Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
වෙසෙස් බූන්දි
ආගිය අතක් නැති වූ 'මහසෝනා'
බූන්දි, 20:17:19
"මගේ සීයා හොඳ කට්ටඬියෙක්. එයා ඔය යක්ෂයො ගැන පුදුම විදිහට විස්තර දන්නවා. කොටින්ම එයා මැරුණෙත් ගුරුකම් වැඩක් කරලා රෑ තනියම එනකොට මහසෝනා ගහලා." පසුගිය දිනක වලස්මුල්ල ප්‍රදේශයේ ගුප්ත විශ්වාස පිළිබඳව විමසුමකට ගිය මට එහි ගැමියෙක් කීය.

"ඔය මොන අවුරුද්දෙ වගේද?" මම ඇසුවෙමි.

"හරියටම කියන්න බැහැ. 1960 විතර." ඔහු පිළිතුරු දුන්නේය.

ඔහුගේ කතාව සේම මහසෝනා ගැසීමෙන් මිය ගිය පුද්ගලයන් පිළිබඳව කුඩා කාලයේ සිට මම ද කොතෙකුත් තොරතුරු අසා ඇත්තෙමි. අපේ ගම් පළාතේ සිටි සුළු සුළු හොරකම් වලට ප්‍රසිද්ධව සිටි බීමතට ඇබ්බැහිව සිටි අයෙකු එක්තරා උදයක වෙල් නියරක් මත මැරී වැටී සිටියේය. එහි රැස් වූ ගම්මු ඔහුගේ මරණයට හේතුව 'මහසෝනා ගැසීම' යැයි ඒකමතිකව තීරණය කළහ. ඊට හේතු වූයේ ඔහුගේ පිට ප්‍රදේශයේ මහසෝනාගේ ඇඟිලි පහරවල් ලෙස සැලකෙන නිල් පැහැති ඉරි පැහැදිළිවම දක්නට තිබීමය.

කෙසේ හෝ අද වන විට 'මහසෝනා ගැසීම' නිසා මිය ගිය එක් අයෙකු ගැනවත් අසන්නට නැත. අඩුම තරමින් අවුරුදු විසි ගණන් වල බොහෝ තරුණ තරුණියෝ මහසෝනා යනු කවරෙකු දැයි නමින්වත් නොහදුනති. මින් අපට හැගීයනුයේ මහසෝනා අනුන්ට ගැසීම කෙසේ වෙතත් පසුගිය දශක කිහිපය තුළ මහසෝනාට වෙන කවුරුන්‍ හෝ 'ගසා ඇති' බවකි!

අතීත ගැමියන් කිසියම් පුද්ගලයෙකුගේ හදිසි මරණයක් මුල්කොට ඔහුට මහසෝනා ගසා ඇති බව තීරණය කරන ලද්දේ මතු දැක්වෙන සාධක ද පදනම් කර ගනිමිනි. එනම්,

01. මියගිය තැනැත්තා රාත්‍රී කාලයක දී හුදකලාවේ ගමනක් ගිය ‍අයෙකු හෝ කිසියම් තැනක රැඳී සිටි අයෙකු වීම.

02. පසුදා උදේ ඔහුගේ මළ සිරුර ගම් වැසියන්ට හමුවන තුරු කෑ කෝ ගැසීමක් හෝ වෙනයම් සංඥාවක් අසන්නට නොලැබීම. (මීට හේතු වනුයේ පිටුපසින් පැමිණ පහරදෙන්නෙකු ලෙස මහසෝනා ප්‍රකට නිසා විය හැක.)

03. ඔහුගේ ශරීරයේ පිට ප්‍රදේශයේ නිල් පැහැති සළකුණු කිහිපයක් දක්නට තිබීම.


මෙකී තත්ත්වයන්ට පරිබාහිරව මහසෝනා ගැසීම් වශයෙන් හැඳින්වෙන සිදුවීම් වාර්තා වූයේ නම් ඒ අතිශය අල්ප ලෙසිනි. යමෙකුට දවල් කාලයේ මහසෝනා ගැසීමක් ගැන අසන්නට ලැබුණේ නැති තරම්ය. එමෙන්ම මහසෝන් ප්‍රහාරයකට ලක් වූ කාන්තාවන් පිළිබඳවද අසන්නට නොමැති තරම්ය. දැන් අපි මේ මහසෝන් ප්‍රහාරයේ විද්‍යාත්මක පක්‍ෂය වෙත නැඹුරු වෙමු.

අපගේ ජීවිත සම්බන්ධ ස්වායත්න ස්නායු පද්ධතියේ (autonomic nervous system functions) මනෝකායික ක්‍රියාවලියක් තිබේ. එය ඉතා පැහැදිළි වශයෙන් කිවහොත් තමන්ගේ ආරක්ෂාව පිළිබඳ ප්‍රකම්පනීය සංවේදීතාවයක් දැනුණු විට මොළයේ විධානයන්ගෙන් තොරව ක්‍ෂණික තීරණ ගැනීමට අපගේ ස්නායු පද්ධතිය වහා ක්‍රියාත්මක වීමය. ඒ අනුව යක්ෂ විශ්වාස පෙරදැරිව රාත්‍රියේ තනිව ගමනක් බිමනක් යන‍ හෝ කිසියම් තැනක රැඳී සිටින පුද්ගලයෙකුට ලැබෙන ක්‍ෂණික තීව්‍ර සංවේදනයක් ඔස්සේ ඔහු තුළ වූ මහසෝන් යක්ෂ විශ්වාසය එක්වරම අති ප්‍රබල ලෙස උද්දීපනය වීමට පුළුවන. ඒ සමඟම තමන්ට පිටුපසින් මහසෝනා සිටිතැයි යන අධික බිය මුසු විශ්වාසය ඔස්සේ ඔහු ගේ ස්වායත්න අනුවේගී ස්නායු පද්ධතිය ක්‍ෂණිකව ක්‍රියාත්මක වීම තුළින් මොළයේ විධානයකින් තොරව ගෙල පෙදෙස ක්‍ෂණික ගැස්සීමක් වශයෙන් වේගවත්ව ආපස්සට හැරීමට පුළුවන. එවිට එහි වේගය අනුව ශරීරය හා මොළය සම්බන්ධ වන කශේරුක ධමනිය (vertebral artery) ඇතුළු ධමනි බිඳීයාමේ යම් ඉ‍ඩකඩක් පවතී. එය මරණීය ප්‍රතිඵල උදාකරන්නකි.

එසේත් නොමැති වුව හොත් එසේ ක්‍ෂණිකව හටගන්නා ප්‍රකම්පන තත්ත්වයක් යටතේ හදිසි හෘද අකරණියක් (myocardial infarction) හෝ arrhythmia නම් තත්ත්වයක් හෝ මොළයේ නහරයක් පිපිරීයාමේ යම් හැකියාවක් තිබේ. මෙවන් තත්ත්වයක් තුළ ක්‍ෂණික මරණයකට ලක්වන ඒ තැනැත්තා ගේ මළ සිරුර පසුදා පරීක්ෂා කරන්නවුන්ට එහි turano, cleido, mastoid යන අස්ථි වලට සම්බන්ධ පිට ප්‍රදේශයේ පේශීන්ගේ නිල්පැහැති බවක් දක්නට පුළුවන. එය යමෙකුගේ මරණයෙන් පැය කිහිපයක් ගිය පසු සිරුරේ පහළ ප්‍රදේශවලට රුධිරය එක්වීමේ සාමාන්‍ය සම්භාවිතාව හෙවත් උපභවනය (hypostasis) නිසාය. ඒ එම පුද්ගලයා වැටී සිටි ස්ථානයයේ රළු බව හෝ ඇද සිටි ඇඳුමේ රළු බව අනුව එසේ පිට ප්‍රදේශයට ලේ එක්වීමේ යම් රටාත්මක බවක් පෙන්නුම් කෙරේ. බොහෝ දෙනෙකු මහසෝනාගේ ඇඟිලි පාරවල් වශයෙන් හඳුනාගන්නේ මෙම සළකුණුය.

"මිනිහා මැරිලා තියෙන්නේ නාහෙන් කටින් ලේ දාගෙන!" මෙවන් මරණයට පත්වන්නවුන් සම්බන්ධයෙන් බොහෝ දෙනෙක් එසේ කියති. කිසියම් පුද්ගලයෙකුගේ මරණයේ දී විවිධ හේතුන් මුල්කොට නාසයෙන් සහ මුවින් රුධිරය ස්වල්පයක් වහනය වී තිබීම බොහෝ විට දැකිය හැකි වන අතර හෘදය වස්තුවේ සිට මොළයට ලේ වැඩි ප්‍රමාණයක් එක්වර නිකුත් වීමේ දී නාසයේ ඇති nasal mucosa නම් පටකය පුපුරා යාමට පුළුවන. එවිට ඉන් රුධිරය ස්වල්පයක් පිටවීම ඉතා ස්වභාවිකය.

ඒ කෙසේ වර්තමාන සමාජයෙන් මෙම මහසෝන් විශ්වාසය බිඳ වැටීමත් සමඟ අද වන විට මහසෝනාට 'ආගිය අතක් නැති වීම' නිසා ඔහුගෙන් සිදුවූ එවන් විපත් ද අසන්නට නොලැබීම පුදුමයට කරුනක් නොවේ.
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Maha Sona, The Greatest Demon, Folklore, Myths, Superstition
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තිලක් සේනාසිංහ ගෙන් තවත් වියමන්
වෙසෙස්
ආරියසේන යූ ගමගේ- සොඳුරු මතක ඉතිරි කොට නික්ම ගිය වෛද්‍යවරයා
වෙසෙස්
තොවිල් වලදී යකුන් පලා යන විට ගස් අතු කඩා වැටෙන හැටි!
වෙසෙස්
භූතයෙක්, යකැදුරෙක් සහ සත්‍ය කතාවක්
අදහස්
ඉස්ලාම් හොල්මන් අවතාර ගැන කවදාවත් අසා තිබෙනවාද?
වෙසෙස්
බුදු දහමට අනුව ඒබ්‍රහම් ටී. කොවුර් 'දේවදත්තයෙක්'ද?
තවත් වෙසෙස් බූන්දි
අපි තමයි නියම විප්ලවකාරයෝ..!
දත්තවාදී යුගයේ විප්ලවවාදින් හඳුනාගනිමු!
සමාජවාදයේ සහ ධනවාදයේ දත්තවාදී කියවීම
මානව සමාජයේ මීළඟ විප්ලවය 'දත්තවාදය'ද?
හුදකලාව විකුණා විනෝදවෙන්න එන්න!
බූන්දි නව ඊමේල් ලිපිනය- editorial@boondi.lk
BoondiLets
චේ කියයි.
නිර්ධන පංතිය නිරාහාරව, පීඩාවට පත්ව සිටින විට ධනපති පාලකයා සුඛෝපබෝගීව ජීවත් වේ. සියළු ධනපති බලවේගයන්ගේ සහයෝගය ලබමින් පාලකයා සිය ආරක්ෂාව තර කර ගනී. ජාතික විමුක්තිය,... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
පොත්| මී පුප් සේ රස 'හෑල්ල'

2-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) "තිත්ත ම තිත්ත කසායටත් සීනි මී පැණි අවශ්‍ය වන්නා සේ යකඩම යකඩ තැපැල් පෙට්ටියටත් මී පැණි පටල පිටින් ලැබීමෙන්, සතුරන්... [More]
කවි| පෙට්ටියක් දිනා ඇත!

44-Secs

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) නිමිත්ත- ගුවන්විදුලි නාලිකාවකින් පැමිණ පැවැත් වූ තරඟයකින් පිටිසරබද ගැමියෙක් නවීන රූපවාහිනියක් දිනා ඇත.

අරඹෙ ඈත ගස් ගොල්ලේ
කෝටු කඩන ඉපනැල්ලේ
චරස් චරස් අඩි පැන පැන
දර නෙළනා බාල නගෝ... [More]
සිත්තර| ගුවෙර්නිකා යථාර්ථය!

1-Mins

(කසුන් සමරතුංග) මේ පැබ්ලෝ පිකාසෝගේ 'ගුවෙර්නිකා' නම් සුප්‍රසිද්ධ සහ අති සූක්‍ෂම තෙළි වික්‍රමය යි. යුද්ධයත් කලාකරුවාත් අතර පරාසයේ ඉසියුම් සංවේදනා සහ සංකීර්ණතා... [More]
අදහස්| මරණ දඬුවම සහ සුළුතරයේ හෘද සාක්ෂිය!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) බරපතල අපරාධ කිහිපයකට මරණ දඬුවම යලි ක්‍රියාත්මක කිරීමට ගෙනා යෝජනාව පිලිබඳ සංවාදය දැන් කෙමෙන් නිවීගොස් ඇත. එහෙත් ඒ මාතෘකාව පිලිබඳ... [More]
පොත්| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට- විමසුමක්

3-Mins

(අනිල් හේරත්) ෆේස්බුක්. අද කාලයේ වඩාත්ම ආකර්ශණීය සංජානන මාධ්‍යය විය යුතු ය. බොහෝ දෙනා බොහෝ දෑ ලියන. කවි කෙටිකතා විචාර ඈ විවිධ... [More]
කවි| මා බිරිඳ උවැසියක වී

10-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) දැල් තිර අතරින්
පෙනෙයි ඈ
ඔබ යනු, මොබ එනු
තෙල් මල් ගෙන, සුවඳ දුම් ගෙන

මල්, දෝතක්... [More]
ඔත්තු| උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට - සැප්. 07

10-Secs

තුෂාරිකා ඇන්තනි ගේ පළමු කාව්‍ය සංග්‍රහය, 'උතුරා යන්න ගඟ මම කැමති පොකුණට' 2018 සැප්තැම්බර් 07... [More]
කතන්දර| සැප්තැම්බරයේ දවසක්

10-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) පණිවිඩයක් අරන් ඇවිත් හිටි විජයගෙ රාජ සේවකයා මං දිහා බලා හිටියෙ පිළිතුරු ලිපියක් යවනවා ද නැද්ද නැත්නම් මං යන්නද වගේ... [More]
වෙසෙස්| පාවුලෝ කොයියෝ හෙවත් පිස්සෙකු ගේ කතාව

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) පිස්සෙකුට පොත් ලියන්න පුළුවන්ද? පොඞ්ඩක් ඉන්න, සටහන ආරම්භයේ ම පිහියකින් ඇන්න වගේ එහෙම ප‍්‍රශ්නයක් ඇහුව ම මට දැනෙනවා නිකං මොකක්දෝ... [More]
කවි| නගා මැරූ අල....

33-Secs

(කේ.කේ. සමන් කුමාර [සර්පයා]) නුඹ පිච්ච කැකුළකි
පිළිකන්නක පිපි.
ඉඳුල් වතුරින් නුඹව නහවනා
උන්ටද සිනා සළනා.
කිඩාරං මලකැයි කියනා
උන්ටද සුවඳ දී... [More]
කවි| උතුරින් දකුනට

22-Secs

(දර්ශන මේදිස් ) (උප මාතෘකාව: පීඩිත ජාතියේ පීඩිතයෙකුගෙන් පීඩක ජාතියේ පීඩිතයෙකුට)

සබඳ අපි කඳු නොවෙමු
උනුන් පරයා නැගෙන
සුනිල දිය කඳුරු වෙමු
එකම කන්දෙන් වැටෙන... [More]
කවි| බෝධිසත්ව ගබ්සාව

15-Secs

(කුමාර හෙට්ටිආරච්චි) නිල් මල් බිසව් උකුලේ බිම් මල් පිපුණී
පන්දම් වැටේ සල් මල් ඔසරිය රැඳුණී
නේරංජනා ගඟ දෑසින් ඇද වැටුණී
පස් මහ බැලුම් නොබලා කුස පිළිසිඳුණී

සඳුන් සුවඳ මල් ගෝමර ළැම තොරණේ... [More]
පොත්| ලිස්සන පපුව මැද නොලිස්සන ගැහැනු සලකුණ

7-Mins

(හර්ෂිනී පුෂ්පමාලා ආරච්චිගේ) සාහිත්‍ය නිර්මාණ අතර භාවික ගුණයෙන් වඩා වැඩි සාහිත්‍යාංගය කවිය යයි සිතමි. තේමාත්මක ගැඹුරත්, කාව්‍යෝචිත බසත්, බහු විධ අරුත් සපයන භාෂා... [More]
කවි| දුම්මල ගලට ගිය අම්මා

20-Secs

(නන්දන වීරසිංහ) දුම්මල ගල ඉමේ මහ මූකලානේ
අඳෝනාව ඇඟ හීගඩු නඟන්නේ
කන්දේ් පරවේණී උළලේනියන්නේ
රෑ සමයමේ ඇයි මා බය කරන්නේ

අපෙ අම්මා දුම්මල ගලවන්න ගියා... [More]
කරන්ට්ස්| විප්ලවවාදියකුගේ නඩු විභාගය

39-Secs

(පරාක්‍රම කොඩිතුවක්කු) I.
(පාසලේ රපෝර්තුව)

උගන්වන සියලු දේ සැක කරයි
ප්‍රශ්න කරයි
අසම්මත ලෙස සිතයි... [More]
කවි| වස්සානය

45-Secs

(රත්න ශ්‍රී විජේසිංහ) ඔය දෑල දොඩමලු ය, සුවඳ බැරුවා ඉන්ට
නිල් වතුර තුරුලු කර කෙසේ අතහැර යම් ද?
කෙකටියා පඳුර සුදු මල් පොකුර වඩාගෙන
සොඳුර, නුඹ වාගේ ම හිනැහේය මා එක්ක

කුඹුක් අතු වතුර අතගගා නැමිලා දියට... [More]
කතා-බස්| ඇත්තටම කවුද මේ ප‍්‍රදීප් මැතිව්?

5-Mins

(කසුන් සමරතුංග) ‘මිස්ටර් කරුණාසේනගේ අක්මාව හොඳටම නරක් වෙලා.’

‘ඒ වුණාට මගේ පපුව හොඳයි!’

විහිළුවයි හිනාවයි අන්තිම අසරණ බව මටම දැනුණා. දොස්තරට ගාණක් නෑ. තුණ්ඩුවක්... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook