Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
උන්වහන්සේලා අපවත් කළහ
දරුණු විදියට යුද්ධය පැවැති කාලයේ මා නැවතී සිටියේ අම්පාර හාඩි ආයතනයේ අධ්‍යක්ෂ අමරදේව අප්පුහාමි මහතා සමඟ ඔහුගේ නිල නිවාසයේය. එහිදී දුරකථනයෙන් කිරිදිවැල සෝමරතන හිමියන් හඳුනා ගන්නට ලැබුණි. ඉන් කල්යාණ මිත්‍ර හිමි නමකගේ ඇසුර ලැදිමි. යාන වාහන පහසුකම් නැතිව අතර මං වූ වෙලාවක විද්‍යානන්ද පිරිවෙනට යන මම පාංශුකූල රෙද්දක් ඇඳගෙන රාත්‍රිය එහි ගතකොට ඇත්තෙමි. දිගාමඩුල්ලේ මෙම පිරිවෙන ආරම්භ කළෝ හෑගොඩ ඉන්දසාර හිමියෝය.

1932 ජනවාරි 08 වන දින උපන් වීරසේන කුමාරගේ පියා තෙලිකඩ පල්ලියගුරුගේ කරෝලිස් අල්විස්ය. ගාලූ දිස්ත්‍රික්කයේ වැල්බඩ පත්තුවේ බූස්ස ආසනයේ හෑගොඩ නම් ගමේදී උපන් කුමරුවා 1944.04.07 දින හෑගොඩ ශ්‍රී නිග්‍රෝධාරාමයේදී හෑගොඩ ඉන්දසාර නමින් පැවිදි වූහ. 1953.06.10 දින මහනුවර මල්වතු විහාරයේදී උපසම්පදාව ලබා 1956 දී අම්පාරට වැඩියහ. උන්වහන්සේ මේ සුනාපරන්තයට වඩින විට ඕවාගිරිය, දීගවාපිය, උදයගිරිය වැනි රජමහ විහාර හැරුණු විට අනෙක් සිද්ධස්ථාන නටබුන්ව තිබුණි. එකල මෙහි වාසය කළේ භික්ෂුන් සිව් නමක් පමණි. අද සමනබැද්ද ධම්මරතන පිරිවෙන හෙවත් වනවාස විහාරය උන්වහන්සේ මුලින්ම වැඩ වාසය කළ ස්ථානයයි. එකල ගල්කෝරිය ලෙන ලෙස හැදින්වූ උහන පිහිටි මෙම විහාරය හැර අම්පාර රෝහල පාරේ ශ්‍රී විද්‍යානන්ද මහ පිරිවෙන පිහිටා ඇති ස්ථානයක 1963 වසරේ වැඩම කළහ. එතැන 1966 දී විද්‍යානන්ද පිරිවෙන ආරම්භ කළහ. උන්වහන්සේ විසින් ආරම්භ කළ විහාර 40ක භික්ෂූන්ට අධ්‍යාපනය ලබා දීම සඳහා පිරිවෙන විවෘත කරන ලදී. එසේම 300කට වැඩි පිරිසක් පැවිදි කිරීමට කටයුතු කළහ.

1956 ජූනි 02 දා ජාතිවාදී කලබලය නිසා අසරණ වූ අයගේ දුක සැප සොයා බැලීම පිණිස උන් වහන්සේ මඩකලපුවට වැඩම කළහ. යන ගමනේදීත් ආපසු එන ගමනේදීත්, අම්පාරේ නතර වූහ. දිගාමඩුල්ල වන සතුන්ගෙන් පිරි වල් බිහිවූ ප්‍රදේශයක් බවට පත්ව තිඛෙනු දුටු හාමුදුරුවෝ කම්පා වූහ. සුවපහසු ජීවිතය හැරදමා දිගාමඩුල්ලට වැඩම කිරීමට උන් වහන්සේ තීන්දු කළහ. උන්වහන්සේ අම්පාරට ගෙන ආවේ තොටගමුවේ කීර්තිමත් සංඝ පරම්පාරවය. තොටගමුවේ රාහුල හිමියෝ මෙම පරපුරට අයත්හ. පින්ඩපාතයේද ධර්ම චාරිකාවේද යෙදෙමින් විහාරාරාම ආරම්භ කරමින් වාසය කරන කාලයේ දිනක් අරන්තලා වාසීහු කෲරලෙස ඝාතනය කරන ලදහ. මතක වස්ත්‍ර පූජා කොට උන් වහන්සේගේ වියදමින් මහා දානයක් පිළිගැන්වීමටත් අවසාන කටයුතු කිරීමටත් කැපවී ක්‍රියාකළ හාමුදුරුවෝ සිය ලයට ගසා ගනිමින් අපරාධය ගැන කතා කළහ.

අම්පාර නුවර පාරේ මහාවාපි විහාරයේ සිට විද්‍යානන්ද පිරිවෙනට වැඩම කළ ඉන්දසාර හිමියෝ 87 ජුනි 01 සවස 6.00ට රැස්වීමක් පවත්වා පසුදින වැඩම කිරීමට නියමිත ධර්ම චාරිකාව ගැන කතා කළහ. "අපි මේ යන්නේ අවසන් චාරිකාව වෙන්නත් පුළුවන්" යැයි කී බවද මා අසා ඇත. ලංකා ගමනා ගමන මණ්ඩලයේ අම්පාර ඩිපෝවට අයත් 60 ශ්‍රී 3599 බස්රථයෙන් 1987 ජූනි 02දා ධර්ම චාරිකාව සඳහා ඉන්දසාර හාමුදුරුවෝ වැඩියේ තවත් 38 නමක් සමගය. බස්රිය පැදවූයේ පී.ජී. සෝමපාලය. අම්පාර මහඔය මාර්ගයේ 28 වැනි සැතපුම් කණුව අසලින් තේක්ක කැලයට බසය ගෙන ගිය ත්‍රස්තවාදීහු භික්ෂූන් වහන්සේලාව කපා කොටා වෙඩි තැබූහ. නායක හාමුදුරුවෝ පොඩි උන්න්සේලාට අනතුරක් නොකරන්නැයි ඉල්ලා සිටියහ.

පස්වන සියවසේ දී "බුද්ධ පාරින්ද" නම් ද්‍රවිඩ ජාතිකයා "බුද්ධ දාස" ලෙස රජ කමට පත් වූ පුවත අප අසා ඇත. පුරාණයේ රාජාභිෂේකය සිදුකරන ලද්දේ මහා සගරුවන ඉදිරිපිටදීය. එහෙත් මෙදා සිදුවූයේ විපතකි. යුද්ධය පවතින පරිසරයේ සිට ඉන්දසාර හාමුදුරුවෝ ධර්ම ප්‍රචාරයෙහිද අසරණයන්ට සරණ වීමෙහිද නිරත වූහ. ථෙරපුත්තාභය හිමි මෙන් සිවුරු හැරදමා යුද්ධ පෙරමුණට නොගියහ.

දෙමළෙන් බණ කීමට ශිෂ්‍ය භික්ෂූන් වහන්සේලාට ඉගැන්වූහ. "කනක් නැතුව කොහොමද බණ අහන්නේ" කියා මහගමසේකර කීවාසේ කන් නැති ත්‍රස්තවාදීහු භික්ෂූන් වහන්සේලා අපවත් කළහ. දේහයන් 31ක්ද ගිහියන්ගේ සිරුරුද ගෙනවිත් අම්පාර රෝහලේ කොරිඩෝවේ තබා තිබිණ. වෙඩිතැබීමට ලක්වූ බසයේම ලෙයින් තෙත්වූ සිවුරු, වෙඩි වැදී හිල්වුණු පාත්‍ර ආදිය මහාවාපි විහාරයට ගෙනෙඑන ලදී. අරන්තලාවේ සිට ආ බස්රථය මහාවාපි විහාරයට හරවන විට එකතුව තිබූ රුධිරය ගලා හැලී විහාර බිම තෙත් විය.

හාඩි විදුහල ඉදිරිපිට ජපන් සාම චෛත්‍යය පිහිටා තිබේ. එහි වාසය කළ ජපන් හාමුදුරු දෙනමක් ස්වකීය ශෝකය ප්‍රකාශකරනුවස් වටාපතක් බදු බෙරය වාදනය කරන්නට වූහ. ජූනි මාසය අම්පාරට උශ්ණාධිකම කාලයයි. එයනොතැකූ උන්වහන්සේලා චිතකයට ගිනි දල්වන තුරුම ශෝක වාදනය කළහ.

බලධාරීන් භූමදානය කිරීමට යෝජනා කළ දේහයන් අදාහනය කළේ එකම චිතකයකදීය. කැලණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ අධ්‍යාපනය ලබමින් සිටි කිරිදිවැල සෝමරතන හිමියෝ මේ කටයුතුවල මූලික වූ අතර පසුව පිරිවෙනේ වගකීමද බාර ගත්තහ.

භික්ෂූ ඝාතනයේ 22 වසර සිහිපත් කර පුන්‍යකර්ම සිදුකරන විට මුදල් රැස්කිරීමකින් තොරව අම්බළන්ගොඩ බටපොල පාලිත ජයසේකරයන් අතින් නිම කළ නායක හිමියන්ගේ ප්‍රතිමාවක් ඉදි කොට ඝාතනයට ලක්වූ තැන පිහිටවූයේ සෝමරතන හිමියන්ගේ මූලිකත්වයෙන් හා දායකත්වයෙනි. ඝාතනයෙන් පසුව රජය රුපියල් 25,000ක වන්දියක් පිරිනැමූ නමුත් කිසිවෙක් එය බාර නොගත්තහ. 2009 වසරේ 22 ගුණසමරුව පවත්වන විට ත්‍රස්තවාදය පරාජය වී තිබේ.

සුනාමියෙන් අනාථ වූ දෙමළ ජනතාවට හෙවන දීමට විද්‍යානන්ද පිරිවෙන ඉදිරිපත් වීම බුදු බණ ප්‍රායෝගික කිරීමකි. ඉන්දසාර හිමියන්ට වූ විපත දෙමළ ජනයා එහිදී දැනගත් විට මොනවා සිතෙන්නට ඇත්ද?

"අනිච්චාවත සංකාරා - උප්පාද වය දම්මිනෝ
උප්පජ්ජිත්වා නිරුජ්ජන්තී - තේසන් ඌප සමෝසුකෝ" (සංස්කාරයෝ අනිත්යහ. ඉපදීමෙන් නැසීමක් සොබාව කොට පවතී. ඉපිද නැසෙත්. සංස්කාරයන්ගේ සංසිදීම සුව එලවන්නේය.)

සතුරාට වුව වෛර නොකළ යුතුය. මේ සිදුවීම අරබයා පහත කව රචනා කළෝ අහුබුදුහුය.

මළ පසු එවන් හතුරා රජෙකු වැ උන්න
රජ බුහුමනින් අවසන් කිස කරවන්න
සොහොනක් පවා බඳවා හර සර දෙන්න
සැබියාවෙක් තිබිණි මෙ දැයේ දැන ගන්න
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අමරසිරි වික්‍රමරත්න- සුනාපරන්තවාසී ගෙන් තවත් වියමන්
කවි
පිරිමි පුතෙකුට පිය වීමි.
කවි
අහෝ දෙව්දත් නොදුටි මොක්පුර
අදහස්
වළ කපාගෙන ජීවත්වීම
අදහස්
කුණුවෙලා මැරෙනවද?
අදහස්
දසක හතරක මිනිසෙක්
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
BoondiLets
පාවුලෝ කොයියෝ ලියයි.
ආදරේ කරන ඕනෑම කෙනෙක්, තමා එකිනෙකා හා නොමැති විට පවා එකිනෙකා තුල ජීවත්වෙනවා. සිරුරු දෙකක් හමුවුනාම ඒක හරියටම කුසලානයක් උතුරා යෑමක්. ඔවුනට පැය ගණක්, සමහරවිට... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook