Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
අදහස් බූන්දි
බ්‍රිස්ටල් පෙරහර යන මඟ!
''යානෙ වරුම් පින්නෛ. මනි ඕසේ වරුම් මුන්නෛ.''

දෙමළ භාෂාවේ මේ ප්‍රකට කියමන මතක් වෙන හැමවිටම මට මහනුවර ඇසළ පෙරහර මතක් වෙයි. 'මිණි ගෙජ්ජි සද්දෙ පළමුව ඇසෙන අතර, ඊට පසුපසින් අලියා එන' බව මේ කියමනේ අරුතයි. මහනුවර අවට උපන් අපේ ළමා, තරුණ කාලයේ අසිරිමත් වකවානුව ඇසළ සැණකෙළිය සමග උදාවෙයි. දළදා පෙරහරට වඩා අපට වැදගත් වන්නේ බෝගම්බර පිට්ටනියේ පවත්වන ඇසළ මේලාව. අඩි අසූවක් උස කුලුනකට නැග ශරීරයට ගිනිතබාගෙන කුලුන පාමුල වතුර ළිඳට පනින දර්ශනය අපට පුදුමයකි. ශරීරයේ ගින්න නිවාගෙන ඇය ළිං පඩියට ගොඩවී ප්‍රේක්ෂකයන්ට ආචාර කරන විට අපි ප්‍රීති ඝෝෂා නැඟුවෙමු. එදා අපට සෙංකඩගල ප්‍රකටව පෙනුණේ දළදා මාළිගාව නිසා මෙන්ම රේඩියෝ සිලෝන් එක නිසාය. හන්තානේ පිහිටුවා තිබුණු විකාශන මධ්‍යස්ථානය මේ නමින් හැදින්වුණා.

කඳු මුදුනේ රේඩියෝ සිලෝන් එක දක්වා මාර්ගයේ රාත්‍රියට විදුලි බුබුළු දල්වා තිබුණි. අද හැම කන්දකම විදුලි ආලෝකය තිබේ. ගස්වලටත් වඩා විවිධ කණු හා කුලුනුය. පෙරහර කාලෙට වෙනම බස් සේවාවක් යෙදවේ. එකල තිබුණේ ලංගම බස් පමණකි. උණ ගස්වලින් දිගු පෝලිම් බඳිනු ලැබේ. කෑම බීම රැගෙන වෙලාසනින් ගොස් ඉඩක් අල්ලාගෙන පෙරහර එනතුරු එතැන වාඩි වී සිටිමු. පෙරහර ආරම්භවන වෙඩිල්ල ඇසුණු පසුව ඉවසිල්ලක් නැත. පෙරහර යන මාර්ගය දැක්වීමට එකල ප්‍රකට බි්‍රස්ටල් සිගරට් නිෂ්පාදකයෝ ඉදිරිපත්ව සිටියහ. පෙරහර යන මාර්ගය දෙසට ඊතලයක් යෙදූ පුවරු පෙරහර යන මඟ දැනගැනීම සඳහා සවිකර තිබිණි. එක දිගට ඒ පුවරුව කියවන්නේ නම් ''බි්‍රස්ටල් - අද පෙරහර යන මඟ'' යනුවෙන් කියැවේ. දැන් මතට තිතය. පින් සිද්ධ වේවා! දැන් බස්වල, සිනමාහල්වල දුම් උරන්නන් නැත.

දළදා මාළිගාවේ රහස් වැඩ තිබේ. මේ රහස් කවුරුවත්ම දන්නේ නැත. සමහර විට දියවඩන නිලමෙතුමාවත් නොදන්නවා ඇත. දළදා වහන්සේ වෙනුවෙන් ගායනා කරනු ලබන ගීත විශේෂයක් තිබේ. මේවා එක් පරපුරක් කටවහරින් ගෙන එනු ලබයි. ඒවා ලිවීමට හෝ පටිගත කිරීමට ඉඩ නොලැබේ. කාට හෝ පාඩම් කර ගත නොහැකි වන පරිදි මේවායෙහි ගායනය සකස් වී තිබේ. පෙර මේ ගී හාරදාහක් පමණ තිබූ බව මහාචාර්ය පරණවිතානයෝ විශ්වාස කරති. මේ ගී ගයන විට වාදනය සඳහා නරේද්‍රසිංහ රජතුමා උඩැක්කි දෙකක්, පන්තේරු දෙකක් සහ තාලම්පොටක් පරිත්‍යාග කොට ඇත. අදත් මේවා වාදනය කෙරේ.

දඹදෙණි අස්න, මහාවංශය හා දළදා සිරිත වැනි පොත්වල 'විජ්ජතුන්' ලෙස හඳුන්වා ඇත්තේ පුරාණයේ දළදා ගී ගැයූ අයයි. පසුව කවිකාර මඩුව ඔස්සේ පැමිණ අද දක්වාම මේ ගී ගයන්නේ විජ්ජතුන්ගෙන් පැවැත එන පිරිසයි.
අද ගැයෙන දළදා ගීත ආදරය, සමාජ අසාධාරණය, ජාතිකාභිමානය වැනි තේමාවන් උසුලයි. අහුබුදුහුගේ ''සෙංකඩගල පුර දළදා බුදුරැස්'' ගීතය ජනප්‍රිය වුවත් දුර්වල රචනාවකි. 'සිංහල දේසෙක සිංහලයන්' පමණක් ගීයට විෂය වී තිබේ.

ආදර ගීයක් ලියන සමුද්‍ර වෙත්තසිංහ ද වැඩේ වරද්දාගෙන තිබේ. ''දළදා හාමුදුරුවනේ ඇසළ පෝය දවසේ - අලුත් සහල් මංගල්ලෙට මං තනියෙන් ආවේ.'' අලුත් සහල් මංගල්ලේ ඇසළ පෝයට පවත්වන්නේ නැත. දුරුත්තේ එය යෙදෙයි. එහෙත් එය ඇසළ උත්සවය තරම් ප්‍රකට එකක් නොවේ. සමාජයේ සියලු තැන්වලට ඒ ඒ පුද්ගලයෝ දළදා වහන්සේගේ සම්බන්ධයක් ගොඩනගා ගනිති. සියම්, රාමඤ්ඤ, අමරපුර ප්‍රධාන කොට ඇති නිකායන් හෝ උඩරට පහතරට වැනි බෙදීම් හෝ කුල මල තැකීමක් බුද්ධාගමේ නැත. බුදුන්ගේ දර්ශනය චතුෂ්කෝටිකය. ''ඇත්තේ ද නැත. නැත්තේ ද නැත.'' ඉගැන්වීම ලංකාවේ කුල භේදයට අදාළ කරගමු.

පහතරට අය උඩරට ගැන සිතන්නේ වෙනස් විදියකටය. මූදු රස්සාව බුදු දහමට යටත් ද නැත. ඒත් ඔවුහු බෞද්ධයෝ ය. නුවරට වඩා දකුණ උණුසුම් දේශගුණයකට යටත්ය. එහි ඇත්තන් කළුපාටය. හමේ පාට හිතේ පාට නොවේ. මේ සියලු සමාජ තත්වයන් රත්න ශ්‍රී ගේ ඇඟිලි තුඩු අගින් මෙසේ බේරුණි.

''පාත ඉඳන් අපි ආවේ
නාමල් පූජා කරන්න
දළදා හාමුදුරුවනේ
පාත මාලයට වඩින්න

හීල් හෙවණෙ ඉඳගෙන බෑ
හේන් කුඹුරු වැඩ කරන්න
අඟපත කළු උණත් අපේ
කිලි කුණු නැති හිත බලන්න

මූදු ගියා - ලෙලි තැළුවා
පිළී ගඳින් බෑ මිදෙන්න
ඒත් අපේ මල් සුවඳයි
එපා බාර නොගෙන ඉන්න.''
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
අමරසිරි වික්‍රමරත්න- සුනාපරන්තවාසී ගෙන් තවත් වියමන්
කවි
පිරිමි පුතෙකුට පිය වීමි.
කවි
අහෝ දෙව්දත් නොදුටි මොක්පුර
අදහස්
වළ කපාගෙන ජීවත්වීම
අදහස්
කුණුවෙලා මැරෙනවද?
අදහස්
දසක හතරක මිනිසෙක්
තවත් අදහස් බූන්දි
විරහවේ නොස්ටැල්ජියාව, ආදරය සහ කවිය
"ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුන් නොදනීද?"- බෙනාගේ කවිය ඉදිරියේ ඇති අනතුර- පුබුදු ජයගොඩ [Video]
"වරප්‍රසාදිත සිංහල නිරීක්ෂකයින් අතින් ලියැවෙන කවිය අවවරප්‍රසාදිත දෙමළ ජනතාව ඉවසයිද?"- ලියනගේ අමරකීර්ති [Video]
අවමානය තුරුලට ගෙන සම්මානයට බැටදීම
පිරිත් වතුර, ආසිරි පැන් වෙනුවට කවි ඇසිඩ්
BoondiLets
බ්‍රෙෂ්ට් කියයි.
"අඳුරු යුගයේදී කවි ගී ලියවේද?
ඔව්....
ඒ, අඳුරු යුගය ගැනයි!"

"In the dark times
Will there also be singing?
Yes, there will also be singing
About the dark times."
What's New | අලුතෙන්ම
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
පරිවර්තන| යෑම සහ ඒම අතර

20-Secs

(ඔක්තාවියෝ පාස් | නිලූක කදුරුගමුව) තම විනිවිද පෙනෙනබව සමඟ
ආලයෙන් බැඳුණු දහවල
අවිනිශ්චිතව ටැග්ගැහෙයි
යෑම සහ නැවතීම අතරමැද.
මුළු ලෝකයම නිසලව නැලැවෙන
මුහුදු බොක්කකිය දැන් වටකුරු පස්වරුව.... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook