Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
රන් රෝස
මිලිනව සැඟව ගිය ආකාස කුසුම
ජූඩි ගාර්ලන්ඩ් (1922-1969)
බූන්දි, 04:37:55
සෑම වලාකුළක් පසුපසම ඇත්තේ තවත් වලාකුළකි.

මම සෑම විටම ප්‍රේක්ෂකයාට ඔවුන්ගේම නාට්‍යයක්.. ඔවුන් හොඳින්ම දන්නා සිනහවෙන් කඳුලෙන් පිරි ඔවුන්ගේම නාට්‍යයක් දීමට උත්සාහ කරමි.

මට මුදල් නැතිව ජීවත්විය හැකිය. නමුත් ප්‍රේමය නොමැතිව ජීවත්විය නොහැකිය.

රාත්‍රියේ නිහඬ බව තුළ මම නිතරම ප්‍රාර්ථනා කලේ මිනිසුන් දහසකගේ අත්පොළොසන් හඬ නොව එක් මිනිසෙකුගේ ආදරය පිරි වචන කිහිපයකි.

මා පුරාවෘතයක්ද? එසේ නම් ඇයි මට මෙතරම් හුදෙකලාවක්? මම ඔබට මෙසA පවසමි. පුරාවෘතයන් සියල්ල යහපත් වන්නේ ඔබ වටා ඔබට ආදරය කරන මිනිසුන් සිටිනතාක් කල් පමණි.


1922 ජූනි 10 වන දින උපන් ෆ්‍රාන්සස් එතල් ගම් හෙවත් පසු කලෙක ජුඩි ගාර්ලන්ඩ් නමින් ලෝක ප්‍රකට වූ ගායිකාව සහ නිළිය, උපතින්ම කලාව හා සබැඳුනු පවුලක සාමාජිකාවක් විය. ඇයගේ දෙමව්පියන් 19 වන සියවසේ ''වව්ඩෙවිල් '' ලෙස හැදින්වූ සංදර්ශන පැවැත්වූ පිරිසක් වූ අතර ඔවුහු එම සංදර්ශන පැවැත්වූ ශාලාවක හිමිකරුවන් වූහ.

ෆ්‍රාන්සස් සහ ඇගේ වැඩිමහල් සොහොයුරියෝ මුලින්ම සිය පියා ගේ නෘත්‍ය ශාලාවේ ප්‍රසංගයන් ඉදිරිපත් කළහ. ඔවුහු ''ගම්'' සොහොයුරියෝ ලෙස හැඳින්විණ. මෙම නම ඇතැම් විට ප්‍රේක්ෂකයන්ට හාස්‍යජනක වූ බැවින් පසුව එය ''ගාර්ලන්ඩ්'' සොහොයුරියෝ ලෙස වෙනස් කරගන්නා ලදී. ෆ්‍රාන්සස් ද ඇගේ නම ''ජූඩි'' ලෙස වෙනස් කලාය.

1935 දී ජූඩි ''මෙට්‍රෝ ගෝල්ඩ්වින් මේයර්'' සමාගම සමග ගිවිසුමකට එළඹෙන්නීය. නමුත් ඇගේ පෙනුම එවකට ඇමෙරිකානු සිනමා සුරූපිණියන් සමග පෑහුනේ නැත. ඇගේ වයස නිසා (අවු 13) ඇයට ළමා චරිත වලටද පෙනී සිටීමේ හැකියාවක් තිබුනේ නැත. කෙසේ නමුත් ඇය පෙනීසිටි චිත්‍රපට ආදයම් අතින් ඉහළ තැනක තිබිණ. ඇයගේ මුළු ජීවිත කාලයම ඇය සිය පෙනුම ගැන කණගාටු වූ බව ඇගේ සමීපතමයෝ ප්‍රකාශ කරති. වරක් ඇගේ චිත්‍රපට අධක්ෂ්‍යකවරයෙක් වූ ''චාල්ස් වෝල්ටර්ස්'' ප්‍රකාශ කලේ ''ඇය මුදල් මවන යන්ත්‍රයක්. නමුත් ඇය තමයි අවලස්සන තාරා පැටියා. එය ඇයට දැඩි පීඩාවක් ගෙන දුන්නා. එය ඇයත් සමග සදහටම පවතීවි.'' යනුවෙන්. එවකට ඇගේ චිත්‍රාගාර ප්‍රධානියා වූ ''ලුයිස් බී මේයර්'' ඇයව හැදින්වූයේ ''පුන්චි කුදා'' යන අන්වර්ථ නාමයෙන්. ඇයගේ පෙනුම නිසා ඇය කෙතරම් සිත් තැවුලකට පත්වී ද කියා එයින් සිතා ගත හැකිය.

කෙසේ වෙතත් ඇය ගායිකාවක් ලෙසද නිළියක් ලෙසද ජනප්‍රියත්වයට පත්වෙමින් සිටියාය. මේ අවදියේදී ඇයට සහ අනෙකුත් තරුණ ශිල්පීන්ට සිය හැකියාවන් සහ ශක්තිය පවත්වාගෙන යාම සදහා විවිධ ඖෂධ වර්ග ලබාදීමට ද මෙම චිත්‍රපට සමාගම් ක්‍රියා කළහ. පසුව සිදුවූයේ ඇය දිගින් දිගටම එම ඖෂධ වර්ග වලට ඇබ්බැහි වීමය. පසු කලෙක ඇය පැවසූයේ මෙම සමාගම තම තරුණ ජීවිතය තමාගෙන සොරකම් කල බවයි. 1939 දී ඇය ''ද විසාර්ඩ් ඔෆ් ඕස්'' නැමැති ජනප්‍රිය ළමා කතාවෙහි ප්‍රධාන චරිතය වන ඩොරති ගේ චරිතය රඟපෑවාය. මෙය ඇයව ඇමෙරිකානු සිනමාවේ අද්විතීය ස්ථානයකට පත් කිරීමට සමත් වූවාය. මෙහි ඇය විසින් ගායනා කරන ''ඔවර් ද රේන්බෝ '' නම් ගීතය ඇගේ විශිෂ්ඨතම ගායනය ලෙස අදටත් සැලකෙයි.

1940 දශකයෙදී ඇය සිය ළමා චරිතයන්ගෙන් මිදී වැඩිහිටි චරිත කරා යොමු විය. මේ කාලයේ ඇය රඟපෑ චිත්‍රපට අතර Meet Me In St. Louis ඇයගේ සාර්ථකම චිත්‍රපටය ලෙස සැලකෙයි. මෙකල ඇය ප්‍රේම සබඳතා කිහිපයක්ම ඇතිකරගත් නමුත් ඒවා අසාර්ථක විය. ඇය කිහිප වරක්ම විවාහ වූ නමුත් ඒවා ද දික්කසාදයන්ගෙන් කෙළවර විය. 1947 ඇය සිය ''ද පයිරට්'' නැමැති චිත්‍රපටයේ රඟපාමින් සිටින අතරතුර ස්නායු ආබාධයකින් පෙළෙන්නට විය. කෙසේ හෝ චිත්‍රපටයේ කටයුතු අවසන් කලද ඇය ශාරීරිකව සහ මානසිකව බිඳ වැටෙන්නට විය. ඇය ප්‍රථම වටාවට සියදිවි හානි කර ගැනීමටද පෙළඹුනාය. ශාරීරික සහ මානසික රෝගී තත්වයන් නිසා ඇයට ලැබුනු චිත්‍රපටද එකිනෙක ගිළිහෙන්නට විය. එම්.ජී.එම් සමාගම සමග තිබුනු ඇගේ සබඳතාවය ද මේ නිසා ඇයට අහිමි විය. 1950 දශකයේ ඇය රූපවාහිනී වැඩසටහන් වල යම් සාර්ථකත්වයක් අත්කරගත්තද ඒ වන විටත් ඇය ආර්ථීක අස්ථාවර භාවයට පත් වී සිටියාය.

1964 වර්ෂයේදී ඇයට ඔස්ටේ්‍රලියානු සංචාරයක් ලැබුන ද එයින් ද සතුටුදායක ප්‍රතිඵල නොලැබුනි. 1969 වසර වන විට ඇයගේ ශාරීරික රෝගී තත්වයන් දැඩි සේ උත්සන්න විය. 1969 ජූනි 22 වනදින වැඩිපුර ඖෂධ ශරීරගතවීම නිසා ඇය මිය ගියාය. වේදිකාවේ හෝ රිදී තිරයේ සුවහසක් රසිකයන් අමන්දානන්දයට පත් කරන සුරංගනා ජීවිත ගත කරන්නාක් සේ බැහැරට දිස් වන බොහොමයක් ''ආකාස කුසුම්''වල සබෑ ජීවිත යටින් ඇත්තේ මෙබඳු ඛේදවාචක නොවේද?
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Tags- Judy Garland
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අනුෂ්ක තිලකරත්නගෙන් තවත් වියමන්
කතන්දර
චිත්‍ර ප්‍රදර්ශනය
කවි
මායිම් ගම්මානයේ ටීචර්
කවි
හිම කුමරිය මිය ගිහිල්ල
කවි
හිතේ තියෙන ගඟ
කවි
පුංචි ගිනිකූරු වෙළෙන්දිය
BoondiLets
හරුකි මුරකාමි ලියයි.
මිනිසුන්ගේ ස්මරණයන්, ඔවුන් විසින් ජීවත් ව සිටීම පිණිස දවන ඉන්ධන බඳුය. ජීවිතය පවත්වාගැනීම පිණිස එකී ස්මරණයන් සැබැවින් ම වැදගත් ද යන්න අදාළ නොවේ. ඒ... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook