍යන්තර රැස්වීම- 1847.11.29 දා]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook