Facebook
Twitter
Google+
YouTube
Blog
RSS Feed
පරිවර්තන කවි
අප්‍රිකානු ප්‍රොමිතියස්
බූන්දි, 02:00:06
[බ්‍රෑම් ෆිෂර්, නෙල්සන් මැන්ඩෙලා සහ වර්ණභේදවායට එරෙහි සෙසු දකුණු අප්‍රිකානුවන් වෙනුවෙනි]

උසැති ගිරි සිරස මත
ප්‍රොමිතියස්* යදමින් බැඳ දමා ඇත
රුධිරයෙන්, කැත කුණෙන්
වැකී ඇත ඔහු සිරුර
විලංගුව ගෑවී පීරි ගෑවෙයි
රිදුම් කන ඔහු දෑත
සැතක් වන් ගල් පව්ව
කපයි ලේ ගලන ඔහු සිරුර
ගිනිහුලක් ගත් සියුස් දෙවි
දවයි දිය බුබුලු නැගි වත

ගොම්මන් වැටුණු කල
පියාඹා එති රාජාලියෝ
කුසගින්න, රාගය, බිය වැනිම
තුඩින්, නිය පඳුරෙන්
ඉරන්නට ඔහු අතුනු බහන්
ඉරන්නට ඔහු ඉකිලිය

යළි යළිත් වෙයි එයම
අයැදියි හෙතෙම මරණය
එහෙත් මිය යනු නොහැක
ශාපයකි සදාකල් ජීවිතය

පැමිණෙති යුවතියෝ
කෙටි සායවල් හැඳගෙන
මටසිලිටි දඟ යුග්ම
ප්‍රේමය පත් තෙත්ව ඇත
දැනේ ඔහු පපුව මත
සුමුදු තිසර තුඩු පහස
මිහිරි දෙව් රුධිරය
පුබුදුවයි ඔහු සිරුර
ඇසෙයි ඔහුගේ කනට
කොඳුරන මියුරු හඬ
පිළිකෙව් කරයි ඔහු
කළ වරද පිළිගන්න

සුරුට්ටුව නිවමින්
කතා අරඹයි සියුස්
මෘදුය ඔහු කටහඬ:
"සොරකම් කළෙහි නුඹ
ශුද්ධ වූ ගිනිසිළුව
මා පසුපසින් සිට
රංචු ගැසුණෙහිය මිනිසුන් සමග
කැරලි ගැසුවෙහිය නුඹ
දෙවියන්ට විරුද්ධව,
දවා හළු කොට මා ලොව
නව ලොවක් තනන්නට
යත්න දැරුවෙහිය නුඹ
එනමුදු කමා කරනෙමි මම
කළොත් ඒ නීච රැළ අමතක"
මට නොහැක, මට නොහැක
පිළිකෙව් කරයි ඔහු
කළ වරද පිළිගන්න

දෙව්ලොවෙහි පණිවිඩ
රැගෙන එහෙ මෙහෙ යන
පැමිණේය හර්මිස්
මුදු සම් පාවහන් හැඳ
එතැනින් පිටව යන
අවසරය ඔහු ළඟය
"අමතකද අප දෙදෙන
අවන්හල තුළ හිඳ
සවුදිය පිරූ රඟ
නුඹට ඇත්තේ වචනය
කියන්නට පමණකිය
මේ හිස් තිත් ඉර උඩින්
දමාපන් අත්සන"
පිළිකෙව් කරයි ඔහු
කළ වරද පිළිගන්න

පිටදී ගල් පව්වට
ඇඹරෙයි ප්‍රොමිතියස්

ඉරී ගිය තොල් මැදින්
පිටවෙයි කෙඳිරියක්:
මට නොහැක, මට නොහැක

රිය අරා හිඳගෙන
සියුස් දෙවි අණ කරයි
රිය ඉදිරියටම
පදවා යන ලෙසට
රාජාලි පියාපත්
හිරුඑළිය බොඳකරයි
රාජාලි හොට වැදී
යළි උදරය ඉරෙයි

හර්කියුලිස් බෝ ඈතය
විදුලි පුවතක් නොයන දුර
තැනිතලා, කඳු අතර නොපෙනී
වසන මිනිසුන් නිහඬවම
නිදිගත් සෙයක් පෙනෙන්නට ඇත

එනමුදු අඳුරු පුරයක
පැල්පතක් තුළ දිලෙන
ගිනි දළු නොනැගී දැවෙන
ගින්නක්ය දුර ඈත

ඒ ගින්න එක්වරම
දළුලා ඇවිල ගොස්
අඳුරු නගරය තුළම
නොපෙනී සැඟව යයි
ප්‍රොමිතියස්
ඉවසමින් දුක දරයි

[*ග්‍රීක දේව කථා පුරාණය අනුව ප්‍රොමිතියස් යනු ටයිටන් නම් වූ දේව සමූහයාගේ සාමාජිකයෙකි. දෙවියෙකු වූ බැවින් හෙතෙම අමරණීයය. මිහිතලය මත වූ සත්ත්වයන්ට අවශ්‍ය කරන විවිධ හැකියාවන් ලබාදීමේ කර්තව්‍ය ප්‍රොමිතියස්ටත් ඔහුගේ සොහොයුරු එපිමතියස්ටත් සෙසු දේව ගණයා විසින් පවරනු ලැබෙයි. එහෙත් එවැනි හැකියාවන් ලබාගැනීමට මනුෂ්‍යාගේ වාරය පැමිණි විට ඔහුට දීම සඳහා කිසිදු කුසලතාවක් හෝ ත්‍යාගයක් ඉතිරි වී නැති බව දෙසොහොයුරන්ට පෙනී යයි.

අසරණ මනුෂ්‍ය වර්ගයා ගැන අනුකම්පා උපදවන ප්‍රොමිතියස් එවක දෙවියන් සතුව පමණක් තිබූ මහඟු සම්පතක් වන ගින්දර සොරකම් කොට මනුෂ්‍යයාට ලබා දෙයි. ප්‍රොමිතියස් කළ මේ ක්‍රියාවෙන් දැඩි ලෙස කෝපයට පත් වන මහදෙවි සියුස් ඔහු කොකේසස් පර්වතයට තබා දම්වැලකින් ගැට ගසන ලෙස අණ කරයි. සෑම දිනෙකම උදෑසන ප්‍රොමිතියස් වෙත පැමිණෙන රාජාලියෙක් ඔහුගේ උදරය ඉරා අක්මාව අනුභව කරන අතර පසුදා උදෑසන විට ඔහුගේ අක්මාව යළි ලියලා වැඩෙන්නේ එය නැවතත් රාජාලියාට අනුභව කිරීමට හැකිවන පරිදිය. අමරණීය ප්‍රොමිතියස් මේ දඬුවම සදාකාලයටම විඳිය යුතුය.

ඔහු මේ වධය අවුරුදු දහස් ගණනක් තිස්සේ විඳි බවත් අවසානයේදී හර්කියුලීස් විසින් පෙරකී රාජාලියා මරා දමා ප්‍රොමිතියස් නිදහස් කොට ගත් බවත් කියැවේ. ]
මේ වියමන ඔබේ මූණු පොතට එක් කරන්න-
Plus
ප්‍රතිචාර
අඩවි දත්ත
Facebook Page
Boondi Google+
Boondi RSS
තවත් පරිවර්තන කවි
යෑම සහ ඒම අතර
කියන්නද මා නුඹට, නුඹ සොඳුරුයැයි ගිම්හානයේ දිනක් තරමටම?
අදේශපාලනික බුද්ධිමතුන්
මගේ බිරිඳගේ ඇස් හිරු වගේ නෑ
පිළිතුර මාගේ මිතුරනි, සුළඟේ මුසුව ඇත!
BoondiLets
ඇනටෝල් ෆ්‍රාන්ස් කියයි.
බොහෝ දේ ඉගැන්වීම මගින් ඔබේ අහංකාරකම තෘප්තිමත් කර ගැනීමට උත්සාහ නොකරන්න. ජනයාගේ කුතුහලය පුබුදුවාලන්න. මනස් විවර කිරීම ප්‍රමාණවත්ය. ඒවාට ඕනෑවට වඩා බර නොපටවන්න. ගිනි පුපුරක්... [More]
What's New | අලුතෙන්ම
කවි| ආනන්ද

31-Secs

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) මාලා කරුවෙකු සේ මල් සොයා යන
සසර සැරි ගමනක ඉම
අතහැරීම ම නිවන කියන උතුමෙකු
අත නෑර අල්ල ගති ආනන්ද

මල,පැහැය,සුවඳ, ඈ... [More]
Cine| අසන්ධිමිත්තා- වෘත්තයෙන් ආපස්සට

3-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) සාහිත්‍යය හෝ සිනමාපට තවදුරටත් සාම්ප්‍රදායික ආකෘතියම නොපතයි. රසවිඳින්නන්ව සාමාන්‍ය කතාවකින් නළවාදැමීමට නොහැකිය. තවදුරටත් ඔවුහුද හුරුපුරුදු නිර්මාණ ස්වභාවයම නොපතති. නිර්මාණකරුවකු... [More]
Cine| රාමු තුළ යළි රාමු වුණු "දැකල පුරුදු කෙනෙක්"

6-Mins

(විකුම් ජිතේන්ද්‍ර) මේ යුගය ඡායාරූප හා කැමරා යුගයක් වන අතර වෘත්තීය හෝ අර්ධවෘත්තීය කැමරා භාවිත කරන ආධුනිකයා පවා අධි සුන්දරත්වයෙන් යුතු ඡායාරූප... [More]
අදහස්| To Sir, With Love!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) To Sir With Love යනු මීට වසර 28 කට පමණ ඉහතදී කළු සුදු ටෙලිවිෂන් තිරයකින් මා බැලු චිත්‍රපටයකි. එය එතෙක්... [More]
වෙසෙස්| මැදියම් රැයේ වාහනවලට අතවනන සුදු හැඳි ගැහැනිය

5-Mins

(තිලක් සේනාසිංහ ) අද මෙන් මහජනයා හෝ රථවාහන බහුල නොවූ මීට දශක හය හතකට පෙර ඇතැම් දිනවල මැදියම් රැය ආසන්නයේ දී කොළඹ බොරැල්ලේ... [More]
ඔත්තු| හෙල්මලී ගුණතිලකගෙන් 'සහස් පියවර'

5-Secs

හෙල්මලී ගුණතිලක විසින් රචිත පළමු කෙටිකතා එකතුව වන 'සහස් පියවර' කෘතිය මුද්‍රණද්වාරයෙන් එළි දක්වා තිබේ.... [More]
පොත්| ඉණෙන් හැලෙන කලිසමක් රදවා ගන්න තතනමින්...

2-Mins

(රෝහණ පොතුලියැද්ද) පුද්ගල නාමයක්, වාසගමක් දුටු කල්හි ඔහුගේ ජාතිය/ ආගම/ කුලය/ ලිංගය/ ග්‍රාමීය, නාගරිකබව සිතියම් ගත කිරීම සාමාන්‍ය පුරුද්දක්. නමුත් "ඩොමිනික් චන්ද්‍රසාලි"... [More]
කෙටියෙන්| මොන එල්ලුං ගස් ද?

10-Secs

(සුරත්) කුඩුකාරයෝ ටික විජහට එල්ලාලා
බේරා ගනිමු රට ඒකයි හදිස්සිය
මෙත්පල් මැතිඳු මුර ගානා හැටි දැකලා
ගිරවා මගේ දුන්නා එල ටෝක් එකක්

"එල්ලිය යුතු එවුන් දා ගෙන රෙදි අස්සේ... [More]
පොත්| උමතු වාට්ටුවට අප්පචිචී ඇවිත්!

6-Mins

(කේ.ඩී. දර්ශන) 'උඹට එහෙම යන්න බැහැ උඹ ඉන්න ඕනෙ මම ළඟ. මගේ හෙවණැල්ලෙන් මිදෙන්න උඹට බැහැ.'
(-41 පිට)

'මම ගල් ගැහී අප්පච්චී දෙස බලාගෙන... [More]
රත්තරං ටික| මෙන්න බත් කූරෙක්!

28-Secs

මත්සුවා බැෂෝ යනු කෘතහස්ත ජපන් කවියෙකි. බැෂෝගෙ කවිකාර කම දැක දිනක් ඔහුගේ ශිෂ්‍යයෙකු ද කවියක්... [More]
කවි| ජානූ! පේ‍්‍රමයෙන් විතැන් විය හැකි දැයි මට කියන්න

24-Secs

(තුෂාරි ප්‍රියංගිකා) එකින් එක මතක අහුලමි
මංජුසාවකි හදවත මතක අහුරමි
සීත හිමයේ මිදුණු හිමකැටිති යට
ඔබට කවි ලියා සඟවමි
ජානූ!
පසුපස සෙවණැල්ල සේ ඇදෙමි... [More]
පොත්| සෞන්දර්යය වෙනුවට කටු අතු- අපේ යුගයේ උරුමය!

13-Mins

(චූලානන්ද සමරනායක) කිවිඳියකගෙ කාව්‍ය ග‍්‍රන්ථයක් එළිදක්වන මොහොතක ඇගේ කවියට ප‍්‍රවේශ වෙන්න වඩාම සුදුසු මාවත මොකක්ද? මේක ටිකක් විසඳගන්න අමාරු ප‍්‍රශ්ණයක්. මොකද අද... [More]
ඔත්තු| 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්'- දෙසැ. 01

11-Secs

මාලතී කල්පනා ඇම්බ්‍රෝස්ගේ 'නො පවතිනු වස් ප්‍රේමය ව පවතිමි' සහ 'පියා නො හැඹූ පියාපත්' කාව්‍ය... [More]
වෙසෙස්| වාලම්පුරි- වාසනාව, විහිළුව සහ මිත්‍යාව

1-Mins

(තාරක වරාපිටිය) ලංකාවේ ඉහළ "අලෙවි වටිනාකමක්" ඇති, ‘අනුහස් ඇති’ ගුප්ත වස්තුවකි වාලම්පුරිය. මෙම ‘වටිනාකම’ තීරණය වන්නේ එහි ඇති ද්‍රව්‍යමය වටිනාකම හෝ වෙනත්... [More]
පොත්| "මතක වන්නිය" හෙවත් උතුරේ ශේෂ පත්‍රය

3-Mins

(සුරෝෂන ඉරංග) කලා කෘතියකින් භාවමය කම්පනයක් ඇතිකළ හැකි නම් එයට කිසියම් සමාජ බලපෑමක් සිදුකළ හැකිය. එසේ කම්පනයත්, පශ්චාත්තාපයත් ජනිත කළ, දමිළ බසින්... [More]
අදහස්| විද්‍යාවේ සියවසක පිම්ම!

2-Mins

(තාරක වරාපිටිය) පසුගිය සියවසේ මිනිස් ශිෂ්ඨාචාරය මුහුණපෑ ප්‍රධාන මාරක අභියෝග තුන වුයේ වසංගත, සාගත හා සංග්‍රාමයන්ය. ඒ සියවස තුල එසේ ඉන් මියැදුන... [More]
කරන්ට්ස්| "අඟ"

19-Secs

(උපුල් සේනාධීරිගේ) අංඟ පුලාවකට නැති මිනිස්සු
තම හිස අත ගෑහ
අඟක්... ඔව් අඟක්
රයිනෝසිරසක හැඩගත් අඟක්
මොළයක් නැති සිරසක්
තෙතක් නැති හදවතක්... [More]
වෙසෙස්| ඇනා කැරනිනා සහ ඇනා ස්ටෙපානොව්නා

7-Mins

(ඩිල්ෂානි චතුරිකා දාබරේ) ලියෝ තෝල්ස්තෝයි විරචිත ඇනා කැරනිනා නවකතාවේ ප්‍රධාන කථා නායිකාව වන ඇනා අර්කෙඩියෙව්නා කැරනිනා නමැති චරිතය ගොඩනැංවීම සඳහා තෝල්ස්තොයිට කාන්තාවන් කිහිප... [More]
Boondi Dot Lk · බූන්දියේ අපේ වැඩක් · editorial@boondi.lk
Home · Currents · Raha · Sookiri · Kavi · Dosi · Music · Plus · Facebook