Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
තොප්පිය යට ඔළුවක් තිබේ
රජවරු තම දේශයේ වැසියන්ගේ සුවදුක් සොයා බැලීම පිණිස වෙස් වළාගෙන ගෙන් ගෙට ගියහ. වෙනත් පෞද්ගලික උවමනාවන් සඳහා ද ගියහ. මොරතොට හිමියන්ගේ සිල් බැලීම සඳහා ගොස් ගැහැනියක් ලෙස සැරසී කාමරයට අත දැමූ පුවතක්ද අප අසා ඇත. එසේම තිරුවා නම් පුද්ගලයා අඹගමුවට යවා රාත්‍රියේ නිවසට ගොස් ඔහුගේ බිරිඳට කතාකිරීමට ගිය රජතුමා අමාරුවේ වැටුණේ රජුගේ සට කපට බව දැන සිටි තිරුවා අඹගමු නොගොස් ගෙදර සිටීම නිසයි. ''තිරුවා අඹගමු ගියා වගේ'' යන කියමන ජනවහරට එක් වුණේ මින් පසුවයි.

රජ කාලේ ගමන් බිමන් යාම සඳහා රජතුමාට පෙජරෝ, මොන්ටෙරෝ රථ තිබුණේ නැත. ඔහු ගියේ දෝලාවෙනි. මහනුවර රජතුමාට අනියම් බිරිඳක් සිටි අතර ඈ වෙත රජු ගියේ දෝලාවෙනි. දෝලාව ගෙන යන සිව්දෙනා මේ රහස දැන සිටියහ. දැන් දේශපාලනය කරන ඇත්තන්ට මෙහෙම නිදහසේ යෑම් ඊම් කරන්නට පුළුවන් කමක් නැත. යුද්ධය ඉවර නිසා එහෙම යන්නට පුළුවන් විදියක් උදාවුවහොත් පෙර රජ දවසේ වගේ අපේ සැප දුක් බලන්නට ඒ පින්වත් ඇත්තෝ එන්නටද ඉඩ තිබේ. ඒ සිහිනය දුර ඈතක නොවන බව ඔබ දත යුතුය. සාහිත්‍යය ඇසුරු කරන දේශපාලකයන් තුළ තවමත් මනුස්සකම පවතී. දේශපාලනය හෝ බලය ඉක්මවා සාහිත්‍යය විසින් හික්මවනු ලැබූ මිනිසා ඔවුන් තුළ ඉදිරියෙන් සිටී. මේ ගැන මට ඇති අත්දැකීම් ගැන කතා කරන විට මුලින්ම සිහියට එන්නේ වත්මන් පාර්ලිමේන්තුවේ කථානායක විජමු ලොකු බණ්ඩාරයන් ය.

නව පරපුරේ ලේඛකයකු වන සමුද්‍ර වෙත්ත සිංහ, රත්නශ්‍රී විඡේසිංහ කවියාගේ නිර්මාණ අගයන කෘතියක් ''නව කවියේ චන්ද්‍රෝදය-රත්න ශ්‍රී'' නමින් සංස්කරණය කළේය. එය නිකුත් වූයේ මහවැලි කේන්ද්‍රයේ පැවති උත්සවයකදීය. මේ උත්සවය සඳහා විවෘත ආරාධනයක් පුවත්පත්වල පළවිය. කවියට හා ගීතයට ඇලූම්කරන නානාප්‍රකාර උදවිය එදා මහවැලි කේන්ද්‍රයට පැමිණ සිටියහ. ඒ අතර විජමු ලොකු බණ්ඩාරයෝද සිටියහ. අප ඔහු හඳුනාගත්තේ කථානායක තුමා වශයෙනි. සමුද්‍ර ද මේ වරද කරගත්තේය. විජමු දුටු සමුද්‍ර, කථානායක තුමාට සභාව අමතන ලෙස ඉල්ලා සිටියේ ය. රසවත් දෙය සිදුවූයේ ඉන් අනතුරුවය.

තමා මෙහි පැමිණියේ රත්න ශ්‍රී ගේ රසිකයකු මිසක එක ඡන්දයකින් එල්ලී සිටින කතා නායකවරයා ලෙස නොවන බව ලොකු බණ්ඩාරයෝ කීහ. එසේම ඔහු සමුද්‍රට චෝදනා කළේ මේ දෙක පටලවා ගත්තේයැයි කියමිනි. සාහිත්‍ය, කලාව අමරණිය වන බවත් දේශපාලනය කෙටිකාලීන බවත් ඔහු මෙයින් නොකියා කීවේය. සාමාන්‍යයෙන් දේශපාලන කරන අය පුවත පත් කියවා උත්සවවලට සහභාගී නොවේ. සහභාගී වන සෑම උත්සවයකම මූලාසනය ඔවුනට පිරිනැමිය යුතුය. ජනයා අතර වාඩි වී සාහිත්‍ය දෙසුම් අසන්නට තරම් නිහතමානී වී පැමිණීම ගැන අපි විජමු ට ගෞරව කරමු. චෝදනා කරමින් නැගී සිටි විජමු හරබර රසවත් කතාවක් කළේය. ප්‍රණීත කාව්‍යයක් වන රැපියල් තෙන්නකෝන්ගේ වවුලූව තම කතාවට මූලික කර ගත්තේය. තවත් රසවත් දෙයක් ඔහු හෙළි කළේය. දිනක් විජමු අමාත්‍යවරයෙක්ව සිටිය දී නිවසට දුරකථන ඇමතුමක් ලැබී තිබුණි. එවිට ඔහු සිට ඇත්තේ ස්නානය කරමිනි. දුරකථනයට පිළිතුරු දුන්නී ඔහුගේ මවය. ''ඇමැතිතුමා නානවා, පස්සේ කතා කරන්න'' මව පැවසුවාය. මේ කතාව ඇසූ අපේ විජමු සිත් තැවුලට පත්වූයේ ය. දේශපාලනය අමුතු දෙයකි. දැන් අපේ අම්මාට පුතෙක් නැත. ඇත්තේ ඇමැතිවරයෙකි. මෙසේ සිතමින් ඔහු කම්පාවට පත්වූවේය. කථානායක තුමායැයි සමුද්‍ර වෙත්තසිංහ අමතන විට ඔහුට අම්මාගේ ''ඇමතිතුමා'' සිහිවිය. මේ සියලූ කටු ඔටුනුවලට වඩා ආදරණීය මවකට පුතෙකු වීම, ආදරණීය බිරිඳකට ස්වාමියෙකු වීම, මිනිසෙකුට මිනිසෙකු වීම, සහෘදයකුවීම වටිනා බව විජමු දැන සිටියේ ය. ඔහුට ඉඩදීම අපේ පරම යුතුකමක් බව මගේ හැඟීමයි.

ඩලස් අලහප්පෙරුම අප හඳුනා ගත්තේ පුවත්පත් කලාව තුළදී අසූව දශකයේ අග හරියේ දීය. පසුව ඔහු දේශපාලනයට ප්‍රවේශ වූවේය. කොළඹ මහජන පුස්තකාලයේ පොත් දොරට වැඩුම්වලට මන්ත්‍රී ඩලස් සහෝදරයා පැමිණියේ ය. පසු කාලීනව අප හමුනොවී ගියේ ඔහු සාහිත්‍ය උත්සවවලට නොගිය නිසාද සුනාපරන්තයට පසුබැස ගිය මා එම උත්සවවලට නොගිය නිසාද යන්න මට පැහැදිලි නැත. මෑතකදී මකරන්ද කලා උළෙලෙට ගිය පසුව මම තිඹිරියාගම බණ්ඩාරගෙන් ඩලස් අලහප්පෙරුම ඇමැතිවරයා ගැන විමසුවෙමි. මාගේ කෙටි සිහිකිරීමට පසුව ඔහු මා ඇමතුවේය. අපේ සහෘදයා තවත් ඩලස් තුළ මෝරා වැඩී සිටියේය. විජමු මෙන්ම ඩලස්ද තනතුරු පසෙකට දා අප සමග බද්ධ වන්නේ සාහිත්‍ය කලාවේ සහෘදත්වය පෙරට ගෙනය. ඔබ යළිත් අපේ ලෝකයට එන්න. ඔබේ සිංහාසනය ඉදිවිය යුත්තේ රටවැසියන්ගේ හදවත් තුළය. කවියක්, චිත්‍රපටයක්, නාට්‍යයක් බලන, සංවාද කරන ලෝකය හරි ලස්සනයි. අප තවමත් ඒ සංවාද කරනවා. අපට අපේ තරුණ කාලය ගෙවන්නට වූයේ තීරණාත්මක අවදියක් පසුකරමිනි. ජීවිතේ ආපස්සට ගියත් අප පෞද්ගලිකත්වය කල්පනා කළේ නැත. අපේ ලෝකයේ දොරවල් විවෘතව තබා ඇත. අපි නාට්‍යයක් බලමු. කතාබහ කරමු. ''ඉස්සර යාළුමිත්‍රකං නැවත හදා ගමු'' එහෙම කරගෙන එක තැනකදී හමුවෙමු.

මා වැනි බිලින්දා
වර වර ළඟට කැන්දා
දුක සැප කුමන්දා
අසන නිරිඳෝ වෙන කොයින්දා
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අමරසිරි වික්‍රමරත්න- සුනාපරන්තවාසී ගෙන් තවත් වියමන්
කවි
පිරිමි පුතෙකුට පිය වීමි.
කවි
අහෝ දෙව්දත් නොදුටි මොක්පුර
අදහස්
වළ කපාගෙන ජීවත්වීම
අදහස්
කුණුවෙලා මැරෙනවද?
අදහස්
දසක හතරක මිනිසෙක්
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
BoondiLets
මාර්කේස්ගේ සමුගැනීමේ ලිපියෙන්.
අප සියළු දෙනාට ම අවශ්‍යව ඇත්තේ සාර්ථකත්වය නම් වූ ගිරි-ශිඛරයට ළං වීමටයි. එහෙත් ජීවිතයේ සැබෑ තෘප්තිය ළඟාකර ගත හැක්කේ එතැනට ළඟාවීමෙන් නොව එතැනට යාමට අප... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook