Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
බූන්දි, 19:14:05
ජීවිතය යනු බුද්ධීමය සහ භාවමය තල අතර දෝලනයකි. සෑම සංසිද්ධියක ම, සෑම ප්‍රපංචයක ම සෑම සමාජ භූමිකාවක ම පාහේ පවතින්නේ කිසියම් ආකාරයක භාවමය සහ බුද්ධිමය පැතිකඩ එකතුවකි. ගුණදාස අමරසේකරයන්ගේ කතරගම කවිය යථෝක්ත කාරණය පිළිබඳ කිසියම් අධ්‍යනයකට මා හුරුකරවන්නට ඇතැයි සිතේ. කවියකින් දැනෙන සුවපත්භාවය, සැහැල්ලුව වෙනුවෙන් කවි කියවීම පුරුද්දක් කොට ගන්නේ ද එහෙයිනි. කවිය සම්බන්ධව සහ කවියෙහි රස සම්බන්ධව උත්තමාකාර විඳීමක් ද කවිය හුරු කරවන්නාවූ දැකීම ද කවිය ඉස්මතු කරන්නාවූ විඳීමද, එපමණකුත් නොව සියල්ලක් නොපවසා හදවතේ ඇති කරවන්නා වූ සියුම් පෑරිල්ල ද වෙනුවෙන් කවි කියවන පිරිස අතරින් පතර හෝ දැකීම භාග්‍යයකි. කවිය නිවීමකි. මෝක්ෂය යැයි නිර්වචනය කළ නොහැකි නිවීමකි. ජීවිතය ගිනි දදා පිච්චෙමින් පවත්නා වූත් විටෙක අළු යට පුපුරු ගසන්නා වූත් ගිනිකබලක් මෙනි. කවිය සියල් ආකාරයේ වේදනා මොහොතකට හෝ සුව කරන වේදනා නාශකයකි.

ඉහතින් සඳහන් කළ භාවගෝචර සහ බුද්ධිගෝචර සැකැස්මේ, වැඩි භාවගෝචර බරතැබීමක් ද අඩු බුද්ධිගෝචර බර තැබීමක් ද සහිත හැඟීම කි. නමුදු ඒ ඒ පුද්ගලයා සතුකරගත් පරිණතභාවය ද සමඟ ආදරය පිළිබඳව පවත්නා ස්වාධීන කියවීම අනන්‍යය. එහිලා බුද්ධිගෝචර ලෙසින් ආදරය නිර්වචනය කරන්නෝ ද නැතුවා නොවෙති. ආදරය වෙන්වීම වෙනස් වීම විප්‍රවාසය නෝක්කාඩුව සියල් සීමා සහ අනුසිද්ධීන් පුරා කවිය විහිදේ, මෙතෙක් ලියැවුණු කවි සියල්ලක්ම අතරින් ආදරය විරහව පෙම්වතිය පෙම්වතා යනාදිය අනුභූතිකොටගත් කවි කොතෙක්දැයි සැබෑ වශයෙන් නිශ්චය කිරීමද අපහසුය. මන්ද ගණනය නොවූ දින පොත් සටහන් වල රහස් ලේඛන වල පෙම් හසුන් වල ආදරය ගැන ලියැවෙන කවි ද කවි නිසාවෙන් ඒවා ඇස්තමේන්තු කොට මෙතෙකැයි කීම අපහසු සහ නිශ්ඵල හෙයිනි.

මෙහිදී ආදරය මාතෘකා පාඨ කොටගත් කවි ලියැවීම නිරායාසයකි. එහිදී සිදුවන්නේ ප්‍රතිනිර්මාණය නම් කාරණයයි.එහිදී පෙරින් ලියැවුණු කවියකින් අනෙක වෙනස් වන්නේ එහිලා ඉස්මතු කෙරෙන කවියාගේ ප්‍රතිභාවෙනි. කවිය තුළ අතිශය සියුම් මානයන් සංස්පර්ශය කරන්නේ ලැබීමට වඩා නොලැබීම ය, අතහැරීම, වෙන්වීම ය. බොහෝවිට එකී කාරණාවන් දිගහැරෙන්නේ ද ආදරය නම් මතකය නොස්ටැල්ජියාවකින් ප්‍රතිනිර්මාණය කරන ආරකිනි. කාව්‍ය නිර්මාණකරණයෙහි ද සුලභ වශයෙන් මෙවන් කවි දැකිය හැකි වන අතර ඒවාහි අනන්‍ය ලාක්ෂණිකයන් ද වෙන්කොට හඳුනාගත හැකි ය. 2015 දී කුමාරි දිසානායක කිවිඳිය විසින් රචිත 'ඔළු නැති කවි' නමැති කවි පොතෙන් ගත් උපුටනය විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව ඉස්මතු කරයි.

"බිඳෙන් බිඳ බිඳුණු හිත
හදාගන්නටත් පෙර
ටිකෙන් ටික
විටින් විට
සියුම් ව බිඳෙව්වත්

ආයෙමත් ආයෙමත්
නොඑන ලෙස
මතකයේ ඉතිරිවුණු
අපේ ඒ
'සුපෙම්වත් දවස්'
යළි නොඑනු ඇත"


වර්තමානයෙන් ඇරඹි අතීතයට කිඳා බස්නා අපූර්ව ප්‍රතිභාව කවිය තුළින් සහෘදයාව මත්කරවන්නට ගන්නා එක්තරා ව්‍යායාමයක් සේ දැකිය හැකිය.

විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව පිළිබඳව තදින් සහ සියුම් රිදවීම් පෑරිලි සිදු කරන කවියෙක් ලෙසට නූතන තරුණ කවිය තුළ රුවන් බන්දුජීව කවියා හඳුනාගත හැකි ය. ඔහු විසින් රචනා කරන ලද කවි වලින් සැළකිය යුතු ප්‍රමාණයක් තරම් කවි මෙකියන්නාවූ කාරණය් සඳහා උදාහරණ වශයෙන් සපයාගත හැකි ය.

"පොරි අහුරක්
ජින් බෝතල් තුනෙන්
දෙක හමාරක් ම
හැලුවෙමි
නුවර වැවට
ඉතිරි ටික මට

වැව, නුඹ
වෙරි විය යුතුය
අද

ඉක්බිති
කතා කළ හැක
අපට

මතකද ඇය
මුලින් ම පොරි අහුරක්
විසිකළ මොහොත
නුඹේ දිය රැළි මතට"


එක්තරා සරළ වූ අතීතකාමී මතකයක් වර්තමානය තුළ කවියකින් චිත්‍රණය කොට දැක්වීම පිළිබඳව කවියාගේ ශක්‍යතාවය විශේෂ ලෙස ඉස්මතු වේ. එහිදී භාවිතා කර ඇති වචන මාලාව හරහා ද එක්තරා ආකාරයක විශේෂ රැහැනක් සහෘදයා සහ කවිය අතර ඇද බඳින්නට කවියා සමත්ව ඇති බව පෙනේ.

එසේ ම පුද්ගලයා කොයිතරම් ආකාරයක අතීතකාමියෙක් ද, අතීතයට කොපමණ ලැදි ද යන කාරණය ඉස්මතු කෙරෙන කවියක් ලෙස පහතින් උදෘත කවිය දැක්විය හැකි අතර එයින් කතිකා කෙරෙන්නාවූ සන්දර්භය තුළින් කෙතරම් ආකාරයක මානසික පෑරිල්ලක් සෞන්දර්යයක් ලෙසින් ප්‍රතිනිර්මාණය කරලීමට කවියා සමත්ව ඇත්දැයි යන්න නිශ්චිතව වෙන්කොට විග්‍රහ කරගත හැකි ය. වේදනානුරූපී අතීතකාමය ආනන්දය දනවන ආකාරයකින් ප්‍රතිනිර්මාණය කිරීමේ සාහිත්‍යමය අපූර්වත්වය කවියා ප්‍රකට කරවන ස්වකීය ප්‍රතිභාවමය.

"සුදු වලාකුළු කිහිපයක් සහ
කන්ද මුදුනේ උන්නු පුරසඳ
කපා ගත්තෙමි කතුරකින්

හෙන්දිරික්කා මල් වගේකුත්
කඩාගත්තෙමි පඳුරකින්

කළු පැහැතු කඩදාසියක් මත
ඉහළ කෙළවර ඇලෙව්වෙමි සඳ
වලාකුළු සහ මල් ද අලවා
තබමි තැන තැන පුංචි පිනි කැට

පාට කුරක් අරං ඇවිදින්
මෙන්න මේ කඩදාසියේ මැද
ඇඳල දෙනවද මතක හැටියට
හිටපු හැටි අපි දෙන්න සඳ යට"


එපමණක් නොව ප්‍රේමයේ අතීතකාමය, ස්වභාව ධර්මයේ ප්‍රපංචයන් සමඟ සම්බන්ධකොට එයින් ව්‍යුත්පන්න කරන ලද මනස් සිතුවම සහෘද මනෝභාවයන්හි ප්‍රක්ෂේපණය කරන්න ට ද කවියා උත්සාහ ගෙන ඇති බව පෙනේ.

"ගඟේ මුහුණත්
මගේ මුහුණත්
බොහෝ කලකින්
හමු වුණා

මගේ මුහුණට එබී බැලූ ගඟ
ඇඟිලි තුඩකින් කසා තම හිස
මාව හඳුනා ගන්න ලකුණක්
හොයන බව මට වැටහුණා

සොඳුර ඔබ මා එක ම වර මිස
වෙන වෙන ම දැක පුරුදු නැති ගඟ
තවත් මොහොතක් බලාගෙන හිඳ
වංගුවක් ගෙන හැංගුණා"


කවිය තුළින් ඉස්මතු කෙරෙන සුවය සහ වේදනා පෑරිල්ලෙහි රිදීමේ හිරිවැටීම, උපරිමාකාරයෙන් දැනෙන කවි ලෙසින් උක්ත කවි සියල්ලම නිර්වචනය කළ හැකි අතර, කවිය ඒ ආකාරයෙන් පුද්ගල ජීවිතය වෙත එල්ල කෙරෙන වෙඩි උණ්ඩයෙන්, පසාරූ කොටගත් හදවත, ලෙය පුරාවාගත් පෑරිල්ලේ වේදනාවට කෑගැහෙන භාවයක් වන් රිදුම, සියල්ලම සමීප කෙරෙන සාහිත්‍යය අපූර්ව යැයි හැගෙන තරමට කවිය පුද්ගලයාට සමීප කරලීමට සමත්ව තිබේ.

කවියට අනුරාගය සැපයෙන්නෙ ප්‍රේමයෙනි. එය ද තීව්‍ර වන්නේ ලබා නොගත් සාක්ෂාත් කර නොගත් ප්‍රේමයෙනි. තැනකදි අමිල තේනුවර කවියා කළ උපුටනයක් උක්ත කාරණය සනාථ කරලීම පිණිස උපුටා දක්වමි.

"මට අයිති නැති අයිතිකාරියක් මගෙ නිර්මාණ ලෝකයේ සැරි සරනවා. ඇය අයිති වන තුරු මම ගීත ලියනවා. හැබැයි මට හැමදාම ගීත ලියන්න වෙනවා. මට ඇය අයිති වෙන්නැති හින්දා. ඒක තමයි කවියාගේ ප්‍රේමයේ ස්වභාවය...."

සාහිත්‍ය නිර්මාණයක් ලෙසින් කවිය බිහිවීම උදෙසා කවියා යන චරිතය නිර්මාණය ද එක්තරා ආකාරයක ක්‍රියාවලියකැයි දැක්වීම එක් අතකින් අසාධාරණ නොවේ.
සේයාරුව- Duks Visuals
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Love, Life, Separation, Sinhala Poetry, Sinhala Kavi, Sri Lankan Poets, Gunadasa Amarasekara, Ruwan Bandujeewa, Kumari Dissanayake
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් අදහස් බූන්දි
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
දෝස්තොව්ස්කි හා බෝගම්බර
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
පාවුලෝ කොයියෝ ලියයි.
ආදරේ කරන ඕනෑම කෙනෙක්, තමා එකිනෙකා හා නොමැති විට පවා එකිනෙකා තුල ජීවත්වෙනවා. සිරුරු දෙකක් හමුවුනාම ඒක හරියටම කුසලානයක් උතුරා යෑමක්. ඔවුනට පැය ගණක්, සමහරවිට... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
වෙසෙස්| සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම

5-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජයේ ඉතා සුවිශේෂ හැරවුම් ලක්ෂ්‍යයන් දෙකක් වන සමාජවාදය සහ ධනවාදය දත්තවාදී දෘෂ්ටිකෝණයෙන් කියවාගත යුතු බව ඉතිහාස හා සමාජ විද්‍යා... [More]
කතන්දර| විරාම ලකුණු

7-Mins

(යශෝධා සම්මානි ප්‍රේමරත්න) "රායා, ඔයාට තේරෙනවද මම කියන දේ?" මම එකපාරටම පොළොවට වැටුනා. පොළව තිබුනේ බිම් මට්ටමට තට්ටු විසි එකක් උඩින්, කලබල නගරයක... [More]
කවි| හැරයාම

13-Secs

(තරින්ද්‍ර ගලහේන) නටුවකින් ගිලිහී වැටෙන
දුඹුරු පතක වන්
සොඳුරුවූ දුක්මුසු බවක් ඇත
ක්ෂය වෙමින් යන
සෑම ආදරයකටම...... [More]
ඔත්තු| කවි පොත් තුනක්- මැයි 26

11-Secs

ටිම්රාන් කීර්තිගේ "පෙම්බරියගෙන් වෙන් වුණ ලූලෙක් හැරෙයි ඇලකට", දිමුතු ප්‍රදීප් පෙරේරාගේ "ගඟුලක් ව නවතිමි", ඩොමිනික්... [More]
අදහස්| ඒ ඇගේ අහසයි!

4-Mins

(මහේෂි බී. වීරකෝන්) ශ්‍රී ලාංකේය සන්දර්භයේදී ස්ත්‍රීය හා ඇගේ විමුක්තිය යන කතිකාවත තුළ අඩු අවධානයක් දෙන මාතෘකාවක් වේ නම් ඒ ස්ත්‍රී ලිංගිකත්වය (Female... [More]
ගී කිය(ව)මු| ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම- ඇය අවුරුදු කුමරිය වෙන්න ගියා!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) අජිත් කුමාරසිරි ගයන "ග්‍රීස් ගහේ මුදුනට ම ගියා මම" සම්මත ගීත ආකෘතිය ඉක්මවා ගිය ගීතයකි. ආකෘතිය අතින් මෙන් ම අදහස්... [More]
කතන්දර| "නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

10-Secs

"නුවණක්කාර කපුටුහාමි"- පොඩිත්තන්ට ඊසොප්ගේ උපමා කතාවක් [කාටූන්]

හඬ- නයෝමි ගුණසිරි, මාෂා සුවනි
පිටපත සහ සජීවීකරණය- බූන්දි වැ.දෙ.


[Sinhala Cartoon Kids Story -THIRSTY CROW-... [More]
කතන්දර| "මොනවද මේ දවල් හීන?"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

35-Secs

"මොනවද මේ දවල් හීන?"- පුංචි අපේ පුංචි හීන ගැන පුංචි කතාවක්! [කාටූන්]- Cristy Zinn ලියා, Mary-Anne Hampton සිත්තම් කළ "What... [More]
වෙසෙස්| මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?

4-Mins

(සරද සමරසිංහ) මානව සමාජය වැඩවසම්, සමාජවාදී, ලිබරල් සහ පශ්චාත් ලිබරල් ආදී යුගයන් පසුකර පෑමිණ, ඉතා සංකීර්ණ සමාජ හා දේශපාලන යුගයක් අබියස සිටින... [More]
Cine| ලෙස්ටර්- සිනමා අඹරේ මැකී ගිය රිදී රේඛාව

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) මගේ මතකය නිවැරදි නම් ඒ අසූව දශකයේ නිකින්න විය. නිල්වන් අහස ඉතා සැඩ පරුෂව දැවුණු හිරු සිඳී ගිය වැව් මත... [More]
Cine| "තුන්දෙනෙක්|மூவர்"- මිනිස්කම අහිමි වීම පිටුපස ඇති දේශපාලන ප්‍රශ්නය නිරාවරණය කිරීමේ අභියෝගය

10-Mins

(උපාලි අමරසිංහ) අප ජීවත්වන මේ යුගයේ සමාජ ආර්ථික දේශපාලන මූලයන්ගෙන් ඉපදී එම ක්‍රමය විසින් ම පෝෂණය කරන්නාවූ යක්ෂයාගේ හෝරාව පැමිණ කළ විනාශය... [More]
කතන්දර| "පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ" [ළමා කාටූන් වීඩියෝව]

31-Secs

"පොඩි සාදුගෙ කතන්දරේ"- බුදු සිරිතෙන් පොඩිත්තන්ට ආදර්ශමත් කතන්දරයක් [කාටූන්]- Arvind Gupta ලියා, Debasmita Dasgupta සිත්තම් කළ 'What happened to the... [More]
කවි| සිංහයෝ උඹ ණයයි!

25-Secs

(අමිල නන්දසිරි) හදන්නට සීගිරිය මාලිගේ
කොන්ත්‍රාත් එක ගත්තෙ
මිගාරගෙ මල්ලි වුන
ගම් සභාපතිතුමයි
වැලි ගඩොල් අපි ඇද්දෙ
උඩට කර බරෙන්මයි... [More]
කවි| 'අපේක්ෂා' - ඒක ගැලපෙන නමක්!

16-Secs

(වජිර දීප්ති වීරකෝන්) "කුසුමාවතී රත්නායක"
නම කියනකොටම
මට "ඉන්නවා" කියවුනා,
මේ ඉස්කෝලෙ නෙමේ
ඉස්පිරිතාලෙ කියලා
හාංකවිසියක් අමතක වුනා..... [More]
අදහස්| හිත් මත බර අඩි තබමින් "සහෝදරයා" නික්ම ගිය පසු...

5-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) අවසාන භෝජන සංග්‍රහය සහ ජුදාස්ගේ පාවාදීම සිදුවූ මහ සිකුරාදාවෙන් ඇරඹුණු පසුගිය සති අන්තය ජේසුතුමන්ගේ උත්ථානය සිදුවූ පාස්කු ඉරිදාවෙන් අවසන් වූයේ... [More]
කතන්දර| "හිපෝට හරි දාංගලේ"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

36-Secs

"හිපෝට හරි දාංගලේ"- පොඩිත්තන්ට තවත් ලස්සන කතන්දරයක් [කාටූන්]- Sam Beckbessinger ලියා, Megan Andrews සිත්තම් කළ "Hippo Wants to Dance" ළමා... [More]
පොත්| සවන් දෙන්න! මේ අමිහිරි මතක අතීතයක සිට එන "අන්තිම දුම්රිය"යි!

8-Mins

(චන්දන ගුණසේකර) "නිලට හුරු අළු පාටට හැරී තිබුණු උතුරු ක්ෂිතිජය ලා රතු පැහැයක් ගත්තේය. ලා රත නැවත තඹ පැහැයට හැරුණි. අනතුරුව එය... [More]
කතන්දර| "අමුතු ආච්චිගෙ අපූරු සර්කස්"- ළමා කතන්දරය [වීඩියෝව]

31-Secs

"අමුතු ආච්චිගෙ අපූරු සර්කස්" බලමුද?- පොඩිත්තන්ට විනෝදාත්මක සිංදු කතන්දරයක් [කාටූන්]- Mala Kumar හා Manisha Chaudhry ලියා, Niloufer Wadia සිත්තම් කළ... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook